Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

KL: Karu totuus opiskelijoiden toiveista – Yksiöön halutaan vaikka velkataakka kasvaisi

Kommentit (225)

Vierailija
181/225 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soluasunnossa on vähän hankala asua, jos oikeasti haluaa keskittyä opiskeluihin ja sattuu olemaan vaativammat opinnot. Ei ole opiskelu- eikä nukkumisrauhaa, kun valtaosa muista asukkaista on sitä mieltä, että opiskelu tarkoittaa bilettämistä. Niitä kämppiksiä kun ei saa valita itsensä kaltaisista ja samalla tavalla elävistä. Tästä syystä mielelläni sponsoroin tytärtäni 200 € kuussa, että saa asua yksiössä. Hänelle jää elämiseen (ruoka ja laskut) 150 euroa kuussa ja sillä on tähän mennessä pärjännyt, plus kesätyöstä säästöön laitetuilla rahoilla.

Vierailija
182/225 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan ymmärrettävää. Kuka aikuinen oikeasti haluaa opiskella kommuuniasujana? Lisäksi yksiö takuulla parantaa opiskelutuloksia ja -nopeutta, joten se on hyvä investointi. Itse asuin aikoinaan solussa, ja kamalaahan se oli. Yksi suihku/vessa kolmelle ihmiselle.

Onhan niissä soluissa jokaiselle oma huone jossa voi opiskella rauhassa.

Aika heikko äänieristys. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/225 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka nyt tuntemattomien kanssa haluais asua jossain solussa. Itse jouduin asumaan ja se on kuormittavaa, kun on sekalaista sakkia omassa kodissa. Ihan oikein, että kukaan ei enää halua asua tuollaisissa oloissa. Sivistysmaassa ei pitäisikään. 

Ei kukaan, mutta jos on rahasta tiukkaa niin asuminen on yksi suurimmista kuluista. Ja väitätkö, että suurin osa länsimaista ei ole sivistysvaltioita? Suuressa Maailmassa työssäkäyvätkin asuvat kimppakkämpissä. Yksiöt on luksusta.

Täältä sivusta totean, että kimppakämppä on ihan eri juttu kuin soluasunto. Kimppakämpässä asutaan tutun/tuttujen kanssa, soluasunnossa taas pääsääntöisesti aivan random lössin kanssa.

Höpsis. Kimppakämppään otetaan uusi tyyppi jos edellinen menee vaikka naimisiin, samalla tavalla kuin muutenkin otettaisiin uusi vuokralainen. Ei ihmiset mitenkään välttämättä ole ennestään tuttuja, ei edes tutun tuttuja.

Ja mikäpä estäisi suomalaisopiskelijoita menemästä samaan soluun kavereidensa kanssa? Ei niin mikään. 

Se että asukas ei voi itse päättää solukavereitaan. Asunnot täytetään haku- ja tarvejärjestyksessä, sen päättää vuokranantaja. Ei voi ottaa jonon ohi kaveria, vaan jonosta otetaan eniten tarvitseva ja pisimpään jonottanut.

Juuri näin. Miksi esimerkiksi missään olisi kokonaan tyhjillään 3 hengen solu? Kun 1 paikka vapautuu, otetaan heti uusi asukas tilalle. 

No ne kolme kaverusta voi itse vuokrata yhteisen asunnon?

Se ei ole soluasunto, vaan tavallinen asunto jonka kaverukset ovat vuokranneet keskenään. 

Ja sellaistahan ei kukaan estä vuokraamasta keskenään, jos haluavat sellaista enemmän kuin soluasuntoa.

Vierailija
184/225 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma soluasunnoissa on että ne on usein paljon vanhemmissa taloissa, eikä edes lähellä kampusta. Viimeiset pari vuosikymmentä on rakennettu lähinnä vain yksiöitä. Ja hintaerokaan ei ole iso. Mun poika maksaa 460 € kolmen hengen soluasunnosta. 

Oho, minun lapsellani on 475€ kaksio Kuopiossa.

Vänkää että vasta eilen pöyristeltiin, kun suomalaiset nuoret on köyhyyskiikussa muuhun Eurooppaan nähden. Selitykseksi ei kelvannut ilmainen maisterintutkinto ilmaisine asuntoineen ja eli kuluineen

Opiskelijoilla on ylelliset oltavat verrattuna takavuosiin! 

Seuraavaksi alkaakin sitten huuto, miten ei voi verrata buumeriaikoihin eikä voi edellyttää kenenkään ottavan OPINTOLAINAA ja miten kilpailu ja aliravitsemus ja mielenterveyden haasteet kuormittaa kohtuuttomasti jajaja tulevaisuudennäkymät on NIIIIN paskat.

90-luvulla opintoraha + asumislisä olivat suurimmillaan, paljon enemmän kuin nyt. Orpo ja Purra opiskelivat niinä vuosina. Ja niin minäkin. Rahat riitti hyvin yksiöön ilman opintolainaa. 

Niinkö? Mulla riitti opintoraha ja asumislisä solukämpän puolikkaaseen landeyliopistossa.

Vierailija
185/225 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan ymmärrettävää. Kuka aikuinen oikeasti haluaa opiskella kommuuniasujana? Lisäksi yksiö takuulla parantaa opiskelutuloksia ja -nopeutta, joten se on hyvä investointi. Itse asuin aikoinaan solussa, ja kamalaahan se oli. Yksi suihku/vessa kolmelle ihmiselle.

Soluasumista voisi kehittää siten että jokaisella oli huoneen yhteydessä oma kylppä. Keittiö ja olkkari olisivat yhteiset. Asunnot voisi jakaa kieliryhmittäin niin ei tule kulttuurisia yllätyksiä.

Vierailija
186/225 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soluasunnossa on vähän hankala asua, jos oikeasti haluaa keskittyä opiskeluihin ja sattuu olemaan vaativammat opinnot. Ei ole opiskelu- eikä nukkumisrauhaa, kun valtaosa muista asukkaista on sitä mieltä, että opiskelu tarkoittaa bilettämistä. Niitä kämppiksiä kun ei saa valita itsensä kaltaisista ja samalla tavalla elävistä. Tästä syystä mielelläni sponsoroin tytärtäni 200 € kuussa, että saa asua yksiössä. Hänelle jää elämiseen (ruoka ja laskut) 150 euroa kuussa ja sillä on tähän mennessä pärjännyt, plus kesätyöstä säästöön laitetuilla rahoilla.

Ovela tyttö, biletyskämppä jonka äityli maksaa.

Vierailija
187/225 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika heikko äänieristys. 

Nykyään on kivoja vastamelukuulokkeilla. Ennen käytettiin kolmen pisteen tehdaskuulosuojaimia jotka painoi pysyvät lommot leukaperiin.

Vierailija
188/225 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo solu tuntemattomien kanssa varmaan kenenkään ykkösvalinta olekaa,mutta ei yhteiskunnan pidä ihan kaikkea rahoittaa.Asu missä asut,jos maksat itse.

Asumistukea saavat myös muut kuin opiskelijat! Pitäisikö työttömien ja eläkeläistenkin muuttaa soluihin asumaan? 

Vierailija
189/225 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Sama opintoraha+asumislisä maksetaan kaikille opiskelijoille (pks 575/kk), joten mikä ongelma tässä on? Opiskelija rahoittaa lopun itse (työ/laina). Nuoreni asuu yksiössä, koska siihen hänellä/meillä on varaa. 

Harva haluaa huonokuntoiseen/homeiseen soluun tuntemattomien kanssa, joilla voi siisteys-ja melutaso olla mitä vain. Luteita kuhisee monessa pks:n opiskelijakämpissä, hyh.

Asuin ekan opiskelivuoden solussa vuonna 2000. Silloin se oli vielä siedettävän rajoissa kun oli edullista. Mut silloin ei ollut aasian opiskelijoita kokkaamassa curry yhteiskeittiössä.

Ja jättämässä kamalaa siivoa jälkeensä! 

Vierailija
190/225 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka nyt tuntemattomien kanssa haluais asua jossain solussa. Itse jouduin asumaan ja se on kuormittavaa, kun on sekalaista sakkia omassa kodissa. Ihan oikein, että kukaan ei enää halua asua tuollaisissa oloissa. Sivistysmaassa ei pitäisikään. 

Ei kukaan, mutta jos on rahasta tiukkaa niin asuminen on yksi suurimmista kuluista. Ja väitätkö, että suurin osa länsimaista ei ole sivistysvaltioita? Suuressa Maailmassa työssäkäyvätkin asuvat kimppakkämpissä. Yksiöt on luksusta.

Täältä sivusta totean, että kimppakämppä on ihan eri juttu kuin soluasunto. Kimppakämpässä asutaan tutun/tuttujen kanssa, soluasunnossa taas pääsääntöisesti aivan random lössin kanssa.

Höpsis. Kimppakämppään otetaan uusi tyyppi jos edellinen menee vaikka naimisiin, samalla tavalla kuin muutenkin otettaisiin uusi vuokralainen. Ei ihmiset mitenkään välttämättä ole ennestään tuttuja, ei edes tutun tuttuja.

Ja mikäpä estäisi suomalaisopiskelijoita menemästä samaan soluun kavereidensa kanssa? Ei niin mikään. 

Se että asukas ei voi itse päättää solukavereitaan. Asunnot täytetään haku- ja tarvejärjestyksessä, sen päättää vuokranantaja. Ei voi ottaa jonon ohi kaveria, vaan jonosta otetaan eniten tarvitseva ja pisimpään jonottanut.

Juuri näin. Miksi esimerkiksi missään olisi kokonaan tyhjillään 3 hengen solu? Kun 1 paikka vapautuu, otetaan heti uusi asukas tilalle. 

Se ei ole soluasunto, vaan tavallinen asunto jonka kaverukset ovat vuokranneet keskenään. 

Ja sellaistahan ei kukaan estä vuokraamasta keskenään, jos haluavat sellaista enemmän kuin soluasuntoa.

Tiedätkö mistä saa kolmion ilman 3kk  takuuvuokraa? Kimppakämppää kavereiden on hankala saada koska takuuvuokrat ovat korkeita. Moni vuokranantaja ei suostu edes tekemään kolmea vuokrasopimusta asunnosta. Huvittaa nämä vuokratkaa kimppakämppä hokijat kun heillä ei ole mitään kokemusta todellisuudesta.

Vierailija
191/225 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soluasumista voisi kehittää siten että jokaisella oli huoneen yhteydessä oma kylppä. Keittiö ja olkkari olisivat yhteiset. Asunnot voisi jakaa kieliryhmittäin niin ei tule kulttuurisia yllätyksiä.

Sekä myös oppilaitoksittain! Yliopisto-opiskelijat ja alaikäiset amikset omiin kämppiinsä! 

Vierailija
192/225 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelijoilla ei vaikuta olevan niin tiukkaa taloudellisesti, koska eivät hakeudu edullisimpiin asuntoihin.

Opintotuki korkeakouluopiskelijalle on n. 1 300 euroa. Kyllä sillä saa yksiön vuokrattua.

Opintotuki ei ole korkeakouluopiskelijalle n. 1300 € / kk. 

Omillasi asuva voi saada opintotukea max. 279,38 € / kk ja asumislisää max. 216 € tai 296,25 €/ kk (riippuen asuinkunnasta). Tämä vajaa 600 € on aika kaukana 1300:sta. Opintolainaa voi toki ottaa tähän päälle 850 €/kk, mutta en kutsuisi sitä tueksi, kun se pitää pääasiassa maksaa kokonaisuudessaan takaisin.

Opintotukeen kuuluvat opintoraha, opintolaina ja asumislisä. 

Laina ei ole tukea. Se pitää maksaa takaisin korkojen kera.

Opintotukeen kuuluvat opintoraha, opintolaina ja asumislisä. 

Lisäksi opiskelijat saa hyvin edullisen ja monipuolisen lounaan, ettei tarvitse vedota aliravitsemukseen

Vierailija
193/225 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika heikko äänieristys. 

Nykyään on kivoja vastamelukuulokkeilla. Ennen käytettiin kolmen pisteen tehdaskuulosuojaimia jotka painoi pysyvät lommot leukaperiin.

Kuljetko itse kotonasi kuulokkeet päässä? 

Vierailija
194/225 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelijoiden yksinasuminen vaikuttaa suomalaiselta erikoisuudelta. Maailmalla on tavallista asua asuntoloiden soluissa ja kimppakämpissä. Tämä kai oli Suomessakin normi aiemmin. Mitä tapahtui? 

T. Pitkään ulkomailla asunut

Tytär oli Saksassa vaihdossa ja asui juuri tällaisessa yhteiskeittiötalossa. Lisäbonuksena ei ilmastointia ja ikkunat kasarmille.

Vierailija
195/225 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika heikko äänieristys. 

Kuljetko itse kotonasi kuulokkeet päässä? 

Nykyäänkin joskus kun mies huudattaa telkkaria tai työkoneita tai kuorsaa

Vierailija
196/225 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedätkö mistä saa kolmion ilman 3kk  takuuvuokraa? Kimppakämppää kavereiden on hankala saada koska takuuvuokrat ovat korkeita. Moni vuokranantaja ei suostu edes tekemään kolmea vuokrasopimusta asunnosta. Huvittaa nämä vuokratkaa kimppakämppä hokijat kun heillä ei ole mitään kokemusta todellisuudesta.

Joo, kyllä on vaikeeta. Ei kannata yrittää edes. Ja ahdistaa.

Vierailija
197/225 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma soluasunnoissa on että ne on usein paljon vanhemmissa taloissa, eikä edes lähellä kampusta. Viimeiset pari vuosikymmentä on rakennettu lähinnä vain yksiöitä. Ja hintaerokaan ei ole iso. Mun poika maksaa 460 € kolmen hengen soluasunnosta. 

Oho, minun lapsellani on 475€ kaksio Kuopiossa.

Vänkää että vasta eilen pöyristeltiin, kun suomalaiset nuoret on köyhyyskiikussa muuhun Eurooppaan nähden. Selitykseksi ei kelvannut ilmainen maisterintutkinto ilmaisine asuntoineen ja eli kuluineen

Opiskelijoilla on ylelliset oltavat verrattuna takavuosiin! 

Seuraavaksi alkaakin sitten huuto, miten ei voi verrata buumeriaikoihin eikä voi edellyttää kenenkään ottavan OPINTOLAINAA ja miten kilpailu ja aliravitsemus ja mielenterveyden haasteet kuormittaa kohtuuttomasti jajaja tulevaisuudennäkymät on NIIIIN paskat.

90-luvulla opintoraha + asumislisä olivat suurimmillaan, paljon enemmän kuin nyt. Orpo ja Purra opiskelivat niinä vuosina. Ja niin minäkin. Rahat riitti hyvin yksiöön ilman opintolainaa. 

Niinkö? Mulla riitti opintoraha ja asumislisä solukämpän puolikkaaseen landeyliopistossa.

No sille ei mitään voi jos sun muuhun elämiseen meni sitten niin paljon. Pelkästään opintoraha oli esim. vuonna 1995 n. 1540 mk joka vastaa 436 €. Nykyisin opintoraha on 279 €. Ja asumisen kustannukset (vuokra, sähkö) ovat suhteessa paljon kalliimmat nyt. 

Vierailija
198/225 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummityttö asuu Hankenin vieressä ”solussa”. 3 naisen kimppakämppä, maksaa 600 euroa kk ja asunnon omistaja on luvannut ei nosta vuokraa niin kauan, kun hän asuu siinä.

Muut vuokralaiset ovat täyttäneet 50, sanoo kaikki sujuu hyvin.

Vaihtoehtoja

Vierailija
199/225 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, kyllä on vaikeeta. Ei kannata yrittää edes. Ja ahdistaa.

Sun kommenttien taso sanaa luokkaa kuin se menkää työhön hokijan. Olet täysin pihalla nykymaailmasta.

Soluasuntoja ei ole samalla tavalla saatavilla kuin ennen.

Soluasunnoissa asuu usein vaihto-opiskelijoita ja muualta tulleita koska heillä ei ole varaa maksaa yksiöstä.

Asunnon vuokraaminen yksityiseltä ei myöskään ole helppoa koska harva suostuu tekemään useampaa vuokrasopimusta joten opiskelijat eivät saa tukea. 
Vaikka oikotiessä olisikin halpoja vuokra-asuntoja niin vuokra nousee puolen vuoden päästä todella paljon.

Halpoja opiskelija-asuntoja ei ole kaikille.

Jos asunto on halpa niin matkakulut ovat kalliit.

Se että onnistuu saamaan halvan asunnon läheltä opiskelupaikkaa on lottovoitto.

Vierailija
200/225 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteisöllinen asuminen on parasta resilienssikasvatusta sosiaalisuuteen mitä nuori voi saada. Väitän että oma menestyminen yhteiskunnassa riippuu sosiaalisista kyvykkyyksistämme toimia myös niiden ei kavereiden tai ei niin kivojen ihmisten kanssa. Itse asuin opiskeluaikana Suomessa soluasunnossa ja Saksassa kommuunissa. Soluasontoon päästäkseni jouduin jopa hieman huijaamaan systeemiä koska olin helsinkiläinen ja vanhempani olivat liian varakkaita. Kaikki me koulukaverit asuttiin soluasunnoissa ja kaikista tuli urallaan menestyneitä lakimiehiä, pankinjohtajia, Ditä, lääkäreitä, .... Jos olisimme jääneet kuplaamme vanhempien ostamiin yksiöihin emme olisi koskaan nähneet ja ymmärtäneet maailmaa ja erilaisuutta ympärillämme. Onneksi vanhempamme olivat viisaita.

Tämä!

Väitän, että itseäni on kehittäneet juurikin eniten kimppakämpissä asutut vuodet. Ja ne vuodet ovat antaneet sellaisia valmiuksia ja taitoja, joita olen myöhemmin menestyksekkäästi hyödyntänyt esim. työelämässä ja jotka ovat vahvuuksiani.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi neljä