KL: Karu totuus opiskelijoiden toiveista – Yksiöön halutaan vaikka velkataakka kasvaisi
Kommentit (262)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka nyt tuntemattomien kanssa haluais asua jossain solussa. Itse jouduin asumaan ja se on kuormittavaa, kun on sekalaista sakkia omassa kodissa. Ihan oikein, että kukaan ei enää halua asua tuollaisissa oloissa. Sivistysmaassa ei pitäisikään.
Suomalaiset ovat epäsosiaalisia ja joustamattomia erakkoja.
Monissa muissa maissa kimppaasuminen opiskeluaikana on haluttua ja yleistä. Tällä tavalla asumiskustannukset pysyvät kurissa. Ja useimmat nuoret asuvat mieluummin kimppakämpässä kuin lapsuudenkodissaan.
Esimerkiksi Norjassa on todella yleistä ja suosittua asua kimppakämpässä opiskeluaikana. Yleensä kimppakämppä on ok-talo tai iso kerrostaloasunto jossa jokaisella on oma huone mutta muut tilat ovat yhteisiä. Mutta norjalaiset ovatkin sosiaalisempia ja joustavampia kuin suomalaiset.
Kimppakämpässä ei ole mitään vikaa niin kauan kuin vain itse pystyy vaikuttamaan kanssa-asujiinsa, epäasialliseen käytökseen puututaan ja häiriköt pistetään pihalle! Suomalaisessa soluasumisessahan ei näin toimita!
HOAS ei ainakaan ole yhtään kiinnostunut mitä sen omistamien seinien sisällä tapahtuu. Puistattaa vieläkin ja olen tyytyväinen että oma aikuinen lapsi sai kohtuuhintaisen vuokrayksiön vapailta markkinoilta. Kokoa alle 20 neliötä mutta se on riittävästi elämäänsä aloittelevalle. Löytyy keittonurkkaus ja kylpyhuone.
Mun eka vuokrayksiö poikaystävän kanssa oli alle 20 M2. Jos halusi omaa rauhaa, piti sulkeutua vessaan.
Vierailija kirjoitti:
Mun opiskelukaupungissa soluissa asuu vaihtareita ja ulkomailta tulleita opiskelijoita. Ei paljon houkuttelisi asua parin bangladesilaisen opiskelija (lue wolttikuskin) kanssa.
Nauroin ääneen 😂🤣
Mutta joo. Mun sisko asui ennen opiskelijayksiön saamusta röökiä rakastavan ranskattaren kanssa. Sisko ei kehdannut kieltää asunnossa tupakoimista (elettiin ysärin loppupuolta). Koko soluasunto oli harmaana savusta, kun ranskatar veti huoneessaan röökiä muiden ranskalaisvaihtareiden kanssa.
Kulttuurierot ja soluasuminen eivä aina natsaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma soluasunnoissa on että ne on usein paljon vanhemmissa taloissa, eikä edes lähellä kampusta. Viimeiset pari vuosikymmentä on rakennettu lähinnä vain yksiöitä. Ja hintaerokaan ei ole iso. Mun poika maksaa 460 € kolmen hengen soluasunnosta.
Oho, minun lapsellani on 475€ kaksio Kuopiossa.
Vänkää että vasta eilen pöyristeltiin, kun suomalaiset nuoret on köyhyyskiikussa muuhun Eurooppaan nähden. Selitykseksi ei kelvannut ilmainen maisterintutkinto ilmaisine asuntoineen ja eli kuluineen
Opiskelijoilla on ylelliset oltavat verrattuna takavuosiin!
Seuraavaksi alkaakin sitten huuto, miten ei voi verrata buumeriaikoihin eikä voi edellyttää kenenkään ottavan OPINTOLAINAA ja miten kilpailu ja aliravitsemus ja mielenterveyden haasteet kuormittaa kohtuuttomasti jajaja tulevaisuudennäkymät on NIIIIN paskat.
Tulevaisuudennäkymät ovat oikeasti ihan paskat. Tekoäly ja automaatio vievät työpaikkoja vuosi vuodelta enemmän, eikä ns. järkeväkään korkeakoulututkinto enää tarkoita että pääsisi töihin.
Jopa sairaanhoitajilla on huono työllisyystilanne, eikä se näytä muuttuvan paremmaksi ainakaan lähitulevaisuudessa.
Vanhemmilla ikäpolvilla oli nuoruudessaan jotain mitä odottaa. Valmistuminen, perheen perustaminen, omistusasunto jne. Nykynuorilla on edessä vain loputon tuolileikki jossa 10 000 hakijaa kilpailee 50 työpaikasta.
Kannattaa valita mitä opiskelee
Juu aina voi valita! Miksi valita hikinen vuokrayksiö kun voi valita ison lukaalin? Miksi valita tyhjätaskumies kun voi valita miljonäärin? Miksi valita pienipalkkainen työ kun voi valita hyväpalkkaisenkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka nyt tuntemattomien kanssa haluais asua jossain solussa. Itse jouduin asumaan ja se on kuormittavaa, kun on sekalaista sakkia omassa kodissa. Ihan oikein, että kukaan ei enää halua asua tuollaisissa oloissa. Sivistysmaassa ei pitäisikään.
Monissa muissa maissa kimppaasuminen opiskeluaikana on haluttua ja yleistä. Tällä tavalla asumiskustannukset pysyvät kurissa. Ja useimmat nuoret asuvat mieluummin kimppakämpässä kuin lapsuudenkodissaan.
Esimerkiksi Norjassa on todella yleistä ja suosittua asua kimppakämpässä opiskeluaikana. Yleensä kimppakämppä on ok-talo tai iso kerrostaloasunto jossa jokaisella on oma huone mutta muut tilat ovat yhteisiä. Mutta norjalaiset ovatkin sosiaalisempia ja joustavampia kuin suomalaiset.
Kimppakämpässä ei ole mitään vikaa niin kauan kuin vain itse pystyy vaikuttamaan kanssa-asujiinsa, epäasialliseen käytökseen puututaan ja häiriköt pistetään pihalle! Suomalaisessa soluasumisessahan ei näin toimita!
Kyse on myös omasta aktiivisuudesta ja sosiaalisuudesta. Jos haluaa mieleiset kämppikset, ne pitää itse hommata, jne. Jos vain hakee solua ja on muuten passiivinen asian suhteen, niin sitten on ne kämppikset keitä siellä sattuu asumaan.
-Molemmista kokemusta, eli sekä ennestään täysin tuntemattomien kuin myös parin etukäteen valitsemani kämppiksen kanssa asunut
Tämä juuri on normaalia elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma soluasunnoissa on että ne on usein paljon vanhemmissa taloissa, eikä edes lähellä kampusta. Viimeiset pari vuosikymmentä on rakennettu lähinnä vain yksiöitä. Ja hintaerokaan ei ole iso. Mun poika maksaa 460 € kolmen hengen soluasunnosta.
Vänkää että vasta eilen pöyristeltiin, kun suomalaiset nuoret on köyhyyskiikussa muuhun Eurooppaan nähden. Selitykseksi ei kelvannut ilmainen maisterintutkinto ilmaisine asuntoineen ja eli kuluineen
Seuraavaksi alkaakin sitten huuto, miten ei voi verrata buumeriaikoihin eikä voi edellyttää kenenkään ottavan OPINTOLAINAA ja miten kilpailu ja aliravitsemus ja mielenterveyden haasteet kuormittaa kohtuuttomasti jajaja tulevaisuudennäkymät on NIIIIN paskat.
90-luvulla opintoraha + asumislisä olivat suurimmillaan, paljon enemmän kuin nyt. Orpo ja Purra opiskelivat niinä vuosina. Ja niin minäkin. Rahat riitti hyvin yksiöön ilman opintolainaa.
Niinkö? Mulla riitti opintoraha ja asumislisä solukämpän puolikkaaseen landeyliopistossa.
No sille ei mitään voi jos sun muuhun elämiseen meni sitten niin paljon. Pelkästään opintoraha oli esim. vuonna 1995 n. 1540 mk joka vastaa 436 €. Nykyisin opintoraha on 279 €. Ja asumisen kustannukset (vuokra, sähkö) ovat suhteessa paljon kalliimmat nyt.
Kysymys ei ollut siitä että olisin elänyt yli varojeni vaan tukien tasosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan ymmärrettävää. Kuka aikuinen oikeasti haluaa opiskella kommuuniasujana? Lisäksi yksiö takuulla parantaa opiskelutuloksia ja -nopeutta, joten se on hyvä investointi. Itse asuin aikoinaan solussa, ja kamalaahan se oli. Yksi suihku/vessa kolmelle ihmiselle.
Onhan niissä soluissa jokaiselle oma huone jossa voi opiskella rauhassa.
Voiko, jos solukaveri luukuttaa viereisessä huoneessa Motörheadia tai on kutsunut kavereita kylään mölisemään? Et varmaan ole itse koskaan asunut solussa?
Tai vaihtoehtoisesti harrastaa kovaäänistä seksiä seinän takana!
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo solu tuntemattomien kanssa varmaan kenenkään ykkösvalinta olekaa,mutta ei yhteiskunnan pidä ihan kaikkea rahoittaa.Asu missä asut,jos maksat itse.
Miksi tämä koskee vain opiskelijoita? Työttömille, eläkeläisille, pienituloisille ja muille Kelan asiakkaille kyllä tarjotaan yksiöt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulevaisuudennäkymät ovat oikeasti ihan paskat. Tekoäly ja automaatio vievät työpaikkoja vuosi vuodelta enemmän, eikä ns. järkeväkään korkeakoulututkinto enää tarkoita että pääsisi töihin.
Jopa sairaanhoitajilla on huono työllisyystilanne, eikä se näytä muuttuvan paremmaksi ainakaan lähitulevaisuudessa.
Vanhemmilla ikäpolvilla oli nuoruudessaan jotain mitä odottaa. Valmistuminen, perheen perustaminen, omistusasunto jne. Nykynuorilla on edessä vain loputon tuolileikki jossa 10 000 hakijaa kilpailee 50 työpaikasta.
Juu aina voi valita! Miksi valita hikinen vuokrayksiö kun voi valita ison lukaalin? Miksi valita tyhjätaskumies kun voi valita miljonäärin? Miksi valita pienipalkkainen työ kun voi valita hyväpalkkaisenkin?
Niin. Kannattaa syyttää muita aina, kun on itse tehnyt pieleen menneitä valintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteisöllinen asuminen on parasta resilienssikasvatusta sosiaalisuuteen mitä nuori voi saada. Väitän että oma menestyminen yhteiskunnassa riippuu sosiaalisista kyvykkyyksistämme toimia myös niiden ei kavereiden tai ei niin kivojen ihmisten kanssa. Itse asuin opiskeluaikana Suomessa soluasunnossa ja Saksassa kommuunissa. Soluasontoon päästäkseni jouduin jopa hieman huijaamaan systeemiä koska olin helsinkiläinen ja vanhempani olivat liian varakkaita. Kaikki me koulukaverit asuttiin soluasunnoissa ja kaikista tuli urallaan menestyneitä lakimiehiä, pankinjohtajia, Ditä, lääkäreitä, .... Jos olisimme jääneet kuplaamme vanhempien ostamiin yksiöihin emme olisi koskaan nähneet ja ymmärtäneet maailmaa ja erilaisuutta ympärillämme. Onneksi vanhempamme olivat viisaita.
Tämä!
Väitän, että itseäni on kehittäneet juurikin eniten kimppakämpissä asutut vuodet. Ja ne vuodet ovat antaneet sellaisia valmiuksia ja taitoja, joita olen myöhemmin menestyksekkäästi hyödyntänyt esim. työelämässä ja jotka ovat vahvuuksiani.
Intti toimii samalla tavalla. Tasa-arvoistaa ja opettaa sopeutumaan kun samassa tuvassa on väkeä eri puolilta Suomea ja aivan eri piireistä. Arvokasta kokemusta ja yhtenäistää.
Vierailija kirjoitti:
Soluasunnossa on vähän hankala asua, jos oikeasti haluaa keskittyä opiskeluihin ja sattuu olemaan vaativammat opinnot. Ei ole opiskelu- eikä nukkumisrauhaa, kun valtaosa muista asukkaista on sitä mieltä, että opiskelu tarkoittaa bilettämistä. Niitä kämppiksiä kun ei saa valita itsensä kaltaisista ja samalla tavalla elävistä. Tästä syystä mielelläni sponsoroin tytärtäni 200 € kuussa, että saa asua yksiössä. Hänelle jää elämiseen (ruoka ja laskut) 150 euroa kuussa ja sillä on tähän mennessä pärjännyt, plus kesätyöstä säästöön laitetuilla rahoilla.
Määrittelepä "vaativammat opinnot" 😂😂😂
Tiedän monia fiksuja, reippaita nuoria, jotka ovat vuokranneet kimpassa isomman asunnon tai omakotitalon. Kun hommaa samanhenkisen porukan, jossa ei ole päihdetyyppejä tai sekopäitä, niitä kyllä löytyy. Omassakin naapurissa asuu kolmen opiskelijatytön porukka, ovat mukavia, tervehenkisiä eikä heistä ole ollut mitään häiriötä. Ihan harmittaa, jos muuttavat pois kun valmistuvat.
Mutta pitäisi sekin osata ottaa vaihtoehtona, että saa sen soluasunnon. Väliaikainen tilanne, ja tärkeintä on olla katto pään päällä. Sopii tietysti toivoa, ettei joutuisi sekakämppään eikä hankalien tyyppien joukkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa käyttää järkeä valintoihinsa ja jos ei ole tyytyväinen, etsiä keinoja tilanteen muuttamiseen. Helpompi toki on tyytyä valittamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteisöllinen asuminen on parasta resilienssikasvatusta sosiaalisuuteen mitä nuori voi saada. Väitän että oma menestyminen yhteiskunnassa riippuu sosiaalisista kyvykkyyksistämme toimia myös niiden ei kavereiden tai ei niin kivojen ihmisten kanssa. Itse asuin opiskeluaikana Suomessa soluasunnossa ja Saksassa kommuunissa. Soluasontoon päästäkseni jouduin jopa hieman huijaamaan systeemiä koska olin helsinkiläinen ja vanhempani olivat liian varakkaita. Kaikki me koulukaverit asuttiin soluasunnoissa ja kaikista tuli urallaan menestyneitä lakimiehiä, pankinjohtajia, Ditä, lääkäreitä, .... Jos olisimme jääneet kuplaamme vanhempien ostamiin yksiöihin emme olisi koskaan nähneet ja ymmärtäneet maailmaa ja erilaisuutta ympärillämme. Onneksi vanhempamme olivat viisaita.
Tämä!
Väitän, että itseäni on kehittäneet juurikin eniten kimppakämpissä asutut vuodet. Ja ne vuodet ovat antaneet sellaisia valmiuksia ja taitoja, joita olen myöhemmin menestyksekkäästi hyödyntänyt esim. työelämässä ja jotka ovat vahvuuksiani.
Intti toimii samalla tavalla. Tasa-arvoistaa ja opettaa sopeutumaan kun samassa tuvassa on väkeä eri puolilta Suomea ja aivan eri piireistä. Arvokasta kokemusta ja yhtenäistää.
Intissä kaikki tulotasosta riippumatta nukkuvat samoissa yhteisissä tiloissa. Rikas ei voi ostaa omaa yksityistä asuntoa.
Opiskelijoilla tilanne on eri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soluasunnossa on vähän hankala asua, jos oikeasti haluaa keskittyä opiskeluihin ja sattuu olemaan vaativammat opinnot. Ei ole opiskelu- eikä nukkumisrauhaa, kun valtaosa muista asukkaista on sitä mieltä, että opiskelu tarkoittaa bilettämistä. Niitä kämppiksiä kun ei saa valita itsensä kaltaisista ja samalla tavalla elävistä. Tästä syystä mielelläni sponsoroin tytärtäni 200 € kuussa, että saa asua yksiössä. Hänelle jää elämiseen (ruoka ja laskut) 150 euroa kuussa ja sillä on tähän mennessä pärjännyt, plus kesätyöstä säästöön laitetuilla rahoilla.
Määrittelepä "vaativammat opinnot" 😂😂😂
Esim.lääketieteen opinnot vai jonkun vieraan kielen opinnot!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Kannattaa syyttää muita aina, kun on itse tehnyt pieleen menneitä valintoja.
Sun isäsi katuu kun ei vetänyt ajoissa ulos.
Säälittävää ruveta nimittelemään, kun omat olemattomat perusteet loppuvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanotaan näin että kun opiskeluaikoina tuli pyytämättä ja yllättäen epämääräinen wanna-be-rockstara joka sai kitarainspiraation arkisin aamuyöstä ja tykkäsi pajautella ganjaa, niin ymmärrän hyvin miksi ei haluta asustaa kimpassa sellaisissa olosuhteissa joihin ei voi itse vaikuttaa.
(ganjan tuoksu jäi vaatteisiin ja siitähän sitten tuli riemukas kohtaaminen virkavallan kanssa myöhemmin)
No ei varmaan kovin todennäköistä juuri tuollainen keissi, ja ääritapauksissa voi tietysti joutua muuttamaan, mutta eipä ole omalle eikä tuntemieni kohdalle tietääkseni soluissa tuollaista sattunut. Ja tuskin jouduit vankilaan pitkäksi aikaa, vaikka olisikin jonkun muun takia kyseinen tuoksu vaatteissasi tms. ollut.
t. Aikuinen
Suomen nuorilla on useilla oma talous, muiden EU-maiden nuoret asuvat usein vanhempiensa luona tai kimppakämpissä.
Talouden kokonaisomaisuus huomioitiin noissa /Suomainen nuori on EU.n köyhin" -laskelmissa, eli ei juurikaan järkeä.
Lisäksi Suomessa on erittäin halpaa opiskella vrt moniin EU-maihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan ymmärrettävää. Kuka aikuinen oikeasti haluaa opiskella kommuuniasujana? Lisäksi yksiö takuulla parantaa opiskelutuloksia ja -nopeutta, joten se on hyvä investointi. Itse asuin aikoinaan solussa, ja kamalaahan se oli. Yksi suihku/vessa kolmelle ihmiselle.
Onhan niissä soluissa jokaiselle oma huone jossa voi opiskella rauhassa.
Voiko, jos solukaveri luukuttaa viereisessä huoneessa Motörheadia tai on kutsunut kavereita kylään mölisemään? Et varmaan ole itse koskaan asunut solussa?
Tai vaihtoehtoisesti harrastaa kovaäänistä seksiä seinän takana!
Tai runkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo solu tuntemattomien kanssa varmaan kenenkään ykkösvalinta olekaa,mutta ei yhteiskunnan pidä ihan kaikkea rahoittaa.Asu missä asut,jos maksat itse.
Tämä. Tosin itse pidän soluasumiskokemuksianikin positiivisena asiana, tulipahan ainakin tutustuttua omien mahdollisten kuplien ulkopuolisiin ihmisiin, suomalaisiin ja muihin. Se oli sitten myös tapauskohtaista, kenen kanssa halusi jutella enemmän jne., mutta halutessaanhan saa aina myös laittaa oman huoneen oven kiinni. Sopu sijaa antaa, ja sosiaalisuutta on hyvä oppia, ei vain niiden itse valittujen ihmisten kanssa.