KL: Karu totuus opiskelijoiden toiveista – Yksiöön halutaan vaikka velkataakka kasvaisi
Kommentit (225)
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijoiden yksinasuminen vaikuttaa suomalaiselta erikoisuudelta. Maailmalla on tavallista asua asuntoloiden soluissa ja kimppakämpissä. Tämä kai oli Suomessakin normi aiemmin. Mitä tapahtui?
T. Pitkään ulkomailla asunut
Tämä.Ja maailmalla ihan normaalia asua suurkaupungeissa aikuisenakin kämppisten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijoilla ei vaikuta olevan niin tiukkaa taloudellisesti, koska eivät hakeudu edullisimpiin asuntoihin.
Opintotuki korkeakouluopiskelijalle on n. 1 300 euroa. Kyllä sillä saa yksiön vuokrattua.
Opintotuki ei ole korkeakouluopiskelijalle n. 1300 € / kk.
Omillasi asuva voi saada opintotukea max. 279,38 € / kk ja asumislisää max. 216 € tai 296,25 €/ kk (riippuen asuinkunnasta). Tämä vajaa 600 € on aika kaukana 1300:sta. Opintolainaa voi toki ottaa tähän päälle 850 €/kk, mutta en kutsuisi sitä tueksi, kun se pitää pääasiassa maksaa kokonaisuudessaan takaisin.Opintolaina on tärkeä osa opintotukea, jolla siis tuetaan opiskelua ja sen aikaista elämää.
Kyllä, toisille näin.
Minä taas valitsin tukea lastani ja maksaa hänelle opintolainan verran ns ennakkoperintöä laskunmaksun muodossa, joten asumislisä ja opintotuki jää hänen omaan käyttöönsä epäsäännöllisten kesätyötulojen lisäksi. Vuokra, vesi, sähkö, netti, puhelinliittymä, suuremmat hankinnat ja vakuutukset mamma betalar.
On täysin OK ja hyväkin tukea oman jälkikasvunsa elämää opiskeluvaiheessa. Tuossa vaan joillakin on pointtina, että veronmaksajien pitäisi tukea enemmän (kuin mihin todellisuudessa rahkeet riittävät valtion velkataakan kasvaessa).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka nyt tuntemattomien kanssa haluais asua jossain solussa. Itse jouduin asumaan ja se on kuormittavaa, kun on sekalaista sakkia omassa kodissa. Ihan oikein, että kukaan ei enää halua asua tuollaisissa oloissa. Sivistysmaassa ei pitäisikään.
Suomalaiset ovat epäsosiaalisia ja joustamattomia erakkoja.
Monissa muissa maissa kimppaasuminen opiskeluaikana on haluttua ja yleistä. Tällä tavalla asumiskustannukset pysyvät kurissa. Ja useimmat nuoret asuvat mieluummin kimppakämpässä kuin lapsuudenkodissaan.
Esimerkiksi Norjassa on todella yleistä ja suosittua asua kimppakämpässä opiskeluaikana. Yleensä kimppakämppä on ok-talo tai iso kerrostaloasunto jossa jokaisella on oma huone mutta muut tilat ovat yhteisiä. Mutta norjalaiset ovatkin sosiaalisempia ja joustavampia kuin suomalaiset.
Kimppakämpässä ei ole mitään vikaa niin kauan kuin vain itse pystyy vaikuttamaan kanssa-asujiinsa, epäasialliseen käytökseen puututaan ja häiriköt pistetään pihalle! Suomalaisessa soluasumisessahan ei näin toimita!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma soluasunnoissa on että ne on usein paljon vanhemmissa taloissa, eikä edes lähellä kampusta. Viimeiset pari vuosikymmentä on rakennettu lähinnä vain yksiöitä. Ja hintaerokaan ei ole iso. Mun poika maksaa 460 € kolmen hengen soluasunnosta.
Yksiöitä on rakennettu siksi, koska opiskelijoille eivät kelvanneet solut.
Kyllä mutta siitä ei pidä syyttää uusia opiskelijoita jotka mielellään ottaisi edullisemman asunnon, niitä ei vaan ole kovin hyvin tarjolla.
Yhteiskunnan pitää ensin rakentaa lisää soluasuntoja 🤣.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma soluasunnoissa on että ne on usein paljon vanhemmissa taloissa, eikä edes lähellä kampusta. Viimeiset pari vuosikymmentä on rakennettu lähinnä vain yksiöitä. Ja hintaerokaan ei ole iso. Mun poika maksaa 460 € kolmen hengen soluasunnosta.
Just ollaan tyttären kanssa käyty asuntonäytöillä. Vuokrayksiötä etsitty.. kolmea käypää nähty. 20-30 neliötä 350€-500€. Turku yliopistolle kilsa kustakin.
Noihin laitettiin paperit vetämään. Syyskuussa alkais tarve, mutta vuokrataan heti. Tällä viikolla pitäs tietää.
No nyt taidat vähän vedättää. Turussa ei ole noin halpoja yksiöitä yksityisillä markkinoilla noin lähellä keskustaa. TYS:n yksiöt on halvimmillaan 400-500 €.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka nyt tuntemattomien kanssa haluais asua jossain solussa. Itse jouduin asumaan ja se on kuormittavaa, kun on sekalaista sakkia omassa kodissa. Ihan oikein, että kukaan ei enää halua asua tuollaisissa oloissa. Sivistysmaassa ei pitäisikään.
Silti se samat yksiössä viihtyvät tyypit ostavat halvat lentoliput ja nukkuvat yönsä yhteismajoituksissa.
Keksi toinen perusteluKoska haluavat myös matkustella ja hotellihuoneeseen ei sentään olisi varaa?
Yhden yön yöpyminen (tai muutaman yön) on hieman eri asia kuin koko elämän jakaminen uppo-oudon tyypin/tyyppien kanssa. Että keksi itse parempi perustelu sillä nuo eivät ole mitenkään verrattavissa toisiinsa. Lisäksi satunnaista halpisyömajaa voi aina vaihtaa jos seura ei miellytä, opiskelijakämppää ei. Tämä siis yhteismajoituksesta kitisevälle.
Minä olen muuten ensimmäisen opiskeluvuoden asunut solussa. Sen jälkeen sain vapailta markkinoilta vuokrayksiön, luojan kiitos! Kun myöhemmin uutisoitiin hoas kolhoosien purkamisesta olin tyytyväinen että tulevilla opiskelijoilla olisi siinä mielessä asiat paremmin ja parempi rauha keskittyä opintoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monissa muissa maissa kimppaasuminen opiskeluaikana on haluttua ja yleistä. Tällä tavalla asumiskustannukset pysyvät kurissa. Ja useimmat nuoret asuvat mieluummin kimppakämpässä kuin lapsuudenkodissaan.
Esimerkiksi Norjassa on todella yleistä ja suosittua asua kimppakämpässä opiskeluaikana. Yleensä kimppakämppä on ok-talo tai iso kerrostaloasunto jossa jokaisella on oma huone mutta muut tilat ovat yhteisiä. Mutta norjalaiset ovatkin sosiaalisempia ja joustavampia kuin suomalaiset.
Kimppakämpässä ei ole mitään vikaa niin kauan kuin vain itse pystyy vaikuttamaan kanssa-asujiinsa, epäasialliseen käytökseen puututaan ja häiriköt pistetään pihalle! Suomalaisessa soluasumisessahan ei näin toimita!
Kyse on myös omasta aktiivisuudesta ja sosiaalisuudesta. Jos haluaa mieleiset kämppikset, ne pitää itse hommata, jne. Jos vain hakee solua ja on muuten passiivinen asian suhteen, niin sitten on ne kämppikset keitä siellä sattuu asumaan.
-Molemmista kokemusta, eli sekä ennestään täysin tuntemattomien kuin myös parin etukäteen valitsemani kämppiksen kanssa asunut
Sama se on kaikilla muillakin ihmisryhmillä. Työttömät, eläkeläiset, pienituloiset jne. kieltäytyvät menemästä solukämppiin ja hakevat yksiöitä.
"No nyt taidat vähän vedättää. Turussa ei ole noin halpoja yksiöitä yksityisillä markkinoilla noin lähellä keskustaa. TYS:n yksiöt on halvimmillaan 400-500 €. "
Ei ole vedätystä. Tysin yksiö Yo-kylä idästä, vähän päälle 20 neliötä. 385 e/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksiöitä on rakennettu siksi, koska opiskelijoille eivät kelvanneet solut.
Kyllä mutta siitä ei pidä syyttää uusia opiskelijoita jotka mielellään ottaisi edullisemman asunnon, niitä ei vaan ole kovin hyvin tarjolla.
Yhteiskunnan pitää ensin rakentaa lisää soluasuntoja 🤣.
Eikös nykyhallituksen tahtotila olekin tämänsuuntainen, tai ainakin pois hillittömästä törsäämisestä verovaroin tuetun asumisen suhteen?
Vierailija kirjoitti:
Yhdysvalloissa yleensä jaetaan huone ventovieraan kanssa. Suomalainen soluasuunto on tuohon verrattuna jo luksusta.
Ja kampuksilla on suuret yhteistilat joissa viettää aikaa. On kirjastot, lukusalit, kuntosalit ym. Huoneissa käydään vaan nukkumassa. Huonetoveri on myös saman oppilaitoksen opiskelija ja suurinpiirtein saman ikäinen. Säännöt ovat myös ja niitä on noudatettava!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HOAS ei ainakaan ole yhtään kiinnostunut mitä sen omistamien seinien sisällä tapahtuu. Puistattaa vieläkin ja olen tyytyväinen että oma aikuinen lapsi sai kohtuuhintaisen vuokrayksiön vapailta markkinoilta. Kokoa alle 20 neliötä mutta se on riittävästi elämäänsä aloittelevalle. Löytyy keittonurkkaus ja kylpyhuone.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silti se samat yksiössä viihtyvät tyypit ostavat halvat lentoliput ja nukkuvat yönsä yhteismajoituksissa.
Keksi toinen perustelu
Kyse on kuitenkin vain muutamasta yöstä, ei vuosien mittaisesta asumisesta!
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa Eurooppaa ei sitten ole mielestäsi sivistynyttä.
Suurimmassa osassa Euroopan suurkaupunkeja kun ihan aikuiset, työssäkäyvät ihmiset asuvat kimppakämpissä.
Missään muualla maailmassa kuin Suomessa ei ajatella, että valtio on velvollinen kustantamaan jokaiselle oman keittiön.
Vierailija kirjoitti:
Suomeen voisi tehdä enemmän sellaisia minikeittöasuntoja opiskelijoille. On oma pieni yksiö, jossa kylpyhuone ja minikeittiö (jääkaappi, keittolevy yms.)
Jokaisessa kerroksessa on lisäksi isot yhteiskeittiöt, joita voi käyttää.
Tällaiset opiskelija-asunnot on yleisiä mm. Ruotsissa.
Tuollaisia opiskelija-asuntojahan Suomessa on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdysvalloissa yleensä jaetaan huone ventovieraan kanssa. Suomalainen soluasuunto on tuohon verrattuna jo luksusta.
Ja kampuksilla on suuret yhteistilat joissa viettää aikaa. On kirjastot, lukusalit, kuntosalit ym. Huoneissa käydään vaan nukkumassa. Huonetoveri on myös saman oppilaitoksen opiskelija ja suurinpiirtein saman ikäinen. Säännöt ovat myös ja niitä on noudatettava!
Suomessa vain ne huonetoverit/solutoverit ei ole opiskelijoita ja samanikäisiä vaan amk-opiskelijoins maahan tulleita wolttikuskeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomeen voisi tehdä enemmän sellaisia minikeittöasuntoja opiskelijoille. On oma pieni yksiö, jossa kylpyhuone ja minikeittiö (jääkaappi, keittolevy yms.)
Jokaisessa kerroksessa on lisäksi isot yhteiskeittiöt, joita voi käyttää.
Tällaiset opiskelija-asunnot on yleisiä mm. Ruotsissa.
Tuollaisia opiskelija-asuntojahan Suomessa on.
Just tällaisia ne yksiöt onkin. Ja sen yhteiskeittiön tilalle mahtuu vielä pari miniyksiötä lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan, mutta jos on rahasta tiukkaa niin asuminen on yksi suurimmista kuluista. Ja väitätkö, että suurin osa länsimaista ei ole sivistysvaltioita? Suuressa Maailmassa työssäkäyvätkin asuvat kimppakkämpissä. Yksiöt on luksusta.
Täältä sivusta totean, että kimppakämppä on ihan eri juttu kuin soluasunto. Kimppakämpässä asutaan tutun/tuttujen kanssa, soluasunnossa taas pääsääntöisesti aivan random lössin kanssa.
Höpsis. Kimppakämppään otetaan uusi tyyppi jos edellinen menee vaikka naimisiin, samalla tavalla kuin muutenkin otettaisiin uusi vuokralainen. Ei ihmiset mitenkään välttämättä ole ennestään tuttuja, ei edes tutun tuttuja.
Ja mikäpä estäisi suomalaisopiskelijoita menemästä samaan soluun kavereidensa kanssa? Ei niin mikään.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Ruotsissa ja muuallakin se ensisijainen toive on ihan oma rauhallinen asunto. Ihan turha meuhkata täällä suomalaisten epäsosiaalisuudesta. Kuvitellusta sellaisesta. Ei kukaan halua jotain satunnaista vierasta ihmistä asumaan kotiinsa ja soluasumisessa juuri siitä on kyse.
Ruotsissakin rakennetaan nykyään opiskelijoille yksiöitä, koska sielläkin halutaan omaa rauhaa. Sama on tilanne Saksassa. Yleensä soluasumisessa tulee sen vieraan ihmisen lisäksi kaupanpäällisenä myös sen ihmisen poika/tyttöystävä, kaverit, tuttavat, sukulaiset ja baarihoidot!
Sivistysmaassa kukaan ei kuvittele että hänen halujansa maksatetaan muilla ihmisillä
Lopetetaan ensimmäiseksi eläkeläisalennukset joka paikkaan. Heillä on kyllä varaa maksaa vaikka tuplahinta.