KL: Karu totuus opiskelijoiden toiveista – Yksiöön halutaan vaikka velkataakka kasvaisi
Kommentit (196)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijoilla ei vaikuta olevan niin tiukkaa taloudellisesti, koska eivät hakeudu edullisimpiin asuntoihin.
Aika selvästihän tuossa jutussa sanottiin, että haluavat yksiöön vaikka joutuisivat taloudellisesti tiukoille.
Minusta se on jokaisen oma valinta. Ymmärrän täysin opiskelijaa, joka haluaa mieluummin yksiöön tiukalla budjetilla, kuin solukämppään tuntemattomien kanssa väljemmällä budjetilla.
Ei solukämppä ole tarkoitettu suomalaiselle introvertille, ei ainakaan tuntemattomien kanssa.
Itsellä ei siis kokemusta minkäänlaisesta opiskelukämpästä, mutta ymmärrän varsin hyvin ihmisiä, jotka ei halua jakaa kämppäänsä tuntemattomien ihmisten kanssa. Kaverit, tai seurustelukumppanit on sitten taas ihan eri juttu.
sä voit siellä solussakin piiloutua sinne omaan huoneeseesi ja välttää muita niin paljon kuin haluat. Soluissa yhteistä on eteinen, kylpyhuone ja keittiö. oma huone on täysin lukollinen.
Minä kyllä varsin hyvin tiedän, minkälaisia solukämpät on, olen aika monessa käynyt, oma poikanikin asui solussa, tosin parhaan kaverinsa kanssa.
Tarkoitin, etten itse ole asunut minkäänlaisessa opiskelukämpässä, käynyt tietenkin olen useammassakin ja kursseillakin punkannut solukämpissä muutaman viikonlopun tutun kurssikaverin kanssa. Tuossahan ne kaikki turn offit jo mainitsitkin, eli yhteiskeittiö ja yhteiskylppäri. Itse haluan ehdotonta yksityisyyttä, varsinkin jo tässä iässä, mutta yhteisvessa on aina ollut itselleni aivan ehdoton no no. Tarpeeni haluan toimittaa intiimisti omassa tilassani kenenkään häiritsemättä.
Pointtihan onkin se, että lapselliset vessatraumasi on sun ongelma ja yhdenkään veronmaksajan ei pidä maksaa senttiäkään niiden vahvistamiseksi
Miten vit ussa veronmaksajat tähän nyt liittyy???
En ole sanaakaan puhunut mistään veronmaksajista, enkä mistään maksuista. Ihme sekopää olet!
Toki pitää antaa pieni säästövinkki, jos oma WC on ainoa asia.
"Tuunko hakee" kaupasta saa aika edullisesti kemiallisen kasettivessan (n. 50 euroa tarkoitettu vaikka veneeseen), jonka voi laittaa oman huoneen nurkkaan. Ei pahemmin haise, jos ostaa sinistä kemiallista . Sen sitten käy kaatamassa ajoittain sinne yhteisvessaan.
Vierailija kirjoitti:
Maailman parhaissa yliopistoissa opiskelijat asuvat noin.
Muuttuvatko suomalaiset koulut maailman parhaiksi sillä, että opiskelijat pakotetaan soluihin? Eivät, eli täällä pitää saada kompensaatiota edes siitä, että saa asua haluamallaan tavalla.
Tyttärellä on turhan kallis yksiö Helsingin keskustan lähellä, mutta ei vaihtoehtoja loppujen lopuksi ollut kovin paljon tarjolla. Kun alettiin oikeasti ihan sentti sentiltä laskea vaihtoehtoja, niin ei keskustan yksiö tullut loppujen lopuksi kalliimmaksi kuin selvästi kauempana oleva opiskelija-asunto. Nyt taloyhtiössä on hyvä mm. hyvä pyykkitupa ja netti eikä rahaa kulu paikallisliikenteeseen. Ensimmäisen vuoden aikana hän on käyttänyt ratikkaa muutaman kerran jossain kauempana käydessään.
Täällä soluasunnoista on tehty yksiöitä ja amiksen asuntoloissa myydään adhd-lääkkeitä ja varmaan muutakin. En lastani sinne päästäisi asumaan.
Moni eläkeläinen asuu yksin omakotitalossa. Eläkeläinen joutuu ostamaan kodin siivouksen siinä vaiheessa, kun ei enää itse jaksa siivota.
Mikä estää opiskelijaa muuttamasta kimppakämppään?
Miten olisi vaikka eri paikkakunnilla opiskeleminen, toinen Turussa ja toinen Helsingissä?
Vierailija kirjoitti:
Moni eläkeläinen asuu yksin omakotitalossa. Eläkeläinen joutuu ostamaan kodin siivouksen siinä vaiheessa, kun ei enää itse jaksa siivota.
Sitten alkaa kauhea itku, että omaisten pitäisi tulla ilmaiseksi siivoamaan.
Asuin yhteensä 3,5 vuotta soluasunnossa. Tykkäsin, koska aina oli seuraa.
Opiskeluunkin pystyi keskittymään ihan riittävästi.
Mutta ehkä nykyään ollaan niin epäsosiaalisia, introvertteja, nepsyjä ettei tällainen tilapäinen elämänvaihe solussa onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Kyselyyn vastanneista 41 prosenttia valitsisi ensisijaisesti opiskelija-asuntoyksiön. Opiskelija-asuntokaksion valitsi kyselyn mukaan ensimmäisenä toiveenaan 26 prosenttia vastaajista.
no, eipä kannata valittaa, kun opintosisiaalit edut ei riitä. itse asuin, kun en ollut opiskelija eikä kokopäivä töitä niin nuorisäätion solussa, koska muu asuminen olisi ollut niin kallista. sitten muutin kyllä pieneen kolmioon kaverin kanssa, niin vuokra ei ollut niin kallis kuin olisi ollut yksin asuessa. en ymmärrä tuota ”kaikki pitää saada heti” asennetta. jos vähän katsoisi pitemmälle tulevaisuuteen…
Kyllä sullekin olisi yksiö kelvannut jos sulla olisi ollut siihen varaa
Vierailija kirjoitti:
Joku jo mainitsikin, mutta solut ovat nykyään yhtä kalliita kuin yksiö.
Toinenkin syy on mainittu. Soluja kansoittavat uussuomalaiset, joista osa on 30 v täyspäiväisiä wolt-kuskeja opiskelijastatuksella , joten saa varautua joutuvansa rikastettavaksi. Omaa tyttö lsta en ehkä soluun laittaisi
Jos on varaa, niin "oman tyttölapsen" voi laittaa vaikka kartanoon asumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka nyt tuntemattomien kanssa haluais asua jossain solussa. Itse jouduin asumaan ja se on kuormittavaa, kun on sekalaista sakkia omassa kodissa. Ihan oikein, että kukaan ei enää halua asua tuollaisissa oloissa. Sivistysmaassa ei pitäisikään.
Ei kukaan, mutta jos on rahasta tiukkaa niin asuminen on yksi suurimmista kuluista. Ja väitätkö, että suurin osa länsimaista ei ole sivistysvaltioita? Suuressa Maailmassa työssäkäyvätkin asuvat kimppakkämpissä. Yksiöt on luksusta.
Täältä sivusta totean, että kimppakämppä on ihan eri juttu kuin soluasunto. Kimppakämpässä asutaan tutun/tuttujen kanssa, soluasunnossa taas pääsääntöisesti aivan random lössin kanssa.
Niin tai näin, tässä puhutaan opiskelijoista, jotka maailmalla asuvat usein dormeissa, ja yhteinen huonekin on tavallista, mihin verrattuna soluasunnossa on jo aivan valtavasti yksityisyyttä (ja yksinäisyyttä), kun voi vetää huoneensa oven kiinni niin halutessaan.
Joo, tässä on taas yksi selitys sille miksi suomalaisnuoret ei pärjää missään ja kykenevät ainoastaan sairaseläkkeelle. Ei sellaisesta ihmisestä mitään kunnon kansalaista tule jonka resilienssi ja elämäntaidot ei riitä edes sosiaaliseen asumiseen opiskeluaikana
Mihin sinä kykenet, pelkkään toisten haukkumiseen ja pilkkaamiseen. Siihen olet oletettavasti kasvanut soluasunnossa asuneena. Joten älä puhu mistään sosiaalisuudesta tai toisten huomioon ottamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomeen voisi tehdä enemmän sellaisia minikeittöasuntoja opiskelijoille. On oma pieni yksiö, jossa kylpyhuone ja minikeittiö (jääkaappi, keittolevy yms.)
Jokaisessa kerroksessa on lisäksi isot yhteiskeittiöt, joita voi käyttää.
Tällaiset opiskelija-asunnot on yleisiä mm. Ruotsissa.
Kuka niitä yhteiskeittiöitä siivoaa? Kustannukset kohoaa, kun pitää palkata ammattisiivooja hoitamaan ei kenenkään vastuulla olevat tilat.
Kuinka paljon kustannukset nousee, jos se käytäviä siivoova siivoja samalla siivoaa sen yhteiskeittiönkin? Tuskin kovinkaan paljoa.
En siis itse kannata soluasuntoja, mutta jos tuollainen minikämppä olisi jossa oma minikeittiö, pieni kylppäri jossa oma vessa ja suihku, niin kyllä se minulle kelpaisi, koska sitä yhteiskeittiötä tarvitsisin todella harvoin jos koskaan, jos siinä omassa minikeittiössä ruuanlaitto onnistuisi.
Itse olen asunut muutamassa HOAS:in solussa, ja niissä ainakaan ei ollut mitään omia minikeittiöitä, vaan kämppisten yhteinen. Oma huone oli kuitenkin, joten hyvin pärjäsi:)
Vierailija kirjoitti:
Suomeen voisi tehdä enemmän sellaisia minikeittöasuntoja opiskelijoille. On oma pieni yksiö, jossa kylpyhuone ja minikeittiö (jääkaappi, keittolevy yms.)
Jokaisessa kerroksessa on lisäksi isot yhteiskeittiöt, joita voi käyttää.
Tällaiset opiskelija-asunnot on yleisiä mm. Ruotsissa.
Missä päin Ruotsia? En ole opiskellut kuin Tukholmassa ja Uppsalassa ja kummassakaan en ole tälläistä nähnyt. Toki on ollut isot keittiöt rakennuksessa (ei edes kerroskohtaisia aina) tai perus perinteinen solu jaetulla kylpyhuone-vessalla. Mutta kaikki huoneet, joissa olen asunut, olen itse hommannut oman keittolevyn ja minijääkaapin. Ei siihen 9 neliön huoneeseen mitään minikeittiötä mahdu.
Vierailija kirjoitti:
Asuin yhteensä 3,5 vuotta soluasunnossa. Tykkäsin, koska aina oli seuraa.
Opiskeluunkin pystyi keskittymään ihan riittävästi.
Mutta ehkä nykyään ollaan niin epäsosiaalisia, introvertteja, nepsyjä ettei tällainen tilapäinen elämänvaihe solussa onnistu.
Ei liity nykyaikaan, tai entisaikaan mitenkään, vaan sinä olet ylisosiaalinen ja läheisriippuvainen, etkä tykkää olla yksin. Teikäläisille solukämpät on ihan omiaan, mutta älkää tulko niitä meikäläisille tyrkyttämään, jotka tykkäämme olla omissa oloissamme ja tarvitsemme keskittymiseen omaa rauhaa. Koittakaa nyt jo vihdoin ymmärtää, että me ihmiset emme ole kaikki samanlaisia, eikä meitä voi tunkea yhteen muottiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijoilla ei vaikuta olevan niin tiukkaa taloudellisesti, koska eivät hakeudu edullisimpiin asuntoihin.
Opiskelijana haluan rauhassa opiskella, en soluasuntojen bilekämpässä asua.
So? Soluasuntomallinen opiskelija-asuminen on maailmalla yleistä ja oli Suomessakin vielä hetki sitten, ja ei se ole opiskelua estänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opintotuki korkeakouluopiskelijalle on n. 1 300 euroa. Kyllä sillä saa yksiön vuokrattua.
Opintotuki ei ole korkeakouluopiskelijalle n. 1300 € / kk.
Omillasi asuva voi saada opintotukea max. 279,38 € / kk ja asumislisää max. 216 € tai 296,25 €/ kk (riippuen asuinkunnasta). Tämä vajaa 600 € on aika kaukana 1300:sta. Opintolainaa voi toki ottaa tähän päälle 850 €/kk, mutta en kutsuisi sitä tueksi, kun se pitää pääasiassa maksaa kokonaisuudessaan takaisin.
Opintolaina on tärkeä osa opintotukea, jolla siis tuetaan opiskelua ja sen aikaista elämää.
Asuin 2000-luvun alussa 2 vuotta solussa. Omaa huonetta ei ollut vaan huone jaettiin ja näitä makuuhuoneita oli 2 eli asujia yhteensä 4. Ei olohuonetta. Vain vessa ja suihku ja keittiö neljälle jaettuna. Halpaa oli, ei tarvinnut siihen lainaa. Mutta kun olin köyhästä perheestä niin otin tonnin lainan ajokorttiin minkä maksoin heti kun olin hetken töissä. Olin harjottelussa Italiassa ja siellä meitä oli 3 (suomalaista) samassa huoneessa. Tiivistä oli kun oli ilmastoimaton huone ja 40 astetta lämmintä. Oon pyrkinyt suhteuttaan menot tuloihin. Olen myös perustyytyväinen luonne.
vanhat sukupolvet onneksi delaavat muutamassa vuosikymmenessä ja nuoret eivät enää suostu tälläisiin paskoihin oloihin, kuten soluasumiseen. Maailma muuttuu.
Taas täällä opiskelijoita vihaava ukko haluaa opiskelijoiden asuvan telttamajoituksessa koska hän itse on ylivertainen.
Ps. Soluasuntoja ei ole kaikille ja se on tuurista kiinni millaisen asuinkumppanin saa. Tällä hetkellä soluasuntoja ei kannata hakea koska suurimmassa osassa on lutikoita.