Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

KL: Karu totuus opiskelijoiden toiveista – Yksiöön halutaan vaikka velkataakka kasvaisi

Kommentit (196)

Vierailija
101/196 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka nyt tuntemattomien kanssa haluais asua jossain solussa. Itse jouduin asumaan ja se on kuormittavaa, kun on sekalaista sakkia omassa kodissa. Ihan oikein, että kukaan ei enää halua asua tuollaisissa oloissa. Sivistysmaassa ei pitäisikään. 

Ei kukaan, mutta jos on rahasta tiukkaa niin asuminen on yksi suurimmista kuluista. Ja väitätkö, että suurin osa länsimaista ei ole sivistysvaltioita? Suuressa Maailmassa työssäkäyvätkin asuvat kimppakkämpissä. Yksiöt on luksusta.

Täältä sivusta totean, että kimppakämppä on ihan eri juttu kuin soluasunto. Kimppakämpässä asutaan tutun/tuttujen kanssa, soluasunnossa taas pääsääntöisesti aivan random lössin kanssa.

Niin tai näin, tässä puhutaan opiskelijoista, jotka maailmalla asuvat usein dormeissa, ja yhteinen huonekin on tavallista, mihin verrattuna soluasunnossa on jo aivan valtavasti yksityisyyttä (ja yksinäisyyttä), kun voi vetää huoneensa oven kiinni niin halutessaan.

Sillä mitä jossain muualla maailmassa tapahtuu, ei ole mitään tekemistä Suomen ja suomalaisten kanssa. Me olemme ihan oma erityinen ja erilainen kansa ja meille oma tila on tärkeä asia ja sitä kaikki ulkomaisetkin jaksavat aina korostaa, että suomalaiset ovat tässä asiassa täysin poikkeuksellisia, mutta kuitenkin kunnioittavat ja ymmärtävät sitä.

Meikäläisiäkin on tietenkin joka lähtöön ja jos sinä tykkäät asua kommuunissa niin se on ihan hieno juttu sinulle, mutta kaikille sitä ei kuitenkaan kannata tyrkyttää. Itselle kelpaa vain täysin privaatti kämppä, jossa oma keittiö ja oma suihku ja etenkin vessa ja ihan oikea ääntä eristävä ulko-ovi, eikä mikään pahvinen väliovi, mistä kaikki äänet kuuluu läpi. Kämpän koolla taas ei niinkään väliä. Opiskelijana voisin asua vaikka muutaman neliön huoneessa, kunhan se vaan on privaatti ilman yhteistiloja piste

Nuoret kai ovat yleensä mielestään kansainvälisiä tyyppejä, eikö sen pitäisi kattaa sosiaalisuus tälläkin osa-alueella? 

Vierailija
102/196 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei paljoa soluasuminen intin jälkeen kiinnostanut. 
Yksiö yksityiseltä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/196 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelijoilla ei vaikuta olevan niin tiukkaa taloudellisesti, koska eivät hakeudu edullisimpiin asuntoihin.

Aika selvästihän tuossa jutussa sanottiin, että haluavat yksiöön vaikka joutuisivat taloudellisesti tiukoille.

Minusta se on jokaisen oma valinta. Ymmärrän täysin opiskelijaa, joka haluaa mieluummin yksiöön tiukalla budjetilla, kuin solukämppään tuntemattomien kanssa väljemmällä budjetilla. 

Ei solukämppä ole tarkoitettu suomalaiselle introvertille, ei ainakaan tuntemattomien kanssa.

Itsellä ei siis kokemusta minkäänlaisesta opiskelukämpästä, mutta ymmärrän varsin hyvin ihmisiä, jotka ei halua jakaa kämppäänsä tuntemattomien ihmisten kanssa. Kaverit, tai seurustelukumppanit on sitten taas ihan eri juttu.

sä voit siellä solussakin piiloutua sinne omaan huoneeseesi ja välttää muita niin paljon kuin haluat. Soluissa yhteistä on eteinen, kylpyhuone ja keittiö. oma huone on täysin lukollinen.  

Minä kyllä varsin hyvin tiedän, minkälaisia solukämpät on, olen aika monessa käynyt, oma poikanikin asui solussa, tosin parhaan kaverinsa kanssa.

Tarkoitin, etten itse ole asunut minkäänlaisessa opiskelukämpässä, käynyt tietenkin olen useammassakin ja kursseillakin punkannut solukämpissä muutaman viikonlopun tutun kurssikaverin kanssa. Tuossahan ne kaikki turn offit jo mainitsitkin, eli yhteiskeittiö ja yhteiskylppäri. Itse haluan ehdotonta yksityisyyttä, varsinkin jo tässä iässä, mutta yhteisvessa on aina ollut itselleni aivan ehdoton no no. Tarpeeni haluan toimittaa intiimisti omassa tilassani kenenkään häiritsemättä.

Pointtihan onkin se, että lapselliset vessatraumasi on sun ongelma ja yhdenkään veronmaksajan ei pidä maksaa senttiäkään niiden vahvistamiseksi

Miten vit ussa veronmaksajat tähän nyt liittyy???

En ole sanaakaan puhunut mistään veronmaksajista, enkä mistään maksuista. Ihme sekopää olet!

Keskustelussa puhutaan opiskelijoiden asumisesta, jota yleensä rahoitetaan veronmaksajien kukkarosta suoraan tai epäsuorasti. Se on sitten eri asia, jos joku voi omilla varoillaan toteuttaa omia korkeita perustason ylittäviä kriteereitään.

-Eri

Vierailija
104/196 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka nyt tuntemattomien kanssa haluais asua jossain solussa. Itse jouduin asumaan ja se on kuormittavaa, kun on sekalaista sakkia omassa kodissa. Ihan oikein, että kukaan ei enää halua asua tuollaisissa oloissa. Sivistysmaassa ei pitäisikään. 

Sivistysmaassa kukaan ei kuvittele että hänen halujansa maksatetaan muilla ihmisillä

Tähän asti näin on laajalti luultu, ja vetävän käteen on jäänyt luu, on kurkotettu kuuseen ja kapsahdettu katajaan jne. Mutta nyt siitä tulee loppu, tämä tällä hallituskaudella nähty on vasta alkua, kun todellinen säästökriisi iskee päälle. 
Terv. Ikävä kokoomuslainen 

Vierailija
105/196 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keski-Euroopassa suurin osa opiskelijoista asuu soluissa / kimppakämpissä, on toimiva systeemi.

Ja kyllä, olen itsekin asunut solussa useamman vuoden, tykkäsin. Oma huone, jos halusi olla rauhassa, yhteistilat, jos halusit seuraa. Yhteiset säännöt ja siivousvuorot. Toimiva systeemi. 

Vierailija
106/196 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sitten intissä pitää yhdessä huoneessa asua jopa 11 tyyppiä? Outoa kuinka armeijassa pitää oppia elämään monen ihmisen kanssa samassa huoneessa mutta ei siviilielämässä muka.

Vierailija
107/196 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyselyyn vastanneista 41 prosenttia valitsisi ensisijaisesti opiskelija-asuntoyksiön. Opiskelija-asuntokaksion valitsi kyselyn mukaan ensimmäisenä toiveenaan 26 prosenttia vastaajista.

no, eipä kannata valittaa, kun opintosisiaalit edut ei riitä.  itse asuin, kun en ollut opiskelija eikä kokopäivä töitä niin nuorisäätion solussa, koska muu asuminen olisi ollut niin kallista.  sitten muutin kyllä pieneen kolmioon kaverin kanssa, niin vuokra ei ollut niin kallis kuin olisi ollut yksin asuessa. en ymmärrä tuota ”kaikki pitää saada heti” asennetta. jos vähän katsoisi pitemmälle tulevaisuuteen…

Kyllä sullekin olisi yksiö kelvannut jos sulla olisi ollut siihen varaa

huomaatko, mitä juuri sanoit ”jos olisi ollut varaa”. 

siellä asutaan, johon on varaa. haluaisin ison kartanon Helsingistä uima-altaalla, mutta ei ole varaa…

Vierailija
108/196 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä estää opiskelijaa muuttamasta kimppakämppään?

Miten olisi vaikka eri paikkakunnilla opiskeleminen, toinen Turussa ja toinen Helsingissä? 

Mikä kommentti tuo on? Kukin hommatkoon kämppänsä sieltä, missä opiskelee, tai sellaisesta paikasta, josta käsin kulkeminen ja opiskelu onnistuvat.

Vierailija
109/196 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelijoilla ei vaikuta olevan niin tiukkaa taloudellisesti, koska eivät hakeudu edullisimpiin asuntoihin.

Aika selvästihän tuossa jutussa sanottiin, että haluavat yksiöön vaikka joutuisivat taloudellisesti tiukoille.

Minusta se on jokaisen oma valinta. Ymmärrän täysin opiskelijaa, joka haluaa mieluummin yksiöön tiukalla budjetilla, kuin solukämppään tuntemattomien kanssa väljemmällä budjetilla. 

Ei solukämppä ole tarkoitettu suomalaiselle introvertille, ei ainakaan tuntemattomien kanssa.

Itsellä ei siis kokemusta minkäänlaisesta opiskelukämpästä, mutta ymmärrän varsin hyvin ihmisiä, jotka ei halua jakaa kämppäänsä tuntemattomien ihmisten kanssa. Kaverit, tai seurustelukumppanit on sitten taas ihan eri juttu.

sä voit siellä solussakin piiloutua sinne omaan huoneeseesi ja välttää muita niin paljon kuin haluat. Soluissa yhteistä on eteinen, kylpyhuone ja keittiö. oma huone on täysin lukollinen.  

Minä kyllä varsin hyvin tiedän, minkälaisia solukämpät on, olen aika monessa käynyt, oma poikanikin asui solussa, tosin parhaan kaverinsa kanssa.

Tarkoitin, etten itse ole asunut minkäänlaisessa opiskelukämpässä, käynyt tietenkin olen useammassakin ja kursseillakin punkannut solukämpissä muutaman viikonlopun tutun kurssikaverin kanssa. Tuossahan ne kaikki turn offit jo mainitsitkin, eli yhteiskeittiö ja yhteiskylppäri. Itse haluan ehdotonta yksityisyyttä, varsinkin jo tässä iässä, mutta yhteisvessa on aina ollut itselleni aivan ehdoton no no. Tarpeeni haluan toimittaa intiimisti omassa tilassani kenenkään häiritsemättä.

kyllä wc:t on ihan lukollisia yksityisiä tiloja. 

Vierailija
110/196 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomeen voisi tehdä enemmän sellaisia minikeittöasuntoja opiskelijoille. On oma pieni yksiö, jossa kylpyhuone ja minikeittiö (jääkaappi, keittolevy yms.) 

Jokaisessa kerroksessa on lisäksi isot yhteiskeittiöt, joita voi käyttää. 

Tällaiset opiskelija-asunnot on yleisiä mm. Ruotsissa.

Kuka niitä yhteiskeittiöitä siivoaa?  Kustannukset kohoaa, kun pitää palkata ammattisiivooja hoitamaan ei kenenkään vastuulla olevat tilat.

Ruotsissa niissä kävi siivooja. Olivat tosi siistejä. Kai se sitten kuitattiin vuokrassa tai jotain. Kallista siellä kyllä oli korridor-asunnossa asuminenkin.

Turun Yo-kylän länsipuolella on juuri tuo yhteiskeittiösysteemi. Oli siistiä ja rauhallista, viihdyin kahdeksan vuotta (maksimiajan, kaksi vuotta valmistumisen jälkeen). 

Vierailija
111/196 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset ovat epäsosiaalisia ja joustamattomia erakkoja.

Monissa muissa maissa kimppaasuminen opiskeluaikana on haluttua ja yleistä. Tällä tavalla asumiskustannukset pysyvät kurissa. Ja useimmat nuoret asuvat mieluummin kimppakämpässä kuin lapsuudenkodissaan.

Esimerkiksi Norjassa on todella yleistä ja suosittua asua kimppakämpässä opiskeluaikana. Yleensä kimppakämppä on ok-talo tai iso kerrostaloasunto jossa jokaisella  on oma huone mutta muut tilat ovat yhteisiä. Mutta norjalaiset ovatkin sosiaalisempia ja joustavampia kuin suomalaiset.

Tukia pitää leikata lisää että soluasuminen kelpaa.

Vierailija
112/196 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

vanhat sukupolvet onneksi delaavat muutamassa vuosikymmenessä ja nuoret eivät enää suostu tälläisiin paskoihin oloihin, kuten soluasumiseen. Maailma muuttuu. 

Wow, millainen tyyli! Eikö sinulla ole vanhempia tai isovanhempia, joista välität? Itse en haluaisi luopua omista rakkaista läheisistäni, vaikka se tarkoittaisikin asumisväljyyttä tms. materialistista hyvää.

Vierailija
113/196 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuin aikoinaan Ruotsissa sellaisessa korridor-asunnossa. Jokaisella oli oma huone ja siinä suihku ja vessa. Keittiö oli yhteinen arviolta neljälle. Ihan hyvin toimi, koska rappukäytävän ja keittiön kävi siivoamassa ulkopuolinen siivooja säännöllisesti. Sitten kun palasi Suomeen, niin olihan ne Otaniemen teekkarisolut järkytys. Yhteiset tilat oli ihan katseessa kunnossa, kun niitä ei koskaan siivonnut kukaan.

Kuulostaa fiksulta että suihku ja vessa ovat omat niin ei ole riippuvaiden muiden aikatauluista ja parempi yksityisyys.

Keittiön siivous palveluna on hieno juttu, ei toimi Suomessa kun täällä kaikki työ on mukamas niin kallista.

Vierailija
114/196 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomeen voisi tehdä enemmän sellaisia minikeittöasuntoja opiskelijoille. On oma pieni yksiö, jossa kylpyhuone ja minikeittiö (jääkaappi, keittolevy yms.) 

Jokaisessa kerroksessa on lisäksi isot yhteiskeittiöt, joita voi käyttää. 

Tällaiset opiskelija-asunnot on yleisiä mm. Ruotsissa.

Kuka niitä yhteiskeittiöitä siivoaa?  Kustannukset kohoaa, kun pitää palkata ammattisiivooja hoitamaan ei kenenkään vastuulla olevat tilat.

Meillä ainakin jokainen siivosi omat jälkensä, lisäksi oli yleiset siivousvuorot. Toimi hyvin. Yhdessä oli määritelty ja sovittu, mitä siivousvuoroon kuuluu. Osa kotitöistä oli jaettu, yhden vastuulla oli kierrätys, toisen vastuulla roskat (siis mäiden vienti). Kolmas huolehti viherkasveista jne  Kun tuli uusi kämppis, peri hän edeltäjänsä tehtävän. 

Vierailija
115/196 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soluasunto ei välttämättä ole kiva jos/kun sitten ne muut soluasujat ovat asuntosäätiön valitsemia. On tyyliin saat mitä saat ja henkilökemiat voi olla mitä vaan. Arpapeliä.

Kimppakämppä toimii taas tosi hyvin ja olen ulkomailla useasti asunut niissä. Näihin yleensä jo asunnossa asuvat haastattelevat potentiaalisen asukkaan eli siellä pitää käydä vähän kuin työhaastattelussa. Hyvä tapa minusta jolloin nähdään sopivatko henkilökemiat yhteen. Sitten jo asunnossa asuvat valitsevat heistä parhaiten sopivan hakijan asumaan kanssaan. 

Vierailija
116/196 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sivistysmaassa olisi sivistystä elää muuten kuin veronmaksajien rahoilla.

Vierailija
117/196 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opintotuki korkeakouluopiskelijalle on n. 1 300 euroa. Kyllä sillä saa yksiön vuokrattua.

Opintotuki ei ole korkeakouluopiskelijalle n. 1300 € / kk. 

Omillasi asuva voi saada opintotukea max. 279,38 € / kk ja asumislisää max. 216 € tai 296,25 €/ kk (riippuen asuinkunnasta). Tämä vajaa 600 € on aika kaukana 1300:sta. Opintolainaa voi toki ottaa tähän päälle 850 €/kk, mutta en kutsuisi sitä tueksi, kun se pitää pääasiassa maksaa kokonaisuudessaan takaisin.

Opintolaina on tärkeä osa opintotukea, jolla siis tuetaan opiskelua ja sen aikaista elämää.

Kyllä, toisille näin.

Minä taas valitsin tukea lastani ja maksaa hänelle opintolainan verran ns ennakkoperintöä laskunmaksun muodossa, joten asumislisä ja opintotuki jää hänen omaan käyttöönsä epäsäännöllisten kesätyötulojen lisäksi. Vuokra, vesi, sähkö, netti, puhelinliittymä, suuremmat hankinnat ja vakuutukset mamma betalar.

Vierailija
118/196 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sivistysmaassa olisi sivistystä elää muuten kuin veronmaksajien rahoilla.

Eli haluat et koulut lopetetaan koska yhteiskunta maksaa ne. Ei ihme ettei sinulla ole sivistystä.

Vierailija
119/196 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma soluasunnoissa on että ne on usein paljon vanhemmissa taloissa, eikä edes lähellä kampusta. Viimeiset pari vuosikymmentä on rakennettu lähinnä vain yksiöitä. Ja hintaerokaan ei ole iso. Mun poika maksaa 460 € kolmen hengen soluasunnosta. 

totta, pitää olla uudempi talo, vanha ei kelpaa 🙄 sitten kituu ja maksaa menot…

Vanhemmissa solutaloissa tuppaa olemaan hometta ja luteita! 

Vierailija
120/196 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma soluasunnoissa on että ne on usein paljon vanhemmissa taloissa, eikä edes lähellä kampusta. Viimeiset pari vuosikymmentä on rakennettu lähinnä vain yksiöitä. Ja hintaerokaan ei ole iso. Mun poika maksaa 460 € kolmen hengen soluasunnosta. 

Yksiöitä on rakennettu siksi, koska opiskelijoille eivät kelvanneet solut.

Kyllä mutta siitä ei pidä syyttää uusia opiskelijoita jotka mielellään ottaisi edullisemman asunnon, niitä ei vaan ole kovin hyvin tarjolla. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yksi