Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

KL: Karu totuus opiskelijoiden toiveista – Yksiöön halutaan vaikka velkataakka kasvaisi

Kommentit (280)

Vierailija
261/280 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ei sitä 97-vuotiaan eläkeläisen omakotitaloakaan kukaan tule ilmaiseksi siivoamaan. Siivous maksaa aika paljon omakotitaloon, se ostetaan yksityiseltä.

Vierailija
262/280 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi omistan useamman yksiön pls-seudulla. Voin sitten niihin potkia lapset asumaan, kun ovat tarpeeksi vanhoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/280 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli onko "nuorisoaines" keskimäärin muuttunut mahdottomiksi kämppiksiksi vai onko heidän keskimääräinen sietokykynsä epämukavuusalueella toimimiseen laskenut olemattomiin? En haluaisi uskoa, että tilanne on heikko, ja tunnen aika monia mahtavia opiskelevia ja/tai perheitä perustaneita nuoria, mutta uutisia lukiessa tuntuu, että aika monella on nyt joku ihme ongelma, alkaen vaikka tästä että aiemmin normaali soluasuminen olisi yhtäkkiä muka joku mahdoton juttu.

Vierailija
264/280 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omana opiskeluaikana jouduin olemaan soluasunnossa jossa yksi tyyppi heitteli puukkoa seinään, viereisessä polteltiin heinää ja muuten oli aina jotain epämääräistä sakkia että täysi ymmärrys jos haluaa asua yksiössä kuin soluasunnossa.

Vierailija
265/280 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma soluasunnoissa on että ne on usein paljon vanhemmissa taloissa, eikä edes lähellä kampusta. Viimeiset pari vuosikymmentä on rakennettu lähinnä vain yksiöitä. Ja hintaerokaan ei ole iso. Mun poika maksaa 460 € kolmen hengen soluasunnosta. 

Mun poika maksaa suurinpiirtein tuon opiskelijayksiöstä (Tre) eli mikä hyöty on soluasumisesta? Ennen soluasuminen oli tosi halpaa, asuin solussa 1989-1990.

Kyse ei ole siitä, mitä se maksaa käyttäjälle suoraan, vaan Suomen talous on kuralla ja opiskelijayksiöt ovat aivan liian kallista luksusta toteutettaviksi veronmaksajien rahoilla.

Ei opiskelijayksiöitä makseta veronmaksajien rahoilla. Opiskelija saa yksiöön sen 216 € ja pääkaupunkiseudulla 296 € eikä yhtään enempää, vaikka olisi mikä kämppä. Pääkaupunkiseudulla yksiön vuokra on vähintään 600 €, joten loput 300 € tai enemmän opiskelija maksaa ihan itse. Eli suurin osa maksetaan itse.

Vierailija
266/280 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli onko "nuorisoaines" keskimäärin muuttunut mahdottomiksi kämppiksiksi vai onko heidän keskimääräinen sietokykynsä epämukavuusalueella toimimiseen laskenut olemattomiin? En haluaisi uskoa, että tilanne on heikko, ja tunnen aika monia mahtavia opiskelevia ja/tai perheitä perustaneita nuoria, mutta uutisia lukiessa tuntuu, että aika monella on nyt joku ihme ongelma, alkaen vaikka tästä että aiemmin normaali soluasuminen olisi yhtäkkiä muka joku mahdoton juttu.

Ennen ei käytetty juurikaan huumeita eivätkä mielenterveysongelmat olleet räjähtäneet käsiin! Käytöstavat olivat paremmin hallinnassa ja oikeuksien lisäksi sisäistettiin myös velvollisuudet! 

Vierailija
267/280 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka nyt tuntemattomien kanssa haluais asua jossain solussa. Itse jouduin asumaan ja se on kuormittavaa, kun on sekalaista sakkia omassa kodissa. Ihan oikein, että kukaan ei enää halua asua tuollaisissa oloissa. Sivistysmaassa ei pitäisikään. 

Suomalaiset ovat epäsosiaalisia ja joustamattomia erakkoja.

Monissa muissa maissa kimppaasuminen opiskeluaikana on haluttua ja yleistä. Tällä tavalla asumiskustannukset pysyvät kurissa. Ja useimmat nuoret asuvat mieluummin kimppakämpässä kuin lapsuudenkodissaan.

Esimerkiksi Norjassa on todella yleistä ja suosittua asua kimppakämpässä opiskeluaikana. Yleensä kimppakämppä on ok-talo tai iso kerrostaloasunto jossa jokaisella  on oma huone mutta muut tilat ovat yhteisiä. Mutta norjalaiset ovatkin sosiaalisempia ja joustavampia kuin suomalaiset.

Kimppakämpässä ei ole mitään vikaa niin kauan kuin vain itse pystyy vaikuttamaan kanssa-asujiinsa, epäasialliseen käytökseen puututaan ja häiriköt pistetään pihalle! Suomalaisessa soluasumisessahan ei näin toimita! 

Nimenomaan. Ei täällä ole mitään valvojia asuntoloissa, kuten vaikka jenkeissä. Kenelle valitat, jos kämppis mölyää yöllä ja itsellä olisi aamuvarhain tentti?

No entäs ruotsalaisissa ja saksalaisiaa asuntoloissa?

Vierailija
268/280 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma soluasunnoissa on että ne on usein paljon vanhemmissa taloissa, eikä edes lähellä kampusta. Viimeiset pari vuosikymmentä on rakennettu lähinnä vain yksiöitä. Ja hintaerokaan ei ole iso. Mun poika maksaa 460 € kolmen hengen soluasunnosta. 

Mun poika maksaa suurinpiirtein tuon opiskelijayksiöstä (Tre) eli mikä hyöty on soluasumisesta? Ennen soluasuminen oli tosi halpaa, asuin solussa 1989-1990.

Kyse ei ole siitä, mitä se maksaa käyttäjälle suoraan, vaan Suomen talous on kuralla ja opiskelijayksiöt ovat aivan liian kallista luksusta toteutettaviksi veronmaksajien rahoilla.

Ei opiskelijayksiöitä makseta veronmaksajien rahoilla. Opiskelija saa yksiöön sen 216 € ja pääkaupunkiseudulla 296 € eikä yhtään enempää, vaikka olisi mikä kämppä. Pääkaupunkiseudulla yksiön vuokra on vähintään 600 €, joten loput 300 € tai enemmän opiskelija maksaa ihan itse. Eli suurin osa maksetaan itse.

Jos veronmaksajien rahoilla maksetaan puolet opiskelijan kämpästä sekä opintoraha, sekö ei sun mielestä tarkoita sitä että saat veronmaksajien rahoja? Et taida opiskella sen kummemmin matematiikkaa, kansantaloutta kuin yhteiskuntaoppiakaan.

Vierailija
269/280 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos veronmaksajien rahoilla maksetaan puolet opiskelijan kämpästä sekä opintoraha, sekö ei sun mielestä tarkoita sitä että saat veronmaksajien rahoja? Et taida opiskella sen kummemmin matematiikkaa, kansantaloutta kuin yhteiskuntaoppiakaan.

Kyse on nyt siitä, että veronmaksajien rahoista ei makseta kokonaan yksiön vuokraa niin kuin jotkut kuvittelevat! Erotuksen maksaa jokainen itse! 

Vierailija
270/280 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka nyt tuntemattomien kanssa haluais asua jossain solussa. Itse jouduin asumaan ja se on kuormittavaa, kun on sekalaista sakkia omassa kodissa. Ihan oikein, että kukaan ei enää halua asua tuollaisissa oloissa. Sivistysmaassa ei pitäisikään. 

Suomalaiset ovat epäsosiaalisia ja joustamattomia erakkoja.

Monissa muissa maissa kimppaasuminen opiskeluaikana on haluttua ja yleistä. Tällä tavalla asumiskustannukset pysyvät kurissa. Ja useimmat nuoret asuvat mieluummin kimppakämpässä kuin lapsuudenkodissaan.

Esimerkiksi Norjassa on todella yleistä ja suosittua asua kimppakämpässä opiskeluaikana. Yleensä kimppakämppä on ok-talo tai iso kerrostaloasunto jossa jokaisella  on oma huone mutta muut tilat ovat yhteisiä. Mutta norjalaiset ovatkin sosiaalisempia ja joustavampia kuin suomalaiset.

Kimppakämpässä ei ole mitään vikaa niin kauan kuin vain itse pystyy vaikuttamaan kanssa-asujiinsa, epäasialliseen käytökseen puututaan ja häiriköt pistetään pihalle! Suomalaisessa soluasumisessahan ei näin toimita! 

Nimenomaan. Ei täällä ole mitään valvojia asuntoloissa, kuten vaikka jenkeissä. Kenelle valitat, jos kämppis mölyää yöllä ja itsellä olisi aamuvarhain tentti?

No entäs ruotsalaisissa ja saksalaisiaa asuntoloissa?

Todennäköisesti on, koska muuten homma leviää käsiin! Mennään sen huonokäytöksisimmän ja röyhkeimmän ehdoilla niin kuin useimmiten suomalaisissa soluissa! 

Vierailija
271/280 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelijoiden yksinasuminen vaikuttaa suomalaiselta erikoisuudelta. Maailmalla on tavallista asua asuntoloiden soluissa ja kimppakämpissä. Tämä kai oli Suomessakin normi aiemmin. Mitä tapahtui? 

T. Pitkään ulkomailla asunut

Ennen oli jopa kaksi opiskelijaa samassa huoneessa. 

Vierailija
272/280 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä rahoilla esim. opiskelija-asuntolat rakennetaan?

Vierailija
273/280 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelijoiden yksinasuminen vaikuttaa suomalaiselta erikoisuudelta. Maailmalla on tavallista asua asuntoloiden soluissa ja kimppakämpissä. Tämä kai oli Suomessakin normi aiemmin. Mitä tapahtui? 

Me ei enää jakseta huonosti käyttäytyviä ja/tai sotkuisia kämppiksiä. Jos elettäisiin edelleen yhtä siivosti ja kohteliaasti kuin 50-luvulla, niin mikä jottei! Mutta nykyään tarvitaan enemmän omaa rauhaa, koska maailma on kasvanut ja tullut internetin kehittyessä kaoottisemmaksi, ja väki huonontanut käytöstapojaan. Ei me vaan jakseta enää muita ihmisiä paikassa, jonka pitäisi olla oma koti. Mulla sakkasi omat opinnot täysin, kun en pystynyt kämppiksiltä keskittymään opiskeluun kotona, enkä ole mikään julkisissa tiloissa viihtyvä tyyppi. Opintoja oli jäljellä 3 vuotta. Päätin, että yksiöön on päästävä tai joudun jättämään kesken. Lainasin vanhemmilta rahaa ja sain yksiössä asuessa opinnot loppuun kahdessa vuodessa, eli vuotta nopeammin. Jos olisin jäänyt soluun, olisin jättänyt koulun kesken.

50-luvulla alivuokralaiset Töölössä kuulemma nautti teetä keskiviikkoiltaisin, kun hanasta tuli lämmintä vettä. Näin kertoi appi opiskelija-ajoistaan.

Ja appi ei sitten osannut hellaa käyttää ja vettä keittää? 

Vierailija
274/280 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sitä ennen neljä! 

Vierailija
275/280 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä rahoilla esim. opiskelija-asuntolat rakennetaan?

Ja millä rahalla korkeakoulut ja yliopistot pyörivät?

Vierailija
276/280 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun opiskelukaupungissa soluissa asuu vaihtareita ja ulkomailta tulleita opiskelijoita. Ei paljon houkuttelisi asua parin bangladesilaisen opiskelija (lue wolttikuskin) kanssa.

Tyttärellä oli erinomainen kokemus kolmen tytön solussa. Paljon mukavampaa kuin ypöyksin kuikuillen 

Vierailija
277/280 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me ei enää jakseta huonosti käyttäytyviä ja/tai sotkuisia kämppiksiä. Jos elettäisiin edelleen yhtä siivosti ja kohteliaasti kuin 50-luvulla, niin mikä jottei! Mutta nykyään tarvitaan enemmän omaa rauhaa, koska maailma on kasvanut ja tullut internetin kehittyessä kaoottisemmaksi, ja väki huonontanut käytöstapojaan. Ei me vaan jakseta enää muita ihmisiä paikassa, jonka pitäisi olla oma koti. Mulla sakkasi omat opinnot täysin, kun en pystynyt kämppiksiltä keskittymään opiskeluun kotona, enkä ole mikään julkisissa tiloissa viihtyvä tyyppi. Opintoja oli jäljellä 3 vuotta. Päätin, että yksiöön on päästävä tai joudun jättämään kesken. Lainasin vanhemmilta rahaa ja sain yksiössä asuessa opinnot loppuun kahdessa vuodessa, eli vuotta nopeammin. Jos olisin jäänyt soluun, olisin jättänyt koulun kesken.

50-luvulla alivuokralaiset Töölössä kuulemma nautti teetä keskiviikkoiltaisin, kun hanasta tuli lämmintä vettä. Näin kertoi appi opiskelija-ajoistaan.

Mietipä nyt hetki ihan itse, millainen mahtoi alivuokralaisen asema olla sata vuotta sitten.

Vierailija
278/280 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja perheitä asui yhdessä huoneessa! Miksei myös opiskelijoiden asumismukavuus saisi parantua? 

Vierailija
279/280 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun opiskelukaupungissa soluissa asuu vaihtareita ja ulkomailta tulleita opiskelijoita. Ei paljon houkuttelisi asua parin bangladesilaisen opiskelija (lue wolttikuskin) kanssa.

Mitä vikaa Woltille työskentelyssä on? Taidat tilata itsekin sitä kautta.

Vierailija
280/280 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietipä nyt hetki ihan itse, millainen mahtoi alivuokralaisen asema olla sata vuotta sitten.

Yleensä keittiötä sai käyttää edes joskus ja 1950-luvullakin oli jo sähkökeittolevyjä sekä sähkövuokia alivuokralaisilla! 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kolme