Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vähävaraiset ovat pihalla siitä, mikä on keskiluokkaisilla normaalia rahankäyttöä

Vierailija
06.07.2026 |

Kommentti otettu rippijuhlakeskustelusta, mutta täyttä asiaa muutenkin:

"Ottamatta sen tarkemmin kantaa tähän tapaukseen, olen huomannut (ja asiasta on myös tutkimuksia) että monella vähävaraisella on väärä luulo siitä, mikä on normaalia rahankäyttöä. Myös tämä artikkeli antaa viittauksia tähän. Moni vähävarainen ajattelee, että pitopalvelu rippijuhlissa on normaali asia keskiluokkien juhlissa, vaikka todellisuudessa keskiluokkaisessa perheessä rypytetään piirakat ja leivotaan pulla pakkaseen viikko ennen juhlia perheen kesken. Kenellekään keskiluokkaiselle ei tulisi mieleen lähettää lasta taksilla rippileirille, vaan ensin selvitettäisiin kimppakyytimahdollisuus tai voiko joku sukulainen kuljettaa lapsen. Taksin käyttö on jotenkin impulsiivista ja lyhytnäköistä."

Tämä. Moni vähävarainen on ihan pihalla siitä, mitä keskiluokkaisissa perheissä tehdään. Tietämäni vähävarainen ihminen vei lapsensa huvipuistoretkelle, ostivat rannekkeet, huvipuistossa kalliit hampurilaisateriat, jäätelöt ja karkkia. Itse keskiluokkaisena en raaski maksaa huvipuistohintoja tarjottavista, joten meillä on kulkenut mukana kylmälaukussa eväät isommallekin porukalle ja kotimatkalla on haettu kaupasta jäätelöt. Kun keskiluokkaisena saa kaikesta maksaa täyden hinnan (ei ole mitään työttömien, eläkeläisten yms alennuksia), niin rahankäyttöä saa miettiä. Äkkiä olisi tili nollilla, jos ei yhtään miettisi.

Kommentit (1118)

Vierailija
981/1118 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi teiltä mummoilta kysytään myös käteisen tallettamisesta pankissa, jotta ette talleta huumekaupparahoja.

Vierailija
982/1118 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan vaan vinkki, että osa pyörittää yrityksiä ja on huumekauppaa lisäksi ja palkkojen maksua käteisellä. Te sinisilmäiset mummot.

Eli katsastutoimi, auton huollot ja hiusten leikkaaminen ovat vain persenettoa tuottavaa kulissitoimintaa, takahuoneessa vaihtuvat huumehivakat taas oikeaa bisnestä. Asia ymmärretty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
983/1118 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi teiltä mummoilta kysytään myös käteisen tallettamisesta pankissa, jotta ette talleta huumekaupparahoja.

Jos myyt auton niin todiste kauppakirjasta mistä olet käteiset saanut. 

Vierailija
984/1118 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja puhuu asiaa. Kimppakyydit sovitaan ja tarjottavat leivotaan itse. 

T: keskituloinen

Vierailija
985/1118 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän huomaa myös jouluisin joululahjakeräyksissä, joissa vähävaraiset saattavat toivoa monen sadan euron tablettia tai rumpusettiä.  Monella keskiluokkalaisella ei ole varaa ostaa lapselle omaa tablettia, korkeintaan perheelle tabletti yhteiskäyttöön. 

No kyllä keskiluokkalaisilla olisi varaa ostaa tuollasia tabletteja, ne vaan käyttää rahansa muuhun. Kalliiseen asumiseen esim. 

Itse olen pienituloinen ja saan tarvittaessa tuollaisen tabletin ostettua. Jos tuo ei onnistu tuplatuloilla muhun nähden, jotain vikaa on rahankäytössä.

Siis rahankäytöstähän tässä puhutaan ja kulutustottumuksista. 

Keskiluokkalainen lyhentää mieluummin asuntolainaa, kun ostaa tabletteja, jotta eläkkeelle jäädessään maksaa vain vastiketta eikä tarvitse pientä eläkettä käyttää vuokrakuluihin.

Tämä on just se varakkaan ja köyhän ero rahankäytössä. Rikkaan rahankäyttö on pitkäjänteistä ja kohdistuu isoihin asioihin (asunto), köyhä taas ostaa impulsiivisesti tabletin.

Ai nyt keskiluokkainen onkin rikas. Mutta oikeassa olet. Kaikki turha tavara sis vaatteet, elektroniikka, kosmetiikka, hjauvedet ym kannattaa jättää kauppaan. Kaikki on ihan hirveän kallista nykyään ja laatu laskee. 

Ai Suomessa on keskiluokkaa, jos ei ole varaa osta oikein yhtään mitään? Erikoinen keskiluokka. Varmasti  verotuksesta johtuvaa, jos keskiluokka on köyhä Suomessa. Tai sitten ei kuulu keskiluokkaan. 

Vierailija
986/1118 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos maksaa palkkoja käteisellä niin yrittäjän  ei tarvitse maksaa eläkemaksua.

Vierailija
987/1118 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisten tuetut lomat on lopetettu kokonaan. 

Ainakin meillä mielenterveysyhdistyksessä ne oli elämän kohokohta, 5 pv kolmen vuoden välein. Joskus aiemmin kahden vuoden. Nyt ei ole mitään. 

Ei voi kaikkia tuentarvijoita verrata impulssivammaisiin huikentelijoihin.

Vierailija
988/1118 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupoissa ja kahviloissa on nuoria töissä harjoittelijapalkalla.

Vierailija
989/1118 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni taksimatkoja kauhisteleva on myös ihan pihalla siitä, millaista elämä Kangasalla on. Kimppakyytiä ei välttämättä saa vaikka kuinka tahtoisi, jos kukaan muu samalle rippileirille menevä ei asu samalla suunnalla tai ainoa siltä suunnalta lähtevä auto on muutenkin täynnä. Silloin taksi voi ihan oikeasti olla ainoa vaihtoehto. 

Seurakunnan diakoniatyöstä järjestyy tuollaisissa tilanteissa kyyti.

Ei uskalla, joku saattaa rysäyttää persiiseen. Autosta tietenkin puhun enkä liehuvatukkaisesta kieltä lipovasta pastorista.

Vierailija
990/1118 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on keskituloinen?

Vierailija
991/1118 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää nyt kahvilaan. Siellä on töissä nuoria 20 h viikossa ja palkka 8 euroa tunnilta. Osa ajaa töihin pappa betalar autolla.

Vierailija
992/1118 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskiluokkaiset erityisesti oikeistolaiset mm. persut ovat pihalla siitä, mikä on vähävaraisen normaalia rahankäyttöä.

Vierailija
993/1118 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuori ajaa osa-aikatöihin pappa betalar bemarilla.

Vierailija
994/1118 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on keskituloinen?

Lainaus ekalta sivulta:

Suomessa keskituloisen määritelmä vaihtelee käytetyn tilaston mukaan. Tilastokeskuksen palkkatulojen mediaani on noin 3 420–3 460 euroa kuukaudessa. Laajemman tuloluokituksen mukaan keskituloisiksi luetaan henkilöt, joiden tulot ovat noin 2 500–6 800 euroa kuukaudessa.

Vierailija
995/1118 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko se jotenkin huono asia?

Vierailija
996/1118 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon keskituloinen tienaa Suomessa verojen jälkeen? Eli nettotulot?

Vierailija
997/1118 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isi maksaa auton kulut 

Vierailija
998/1118 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liian isot tuet, kun työtön ostaa kirpparilta vaatteita. 🤣

Työssäkäyvät laittaa 150 euroa kampaajalle ja toiset 150 ja enemmänkin tupakkaan.

Tuo 150 euroa on pienituloisen mielestä iso raha, mutta keskiluokkaisen näkökulmasta se ei niin iso raha olekaan ja hyvätuloisen näkökulmasta se on pikkuraha.

Tossahan on lauantain tai aamiaisen rahat. Tuoreita marjoja ja tuoremehua. Leivoksia ja leipää leipomosta. Pekonia ja luomumunia sekä kalliimpaa kahvia. Siinäpä se 150e. 

Ei raha eikä mikään oikeasti. Keskituloisella ei riittäisi lauantain grilli-illalliseenkaan tuolla rahalla. Tarvittaisi vähintään 300e. Että meillä köyhiä kusetetaan kunnolla.

Ei tuossa ollut köyhyyden kanssa mitään tekemistä. Rikas kuin köyhä alkoholisti tekee noin.

Minä en edes ikinä mene ravintoloihin tai baariin. Olen käynyt yhden kerran elämässäni baarissa. Siihen aikaan olut maksoi 4e tuoppi. Sillä hinnalla saisi 12 olutta netistä tilattuna. Että sellaista. En käy missään, minulla ei ole ystäviä missään, sukulaisiin olen katkaissut välit säästösyistä. Eivät tajua ehkä sitä, mutta mitä väliä. Säilytin ylpeyteni. 

Ei vaan 1600e tuloilla matkustella toiselle puolelle Suomea. Alkoholia ja tupakkaa käytetään keppihevosena siihen että muka köyhät tuhlaavat rahansa niihin. Eivät tuhlaa. Minun tuntemat sosiaalitapaukset kerää tupakkansa kadulta tumppeina ja tekee niistä sätkiään. Ei ne ostele tupakkaa, koska se on liian kallista. Alkoholitkin valmistetaan itse kotona. Tämä on ihan propagandaa missä tehdään köyhistä päihdeongelmaisia ihmisiä. 

Totuus on että ne rikkaat käyttää rahojaan tyhmästi tai ei käytä ollenkaan ja ostaa opskelijoille tarkoitetut punalapputuotteet kaupoista. Rikas saattaa ostaa 30e kuohuviinilasillisen ja 20e juustokakkupalan keskustan cornerista, koska on niin kesäkuumaa. Tätä ei sitten jeesustella yhtään, mutta kun rekkamies markku ostaa röökiaskin 15e, nin jo syytetään saatanasti että miksi polttaa?  Totuus on että se rikas juo Markun boonukset keskustan cornerissa. NE on Markun rahoja ja tästä ei puhuta tarpeeksi äänekkäästi!

Vierailija
999/1118 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko se jotenkin huono asia?

No ei. Mutta kun sut irtisanotaan julkiselta niin sinne kauppaan valitaan nuori harjoittelijapalkalla eikä sua, koska olet kalliimpi. Osa-aikatöitä kaupassa melkein kaikki tekee. Täydet työtunnit on yleensä vain osastopäälliköillä.

Vierailija
1000/1118 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä monen varakkaamman ajatusmaailmalla köyhän lapsen ei pitäisi ikinä päästä huvipuistoon, syödä siellä jäätelöä tai muuta vastaavaa. No, mikään kansalaisoikeushan se ei olekaan, mutta lapselle nyt pitää joskus järjestää muutakin kuin ihan ne välttämättömät asiat.  Oli se huvipuisto tai joku muu mieleinen asia. 

Surullista on sekin, jos varakaampien lapset eivät esimerkiksi koskaan pääse huvipuistoon tai saa syödä jotain itselleen herkullista jne. Koska vanhemmat katsovat sen tarpeettomaksi ja turhaksi rahan tuhlaamiseksi. Vaikka rahaa siihen todellisuudessa kyllä olisi. 

Ironista, että rahaa kyllä olisi, mutta kun sitä pitää säästää, siis mihin? Eikö tämän hetkienkin elämä ole nauttimisen arvoista? 

Jos joku huvipuisto tai muu iloiseksi tekevä asia ole täysin budjettia kaatava, niin miksei halua ilahduttaa omia lapsiaan? En vaan käsitä. 

Yksi kaverini kertoi, että hänen isänsä oli rikas ja he asuivat kaverini ollessa lapsi isossa hienossa omakotitalossa, mutta eivät päässeet koskaan elokuviin tai mäkkäriin. Sen sijaan hänen kaverinsa köyhä äiti vei tätä kaverin kaveria leffaan ja jätskille yms. Arvaa kummalla on vieläkin hyvät välit vanhemaanpsa? No sillä köyhällä tietty.

Täälläkin moni sanoo, että jostain 6 euron jätskipallosta on ihan turha valittaa, ei köyhän lapsen kuulu saada jäätelökioskilta jätskipalloa kesällä. Samalla itse käyvät ulkomailla syömässä jätskinsä. Siis säästävät siitä suomalaisesta jätskipallosta ja sitten täällö evankelioivat, että niin kuuluu köyhienkin tehdä.

Keskituloisen ja pienituloisen ero ei ole se, että toisella riittää eurot jätskipalloon ja toisella ei. Toisella riittää rahat autoon, omistusasuntoon, ulkomaanmatkaan ja uusiin vaatteisiin, toisilla taas ei. Ei vaadi paljoa älyä tajuta, että 2500euron nettopalkka riittää eri tavalla kuin 1500 euron nettopalkka. Voisi sen kaasuvalotuksen lopettaa.

Toki totta se on, että täällä on kallista ja rahat ei riitä tavallisiin ja arkisiin asioihin. Pitää tinkiä paljosta. Olen työtön ja en minä asioi jäätelökioskilla. 5 vuotta sitten en ollut työtön ja kävin Kroatissa. Iso jäätelöpallo maksoi alle euron. Makuvaihtoehtoja oli ihan mahottomasti.. suomessa kaikki on kallista, monesta syystä. Nuorten kannattaa muuttaa pois esim Norjana tai Ruotsiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi seitsemän