Vähävaraiset ovat pihalla siitä, mikä on keskiluokkaisilla normaalia rahankäyttöä
Kommentti otettu rippijuhlakeskustelusta, mutta täyttä asiaa muutenkin:
"Ottamatta sen tarkemmin kantaa tähän tapaukseen, olen huomannut (ja asiasta on myös tutkimuksia) että monella vähävaraisella on väärä luulo siitä, mikä on normaalia rahankäyttöä. Myös tämä artikkeli antaa viittauksia tähän. Moni vähävarainen ajattelee, että pitopalvelu rippijuhlissa on normaali asia keskiluokkien juhlissa, vaikka todellisuudessa keskiluokkaisessa perheessä rypytetään piirakat ja leivotaan pulla pakkaseen viikko ennen juhlia perheen kesken. Kenellekään keskiluokkaiselle ei tulisi mieleen lähettää lasta taksilla rippileirille, vaan ensin selvitettäisiin kimppakyytimahdollisuus tai voiko joku sukulainen kuljettaa lapsen. Taksin käyttö on jotenkin impulsiivista ja lyhytnäköistä."
Tämä. Moni vähävarainen on ihan pihalla siitä, mitä keskiluokkaisissa perheissä tehdään. Tietämäni vähävarainen ihminen vei lapsensa huvipuistoretkelle, ostivat rannekkeet, huvipuistossa kalliit hampurilaisateriat, jäätelöt ja karkkia. Itse keskiluokkaisena en raaski maksaa huvipuistohintoja tarjottavista, joten meillä on kulkenut mukana kylmälaukussa eväät isommallekin porukalle ja kotimatkalla on haettu kaupasta jäätelöt. Kun keskiluokkaisena saa kaikesta maksaa täyden hinnan (ei ole mitään työttömien, eläkeläisten yms alennuksia), niin rahankäyttöä saa miettiä. Äkkiä olisi tili nollilla, jos ei yhtään miettisi.
Kommentit (1115)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän huomaa myös jouluisin joululahjakeräyksissä, joissa vähävaraiset saattavat toivoa monen sadan euron tablettia tai rumpusettiä. Monella keskiluokkalaisella ei ole varaa ostaa lapselle omaa tablettia, korkeintaan perheelle tabletti yhteiskäyttöön.
No kyllä keskiluokkalaisilla olisi varaa ostaa tuollasia tabletteja, ne vaan käyttää rahansa muuhun. Kalliiseen asumiseen esim.
Itse olen pienituloinen ja saan tarvittaessa tuollaisen tabletin ostettua. Jos tuo ei onnistu tuplatuloilla muhun nähden, jotain vikaa on rahankäytössä.
Siis rahankäytöstähän tässä puhutaan ja kulutustottumuksista.
Keskiluokkalainen lyhentää mieluummin asuntolainaa, kun ostaa tabletteja, jotta eläkkeelle jäädessään maksaa vain vastiketta eikä tarvitse pientä eläkettä käyttää vuokrakuluihin.
Tämä on just se varakkaan ja köyhän ero rahankäytössä. Rikkaan rahankäyttö on pitkäjänteistä ja kohdistuu isoihin asioihin (asunto), köyhä taas ostaa impulsiivisesti tabletin.
Ai nyt keskiluokkainen onkin rikas. Mutta oikeassa olet. Kaikki turha tavara sis vaatteet, elektroniikka, kosmetiikka, hjauvedet ym kannattaa jättää kauppaan. Kaikki on ihan hirveän kallista nykyään ja laatu laskee.
Ai Suomessa on keskiluokkaa, jos ei ole varaa osta oikein yhtään mitään? Erikoinen keskiluokka. Varmasti verotuksesta johtuvaa, jos keskiluokka on köyhä Suomessa. Tai sitten ei kuulu keskiluokkaan.
Persaukisen alustavaltion talouskulttuuri. Köyhä kadehtii toista köyhää ja alijäämät senkuin kasvavat.
Ruotsissa poistettiin perintö- ja autovero. Alkoholin hintoja laskettiin reilusti. Alijäämä on nyt murto-osa Suomen vastaavasta. Täällä ei valitettavasti vain osata talousasioita. Ruikuttaminen, kateus ja taloudellinen tietämättömyys ovat päätöksenteon ajureita jopa ministeritasolla.
No niin täällä köyhä kadehtiikin toista köyhää. Mutta tuo sun lainaama henkilö lähti derailaamaan keskustelua ja teet samaa. Palsta on kuin hullujen huone kaltaistenne höpöttäjien takia.
Olen se, kelle lainaamasi henkilö vastasi. Pointti on se, ettei sillä puhkiverotetulla palkalla kannata ostaa mitään ylimääräistä, vaikka tienaakin enemmän kuin pienituloinen saati sitten työtön. Keskituloknen on täällä tavallaan köyhä jos vertaa siihen mitä muualla saa samalla koulutuksella työtunneilla jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa työssäkäyvistä polttaa tupakkaa ja olutlaatikkoa laahataan joka viikonloppu kaupasta kotiin ja sitten valitetaan, kun palkka ei riitä.
Mene markettiin katsomaan kuinka työssäkäyvät miehet kantaa perjantaisin olutlaatikoita kassalle. Voi maksaa 40 euroa. Minä saan 40 eurolla 20 vaatetta kirpputorilta.
Ja sunnuntaina sillä työssäkäyvällä ukolla ei ole yhtään olutta enää jäljellä, kun minulla on ne 20 kirpputorilta ostettua vaatetta edelleen käytössä ja on monta vuotta eteenpäin.
Tuskin sitä vituttaa yhtään sun paitas. Pidä lumppus. Tölkeistä saa pantit vielä. Ei haittaa. Ole tänään selvänä ja tee töitä vielä seittemänkymppisenä. Työssäkäyvä ukko kasvaa jo vuohenputkea, mutta hei sulla on paidat ja olet elinvoimainen. Voit painaa duunia vielä pitkään enenn kuin pääset eläkkeeelle. Jee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän liittyy vahvasti säännöllinen keskustelu ja ulina siitä, kuinka osalla ei ole varaa matkustella lomilla. Ja tuetut lomat ym. Köyhän perheen kuuluu päästä kylpylälomalle, huvipuiston ym. veronmaksajien rahoilla, vaikka oikeasti merkittävä osa perheistä ei lähde lomamatkoille, koska eivät halua tai koska ei ole varaa ja sellaista se on.
Nämä tuetut lomat ym. viihdykkeet ovat myös sellainen asia, jotka jopa kannustavat ihmisiä olemaan kasvattamatta elintasoaan, koska nehän menettää, jos alkaakin tienaamaan vähän paremmin. Eli kannustavat pahimmillaan loisimaan ja pysymään vähävaraisena. Koska vähän paremmin tienaavana sinulla ei sitten olekaan varaa kylpylälomiin, vaan raha menee normaaliin elämiseen itse ansaitulla rahoilla.Tuettuja lomia saivat myös hyvätuloiset. Ja yleensä niistä kai aina joutui itse maksamaan jonkin verran, pienituloiset myös.
Kyllä muutama vuosi sitten ihmettelin kun oli ihan hyvätuloisia ihmisä tuetulla lomalla kun oli tarkoitettu pienituloisille. Olivat olleet koko ajan jossain omissa itsemaksetuissa reissuissa ja taas menivät. Eräskin pari kuulemma kuukaudeksi taas sitten etelään. Eräs nainen oli maksanut yhden henkilön huoneen kun halusi olla yksin. Se maksoi 35 euroa vuorokausi, jonka maksoi omasta pussistaan. Tuetussa lomassa tosiaan tulee omavastuu ja matkat maksettaviksi.
Esimerkiksi olimme linja-autolla päiväreissussa, kuului ohjelmaan. Sen jokainen maksoi itse plus päivän ruuat yms. Ei se ole aina pelkkä lomapaikka, vaan tehdään jotain retkiä. Toki voi jäädä pois retkiltä. Mutta kiva olisi muiden mukana köyhänkin olla.
Kyllä ainakin silloin tosiaan olivat ihan hyväosaisetkin päässeet nauttimaan köyhien lomista. Heille se yli satasen summa olikin ihan toista kuin köyhälle.
Ei ne tuetut lomat olleet mitään "köyhien lomia", vaan osa niistä oli tarkoitettu tietynlaisiin elämäntilanteisiin, esim. jos perheessä oli vakava sairaus tai erityislapsi. Mutta osa tuetuista lomista toki OLI tarkoitettu pienituloisille, ja niihin ei kyllä sitten päässyt, jos oikeasti oli hyvätuloinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa työssäkäyvistä polttaa tupakkaa ja olutlaatikkoa laahataan joka viikonloppu kaupasta kotiin ja sitten valitetaan, kun palkka ei riitä.
Mene markettiin katsomaan kuinka työssäkäyvät miehet kantaa perjantaisin olutlaatikoita kassalle. Voi maksaa 40 euroa. Minä saan 40 eurolla 20 vaatetta kirpputorilta.
Milloin työssäkäyvät miehet on itselleen paituleita ostelleet olutsalkkujen sijaan? Jossain homolandiassa vai? Sieltä mistä sinä olet kotoisin, niin työmiehet varmasti on käyneet vahaamssa viiksensäkin ja nyppimässä kulmakarvansa ja ottaneet samalla brazilialaisen vahauksen. "röhönaurua" vmp höhöhhöhöhöhö
No, ette te kännikalat kyllä vaatteita koskaan osta. Olette epäsiistin näköisiä.
Vierailija kirjoitti:
Miehet, ostakaa joskus sillä olutlaatikon hinnalla uusi paita, ettei tarvitse kulkea 20 vuotta vanhassa kauhtuneessa t-paidassa ja näyttää puliukolta.
Pidän uutta paitaa yhdellä ehdolla. Sä ostat sen ja otat suihin että suostun pitämään sitä päälläni. Muuten ei tule kauppoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sunnuntaina sillä työssäkäyvällä ukolla ei ole yhtään olutta enää jäljellä, kun minulla on ne 20 kirpputorilta ostettua vaatetta edelleen käytössä ja on monta vuotta eteenpäin.
Tuskin sitä vituttaa yhtään sun paitas. Pidä lumppus. Tölkeistä saa pantit vielä. Ei haittaa. Ole tänään selvänä ja tee töitä vielä seittemänkymppisenä. Työssäkäyvä ukko kasvaa jo vuohenputkea, mutta hei sulla on paidat ja olet elinvoimainen. Voit painaa duunia vielä pitkään enenn kuin pääset eläkkeeelle. Jee.
Näyttää ottavan päähän, kun pitää palstoillakin koko ajan huudelle liian isoista tuista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehet, ostakaa joskus sillä olutlaatikon hinnalla uusi paita, ettei tarvitse kulkea 20 vuotta vanhassa kauhtuneessa t-paidassa ja näyttää puliukolta.
Pidän uutta paitaa yhdellä ehdolla. Sä ostat sen ja otat suihin että suostun pitämään sitä päälläni. Muuten ei tule kauppoja.
Ilmankos et saa naista.
Vierailija kirjoitti:
Rööki huulessa seison leipäjonossa. Ei mulla ole leipään rahaa.
Sanotaanko nyt näin että: "rööki palaa aina niin kauan kun se vittutaa eräitä". Rööki on köyhälle ihmisoikeus, niin kauan kun ei ole eutanasiaa laillistettu.
t. me ei haluta pelaa tätä epäreilua yhteiskuntapeliä ja elää tässä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmankos et saa naista.
Naiset ei saa mua.
Hei sinä joka saat 40 eurolla 20 vaatetta kirpputorilta. Millä kirppiksellä käyt? Itse olen aina tykännyt ostaa kirpputoreilta, ja olen huomannut, että nykyisin niiden hinnat alkavat olla jo H&M:n hintaluokissa. Paidat maksavat usein 5-10 euroa, kengät 10-20 eur, takki 20 eurosta ylöspäin... Ja UFFilla hinnat ovat vielä tätäkin korkeammat. Joskus satunnaisesti voi löytää jotain alle 5 euron.
Vierailija kirjoitti:
Tällä monen varakkaamman ajatusmaailmalla köyhän lapsen ei pitäisi ikinä päästä huvipuistoon, syödä siellä jäätelöä tai muuta vastaavaa. No, mikään kansalaisoikeushan se ei olekaan, mutta lapselle nyt pitää joskus järjestää muutakin kuin ihan ne välttämättömät asiat. Oli se huvipuisto tai joku muu mieleinen asia.
Surullista on sekin, jos varakaampien lapset eivät esimerkiksi koskaan pääse huvipuistoon tai saa syödä jotain itselleen herkullista jne. Koska vanhemmat katsovat sen tarpeettomaksi ja turhaksi rahan tuhlaamiseksi. Vaikka rahaa siihen todellisuudessa kyllä olisi.
Ironista, että rahaa kyllä olisi, mutta kun sitä pitää säästää, siis mihin? Eikö tämän hetkienkin elämä ole nauttimisen arvoista?
Jos joku huvipuisto tai muu iloiseksi tekevä asia ole täysin budjettia kaatava, niin miksei halua ilahduttaa omia lapsiaan? En vaan käsitä.
Tämä "rahaa olisi, mutta sitä pitää säästää, mihin..." ajattelu vie harhaan. Rahaa pitää säästää yllättäviin menoihin ja kriisien, kuten sairastuminen, varalta. Sitä voi säästää myös matkoihin ja muuhun kivaan. Jos tyydyttää jokaisen mieliteon, koska voi, on ennemmin tai myöhemmin pulassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmankos et saa naista.
Naiset ei saa mua.
Sä et osaa käsitellä naisia. Sun pitäisi aina sanoa, että olen oikeassa kaikessa ja tarjota lounas ja ostaa se paita. Muuten ei katsota mitään muita juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin työssäkäyvät miehet on itselleen paituleita ostelleet olutsalkkujen sijaan? Jossain homolandiassa vai? Sieltä mistä sinä olet kotoisin, niin työmiehet varmasti on käyneet vahaamssa viiksensäkin ja nyppimässä kulmakarvansa ja ottaneet samalla brazilialaisen vahauksen. "röhönaurua" vmp höhöhhöhöhöhö
No, ette te kännikalat kyllä vaatteita koskaan osta. Olette epäsiistin näköisiä.
Meidän piirissä se on siistin näköistä olla vähän epäsiisti. Perinteistä rillumarei-kultuuria. Sukat on kovettuneet hiestä ja pölystä. Mustat sukat harmaan koppuraisina. Tukka tai mitä siitä on jäljellä haisee bentziiniltä tai autohallin savuilta. Rehubiikles!
Puhutaan nyt rehellisesti elintavoista. Jos olisi eläkeikään asti turvatyöpaikka ja eläke olisi hyvin kertynyt, niin enhän minä toki eläisi niin kuin nyt elän. Suunnittelisin elämäni paremmin. Nyt eletään näin kun ei muulla tavoin tule voittoja. Köyhän voitto on perjantain, lauantain ja sunnuntain loiventavat. Keskiviikkona otetaan kanssa. Se on pelin henki. Elämä otetaan nyt, koska ei meille mitään eläkepäiviä ole luvassa tai töitäkään kuin pätkissä. Olen pojille opettanut tämän saman tien kuljettavaksi. NE seuraa ylpeenä isäänsä. Me synnytään tänne kuolemaan.
Miehet valittavat palstoilla ettei saa naista, mutta eivät viitsi edes uutta paitaa ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän liittyy vahvasti säännöllinen keskustelu ja ulina siitä, kuinka osalla ei ole varaa matkustella lomilla. Ja tuetut lomat ym. Köyhän perheen kuuluu päästä kylpylälomalle, huvipuiston ym. veronmaksajien rahoilla, vaikka oikeasti merkittävä osa perheistä ei lähde lomamatkoille, koska eivät halua tai koska ei ole varaa ja sellaista se on.
Nämä tuetut lomat ym. viihdykkeet ovat myös sellainen asia, jotka jopa kannustavat ihmisiä olemaan kasvattamatta elintasoaan, koska nehän menettää, jos alkaakin tienaamaan vähän paremmin. Eli kannustavat pahimmillaan loisimaan ja pysymään vähävaraisena. Koska vähän paremmin tienaavana sinulla ei sitten olekaan varaa kylpylälomiin, vaan raha menee normaaliin elämiseen itse ansaitulla rahoilla.Tuettuja lomia saivat myös hyvätuloiset. Ja yleensä niistä kai aina joutui itse maksamaan jonkin verran, pienituloiset myös.
Kyllä muutama vuosi sitten ihmettelin kun oli ihan hyvätuloisia ihmisä tuetulla lomalla kun oli tarkoitettu pienituloisille. Olivat olleet koko ajan jossain omissa itsemaksetuissa reissuissa ja taas menivät. Eräskin pari kuulemma kuukaudeksi taas sitten etelään. Eräs nainen oli maksanut yhden henkilön huoneen kun halusi olla yksin. Se maksoi 35 euroa vuorokausi, jonka maksoi omasta pussistaan. Tuetussa lomassa tosiaan tulee omavastuu ja matkat maksettaviksi.
Esimerkiksi olimme linja-autolla päiväreissussa, kuului ohjelmaan. Sen jokainen maksoi itse plus päivän ruuat yms. Ei se ole aina pelkkä lomapaikka, vaan tehdään jotain retkiä. Toki voi jäädä pois retkiltä. Mutta kiva olisi muiden mukana köyhänkin olla.
Kyllä ainakin silloin tosiaan olivat ihan hyväosaisetkin päässeet nauttimaan köyhien lomista. Heille se yli satasen summa olikin ihan toista kuin köyhälle.
Ei ne tuetut lomat olleet mitään "köyhien lomia", vaan osa niistä oli tarkoitettu tietynlaisiin elämäntilanteisiin, esim. jos perheessä oli vakava sairaus tai erityislapsi. Mutta osa tuetuista lomista toki OLI tarkoitettu pienituloisille, ja niihin ei kyllä sitten päässyt, jos oikeasti oli hyvätuloinen.
Tämä tuettu loma, missä minä olin ja kirjoitin niin oli kyllä tarkoitettu vähävaraisille. Oli silti mukana varakkaampiakin, jotka lomailivat minkä ehtivät muutenkin. Ei oltu suunnattu milleen erityisryhmälle, koska minulla ei ollut mitään muuta syytä kuin vähävaraisuus. Ei erityissairautta, erityislasta tms. Ne ovat eri juttuja ja tiedän kyllä sen. Ei ollut näillä muillakaan, ainakaan se ei ollut tuetun loman peruste.
Osa on siis tarkoitettu erityistarpeisiin, osa nimenomaan sosiaalisin perustein vähävaraisille. Joilla ei ole mahdollisuutta muuten kuin omavastuun hinnalla lomailla.
No. Tosiaan nämä ovat nyt lopetettu. Joten voitte olla rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä monen varakkaamman ajatusmaailmalla köyhän lapsen ei pitäisi ikinä päästä huvipuistoon, syödä siellä jäätelöä tai muuta vastaavaa. No, mikään kansalaisoikeushan se ei olekaan, mutta lapselle nyt pitää joskus järjestää muutakin kuin ihan ne välttämättömät asiat. Oli se huvipuisto tai joku muu mieleinen asia.
Surullista on sekin, jos varakaampien lapset eivät esimerkiksi koskaan pääse huvipuistoon tai saa syödä jotain itselleen herkullista jne. Koska vanhemmat katsovat sen tarpeettomaksi ja turhaksi rahan tuhlaamiseksi. Vaikka rahaa siihen todellisuudessa kyllä olisi.
Ironista, että rahaa kyllä olisi, mutta kun sitä pitää säästää, siis mihin? Eikö tämän hetkienkin elämä ole nauttimisen arvoista?
Jos joku huvipuisto tai muu iloiseksi tekevä asia ole täysin budjettia kaatava, niin miksei halua ilahduttaa omia lapsiaan? En vaan käsitä.
Tämä "rahaa olisi, mutta sitä pitää säästää, mihin..." ajattelu vie harhaan. Rahaa pitää säästää yllättäviin menoihin ja kriisien, kuten sairastuminen, varalta. Sitä voi säästää myös matkoihin ja muuhun kivaan. Jos tyydyttää jokaisen mieliteon, koska voi, on ennemmin tai myöhemmin pulassa.
En ole puhunutpa jokaisen mieliteon täyttämisestä. Tätä "mielitekojen hallitsematonta täyttämistä" täällä halutaan esittää faktana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä? Eikö duunareilla enää nykyään ole edes varaa ryypätä itseään hengiltä?
Ei ihme että töihin ei ole menijöitä enää nykyään. Nekin pitää hakea jostain intokiinasta asti tänne kusetettaviksi. Kyllä duunarilla pitäisi aina olla edes varaa ryypätä taju pois kun haluaa. Miksi helvetissä ne muuten töissä kävisivät? Pyhästä hengestäkö vai? Ooksää idiootti vai mikä sää oikeee oot? Työmiehet on kautta aikain juopuneet.
Eipä oikeasti ole. Luulisi että kun töissä käy niin olisi varaa edes juoda itsensä hengiltä, niin joka kuukausi kaksi viikkoa on rahat loppu. Ja mitään kalliita viinoja ei ole osteltu vaan pelkkää 4.2 prossasta bulkkiolutta. Sitä halvinta kuraa. Niin kyllä työssä käyvän luulisi edes saavann edes päihteensä omilla töillään, niin ei saa. Ei yksinkertaisesti edes työssä käynti tarjoa kännejä! Ajatella tätä! Se on pakko juoda kiljua tai näitä viinejä tynnyristä. Miettikääpä. Käyt töissä ja tunnet sen kropassas.
Haluat ostaa jotain hyödykästä, koska sen takia käyt töissä että olisi ostovoimaa, niin et saa edes kännejä itsellesi.
Rikkaat kyllä juo kalliimpiakin likööreitä ja viinejä. Joka päivä vaikka. Heillä on viinakaapit sun muut hienoudet. Minä en niin paljo vaadi elämässäni. Kunhan saisin työlläni ostettua halpaa olutta, niin ei. Ei ni ei. Ajatelkaapa tätä?
Kasvattaa katkeruutta elämään. Kekkonen ei olisi sallinut tämmöistä tapahtuvan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sie oot rasisti ja juntti!
Vierailija kirjoitti:
Miehet valittavat palstoilla ettei saa naista, mutta eivät viitsi edes uutta paitaa ostaa.
Miksi ostaa paitaa, kun se sänkypuuhissa kuitenkin heitetään nurkkaan?
Mitä v***un hellesaikkua??; Taidat olla ihan sekasin?