Vähävaraiset ovat pihalla siitä, mikä on keskiluokkaisilla normaalia rahankäyttöä
Kommentti otettu rippijuhlakeskustelusta, mutta täyttä asiaa muutenkin:
"Ottamatta sen tarkemmin kantaa tähän tapaukseen, olen huomannut (ja asiasta on myös tutkimuksia) että monella vähävaraisella on väärä luulo siitä, mikä on normaalia rahankäyttöä. Myös tämä artikkeli antaa viittauksia tähän. Moni vähävarainen ajattelee, että pitopalvelu rippijuhlissa on normaali asia keskiluokkien juhlissa, vaikka todellisuudessa keskiluokkaisessa perheessä rypytetään piirakat ja leivotaan pulla pakkaseen viikko ennen juhlia perheen kesken. Kenellekään keskiluokkaiselle ei tulisi mieleen lähettää lasta taksilla rippileirille, vaan ensin selvitettäisiin kimppakyytimahdollisuus tai voiko joku sukulainen kuljettaa lapsen. Taksin käyttö on jotenkin impulsiivista ja lyhytnäköistä."
Tämä. Moni vähävarainen on ihan pihalla siitä, mitä keskiluokkaisissa perheissä tehdään. Tietämäni vähävarainen ihminen vei lapsensa huvipuistoretkelle, ostivat rannekkeet, huvipuistossa kalliit hampurilaisateriat, jäätelöt ja karkkia. Itse keskiluokkaisena en raaski maksaa huvipuistohintoja tarjottavista, joten meillä on kulkenut mukana kylmälaukussa eväät isommallekin porukalle ja kotimatkalla on haettu kaupasta jäätelöt. Kun keskiluokkaisena saa kaikesta maksaa täyden hinnan (ei ole mitään työttömien, eläkeläisten yms alennuksia), niin rahankäyttöä saa miettiä. Äkkiä olisi tili nollilla, jos ei yhtään miettisi.
Kommentit (775)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokoomus leikkasi sitä varten ansiosidonnaisen, että kukaan ei vuokraa sähkölämmitteistä asuntoa.
Mitä sä sössötät????
Kokoomus leikkasi ansiosidonnaisesta lapsikorotuksen ja porrasti ansiosidonnaisen, jotta kukaan ei vuokraa sähkölämmitysasuntoa.
Mene runkkaa näitä sun juttujassa vaikka kokoomuksen vaaliteltalle, saat makkaran.
Sinä saat kuule ihan itse maksaa ne perintörivitalo-asunnon sähkölaskut.
Vierailija kirjoitti:
Mä voin kertoa omasta downshiftaamisestani, jota teen ympäristön, eläinten että rahan säästämisen vuoksi:
-vegaaniruoka (eettinen syy, mutta tulee myös halvimmaksi)
-teen itse ruokani ja leivonnaiseni pääsääntöisesti
-en lennä kuin aniharvoin
-matkustan junalla ja syön eväitä
-en omista autoa, vaikka tykkään ajaa
-pyöräilen, koska se on terveellistä eikä bussikortin saldoa kulu
-käytän kirjastoa, koska ilmainen
-käytän ilmaisia palveluita, kuten THL:n ruokapäiväkirja ja ilmaiset ravinto- ja terveysvalmennukset netissä
-ostan vaatteet pääasiassa kirppikseltä
-ostan kosmetiikan pääasiassa Normalista (edullista ja vegaanista)
-en käy kampaajalla kuin kerran vuodessa leikkauttamassa hiuksia vähän (ei edes tarvitsisi)
-harrastan YouTube-jumppia ja ulkoilua (ilmaisia)
Ja olen siis akateeminen ja keskiluokkaa.
Mun tuntemat keskiluokkaiset kyllä asuu isoissa tilavissa taloissa, pihassa on sähköauto tai pari, joka vuosi mennään ulkomaan lomalle, perheen lapsilla kalliita harrastuksia.. Ei paljoa tarvitse rahankäyttöä miettiä toisin kuin minun jonka päiväbudjetti on viisi euroa.
Vierailija kirjoitti:
Mun tuntemat keskiluokkaiset kyllä asuu isoissa tilavissa taloissa, pihassa on sähköauto tai pari, joka vuosi mennään ulkomaan lomalle, perheen lapsilla kalliita harrastuksia.. Ei paljoa tarvitse rahankäyttöä miettiä toisin kuin minun jonka päiväbudjetti on viisi euroa.
Ja nuo on täysin kusessa, jos irtisanotaan töistä.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen huomannut keskituloisista sen, että kärryyn laitetaan tavaraa ilman, että katsotaan mitä se maksaa. Minä köyhänä joudun ottamaan aina sen halvimman kreikkalaisen jogurtin tai halvimman kanarasian. Keskituloisilla tutuillani menee parin päivän ostoksiin hirveä määrä rahaa, kun itse joudun etukäteen laskemaan, että riittääkö rahat. Sitten nämä keskituloisten voivat extempore ostaa jätskiä jätskikioskista tai käydä kahvilassa ostamassa kalliita kahveja ja kakkupaloja, kun minä joudun oikeasti miettimään riittääkö rahat jätskikiskan jälkeen seuraavan viikon ruokiin.
Ite tienaan lähemmäs 10k€ kuussa enkä todellakaan osta mitään turhaa kuten kreikkalaista jugurttia. Ja kanakin on kilohinnaltaan paljon kalliimpaa kuin halvin jauheliha.
Turha mainitakaan mitään jätskikiskoja koska minusta tuntui tuhlaamiselta ostaa Lidlin 8 tuutin pakkaus hintaan 1,19€.
Kahviloissa käyn ehkä kerran vuodessa jos saan iskettyä naisen treffeille. Ja maksan vain oman kahvini silloin, sekin pieni peruskahvi jonka 2€ hinta on minusta järjetön.
Aivan helvetin naurettava ketju.
Alemman keskiluokan köyhämammat täällä päivittelee jotain heistä alemmalla portaalla olevaa, kuvitteellista Köyhää joka tuhlaa rahansa jäätelökioskin jäätelöihin, Linnanmäen hampurilaisiin ja tablettiin, kun mammat itse tekee nakkikeittoa ja eväitä kirjastoreissulle.
Tajuattekohan edes, miten huvittavalta kuulostatte?
No, ei me pienituloiset parturissa käydä millään pätkätöillä.
Vierailija kirjoitti:
Heillä on todennäköisesti niin paljon velkaa, ettei yöllä uni tule silmään. Been there too.
Se tunne, kun olet tehnyt kirjaimellisesti niskat limassa töitä ja ylitöiden päätteeksi on nälkä. Kutittaa joka paikasta ja hermoja riepoo. Menet nälkäisenä ja kiukkuisena S-marketiin. Siellä on ihanan viileää, mutta ihmisiä on taas valtavasti. Näet heidät heti jo ulko-ovella, ja parkkipaikka on täynnä autoja. Astut rohkeana sisään. Pullonpalautusautomaatilla on jono. On ilta, ja työt ovat onneksi nyt tältä päivältä ohi. Viime välipalasta on jo kuusi tuntia aikaa.
Nälkä tekee kiukkuiseksi, mutta nyt on pakko hakea jotain syötävää, kun kello lähestyy kohta yhdeksää. Etsit päivällistarpeita, pääset kassalle, ja maksuautomaatti herjaa.
Aivan niin. On kuun viimeinen viikko, ja tilillä ei tosiaan ole enää rahaa. Epätoivo iskee!
Se tunne, kun olet tehnyt 10–12-tuntista työpäivää kymmenen euron tuntipalkalla. Et saa tänään ruokaa, etkä jaksa alkaa karsia tuotteita pois. Kävelet vain pois sanomatta mitään, raskain askelin. Paiskaat miehekkäästi askelta toisen eteen.
Kotisi pihalla näet työttömiä tai pitkäaikaissairaita entisiä rakennustyöläisiä tai satamatyöntekijöitä päihtyneenä. He on tuoneet etupihalle sohvan, jotta olo olisi mukava. Sinua alkaa harmittaa, mutta ei se ole heidän syynsä. Se on palkanmaksajan vika, päättäjien vika.
Edessä on taas yksi nälkäinen päivä. Katsotaan, irtoaako tililtä huomenna edes banaani tai leipäpussi, koska silloin on taas uusi työpäivä – joka ei ilmeisesti edes kannata!
Olet nälkäisenä kuin tikittävä aikapommi ihmisten joukossa. Varokaa meikäläisiä. Haistaan hieltä, ja ilme on kireä sekä kuivahtanut, kun ei ole ruokaa eikä tulevaisuutta. Kiertäkää kaukaa, pleeaaze, kun näette meikäläisiä. Nuppia kiristää ja on nälkä, varokaa mun ostoskärryä. Sanoinko jo, että on nälkä? Taisin sanoa sen jo. Mulla on nälkä saada se mikä mulle kuuluu elämässä. En ole ostanut tätä elämää ja haluan työstäni enemmän kuin tämän nöyryytyksen minkä sain.
Suomessa kuolee yhteensä 60000 ihmistä vuodessa. Asiakkaat senkun vähenevät
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokoomus leikkasi sitä varten ansiosidonnaisen, että kukaan ei vuokraa sähkölämmitteistä asuntoa.
Mitä sä sössötät????
Kokoomus leikkasi ansiosidonnaisesta lapsikorotuksen ja porrasti ansiosidonnaisen, jotta kukaan ei vuokraa sähkölämmitysasuntoa.
Mene runkkaa näitä sun juttujassa vaikka kokoomuksen vaaliteltalle, saat makkaran.
En saa perintörivitaloa vaan perin vanhemmiltani kaksi omakotitaloa jotka molemmat ovat arvokkaita sijaintinsa takia. Myyn ne saman tien.
Vierailija kirjoitti:
Se tunne, kun olet tehnyt kirjaimellisesti niskat limassa töitä ja ylitöiden päätteeksi on nälkä. Kutittaa joka paikasta ja hermoja riepoo. Menet nälkäisenä ja kiukkuisena S-marketiin. Siellä on ihanan viileää, mutta ihmisiä on taas valtavasti. Näet heidät heti jo ulko-ovella, ja parkkipaikka on täynnä autoja. Astut rohkeana sisään. Pullonpalautusautomaatilla on jono. On ilta, ja työt ovat onneksi nyt tältä päivältä ohi. Viime välipalasta on jo kuusi tuntia aikaa.
Nälkä tekee kiukkuiseksi, mutta nyt on pakko hakea jotain syötävää, kun kello lähestyy kohta yhdeksää. Etsit päivällistarpeita, pääset kassalle, ja maksuautomaatti herjaa.
Aivan niin. On kuun viimeinen viikko, ja tilillä ei tosiaan ole enää rahaa. Epätoivo iskee!
Se tunne, kun olet tehnyt 10–12-tuntista työpäivää kymmenen euron tuntipalkalla. Et saa tänään ruokaa, etkä jaksa alkaa karsia tuotteita pois. Kävelet vain pois sanomatta mitään, raskain askelin. Paiskaat miehekkäästi askelta toisen eteen.
Kotisi pihalla näet työttömiä tai pitkäaikaissairaita entisiä rakennustyöläisiä tai satamatyöntekijöitä päihtyneenä. He on tuoneet etupihalle sohvan, jotta olo olisi mukava. Sinua alkaa harmittaa, mutta ei se ole heidän syynsä. Se on palkanmaksajan vika, päättäjien vika.
Edessä on taas yksi nälkäinen päivä. Katsotaan, irtoaako tililtä huomenna edes banaani tai leipäpussi, koska silloin on taas uusi työpäivä – joka ei ilmeisesti edes kannata!
Olet nälkäisenä kuin tikittävä aikapommi ihmisten joukossa. Varokaa meikäläisiä. Haistaan hieltä, ja ilme on kireä sekä kuivahtanut, kun ei ole ruokaa eikä tulevaisuutta. Kiertäkää kaukaa, pleeaaze, kun näette meikäläisiä. Nuppia kiristää ja on nälkä, varokaa mun ostoskärryä. Sanoinko jo, että on nälkä? Taisin sanoa sen jo. Mulla on nälkä saada se mikä mulle kuuluu elämässä. En ole ostanut tätä elämää ja haluan työstäni enemmän kuin tämän nöyryytyksen minkä sain.
Saahan työssäkäyväkin toimeentulotukea, jos ei ole omaisuutta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sä sössötät????
En saa perintörivitaloa vaan perin vanhemmiltani kaksi omakotitaloa jotka molemmat ovat arvokkaita sijaintinsa takia. Myyn ne saman tien.
Ei tällä hetkellä oteta lainaa. Potkulaki koskee myös julkista ja lisäksi tekoäly vie julkisen virastojen töitä ja valtion.
Tytär valmistui ylioppilaaksi. Tehtiin itse voileipäkakut ja täytekakut ja varmasti oli parempia kuin pitopalvelun tuotokset. Ei edes mietitty pitopalvelua. Ikeasta lisää samppanjalaseja. 6 pulloa Taittingeria Tallinnan laivalta. Terveisin perhe bruttotulot 150te/v.
Vierailija kirjoitti:
Epäsuosittu mielipide: jos nykyisessä taloustilanteessa meinaa elää, joutuu keskiluokkainenkin ihminen pohtimaan rahankäyttöään. Kaikkeen ei riitä raha. Jossakin perheessä ratkaisu on luopua perheen (toisesta) autosta, osa ostaa marketeista vain kaupan omia merkkejä, jotkut eivät matkusta koskaan ulkomaille jne. Eli kyllä ne keskituloisetkin menojaan joutuvat miettimään.
Mehän maksamme kaikista eniten. Sekä raskas verotus.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti meillä pätkätyöläisillä ei ole rahaa parturiin joten uusia asiakkaita ei tule vanhojen tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sä sössötät????
Ei tällä hetkellä oteta lainaa. Potkulaki koskee myös julkista ja lisäksi tekoäly vie julkisen virastojen töitä ja valtion.
Miksi minua kiinnostaisi se saako joku julkisella potkut? Ja lainaa saa ne joilla on varaa ostaa nuo talot, kyselijöitä on jo ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti meillä pätkätyöläisillä ei ole rahaa parturiin joten uusia asiakkaita ei tule vanhojen tilalle.
Minä olen käynyt parturissa viimeksi 2024 ja maksoin siitä 28€
Tienaan melkein 150 000€/vuosi
Parturi ei saa rahaa, koska se raha menee vuokraan. Leikataan hiukset itse.
Mä voin kertoa omasta downshiftaamisestani, jota teen ympäristön, eläinten että rahan säästämisen vuoksi:
-vegaaniruoka (eettinen syy, mutta tulee myös halvimmaksi)
-teen itse ruokani ja leivonnaiseni pääsääntöisesti
-en lennä kuin aniharvoin
-matkustan junalla ja syön eväitä
-en omista autoa, vaikka tykkään ajaa
-pyöräilen, koska se on terveellistä eikä bussikortin saldoa kulu
-käytän kirjastoa, koska ilmainen
-käytän ilmaisia palveluita, kuten THL:n ruokapäiväkirja ja ilmaiset ravinto- ja terveysvalmennukset netissä
-ostan vaatteet pääasiassa kirppikseltä
-ostan kosmetiikan pääasiassa Normalista (edullista ja vegaanista)
-en käy kampaajalla kuin kerran vuodessa leikkauttamassa hiuksia vähän (ei edes tarvitsisi)
-harrastan YouTube-jumppia ja ulkoilua (ilmaisia)