Vähävaraiset ovat pihalla siitä, mikä on keskiluokkaisilla normaalia rahankäyttöä
Kommentti otettu rippijuhlakeskustelusta, mutta täyttä asiaa muutenkin:
"Ottamatta sen tarkemmin kantaa tähän tapaukseen, olen huomannut (ja asiasta on myös tutkimuksia) että monella vähävaraisella on väärä luulo siitä, mikä on normaalia rahankäyttöä. Myös tämä artikkeli antaa viittauksia tähän. Moni vähävarainen ajattelee, että pitopalvelu rippijuhlissa on normaali asia keskiluokkien juhlissa, vaikka todellisuudessa keskiluokkaisessa perheessä rypytetään piirakat ja leivotaan pulla pakkaseen viikko ennen juhlia perheen kesken. Kenellekään keskiluokkaiselle ei tulisi mieleen lähettää lasta taksilla rippileirille, vaan ensin selvitettäisiin kimppakyytimahdollisuus tai voiko joku sukulainen kuljettaa lapsen. Taksin käyttö on jotenkin impulsiivista ja lyhytnäköistä."
Tämä. Moni vähävarainen on ihan pihalla siitä, mitä keskiluokkaisissa perheissä tehdään. Tietämäni vähävarainen ihminen vei lapsensa huvipuistoretkelle, ostivat rannekkeet, huvipuistossa kalliit hampurilaisateriat, jäätelöt ja karkkia. Itse keskiluokkaisena en raaski maksaa huvipuistohintoja tarjottavista, joten meillä on kulkenut mukana kylmälaukussa eväät isommallekin porukalle ja kotimatkalla on haettu kaupasta jäätelöt. Kun keskiluokkaisena saa kaikesta maksaa täyden hinnan (ei ole mitään työttömien, eläkeläisten yms alennuksia), niin rahankäyttöä saa miettiä. Äkkiä olisi tili nollilla, jos ei yhtään miettisi.
Kommentit (1074)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumistukea ei saa vuokra-asuntoon, jos on itsellä tuottavaa omaisuutta kuten sijoitusasunto tai osakkeita.
Et voi siis irtisanomistilanteessa mennä itse vuokralla saadaksesi asumistukea ja laittaa omaa asuntoa samaan aikaan vuokralle.
Ei tietenkään saa asumistukea, jos on paljon omaisuutta. Eikä pitäisikään, minun mielestä. Tällä hetkellä omaisuusraja on 50 000 euroa, minkä jälkeen ei saa lainkaan asumistukea. Eikä sen tarvitse olla edes tuottavaa omaisuutta, vaan riittää vain, että sitä on.
Mutta voi silti olla järkevää laittaa asunto myyntiin heti, jos tulee itrtisanotuksi, varsinkin jos ei pysty työttömyyskorvauksella huolehtimaan asunnon kuluista. Muutenhan siihen asuntoon hupenee ensin kaikki säästöt ja sitten ei ole enää niitäkään.
Miksi olisi järkevää laittaa oma kotitalo myyntiin heti jos menee työpaikka alta? Jos saakin uusia töitä hetkessä niin on koditon ihan turhaa.
Itse aion elää kodissani kuolemaan asti.
Elät unelmassa, jonka juuri Orpon hallitus on rikkonut. Toivon ettet jää työttömäksi tai sairastu sillä tiukille menee oman asunnon kanssa kun ei saa velkoja maksattua, ei jää ruokaan rahaa, ei saa tukia yhteiskunnalta vaikeassakaan tilanteessa. Just perjantaina sairaalareissulla kuuntelin sairastuneen puhelua läheiselleen asiasta. Ei se helppoa ole kun elää 200€:lla / kk ja velat painaa päälle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No höpsis. Kuulun (ylempään) keskiluokkaan ja kukaan tuttavistani ei leivo itse, pitopalvelua käytetään aina juhlissa. Matkaillessa syödään ulkona, myös kotimaassa/omalla paikkakunnalla. Kaikilla lapsilla on pelit ja vermeet (iPhonet, airpodit, uusimmat playstationit) sekä vaatteet merkkituotteita. Ulkomailla käydään säännöllisesti ja paikoissa, jotka eivät ole tyyliin Bulgaria ja Praha. Lapsille on avattu sijoitustilit ja rahaa on säästössä. Keskiluokka on aika laaja käsite ja pitää sisällään monenlaisia elintasoja riippuen yksilön/perheen kokonaisansioista sekä elämänvalinnoista.
Toisin kuin ap ymmärrän miksi vähävarainen haluaa esim. Linnanmäen reissulla syödä ulkona eikä venyttää penniä. Taloudellinen ahdinko 364 päivänä varmasti helpottaa, jos saa yhden päivän elää ilman kituuttamista.
On hupaisaa, että köyhyyden asiantuntijoita ovat aina ne, jotka eivät ole köyhiä. Aivan samalla tavalla lapsettomat ovat parhaita lastenkasvatuksessa. Ei mitän uutta auringon alla.
Tässä ketjussa tuo Linnanmäen pointti oli se, että saavat sen huvittelupäivän ruokineen maksusitoumuksella, samaan aikaan kun keskiluokkalainen maksaa itse rannekkeensa ja käy syömässä muualla tai syö omat eväät. Tämä antaa vääristyneen kuvan siitä, mikä on realiteetti mitä mikäkin maksaa ja että keskiluokkalainenkin joutuu budjetoimaan rahankäyttöään, jotta asiat mahdollistuu.
Ihan oikeasti, jokainen täysjärkinen (sekä vähävarainen että kekiluokkainen) ymmärtää maksusitoumuksen ja itse maksetun eron. Jokainen myös ymmärtää, että kenenkään rahat eivät riitä kaikkeen (pl.rikkaat) ja valintoja joutuu tekemään. Millä tavalla maksusitoumus vääristää tätä ajatusta, paitsi omassa päässäsi? Toivotko esim.että maksusitoumuksella ostetut rannekkeet olisivat eri värisiä? Että vähävaraisista tehdään haastttelu, jossa he ilmaisevat kiitollisuutta veronmaksajille? Se, että on varaa ostaa palveluita ja tavaroita pitäisi riittää eikä kyttäillä/uumoilla vähävaristen mahdollisia mielenliikkeitä. Se on sairasta.
Itse voit muuten joku päivä olla vähävarainen, esim.sairastuminen, työttömyys. Muutut yhdessä yössä kunnioitetusta kansalaisesta yhteiskunnan taakaksi. Kannattaa miettiä vähän edes miten kanssaeläjistään ajattelee.
Hesburgeriin kesätöihin haki 27000.
Joo ei ollut mitään pitopalvelua vaan kaupasta valmiit uunipatongit, joiden kylkeen ruokaisa salaatti. Vieraita 4. Ei todellakaan mitään pitopalvelua saati leiriä vaan olin iltariparilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotukea ei saa myöskään, jos perheellä on asuntovaunu. Asuntovaunu myydään ja niillä rahoilla ostetaan ruokaa ja lääkkeitä lapsille.
Eikä saa olla kahta autoa eikä venettä tai moottoripyörää. Kaikki tollaset myydään ensin ja käytetään niistä saadut rahat ensin.
Niin, jos on tyhmä. Fiksu laittaisi veneet, autot ja moottoripyörät kaverin tai sukulaisen nimiin, ja nostaisi sitten toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotukea ei saa myöskään, jos perheellä on asuntovaunu. Asuntovaunu myydään ja niillä rahoilla ostetaan ruokaa ja lääkkeitä lapsille.
Eikä saa olla kahta autoa eikä venettä tai moottoripyörää. Kaikki tollaset myydään ensin ja käytetään niistä saadut rahat ensin.
Niin, jos on tyhmä. Fiksu laittaisi veneet, autot ja moottoripyörät kaverin tai sukulaisen nimiin, ja nostaisi sitten toimeentulotukea.
Sitten kaveri omistaa ne, et saa ajaa niillä. Ja kaveri maksaa niistä maksut. Lisäksi, kun lahjoitat omaisuutta menee lahjavero.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Monesti esim kaupassa käydessä yllätyn siitä mitä kaikkea ns normi-ihmiset ostaa. Tullaan farmari-autolla markettiin ja ostetaan kärryllinen tavaraa. Tai käyn rautakaupassa jossa on myynnissä vesijetti-peräkärry ja kymmeniä erilaisia kaasugrillejä. Kuka voi tarvita tuollaisia peräkärryjä? Itse unelmoin jonkinlaisesta autosta että pääsisin auttamaan ikääntyneitä vanhempia. Huolettaa ostaa sarjalippu julkisiin koska se voi olla pois ruokarahasta. Syön lämpimän ruuan pari kertaa viikossa, muuhun ei ole varaa. Tätä on olla oikeasti köyhä. Ja lapset ei todellakaan käy Lintsillä.
"Syön lämpimän ruuan pari kertaa viikossa, muuhun ei ole varaa"
Voi pyhä yksinkertaisuus:(
Salaattikin voi olla lämmin ateria kun sitä käyttää mikrossa
Omalle lapselle saa antaa rahaa 7000 kolmen vuoden aikana, muuten menee lahjavero.
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan löydy kirpputorivaatteita ala-asteikäisille joka kaupungissa, Helsingissä toki varmaan löytyy.
Kyllä löytyy. Minulla on torissa myynnissä vähänkäytettyjä halvalla. Ja tarjontaa on niin paljon, ettei kaikki ole mennyt edes kaupaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan löydy kirpputorivaatteita ala-asteikäisille joka kaupungissa, Helsingissä toki varmaan löytyy.
Kyllä löytyy. Minulla on torissa myynnissä vähänkäytettyjä halvalla. Ja tarjontaa on niin paljon, ettei kaikki ole mennyt edes kaupaksi.
Itse en osta tällä hetkellä edes kirpputorilta mitään, koska tuet leikattu. En käy enää kirpputoreilla enkä selaa mitään toria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti ei ole olemassa syöpäsairaiden toimeentulotukea.
Jos haluat pitää omaisuuden, sulla pitää olla säästöjä, millä maksat sairaana kesämökin ja omistusasunnon kuluja.
Pitää olla aika pihalla jos ei asunto-/kesämökkilainaan ota tueksi vakuutusta joka kattaa työttömyyden ja sairastumisen.
Itselläni on okt ja mökki sekä sellaiset vakuutukset ettei laina ole ongelma jos jotain sattuu.
Ei se vakuutus kata kuin kaksi vuotta. Yli 40-vuotiaat ei pääse työhaastatteluun. Hakijoita on joka työpaikkaan vähintään satoja, osaan tuhansia.
Mistä sä puhut? Mun vakuutus kuittaa lainasta tietyn euromäärän ja olen jo maksanut niin paljon lainaa pois että nyt se kuittautuisi kokonaan. Olisi rahallisesti siis parempi sairastua syöpään nyt kuin maksaa itse laina loppuun, tosin sillon ei saisi nauttia elämästä niin kauaa.
Tästähän tuli tukilokkien kokoontuminen. Näin nettomaksajana tulee semmoimen olo, että loputkin tuet pois vaan, kun tukiin tottuminen tekee ihmisestä tuommoisen. Keskittyisitte siihen, mistä saa omia tuloja eikä siihen, miten saa tuet jatkumaan kaikissa tilanteissa.
Ja asumistukea muutettiin. Jos opiskelija asuu oman vanhemman omistamassa asunnossa hän saa asumislisää vain 83 euroa kuukaudessa ja vain opiskelukuukausilta.
Hyvä Petteri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti ei ole olemassa syöpäsairaiden toimeentulotukea.
Jos haluat pitää omaisuuden, sulla pitää olla säästöjä, millä maksat sairaana kesämökin ja omistusasunnon kuluja.
Pitää olla aika pihalla jos ei asunto-/kesämökkilainaan ota tueksi vakuutusta joka kattaa työttömyyden ja sairastumisen.
Itselläni on okt ja mökki sekä sellaiset vakuutukset ettei laina ole ongelma jos jotain sattuu.
Ei se vakuutus kata kuin kaksi vuotta. Yli 40-vuotiaat ei pääse työhaastatteluun. Hakijoita on joka työpaikkaan vähintään satoja, osaan tuhansia.
Mistä sä puhut? Mun vakuutus kuittaa lainasta tietyn euromäärän ja olen jo maksanut niin paljon lainaa pois että nyt se kuittautuisi kokonaan. Olisi rahallisesti siis parempi sairastua syöpään nyt kuin maksaa itse laina loppuun, tosin sillon ei saisi nauttia elämästä niin kauaa.
Vierailija kirjoitti:
Omalle lapselle saa antaa rahaa 7000 kolmen vuoden aikana, muuten menee lahjavero.
Miksi pitäisi antaa rahaa? Maksa sen vuokra tai sähkölasku, siinä ei ole mitään rajoituksia eikä veroseuraamuksia.
Vierailija kirjoitti:
Tästähän tuli tukilokkien kokoontuminen. Näin nettomaksajana tulee semmoimen olo, että loputkin tuet pois vaan, kun tukiin tottuminen tekee ihmisestä tuommoisen. Keskittyisitte siihen, mistä saa omia tuloja eikä siihen, miten saa tuet jatkumaan kaikissa tilanteissa.
Kauppiaana voisit tarjota työntekijöillesi täydet työtunnit, jotta niiden ei tarvitse hakea asumistukea palkan lisäksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumistukea ei saa vuokra-asuntoon, jos on itsellä tuottavaa omaisuutta kuten sijoitusasunto tai osakkeita.
Et voi siis irtisanomistilanteessa mennä itse vuokralla saadaksesi asumistukea ja laittaa omaa asuntoa samaan aikaan vuokralle.
Ei tietenkään saa asumistukea, jos on paljon omaisuutta. Eikä pitäisikään, minun mielestä. Tällä hetkellä omaisuusraja on 50 000 euroa, minkä jälkeen ei saa lainkaan asumistukea. Eikä sen tarvitse olla edes tuottavaa omaisuutta, vaan riittää vain, että sitä on.
Mutta voi silti olla järkevää laittaa asunto myyntiin heti, jos tulee itrtisanotuksi, varsinkin jos ei pysty työttömyyskorvauksella huolehtimaan asunnon kuluista. Muutenhan siihen asuntoon hupenee ensin kaikki säästöt ja sitten ei ole enää niitäkään.
Miksi olisi järkevää laittaa oma kotitalo myyntiin heti jos menee työpaikka alta? Jos saakin uusia töitä hetkessä niin on koditon ihan turhaa.
Elät unelmassa, jonka juuri Orpon hallitus on rikkonut. Toivon ettet jää työttömäksi tai sairastu sillä tiukille menee oman asunnon kanssa kun ei saa velkoja maksattua, ei jää ruokaan rahaa, ei saa tukia yhteiskunnalta vaikeassakaan tilanteessa. Just perjantaina sairaalareissulla kuuntelin sairastuneen puhelua läheiselleen asiasta. Ei se helppoa ole kun elää 200€:lla / kk ja velat painaa päälle
Mulla on säästöjä ja sijoituksia enemmän kuin velkaa. Korkojen noustessa saan enemmän kuin joudun maksamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi antaa rahaa? Maksa sen vuokra tai sähkölasku, siinä ei ole mitään rajoituksia eikä veroseuraamuksia.
Juu, mut silloin et voi, jos lapsi saa tt-tukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on säästöjä ja sijoituksia enemmän kuin velkaa. Korkojen noustessa saan enemmän kuin joudun maksamaan.
Hyvä, koska sijoitukset leikkaa 595 yleistukea myös yli 55-vuotiailla työttömillä.