Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: 10 lapsen yh käytti poikansa ripille pääsyyn yli 1 000 €

Vierailija
06.07.2026 |

Amanda Varsell alkoi säästää poikansa ripille pääsyä varten jo vuosi sitten, kun hän tajusi, miten kalliiksi se tulee.

”Leiri, matkat, juhlapuku, tarjoilut”, Varsell luettelee kuluja.

Kangasalla asuva Varsell on kymmenen lapsen yksinhuoltaja, joten talous on tiukalla.

Pelkästään pojan juhlapuku maksoi yli 300 euroa. Se piti ostaa miesten vaatetusliikkeestä, sillä sopivaa pukua pienikokoiselle pojalle ei löytynyt marketeista tai käytettynä.

”Kirpputoreilta löytää tytöille helposti ihania juhlamekkoja, mutta pojille sopivan puvun löytäminen on vaikeaa”, Varsell sanoo.

Poika halusi itse pukeutua konfirmaatiopäivänä pukuun ja solmioon toisten nuorten tapaan.

”Nuorilla on kova tarve olla erottumatta joukosta.”

Kengissä säästettiin, kun poika käyttää vanhoja tennareitaan.

Itse rippikoulun kustannuksia ovat 150 euron leiri sekä taksikuljetukset leirikeskukseen ja takaisin. Kangasalan seurakunnan järjestämälle leirille ei ollut yhteiskuljetusta, eikä Varsellilla ole autoa. Taksit parinkymmenen kilometrin päähän maksoivat 110 euroa.

Tarjoilut 30 hengen rippijuhliin tulevat pitopalvelusta. Hinta: 450 euroa. Lisäksi tarjotaan kahvia ja mehua, joihin menee noin 40 euroa, Varsell kertoo.

https://www.hs.fi/suomi/art-2000012102366.html

Kommentit (305)

Vierailija
281/305 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta jutun julkaisussa ei otettu huomioon vaikutusta poikaan ja muihin lapsiin. Olisi saanut jäädä kirjoittamatta. 

Tai tyttöön. Kehattu kuvata alkkareissa jutun kuvaan

Niinpä! Ärsyttävää tollanen. Verratkaa jutun kerrassaan surkeita kuvia jonku huippukuvaajan esimerkiksi Atte Kajovan (joo, olen fani) ottamiin.

Vierailija
282/305 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

15e/henkilö tarjoilut pitopalvelusta on kyllä todella edullista. Kannattaako edes itse tehdä? Mitähän tuohon kuuluu? 

Niin minunkin mielestäni. Tuon verran olen suurinpiirtein itsekin maksanut 30 hengen kemuista pitopalveluille. 

Yleensä tuolla hinnalla on saatu hyvin keitto (savulohi, riista), kaunis salaatti, sämpylät/leivät, leivänpäällyste (joku tuorejuusto, levite), täytekakku. 

Itse olen ostanut juomat ja tehnyt itse tai ostanut muuta pientä tarjottavaa lisäksi.

Minusta summa ei ole suuri, koska todellakaan en halua raataa itseäni keittiössä puolikuolleeksi, en edes pidä ruuanlaitosta. 

Kannattaa huomioida, että jutun perheessä on 11 henkeä jo itsestään eli vieraita tulee vain noin parikymmentä isovanhemmat mukaan lukien. Eli ei mistään isoista kemuista vaan ihan lähipiirin tapahtumasta on kyse. 

Ja isovanhemmat maksavat lystin. Itsekin voisin näin toimia. 

Pukuvuokraamosta ei löydy hyvin pieniä kokoja miesten pukuja. Ripille pääsevä poika voi olla vielä niin pieni. 

Miksi valittaa, että juhlien pitäminen on kallista, jos tekee KAIKEN kalleimman kautta?

Pukua ei voi vuokrata? 300 euroa maksava puku ei ole ainoa vaihtoehto. Löysin ekalla googletuksella hyvännäköisiä pukuja satasella. > Säästyi 200 euroa.

Ei ole autoa? Taksilla leiripaikalle meno edestakaisin ei tulisi itselleni edes mieleen. Seurakunta vuorenvarmasti auttaisi kimppakyydin järjestäisessä. > Säästyi 100 euroa.

Kahvi ja mehu maksaa 40 euroa? Mitä ihmettä? Kahvipaketti maksaa korkeintaan kympin ja sillä kyllä kestitsee. Mehua voi tehdä itse mansikan karoista, sitruunasta, mistä vaan marjoista (niitä voi poimia luonnosta ilmaiseksi, aika pieni määrä riittää.) Voi myös ostaa mehutiivistettä, maksaa korkeintaan 5 euroa. > Säästyi 25 euroa.

Pitopalvelu maksaa 450 euroa? En ole itse koskaan käyttänyt pitopalvelua. Helppoa olisi vaikka ostaa pari paketillista sulhaspiirakoita ja laittaa munavoi yrteillä (yrtit voi myös kerätä luonnosta), maksaa n. 5 euroa. Salaatti, voileipäkakku tai keitto, maksaa 5 euroa. Pari kuivakakkua, maksaa saman verran ja voi tehdä koska vaan pakkaseen. Täytekakku, jos haluaa, maksaa edelleen 5 euroa, mutta sanotaan nyt vaikka 15, jos haluaa laittaa mansikoita tms. täytteeksi. Ostetaan vielä toisella viidellätoista eurolla keksejä. > Säästyi 400 euroa. 

Mulla olisi nuo juhlat siis maksaneet 200 euroa. Tosin mulla ei olekaan 10 lasta, ja mulla on mies, ja mä käyn töissä. Enkä mä omista syklopentaania.

Elämä on vähän sellaista, millaiseksi se itse tekee. Mutta siis kannattaako tulla omista huonoista valinnoista valittamaan lehteen?

Sinähän se oikea velho kyllä olet, kun teet 5 eurolla voileipäkakkua 30 henkilölle. Tuleeko siihen jotain muutakin kuin sitä voileipää? Ja samoin kiinnostaa miten 30 hengen täytekakku täytetään ja päällystetään, kun kakkubudjetti on kokonaisuudessaan 5 euroa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/305 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minä vain ihmettelen kun se keittiö on pikkuruinen keittokomero ja siinäkin lasten kerrossänky. 10 lasta on aika paljon ja se pienin on vauva vielä. Lattialla istuu tyttö alusvaatteissa ja tukka roikkuen. Jotkut hitsin juhlat ihan sivuseikka.

Siinä Seiskan jutussa loppuvuonna 2022 kerrottiin, että heillä oli 100 neliön asunto ja äiti joutui nukkumaan portaiden alla, kun ei muualla ollut tilaa. Silloin hän siis oli vielä 8 lapsen yksinhuoltaja ja sairaalassakin ollut loppuun palamisen takia. Nyt siis onkin jo 10 lapsen yksinhuoltaja. Ilmeisestikin niitä lapsia on tullut 1 - 2 vuoden välin jatkuvalla syötöllä. Ehkäisy!

Vierailija
284/305 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten isä on missä? Jos on haluja nxssia niin, että tulee lapsia niin niistä kuuluu huolehtia. Nimistä päätellen isä on nuslimi ja jostain löytyy toinenkin yh-patja, jolla on helmoissaan 10 pientä ja lisää tulee. Vastuustaan luisteleva norkoilee todennäköisesti moskeijassa, ostarilla ja tavernoissa. Välillä käydään yh- vaimojen luona siittämässä lisää töitä tällekin naiselle.

Vierailija
285/305 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt oikein ymmärrä tätä juttua. Oma lapsi kävi riparin viime vuonna ja tuota luokkaa meni rahaa meilläkin. Ostettua pukua on käytetty jo neljä kertaa sen jälkeen, joten oli ihan fiksua ostaa se omaksi eikä vuokrata. Jos jutun vanhemmilla oli varaa laittaa tuo raha juhliin niin mikä oikein on ongelma?

Luitko jutun tarpeeksi tarkkaan, lapsi halusi uuden puvun, oli pienikokoinen eli ei löytynyt käytetyistä puvuista sopivaa. Minusta ihan ymmärrettävää ettei lapsi halunnut nöyryytettäväksi ja naurun alaiseksi liian isossa puvussa, hei empatiakykyä nyt mukaan, kyse ei ole sinusta eikä sinun lapsista. 

Se, että äiti nöyryyttää häntä levittelemällä koko perheen asioita valtakunnanmediassa, on mielestäsi ok? 

Vierailija
286/305 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten on päätynyt 10 lapsen yksihuoltajaksi? Ehkäisy tuntematon?

Vierailija
287/305 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa artikkelissa on hämäävä otsikko. Ei se itse ripille pääsy maksa tuhatta euroa vaan siihen liittyvät oheiskulut.

Mutta onko nykyään tosiaan tavallista että rippijuhlat ovat iso ja kallis tilaisuus?

Kuka tietää?

Vierailija
288/305 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta jutun julkaisussa ei otettu huomioon vaikutusta poikaan ja muihin lapsiin. Olisi saanut jäädä kirjoittamatta. 

Tai tyttöön. Kehattu kuvata alkkareissa jutun kuvaan

Taidat tarvita uudet silmälasit. Tytöllä on selvästi shortsit jalassa.

Vierailija
289/305 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt oikein ymmärrä tätä juttua. Oma lapsi kävi riparin viime vuonna ja tuota luokkaa meni rahaa meilläkin. Ostettua pukua on käytetty jo neljä kertaa sen jälkeen, joten oli ihan fiksua ostaa se omaksi eikä vuokrata. Jos jutun vanhemmilla oli varaa laittaa tuo raha juhliin niin mikä oikein on ongelma?

Luitko jutun tarpeeksi tarkkaan, lapsi halusi uuden puvun, oli pienikokoinen eli ei löytynyt käytetyistä puvuista sopivaa. Minusta ihan ymmärrettävää ettei lapsi halunnut nöyryytettäväksi ja naurun alaiseksi liian isossa puvussa, hei empatiakykyä nyt mukaan, kyse ei ole sinusta eikä sinun lapsista. 

Se, että äiti nöyryyttää häntä levittelemällä koko perheen asioita valtakunnanmediassa, on mielestäsi ok? 

Tuli itselle lähinnä mieleen, että olisiko sen kaksisuuntaisen maniavaihe menossa. Kun ehti jo luvata jollekin vieraalle ihmisellekin kustantavansa samanlaisen puvun kuin on nyt pojalla...

Toivottavasti tämä äiti on tiiviissä sosiaaliviranomaisten ja myös terveydenhuollon seurannassa. 

Vierailija
290/305 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja jos on poikalapsia enemmänkin tulossa rippikouluikään niin ihan järkevää ostaa puku. Ei se viidessä vuodessakaan vielä vanha ole. Lisäksi saahan siitä osan takaisin kun myy pois tai vaikka vuokraa eteenpäin.

Niin. Silloin puku on investointi ja sen hinta jaetaan useamman rippilapsen budjettiin. 

Totta kai jokainen saa käyttää rahansa kuten haluaa. Ulina siitä, että on sitten sen rahan käyttänyt, kuulostaa muista vähän hassulta. 

Investointi on jotain, mikä tuottaa.

Vaatteet on aina vain menoero, vaikka hankintamenon jakaisikin useammalle vuodelle ja lapselle.

Investointina vaatteet voi nähdä vain jos vaikka of-tilin pitäjä saisi uusilla hepenillä lisää tilaajia. 

Vierailija
291/305 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä rippileiri kaikille halukkaille ei ole ilmainen ! Tämä oli uusi tieto. Ei kai rippileirillä saa rahastaa. Kyllä seurakunnilla rahaa on.

Terveisin kirkollisveron maksaja

Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän seurakuntien jäsenille perusleirit on ilmaisia. Erikoisleireistä joutuu jotain maksamaan.

Tuo kuulostaa reilulta ja oikeudenmukaiselta.

Muistan, kun (joskus) 80-luvulla rippileirillä 3 lasta oli päässyt "livahtamaan" erään seurakunnan rippileirille siten, ettei heidän huoltajat olleetkaan maksaneet rippileirin vaadittua maksua. Rippileirin pappi komensi nämä 3 nimeltä sen leirin päähuoneeseen ja tenttasi heiltä jotain (emme tienneet mitä).

Lapset kertoivat myöhemmin että heidän vanhemmat eivät olleet maksaneet rippileirin maksua ja siksi pappi kutsui heidät sinne ja kyseli jotain kysymyksiä.

Lapsia ei kuitenkaan lähetetty kotiin puuttuvan maksusuorituksen takia kesken leirin. Toki loppuleirin olivat melko vaisun oloisia ja hämmentyneitä. Ikään kuin eivät saisi olla siellä mutta olkaa nyt tämän kerran kuitenkin.

Mielestäni lapsia ei saa asettaa tuollaiseen tilanteeseen ettei pääse rippileirille, ellei vanhemmat maksa leirimaksua. Ei ole missään nimessä kristillistä. 

Jeesus nimenomaan sanoi : Antakaa lasten tulla minun tyköni. Se tarkoittanee varmaankin että antakaa lasten tulla minun tyköni aina, vaikka lapselta puuttuisi se rippileiriraha.

RippiLEIRI on aika tuore keksintö kristinuskon historiassa. Kuten itse asiassa rippikoulukin. 

Jeesus ei koskaan sanonut, että kaiken pitäisi olla ilmaista kaikille. 

Mistä ajattelit, että raha kaikille ilmaiseen rippileiriin (päivärippikouluhan on joka paikassa ilmainen) otettaisiin? Diakoniatyöstäkö?

Vierailija
292/305 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

15e/henkilö tarjoilut pitopalvelusta on kyllä todella edullista. Kannattaako edes itse tehdä? Mitähän tuohon kuuluu? 

Niin minunkin mielestäni. Tuon verran olen suurinpiirtein itsekin maksanut 30 hengen kemuista pitopalveluille. 

Yleensä tuolla hinnalla on saatu hyvin keitto (savulohi, riista), kaunis salaatti, sämpylät/leivät, leivänpäällyste (joku tuorejuusto, levite), täytekakku. 

Itse olen ostanut juomat ja tehnyt itse tai ostanut muuta pientä tarjottavaa lisäksi.

Minusta summa ei ole suuri, koska todellakaan en halua raataa itseäni keittiössä puolikuolleeksi, en edes pidä ruuanlaitosta. 

Kannattaa huomioida, että jutun perheessä on 11 henkeä jo itsestään eli vieraita tulee vain noin parikymmentä isovanhemmat mukaan lukien. Eli ei mistään isoista kemuista vaan ihan lähipiirin tapahtumasta on kyse. 

Pukuvuokraamosta ei löydy hyvin pieniä kokoja miesten pukuja. Ripille pääsevä poika voi olla vielä niin pieni. 

Miksi valittaa, että juhlien pitäminen on kallista, jos tekee KAIKEN kalleimman kautta?

Pukua ei voi vuokrata? 300 euroa maksava puku ei ole ainoa vaihtoehto. Löysin ekalla googletuksella hyvännäköisiä pukuja satasella. > Säästyi 200 euroa.

Ei ole autoa? Taksilla leiripaikalle meno edestakaisin ei tulisi itselleni edes mieleen. Seurakunta vuorenvarmasti auttaisi kimppakyydin järjestäisessä. > Säästyi 100 euroa.

Kahvi ja mehu maksaa 40 euroa? Mitä ihmettä? Kahvipaketti maksaa korkeintaan kympin ja sillä kyllä kestitsee. Mehua voi tehdä itse mansikan karoista, sitruunasta, mistä vaan marjoista (niitä voi poimia luonnosta ilmaiseksi, aika pieni määrä riittää.) Voi myös ostaa mehutiivistettä, maksaa korkeintaan 5 euroa. > Säästyi 25 euroa.

Pitopalvelu maksaa 450 euroa? En ole itse koskaan käyttänyt pitopalvelua. Helppoa olisi vaikka ostaa pari paketillista sulhaspiirakoita ja laittaa munavoi yrteillä (yrtit voi myös kerätä luonnosta), maksaa n. 5 euroa. Salaatti, voileipäkakku tai keitto, maksaa 5 euroa. Pari kuivakakkua, maksaa saman verran ja voi tehdä koska vaan pakkaseen. Täytekakku, jos haluaa, maksaa edelleen 5 euroa, mutta sanotaan nyt vaikka 15, jos haluaa laittaa mansikoita tms. täytteeksi. Ostetaan vielä toisella viidellätoista eurolla keksejä. > Säästyi 400 euroa. 

Mulla olisi nuo juhlat siis maksaneet 200 euroa. Tosin mulla ei olekaan 10 lasta, ja mulla on mies, ja mä käyn töissä. Enkä mä omista syklopentaania.

Elämä on vähän sellaista, millaiseksi se itse tekee. Mutta siis kannattaako tulla omista huonoista valinnoista valittamaan lehteen?

Sinähän se oikea velho kyllä olet, kun teet 5 eurolla voileipäkakkua 30 henkilölle. Tuleeko siihen jotain muutakin kuin sitä voileipää? Ja samoin kiinnostaa miten 30 hengen täytekakku täytetään ja päällystetään, kun kakkubudjetti on kokonaisuudessaan 5 euroa.

No okei okei, tuon voileipäkakun tekoon menee enemmän. 25 eurolla uskon kyllä pärjääväni. Laitanpa vuokaleipää (voin tehdä myös itse, niin tulee parempi) ja ruisleipää sekaisin. Täytteeksi itse poimittuja sieniä viime syksyltä, kinkkua ja tuorejuustoa, muutama pikkutomaatti koristeeksi ja jotain yrttejä, voi kerätä myös villiyrttejä, jos tulee budjetti vastaan.

Täytekakkuun riittää 15 euroa helposti, ja jos luet tarkemmin, se olikin budjetti. Sokerikakkupohja ja siihen viime kesän mustikkahillo ja pakastevadelmat (olen muuten tuolta Kangasalta ne viime kesänä metsästä poiminut, marjojen poimiminen on lasten kanssa kivaa, varsinkin kun tietää että ne tulee tarpeeseen), tuleekin kuningatarkakku. Päälle kermavaahto ja ehkä vähän sisäänkin. Jos haluan hienon, koristelen mansikoilla ja kukkasilla.

Eli kyllä, budjetti venyi 20 eurolla, sori siitä.

Vierailija
293/305 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yo-juhlat tulee vielä kalliimmaksi ja tuo rippipuku ei mahdu. 

Ehkä puku siirtyy seuraavalle lapselle

Vierailija
294/305 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelatkaa, jos tuossa hellalle joku syttyy palamaan. Siinä on henki pois koko perheeltä saman tien. 

Hellapalot on erittäin yleisiä, joko niin että hellan päällä on turhaa tavaraa, kuten tuossakin tuo tajine, jota ei käytetä hellalla, tai sitten siksi, että ruoka syntyy kypsennettäessä palamaan.

Vierailija
295/305 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuo Amanda taas raskaana? Hesarin kuvassa vähän näyttää siltä.

Vierailija
296/305 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä Amanda ! Lisää tuollaisia kilttejä äiskiä jotka haluaa järkätä jälkikasvulleen hyviä asioita - ja on valmiita säästämään että lapsi saa kaiken minkä tarvitsee.

Olet hyvä Äiti.

Olen samaa mieltä. Tässä tekopyhät lietsovat moraalipaniikkia. 

Vierailija
297/305 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No okei okei, tuon voileipäkakun tekoon menee enemmän. 25 eurolla uskon kyllä pärjääväni. Laitanpa vuokaleipää (voin tehdä myös itse, niin tulee parempi) ja ruisleipää sekaisin. Täytteeksi itse poimittuja sieniä viime syksyltä, kinkkua ja tuorejuustoa, muutama pikkutomaatti koristeeksi ja jotain yrttejä, voi kerätä myös villiyrttejä, jos tulee budjetti vastaan.

Täytekakkuun riittää 15 euroa helposti, ja jos luet tarkemmin, se olikin budjetti. Sokerikakkupohja ja siihen viime kesän mustikkahillo ja pakastevadelmat (olen muuten tuolta Kangasalta ne viime kesänä metsästä poiminut, marjojen poimiminen on lasten kanssa kivaa, varsinkin kun tietää että ne tulee tarpeeseen), tuleekin kuningatarkakku. Päälle kermavaahto ja ehkä vähän sisäänkin. Jos haluan hienon, koristelen mansikoilla ja kukkasilla.

Eli kyllä, budjetti venyi 20 eurolla, sori siitä.

Jos tuollaisen voileipäkakun teet, heität hukkaan 25e. Juhlat voi juhlia ilman arvokkaampia tarjottavia, mutta tuota kuvaamaasi sötkötystä ei voi voileipäkakuksi kutsua. Voileivät riittää. Ja jätä niistä ne pakastesienet pois.

Vierailija
298/305 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

no rippihuhlilla voi nyhtää sukulaisilta rahat vaikka ajokorttiin.

Vierailija
299/305 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenhän mahtavat perheen isät (montahan lie?) osallistua kustannuksiin?

Onko jutussa jätetty mainitsematta lemmikit. Veikkaan ainakin muutamaa kissaa, koiraa, gerbiiliä ja käärmettä. 

Hellan edessä on muutamakin lemmikin ruoka-astia ja ettei äipän masussa olisi jo lapsi nro yksitoista.

Vierailija
300/305 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missäpäin rippijuhlissa syödään keittoa? Jokseenkin kuulostaa oudolta, kun olen tottunut että ne on kakkukahvijuhlat. Eikä missään missä olen käynyt ollut tarjolla ruokaa. Suolaista toki, esim. Voileipäkakkua..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kuusi