Onko luksustuotteiden hinnat karanneet kauemmas suomalaisilta?
Esim luksuslaukkujen hinnat nousee joka vuosi ja paljon, ehkäpä paljon enemmän kuin keskiverto palkansaajan palkka. Siis jos vertaa vaikka 10v takaiseen vai kuvittelenko vain?
Tuli mieleen kun kävin ulkomailla toisessa Eurooppalaisessa pääkaupungissa. Kaduilla huomattavasti enemmän luksuslaukkuja muutenkin laitettujen naisten olilla. Hiuksiin, ihonhoitoon ja pukeutumiseen selvästi myös panostettu selvästi enemmän mitä suomessa tavallisesti näkee.
Tiedän, että tavaroita voi kantaa vaikka 3 euron kirpparilta löydetystä laukussa. Se ei ole se pointti nyt tässä.
Tietty vielä sekin matalan palkkakehityksen lisäksi, että ei ole edes varmuutta töiden jatkamisesta. Itsekin laitan nykyään kaiken ylimääräisen rahastoon. Rahaa olisi moneen luksustuotteeseen ja lomamatkoihin, mutta mitä teen niillä jos jään työttömäksi, joka voi venyä moneen vuoteen. Monessa muussa kehittyneessä maassa ei tarvi pelätä tällaista.
Luksus on tietty luksusta ja halvempiakin vaihtoehtoja on. Hintakaan ei enää vastaa laatua kaikkien luksustuotteiden kohdalla. Sekään ei ole se pointti tässä. Vaan että monella ei ole enää varaa, vaikka ennen olisi ollut samalla koulutuksella/uralla jne. Eri asia sitten mihin sen rahan, jota on oikeasti varaa HALUAA käyttää tilanteessa, jossa ei ole pelkoa irtisanomisesta... Tuntuu, että elintaso laskee tosi kovaa vauhtia monen muunkin asian kohdalla ja nämä luksustuotteet ovat nyt tässä esille nostettuna... Jos olisin nuorempi, niin muuttaisin esim. Ruotsiin, tosin mietin sitä nytkin. Työuraa olisi monta vuotta jäljellä vielä.
Kommentit (109)
Vierailija kirjoitti:
Joku jo kirjoittikin, että syyn näkee kun katsoo ympärilleen. Totta. Ja mikä se on minkä näkee, kun katsoo ympärilleen? Näkee lammasmaisia ja aloitekyvyttömiä suomalaisia, jotka suostuu käymään pienellä palkalla toisen palveluksessa, kunhan vaan saa olla töissä? Tai sitten alistutaan leikkimään jotain rekrytoijan pelleleikkejä päiväkausia, jos vaan tulis valituksi johonkin 2300 eur/ kk tusinahommaan? Samalla kun jopa vasta tänne muuttaneetkin ymmärtää ryhtyä matalan kynnyksen yrittäjäksi. Parturiksi, pizzerian pitäjäksi, ym?
Ylikoulutus on vittumainen juttu. Kun ihmiset kouluttautuvat yhä enemmän, tutkintojen arvo alenee ja kun monilla on samanarvoinen tutkinto, kilpailu on kovaa ja se laskee myös palkkoja.#tasapäistäminen#tasaarvo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuluttajien heikomman ostovoiman lisäksi voi vaikuttaa kulttuuri. Suomessa ei ole ollut tapana osoittaa vaurautta pukeutumisella. Minäkin pystyisin halutessani ostamaan luksuslaukkuja, mutta missä minä käyttäisin niitä? Suomessa kukaan lähipiirissäni ei sellaisia omista, joten täällä laukuille varmaan naureskeltaisiin. Ulkomailla taas luksuslaukkutrendi on mennyt ohi, ja toisaalta kallis laukku saattaa aiheuttaa sen, että tulee ryöstetyksi, tai joutuu maksamaan ylihintaa palveluista. Laadukkaan ja käytännöllisen nahkalaukun saa muutamalla satasella. Mieluummin ostaa sellaisen ja laittaa loput rahat sijoituksiin.
Luksuslaukut eivät todellakaan ole maailmalla out. Ei alkuunkaan. Logolaukut kylläkin. Sä et vaan tunnista the Row'n tai Loro Pianan laukkuja, koska niissä ei lue mitään.
Ei kannata tuntematta arvioida, mitä täällä kukakin tunnistaa...
Vierailija kirjoitti:
En oikein usko, etteikö suomalaisella keskiluokalla olisi varaa ostaa esimerkiksi Loro Pianan tai The Rown laukkuja, jos haluaisi. Ei kyse ole kuitenkaan kuin noin 2000 - 6000 eurosta. Jostain muusta tässä on nyt kyse. Rahaa ei uskalleta käyttää, vaan sitä jemmataan mahdollista tulevaa sotaa/työttömyyttä/muuta elämänkatastrofia varten.
Maalaistollukkana en tunne noita merkkejä. Mulle luksusta olis Dimexin työvaatteet tai Leathermanin monitoimityökalu. Rahaa en uskalla käyttää kun uhkana on demarivetoinen hallitus, jossa dieselin hinta nostetaan kolmeen euroon litralta, verotus vedetään tappiin ja mun työssäkäynti hankaloituu ja käteen jäävä raha vähenee. Ylimitoitetut ympäristötoimet uhkaa koko maaseutua.
Kokoomus haluaakin Suomesta uudestaan luokkayhteiskunnan: pieni eliitti elää mukavasti ja kykenee hankkimaan luksustakin, kun taas muut ovat nöyrää halpatyövoimaa ja tarvittaessa ilmaista tykinruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä merkitys luksuslaukulla on? Riittääkö, että itse tietää, että laukku on kallis ja hieno? Vai haluaako sillä viestittää ympäristöön, että minulla on rahaa / tyylitajua / asemaa / erityisyyttä? Eli mikä tuo siitä sen ilon?
Luksuslaukkujen merkitys on nimenomaan viestittää, että minulla on rahaa. Kun yhteiskunta on jakautunut rikkaisiin ja köyhiin, niin varsinkin niille, jotka ovat juuri onnistuneet nousemaan keskiluokkaan, on todella tärkeää erottautua köyhistä. Tämä näkyy myös nuorissa: tietyissä yksityiskouluissa on lähes koulupukuun liittyvä luksuslaukku, jossa koulukirjat kannetaan.
Tätä huudetaan sieltä köyhemmältä puolelta.
Tulepa tänne niin näytän sinulle miten oikeasti rikkaat elää. Miten he pukeutuu, millaisilla autoilla he ajaa, jne.
Kerrohan lisää. Miten oikeasti rikkaat elää, pukeutuu ja millaisilla autoilla he ajaa? Varmaan riippuu siitäkin, missä maassa on, ja millainen kulttuuri yleensä varallisuuden näyttämisen suhteen? Voisin kuvitella että esim. Britanniassa eri tavalla kuin vaikka Arabimaissa, mutta en tiedä kun en ole superrikkaiden piireissä elänyt.
Olen jo vuonna 2016 tehnyt etätyösopimuksen ruotsalaisen firman kanssa ja muuttanut saaristoon jossa nykyajan lukuisat haihatukset loistavat poissaolollaan.
Vierailija kirjoitti:
Kokoomus haluaakin Suomesta uudestaan luokkayhteiskunnan: pieni eliitti elää mukavasti ja kykenee hankkimaan luksustakin, kun taas muut ovat nöyrää halpatyövoimaa ja tarvittaessa ilmaista tykinruokaa.
Kokoomus haluaa toteuttaa EK:n toiveita, koska uskoo sokeasti, että EK on oikeassa kun sanoo, että mitä vähemmän sääntelyä, sitä elinvoimaisempi elinkeinoelämä, ja sen paremmin valtiolla menee. Mutta näinhän se ei oikeasti ole, sillä ei rahaa tule yrityksiltä valtiolle, ellei sitä osaa sääntelyllä vaatia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittajan kysymykseen: kyllä. Suomalaisten ostovoima on todella pieni ja pienenee kokoajan.
Äänestäkää vaan vasenta laitaa, niin vero% nousee entisestään. Lainat ovat tapissa jo nyt, mitäs kun lainan saanti loppuu, meillä ei ole poliisia eikä sairaanhoitoa. Mutta joo, protestoikaa vaan järjestöleikkauksia vastaan.
Tuo ei ole täysin totta.
Tänä vuonna Suomessa maksetaan yhteenlaskettuna enemmän palkkoja kuin ikinä ennen. Joten kyllä täällä ostovoimaa riittää vaikka on myös työttömyyttä. Eihän ne yhteiskunnan heikoimmassa asemassa olevat ikinä ole olleet luksustuotteiden asiakaskuntaa.
Nykyajan ilmiö on kuitenkin, että monet niistä, jotka ennen olivat hyvää asiakaskuntaa, ovat nyt joutuneet työttömiksi. Eli ne noin 350 000 uutta työtöntä, entisten lisäksi. Samalla he toimivat varoittavina esimerkkeinä niille, joilla vielä työpaikka on tallella. Työn jatkuminen on epävarmaa, ja lähes kuka vain voi pudota pois.
Tuokaan ei ole totta.
Työttömien määrä ei johdu irtisanomisista. Työttömät on lähes yksinomaan nuoria jotka valmistuu koulusta työttömäksi sekä ulkomailta tänne tulleita jotka ei löydä töitä. Työssä käyvien työllisyys on pysynyt lähes muuttumattomana.
Vierailija kirjoitti:
Olen jo vuonna 2016 tehnyt etätyösopimuksen ruotsalaisen firman kanssa ja muuttanut saaristoon jossa nykyajan lukuisat haihatukset loistavat poissaolollaan.
Kuulostaa että olet tyytyväinen. Tuo sopii varmaan sellaiselle ihmiselle, joka arvostaa omaa rauhaa ja kauniita saaristomaisemia. Itse kuitenkin kaipaisin enemmän elämää ympärilleni.
Suomessa naiset sijottaa paljon enemmän rahaa omaan hyvinvointiin,siis lihomiseen, ei laukkuihin.
Herkuttelu ensin,sitten kaikki muu.
Vierailija kirjoitti:
Ap ymmärrä ettei kaikki ole = hän. Hä haluaisi ostella kaikkea kivaa ja Suomen pitäisi hänelle ne puitteet järjestää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa että olet tyytyväinen. Tuo sopii varmaan sellaiselle ihmiselle, joka arvostaa omaa rauhaa ja kauniita saaristomaisemia. Itse kuitenkin kaipaisin enemmän elämää ympärilleni.
Ja nyt yhteiskunnan eli muiden ihmisten pitäisi järjestää sinulle se elämä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittajan kysymykseen: kyllä. Suomalaisten ostovoima on todella pieni ja pienenee kokoajan.
Äänestäkää vaan vasenta laitaa, niin vero% nousee entisestään. Lainat ovat tapissa jo nyt, mitäs kun lainan saanti loppuu, meillä ei ole poliisia eikä sairaanhoitoa. Mutta joo, protestoikaa vaan järjestöleikkauksia vastaan.
Tuo ei ole täysin totta.
Tänä vuonna Suomessa maksetaan yhteenlaskettuna enemmän palkkoja kuin ikinä ennen. Joten kyllä täällä ostovoimaa riittää vaikka on myös työttömyyttä. Eihän ne yhteiskunnan heikoimmassa asemassa olevat ikinä ole olleet luksustuotteiden asiakaskuntaa.
Nykyajan ilmiö on kuitenkin, että monet niistä, jotka ennen olivat hyvää asiakaskuntaa, ovat nyt joutuneet työttömiksi. Eli ne noin 350 000 uutta työtöntä, entisten lisäksi. Samalla he toimivat varoittavina esimerkkeinä niille, joilla vielä työpaikka on tallella. Työn jatkuminen on epävarmaa, ja lähes kuka vain voi pudota pois.
Tuokaan ei ole totta.
Työttömien määrä ei johdu irtisanomisista. Työttömät on lähes yksinomaan nuoria jotka valmistuu koulusta työttömäksi sekä ulkomailta tänne tulleita jotka ei löydä töitä. Työssä käyvien työllisyys on pysynyt lähes muuttumattomana.
Ohhoh, otahan tarkemmin selvää. Totuus on kyllä paljon monimuotoisempi. Entäpä sitten lisäksi se kasvava ikääntyvien työttömien joukko? Etenkään yli 55-vuotiaana irtisanottujen on todella vaikea saada uudelleen töitä, yli 60-vuotiaiden jo lähes mahdotonta. Entäs ne kaikki ilmoitukset, kuinka milloin missäkin on yt:t ja irtisanotaan työntekijöitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäh? Kuka niin sanoi? Älähän tee omia tulkintojasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo edellinen on seissyt piiska kourassa vaatimassa, että joku muu järjestää hänelle sen elämän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ajanvietteenä käytettävällä palstalla, jossa tehdään juurikin niitä omia tulkintoja. 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oikein usko, etteikö suomalaisella keskiluokalla olisi varaa ostaa esimerkiksi Loro Pianan tai The Rown laukkuja, jos haluaisi. Ei kyse ole kuitenkaan kuin noin 2000 - 6000 eurosta. Jostain muusta tässä on nyt kyse. Rahaa ei uskalleta käyttää, vaan sitä jemmataan mahdollista tulevaa sotaa/työttömyyttä/muuta elämänkatastrofia varten.
Tämä
Kyllä Suomessa kenellä tahansa työssäkäyvällä on mahdollisuus ostaa parin tonnin käsilaukku jos niin haluaa. Eikä tartte edes olla mikään kovapalkkainen työ.
Aloituksen pointti onkin juuri se, että luksuslaukkua ei saa enää parilla tonnilla. Sen käytetyn LV kuosin saa toki, mutta ei oikeaa luksusta. Hinnat ovat todella nousseet.
Kyse ei ole siitä että "niitä halutaan mahdollisimman harvalle", vaan siitä, että kun suosio on kasvanut, hintoja nostetaan koska voidaan. Ihmiset ostavat niitä kuitenkin. Tämä on raakaa businesta, ei mitään mystistä eliitti-ajattelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ajanvietteenä käytettävällä palstalla, jossa tehdään juurikin niitä omia tulkintoja. 😂
Minustakin tuntuu, että ihmisillä on hippasen päässyt unohtumaan keistä se yhteiskunta koostuu.
Vierailija kirjoitti:
Tyhjäpäiden hommaa ostella "luksusta". Kattokaa vaikka blörfin menoa, ikinä en sellaseen lähtis vaikka maksettais.
Suurin osa tästä luksus-bisneksestä on ihan puhtaasti hölmöiltä rahojen pois keräämistä. Nuoret likat kuvittelee jonkun ylihintaisen käsiveskan tekevän onnelliseksi.
Työssä käyvien määrä on pysynyt lähes samana vain siksi, että ulkomailta on tuotu halpaa työvoimaa. Suomalaiset on pistetty työttömiksi. Kiitos hallituksen. Tilanteessa, jossa julkisen sektorin rahoitusta supistetaan ja työvoimaa vähennetään, ei sinne pitäisi tuoda ulkomailta yhtään työvoimaa, esimerkiksi hoitajia. Suomi kasvaa maahanmuutolla vain, jos myös työpaikkojen määrä kasvaa.