Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko luksustuotteiden hinnat karanneet kauemmas suomalaisilta?

Vierailija
06.07.2026 |

Esim luksuslaukkujen hinnat nousee joka vuosi ja paljon, ehkäpä paljon enemmän kuin keskiverto palkansaajan palkka. Siis jos vertaa vaikka 10v takaiseen vai kuvittelenko vain?

Tuli mieleen kun kävin ulkomailla toisessa Eurooppalaisessa pääkaupungissa. Kaduilla huomattavasti enemmän luksuslaukkuja muutenkin laitettujen naisten olilla. Hiuksiin, ihonhoitoon ja pukeutumiseen selvästi myös panostettu selvästi enemmän mitä suomessa tavallisesti näkee.

Tiedän, että tavaroita voi kantaa vaikka 3 euron kirpparilta löydetystä laukussa. Se ei ole se pointti nyt tässä.

Tietty vielä sekin matalan palkkakehityksen lisäksi, että ei ole edes varmuutta töiden jatkamisesta. Itsekin laitan nykyään kaiken ylimääräisen rahastoon. Rahaa olisi moneen luksustuotteeseen ja lomamatkoihin, mutta mitä teen niillä jos jään työttömäksi, joka voi venyä moneen vuoteen. Monessa muussa kehittyneessä maassa ei tarvi pelätä tällaista.

Luksus on tietty luksusta ja halvempiakin vaihtoehtoja on. Hintakaan ei enää vastaa laatua kaikkien luksustuotteiden kohdalla. Sekään ei ole se pointti tässä. Vaan että monella ei ole enää varaa, vaikka ennen olisi ollut samalla koulutuksella/uralla jne. Eri asia sitten mihin sen rahan, jota on oikeasti varaa HALUAA käyttää tilanteessa, jossa ei ole pelkoa irtisanomisesta... Tuntuu, että elintaso laskee tosi kovaa vauhtia monen muunkin asian kohdalla ja nämä luksustuotteet ovat nyt tässä esille nostettuna... Jos olisin nuorempi, niin muuttaisin esim. Ruotsiin, tosin mietin sitä nytkin. Työuraa olisi monta vuotta jäljellä vielä.

Kommentit (109)

Vierailija
1/109 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomella menee huonosti (syytä voi miettiä, kun katselee ympärilleen). Raha laitettava välttämättömyys kuin, luksus ei täytä mahas. Toisaalta myös ne, joilla olisi varaa ovat ymmärtäneet, että onni ei löydy ylihinnoitellusta tavarasta.

Luksuslaukku on pian kuin turkis  = paheksuttu riisto tuote, jonka kantaja yritää  nostaa itsensä muun rahvaan yläpuolelle.

Vierailija
2/109 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suunnilleen kaikki alkavat tällä menolla olla "luksustuotteita" keskituloiselle suomalaiselle joka joutuu elättämään itsensä ja perheensä pk-seudulla tai suurimmissa kasvukeskuksissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/109 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On! 

Vielä joku 5v sitten, luksusta pystyi katsomaan ja shoppailee. Nyt, ostovoima noihin ei ole enää sama, ei ole käytännössä mitään asiaa kävellä merkkikauppoihin, kun niihin ei ole enää varaa. Palkat ei oo noussu mukana, ja suomessa kaikki maksaa aivan liikaa. Tuntuu että olemme uus viro tai venäjä näiden muiden kalliiden maiden vierellä. 

Vierailija
4/109 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ääh, ei tarvi onnen löytyä ylihinnoitellusta tavarasta tietenkään, sen enempää kuin halvasta romustakaan. 

Tuo ajatus itsensä nostamisesta toisten yläpuolelle vaatteilla/laukuilla taas on ehkä sellaista, millä köyhä voi itseään lohduttaa. Ja kädessä viinapullo, joka tuo sen onnen? 

Vierailija
5/109 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuluttajien heikomman ostovoiman lisäksi voi vaikuttaa kulttuuri. Suomessa ei ole ollut tapana osoittaa vaurautta pukeutumisella. Minäkin pystyisin halutessani ostamaan luksuslaukkuja, mutta missä minä käyttäisin niitä? Suomessa kukaan lähipiirissäni ei sellaisia omista, joten täällä laukuille varmaan naureskeltaisiin. Ulkomailla taas luksuslaukkutrendi on mennyt ohi, ja toisaalta kallis laukku saattaa aiheuttaa sen, että tulee ryöstetyksi, tai joutuu maksamaan ylihintaa palveluista. Laadukkaan ja käytännöllisen nahkalaukun saa muutamalla satasella. Mieluummin ostaa sellaisen ja laittaa loput rahat sijoituksiin.

Vierailija
6/109 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On! 

Vielä joku 5v sitten, luksusta pystyi katsomaan ja shoppailee. Nyt, ostovoima noihin ei ole enää sama, ei ole käytännössä mitään asiaa kävellä merkkikauppoihin, kun niihin ei ole enää varaa. Palkat ei oo noussu mukana, ja suomessa kaikki maksaa aivan liikaa. Tuntuu että olemme uus viro tai venäjä näiden muiden kalliiden maiden vierellä. 

Samaa mietin kun aloitusta kirjoitin, että eihän siitä montaa vuotta ole, kun oli ihan eri tavalla vaihtoehtoja. Siis havahduin siihen kun selasin uutuuksia pitkästä aikaa. 

Vierailija
7/109 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset elävät vaatimattomuudesta. Täällä kytätään ja lytätään. Täällä pyritään tasapäistämään kaikilla keinoilla joka tasolla. Menestyä ei missään nimessä saa. Kateus kukkii. 

Ja siis laukuthan ovat tällä palstalla ihan s**tanasta. Nainen on täysin aukottomasti umpi bimbo, jos käyttää rahaa laukkuun. Jos on se muutama tonni ylimääräistä, se pitää vähintään lahjoittaa hyväntekeväisyyteen. Itseensähän nainen ei saa käyttää rahaa lainkaan. 

Meikittömyys. Se on se juttu. Jos meikkaa, on bimbo suttura. Meikittömyys ja kangaskassi -ainoa hyväksytty tapa av-palstalla. 

Vierailija
8/109 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä merkitys luksuslaukulla on? Riittääkö, että itse tietää, että laukku on kallis ja hieno? Vai haluaako sillä viestittää ympäristöön, että minulla on rahaa / tyylitajua / asemaa / erityisyyttä? Eli mikä tuo siitä sen ilon?

Vierailija
9/109 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luksuslaukkujen buumi meni jo. Nykyään ei pidetä kovinkaan tyylikkäänä kantaa näkyvästi logolla merkittyjä tuotteita, jotlloin ihminen asettaa itsensä ikään kuin kyseisen merkin mainostajan rooliin. Sama koskee myös niitäkin tuotteita, jotka lähes jokainen tunnistaa ilman logoakin. Suomessa nyt esimerkkinä vaikka Marimekon Unikko, tai maailmalla yleisesti Luis Vuittonin Monogram Canvas. 

Riippuu aivan, mihin vertaa, onko Suomessa korkeat vai matalat palkat. Myös alakohtaisia eroja on eri maiden välillä. Suomessa myös verotus tasaa palkkaeroja maan sisällä. En kuitenkaan usko, että kyse olisi vain siitä, millainen on palkka, ja onko rahaa. Suomessa vain ei ole tosiaan kovin arvostettua esitellä luksusbrändejä. Eikä suomalainen yhteiskunta ole niin ulkonäkökeskeinen kuin monet muut, missä naiselta tietyssä asemassa jopa edellytetään laittautumista huomattavasti enemmän kuin Suomessa. 

Vierailija
10/109 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuluttajien heikomman ostovoiman lisäksi voi vaikuttaa kulttuuri. Suomessa ei ole ollut tapana osoittaa vaurautta pukeutumisella. Minäkin pystyisin halutessani ostamaan luksuslaukkuja, mutta missä minä käyttäisin niitä? Suomessa kukaan lähipiirissäni ei sellaisia omista, joten täällä laukuille varmaan naureskeltaisiin. Ulkomailla taas luksuslaukkutrendi on mennyt ohi, ja toisaalta kallis laukku saattaa aiheuttaa sen, että tulee ryöstetyksi, tai joutuu maksamaan ylihintaa palveluista. Laadukkaan ja käytännöllisen nahkalaukun saa muutamalla satasella. Mieluummin ostaa sellaisen ja laittaa loput rahat sijoituksiin.

Luksuslaukut eivät todellakaan ole maailmalla out. Ei alkuunkaan. Logolaukut kylläkin. Sä et vaan tunnista the Row'n tai Loro Pianan laukkuja, koska niissä ei lue mitään. 

Vierailija
11/109 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On! 

Samaa mietin kun aloitusta kirjoitin, että eihän siitä montaa vuotta ole, kun oli ihan eri tavalla vaihtoehtoja. Siis havahduin siihen kun selasin uutuuksia pitkästä aikaa. 

Juuri niin. 

Tämä ketju lähti nyt vähän väärille raiteille. Mutta minäkin havahduin tähän viime ulkomaan reissulla, että enpä täältä voi ostaa mitään, vs reissu vuonna 2023. 

Vierailija
12/109 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luksuslaukkujen buumi meni jo. Nykyään ei pidetä kovinkaan tyylikkäänä kantaa näkyvästi logolla merkittyjä tuotteita, jotlloin ihminen asettaa itsensä ikään kuin kyseisen merkin mainostajan rooliin. Sama koskee myös niitäkin tuotteita, jotka lähes jokainen tunnistaa ilman logoakin. Suomessa nyt esimerkkinä vaikka Marimekon Unikko, tai maailmalla yleisesti Luis Vuittonin Monogram Canvas. 

Riippuu aivan, mihin vertaa, onko Suomessa korkeat vai matalat palkat. Myös alakohtaisia eroja on eri maiden välillä. Suomessa myös verotus tasaa palkkaeroja maan sisällä. En kuitenkaan usko, että kyse olisi vain siitä, millainen on palkka, ja onko rahaa. Suomessa vain ei ole tosiaan kovin arvostettua esitellä luksusbrändejä. Eikä suomalainen yhteiskunta ole niin ulkonäkökeskeinen kuin monet muut, missä naiselta tietyssä asemassa jopa edellytetään laittautumista huomattavasti enemmän kuin Suomessa. 

Niin, mikähän on se luksuksen määritelmä lopulta? Itse en yhdistäisi tuohon sanaan marimekkoa tai LV:n canvasta. 

Vierailija
13/109 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyajan luksus on se että on ruokaa pöydässä. En tiedä missä todellisuudessa sinä elät.

Vierailija
14/109 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä merkitys luksuslaukulla on? Riittääkö, että itse tietää, että laukku on kallis ja hieno? Vai haluaako sillä viestittää ympäristöön, että minulla on rahaa / tyylitajua / asemaa / erityisyyttä? Eli mikä tuo siitä sen ilon?

Luksuslaukkujen merkitys on nimenomaan viestittää, että minulla on rahaa. Kun yhteiskunta on jakautunut rikkaisiin ja köyhiin, niin varsinkin niille, jotka ovat juuri onnistuneet nousemaan keskiluokkaan, on todella tärkeää erottautua köyhistä. Tämä näkyy myös nuorissa: tietyissä yksityiskouluissa on lähes koulupukuun liittyvä luksuslaukku, jossa koulukirjat kannetaan. 

Vierailija
15/109 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole aloituksen pointti. 

Vierailija
16/109 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätän hintalapun muutamaksi viikoksi uuteen laukkuun.  Joskus myös vaihdan kalliimman hintalapun jostakin muusta näkyviin.  Huomaan kyllä kuinka kaikki aivan kateellisina katsoo minun ylellistä kallista laukkuni.  

Vierailija
17/109 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, mikähän on se luksuksen määritelmä lopulta? Itse en yhdistäisi tuohon sanaan marimekkoa tai LV:n canvasta. 

Luksus merkitsee eri ihmisille eri asioita, ja samallekin ihmiselle voi merkitä eri asioita, kontekstista riippuen. Ymmärsin aloituksesta, että aloittaja puhui nyt kaduilla tunnistettavista merkkilaukuista. Ap ei sitä kutenkaan tarkemmin määritellyt. Mitä sinä tässä yhteydessä käsität luksuksella? 

Vierailija
18/109 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luksuslaukkujen merkitys on nimenomaan viestittää, että minulla on rahaa. Kun yhteiskunta on jakautunut rikkaisiin ja köyhiin, niin varsinkin niille, jotka ovat juuri onnistuneet nousemaan keskiluokkaan, on todella tärkeää erottautua köyhistä. Tämä näkyy myös nuorissa: tietyissä yksityiskouluissa on lähes koulupukuun liittyvä luksuslaukku, jossa koulukirjat kannetaan. 

Tätä huudetaan sieltä köyhemmältä puolelta. 

Vierailija
19/109 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivottomat kottaraiset ostaa jotain luksustuotteita ja katsoo muita nenänvartta pitkin. Antaa lempeästi hymyillen ymmärtää, että olet täysi nolla.

Vierailija
20/109 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä huudetaan sieltä köyhemmältä puolelta. 

Tulepa tänne niin näytän sinulle miten oikeasti rikkaat elää. Miten he pukeutuu, millaisilla autoilla he ajaa, jne. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi viisi