***Heinähelistimet viikkoon 21***
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=10312590&p=5&mpage=4&tmod…
Linkki ed.keskusteluun....
Joo ollut taas meillä aika hiljaista täällä keskustelu puolella...
Nekkiksen tapaus vetää mielen matalalle. :(
Toivottavasti mitään näin ikävää ei enää muille heiniksille tapahdu!
No täällä pohjois-karjalassa on ollut pari päivää mielettömän hyvä keli ja näyttäs tulevan täksikin päiväksi! Ostin eilen pari avomaankurkun taimea ja istutin ne jo! ja ostin myös pari pensastomaattia, mut ne istutan vasta myöhemmin..
Ei sitä raskaana ollessa voi enää normaalisti tehdä pihatöitäkään...Olen siivoillut kukkapenkkejä ja möyhentänyt multaa, mut tuntuu että koko ajan on noustava ylös venyttämään itseään ja mahaa joka tuntuu musertuvan kasaan kyykkiessä. Sitten kun nousee ylös alkaa huippaamaan...Taitaa taas hempat heitellä!
hikkag: Miten teillä muilla heiniksillä tuntuu usein vauva hikkaavan?
Meillä se on päivittäistä ja useampaakin otteeseen!
synnytystapag: Miten olette ajateleet tulevan synnytyksenne?
Minulla se tulee olemaan aikasta varmasti suunniteltu sectio...Toisaalta hyvä niin niin ei tarvitse odotellen hermoilla...Saa tavarat laitettua paikoilleeen ajallaan ja sairaalakassit pakattua!
Ajatelkaas... Reilun kk päästä meille alkaa putkahdella " pieniä heinähelistimiä" :0)
IHANAA!!!!
Huomenna on neuvola ja siellä sovitaan sitten synnytystapaarviointiin meno ja painoarvioultraan meno! Niin niitä neuvoloitakin alkaa olla parin viikon välein ja alkaa vähitellen ne neuvolakäynnitkin olemaan loppusuoralla...
HYVÄÄ ALKAVAA VIIKKOA JA KIRJOITELKAAHAN JA KERTOKAA KUULUMISET!
t.sadetar,eppuli 31+3 ja tyttö03 ja mies80
Kommentit (49)
Tervehdys!!
Uusi haluaisi mukaan kans vaihtamaan tunnelmia ja kuulumisia.. Strategisia tietoja: 34 vee ja poika 12/04 sekä mies kuuluu perheeseen.La 3.7 eli viikot nyt 33+6. Synnyttämään menen jos kaiki menee hyvin niin Hyvinkäälle.. onko muuten muita HYS:läisiä ringissä?
(.) Kaikenkaisia pikku kremppoja alkaa tällä mammalla tuntumaan: suonenvetoa öisin, närästystä (Rennietä kuluu), niin paljon kömpelyyttä että saa toden teoöa parastaan pistää että pysyy tuon 2,5 veen perässä. Mutta yleensä ottaen menee ihan hyvin, turha tässä on valitella niin rakkaudella toivottu ja hartaasti yritetty tämä vauva on!
Synnytystapag: Eka oli nopea alatiesynnytys ja samaa kautta toivotaan tämänkin tulevan, rt kun oli viime viikon uä:ssä niin mahtaakohan vauva enää kääntyä, en tiedä. Mikäli olisi perätilassa, en edes harkitisisi alatiesynnytystä, niin olen asian päättänyt.
Sairaalakassig: Ei ole vielä pakattu vaikka hyvin voisi jo miettiä koska esikko synty rv 37 joten voihan olla ettei h-hetkeen kauheita enää ole. Vaatteet, imetysliivit, suojukset, alkkareita, lukemista, kirjoitusvälineet tunnelmien tallentamiseen ja tietty kotiintulovaatteet vaaville jotka jätän vielä kotiin mutta katson valmiiksi.
Muut toiveet: Viime kerrasta jäi NKL:lta niin hankalat kokemukset synnytyksen jälkeiseltä ajalta tuesta ja imetysopeista jne että toive nyt kotiin mahd. nopeasti jos meillä kaikki ok.
Parissa ylim. ultrassa tässä käyty pienen sf-mitan takia (rv 33 23cm)Vauva oli kuitenkin parikiloinen joten ruumiinrakenne sen malinen että vauva uppoaa lantioon. Joka kerta terkka jaksaa huolehtia asiasta mutta onneksi kaikki ok.
Meikä on ollu viikon verran sairaslomalla ja tämän viikon lopussa alkaa virallinen äippäloma. Ihan kiva ku alkaa; vähän luuseri olo on kun en jaksanu loppuun asti töissä sinnitellä.
Näihin tunnelmiin, persilja2
Neuvolakuulumisia:
Kaikki ok, ja tähän väsymykseen ei löytynyt syytä. Hempat ym ok. Kun terkka tutki sf mittaa (31cm), niin kysyi yhtäkkiä, että nytkö supistaa? Sanoin, että sattuu kyllä alamasuun, mutta en tiedä, miltä supistus tuntuu. Nauroi ja sanoi, että no tuollaiselta ne tuntuu tässä vaiheessa :0). Eli en ole vain kuvitellut niitä.
Joku kysyi, miten pitkään olin osastolla. Eli keskiviikkona 10.8 ottivat sisälle, kun olin turvonnut järkyttävän paljon (raskauskiloja oli tullut vain 6kg, mutta yhtäkkiä olikin tullut 15kg). Seuraavana maanantaina ottivat lapsivesipunktion ja tiistaina leikkasivat (tuolloin painoa oli tullut 19kg). Kotiin päästiin sitä seuraavana maanantaina. ELi yhteensä 13 päivää.
Saimme juuri tietää, että miehen isän syöpää ei voida leikata... On aika surullinen fiilis. Tosin nyt katsotaan miten hoidot tehoavat, ja toivotaan tosiaan, että tehoavat!! Appi on kuitenkin vast 57v.
heather
siis viikot on todellakin tänään vasta tasan 32. On jo niin tukala olo että toivoisin olevani pidemmällä.... Ja musta tuntuu että muutenkin on pää ihan sekaisin, en muista mitään. Onko kellään muulla sellaista inhottavaa painetta tuolla alapäässä? Miehen mielestä pitäis käydä näytillä, mutta... En muista että olis aikaisemmissa raskauksissa ollu tällaista.
että onko täällä muita hyvinkäällä synnyttäviä. Minä ainakin sinne menossa synnyttämään jos syntyy vk:n 35 jälkeen. Ennen sitä ne kuulemma eivät hyvinkäälle ota, silloin tehdään reissu helsinkiin.
Mulla on hyvät kokemukset esikoisen syntymästä hyvinkäällä.kätilöt ja lastenhoitajat olivat mukavia hyviä ammattilaisia! Nythän siellä on remontti meneillään eikä tietoa ole mikä tilanne on heinäkuussa...
J.E.P 31+3
Heissuli vei!
Eilen tosiaan olin siellä Tyksissä. Tosi asiansa tunteva lääkäri tutki mut, ai että kun sattu... Kohdunsuu pehmeä, ulkosuu sormelle auki ja kanavaa jäljellä n. 2,5 cm. Ihan kiva kuulla että jotain sentään on tapahtunut.
No sitten kun sanoin että vauva oli viime viikolla pää ylöspäin, lääkäri katsoi mua hiukan hassusti. Kokeile ja sanoi että on melkein kiinnittynyt yläaukeamaan. Eli tuskin vauva mitään perätilassa oli viime viikolla, th ei vaan osannut kokeilla oikein. Vauvan tämän hetkinen painoarvio oli 3300-3500g... Kieltämättä voisi syntyä jo. Alkaa ihan totta hirvittää toi paino. Lääkäri sanoikin että jos käynnistetään silloin 38+? viikolla niin todennäköinen paino on n. 3800g. Ja jos menisi laskettuun aikaan vauvan paino olisi 4300 tai hiukan yli. Sanoi vaan että sulle tulee vaan isoja vauvoja, ei muuta syytä. Kaikki kuitenkin on kunnossa, sokrut yms.
Tytöltä näytti edelleenkin näytti!
Turvotuksesta sanoi että vauva alkaa olla iso ja painaa että nestekierto ei vaan toimi kunnolla enää. Mä niin toivoisin että lähtis syntyy tässä parin viikon päästä.... Kaikki käynnistysideat otan ilolla vastaan .
Jotain piti kommentoidakin, mutta suonette anteeksi... raskauden pehmittämä pää.
Hemppu, Nappi 01/04 ja KainoVieno 34+3
Eilen oli viiminen perhevalmennus ja tänään oli aamulla neuvola. Vielä on tutustuminen synnärille ja lastenneuvolaan.
Itsellä neuvolassa kaikki hyvin. Sf mitta oli 29. Hemppa 125 ja verepaineetkin tais olla 125/79. Pissa puhdas, painoa tullu reilu 6 kg alusta. Että kiva. Mitään kremppaa ei suuremmin ole ollut. Yöllä kääntyessä lonkat kipeet tai painaa issiakseen tai jonnee...On niin rajoitetut noi yölliset asennot. Ja töissä istuessa tulee välillä tunne että pitää kroppaa oikoa ja jalkoja liikutella kun koko päivä menee päätteen ääressä.
Nyt alkaa sitten neuvolat 2 viikon välein. Ehkä seuraavalla kerralla rupeen jo vinkuu lomalle. Vielä en kehtaa kun ei olossa ole mitään. Ens kerralla on miehellä just kesäloma ja enää 2vk äippäloman alkuun, ja töissä hiljasta kun mun työt jaettu jo muille...eli ehkä hyvällä omalla tunnolla kesästä nauttimaan.
Hankintoja en ole tehnyt vieläkään kun vaunut ja sängyn. Pitänee ruveta ostamaan jo jotaan pientä vaatetta ja muuta tykötarvetta vauvalle. Varuiksi. Samoin sen huoneetta vois laitella, tai ehkä sitten kun on lomalla. Sitten on aikaa kaikenlaiseen, jos vaan kunto ok.
Sairaalakassia en ole edes pienessä mielessä miettinyt vielä..tuntuu niin kaukaiselle. Pitänee tehdä jotaan listaa mitä pitää pakata ja mitä ostaa kotiin.
Ai niin ja tissit vuotaa jo maitoa..ai kun kiva!
Vointeja kaikille!!!
Tänään kävin vain kääntymässä töissä, koska eilen illalla omat sykkeet kohosivat iltatorkkujen jälkeen vähintään 30 lyöntiä normaaliin nähden ja tätä jatkui noin klo 9 aamulla, joten ei tullut pahemmin nukuttua, koska asia vaivasi (joka puolestaan varmaankin ruokki osaltaan pulssia). Ekg otettiin, joka oli ok ja pulssikin jo tasaantunut eikä verenpaineessakaan ollut kuin pientä nousua. Helpottavan terveyskeskuskäynnin jälkeen olen tässä torkuskellut... Pitänee alkaa rauhoittamaan tahtia ja välttämään stressiä, mikä helpommin sanottu kuin tehty... :\
Lääkäri spekuloi, että nukahtamisessa pulssi hidastuu tavallista enemmän johtuen tilastani (vauva painoi sisäelimiä)... kun heräsin sydän kompesoi hidastumisen (oli sydän kurkussa tunne). Tilannetta pitääpi seurailla. Tällaista kuulemma esiintyy tässä tilassa...
Täällä olisi kanssa yksi uusi kirjoittelija, jos vielä pääsee mukaan kyytiin =)
Minulla on la 31.7 ja aloitin joskus ihan raskauden alussa kirjoittelun elokuisten pinossa. En ole kuitenkaan siellä enää kirjoitellut, ihan siitä syystä, että aika on mennyt niin huimaa vauhtia etten ole ehtinyt.
Nyt huomaan seuraavani teidän heinäkuisten kirjoituksia, ajattelen kuitenkin olevani heinäkuun odottaja.
Minulla on 10-vuotias tyttö ja 2-vuotias poika. Tämä kolmas raskaus on ollut hyvin erilainen siinä mielessä etten ole juurikaan " seurannut" raskautta, vaan aikan on vaan mennyt ja nyt huomaan olevani jo melko loppumetreillä. Ja nyt ajatukset alkavat pyörimään tulevassa synnytyksessä ja haluaisin jakaa näitä ajatuksia ja tuntemuksia teidän muiden odottajien kanssa.
Olen voinut oikein hyvin koko raskauden. Nyt alkaa olemaan kipuja alapäässä, esim. terävää vihlontaa emättimessä. Onko ne sitten liitoskipuja? En tiedä kun ei ole aikaisemmissa raskauksissa ollut vastaavaa.
Päällimmäinen olotila on melko voimakas väsymys. On aika paljon kaikenlaista työtä vielä, mutta kaipaan kovasti unta, nukkuisin päivät pitkät jos saisin...
Tervehtii Gaia rv 30+2
Eilen oli neuvola...
Viikot siis 31+2. Strategisia mittoja: paino 80,1 kg (en ole koskaan ollut näin " painava" ), painoa tai turvotusta oli taas kertynyt tosi paljon eli 1260 g / vko. Olo on ollut jo pitkään tukala. Olen nyt jo isompi kuin aikaisemmista raskauksistani synnytykseen mennessä (sekä oma paino että sf-mitta). Paineet normaalit. Sf-mitta 31.
vauva oli päättänyt kääntyä poikittain - sekin uutta edellisiin raskauksiin verrattuna. Aikaisemmin tyypit ovat odottaneet pää alaspäin jo pitkän tovin ennen syntymäänsä.
Olo on väsynyt ja tukala. Terveydenhoitaja huomautti painonnoususta. Nyt yhteensä tullut 14 kg. Turvotusta siis on, nilkat ovat joka ilta järkyttävät. Turvotusta myös pikkuhiljaa sormien puolella...
Eilen olin myös hammaslääkärissä ja siitäkään ei sitten tullut yhtään mitään. Vartin pystyin ensin makaamaan, sitten 5 min tauko ja sen jälkeen vielä 3 minuuttia pystyin makaamaan... Kai ehdittiin just hammaskivet poistaa... Ja 25 euron lasku...
Hammaslääkäristä ulos päästyäni auton rengas oli puhki (naula renkaassa . helv...n rakennustyömaat). Kiire oli palaveriin. Onneksi sain laina-auton miehen työkaverilta. Palaverin jälkeen opetusta - paineet oli vieläkin ihan sekaisin hammaslääkärissä makailun jälkeen ja istuskelin vaan ja annoin oppilaille ohjeita... Päivän päätteeksi siis vielä neuvolaan. Loppuillan käytännössä vain makasin ja mies hoiti kotihommat ja lapset.
Tänään kaaduinkin sitten rinnettä alas mukavasti koulun pesäpallopäivän yhteydessä ja nyt nilkka mustana. Pyllylleni tulin, joten ei kyllä tullut huolta vauvasta. Nilkka kyllä kipeenä...
Tää oma koheluus ja kömpelyys alkaa mennä yli hilseen... Olen aina ennen ollut säntillinen, tyyni, rauhallinen, miettijä jne. Nyt olo ihan toivoton - kömpelyyttä, asioihin keskittymättömyyttä.... Plääh...
Onneksi töitä enää ensi viikko ja meillä vielä oppilaille lyhennetyt päivät.
Anteeksi valitusvirsi... :)
- Nalle-Kirahvi (joka ei olisi koskaan uskonut sanovansa, että nyt alkaa olla mitta täynnä raskautta ja vielä KAKSI KUUKAUTTA!!!)
J.E.P: Ihan kiva kuulla positiivisia kommentteja tuosta HyS:stä. Täytyy tästä mennä tutustumaan tuonne paikkaan niin on mukavasmpi sitten tosipaikan tullen kun edes tietää mistä ovesta sisään pääsee.. Ens viikolla mies on työmatkalla joten tutustuminen menee sitten rv 36 joka toivon mukaan ei ole liian myöhään.. Meinaakohan se remontti jotain käytännön ongelmaa sittem h-hetkellä?
-Gaia- ainakin oli uusi itseni lisäksi--- mukaan vaan . Sitä mukavampi mitä runsaampi on tämä rinki.
Tänään täällä etelä-Suomessa on ollut mukavan kesäinen päivä ja tuossa terassilla ystävän kanssa kahvitellessa sain esimakuja mitä on olla näin iso ja kömpelö tulevilla kesähelteillä. Hiki virtaa ja kengännauhojen sitomienen alkaa käydä työstä.. jotenkin koin myötätunnon tunteita tuota Nalle-Kirahvin viestiä lukiessa. Kohellusta ja epämukavuutta ilmassa täälläkin.
Tiedättekö " vanhat" heinikset kuka tuota esittelylistaa mahtaa päivitellä? Onko DreamOne vielä ns. emo tässä asiassa?
Iltapuuhiin sitten tästä-- esikko käy jo hihasta nykimässä että puuron keitolle mars!
Jaksamisia.. Persilja 2 rv 34 tasan
Gaia olikin tuttu nimi elokuisista, heti pisti silmään =) Itsekin siellä kirjoittelin aikaisemmin, mutta koska laskettuaikani varmistui heinäkuulle ja vielä sektiokin edessä, joka tehdään ennen laskettua aikaa niin sitä sitten kotiuduin kuitenkin tänne omien joukkoon =)
Mukavaa että saadaan uusia joukkoon, jos vaikka saataisiin taas aktiivisuutta kirjoitteluun, intoa =)
Täällä kovista helteistä nautitaan edelleen, olo välillä tukala, mutta pääasiassa oikein hyvä. Välillä kyllä iskee jo malttamattomuus ja olisi mukava olla jo heinäkuussa.... mutta koitan nyt vaan nauttia tästä masuajasta, tätä kun on joka kerta tullut niin kova ikävä jo heti pikimmiten synnytyksestä =)
Duracel rv 30+5
Minäkin pongasin sinut Duracel ja oli kotoisaa kirjoittaa kun oli yksi tuttukin jo täällä =)
Ja Persilja2, oletko kirjoitellut 04 syntyneen lapsesi aikoihin nimimerkillä Pikku-Persilja?
Heather: Minua kuvottaa ja oksettaa aika paljon. Siinä mielessä mietityttää kun vastaavaa oireilua minulla on kahdesta aikaisemmasta ollut ennen synnytystä. Tässä on kuitenkin vielä kaksi kuukautta matkaa. Onhan kaikki raskauden tietty erilaisia, joten ei tämä välttämättä synnytystä ennakoi. Ikävää kuitenkin, oikeastaan samanlaista kuin alkuraskauden voimakas pahoinvointi.
Voimia sinulle ja miehellesi appiukon tilanteen kanssa. Raskaita ja koskettavia asioita. Minun isäni kuoli 57-vuotiaana syöpään
, tässä pari vuotta sitten. Sinun appesi on tietenkin vielä elossa ja niin kauan kuin on elämää, on toivoa. Jaksamista sinulle.
Hemppu: Saako kysyä miksi synnytyksesi mahdollisesti käynnistettäisiin? Kun en nyt uutena kirjoittajana tiedä. Minulla on aika 38+ viikolla sairaalaan, ja on ehdotettu käynnistämistä tuolloin, jos tilanne näyttää siltä, että käynnistys olisi hyvä ratkaisu. Tämä mietityttää nyt kovasti, lopullinen päätös on tietenkin minun.
Syy tähän on se, että aikaisemmat synnytykseni ovat olleet todella nopeita ja rajuja. Kummassakin kohdunsuu on auennut alle tunnissa ja olen menettänyt tajuni siinä rytinässä. Eli olen pelkopoli asiakas tällä hetkellä. Tuolla käynnistämisellä ennakoitaisiin sitä ettei synnytys käynnistyisi kotona (meiltä on vielä pitkä matka sairaalaankin) ja ehtisin saada edes jotain apua. Mitään ihmeellistä kivunlievitystä ei nopeassa synnytyksessä ehdi saamaan. Itse en tällä hetkellä ole käynnistyksen kannalla. Vaikka pelkäänkin synnytystä paljon. Se kipu on jotain infernaalista kun avautuu liian nopeasti.
Synnytystapa: No tämän olen kuvannut tuossa yllä. En ole menossa erikseen synnytystapa-arvioon koska olen jo pelkopoli asiakas.
Synnytysvalmennus: Meidän paikkakunnalla oli vähän outo tilanne, kun jo monta kuukautta sitten on ollut yksi synnytysvalmennus ja seuraava on vasta syksyllä. Eli emme ole menossa. En tiedä mentäisikö muutenkaan kun jo pari synnytystä takana. Jonkinlainen perhevalmennus olisi ihan jees, mutta ei ole mitään tarjolla. Aika outoa minusta, että on noin vähän tarjontaa. Lähinnä ajattelen perheitä joilla tulossa esikoinen.
Newbie: Aivot on täysin ja pysyvästi narikassa!! Töitäkin pitäisi vielä tehdä jonkin verran. Juuri ja juuri saa pakolliset tehtyä, lopun aikaa viuhuu tuuli pään sisällä...
Mymmeli_81: Minullakin on painontunnetta alapäässä. Välillä on sellainen olo kuin olisi jo pää tulossa jalkojen välissä! Ei ollut samanlaista aikaisemmissa raskauksissa. Mitäköhän tuokin tunne tarkoittaa, vai tarkoittaako mitään?
Sairaalakassi: Hyvä kun muistutitte, ei ole käynyt mielessäkään! Olen muutenkin päässyt tähän pisteeseen raskautta ajattelematta oikeastaan mitään käytännön järjestelyjä. Meillä on kaikki valmiina edellisestä lapsesta, pitäisi tietenkin pestä ja käydä läpi vauvanvaatteita.
Gaia
Moi vaan kaikille! En ole paljon tainnut pinoilla tässä odotuksessa vaikka lähes päivittäin olen käynyt heiniksien kuulumiset lukemassa...Jotenki tosi uuvuttavana olen kokenut tämän kolmannen raskauden, joskin suunniteltu tämä oli ja todella toivottu lapsi, mutta tahtoovat nuo kaksi pikku uhmista viedä mehut äidistä ;)
Elikkäs minulla on poika 9/03 ja tyttö 5/05...
Meillä olis su neitin 2-vuotis synttärit <3
Alkuraskaus meni osittain töissä, pahoinvoidessa, migreenin kourissa ja siinä sivussa vielä nämä kaksi pientä olen hoitanut kotona.
Ja kaksi muuttoaki on tehty =D Nyt on ihana koti ja lapsetkin odottaavat " pikkuveikkaa" innolla. Sunnuntaina laiteltiin hoitopöytä paikalleen ja pienimmät vaatteet ovat jo hyllyssä odottelemassa uutta tulokasta. Eilen oli Kelaan yhteydessä ja täti siellä lupasi viivyttää vielä viikon tai kaksi äitiysavustushakemuksen eteen päin laittoa jotta saadaan uusi pakkaus =)
Eilen kävin neuvolassa ja vointi tällä hetkellä mitä mainioin, lukuunottamatta liikkumisongelmia liitos- ja alaselkäkipujen takia, mutta tähänkin on ehtinyt tottua jo vkosta 15 alkaen. Eikä aiemmin jatkuvasti tulleista supistuksistakaan ole kuulunut enää mitään! Painoa oli tullut 3 vkon aikana 2 kg lisää, hempparit suht hyvät (joudun syömään rautaa päivittäin) 119 ja verenpaineet 118/78. Sf-mitan neukkutäti on unohtanut näköjään korttiin kirjottamaan, mutta sano että hyvin on masulla kokoa :) Vauva on tällä hetkellä todella liikkuvainen, illalla oli perätilassa, nyt potkut tuntuu jo masun yläosassa ja AUTS miten tukala olo tulee kun pieni herra vääntäytyy poikittain köllöttelemään <3 =)) 6 viikkoa pitäis kuulemma viel ainakin kasassa kestää ja jotenkin oma olo on sellainen että tukala kesä on tulossa...
Edelleen pitäis kuulemma välttää kaikkea ylimääräistä työtä ja lapsien nostelua. Aika sinnittelyähän tää on ku kamala pesänrakennusvietti päällänsä eikä saa edes siivota =D
Mut nyt hyvää päivän jatkoa muille masukkaille, tää mamma lähtee suihkuun ja laittautuu. Pääsen kerrankin nauttimaan omasta ajasta kun perhetyöntekijä on tulossa hetkeks lapsien seuraksi tänne =)
Aibhlin ja masukki 30+5 <3
Tänään oli neuvola.
Voi surku, mulle on taas tullut painoa 1 kg per viikkoa. Turvotus on hirvittävä, mutta silti... Miettikää, 3 viikkossa 4 kiloa. Voi jessus!
No se siitä. Tyksin lääkäri oli kerta sitä mieltä tiistaina että kaikki on ok muuten, niin johtuu vaan siitä että nestekierto ei enää toimi kunnolla.
Sitten muihin neuvola kuulumisiin.
RR 108/75
Pissa -
Hb 103 (viim. 123)
Tarjonta RT
Syke 170
Sf-mitta huikeat 34. hiukan yläkäyrän yläpuolella.
Vauvan pää on on melkein kiinni ja painaa kovasti vasten kohdunsuuta. Tulis nyt jo pian ulos!
Tyksiin soitin muutin vähän sitä 38+? viikon aikaa, ja puhuin hoitajan kanssa tosta painon noususta. Hirvitteli hänkin asiaa, mutta joka viikko käyn neuvolassa tarkistuksessa.
Gaia (?): Mut käynnistetään sen takia koska esikoinen oli iso, 4300 g. Ja meni kaks viikkoa yli. No siitä synnytyksestä en edelleenkään muista mitään, voi olla että tulevat flashback:inä tässä synntyksessä. Mutta pelkopolin kautta tosiaan minäkin käynnistystä suunnittelemassa. Ja koska tämäkin vauva näyttää olevan iso, niin parempi että otetaan aikaisemmin ulos. Tosin toivon että käynnistyy itsestään.
Hemppu, Nappi 01/04 ja KainoVieno 34+4
Tänään olin balancessa, mutta taitaapi jumppailut kohta jäädä... ehkä vielä ensi viikolla. Tuntuu niin kömpelöltä ja vatsa on koko ajan tiellä... ok, tuolta kyllä tuntuu vähän muutenkin. :) Lisäksi hiki nousee pintaa entistä helpommin. Tietysti lihaskuntoa voi pitää yllä kotonakin ja lisätä kävelylenkkejä...
Eilen oli eka perhevalmennus, joka oli ihan ok. Onneksi ei pelästyttänyt miestäni. Hän sanoi valmennuksen jälkeen tuntuvan todellisemmalta se, että meille on todellakin tulossa vauva... Tosin asia on kummallekin vielä jokseenkin abstrakti. Minulle ehkä kuitenkin vähemmän, koska vauva on masussa 24/7 ja muistuttaa itsestään liikehtimällä.
Sairaalakassin sisältöä ei ole vielä mietitty, mutta hyviä vinkkejä teiltä saatu.
Töitä enää 2vko+pvä ja hommat täysin levällään. :o) Pitänee silti yrittää ottaa rennosti, teen mitä ehdin ja se siitä...
Sunnuntaina ohjelmassa Mamma mia -musikaali... saas nähdä mitä napero tykkää. :op
t. Newbie & piltti 32+2
Onpas kiva kun on taas perjantai viikonloppu edessä. Mukava kun mieskin on kotona mutta sitten aina tulee kasattua mahdottomasti ohjelmaa noille vapaille; nytkin ois tiedossa markkinoita ja kyläilyjä ja puutarhanhoitoa ja terassin rakentamista ja sähkötöiden viimeistelyä.. siis ohjelmaa kahdelle päivälle.. lisäksi mies lähtee sunnuntaina työmatkalle ens viikoksi joten sekin tuo omat kuvionsa pakkaamisine ja viime hetken vaatteiden ja kadonneiden sukkaparien etsimisoperaatioin.....
Minä ite: Myös täällä on alkanu tulla tuota pahoinvointia ja oksentamistakin. Kysyin jo lääkärissä käydessänikin asiasta mutta ei oikein ottanut kantaa asiaan joten ajattelin kuuluvan asiaan jotenkin.
-Gaia-: Pikku-Persilja nikin takana en ollut minä tuolloin 04.
Aibhlin: Tervetuloa mukaan jakamaan tunnelmia.
Newbie: Olet sie hyväkuntoinen nainen kun vielä jaksat jumpissa käydä-- kateellinen täällä. Juu muistan itsekin tuon esikoisen odotuksen kun kaikki oli todellakin niin abstarktia ettei sitä vauvan tuloa taloon oikein edes ymmärtänyt ennenkuin nyytti oli kainalossa. Muistan ajatelleeni odotusaikana että mahtaako lasta oppia rakastamaan jne kun kaikki oli niin uutta. Mutta oppi sitä.. jos ei ihan hetkessä niin muutamassa päivässä kylläkin.. ja nyt tuo on 2,5 vuotias kohta ja tuntuu että rakastaa päivä päivältä yhä enemmän ja miettii että oppiiko tätä kakkosta rakastamaan milloinkaan yhtä paljon... näitä miettii hän.
Ei auta, imurin varteen mars.. Mukavaa viikonloppua itse kullekin,
toivoo Persilja2 rv 34+2
Huhhuijakkaaa... kyllä supistelee aika tiuhasti. Tuntuu inhottavalta!
Olin eilen levynjulkkaritilaisuudessa kun olin kerran luvannut sinne mennä, mutta melkein jätin menemättä... Alkoi meinaan matkalla supistaa niin älyttömän kivuliaasti, että en uskonut jaksavani siellä istua... Mutta loppujen lopuksi, oli kuitenkin ihan kivaa :)
Mies lähtei tänään Helsinkiin Pardian johonkin kokoukseen ja viipyykin siellä sitten koko viikonlopun. Ollaan tytön kanssa ihan naisporukalla tämä viikonloppu :0).
Ensi perjantaina olisi valmistujaiset, ja sitten lähtö sinne Tornioon lomailemaan... jos nyt torstaina äippäpolilta luvan antavat..
Taitaapi tuo vauveli olla edelleen pää ylöspäin. Kovasti ainakin tuntuu puskevan tuohon toisen rinnan alle pikku päällään ;0). Toivottavasti olisikin pää ylöspäin, nimittäin silloin se sektio tehdään jo neljän viikon päästä!!! Jee!
Täytyisi yrittää vähän rauhoittua ja hiljentää tahtia.. Tuntuu, että tämä kova stresaaminen joka asiasta rasittaa ja väsyttää ihan tolkuttomasti.. Lähinnä stressaankin nyt sitä, että miten jaksan, kun stressaan koko ajan!!!!!!!!! Tosi fiksua, eikö....
Omituista on myös se, että vaikka tuntuu, että koko ajan on kova nälkä, niin ei tule syödyksi oikein mitään. Tänäänkin olen syönyt vain kaksi näkkäri, jugurtin, torilla yhden makkaran ja äsken kavereitten kahvilla yhden korvapuustin... Eilen söin aamulla jugurtin ja kaksi paahtoleipää ja illalla jugurtin, piimää ja kaksi ruisleipää... Nyt itseään niskasta kiinni!
Taidankin mennä etsimään jotain pureskeltavaa...
heather, neiti-nessukka 1v10kk ja mötkö-tyttö 33+6
En ole käynyt täällä moneen viikkoon, on ollut muuttohässäkkää ja muuta, ja nyt vasta tänne tulin lukemaan juttuja. Ensimmäisenä otan osaa Nekkiksen menetykseen :( Olen ihan sanaton, tippa tuli silmään kun luin noita vanhoja keskusteluja...
Itselläni vielä aika pieni maha verrattuna raskausviikkoihin, mutta vauva on normaalikokoinen ja hyvin kasvanut kun neuvolasta asiaa varmistin. Hassua kun takaapäin ei huomaa ollenkaan että odotan, se on vaan tuossa edessä semmonen pinkeä pallo :) Hyvin liikkuu ja potkii ja viimepäivinä on alkanut olemaan niitä " harjoitussupistuksia" . Närästys on kuitenkin pahin mitä minun raskaudessa on, se saa kiukkuiselle tuulellekkin, oon kokeillut jo kolmea eri närästysmerkkiä ja taas tunnin päästä närästää aina kun on edellisen ottanut.. Mutta ei se mitään, pientähän tuo oikeasti on kun kuulee muiden juttuja jotka on pahempia! Eli en valita :) Jep, hyvää yötä!
Vaihteeksi taas heräilin useaan otteeseen yöllä... syvään uneen tuskin pääsinkään.
persilja2: En mikään erityisen hyväkuntoinen ole, on noita liikkeitä joutunut helpottamaan ja tinkimään paljon liikeradoissa. Viimeksi jumpassa tosiaan alkoi tuntumaan, että tuo masu on lähes joka liikkeessä tiellä, vaikka yritinkin keksiä vaihtoehtoisia versioita liikkeisiin... joten jumpat taisi olla tuossa tältä erää. :\ Tuo abstraktius varmaan todellakin häviää, kun saa pikkuisen syliinsä... Napero on kyllä älyttömän tärkeä, prioriteetti 1... stressaan aina, että enhän ole tehnyt mitään mikä voisi vauvelia vahingoittaa. Tietoisestihan en sellaista tekisi, mutta jos olisi jäänyt huomioimatta jokin asiaa, mikä olisi pitänyt. Työkaveri lohdutteli, että ei tuo huoli poistu lasten kasvaessakaan. :o)
heather: Täällä myös yksi, joka stressaa ja väsyttää osittain silläkin itseään... ja stressaa siitäkin. Minkäs itselleen voi! Koitan muistuttaa itseäni, että muut asiat ovat toisarvoisia ja vauvalla pitäisi olla kaikki ok... välillä paremmalla ja välillä huonommalla menestyksellä. En kai vain ole kovin hyvä odottamaan ja käsittelemään epävarmuutta...
Supistuksia ei ole vielä ollut... ainakaan en sellaiseksi ole mitään tunnistanut. Vatsa saattaa kyllä olla pinkeä illalla tai lenkin jälkeen...
Eilen alkoi kylkiluiden seutu aristaa ja oli välillä vaikea istua töissä... alkaakohan vauvelilta neliöt loppua ja yrittää " puskea/potkia" lisätilaa? :p Lisäksi ylävatsassa oli lähes jatkuvaa kuplintaa... mitäköhän lienee? Eilen oli masuasukilla rauhallisempi päivä, enkä ole oikein varma miten päin päivänsä vietti. Nyt aamulla taisi olla taas alavatsassa poikittain, kun ylävatsa suht. litteä ja alavatsa osin toispuoleinen.
Pirteämpää lauantaita muille! Itsellä vähän räjähtänyt olo...
t. Newbie & piltti 32+4
kävin just neuvolassa, tuoretta tietoa:
31+0 viikot
paino + 700g ,yhteensä tullu nyt reilut 9 kiloo (hui)
rr 94/61
hemppa 108 eli liian alhainen, joudun lisärautakuurille
kohtumitta 29 cm ...ihan käyrillä siis :)
vauvan syke 150, liikkeet ++ ja raivotarjonnassa ..
paino-arvio; terkkari arvioi ettei ainakaan alle 1500g (mikä on keskimitta tässä vaiheessa)..
että täällä kaikki hyvin.. ;D
turvotustakaan ei mulla ole, tai en ainakaan oo ite suuremmin huomannu.. vettä olen kyllä yrittänyt juoda ettei tulisi..
synnytystapag: toivottavasti saan synnyttää ihan alatietse.. mitään puhetta ei synnytyksessä ole vielä neuvolassa ollu.. ja virallista synnytysvalmennusta ei ole, perhevalmennuksessa olen kyllä ollu... mut se taitaa olla eri asia ku synnytysvalmennus? kysyin just terkkarilta et koskas me harjotellaan sitä hengittämistä.. niin se sano ettei sitä nykyään harjotella?!
millaste ja napsu31+0