Anna-Reetta pakotettiin naimisiin ja lastentekoon jo teini-iässä.
Heti häiden jälkeen Anna-Reetta tuli raskaaksi. Ensimmäinen raskaus päättyi keskenmenoon, mutta toinen lapsi sai alkunsa nopeasti. Esikoinen syntyi ennen kuin ensimmäinen hääpäivä koitti.
Anna-Reetalla on kolmetoista sisarusta.
https://www.iltalehti.fi/suhteet/a/aa4252d7-59de-4086-beaa-0641b4ce56b2
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
Sehän on myös niin ettei naisen suku jatku jos lapset saa miehen suvun nimen . Siinä mielessä haaskaat aikaasi.
Jatkuuhan se. Jokainen on sekä isänsä että äitinsä jälkeläinen.
Todella typerä ja vaarallinen juttu. Ketään ei Suomessa voi pakottaa naimisiin. Ihme dramatisointia.
Minä olen lestadiolainen ja voin sanoa, että tuo väite on täysin puppua. Ketään ei pakoteta mihinkään. Kyse on aikuisten ihmisten valinnoista. Kukaan ei olisi estänyt, jos olisivat päättäneet kpl nuorina elää eri tavoin kuin yhteisö opettaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla tän miehen kanssa edelleen yhdessä, olisivat päättäneet keskenään ettei panna kunnes ollaan valmiita.
Ja kuunnellut rauhanyhdistyksellä kommentteja luokkaa kai te tiedätte miten lapsia tehdään vai pitääkö jonkun veljen käydä näyttämässä.
Terveisin useamman kerran ollut paikalla, kun tuollaisia kommentteja viljellään lapsettomille pariskunnille
Älä valehtele. Täällä osa voi vaikka uskoa, mitä satuilet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enitsenä lestadiolaisena ja itsekin vastaavaa kokeneena sanon, että minusta on hieman harhaanjohtavaa ja yliampuvaa sanoa että "pakotettiin naimisiin". Siitä tulee mieleen tyyliin aseella uhaten pakottaminen. Kyse on oikeasti henkisestä ja sosiaalisesta pakon kokemuksesta, pelätään joko perhesuhteiden katkeamista tai vaikka kadotustuomiota, jos aletaan suhteeseen muttei mennä naimisiin. Oikeampi tapa olisi sanoa tyyliin "kokivat olevansa pakotettuja naimisiin".
Pakotettiin henkisellä väkivallalla uhkaamalla. Kyllä noissa piireissä osataan kiristää julmuudella ilman varsinaista väkivaltaa. Uhkana on sulkeminen koko yhteisön ulkopuolelle. Menetät kaikki ystävät ja sukulaiset. Kukaan ei enää ole kanssasi missään tekemisissä. Jäät elämässä täysin yksin hylkiönä.
Lopeta. En ymmärrä, mitä jotkut ihmiset saavat leimaamalla täällä muita tällä tavalla. Vastenmielistä.
Ketään ei pakoteta. Harhaanjohtava otsikko. Voi sitä yhdessä olla mutta ei harrastaa seksiä. Tiedän lestadiolaisen parin joka seurusteli 20 v kun ei halunneet lapsia. Menivät 50 vuotiaina naimisiin
Vierailija kirjoitti:
Miten ne pakotettiin siihen lapsentekoon? Olis mies laskenut lakanalle tai ostanut kondomeja?
Niin! Kuka pakottaa tunkemaan sen pilin pimppiin? Muitakin keinoja on. Täytyy tietysti muistaa että kyseessä on vanhoillis Lestaadiolaisuuden edustajat. Tyyli siis verhot kiinni ja valot pois, eikä turhia keskusteluja asiasta, rojut ränniin ja elämässä eteenpäin....Lapsia on toistakymmentä mutta seksistä en tiiä mitään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla tän miehen kanssa edelleen yhdessä, olisivat päättäneet keskenään ettei panna kunnes ollaan valmiita.
Ja kuunnellut rauhanyhdistyksellä kommentteja luokkaa kai te tiedätte miten lapsia tehdään vai pitääkö jonkun veljen käydä näyttämässä.
Terveisin useamman kerran ollut paikalla, kun tuollaisia kommentteja viljellään lapsettomille pariskunnille
Siis Päätalon kylänmies-jutut lienevät sittenkin totta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ne pakotettiin siihen lapsentekoon? Olis mies laskenut lakanalle tai ostanut kondomeja?
On varmastikin lestis. Eivät saa ehkäistä eikä tuo toinenkaan ole sallittua. Mieti sitä. Naisparat.
Eivät saa ehkäistä mutta kyllä pitäis. Ei niin idiootti voi olla että aattelee: jumala ei tykkää jos käyttää kortsua, kyseessä on periaatteessa pieni (Nuori.) ihminen, lähes lapsi vielä itsekkin, tuskin jumala sellaista tarkoittaa että pannaan kakarat paksuksi. TAUKKEJA! Elämä menee ohi vatta pystyssä ja elämä menee ohi. Toi on tietysti jonkun idiootti äijän tulkinta asiasta joka o itte pedo, ja ny sitten saman asian nimeen vannoo koko jengi...VOI HERRA JUMALA!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On varmastikin lestis. Eivät saa ehkäistä eikä tuo toinenkaan ole sallittua. Mieti sitä. Naisparat.
Eivät saa ehkäistä mutta kyllä pitäis. Ei niin idiootti voi olla että aattelee: jumala ei tykkää jos käyttää kortsua, kyseessä on periaatteessa pieni (Nuori.) ihminen, lähes lapsi vielä itsekkin, tuskin jumala sellaista tarkoittaa että pannaan kakarat paksuksi. TAUKKEJA! Elämä menee ohi vatta pystyssä ja elämä menee ohi. Toi on tietysti jonkun idiootti äijän tulkinta asiasta joka o itte pedo, ja ny sitten saman asian nimeen vannoo koko jengi...VOI HERRA JUMALA!
Vaikutat erittäin sivistyneeltä ihmiseltä. (Huom.sarkasmi)
Ketään ei pakoteta naimisiin. Itse tiesin, että en jaksaisi isoa perhettä vielä parikymppisenä ja opiskelin ensin korkeakoulututkinnon.
Aikuinen ihminen on jo myös esimerkiksi täydessä rikosoikeudellisessa vastuussa ja on täysin kykenevä tekemään myös naimisiinmenoasiassa oman itsenäisen päätöksensä. On ihmisen leimaamista tyhmäksi, jos väittää, ettei hän olisi mennyt naimisiin omasta vapaasta tahdostaan.
T.lestadiolainen
On kyllä taas niin valtamedian juttu taasen.
Pitkän propagandan tyylipuhdas näyte.
Lestadiolaisia on aika paljon, ja ihmisiä on erilaisia. Olen itse lähtöisin perus ev.lut. uskovaisesta perheestä, mutta äitini ja vanhin siskoni ovat ns. himouskovaisia, jotka tuomitsevat muita ihmisiä. Itse lakkasin lopulta uskomasta jumalaan 15-vuotiaana, vaikka lapsesta saakka olin kyseenalaistanut sen olemassaolon, ja kirkosta erosin 18-vuotiaana. Joidenkin sukulaisten (ja siskoni) mielestä en ole mieheni kanssa naimisissa, koska meillä ei ole jumalan siunausta avioliitollemme ja lapsemme menevät kuollessaan he lv ettiin, koska heitä ei ole kastettu.
Minulle oli itse asiassa yllätys, että kaikki uskovaiset eivät ole sukulaisteni kaltaisia, vaan se oli minulla pitkään ajatuksena, että kaikki ovat samanlaisia ja ateistina en edes halunnut tutustua uskovaisiin.
Tässäkin keskustelussa moni toteaa, että pariskunnan kokemukset eivät ole oikeita, eivätkä lestadiolaiset kohtele muita niin kuin heitä on kohdeltu. Ette te voi sanoa, että noin ei ole tapahtunut tai pariskunnalla ei ole mitään syytä avautua kokemastaan. Eihän ns. normaalit uskovaisetkaan kohtele perheenjäseniään samalla tavalla kuin minua on kohdeltu, mutta minun kokemuksiani ei voi pyyhkiä väittämällä, että ei ole mahdollista ev.lut. uskossa toimia noin.
Vierailija kirjoitti:
Lestadiolaisia on aika paljon, ja ihmisiä on erilaisia. Olen itse lähtöisin perus ev.lut. uskovaisesta perheestä, mutta äitini ja vanhin siskoni ovat ns. himouskovaisia, jotka tuomitsevat muita ihmisiä. Itse lakkasin lopulta uskomasta jumalaan 15-vuotiaana, vaikka lapsesta saakka olin kyseenalaistanut sen olemassaolon, ja kirkosta erosin 18-vuotiaana. Joidenkin sukulaisten (ja siskoni) mielestä en ole mieheni kanssa naimisissa, koska meillä ei ole jumalan siunausta avioliitollemme ja lapsemme menevät kuollessaan he lv ettiin, koska heitä ei ole kastettu.
Minulle oli itse asiassa yllätys, että kaikki uskovaiset eivät ole sukulaisteni kaltaisia, vaan se oli minulla pitkään ajatuksena, että kaikki ovat samanlaisia ja ateistina en edes halunnut tutustua uskovaisiin.
Tässäkin keskustelussa moni toteaa, että pariskunnan kokemukset eivät ole oikeita, eivätkä lestadiolaiset kohtele muita niin kuin heitä on kohdeltu. Ette te voi sanoa, että noin ei ole tapahtunut tai pariskunnalla ei ole mitään syytä avautua kokemastaan. Eihän ns. normaalit uskovaisetkaan kohtele perheenjäseniään samalla tavalla kuin minua on kohdeltu, mutta minun kokemuksiani ei voi pyyhkiä väittämällä, että ei ole mahdollista ev.lut. uskossa toimia noin.
Se ero vain, että jos olisi "pakotettu' tekemään lapsia ja menemään naimisiin vastoin tahtoa, kyseessä olisi rikos.
Toimittajan mukaan tuo henkilö puhuu uskonnosta instituuttina. Mikä instituutti se on? Noilla älynlahjoilla kun on siunattu, en ihmettele jos ei osaa sanoa uskonlahkolle EI.
Minkähän takia pakotettiin naimisiin. Olivatko vanhemmat huolissaan, että harrastaisivat seksiä.
Vierailija kirjoitti:
Minkähän takia pakotettiin naimisiin. Olivatko vanhemmat huolissaan, että harrastaisivat seksiä.
Oikeasti ei ole pakotettu. Ei aikuisia suomalaisia ihmisiä voi pakottaa naimisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka sitä valvoo mitä makuuhuoneessa tapahtuu?
Mies kontrolloi. Eihän se miestä mitenkään ressaa jos nainen jatkuvasti raskaana.
Sinulla ei taida olla lapsia tai ainakaan kahta enempää? Jos enemmän lapsia on, niin kyllä siinä mies ja vaimo samassa veneessä on.
Katolinen kirkko hajosi kreikkalaiskatoliseksi ja roomalaiskatoliseksi. Katolista kirkkoa ei enää ole!