Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

KAIKKI EIVÄT VOI OLLA KOTONA LAPSEN KANSSA 3 VUOTTA!!

Vierailija
19.05.2007 |

Jestas taas tätä keskustelua täällä! Joillakin on työ tai opiskelu odottamassa, tai ei ole taloudellisesti mahdollista olla monta vuotta kotona. Onko tällä palstalla tosiaan näin suuri osa äitejä, jotka ovat kotona ainakin kolme vuotta? Entä työ, opiskelu, rahatilanne?

Kommentit (168)

Vierailija
121/168 |
20.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja maksaa pk maksuja, kakkos autoa, vakuutusmaksuja, bensaa.....

Siis nuilla menoilla mä jään persnetto tilanteeseen... Parempi on tällähetkellä olla työttömänä työkkärin vaivasella 400 egellä. kun mennä oikeisiin töihin.. taitaisin jäädä ainakin 200 egee miinukselle....

Vierailija
122/168 |
20.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raha ei kuitenkaan merkitse kaikkea. Nyt ollaan kuitenkin onnellisia, eikä talous ole kuralla.

T. kotiäiti (matalapallainen sellainen), mutta ei työtön.

Muistakaa työttömät, olette työttömiä ette kotiäitejä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/168 |
20.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Miten meidän perheessä jompikumpi voisi jäädä kotiin?

Asumme kahden lapsen kanssa pienessä kaksiossa suht lähellä järvenpään keskustaa, VUOKRALLA. Vuokra 700 euroa/kk. Isompaan olisi muutettava pian, sillä emme millään mahdu tähän.

Vierailija
124/168 |
20.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on iso talo, kaikille lapsille omat huoneet. Isommat lapset ovat jo koulussa ja eivät kyllä hyväksyisi että muuttaisimme pienempään(halvempaan) asuntoon siksi että äiti voisi olla vauvan kanssa kotona. Tätä ei voi toki heiltä edes vaatia.

Koululaisemme harrastavat molemmat kallista harrastusta joihin pitää kuljettaa monta kertaa viikossa (taitoluistelu ja ratsastus) joten tarvitsemme myös 2 autoa, koska miehellä epäsäännölliset työajat. Eli jos luopuisimme toisesta autosta ja isompien harrastuksista säästöä tulisi rutkasti. Vaan eipä voi tuollaisita vaatia isommilta lapsilta siksi että äiti saisi olla vauvan kanssa kotona.

Ulkomailla ei käydä, kun ei ole varaa.

Vierailija:

Siis ihan oikeasti, niin että tämä tilanne ei johdu teidän omista valinnoistanne, vaan siitä että teitte miten tahansa, rahat eivät riitä välttämättömyyksiin.

Minua kiinnostaa kovasti, olen ilmeisesti sitten tuota pullamössöä mutta en kertakaikkiaan tajua miten joillekin rahankäyttö voi olla niin vaikeaa? Miksi te ette saa samoja tukia kuin muut?

Vierailija
125/168 |
20.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin se menee ekat vuodet tasamaksuerissä isoissa lainoissa, pitkällä maksuajalla. Pliis älkää kommentoiko jokta asutte muualla kuin isoissa kaupungeissa.

Vierailija
126/168 |
20.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhin lapsista pääsisi lukioon, lapset saisivat harrastaa sitä, mitä haluavat ja että lapsilla olisi mahdollisuus käydä kerran vuodessa mummolassaan (ihan siis Suomessa). Totta siis, että valintakysymyksiä, mutta kohtuutonta vaatia lapsiltakin luopumista kaikesta siitä, mikä monellekin on ihan tavallista elämää.

Vierailija
127/168 |
20.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten vielä sanotaan että pahinten syyllistävät töissäkäyvät.

Vierailija
128/168 |
20.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki täällä maalla ei nuita työpaikkojakaan likellä ole.. joten kyllä mä väitän olevani siltinkin kotiäiti vaikka työkkärin korvausta saankin...

Mutta sillähän ei lopulta ole merkitystä millä rahalla tai rahattomalla sitä on, kunhan sitä on kotona ;)

Vierailija
129/168 |
20.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö olis parempi olla arvostelematta toisten ratkaisuja, kukin elää tyylillään, itse olen molemmat lapseni vienyt alle vuoden ikäisinä hoitoon eikä noista näytä sen hullumpia tulleen kuin kotihoidossa olleista. Päinvastoin joskus tuntuu että kyllä ne paremmin tulee toimeen toisten kanssa...

Vierailija
130/168 |
20.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

T: oikea ja virallinen kotiäiti joka maksaa arvoistaa itse!

Vierailija
131/168 |
20.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan siitä että koimme perheellemme parhaaksi ratkaisuksi laittaa lapset hoitoon jo aiemmin. Esikoinen aloitti päivähoidon 1v10kk iässä kuntoutuksellisista syistä, 3h/päivä. Hyvin on mennyt ainakin tämän 4kk ja syksyllä n. 2,5v hän aloittaa tavallisessa osapäivähoidossa max 30h/päivä. On ollut ehdottomastii hänelle (sekä muulle perheelle siinä sivussa) paras mahdollinen ratkaisu.

Kuopus puolestaan aloittaa hoidossa 1,5v iässä kun isi palaa töihin koti-isyyden parista. Hoitoajat hänelläkin tulevat olemaan tuota max 30h/viikko. En usko että hän jäisi mistään paitsi vaikka kotona olisikin tuohon 3v asti, mutta tilanteen yhteen niputettuamme totesimme että parempi näin. Nyt meillä on mahdollisuus " säästää" tuota kotonaoloa myös tuleville vuosille, eli lapsi ei yllättäin joudukaan 3v iässä olemaan hoidossa sen 9-10h/päivä. Nyt tuo osapäivähoito riittänee hyvin esikouluun asti, maksimissaan 6h hoitopäiviä ja vapaita väliin vanhempien vuorotyön ansiosta. Lisäksi mahdollisuus pidempiin lomiin jne (sukulaiset asuu kaukana eli voidaan tehdä 1-2viikon mummolareissua vaikka keskellä vuotta jos halutaan). Me koimme tuon meille peremmaksi ratkaisuksi,joku toinen kokee jonkun muun mallin.

Ei siis pakko meillekään vaan ihan oma valintamme.

Vierailija
132/168 |
20.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja siis uravanhempia meistä ei saa tekemälläkään, vanhustenhoito tuskin vastaa yleistä käsitystä " urasta" . Eli ihan tavalliseen työhön palataan, jolla sitten kustannamme tämän elämisen.

Vierailija
133/168 |
20.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuodelta 2004 ja uusimmissa (vielä julkaisemattomissa) työssä käyvien äitien osuus on vielä suurempi. Eli suurin osa äideistä menee töihin ennen kuin lapsi täyttää kolme vuotta, mutta sitähän nämä kotiäitifanaatikot eivät halua uskoa.

71% alle 3 v lasten vanhemmista hoitaa lapsensa kotona.

Olet siis oikeassa, että kaikki eivät sitä tee ja kaikki eivät sitä edes voi tehdä. Tai kääntäen 29 %...

Vierailija
134/168 |
20.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ainakin kiinnostaa pääasiassa vain omani ja sukulaisten lapset. Naapureiden lapset saa laittaa vaikka 6kuisena päiväkotiin.

Aivan rauhassa ja millä syyllä tahansa : )

Pakko tuskin kuitenkaan on kenenkään, kyllä se aina valinta on. On se sitten sosiaalinen, taloudellinen tai mikä tahansa.

Vierailija
135/168 |
20.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mukaan noin 40% alle 3-vuotiaista hoidettaisiin kotona. Huomattavan iso prosentti knsainvälisessä vertailussa, joten varsin turhaa kouhkausta täällä. Tosin tieto on vanha. Työsskäyvien osuus on varmasti kasvanut asumisen kallistumisen myötä.

Vierailija
136/168 |
20.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidit viettävät yhä lyhyempiä äitiyslomia. Alle vuoden vanhojen lasten äideistä jo noin joka viides on töissä, kun vuosikymmenen alussa heistä töissä oli noin joka kymmenes. Töihinpaluuta nopeuttaa se, että töitä löytyy nyt hyvin. Myös osa isistä pitää pätkän vanhempainlomaa siinä vaiheessa, kun äiti palaamassa töihin.

Vierailija
137/168 |
20.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuositolkulla. Eikä kyse ole rahasta.

Meillä on nyt yksi lapsi ja toinen suunnitteilla. Niinpä meillä vanhempainvapaat yms. jaetaan puoliksi ja hoitiovastuu puoliksi. Lapset menee n. 1,5-vuotiaina puolipäivähoitoon ja vuoden sisällä siitä kokopäivähoitoon.

Jos minä olisin kotiäitinä vuosia, hyppisin seinille ja olisin oikea lohikäärme: olen älykäs ihminen jonka täytyy saada toteuttaa itseään muutenkin kuin av-palstalle kirjoittamalla!

..Ja: olen ympäristön arvion mukaan niin kutsutusti ' hyvä äiti' , mitä tuo onkin tarkoittavinaan. Mutta näillä ehdoilla pystyn siihen.

Vierailija
138/168 |
20.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

siinä se ratkaisu on! Niaset ovat tähän asti vastanneet 90% lasten kotihoidosta. Käänetän se toisin päin ja katsotaan, rupeeko naisten palkkataso nousemaan..

Vierailija
139/168 |
20.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

totuus on kyllä se, että ihminen on henkisesti todella köyhä, jos ei löydä virikkeitä muualta kuin töistä. Ihminen, joka ei osaa lukea sanomalehtiä, kirjoista puhumattakaan, ei ole kiinnostunut kulttuurista (edes lasten), eikä harrasta mitään muutakaan.

Vierailija:

Jos minä olisin kotiäitinä vuosia, hyppisin seinille ja olisin oikea lohikäärme: olen älykäs ihminen jonka täytyy saada toteuttaa itseään muutenkin kuin av-palstalle kirjoittamalla!

.

Vierailija
140/168 |
20.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itseäni melko älykkäänä pitänyt ja neljättä vuotta kotona kuitenkin... En toki tarkoita että sinun tai kenenkään muunkaan tarvitsisi tehdä samoin mutta ärsyttää nämä stereotyyppiset kuvitelmat kotiäideistä jotka lukevat korkeintaan tätä av-palstaa.

Vierailija:

..Ja: olen ympäristön arvion mukaan niin kutsutusti ' hyvä äiti' , mitä tuo onkin tarkoittavinaan. Mutta näillä ehdoilla pystyn siihen.