Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

On tämä mennyt pelleilyksi. Kela vei talvitakkiin säästämäni rahat.

Vierailija
02.07.2026 |

Voiko tämä oikeasti mennä näin, ettei toimeentulotuesta saa ostaa vaatteitakaan? Eikä se ole mikään ratkaisu, että nostaa käteistä ja piilottelee kuin joku rikollinen.

Kommentit (119)

Vierailija
61/119 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puuttuu enää, että käteinen kielletään, niin vähävaraiset on totaalisessa nalkissa.

Tähän on ollut pyrkimystä ihan EU tasolta lähtien. Perusteluina harmaa talous ja perinteinen ajatelkaa lapsia argumentti. Käteinen on niitä harvoja asioita, joita teiltä ei voida hetken mielijohteesta viedä, joten oikeudesta omistaa käteistä kannattaa pitää kiinni.

Vierailija
62/119 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on outoa, tuhlaa ensin entiset niin sitten saat vasta lisää? En tiedä mikä olisi parempi tapa mutta jotenkin olisi hyvä kannustaa säästämään myös toimeentulotuesta. Sehän parantaisi myös asiakkaan asemaa ja tunnetta pärjäämisestä jos tilillä saisi pitää pienen summan rahaa mikäli siihen pystyy.

Kokoomuksen mukaan se ei kannusta töihin ja fantastinen sosiaaliturvauudistus kannustaa nimen omaan tekemään työtä. Tavallaan se onkin niin perusteltavissa, mutta käytäntö on kohtuuton niille, joilla ei ole mitään palaa päästä työelämään ikänsä tai terveytensä takia. Tai ihan siksi vaan, ettei ole osaamista.

Kokoomuksen ja SDP:n. Valmistelu aloitettiin Marinin hallituksen aikana. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/119 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, jos tt-tukea saat. Itse elän 600 eurolla, en saa asumistukea enkä tt-tukea. On silti eläimiä ja auto. Mieti, mikä säästäminen. Käytännössä syön puuroa ja pottupohjaisia keittoja. Ole onnellinen jos saat tt-tukea, mutta summa on niin iso, että pystyt hyvin ottamaan joka kuukausi piironginlaatikkoon säästöön. Ei enää netistä tilaamisia vaan käteisellä ja kirppistakki.

Ole onnellinen jos olet yhteiskunnan köyhimpiä? 

Jotain mä en tajua tässä maassa ja ihmisissä. Kurjuudestakin kilpaillaan, itsellä on aina huonoiten. 

Jessus sentään. 

Vierailija
64/119 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomaalaiset vie kaiken minkä saa irti myyntiin ja omiin maihinsa . HEILLÄ ON OMAT SOSSUT OMISSA MAISSA JA TYÖKKÄRI KIRVAUKSET .  

Vierailija
65/119 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puuttuu enää, että käteinen kielletään, niin vähävaraiset on totaalisessa nalkissa.

Kohta noin onkin. Mutta silloin on myös kansalaispalkka. jää historiaan etuuksien jokakuinen hakeminen ja tuhannet KELA-käsittelijät, jotka on ainoat, joita Orpon paskahallitus on työllistänyt.

Juu se minkä verran kansalaispalkkaa on jotkut laskelleet, niin se olisi jotain 500 euroa kuukaudessa. Eiköhän järjkevämpää ole sitä rahaa jakaa tarpeeseen.' Jos olisi kansalaispalkka, niin tietenkin se pitäisi  maksaa tietysti  kaikille kansalaisille.

Kyllähän siitä äiskän kultapojat äiskän kotona asuessa saisivat humppausrahat.

Vierailija
66/119 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu ja rikollisia tulee lisää varastamaan yhtenään muista maista . Yhdet ryösti kultaliikkeen. 

Vierailija
67/119 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kela EI VIE SÄÄSTÖJÄ. Kela EI. MITENKÄÄN. PÄÄSE. SUN. TILILLE. 

Kela voi vähentää toimeentulotukea säästöjen takia. Mutta ei viedä rahaa tililtä.

Aika sama asia ruokaa ostaessa. 

Eli jos mä olin luvannut antaa sulle 20e ruokarahaa, mutta kerrotkin saaneesi rahan jo äidiltäsi, enkä mä annakaan mitään, niin sun logiikalla mä vein sun ruokarahat?? 

Ei vaan logiikka on se, että saat palkkaa 2000, mutta työnantaja ei maksa kuin 1300, koska sinulla on säästöjä 700.

Vain joku tukielätti voi verrata työntekoa ja tukia.

Vierailija
68/119 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran vuodessa tulee yleistuki kaksi kertaa kuukauden aikana, silloin voi ostaa jotain kalliimpaa. Olen näytönohjaimen näin ostanut. Toinen vaihtoehto on kerätä kotiin varmuusvarastoa että ei tarvitse mitään ostaa jonkin kuukauden aikana. Eihän tämä tietenkään onnistu kun on niitä mystisiä laskuja. Tietenkin helpointa olisi säästää käteistä, mutta tällöin syyllistyy avustuspetokseen. Ei siitä kiinni jää mutta en siis houkuttele toimimaan näin.

Vierailija
69/119 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa ostaa, mutta ei säästää. Ttt on vain hätäratkaisu. T-ö-i-h-i-n tai ostat sossun rahoilla vaikka kirppikseltä takin. 

Vierailija
70/119 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansalaispalkkaa on kokeiltu lukuisissa maissa. Ei ole toiminut. Esim. sveitsiläiset vaativat, että sen pitäisi olla 2000 euroa kuukaudessa. Eli ei otettu käyttöön edes kokeiluna.

Samoin kuin 4-päiväistä työviikkoa. Muutaman viikon se toimi, mutta sitten se tiukempi työtahti lopahti.

Vierailija
71/119 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kela pääsee sun tilille kun olet toimeentulotukiasiakas. Tämä on nykyinen käytäntö, kaikki sun tiliesi saldot on Kelan tarkistettavissa.

Nähdä saldot ja OTTAA RAHAA SIELTÄ ovat täysin eri asioita. 

Vierailija
72/119 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Hauskaa" on ja piisaa. Mun pitää kohta käydä silmälääkärissä. Viimeksi se maksoi 190 €. Olen nostanut viime kuukausina rahaa käteiseksi, jotta voin niillä maksaa ruoat ja tililtä tuon lääkärimaksun. Yksityiset lääkäriasemat, kun eivät huoli käteistä.

No sitten lähetät tuon laskun sinne ja abit lisätukea 

Ei Kela korvaa yksityislääkäreiden maksuja. Harkinnanvaraista voi koettaa hakea mutta veikkaan, että hylsy tulee.

Vierailija
73/119 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla on varaa säästää, niin sä et tarvitse toimeentulotukea..

Vierailija
74/119 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kela voi vähentää toimeentulotukea säästöjen takia. Mutta ei viedä rahaa tililtä.

Aika sama asia ruokaa ostaessa. 

Eli jos mä olin luvannut antaa sulle 20e ruokarahaa, mutta kerrotkin saaneesi rahan jo äidiltäsi, enkä mä annakaan mitään, niin sun logiikalla mä vein sun ruokarahat?? 

Ei vaan logiikka on se, että saat palkkaa 2000, mutta työnantaja ei maksa kuin 1300, koska sinulla on säästöjä 700.

paskat ole. ttt ei rinnastu palkkaan

Vierailija
75/119 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vinkki: Säästä käteisenä.

Se on ratkaisu.

Laillinen?

Vierailija
76/119 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sukanvarteen massit. Niin ovat turvassa. 

Ne käteisetkin pitää ilmoittaa kelalle. 

Ai niin, ettehän te rikolliset tukiloiset mitään laista välitä. Kunhan kusetatte maksimimäärät rahaa. 

Mitä se sun percettä kutittaa laittaako se köyhä viiskymppiä parempaan ruokaan, kaljaan vai säästöön? 

Kaiken järjen mukaan toi viimeinen olis fiksuinta, mutta tässä maassa ei sallittavaa. 

Eli ap, tuhlaa kaikki heti kun kykenet, älä säästä vaan osta kalliimpaa. 

Vierailija
77/119 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saanko kysyä miten olet päätynyt tilanteeseen, jossa toimeentulotuki on vakituinen tulonlähteesi? Ei mitään vittuilua vaan ihan aidosti kiinnostaa. Koulutus, työhistoria yms

Nivelrikko estää osaamani työt, eikä ole koulutusta mihinkään sen vaativampaan työhön kuin pakkaaja tai keittiöapulainen. Ikää on 58 vuotta. Kuuluisin eläkkeelle, mutta en pääse. Samainen Kela on näin päättänyt. 33 vuotta oli vakituisessa työssä, kunnes firma ajettiin alas ja kaikki saivat loparit.

Vierailija
78/119 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kumma juttu, kun ihmiset ei tajua, että toimeentulotuki on vain äärimmäiseen pulaan. 

Jos on tulossa verorahoja tai on varaa säästää takkeihin, niin sä et tarvitse toimeentulotukea siinä määrin. Ehkä vähempi summa riittää. 

Kaikki tuleva pienentää tukea, kuten pitääkin. 

Vierailija
79/119 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saanko kysyä miten olet päätynyt tilanteeseen, jossa toimeentulotuki on vakituinen tulonlähteesi? Ei mitään vittuilua vaan ihan aidosti kiinnostaa. Koulutus, työhistoria yms

Nivelrikko estää osaamani työt, eikä ole koulutusta mihinkään sen vaativampaan työhön kuin pakkaaja tai keittiöapulainen. Ikää on 58 vuotta. Kuuluisin eläkkeelle, mutta en pääse. Samainen Kela on näin päättänyt. 33 vuotta oli vakituisessa työssä, kunnes firma ajettiin alas ja kaikki saivat loparit.

Etkö sä saa muuta rahaa kelalta kuin toimeentulotuen... Yleistuki, Kuntoutustuki jne

Vierailija
80/119 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on outoa, tuhlaa ensin entiset niin sitten saat vasta lisää? En tiedä mikä olisi parempi tapa mutta jotenkin olisi hyvä kannustaa säästämään myös toimeentulotuesta. Sehän parantaisi myös asiakkaan asemaa ja tunnetta pärjäämisestä jos tilillä saisi pitää pienen summan rahaa mikäli siihen pystyy.

Kokoomuksen mukaan se ei kannusta töihin ja fantastinen sosiaaliturvauudistus kannustaa nimen omaan tekemään työtä. Tavallaan se onkin niin perusteltavissa, mutta käytäntö on kohtuuton niille, joilla ei ole mitään palaa päästä työelämään ikänsä tai terveytensä takia. Tai ihan siksi vaan, ettei ole osaamista.

Kokoomuksen ja SDP:n. Valmistelu aloitettiin Marinin hallituksen aikana. 

Kokoomus poisti kuitenkin suojaosat ja myös toimeentulon säästömahdollisuuden.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yhdeksän