Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

On tämä mennyt pelleilyksi. Kela vei talvitakkiin säästämäni rahat.

Vierailija
02.07.2026 |

Voiko tämä oikeasti mennä näin, ettei toimeentulotuesta saa ostaa vaatteitakaan? Eikä se ole mikään ratkaisu, että nostaa käteistä ja piilottelee kuin joku rikollinen.

Kommentit (122)

Vierailija
81/122 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saanko kysyä miten olet päätynyt tilanteeseen, jossa toimeentulotuki on vakituinen tulonlähteesi? Ei mitään vittuilua vaan ihan aidosti kiinnostaa. Koulutus, työhistoria yms

Nivelrikko estää osaamani työt, eikä ole koulutusta mihinkään sen vaativampaan työhön kuin pakkaaja tai keittiöapulainen. Ikää on 58 vuotta. Kuuluisin eläkkeelle, mutta en pääse. Samainen Kela on näin päättänyt. 33 vuotta oli vakituisessa työssä, kunnes firma ajettiin alas ja kaikki saivat loparit.

10v työelämää edessä. Ei muuta kuin kouluun. Vuodessa saat jo jonkun tutkinnon alulle niin, että voit tehdä samalla osa-aikaista. Nivelrikko hoitoon. Terveisin suunnilleen saman ikäinen nivelrikkoinen, mutta töitä on painettava 100%, ja joka kuukausi palkasta ihan oikeasti viedään rahaa pois, toisin kuin teillä, joilla kyse siis on siitä, että ei vaan makseta ja makseta automaattisesti. 

Ei ole sellaista koulutusta, jonka työkkäri hyväksyy tai joka minut työllistäisi. On niitä etsitty jo pitkään. AP

Vierailija
82/122 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on käyttötilini rinnakkaistilinä säästötili, jolle ei ole korttia. Minä olen itse luonut tilin. Siirrän tilille ja tililtä rahaa tarpeen mukaan. Nyt Nordea on päättänyt alkaa maksattaa tästä tilin olemassaolosta, jonka hyväksi he eivät ole tehneet yhtikäs mitään, kuukausittain monta euroa. Sen seurauksena olen varannut ajan Nordeaan. Nostan rahani pois tililtä ja suljen sen. Aika monta tonnia siitä tulee sukanvarteen, mutta ketuttaa niin paljon, että mieluummin pidän säästöt käteisenä kotona ja etsin ajan kanssa pankin, joka kohtelee minua paremmin. Ja kunhan asuntolaina on maksettu, vaihdan pankkia kokonaan.

Joten käteissäästöjä kannatan minäkin. Eipä pääse muut niihin käsiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/122 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatemenot huomioidaan jo perusosassa. Jos saisi tuolla perusteella säästää, toimeentulotuki menettäisi merkityksensä ja muuttuisi perustuloksi.

Vierailija
84/122 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saanko kysyä miten olet päätynyt tilanteeseen, jossa toimeentulotuki on vakituinen tulonlähteesi? Ei mitään vittuilua vaan ihan aidosti kiinnostaa. Koulutus, työhistoria yms

Nivelrikko estää osaamani työt, eikä ole koulutusta mihinkään sen vaativampaan työhön kuin pakkaaja tai keittiöapulainen. Ikää on 58 vuotta. Kuuluisin eläkkeelle, mutta en pääse. Samainen Kela on näin päättänyt. 33 vuotta oli vakituisessa työssä, kunnes firma ajettiin alas ja kaikki saivat loparit.

Etkö sä saa muuta rahaa kelalta kuin toimeentulotuen... Yleistuki, Kuntoutustuki jne

Saan minä yleistuen, asumistuen ja toimeentulotukea. Mutta ei niistä mistään voi säästää ilman että Kela vie säästön vähentämällä toimeentulotukea. Totta kai minä tiedän, että käteisenä voin piilottaa rahat Kelalta. Mutta vaivautukaa nyt lukemaan avausviestin loppu. Se ei ole reilua, että itse säästetty raha vähennetään seuraavasta tuesta. Sen ymmärrän jos vähennetään sukulaisen antama apu, tai jopa marjarahat, mutta viimekädessä saatu tuki kuuluu kyllä saajalleen eikkä Petteri Orpolle. Kyllä sillä saamari sentään pitäisi omat rahat riitää.

Niinhän sinä SAATKIN PITÄÄ omat rahasi. ET VAIN TARVITSE NIIN PALJOA UUTTA TOIMEENTULOTUKEA KUN SINULLA ON SITÄ OMAAKIN RAHAA. 

Vierailija
85/122 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sulla on varaa säästää, niin sä et tarvitse toimeentulotukea..

Miten sinä ratkaisisit talvitakkiongelman tai talvikenkien hankinnan toimeentulotuella? Tai ihan vaan talvisten sähkölaskujen maksamisen, kun ne voivat olla yli puolet tuloista?

Vierailija
86/122 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta osamaksulla.

Vierailija
87/122 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Spar kirppiksellä kontti on takkeja käytettyjä .   

Ne on kalliimpia kuin uudet takit alessa.

Vierailija
88/122 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on käyttötilini rinnakkaistilinä säästötili, jolle ei ole korttia. Minä olen itse luonut tilin. Siirrän tilille ja tililtä rahaa tarpeen mukaan. Nyt Nordea on päättänyt alkaa maksattaa tästä tilin olemassaolosta, jonka hyväksi he eivät ole tehneet yhtikäs mitään, kuukausittain monta euroa. Sen seurauksena olen varannut ajan Nordeaan. Nostan rahani pois tililtä ja suljen sen. Aika monta tonnia siitä tulee sukanvarteen, mutta ketuttaa niin paljon, että mieluummin pidän säästöt käteisenä kotona ja etsin ajan kanssa pankin, joka kohtelee minua paremmin. Ja kunhan asuntolaina on maksettu, vaihdan pankkia kokonaan.

Joten käteissäästöjä kannatan minäkin. Eipä pääse muut niihin käsiksi.

miksi "kunhan asuntolaina on maksettu". 

Kyllä sitä pankkia voi vaihtaa vaikka olisi lainojakin. Ja kun kantaa pankkiin muutakin kuin hiekkaa niin ei nordea mitään tileistä peri. 

Vierailija
89/122 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puuttuu enää, että käteinen kielletään, niin vähävaraiset on totaalisessa nalkissa.

Alkaa kelan elättämillä demariakoilla syntyä työtä muistuttavia liikesarjoja ihan yllättäen kun käteinen menee pannaan. 

Ja johan tuo onkin korkea aika.

Vierailija
90/122 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kela EI VIE SÄÄSTÖJÄ. Kela EI. MITENKÄÄN. PÄÄSE. SUN. TILILLE. 

Kela voi vähentää toimeentulotukea säästöjen takia. Mutta ei viedä rahaa tililtä.

Aika sama asia ruokaa ostaessa. 

Eli jos mä olin luvannut antaa sulle 20e ruokarahaa, mutta kerrotkin saaneesi rahan jo äidiltäsi, enkä mä annakaan mitään, niin sun logiikalla mä vein sun ruokarahat?? 

Ei vaan logiikka on se, että saat palkkaa 2000, mutta työnantaja ei maksa kuin 1300, koska sinulla on säästöjä 700.

Vain joku tukielätti voi verrata työntekoa ja tukia.

Niin, tuo vertaus pätee matalapalkka-aloihin, joissa työnantaja on maksavinaan palkkaa jota kela sitten kompensoi esim.asumistukena, joka valuu yksityisen porhovuokranantajan sijoitusvaroihin.

Vierailija
91/122 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö sä saa muuta rahaa kelalta kuin toimeentulotuen... Yleistuki, Kuntoutustuki jne

Saan minä yleistuen, asumistuen ja toimeentulotukea. Mutta ei niistä mistään voi säästää ilman että Kela vie säästön vähentämällä toimeentulotukea. Totta kai minä tiedän, että käteisenä voin piilottaa rahat Kelalta. Mutta vaivautukaa nyt lukemaan avausviestin loppu. Se ei ole reilua, että itse säästetty raha vähennetään seuraavasta tuesta. Sen ymmärrän jos vähennetään sukulaisen antama apu, tai jopa marjarahat, mutta viimekädessä saatu tuki kuuluu kyllä saajalleen eikkä Petteri Orpolle. Kyllä sillä saamari sentään pitäisi omat rahat riitää.

Niinhän sinä SAATKIN PITÄÄ omat rahasi. ET VAIN TARVITSE NIIN PALJOA UUTTA TOIMEENTULOTUKEA KUN SINULLA ON SITÄ OMAAKIN RAHAA. 

Ei tarvitse jankata, eikä huutaa. Tietenkin AP tarvitsee uutta toimeentulotukea, että saa säästetyä vaatteet. Eihän kenenkään sentään tarvitse ilman vaatteita kulkea.

Vierailija
92/122 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sinä ratkaisisit talvitakkiongelman tai talvikenkien hankinnan toimeentulotuella? Tai ihan vaan talvisten sähkölaskujen maksamisen, kun ne voivat olla yli puolet tuloista?

katsos kun on vähän FIKSUMPI niin ei tarvitse tuollaisia ongelma ratkoa. Olen rahan saamisen ongelmat tajunnut jo ennakkoon ratkaista ja saan moninkertaisesti toimeentulotuen verran pelkkinä pääomatuloina kuukausittain. 

Vierailija
93/122 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten jollain tulee tämä vielä epäselvänä ? Rahaa ei pidetä tilillä

Ei ole liian vaikeeta

Vierailija
94/122 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mie ostin viime talvena vintedistä talvitakin kympillä, tosi hyvä takki oli!

Vierailija
95/122 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä ei ole reilua, että ihmisiä hyysätään loputtomiin. Saat kolmea eri muotoista tukea ja vielä kehtaat valittaa! Viime kädessä maksettua tukea on maksettu liikaa, jos säästöön jää. Joten todellakin kohtuus, että se viedään pois. 

Vierailija
96/122 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se ei näille kelaeläteille mene vttu jakeluun, että se toimari EI EDELLEENKÄÄN OLE MIKÄÄN VTUN ELINKEINO TAI AMMATTI!!!

Se on tilapäinen tuki, ei koko helvetin loppuelämän tuki tai elinkeino. 

Painotus sanalla VÄLIAIKAINEN! 

Vierailija
97/122 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nostaisin käteistä rahaa käyttöön joka kuukausi. 

Ja käyttäisin rahaa ruokaostoksiin käteisenä jotta Kela ei näe mihin rahasi käytät, ilmeisesti myös bonus-kortteja ei kannata käyttää. Aivan mahdottomaksi on kyttääminen mennyt.

Voisiko Kelaa lähestyä erillisellä anomuksella talvitakin ostoon? Tukkikaa Kela hakemuksilla!

Vierailija
98/122 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se ei näille kelaeläteille mene vttu jakeluun, että se toimari EI EDELLEENKÄÄN OLE MIKÄÄN VTUN ELINKEINO TAI AMMATTI!!!

Se on tilapäinen tuki, ei koko helvetin loppuelämän tuki tai elinkeino. 

Painotus sanalla VÄLIAIKAINEN! 

Taidat olla niitä ihmisiä, jotka oppii inhimillisyyttä vain kantapään kautta joten toivon sinulle pitkää, pitkää työttömyyttä.

Vierailija
99/122 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työtä tekemällä.

Vierailija
100/122 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on outoa, tuhlaa ensin entiset niin sitten saat vasta lisää? En tiedä mikä olisi parempi tapa mutta jotenkin olisi hyvä kannustaa säästämään myös toimeentulotuesta. Sehän parantaisi myös asiakkaan asemaa ja tunnetta pärjäämisestä jos tilillä saisi pitää pienen summan rahaa mikäli siihen pystyy.

Toimeentulotuesta ei pitäisi pystyä säästämään, se on viimesijainen tuki, jonka kuuluu olla niin pieni, että siitä ei riitä sijoituksiin. Olisi paljon parempi, että toimeentulotukea saisi 2 vko summan kerrallaan ja pitäisi asioida kasvotusten sossussa selittämässä rahantarvetta.