HS: Mies hämmästelee, kun naiset eivät halua muuttaa korpeen
Jutussa Juha-Antti kertoo, miten haluaa asua Kuhmossa ja työ haukkaa liikaa aikaa. Onko ihme, että naista ei ole löytynyt? Kuka nainen haluaa miehen, jonka perässä pitäisi muuttaa korpeen ja mies vielä viettäisi suuren osan vuorokaudesta töissä?
Nämä miehet eivät ymmärrä, että naiselle ei ole kiva diili muuttaa miehen mieltymyksen vuoksi paikkaan x. On eri asia, jos mies haikailisi maalla asumista ja yhdessä etsittäisiin jostain päin Suomea se paikka, jossa molemmat haluavat asua. Mutta on ahdistavaa, jos asuinpaikka pitäisi valita vain toisen osapuolen mieltymysten vuoksi.
Kommentit (357)
Kaupunkilaisilla naisilla on Jamal ja Ahmed. Maalla asuvilla miehillä on Olga ja Nikita. Kaikki voittaa?
Vierailija kirjoitti:
"JOS edes tulevat, koska maaseuduilla suhtaudutaan vieroksuen "ulkopaikkakuntalaisiin". "
Ei ole kerta eikä kaksi kun joku on jossain syrjemmällä todennut minuun paremmin tutustuttuaan että "olet kyllä ihan ok vaikka oletkin Hesasta". Eli se perusoletus on että kaupunkilainen on epäilyttävä ja hänen on sitten erikseen todistettava että näin ei ole.
Ja koskaan hesoissa kukaan ei ole maalta muuttaneelle todennut häneen paremmin tutustuttuaan, että "olet kyllä hyvä tyyppi landepaukuksi." Eli se perusoletus, että maalainen on epäilyttävä ja hänen on sitten erikseen todistettava, ettei näin ole:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Koska yhteisöllisyys on pa-ha asia "
No oikeasti maaseutu on jo niin tyhjentynyt että yhteisöllisyys alkaa olla siellä muisto vain. Paljon enemmän sitä löytää nykyään kaupungeista. Mutta kaupungeissa se on vapaaehtoista eli siellä etsitään itse ne itselle mieluisat yhteisöt (harrastukset, yhdistykset jne.), maalla ne harvat tulevat enemmän annettuina sukulaisuuden, naapuruuden jne. mukana.
JOS edes tulevat, koska maaseuduilla suhtaudutaan vieroksuen "ulkopaikkakuntalaisiin". Huonolla onnella et sopeudu sinne koskaan, koska olet vieras etkä kuulu paikkakunnan sukuihin, jotka ovat kyräilleet toisiaan 1600-luvulta lähtien.
Sama juttu, jos satut syntymään maaseudulla sukuun, josta ei pidetä, koska iso-isosetäsi vuonna 1886 varasti Kaaleppi Juntusen hevosen ja isoäitisi sisko potkaisi kanttoria vuonna 1910. Saat olla ihan keskenäsi ja kyräilyn kohteena.
No siis oman kokemukseni mukaan maaseudulla syntyneenä, kasvaneena ja siellä säännöllisesti vanhempieni luona vierailevana on, että maaseudulla katsotaan kieroon jo naapuripaikkakuntalaisia :D Välimatkaa on 10km, mutta kyräillään kuin avaruusoliota tuota omituista vieraspaikkakuntalaista. Tyyliin miksi se täällä on, pysyisi omalla kylällään! Ja jos olet Helsingistä, niin ai että. Sinua inhotaan jo sen takia ihan avoimesti. Helsingissähän ei asu kuin ylpeitä herrasväen ihmisiä ja rikollisia.
Aina, kun menen itse tapaamaan vanhempiani, kylillä tuijotetaan silmät suurina ja yritetään pohtia, että kuka olen ja mitä teen siellä. Selkeästi olen ulkopaikkakuntalainen, joten olen epäilyttävä. Asia rauhoittuu joka kerta, kun olen liikkeellä äidin kanssa ja ihmiset tajuavat, että olen sen henkilön X tytär. Tosin unohtavat asian yhtä nopeasti kuin tajusivat ja taas on puolen vuoden tai vuoden päästä sama kummastelu-kyräily-tuijotus, että kuka toi on ja mitä se täällä tekee? :D
Ystäväni meni naimisiin pikkupaikkakuntalaisen naisen kanssa ja sanoi aivan samaa kyräilystä ja tuijottelusta.
Amatöörisosiologina rakastan tällaisia kertomuksia. Mutta tietty, jos itse joutuu kokemaan tuommoisia, niin naurussa on varmasti pidättelemistä
Mut ei se oo tuon miehen vika et valtiovalta lopettaa palvelut ja pakottaa muuttamaan Helsinkiin. Sehä on etnistä puhdistusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tälläkin palstalla on keskusteluja joissa naiset itkevät ettei mistään löydy pieniä täysin syrjässä metsässä olevia mökkejä heille.
Niin, heille.
Nainen voi haluta maalle yksin omaan mökkiin.
Ei jonnekin miehen suvun maatilalle, missä miehen sukulaiset ja naapurit ramppaavat, "koska se on ollut tapana".
Siinä liitossa tulisi kylkiäisenä 100 tuntematonta ihmistä.
Koska yhteisöllisyys on pa-ha asia 🤦
Yhteisöllisyys on eri asia, kuin se, jos vähän kuin heitetään keskelle vierasta maata, missä ei tunne ketään, eikä tiedä perinteitä tai tapoja, ja todennäköisesti loukkaa kymmeniä ihmisiä, kun ei hyväksy sitä, että "Pirjo-Petterin perheellä on ollut AINA ollut tapana viettää täällä yksi kuukausi kesässä".
En ole mitään tuollaista kuullut koskaan tosielämässä tapahtuneen. Sinunlaiset kuvittelevat maalla olevan tuollaista. Mutta me täällä asuvat asumme ihan normaalisti omassa rauhassa omissa kodeissamme.
Ja käymme kiertelemässä tavarataloissa, jos sitä haluamme. Kun sitäkin joku kuvitteli, että maalaiset eivät käy tavarataloissa.
Vierailija kirjoitti:
Sukulaisiani asuu täysin korvessa. Nuoria, pariutuneita. Isot talot, pihat, terassit, saunat, aitat, järvenrannat. Tilaa lasten temmeltää. Pakko olla hyvät autot, hyvät kylmätilat ( kaupassa ei käydä heräteostoksilla). Metsät kasvavat jälkipolville. Heillä ystäviä, harrastuksia, menemisiä ja tulemisia. Eivät ole ollenkaan ns metsittyneitä vaan aktiivisia ja tekeviä ihmisiä.
Ne on jostai sasnu hyväpalkkasen työpaikan
"En jaksaisi olla näin joustava ilman omaa rauhaa. Mies ei tätä ymmärrä, hän ei näe ollenkaan, että mä joustan jo nyt omista tarpeistani ja tavoistani. "
Parisuhdehan toimii yleensä silloin kun siinä ei ole kaksi ihmistä omine tapoineen vaan jos siinä luonnolisesti muodostetaan ne uudet yhteiset tavat jotka tuntuvat molemmille hyviltä.
"Ja koskaan hesoissa kukaan ei ole maalta muuttaneelle todennut häneen paremmin tutustuttuaan, että "olet kyllä hyvä tyyppi landepaukuksi." Eli se perusoletus, että maalainen on epäilyttävä ja hänen on sitten erikseen todistettava, ettei näin ole:)"
En muista ikinä kenenkään kutsuneen täällä ketään "landepaukuksi". En sano että että niin ei olisi ikinä missään tapahtunut mutta yleinen tapa se ei ole. Täällä ei ole samalla tavalla tapana kiinnittää huomiota ihmisen alkuperään tai tehdä siitä suoria johtopäätöksiä koska on jo tavattu ihmisiä niin monista leri ähtökohdista ja todettu heidän kaikkien olevan omia yksilöitään.
Vierailija kirjoitti:
Aika kamala, kun joku Hesarin kommenttikentässä totesi: "Kuulostaa julmalta, mutta maaseudulla asuva, ylipainoinen ja kaljuuntuva mies on harvan naisen silmissä haluttava kumppani." Ihme, että Hesari on julkaissut moisen kommentin.
Jessus, hörähdin vähän. "Kuulostaa julmalta, mutta kaupungissa asuva ylipainoinen ja huonohampainen nainen on harvan miehen mielestä unelmakumppani". Öö ihanko totta.
Vierailija kirjoitti:
Aika kamala, kun joku Hesarin kommenttikentässä totesi: "Kuulostaa julmalta, mutta maaseudulla asuva, ylipainoinen ja kaljuuntuva mies on harvan naisen silmissä haluttava kumppani." Ihme, että Hesari on julkaissut moisen kommentin.
Ei ole kaunista, mutta se on totuus. Ja toisinaan totuus sattuu. Toivottavasti mies näkisi tuon kommentin ja tekisi ryhtiliikkeen oman elämänsä suhteen. Ihminen voi kokonaisvaltaisesti paremmin, kun hän hoitaa sekä fyysistä, että henkistä kuntoaan. Kaikki lähtee siitä, että voi itse hyvin - ja harva ylipainoinen voi oikeasti hyvin, vaikka saattaakin muuta väittää. Olisin itsekin toivonut, että silloin kun olin ylipainoinen, joku olisi sanonut minulle rehellisesti ja suoraan, että nyt pitää ruveta tekemään jotain - sen sijaan, että kyräilivät selän takana miten olen lihonut. Sitä ei ole kiva kuulla, mutta se on totuus - siltä voi itse paeta, vaikka katsoo peiliin, ja sen takia on hyvä, että joku sanoo asiat suoraan.
Ihmiset kuitenkin suurimmaksi osaksi viehättyvät ensiksi toisen ulkonäöstä. Se on se, mikä kiinnittää ensiksi huomion - sitten vasta aletaan katsoa, minkälaisia arvoja ja mielipiteitä toinen omaa. Ja kyllä niitä toisen huonojakin arvoja jätetään huomiotta, jos ulkonäkö miellyttää silmää. Mutta pääpointti on se, että jos itse voit hyvin, se toisten hyväksymisen hakeminen ei enää edes ole pääpointti elämässä, ja ei tarvitse siten itkeä, jos joku ei halua muuttaa jonnekin keskelle korpea. Täytyy osata miettiä, mitä pystyy itse tarjoamaan, eikä olettaa olevansa Jumalan lahja naisille samalla, kun makaa sohvalla ylipainoisena pieruverkkareissa eikä edes yritä kehittää itseään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tälläkin palstalla on keskusteluja joissa naiset itkevät ettei mistään löydy pieniä täysin syrjässä metsässä olevia mökkejä heille.
Niin, heille.
Ei jonnekin miehen suvun maatilalle, missä miehen sukulaiset ja naapurit ramppaavat, "koska se on ollut tapana".
Tämä! Pahimmassa tapauksessa se sukutila on kuin joku museo, jossa ei mitään sää uudistaa tai muokata oman mielen mukaan.
Jos aikoo lapsia hankkia niin on heitä kohtaan epäreilua, että kaikki on kaukana. Oma koulumatka aikanaan kesti yli tunnin, jonka lisäksi pysäkiltä piti kävellä kolme kilometriä per suunta. Harrastuksista ei tarvinnut edes haaveilla, kun vanhemmat eivät kuljettaneet. Vanhemmilta on todella itsekästä tehdä lapsia korpeen, jos eivät ole valmiita huomioimaan asiaa lapsen näkökulmasta. Onneksi nykyään on some niin voi edes kavereihin pitää yhteyttä.
On totta, että maalla lapsia pitää kuskata, jotta saavat harrastaa. Lasten ei pidä joutua maksamaan hintaa vanhempien asumisvalinnoista.
Matkat ovat ihan kivaa aikaa jutustella lapsen kanssa. Ja samalla reissulla voi hoitaa kauppaostoksia, auton tankkaamisen tai käydä lenkillä. Ehtii myös kierrellä vaikka vaatekaupoissa.
Jos olisin nyt tässä ajassa nuori miestä etsivä nainen, niin voisin hyvinkin muuttaa täältä pk-seudulta jonnekin huitsin kuuseen. Jos miehellä olisi tarjota mukava talo ja asuinympäristö ja hänellä olisi vakituinen hyväpalkkainen työpaikka siellä. Ilmapiiri täällä pk-seudulla on nykyään niin ahdistava ja turvaton, että mieluummin kasvattaisin lapseni jossakin muualla. Ihan oikeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehet eivät ymmärrä parisuhteen dynamiikkaa: Naiset muuttavat rahan perässä. Jos rahaa on tarpeeksi, naiset muuttavat vaikka kuusenberseeseen. Tai siis toisinsanoen kun naiset ovat berseauki eikä sossutukia ole.
Miksi sitten rikkaat aikamiespojat metsähehtaariensa keskellä ovat vieläkin yksin?
Vielä saa valtio velkaa jolla pidetään yllä sossutukia ja julkisen sektorin naistyöpaikkoja.
"On totta, että maalla lapsia pitää kuskata, jotta saavat harrastaa. Lasten ei pidä joutua maksamaan hintaa vanhempien asumisvalinnoista."
Mikään määrä kuskausta ei poista sitä että spontaanit kaverien näkemiset jäävät pois ihan eri tavalla kuin kaupungeissa. Jos lapsi voi tulla ja mennä ajattelematta vanhempien aikatauluja, se on vapaampaa elämää kuin jos pitää aina olla kyselemässä kyytiä.
Vierailija kirjoitti:
Kuka uhraa omat uramahdollisuutensa, itsenäisyytensä ja paikkansa työelämässä miehen takia? Aika vähänä on uramahdollisuudet jossain Kainuun perällä.
Ehdottomasti samaa mieltä!
On todella hyvä, että näitä uraa tekeviä naisia riittää jauhautumaan työelämän rattaisiin.
Onhan se surkeaa, että mies kuvittelee, että nainen muuttaa korpeen vain. siksi, että hän itse on siellä kuin kotonaan.
No...nainen ei ole ja menee vuosia, ennenkuin löytää itselleen sopivat ympyrät uudella alueella.
Siihen jamaan tarvitsee todella ymmärtäväisen puolison, joka auttaisi kaikin tavoin kumppania pääsemään sisään uudelle paikkakunnalle.
Mutta onko sellaisia miehiä missään...pahast epäilen.
"Jos miehellä olisi tarjota mukava talo ja asuinympäristö ja hänellä olisi vakituinen hyväpalkkainen työpaikka siellä."
Ongelma on se että se keskimääräinen maalla asuva mies asuu vanhahkossa eikä niin nykyaikaisessa talossa eikä hänellä ole isot tai varmat tulot. Jos siellä jollain on se hyvä moderni talo ja hyvä työpaikka, yleensä se nainenkin löytyy jo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, heille.
Koska yhteisöllisyys on pa-ha asia 🤦
Yhteisöllisyys on eri asia, kuin se, jos vähän kuin heitetään keskelle vierasta maata, missä ei tunne ketään, eikä tiedä perinteitä tai tapoja, ja todennäköisesti loukkaa kymmeniä ihmisiä, kun ei hyväksy sitä, että "Pirjo-Petterin perheellä on ollut AINA ollut tapana viettää täällä yksi kuukausi kesässä".
Kyse on Suomesta, eikä mistään vieraasta maasta. Jos olet suomalainen, niin suurin piirtei samanlaiset tavat ovat joka puolella Suomea.
Tämä on saanut alapeukkuja. Mutta kyllä me kaikki samassa suomalaisessa kulttuurissa eletään maalla ja kaupungissa.
Lapset käyvät peruskoulua kaikkialla. Ja Valion maitoa on Suomen kaikissa kaupoissa. Olosuhteet vaihtelevat, mutta sisävessa ja -suihku löytyy myös kainuulaiskodeista. Robotti-imuri siivoaa myös maalla. Ja joulu on jouluna kaikkialla.
Sukulaisiani asuu täysin korvessa. Nuoria, pariutuneita. Isot talot, pihat, terassit, saunat, aitat, järvenrannat. Tilaa lasten temmeltää. Pakko olla hyvät autot, hyvät kylmätilat ( kaupassa ei käydä heräteostoksilla). Metsät kasvavat jälkipolville. Heillä ystäviä, harrastuksia, menemisiä ja tulemisia. Eivät ole ollenkaan ns metsittyneitä vaan aktiivisia ja tekeviä ihmisiä.