Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi pikkupoikien vakavaa väkivaltaa katsotaan sormien läpi?

Vierailija
01.07.2026 |

Lyömistä käsin ja astaloin, potkimista, kimppuun hyökkäämistä, kiipeilytelineestä alas tönimistä, kivien heittämistä toisen päälle. Jatkuvaa toisten satuttamista.

Ei todellakaan kaikki pojat, mutta lähes aina poika, ja koko ajan sattuu. Tytöistä tämä käytös kitketään jo pieninä, mutta ilmeisesti "pojat ovat poikia" edelleen. Ja väkivaltaisten vanhemmilla todellakin on ongelma asiaan puuttumisessa, aivan käsittämätöntä lepsuilua. Väkivallasta ei ole mitään seurauksia pojille, joten totta kai se jatkuu.

Kommentit (325)

Vierailija
181/325 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi sitä ei saisi sanoa ääneen että pojat kiusaavat tyttöjä päiväkodissa. Pojat omivat kaikki parhaat lelut, ovat fyysisiä ja tönivät muita, sotkevat tahallaan muiden leikit, kurkkivat vessassa, ohittelevat jonossa jne jne. Pojat on laitettava ruotuun ihan pieninä jo ja niille on näytettävä oma paikka ryhmässä. Sitten pojat valittavat kun tytöt saavat leikkiä kivassa tilassa ja jäädä sisälle. Tottakai. Heidän teoilla kun on seurauksensa. Se täytyy vaan aina sanoittaa, että ymmärrätkö nyt miksi sinä et pääse saliin leikkimään tänään? Sinä heitit siljaa kivillä ja purit Aadaa. Nyt en voi luottaa siihen että voit leikkiä toisten kanssa ilman satuttamista. Siksi sinä et pääse saliin. 

Koska näin on aina ollut ja myös ne päiväkodin aikuiset (yleensä jo eläkeikää lähestyvät) pitävät yllä tätä "pojat on poikia" ja kuinka erilaisia tytöt ja pojat on. Toki juu, sukupuolissa on eroja, mutta moni huono käytös olisi kyllä pois kitkettävissä. 

Kommenttisi ei liity mitenkään lainaamaadi tekstiin. Et ehkä ymmärtänyt tekstin sisältöä?

Mitenkä niin? Jos ongelma on päiväkodissa käyttäytyminen.

Vierailija
182/325 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi sitä ei saisi sanoa ääneen että pojat kiusaavat tyttöjä päiväkodissa. Pojat omivat kaikki parhaat lelut, ovat fyysisiä ja tönivät muita, sotkevat tahallaan muiden leikit, kurkkivat vessassa, ohittelevat jonossa jne jne. Pojat on laitettava ruotuun ihan pieninä jo ja niille on näytettävä oma paikka ryhmässä. Sitten pojat valittavat kun tytöt saavat leikkiä kivassa tilassa ja jäädä sisälle. Tottakai. Heidän teoilla kun on seurauksensa. Se täytyy vaan aina sanoittaa, että ymmärrätkö nyt miksi sinä et pääse saliin leikkimään tänään? Sinä heitit siljaa kivillä ja purit Aadaa. Nyt en voi luottaa siihen että voit leikkiä toisten kanssa ilman satuttamista. Siksi sinä et pääse saliin. 

Ah, aamen, kiitos tästä! Juuri näin: toisten satuttamisen kielto koskee kaikkia tasapuolisesti, ja jotta lapsi voi oppia tämän, satuttamisesta pitää tulla seuraukset. Se pitää voida sanoa, että pojat satuttavat toisia paljon enemmän kuin tytöt, ja sitä ei saa hyväksyä. Ihanaa, jos olet vakassa töissä, kerätään sulle kolehdilla palkankorotus heti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/325 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsokaa vaikka Poikien äidit -someja. 

Vierailija
184/325 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska näin on aina ollut ja myös ne päiväkodin aikuiset (yleensä jo eläkeikää lähestyvät) pitävät yllä tätä "pojat on poikia" ja kuinka erilaisia tytöt ja pojat on. Toki juu, sukupuolissa on eroja, mutta moni huono käytös olisi kyllä pois kitkettävissä. 

Höpöhöpö. Päiväkodin työntekijät todellakin pistävät pojat nöyrtymään.

Riippuu todellakin päiväkodista. Paljon edelleen on tätä tytöt ja pojat jaottelua vielä.

Vierailija
185/325 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsokaa vaikka Poikien äidit -someja. 

En halua. Mitä siellä on?

Vierailija
186/325 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille vakan ihmisille, mutta ei heillä siinä ole lopulta ole paljon tehtävissä, jos vanhemmilla on pallo hukassa. Väkivallattomaksi kasvattaminen on vanhempien vastuulla.

Vierailija
187/325 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun oma tyttöni keksi alkaa heitellä hiekkaa muiden päälle noin 1,5 v ikäisenä, lopetin sen touhun alkuunsa. Kolme kertaa lähdettiin sisälle varoituksen jälkeen hirveän huudon kanssa, mutta se loppui sitten siihen. Tällainen toiminta ei näytä olevan kovin helppoa monenkaan pojan vanhemmalle. Huonoa käytöstä ei katkaista ollenkaan, tai ei ainakaan heti. Pojat oppivat, että saavat tehdä mitä huvittaa.

Olen huomannut saman. Monesti siellä riehuvan pojan seurana on se nurkassa kännykkää tuijottava isä, joka saattaa jossain välissä havahtua ja a) tulla lässyttämään "ei saa Ville-Petteri tuollaista" tai b) saa jonkun karjumiskiroilupuuskan "v i ttu Ville-Petteri, nyt loppuu!" Ihan ok, mutta aivan liian myöhään.

Yleensä se kännykkää tuijottava on kylläkin se äiti...

Olen aika varma, että nykynainen on kyllä hanakammin puuttumassa siihen perinteiseen "pojat on poikia" -malliin. Tämähän on sitä julmaa ja pahaa feminismiä, joka kasvattaa pojista akkoja, önnönnöö. Miten tyttöjä ja poikia pitäisi vielä vuonna 2026 kohdella eri tavalla. 

Vierailija
188/325 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kasvattanut 4 poikaa, kolme on jo aikuisia ja nuorin 11v. Meillä ei ole ollut väkivaltaa missään muodossa, ei edes mitään "pojat on poikia"-tyylistä hakkaamista. Kovaa ne kyllä on päässeet ja olleet liikunnallisia, mutta kyllä niille on järkipuhe tehonnut, jos hommat ovat menneet liian raisuiksi. Tahallaan eivät ole ketään lyöneet tms. Sen kyllä olen huomannut, että tytöt pääsevät koulussa ja päiväkodissa vähemmällä, koska ne nyt vaan on tyttöjä. Ihan suorastaan eriarvoisesti on kohdeltu tilanteissa poikia ja tyttöjä. Ja tytöt osaavat olla kyllä pirullisia ja hankalia siinä missä pojatkin

Vierailija
189/325 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tämä sinusta uusi ilmiö? 

Vierailija
190/325 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä tämä hyväksytään pojilta ja kitkemään tytöistä? Itse asun Espoossa enkä ole kyllä huomannut ilmiötä tai tunnista sitä. 

Vierailija
191/325 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen kasvattanut 4 poikaa, kolme on jo aikuisia ja nuorin 11v. Meillä ei ole ollut väkivaltaa missään muodossa, ei edes mitään "pojat on poikia"-tyylistä hakkaamista. Kovaa ne kyllä on päässeet ja olleet liikunnallisia, mutta kyllä niille on järkipuhe tehonnut, jos hommat ovat menneet liian raisuiksi. Tahallaan eivät ole ketään lyöneet tms. Sen kyllä olen huomannut, että tytöt pääsevät koulussa ja päiväkodissa vähemmällä, koska ne nyt vaan on tyttöjä. Ihan suorastaan eriarvoisesti on kohdeltu tilanteissa poikia ja tyttöjä. Ja tytöt osaavat olla kyllä pirullisia ja hankalia siinä missä pojatkin

No, se onneks ehkä kompensoi mielipahaa hieman, että pojat voi sitten kuitenkin saada esim samantasoisesta työstä merkittävästi isompaa liksaa ja luistella muutenkin aika monessa asiassa elämässä kuin kora veräjästä naisiin verrattuna.

Vierailija
192/325 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettäkö pojat ovat aktiivisia ja fyysisiä ja koettelevat rajojaan? Eeei voi olla!  Nyt on lastenterapeutilla töitä.

Vierailija
193/325 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, se onneks ehkä kompensoi mielipahaa hieman, että pojat voi sitten kuitenkin saada esim samantasoisesta työstä merkittävästi isompaa liksaa ja luistella muutenkin aika monessa asiassa elämässä kuin kora veräjästä naisiin verrattuna.

Aha. Mä olen itse käynyt intin naisten vapaaehtoisen varusmiespalveluksen, vedän suurta asiantuntijayksikköä, jossa kaikki miehiä ja mulla on sama liksa kuin miehellä vastaavassa roolissa. Että en nyt jaksaisi keskustella näin höpöhöpöhommista

Vierailija
194/325 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syynä ovat nykyiset lastensuojelulait ja asenteet joissa lasten kuritus on täysin kielletty. Vanhemmilta on viety keinot kurittaa lapsiaan, ei saa ottaa kiinni, ei saa huutaa, ei saa tehdä mitään mikä voisi pahoittaa lapsen mielen. Lapsia suojellaan aivan liikaa joten heistä kasvaa kurittomia kakaroita.

Vierailija
195/325 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ettäkö pojat ovat aktiivisia ja fyysisiä ja koettelevat rajojaan? Eeei voi olla!  Nyt on lastenterapeutilla töitä.

Nyt puhutaan väkivallasta. Siis siitä, että lyödään toista huvikseen kivellä päähän tai työnnetään autotielle.

Luulen ihan tosissaan, että aika isolla osalla poikien vanhemmista on täysin hakusessa se, mikä on väkivaltaa, ja mikä on aktiivisuutta ja fyysisyyttä. Yksikin aktiivinen ja fyysinen kultamussukka kun vielä kamppaa mun juoksevan lapsen asfalttiin niin että pää aukeaa, nostan kölvin aktiivisesti puunoksaan roikkumaan ja miettimään tekosiaan.

Vierailija
196/325 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopultakin järjen ääni tähän ketjuun. <3

Vierailija
197/325 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen vilkkaan pojan äiti ja todellakin puutun, jos lapseni leikki alkaa olla liian villiä/rajua rauhallisemman lapsen mielestä. Ollaan itkun saattelemana lähdetty puistostakin, kun sana ei meinaa mennä perille. Mieheni on taas erilainen kasvattaja tässä asiassa... Hänestä ei saisi "koko ajan kulkea perässä ja kieltää jotain". On vähän sellainen pojat on poikia -tyyppi ja tästä kyllä riidelläänkin usein. Päiväkodissakin kuuluu poikaporukkaan, jossa riehutaan ja on jopa jotain sotaleikkejäkin ja ilmeisesti sielläkin tämä on ok!? 

Kiitos kun puutut jämäkästi, arvostan! Miehellesi terkut, että meitä muita ei kiinnosta antaa omaa lastamme hakattavaksi, koska hänen mielestään ei saa kulkea perässä kieltämässä jotain. Jos lapsi satuttaa toisia, hänen perässään pitää kulkea, ja katsoa, ettei niin tapahdu. Loppuu aika paljon nopeammin kyseinen käytös, kun molemmat vanhemmat vetävät samaa linjaa.

Kyllä. Luulenpa, että miehelläni on vaan omasta lapsuudesta ja nuoruudesta se malli, jolla haluaa kasvattaa lapsiaan. Eli hänestä pojan nyt vaan kuuluu olla tietynlainen ja tietyt asiat kuuluu poikien elämään (painit, tappeluleikit, fyysinen riehuminen jne.). Ja ihmettelen, että päiväkodissakin tällainen on ok poikaryhmälle.

Muuten on kyllä tarkka käytöstavoista ym., mutta nuo leikkijutut on sellaisia, ettei vaan päästä samalle aaltopituudelle. Minä annan kyllä leikkiä, juosta, hyppiä ym., mutta minusta ei ole ok ottaa maasta keppiä ja huitoa sillä ympäriinsä leikkien jotain soturia. 

On muuten eri asia ottaa se keppi ja taistella mielikuvitushahmoja vastaan kuin ottaa keppi ja mätkiä muita lapsia sillä. Itse Sallin todellakin mielikuvitusleikit joissa miekkaillaan, mutta olen hyvin tarkka siitä, että ketään ei lyödä millään. Tuollaiset solumuovista tehdyt miekat kädessä saavat toki keskenään temmeltää, mutta ei koskaan kepillä eikä koskaan sellaisen kanssa kuka ei ole leikissä mukana edes sillä pehmomiekalla. 

Vierailija
198/325 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aha. Mä olen itse käynyt intin naisten vapaaehtoisen varusmiespalveluksen, vedän suurta asiantuntijayksikköä, jossa kaikki miehiä ja mulla on sama liksa kuin miehellä vastaavassa roolissa. Että en nyt jaksaisi keskustella näin höpöhöpöhommista

No se on tietenkin totta, että jos sun työpaikalla on palkkatasa-arvo, tutkimukset aiheesta eivät pidä lainkaan paikkaansa, vaan kaikilla muillakin työpaikoilla on juuri sama tilanne kuin omallasi.

Vierailija
199/325 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syynä ovat nykyiset lastensuojelulait ja asenteet joissa lasten kuritus on täysin kielletty. Vanhemmilta on viety keinot kurittaa lapsiaan, ei saa ottaa kiinni, ei saa huutaa, ei saa tehdä mitään mikä voisi pahoittaa lapsen mielen. Lapsia suojellaan aivan liikaa joten heistä kasvaa kurittomia kakaroita.

No, ei kyllä. Tuotahan se on ollut AINA! Ennen se on ollut ihan yleisesti ok, että pojat saa kiusata ja satuttaa, kun pojat on poikia ja pojilla on poikien leikit=painiminen, tappelu, miekkailu jne. Rakkaudesta se hevonenkin potkii jne. Ja niitä rauhallisia ja kilttejä poikia pidettiin hiirulaisina, hintteinä, tyttömäisinä jne.

Vierailija
200/325 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä tulee tämä ajatus, että lasta ei saa ottaa kiinni? Lapsihan siis Pitää ottaa kiinni, jos hän satuttaa itseään tai muita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kaksi