Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä etu on lähimaksamisessa puhelimella vrt sirukortilla?

Vierailija
30.06.2026 |

"Suurin osa tutkimukseen vastanneista, lähimaksua ostoksia maksaessa käyttävistä suosi fyysistä maksukorttia. Kuitenkin 15–24-vuotiaista lähes 70 prosenttia kertoi hoitavansa lähimaksut älypuhelimella. Älypuhelimella maksaminen on sitä yleisempää, mitä nuoremmista vastaajista on kyse."

https://www.suomenmaa.fi/uutiset/mita-nuorempi-kuluttaja-sen-todennakoi…

Kommentit (682)

Vierailija
541/682 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin teillä on noin kiire?

Vierailija
542/682 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kännykkä nopea ja tunnuslukua ei tarvita. Olen 60-vuotias ja en edes muista mun kortin pin koodia. Tosin käyttötilillä mulla vain vähän rahaa.

Eikö koskaan kysy tunnuslukua?

Ei kysy koskaan, siksi kätevä

Ei pidä paikkaansa.

Kaikki yli €50 maksut pitää kuitata pin-koodilla.

Ja satunnaisesti pienempiäkin maksuja, eritoten jos matkustelee ja maksaa monessa eri paikassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/682 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhelin on kaupassa esillä muutenkin kun siellä on ostoslista. Se on myös nopeampaa ottaa laukusta esiin kuin lompakko ja sieltä kortti. 

Puhelin yksinkertaisesti on kätevä maksuväline. 

Puhelin on nopeampi ottaa laukusta kuin lompakko? Logiikka tälle? :D

Puhelimen ottamiseksi laukusta tarvitsee:

1. Ottaa puhelin laukusta

Kortin ottamiseksi laukussa olevasta lompakosta tarvitsee:

1. Ottaa lompakko laukusta

2. Ottaa kortti lompakosta

Onko muka niin vaikea käsittää kumpi on nopeampaa?

MIkä v.tun pakko se kortti on olla lompakossa ?. Tasku on kätevä

Vierailija
544/682 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhelin on kaupassa esillä muutenkin kun siellä on ostoslista. Se on myös nopeampaa ottaa laukusta esiin kuin lompakko ja sieltä kortti. 

Taskussa se on mullakin.

Olen pitkän linjan nörtti ja tietoturva-asiat ovat olleet ihan leipätyönä.

Luotan sirukorttiin merkittävästi enemmän kuin johonkin puhelin-appiin.

En aio aktivoida kännymaksua itselleni. Ikinä.

Vierailija
545/682 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku soittaa just silloin kun on maksamassa, ei tarvitse kaivaa puhelinta erikseen taskusta. Semmonen etu on puhelimella maksaessa.

Vierailija
546/682 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kännykkä nopea ja tunnuslukua ei tarvita. Olen 60-vuotias ja en edes muista mun kortin pin koodia. Tosin käyttötilillä mulla vain vähän rahaa.

Ei pidä paikkaansa.

Ja satunnaisesti pienempiäkin maksuja, eritoten jos matkustelee ja maksaa monessa eri paikassa.

Ei pidä paikkaansa. Ainoa rajoite on kortin turvaraja, PIN-koodia ei tarvitse puhelimella maksaessa käyttää koskaan.

Vierailija
547/682 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa.

Ei pidä paikkaansa. Ainoa rajoite on kortin turvaraja, PIN-koodia ei tarvitse puhelimella maksaessa käyttää koskaan.

EU:n turvaraja PIN-koodiin on tuo €50.

Ainakin täällä etelässä näkee väen maksavan puhelimella ja sitten kysytään PINniä.

En jaksa uskoa että Suomessa ei tuota rajaa olisi.

En itse käytä enkä tule koskaan käyttämään puhelinta maksuun.  Sen verran on tietoturvareikiä nähty tässä elämässä.

Vierailija
548/682 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri äsken k-kaupassa näytin puhelimen ja vilahti  Plussa ja sitten maksu ilman mitään ihmettelemistä. Lisäksi kuititon palvelu eli kaikki kuitit jää sähköisinä talteen, mikä on hyvä kun vaikka takuu asioita pitää selvittää. Otin palvelut heti käyttöön kun pankkiin tuli Google pay, noin 4 vuotta sitten. 10+ tälle järjestelmälle.

Vierailija
549/682 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri äsken k-kaupassa näytin puhelimen ja vilahti  Plussa ja sitten maksu ilman mitään ihmettelemistä. Lisäksi kuititon palvelu eli kaikki kuitit jää sähköisinä talteen, mikä on hyvä kun vaikka takuu asioita pitää selvittää. Otin palvelut heti käyttöön kun pankkiin tuli Google pay, noin 4 vuotta sitten. 10+ tälle järjestelmälle.

Mäkin otin käyttöön sillon muutama vuosi sitten, mutta olen ajat sitten lakannut käyttämästä sitä, koska mun on avattava kännykän lukitus maksua varten. Paljon helpommin vilautan lähimaksun kortilla ja samalla menee plussa ja kuitit. Helpompaa mulle näin. 

Vierailija
550/682 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla kysyy kännykkä kyllä aina tunnusluvun, eli se on hiukan hidaste muuten kätevässä maksutavassa. Ensin toimi sormenjälki, mutta käsi-ihottuman takia ne ei pelitä. Ehkä voisi laittaa kasvotunnistuksen, mutta se ei ole niin luotettavan oloinen.

millainen idiootti lahjoittaa sormenjälkensä jenkeille?

Vieläpä kasvokuvan kera aika monet. 

Vierailija
551/682 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksukortti ja/tai käteinen ovat keveitä kuljettaa mukana. 

Vierailija
552/682 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kortteja on harvoin vain yksi kappale, joten siinä mielessä puhelin voisi teoreettisesti  olla kätevämpi. Tällä hetkellä systeemeissä on kehittämisen varaa, kiitos kauppojen lukemattomien etukorttien.

Vierailija
553/682 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hårå

Vierailija
554/682 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa.

EU:n turvaraja PIN-koodiin on tuo €50.

Ainakin täällä etelässä näkee väen maksavan puhelimella ja sitten kysytään PINniä.

En jaksa uskoa että Suomessa ei tuota rajaa olisi.

En itse käytä enkä tule koskaan käyttämään puhelinta maksuun.  Sen verran on tietoturvareikiä nähty tässä elämässä.

Lähimaksuraja: Fyysisellä kortilla on yleensä 50 euron lähimaksuraja ilman tunnuslukua. Puhelimella maksaessa tätä rajaa ei ole, koska puhelin vaatii aina lukituksen avaamisen (esim. sormenjälki tai kasvojentunnistus).

Vierailija
555/682 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhelimella on helppo maksaa, koska ei tarvitse pin koodia oli maksusumma mikä tahansa. Puhelimen näyttölukitus toki pitää avata ja se minulla menee kasvojen tunnistuksella. Tilikohtaiset rajoitukset toki pätee eli jos olen asettanut ettei tililtä saa maksaa yli 500e korttipäätteellä, puhelimellahan se ei onnistu. Joskus käytän myös älykelloa maksamiseen. S kaupan bonuskortinkin saa puhelimeen ja sen puhelin ottaa automaattisesti eli ei tarvitse kahta korttia maksamiseen. K plussa kortti ei puhelimella toimi, joten silloin helpompi maksaa fyysisellä kortilla. Muutoin käytän aina puhelinta maksamiseen. Jopa auton maksoin autokaupassa puhelimella. Se tuntui vähän pöhköltä, mutta koen olevan kuitenki tosi turvallinen tapa maksaa kun pin koodia ei tosiaan tarvitse.

Kyllä toimii k-plussakortti puhelimella, mutta se pitää näyttää siihen viivakoodinlukijaan.

Minä en sitä k-plussa sovellusta enää jaksa käyttää, koska muutenkin k-tili on liitetty varsinaiseen maksukorttiin. Joten jätän plussat ottamatta, jos puhelimella maksan. S-kortin sen sijaan saa lisättyä puhelimen lompakkoon ja sitä ei tarvitse erikseen edes valita puhelimesta maksupäätteellä asioidessa.

Puhelimella ja S-kortilla maksaessa, eikö tarvitse erikseen näyttää S Bonus-korttia? Olen vielä tavallisen kortin käyttäjä kun ajattelin, että puhelimesta pitää kaivaa ja näyttää erikseen bonus- ja pankkikortit.

Vierailija
556/682 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

HSL:n lähimaksulla maksettaessa lippu on 30 senttiä KALLIIMPI kuin apilla ostettaessa. Suhteellisen tajuntonta, koska on aivan samanlainen lippu. HSL toteuttaa ideologiaansa, ei se tyhmä ole, joka pyytää, vaan se joka maksaa. 

Vierailija
557/682 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kortti vyötaskussa. Esille otto kestää noin sekunnin ja lähimaksu heti hoidettu. Paljon nopeampi kuin puhelin.

Vierailija
558/682 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kortti vyötaskussa. Esille otto kestää noin sekunnin ja lähimaksu heti hoidettu. Paljon nopeampi kuin puhelin.

Hårå #2

Vierailija
559/682 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kännyköillä maksajat ovat kaupoissa lähes aina pelkkä hidaste. 

Vierailija
560/682 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos joku soittaa just silloin kun on maksamassa, ei tarvitse kaivaa puhelinta erikseen taskusta. Semmonen etu on puhelimella maksaessa.

Miten se maksu onnistuu jos puhut puhelimeen?