Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä etu on lähimaksamisessa puhelimella vrt sirukortilla?

Vierailija
30.06.2026 |

"Suurin osa tutkimukseen vastanneista, lähimaksua ostoksia maksaessa käyttävistä suosi fyysistä maksukorttia. Kuitenkin 15–24-vuotiaista lähes 70 prosenttia kertoi hoitavansa lähimaksut älypuhelimella. Älypuhelimella maksaminen on sitä yleisempää, mitä nuoremmista vastaajista on kyse."

https://www.suomenmaa.fi/uutiset/mita-nuorempi-kuluttaja-sen-todennakoi…

Kommentit (682)

Vierailija
501/682 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhelimella maksaminen on huomattavasti turvattomampaa kuin kortilla - sitähän nämä junnut eivät tajua, kun ovat syntyneet älylaite kädessä.

Ei, vaan huomattavasti turvallisempaa joka on tullut jo useamman kerran tässäkin ketjussa käytyä läpi.

Kenellä on aikaa ja/tai kiinnostusta lukea tarkkaan 16 sivua randomien ihmisten väittelyä jonninjoutavasta asiasta :D

Sinulla näköjään.

Vierailija
502/682 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhelimella maksaminen on huomattavasti turvattomampaa kuin kortilla - sitähän nämä junnut eivät tajua, kun ovat syntyneet älylaite kädessä.

Täällä on jo miljoona kertaa perusteltu teille boomereille, miksi puhelimella maksaminen on turvallisempaa. 

Ei se oikeasti ole, mutta sitähän sinä tietoturvasta edes alkeita osaamaton tampio et ymmärrä kun et ymmärrä asiasta edes alkeita. 

Turha sinun tampion on sitten itkeä, kun kortti on skimmattu.

Ihan yhtä nopeasti se sun puhelimesi kloonataan. Ja kaikki kätevät elektroniset "kortit" joita sinne olet säilönyt samalla + muu tietosi. 

Tasan varmasti ei kloonata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/682 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi itse käytän aina käteistä.

Vierailija
504/682 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla kysyy kännykkä kyllä aina tunnusluvun, eli se on hiukan hidaste muuten kätevässä maksutavassa. Ensin toimi sormenjälki, mutta käsi-ihottuman takia ne ei pelitä. Ehkä voisi laittaa kasvotunnistuksen, mutta se ei ole niin luotettavan oloinen.

millainen idiootti lahjoittaa sormenjälkensä jenkeille?

Vierailija
505/682 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tein remonttia ja sormet oli menneet märästä ihan ryppyyn.

Kyllä ketutti kun olisin woltannut ruokaa mutta sormenjälki ei kelvannut puhelimelle ollenkaan, ennenkuin vasta seuraavana päivänä.

Oli kyllä ketjun surkein provo. PIN-koodia olisi voinut käyttää.

Vierailija
506/682 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhelin on kaupassa esillä muutenkin kun siellä on ostoslista. Se on myös nopeampaa ottaa laukusta esiin kuin lompakko ja sieltä kortti. 

Puhelin yksinkertaisesti on kätevä maksuväline. 

Miten deme pitää olla, ettei muista kaupasta tarvittavia tuotteita, vaan pitää koko ajan räpltää puhelinta?

Minulla on senlaatuinen dementia, että en muista yli kymmentä ostosta valitettavasti aina ulkoa ilman listaa.

Vierailija
507/682 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei niin mitään hyötyä maksaa kännykällä.

Sekä NFC yhteys oltava auki= todennäköisesti tuota yhteyttä tullaan käyttämään hyödyksi rikollisten osalta.

Kerropa meille, miten käyttävät.

Vierailija
508/682 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla kysyy kännykkä kyllä aina tunnusluvun, eli se on hiukan hidaste muuten kätevässä maksutavassa. Ensin toimi sormenjälki, mutta käsi-ihottuman takia ne ei pelitä. Ehkä voisi laittaa kasvotunnistuksen, mutta se ei ole niin luotettavan oloinen.

Millainen idiootti luulee että sinne puhelimeen on joku sormenjälki tallennettu?

Vierailija
509/682 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerropa meille, miten se sormenjälki menee jenkeille, alkoi kiinnostamaan.

Vierailija
510/682 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen jälkeen kun muutama vuosi sitten aloin maksaa puhelimella, en enää muulla juuri ole maksanutkaan. Syy on yksinkertainen: lompakkoa ei tarvitse lainkaan vaan se on kotona. Vähemmän kannettavaa.

Puhelin voi olla muutenkin nopeampi juuri siksi, että se on muutenkin käsillä valmiiksi, lompakko (jos mukana) on laukussa taskussa ja pitää erikseen ottaa esiin.

Puhelin käsillä jatkuvasti? Mulla se ainakin on missä taskussa tai laukun lokerossa milloinkin, kun pitää välillä laittaa pois niitä ostoksia tehdessä. En mä litään maustekurkkuja, perunouta, sipuleita ym. heviä tai vaikka salattibaarin tuotteita pysty helposti ottaa kännykkä toisessa kädessä. Sitä oaitsi, mitä jos se kännykkä putoo ja näyttö menee rikki? Onnistuuko maksaminen silloin?

Vierailija
511/682 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kortti on siitä hyvä, ettei koskaan lopu akku.

Eikä älykkään ihmisen puhelimesta.

ai onko sulla puhelin latauksessa 24/7?

Tässä klassinen esimerkki tyhmästä.

No onneksi joku on niin tyhmä, että sen äly riittää vain kännykän jatkuvaan lataamiseen.

Vierailija
512/682 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on etu yrityksille joiden on helppo seurata kuluttajan käyttäytymistä puhelimen maksusovelluksen avulla. Saadaan tarkka tieto missä ihmiset liikkuvat ja tätä tietoa voidaan käyttää hyväksi markkinoinnissa.

Vierailija
513/682 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakko ne on siellä rajatarkastuksessa antaa, jos haluat päästä maahan.

Vierailija
514/682 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelimella on helppo maksaa, koska ei tarvitse pin koodia oli maksusumma mikä tahansa. Puhelimen näyttölukitus toki pitää avata ja se minulla menee kasvojen tunnistuksella. Tilikohtaiset rajoitukset toki pätee eli jos olen asettanut ettei tililtä saa maksaa yli 500e korttipäätteellä, puhelimellahan se ei onnistu. Joskus käytän myös älykelloa maksamiseen. S kaupan bonuskortinkin saa puhelimeen ja sen puhelin ottaa automaattisesti eli ei tarvitse kahta korttia maksamiseen. K plussa kortti ei puhelimella toimi, joten silloin helpompi maksaa fyysisellä kortilla. Muutoin käytän aina puhelinta maksamiseen. Jopa auton maksoin autokaupassa puhelimella. Se tuntui vähän pöhköltä, mutta koen olevan kuitenki tosi turvallinen tapa maksaa kun pin koodia ei tosiaan tarvitse.

Vierailija
515/682 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhelimella on helppo maksaa, koska ei tarvitse pin koodia oli maksusumma mikä tahansa. Puhelimen näyttölukitus toki pitää avata ja se minulla menee kasvojen tunnistuksella. Tilikohtaiset rajoitukset toki pätee eli jos olen asettanut ettei tililtä saa maksaa yli 500e korttipäätteellä, puhelimellahan se ei onnistu. Joskus käytän myös älykelloa maksamiseen. S kaupan bonuskortinkin saa puhelimeen ja sen puhelin ottaa automaattisesti eli ei tarvitse kahta korttia maksamiseen. K plussa kortti ei puhelimella toimi, joten silloin helpompi maksaa fyysisellä kortilla. Muutoin käytän aina puhelinta maksamiseen. Jopa auton maksoin autokaupassa puhelimella. Se tuntui vähän pöhköltä, mutta koen olevan kuitenki tosi turvallinen tapa maksaa kun pin koodia ei tosiaan tarvitse.

Käytän myös hightrust.id sovellusta eli tällöin tunnistautumiseen ei tarvitse pankkitietoja, kun on kerran rekisteröinyt henkilökortin tuonne. 

Vierailija
516/682 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 59v ja puhelin iPhone joka toimii kuin junan vessa maksaessa ja muutenkin, no problem, mitään tunnuslukua ei kysy vain face id käytössä.

Vierailija
517/682 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään paitsi kortti nopeampi. Ihme kun se luuri on kädessä kokoajan mutta maksuäppi tai NFC ei toimi vaan aina saa odotella näitä. Ilmeisesti snäpissä jotain tärkeetä niin ei nyt pysty heti maksaa

Vierailija
518/682 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luottokorttia tai lompakkoa ei ole käytännössä ikinä edes mukana. Ylivoimaisesti nopeampi maksutapa.

Vierailija
519/682 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhelimella maksamisessa on se etu, että saa paremmin kerrytettyä jonoa peräänsä. Aina, kun jollain on ongelma maksamisen kanssa, niin kyseessä on puhelimen kanssa säätäjä.

Ai, oman kokemukseni mukaan juuri koskaan puhelimella maksaja ei kerrytä jonoa, vaan joku joka ei saa korttia toimimaan ja kokeilee ehkä useita kortteja, tai sitten käteisen etsijä/kolikoiden laskija.

Vierailija
520/682 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kortilla maksaminen on edelleen se "natiivinen" tapa maksaa koska pankit tekevät ne kortit. Puhelimessa riittää jos appissa on bugi tai puhelin jäätyy niin maksu ei mene läpi.

Ei kyllä mene korttimaksu aina läpi kaupassa kun yhteyksissä on häikkää.  Pidän aina 50€ käteistä mukana, että saisi ne tärkeimmät ostokset, vaikkei maksupäätteet toimisi.