Mikä etu on lähimaksamisessa puhelimella vrt sirukortilla?
"Suurin osa tutkimukseen vastanneista, lähimaksua ostoksia maksaessa käyttävistä suosi fyysistä maksukorttia. Kuitenkin 15–24-vuotiaista lähes 70 prosenttia kertoi hoitavansa lähimaksut älypuhelimella. Älypuhelimella maksaminen on sitä yleisempää, mitä nuoremmista vastaajista on kyse."
https://www.suomenmaa.fi/uutiset/mita-nuorempi-kuluttaja-sen-todennakoi…
Kommentit (682)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niin mitään hyötyä maksaa kännykällä.
Sekä NFC yhteys oltava auki= todennäköisesti tuota yhteyttä tullaan käyttämään hyödyksi rikollisten osalta.
Kerropa meille, miten käyttävät.
Niin. Tämä kiinnostaa minuakin. Kun pankkikortti varastettiin ja olin kuolettamaan sitä, turvallisempana suositeltiin nimenomaan maksua kännykällä. Siinähän ei kännykän varastaminen auta rikollista, jos maksukortti toimii face-ID:lla, NFC on lähiyhteys. Se tarkoittaa sitä, että laitteelta toiseen voidaan siirtää vain muutaman sentin etäisyydellä, se ei toimi silloin, kun wallet ei ole auki. Päätteen tulee olla riittävän lähellä laitetta, että maksu voidaan veloittaa. Miten tätä voi rikollinen hyödyntää?
Vierailija kirjoitti:
Se on etu yrityksille joiden on helppo seurata kuluttajan käyttäytymistä puhelimen maksusovelluksen avulla. Saadaan tarkka tieto missä ihmiset liikkuvat ja tätä tietoa voidaan käyttää hyväksi markkinoinnissa.
Siis mitä? Tietenkin myös pankkikortilla maksaessa jää tieto, missä ostos on tehty. Käteisellä rahalla ei tietenkään jää, paitsi jos vilauttaa bonuskorttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhelin on kaupassa esillä muutenkin kun siellä on ostoslista. Se on myös nopeampaa ottaa laukusta esiin kuin lompakko ja sieltä kortti.
Puhelin yksinkertaisesti on kätevä maksuväline.
Miten deme pitää olla, ettei muista kaupasta tarvittavia tuotteita, vaan pitää koko ajan räpltää puhelinta?
Minulla on senlaatuinen dementia, että en muista yli kymmentä ostosta valitettavasti aina ulkoa ilman listaa.
Minulle käy niin, että jos lähden ostamaan yhtä ostosta A, niin jos minulle ovelta huudetaan, että tuo lisäksi asiat B ja C, niin todennäköisesti muistan ainakin toisen asioista B ja C, mutta unohdan kokonaan asian A, jonka takia alunperin olin kauppaan lähdössä.
Vierailija kirjoitti:
Puhelimella on helppo maksaa, koska ei tarvitse pin koodia oli maksusumma mikä tahansa. Puhelimen näyttölukitus toki pitää avata ja se minulla menee kasvojen tunnistuksella. Tilikohtaiset rajoitukset toki pätee eli jos olen asettanut ettei tililtä saa maksaa yli 500e korttipäätteellä, puhelimellahan se ei onnistu. Joskus käytän myös älykelloa maksamiseen. S kaupan bonuskortinkin saa puhelimeen ja sen puhelin ottaa automaattisesti eli ei tarvitse kahta korttia maksamiseen. K plussa kortti ei puhelimella toimi, joten silloin helpompi maksaa fyysisellä kortilla. Muutoin käytän aina puhelinta maksamiseen. Jopa auton maksoin autokaupassa puhelimella. Se tuntui vähän pöhköltä, mutta koen olevan kuitenki tosi turvallinen tapa maksaa kun pin koodia ei tosiaan tarvitse.
Kyllä toimii k-plussakortti puhelimella, mutta se pitää näyttää siihen viivakoodinlukijaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhelin on kaupassa esillä muutenkin kun siellä on ostoslista. Se on myös nopeampaa ottaa laukusta esiin kuin lompakko ja sieltä kortti.
Puhelin yksinkertaisesti on kätevä maksuväline.
Miten deme pitää olla, ettei muista kaupasta tarvittavia tuotteita, vaan pitää koko ajan räpltää puhelinta?
Minulla on senlaatuinen dementia, että en muista yli kymmentä ostosta valitettavasti aina ulkoa ilman listaa.
Minulle käy niin, että jos lähden ostamaan yhtä ostosta A, niin jos minulle ovelta huudetaan, että tuo lisäksi asiat B ja C, niin todennäköisesti muistan ainakin toisen asioista B ja C, mutta unohdan kokonaan asian A, jonka takia alunperin olin kauppaan lähdössä.
Toi on ihan normaalia, lähtee hakee kaupasta tiettyä asiaa ja ostelee kaikkea muuta ja se alkuperäinen unohtui. Ei mitään tekemistä iän kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekä NFC yhteys oltava auki= todennäköisesti tuota yhteyttä tullaan käyttämään hyödyksi rikollisten osalta.
Niin. Tämä kiinnostaa minuakin. Kun pankkikortti varastettiin ja olin kuolettamaan sitä, turvallisempana suositeltiin nimenomaan maksua kännykällä. Siinähän ei kännykän varastaminen auta rikollista, jos maksukortti toimii face-ID:lla, NFC on lähiyhteys. Se tarkoittaa sitä, että laitteelta toiseen voidaan siirtää vain muutaman sentin etäisyydellä, se ei toimi silloin, kun wallet ei ole auki. Päätteen tulee olla riittävän lähellä laitetta, että maksu voidaan veloittaa. Miten tätä voi rikollinen hyödyntää?
Sinulla on kummallinen harhainen luottamus tuon face-id:n turvallisuuteen. Tai sormenjälki.
Kännykällä maksaminen on niin out.
Kellolla maksaminen on niin helpompaa.
Minusta on koomista kassalla kun digidigi-tyyppi alkaa vääntelemään rannettaan siinä maksupäätteellä kun kellolla pitäisi maksaa. Normaali asiakas on kaivanut eurot tai kortin taskustaan ja jo maksanut matkallaan ulos.
Kova tuntuu monella olevan luottamus kiinalaiseen puhelinvalmistajaan, sehän on varmaankin tietoturvan huippua face-ideineen. Miksiköhän moni valtio on kieltänyt niiden käytön virkapuhelimena?
Minä ostin ja maksoin kiinalaisen älykellon mutta voidakseni ottaa sen käyttöön olisi pitänyt rekisteröityä jollekin pingpong-sivustolle sekä antaa luottokorttitiedot. No en antanut ja nyt kello happanee piirongin laatikossa. Olisiko pitänyt luottaa digidigiin, jota hoitaa ehkä Kim-jong-un alihankintana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika helposti löytyy tietoa esimerkiksi NFC scam ja relay fraud -hakusanoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on kummallinen harhainen luottamus tuon face-id:n turvallisuuteen. Tai sormenjälki.
Ei, mutta sinulla on kumma vainoharha.
Rimbba- ja bibbeli housuiset nuoret kimisee täällä
Vierailija kirjoitti:
Rimbba- ja bibbeli housuiset nuoret kimisee täällä
Eli vako housuissaan xD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhelimella on helppo maksaa, koska ei tarvitse pin koodia oli maksusumma mikä tahansa. Puhelimen näyttölukitus toki pitää avata ja se minulla menee kasvojen tunnistuksella. Tilikohtaiset rajoitukset toki pätee eli jos olen asettanut ettei tililtä saa maksaa yli 500e korttipäätteellä, puhelimellahan se ei onnistu. Joskus käytän myös älykelloa maksamiseen. S kaupan bonuskortinkin saa puhelimeen ja sen puhelin ottaa automaattisesti eli ei tarvitse kahta korttia maksamiseen. K plussa kortti ei puhelimella toimi, joten silloin helpompi maksaa fyysisellä kortilla. Muutoin käytän aina puhelinta maksamiseen. Jopa auton maksoin autokaupassa puhelimella. Se tuntui vähän pöhköltä, mutta koen olevan kuitenki tosi turvallinen tapa maksaa kun pin koodia ei tosiaan tarvitse.
Kyllä toimii k-plussakortti puhelimella, mutta se pitää näyttää siihen viivakoodinlukijaan.
Minä en sitä k-plussa sovellusta enää jaksa käyttää, koska muutenkin k-tili on liitetty varsinaiseen maksukorttiin. Joten jätän plussat ottamatta, jos puhelimella maksan. S-kortin sen sijaan saa lisättyä puhelimen lompakkoon ja sitä ei tarvitse erikseen edes valita puhelimesta maksupäätteellä asioidessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No puhelimella voit helpommin siirtää kaikki rahasi ryöstäjälle kaikilta tileiltäsi. Parempihan se on kuin että puukosta tulisi. Suosin itse pitää kaikki rahani käteisenä perstaskuissa ja loput povarissa. Käy luovutus vikkelään.
Ei mene noin. Kännykällä voi heti soittaa poliisille jos joku uhkaa väkivallalla.
Ja uhkaaja odottelee siinä rauhallisesti kun soitat poliisille. Sitten jatketaan taas ryöstämistä.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on koomista kassalla kun digidigi-tyyppi alkaa vääntelemään rannettaan siinä maksupäätteellä kun kellolla pitäisi maksaa. Normaali asiakas on kaivanut eurot tai kortin taskustaan ja jo maksanut matkallaan ulos.
Kova tuntuu monella olevan luottamus kiinalaiseen puhelinvalmistajaan, sehän on varmaankin tietoturvan huippua face-ideineen. Miksiköhän moni valtio on kieltänyt niiden käytön virkapuhelimena?
Minä ostin ja maksoin kiinalaisen älykellon mutta voidakseni ottaa sen käyttöön olisi pitänyt rekisteröityä jollekin pingpong-sivustolle sekä antaa luottokorttitiedot. No en antanut ja nyt kello happanee piirongin laatikossa. Olisiko pitänyt luottaa digidigiin, jota hoitaa ehkä Kim-jong-un alihankintana?
Ensin asiakas laskee ne kolikot ja sitten kassa laskee ne kolikot, parhaimmillaan vielä kahteen kertaan. Korteillakin tulee tosi usein se pin-koodin kysely, vaikka lähimaksulla maksaisikin. Että kyllä tässä se "ranteen vääntely" on kyllä ihan ylivoimaisesti nopein tapa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No puhelimella voit helpommin siirtää kaikki rahasi ryöstäjälle kaikilta tileiltäsi. Parempihan se on kuin että puukosta tulisi. Suosin itse pitää kaikki rahani käteisenä perstaskuissa ja loput povarissa. Käy luovutus vikkelään.
Niinpä tietenkin. Kerropa meille tietämättömille, miten se on helpompaa.
No silleen että useampi Ahmetti / Allani / Igori ottaa sinut hallintaansa ja sitoo vaikka tuoliin. Sitten pikkuisen kituuttelevat ja sen jälkeen siirrät ilomielin kaikki varasi heille.
Tai jos et siirrä niin tulee hengenlähtösi kyseeseen. Simmottiin helppo diili.
Tuollaista ei tapahdu kuin elokuvissa. Ja vaikka kävisi noin ikävästi, niin noi kaverit saisi kovat rapsut ja linnatuomion. Rahat määrättäisiin maksamaan takaisin ja mahdolliset vahingon korvaukset päälle. Että ei oikein kannattavaa toimintaa.
Se on ihan sama, mitä persaukisille määrätään. Ei niillä ole mitään rahaa millä maksaa takaisin ja sinun rahasi on lähetetty siinä vaiheessa jo eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika helposti löytyy tietoa esimerkiksi NFC scam ja relay fraud -hakusanoilla.
NFC skannaus on jo auttamattoman vanhentunut teknologia. Vaikka kortin kopioisikin, salausavaimia EMV:tä ei pysty kopioimaan noin
Nuo varastamiset yms. ovat aivan marginaalisia juttuja. Kortti on siis käytännössä ihan yhtä turvallinen kuin puhelinkin. Juu, väärinkäytöksiä toki tapahtuu ja roistot ovat ovelia. Mutta, maksutapahtumia on varmaan miljoona joka päivä Suomessakin. Siihen nähden mahdollisuus, että joku varastaa/kopioi korttisi tai saa selville pin-koodin on lähes pelkkää teoriaa. Ja pankin sivuilta voit mennä laittamaan rajoituksia päälle, niin kaikki rahat eivät katoa.
No jaa, minä ainakin käytän kelakorttia asioidessani apteekissa - siis ostaessani reseptilääkkeitä. En tiedä, onko se pakollista, mutta mielellään farmaseutit siitä sen viivakoodin skannaavat. Näkevät heti, mitä reseptejä mulla siellä on voimassa. Saattaa olla jokin muukin keino, mutta ei varmasti yhtään sen nopeampi ja helpompi. Sama juttu mennessäni verikokeisiin tai lääkäriin. Onhan esim. Mehiläisellä se oma sovellus, mutta ei sen käyttö sujuvampaa ole ja viimeksi tilttasi koko sovellus. Mutta olipahan kelakorti mukana, onneksi.
Kylläpä täällä on paljon vanhanaikaisia känttyröitä, foliohattuja ja tumpeloita. No hyvä että heitä varten on kortit ja käteinen olemassa.