Mikä etu on lähimaksamisessa puhelimella vrt sirukortilla?
"Suurin osa tutkimukseen vastanneista, lähimaksua ostoksia maksaessa käyttävistä suosi fyysistä maksukorttia. Kuitenkin 15–24-vuotiaista lähes 70 prosenttia kertoi hoitavansa lähimaksut älypuhelimella. Älypuhelimella maksaminen on sitä yleisempää, mitä nuoremmista vastaajista on kyse."
https://www.suomenmaa.fi/uutiset/mita-nuorempi-kuluttaja-sen-todennakoi…
Kommentit (682)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kannan kassissa mukana parin litran kolikkopurkkia ja kassalla annan kassaneitosen laskeskella sieltä tarvittavan määrän kolikoita. Kätevää kun ei tarvitse itse rämplätä niitä rahoja.
Litra kolikoita painaa tekoälyn mielestä jotain 3-5 kiloa (en sinänsä epäile suuruusluokkaa) joten raahaat mukanasi 6-10 kilon ekstrapunnusta. Tuolla tyylillä pysyy lihaksetkin kunnossa?
Juu, kaks kärpästä yhdellä iskulla 🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhelin on kaupassa esillä muutenkin kun siellä on ostoslista. Se on myös nopeampaa ottaa laukusta esiin kuin lompakko ja sieltä kortti.
Puhelin yksinkertaisesti on kätevä maksuväline.
Miten deme pitää olla, ettei muista kaupasta tarvittavia tuotteita, vaan pitää koko ajan räpltää puhelinta?
En minä muuhun puhelinta kaupassa käytä kuin katsomaan että mitkä ne "henkilökohtaiset plussatarjoukset" nyt sitten tällä viikolla olikaan. Ei noita aina muista.
Plussatarjouksen on hyötymielessä ihan plusmiinusnolla. Edullisemmin saat samat tuotteet kun et enää mene Keskon kauppoihin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhelin on kaupassa esillä muutenkin kun siellä on ostoslista. Se on myös nopeampaa ottaa laukusta esiin kuin lompakko ja sieltä kortti.
Miten deme pitää olla, ettei muista kaupasta tarvittavia tuotteita, vaan pitää koko ajan räpltää puhelinta?
Joskus on niin monia artikkeleita hankittava, että on parempi olla se muistilista mukana. Itse suosin paperisena. Sen voi rauhassa rypistellä, jos tarvitsen kahta kättä, esim omenahyllyllä. Paljon kätevämpi kuin möhkäleluuri.
Vierailija kirjoitti:
En halua käyttää puhelinta kauppareissulla (etukortti-sovellukset, maksaminen) hygieniasyistä. Kaupassa täytyy koskea ostoskoriin ym., joten mikrobit ja muu lika siirtyisivät puhelimeen. Pankkikorttia ei käytetä kotona, joten pöpöt eivät siirry joka paikkaan. Kädet on huomattavasti helpompi pestä kauppareissun jälkeen kuin puhelin.
Meneeköhän nyt ihan vähän liioittelun ja hysterian puolelle...
Ei kai siinä muuta etua ole, kuin että jos maksaa kortilla, niin kaikki tiedot ei ehkä mene heti samantien Googlelle.
Sanoisin kyllä, että kortti on turvallisempi (varsinkin pre-paid kortti). Jos kortti varastetaan tai häviää, niin sen voi heti sulkea.
Jos puhelin varastetaan tai häviää, niin rikolliset pystyy sen hakkeroimaan auki. Siinä on sitten kaikki mahdolliset tilit ja muut tiedot vaarassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus on niin monia artikkeleita hankittava, että on parempi olla se muistilista mukana. Itse suosin paperisena. Sen voi rauhassa rypistellä, jos tarvitsen kahta kättä, esim omenahyllyllä. Paljon kätevämpi kuin möhkäleluuri.
Kyllähän kauppalista täytyy olla. Ostan yleensä 5 kassillista ruokatavaroita kerran viikossa. Käytän myös ihan paperista listaa. Ei niitä kaikkia tavaroita voi muistaa millään ilman listaa.
Sitten tietenkin on eri asia, jos asuu yksin, eikä laita kotona mitään ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
No puhelimella voit helpommin siirtää kaikki rahasi ryöstäjälle kaikilta tileiltäsi. Parempihan se on kuin että puukosta tulisi. Suosin itse pitää kaikki rahani käteisenä perstaskuissa ja loput povarissa. Käy luovutus vikkelään.
Samalla logiikalla kannattaa pitää ovet auki aina kotona, rosvoille helpompi.
Oikeesti, miten joku älypää voi ajatella asiaa rikos edellä?
Sen jälkeen kun muutama vuosi sitten aloin maksaa puhelimella, en enää muulla juuri ole maksanutkaan. Syy on yksinkertainen: lompakkoa ei tarvitse lainkaan vaan se on kotona. Vähemmän kannettavaa.
Puhelin voi olla muutenkin nopeampi juuri siksi, että se on muutenkin käsillä valmiiksi, lompakko (jos mukana) on laukussa taskussa ja pitää erikseen ottaa esiin.
Se on seksikkäämpää, osoitat kulkevasi teknologian aallonharjalla
Vierailija kirjoitti:
Puhelimella maksaessa saa s-kaupoissa vältettyä bonuksen kertymisen, joka nykyään katsotaan toimeentulotuessa tulona.
Eli kieltäydyt sinulle kuuluvasta bonuksesta, jotta saat vähän vähemmän rahaa yhteiskunnan kassasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aa hei lääkkeet haen 3kk välein yleensä ja niitä varten vielä vanhentunut tekniikka, eli kelakortti käytössä. Pidän sen kännykän ja sen kuoren välissä.
Miksi? Eihän apteekkiin ole tarvinnut kela-korttia enää aikoihin. Kun hakee lääkkeet, kela-korvaus tulee automaattisesti. Resepti on apteekissa ja kanta-tiedoista tulee korvausoikeus. Toki henkkarit kannattaa olla mukana. Jos hakee lääkkeet jollekin toiselle, slloin pitäisi olla kela-kortti.
Kyllä täällä meilläpäin suuren kaupungin apteekeissa kysellään edelleen Kela-korttia.
Asun Tampereella, eikä koskaan ole kysytty. Minulla ei Kela-korttia edes ole.
Puhelimella maksaessa antaa tiedot ostopaikasta ja summasta myös Googlelle tai Applelle. Kortilla maksaessa menee vain pankin tietoon. Siksi en suosi puhelimella maksamista.
Todellakin maksan puhelimella, käytössä myös sähköinen kuitti.
Vanhempani suosivat perinteistä korttia ja paperikuittia, ja annas olla kun lähdetään ulkomaille niin kaikki reseptit ja lentoliput pitää olla paperisena tulostettu. No heille tuo on helpompaa kun eivät jaksa/halua opetella uusia tapoja.
Jos ihmisellä on koko "elämä" puhelimessa, niin miten käy, jos se menee rikki tai katoaa. Kuinka helppoa on palauttaa se kadonnut "elämä"?
Mihin ihmisillä on niin kiire jos sekunnin säästö on kannattavaa. Minusta on nautinnollista, kun menen kauppaan kaksien eri ostosten kanssa. Ensin maksan toiset ja näytän etukorttia ja pankkikorttia. Sitten tulee toiset ostokset mitkä pitää maksaa toisella kortilla. Työpaikan tarvikkeet pitää maksaa tietenkin työpaikan kortilla. Ja ne kiireiset kihisee jonossa takana, hah hah. Ei voi mitään, jos työnantaja käskee menemään kauppaan ja ostamaan sitä sun tätä. Samalla reissulla ostan omat ostokset myös.
Vierailija kirjoitti:
No puhelimella voit helpommin siirtää kaikki rahasi ryöstäjälle kaikilta tileiltäsi. Parempihan se on kuin että puukosta tulisi. Suosin itse pitää kaikki rahani käteisenä perstaskuissa ja loput povarissa. Käy luovutus vikkelään.
Tässä syy miksi en itse myöskään käytä puhelinta. On suurempi riski menettää rahansa kun nuo netissä toimivat rikolliset kehittävät toimintaansa.
Kortin saan saman tien esiin. Puhelin pitää ensin avata ja niin edelleen. Hidasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samalla logiikalla kannattaa pitää ovet auki aina kotona, rosvoille helpompi.
Oikeesti, miten joku älypää voi ajatella asiaa rikos edellä?
Oikeesti varmaan vähän vanhempi ja kokeneempi ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kortti on siitä hyvä, ettei koskaan lopu akku.
Eikä älykkään ihmisen puhelimesta.
ai onko sulla puhelin latauksessa 24/7?
Tässä klassinen esimerkki tyhmästä.
Litra kolikoita painaa tekoälyn mielestä jotain 3-5 kiloa (en sinänsä epäile suuruusluokkaa) joten raahaat mukanasi 6-10 kilon ekstrapunnusta. Tuolla tyylillä pysyy lihaksetkin kunnossa?