Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä etu on lähimaksamisessa puhelimella vrt sirukortilla?

Vierailija
30.06.2026 |

"Suurin osa tutkimukseen vastanneista, lähimaksua ostoksia maksaessa käyttävistä suosi fyysistä maksukorttia. Kuitenkin 15–24-vuotiaista lähes 70 prosenttia kertoi hoitavansa lähimaksut älypuhelimella. Älypuhelimella maksaminen on sitä yleisempää, mitä nuoremmista vastaajista on kyse."

https://www.suomenmaa.fi/uutiset/mita-nuorempi-kuluttaja-sen-todennakoi…

Kommentit (682)

Vierailija
421/682 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhelin on kaupassa esillä muutenkin kun siellä on ostoslista. Se on myös nopeampaa ottaa laukusta esiin kuin lompakko ja sieltä kortti. 

Puhelin yksinkertaisesti on kätevä maksuväline. 

Puhelin on nopeampi ottaa laukusta kuin lompakko? Logiikka tälle? :D

Puhelimen ottamiseksi laukusta tarvitsee:

1. Ottaa puhelin laukusta

Kortin ottamiseksi laukussa olevasta lompakosta tarvitsee:

1. Ottaa lompakko laukusta

2. Ottaa kortti lompakosta

Onko muka niin vaikea käsittää kumpi on nopeampaa?

Ottaa seteli taskusta on kaikkein nopein tapa.

Voidaan järjestää vaikka kilpailu jossa toisella on vyökotelossa kännykkä ja toisella seteli, kumpi vetäsee sen nopeammin kassalle.

Ja kumpi odottaa kassaan lyömistä ja vaihtorahoja.

Maksaa tasarahalla, niin se on siinä, kaikki käteistä käyttävät osaavat laskea ilman älypuhelinta.

Sulla aina tasaraha jokaiseen ostokseen? Kerrohan miten tuon teet?

On eri suuruisia seteleitä mukana ja sitten kolikkoja varten keksitty sellainen mullistava keksintö, joka on nimeltään raharenki. Siitä vaan  laskee kaupassa päässä ostosten yhteisumman ja ottaa rahat valmiiksi. Käy todella nopeasti ja joskus takaa kuuluu älykännykkäporukan ihastunutta mylvintää, kun asia hoituu niin nopeasti.

No vähän tähän laitoin omiani kuten se mylviminen, mutta en millään malttanut olla laittamatta, ja ihan mukavaa ja fiksua porukkaa se älykännykkä väki myös on. 

Vierailija
422/682 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Annatte sormenjäljet ja kasvonpiirteet ja ehkä silmän iiriksen kuviotkin saman tien rekisteröitäväksi kiinalaisille tai korealaisille tai CIA:lle ja FBI:lle ja ties minne, kun käytätte puhelimen biometrisia kirjautumistapoja.

Tämmösiä Suomen viherkommarinuoret on. Laittavat puhelimeen kaiken mahdollisen yksityiselämäänsä liittyvän tiedon ja Usan, Kinuskien, Venäjän yms. hakkeroitua vinkuvat yhteiskuntaa apuun!

Puhelinkin katoaa pari kertaa vuodessa känni- tai jauhopäissään ja sekin on yhteiskunnan vika ja taas pitää saada tukea. Toivottavasti heidän ihannevaltio Venäjä äkkiä valloittaa Suomen, niin sitten saavat päivittäin nauttia miten ihanaa se kommunistinen elämä oikeasti on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/682 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kännykkä nopea ja tunnuslukua ei tarvita. Olen 60-vuotias ja en edes muista mun kortin pin koodia. Tosin käyttötilillä mulla vain vähän rahaa.

Eikö koskaan kysy tunnuslukua?

Mun mobiilipankki sovellus pyytää AINA koodia maksaessa. On kyl ärsyttävä. Tiippuu kai panikista

Ei tässä mobiilipankista ollut kyse, vaan Apple Walletiin tai Googlen vastaavaan lisätyllä kortilla maksamisesta.

Vierailija
424/682 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa kortti olisi laukussa irrallaan; ei lompakossa. Tai taskussa valmiina...

Vierailija
425/682 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelinaddiktit koittaa perustella puhelinmaksun helppoutta ja nopeutta sillä, että ainahan se puhelin on sekä mukana että aina valmiiksi kourassa. Suurin osa kansasta ei vaan ole puhelinaddikteja ja osalla ei edes ole puhelin mukana 24/7 edes kaupassa käydessä. 

Vierailija
426/682 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhelinaddiktit koittaa perustella puhelinmaksun helppoutta ja nopeutta sillä, että ainahan se puhelin on sekä mukana että aina valmiiksi kourassa. Suurin osa kansasta ei vaan ole puhelinaddikteja ja osalla ei edes ole puhelin mukana 24/7 edes kaupassa käydessä. 

Onneksi teille on tarjolla muita maksutapoja.

Mulla taas ei ole välttämättä aina lompakko mukana ja puhelimessa en tykkää käyttää lompakkokuoria.

Vierailija
427/682 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhelimella maksaminen on huomattavasti turvattomampaa kuin kortilla - sitähän nämä junnut eivät tajua, kun ovat syntyneet älylaite kädessä.

Täällä on jo miljoona kertaa perusteltu teille boomereille, miksi puhelimella maksaminen on turvallisempaa. 

Ei se oikeasti ole, mutta sitähän sinä tietoturvasta edes alkeita osaamaton tampio et ymmärrä kun et ymmärrä asiasta edes alkeita. 

Turha sinun tampion on sitten itkeä, kun kortti on skimmattu.

Ihan yhtä nopeasti se sun puhelimesi kloonataan. Ja kaikki kätevät elektroniset "kortit" joita sinne olet säilönyt samalla + muu tietosi. 

Tervetuloa kokeilemaan. Otetaan vaikka 10000 euron panos, mä annan sinulle minun lukitun puhelimen, sinä minulle sun pankkikortin. Jos saat puhelimeni kloonattua nopeammin kuin minä kirjoitettua pankkikorttisi tiedot ylös niin sinä voitat. Muussa tapauksessa minä voitan. 

Voidaan toki ottaa isompikin panos jos haluat?

Puhe oli kloonaamisesta eikä kortin tietojen ylöskirjoittamisesta. Korttimaksussa tuosta on tasan nollahyöty, ja yhtä hyvin (ja nopeasti) voit kirjoittaa sen puhelimen ja sim kortin sarjanumeron johonkin.

Molemmat on teknisesti kyllä mahdollisia muttei ihan joka rosmopetterin tehtävissä. Silti te jaksatte väittää että pankkikortteja kloonaillaan tuosta vaan koska ilmeisesti ette tuossakaan ymmärrä tekniikasta hevon hattua. Ei niissä nykyään ole magneettiraitaa vaan siru ja sirun kloonaus on vähän haasteellisempaa. 

Vierailija
428/682 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisilla ehkä laukku, mutta mihin tyylikäs jätkä laittaa muka lompakon? Pullottamaan farkun taskuun? Toisessa taskussa on kännykkä ja toisessa bemarin avaimet. Ei lompakko mahdu. Siksi maksetaan puhelimella (tai Apple Watchilla). 

Vierailija
429/682 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisilla ehkä laukku, mutta mihin tyylikäs jätkä laittaa muka lompakon? Pullottamaan farkun taskuun? Toisessa taskussa on kännykkä ja toisessa bemarin avaimet. Ei lompakko mahdu. Siksi maksetaan puhelimella (tai Apple Watchilla). 

Tyylikkäällä jätkällä bemari? Hauska vitsi.

Vierailija
430/682 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhelimella maksaminen on huomattavasti turvattomampaa kuin kortilla - sitähän nämä junnut eivät tajua, kun ovat syntyneet älylaite kädessä.

Täällä on jo miljoona kertaa perusteltu teille boomereille, miksi puhelimella maksaminen on turvallisempaa. 

Ei se oikeasti ole, mutta sitähän sinä tietoturvasta edes alkeita osaamaton tampio et ymmärrä kun et ymmärrä asiasta edes alkeita. 

Turha sinun tampion on sitten itkeä, kun kortti on skimmattu.

Ihan yhtä nopeasti se sun puhelimesi kloonataan. Ja kaikki kätevät elektroniset "kortit" joita sinne olet säilönyt samalla + muu tietosi. 

Tervetuloa kokeilemaan. Otetaan vaikka 10000 euron panos, mä annan sinulle minun lukitun puhelimen, sinä minulle sun pankkikortin. Jos saat puhelimeni kloonattua nopeammin kuin minä kirjoitettua pankkikorttisi tiedot ylös niin sinä voitat. Muussa tapauksessa minä voitan. 

Voidaan toki ottaa isompikin panos jos haluat?

Puhe oli kloonaamisesta eikä kortin tietojen ylöskirjoittamisesta. Korttimaksussa tuosta on tasan nollahyöty, ja yhtä hyvin (ja nopeasti) voit kirjoittaa sen puhelimen ja sim kortin sarjanumeron johonkin.

Molemmat on teknisesti kyllä mahdollisia muttei ihan joka rosmopetterin tehtävissä. Silti te jaksatte väittää että pankkikortteja kloonaillaan tuosta vaan koska ilmeisesti ette tuossakaan ymmärrä tekniikasta hevon hattua. Ei niissä nykyään ole magneettiraitaa vaan siru ja sirun kloonaus on vähän haasteellisempaa. 

En minä tarvitse mitään sirua yhtään mihinkään tehdäkseni ostoksia kortin tiedoilla netistä.

Vierailija
431/682 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No puhelimella voit helpommin siirtää kaikki rahasi ryöstäjälle kaikilta tileiltäsi. Parempihan se on kuin että puukosta tulisi. Suosin itse pitää kaikki rahani käteisenä perstaskuissa ja loput povarissa. Käy luovutus vikkelään.

Ei mene noin. Kännykällä voi heti soittaa poliisille jos joku uhkaa väkivallalla.

Just.. Meinaatko että ehdit siinä soittelemaan kun on puukko kurkulla? 

Vierailija
432/682 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama, minkä maksutavan valitsee, kaikissa laitteissa ja ohjelmissa ongelmia harvakse päivä ja käyttäjäystävällisyys tipotiessään, kun niiden suunnittelijat ei vaan osaa tehdä asioita helpoiksi käyttää.283

Vierailija
433/682 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvi kantaa korttia mukana, joka on paljon helpompaa eikä toisaalta voi hukata sitä (turvallisuusriski).

Puhelimen lähimaksulla ei ole 50e rajaa, ei tarvitse koskaan näpytellä tunnuslukua (taas joku voi nähdä sen).

En keksi yhtään etua kortilla maksun puolesta… Ainoa olisi se, että kortti on pienempi kuin puhelin ja voisi ottaa vain kortin mukaan, mutta itse otan aina puhelimen niin tästä ei hyötyä.

Vierailija
434/682 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On varmaan ihan eri ostaa ja maksaa se pulla paistopisteeltä ja energiajuoma siihen kylkeen, kuin kärryllinen ruokaa ja muuta tavaraa koko perheelle pariksi viikoksi. Siinä niitä tavaroita pakatessa ei pidetä kännykkää toisessa kädessä valmiina. Kyllä se maksuväline jostain syvemmältä on kaivettava ja siinä vaiheessa ihan sama vaikka olisi shekkivihko.

Taskussa? Minulla puhelin on yleensä kädessä valmiina ja tavaroita pakatessani laitan sen taskuun tai jos ei ole taskua viereeni linjalle ja otan sen sitten käteeni maksamista varten.

T. 45-vuotias perheenäiti

Vierailija
435/682 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No puhelimella voit helpommin siirtää kaikki rahasi ryöstäjälle kaikilta tileiltäsi. Parempihan se on kuin että puukosta tulisi. Suosin itse pitää kaikki rahani käteisenä perstaskuissa ja loput povarissa. Käy luovutus vikkelään.

Ei mene noin. Kännykällä voi heti soittaa poliisille jos joku uhkaa väkivallalla.

Just.. Meinaatko että ehdit siinä soittelemaan kun on puukko kurkulla? 

Meinaan. Jos se olisi sillä puukolla jotain tekemässä niin olisi jo tehnyt. Kun olen lopettanut puhelun otan vielä sen puukon siltä peukkunistiltä pois ennen kuin se loukkaa itsensä sen kanssa. 

Vierailija
436/682 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kortit on mukavampia kuin eri appit.

Vierailija
437/682 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä mitään muuta kuin kännykää koskaan mukana, se on niin näppärä. En ota yleensä ulkomaillekaan kortteja mukaan, ihan turhia. En edes muista milloin olisin käyttänyt fyysistä korttia tai käteistä missään, edes matkalla. Myös diabetes eli libre ja pumppu hoituu tällä. Kaikki tiedot tallessa, jos tarvitsee uusia kännykkä. En keksi yhtään syytä kantaa tavaroita mukanani, kännykkä rintsikoissa ja se siitä. Avaimia en kuskaa ikinä, niillä oma paikkansa piilossa tai sähköinen koodi. Ja yli 40v olen, mutten jaksa tehdä elämästä vaikeaa tai vanhanaikaista.

Vierailija
438/682 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aa hei lääkkeet haen 3kk välein yleensä ja niitä varten vielä vanhentunut tekniikka, eli kelakortti käytössä. Pidän sen kännykän ja sen kuoren välissä.

Vierailija
439/682 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli maksutapa mikä hyvänsä, niin mitä sitten? Pääasia, että maksaminen onnistuu. Se että syntyilee jonoja kassoille jonkun takia on lopultakin turhaa nillitystä. Kaikki ihmiset eivät toimi samalla kaavalla tai nopeudella. Monesti kassoilla hoidellaan myös veikkauksen toimintoja, jotka synnyttä jonoja.

Vierailija
440/682 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhelin on kaupassa esillä muutenkin kun siellä on ostoslista. Se on myös nopeampaa ottaa laukusta esiin kuin lompakko ja sieltä kortti. 

Puhelin yksinkertaisesti on kätevä maksuväline. 

Puhelin on nopeampi ottaa laukusta kuin lompakko? Logiikka tälle? :D

Puhelimen ottamiseksi laukusta tarvitsee:

1. Ottaa puhelin laukusta

Kortin ottamiseksi laukussa olevasta lompakosta tarvitsee:

1. Ottaa lompakko laukusta

2. Ottaa kortti lompakosta

Onko muka niin vaikea käsittää kumpi on nopeampaa?

Riittääkö että puhelimen ottaa laukusta? Sitä ei tarvi avata tai näpytellä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän viisi