Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä etu on lähimaksamisessa puhelimella vrt sirukortilla?

Vierailija
30.06.2026 |

"Suurin osa tutkimukseen vastanneista, lähimaksua ostoksia maksaessa käyttävistä suosi fyysistä maksukorttia. Kuitenkin 15–24-vuotiaista lähes 70 prosenttia kertoi hoitavansa lähimaksut älypuhelimella. Älypuhelimella maksaminen on sitä yleisempää, mitä nuoremmista vastaajista on kyse."

https://www.suomenmaa.fi/uutiset/mita-nuorempi-kuluttaja-sen-todennakoi…

Kommentit (682)

Vierailija
401/682 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kortilla helpompaa.

Vierailija
402/682 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä sekuntien säästöä? Lataan ostokset hihnalle, menen pakkaamaan. Kun kassa vetää viimeisiä tavaroita, otan kortin taskusta, odotan kunnes kassa saa summan koneeseen ja maksan. Ei siihen mene mitään ylimääräisiä sekunteja. Puhelimelle tarvitsee isomman taskun. Siinä ero.

valitettavasti tätä näkee hyvin paljon, kun aletaan siinä vaiheessa, kun odotetaan maksua, vasta kaivamaan lompakkoa tai puhelinta laukunpohjalta. 

samaan kategoriaan kuuluu ihmiset itsepalvelukassalla. nostetaan korista tuotteet skannauksen jälkeen tasolle ja maksun jälkeen pakataan. kuinka tyhmä pitää olla, ettei osaa latoa niitä suoraan kassiin skannauksen jälkeen?

Meille aikuisemmille ihmisille on opetettu, että kun kaikki ostokset on maksettu, sitten ne vasta ovat sinun pakattaviksi. Siksihän siinä kaupan kassassakin on rakennettuna se alue, minne ostokset menevät, ja tila kassan päädyssä pakkaamista varten. 

Toisaalta, eipä siinä mene kauaa aikaa, en ymmärrä mikä tulipalokiire siinä kassalla on oltava. Annetaan jokaisen hoitaa asiansa rauhassa ja oman tapansa mukaan. 

Mitä hittoa? Kenelle on noin opetettu ja millä vuosisadalla? Näin toimin ainakin minä, keski-ikäinen perheenäiti, joka ostan kahden viikon ruoat nelihenkiselle perheelle. Meinaatko, että aikuinen ihminen seisoisi siitä tuijottamassa tumput suorina, kun kassa vetää kärryllisen tavaraa kaukaloon?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/682 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On varmaan ihan eri ostaa ja maksaa se pulla paistopisteeltä ja energiajuoma siihen kylkeen, kuin kärryllinen ruokaa ja muuta tavaraa koko perheelle pariksi viikoksi. Siinä niitä tavaroita pakatessa ei pidetä kännykkää toisessa kädessä valmiina. Kyllä se maksuväline jostain syvemmältä on kaivettava ja siinä vaiheessa ihan sama vaikka olisi shekkivihko.

Vierailija
404/682 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mihin te käytätte nuo kaikki elämänne ylimääräiset, säästetyt sekunnit?"

Ehtivät nopeammin seuraavaan kiireeseen!

Ne sekunnit pannaan säästöön ja korkoa kasvamaan ja sitten myöhemmin on mistä ottaa, kun aika alkaa käydä vähiin.

Vierailija
405/682 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Mihin te käytätte nuo kaikki elämänne ylimääräiset, säästetyt sekunnit?"

Ehtivät nopeammin seuraavaan kiireeseen!

Ne sekunnit pannaan säästöön ja korkoa kasvamaan ja sitten myöhemmin on mistä ottaa, kun aika alkaa käydä vähiin.

Nämä on varmaan niitä ihmisiä, jotka sanoo "mihin tämä aika katosi?". On juostu, kiirehditty, laskettu sekunteja kassalla ja oltu koko ajan vttuuntuneita. Lopulta ollaan nopeasti perillä ja mietitään, että oliskos tässä kaikessa vttumaisessa kiireessä mitään järkeä.

Vierailija
406/682 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kännykkä nopea ja tunnuslukua ei tarvita. Olen 60-vuotias ja en edes muista mun kortin pin koodia. Tosin käyttötilillä mulla vain vähän rahaa.

Eikö koskaan kysy tunnuslukua?

Mun mobiilipankki sovellus pyytää AINA koodia maksaessa. On kyl ärsyttävä. Tiippuu kai panikista

Vierailija
407/682 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhelin on kaupassa esillä muutenkin kun siellä on ostoslista. Se on myös nopeampaa ottaa laukusta esiin kuin lompakko ja sieltä kortti. 

Puhelin yksinkertaisesti on kätevä maksuväline. 

Ja turvallisempi kuin kortti, jos käytössä on sormenjälki- tai kasvotunnistus.

Vierailija
408/682 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korttilla makasaminen kuluttaa vhemmän enrgiaa ja siksi se on ympäristö teko. Käteisellä makasminen on kaikista ympärrstöystävällisin, ekoteko. Koska katevaruksia eikä yhteyttä pankkiin muodosteta.

Voin kertoa että se Securitaksen rahankuljetusauto joka käy ne käteiset sieltä kaupasta hakemassa kuluttaa aika paljon enemmän kuin yhden päivän katevarauksien teko.

Vierailija
409/682 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhelin on kaupassa esillä muutenkin kun siellä on ostoslista. Se on myös nopeampaa ottaa laukusta esiin kuin lompakko ja sieltä kortti. 

Puhelin on nopeampi ottaa laukusta kuin lompakko? Logiikka tälle? :D

Puhelimen ottamiseksi laukusta tarvitsee:

1. Ottaa puhelin laukusta

Kortin ottamiseksi laukussa olevasta lompakosta tarvitsee:

1. Ottaa lompakko laukusta

2. Ottaa kortti lompakosta

Onko muka niin vaikea käsittää kumpi on nopeampaa?

Ottaa seteli taskusta on kaikkein nopein tapa.

Vain jos se seteli sattuu olemaan tasaraha.

Vierailija
410/682 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuis hassulta ottaa puhelinta kauppaan mukaan. Ellen ole töistä tulossa ja muutenkin mukana.

Vierailija
411/682 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kännykkä nopea ja tunnuslukua ei tarvita. Olen 60-vuotias ja en edes muista mun kortin pin koodia. Tosin käyttötilillä mulla vain vähän rahaa.

Mun mobiilipankki sovellus pyytää AINA koodia maksaessa. On kyl ärsyttävä. Tiippuu kai panikista

Tiippuu kai panikista 🤭

Vierailija
412/682 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei minulla. Silloin kysyy kun ostaa eri paikkakunnalla, tai ison ostoksen.  Kun käyttää ulkomailla, kysyy tekstarilla olenko itse, kerran soittivat kun olin Aasiassa. Danskebank

Vierailija
413/682 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voidaan järjestää vaikka kilpailu jossa toisella on vyökotelossa kännykkä ja toisella seteli, kumpi vetäsee sen nopeammin kassalle.

Ja kumpi odottaa kassaan lyömistä ja vaihtorahoja.

Maksaa tasarahalla, niin se on siinä, kaikki käteistä käyttävät osaavat laskea ilman älypuhelinta.

Sulla aina tasaraha jokaiseen ostokseen? Kerrohan miten tuon teet?

Vierailija
414/682 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vanhan kolukunnan kasvatti ja selkeintä minulle on pitää maksaminen ja puhelin erillään että pysyy homma hanskassa.

Totta turiset! Jos raha-asiat ei pysy hallussa puhelimella ostaessa niin kannattaa pitäytyä käteisessä. Kuten joku täällä jo kertoikin.

Vierailija
415/682 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhelin vaatii aina lukitusnäytön avaamisen os lähimaksu on käytössä. Fyysinen kortti kysyy tunnusluvun satunnaisesti alle 50e ostoksissa. Eli puh. On turvallisempi.

Puhelin ei kysy koskaan pinnkoodia, ja puhelimen avaus on se että ottaa puhelimen käteen.

Vierailija
416/682 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kortilla helpompaa.

Puhelimella helpompaa

Vierailija
417/682 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On varmaan ihan eri ostaa ja maksaa se pulla paistopisteeltä ja energiajuoma siihen kylkeen, kuin kärryllinen ruokaa ja muuta tavaraa koko perheelle pariksi viikoksi. Siinä niitä tavaroita pakatessa ei pidetä kännykkää toisessa kädessä valmiina. Kyllä se maksuväline jostain syvemmältä on kaivettava ja siinä vaiheessa ihan sama vaikka olisi shekkivihko.

Helpompi ottaa puhelin esiin ja näyttää maksupäätteelle.

Vierailija
418/682 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelimesta ei ole kassalla maksamisessa mitään hyötyä. Se on painava, tilaa vievä, voi särkyä pudotessaan, joutuu näpyttelemään ennen vilauttamista. Jos se varastetaan, lähtee siinä muutakin kuin helposti kuoletettava maksukortti.

Kortti on kevyt ja menee pieneen tilaan ja sen saa suljettua vaikka takin vetoketjulliseen taskuun, ja se mahtuu ihan pieneen korttilompakkoon, eli vaihtoehtoja sen kuljettamiselle on enemmän mukana kuin kännykkän kuljettamiseen.
Silloin tällöin kysyttävää PIN-koodia lukuun ottamatta pelkkä kortin vilautus lukijalle riittää, eikä maksaminen voisi yksinkertaisempaa olla.

Vierailija
419/682 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annatte sormenjäljet ja kasvonpiirteet ja ehkä silmän iiriksen kuviotkin saman tien rekisteröitäväksi kiinalaisille tai korealaisille tai CIA:lle ja FBI:lle ja ties minne, kun käytätte puhelimen biometrisia kirjautumistapoja.

Vierailija
420/682 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voidaan järjestää vaikka kilpailu jossa toisella on vyökotelossa kännykkä ja toisella seteli, kumpi vetäsee sen nopeammin kassalle.

Ja kumpi odottaa kassaan lyömistä ja vaihtorahoja.

Maksaa tasarahalla, niin se on siinä, kaikki käteistä käyttävät osaavat laskea ilman älypuhelinta.

Sulla aina tasaraha jokaiseen ostokseen? Kerrohan miten tuon teet?

On eri suuruisia seteleitä mukana ja sitten kolikkoja varten keksitty sellainen mullistava keksintö, joka on nimeltään raharenki. Siitä vaan  laskee kaupassa päässä ostosten yhteisumman ja ottaa rahat valmiiksi. Käy todella nopeasti ja joskus takaa kuuluu älykännykkäporukan ihastunutta mylvintää, kun asia hoituu niin nopeasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yhdeksän