Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä etu on lähimaksamisessa puhelimella vrt sirukortilla?

Vierailija
30.06.2026 |

"Suurin osa tutkimukseen vastanneista, lähimaksua ostoksia maksaessa käyttävistä suosi fyysistä maksukorttia. Kuitenkin 15–24-vuotiaista lähes 70 prosenttia kertoi hoitavansa lähimaksut älypuhelimella. Älypuhelimella maksaminen on sitä yleisempää, mitä nuoremmista vastaajista on kyse."

https://www.suomenmaa.fi/uutiset/mita-nuorempi-kuluttaja-sen-todennakoi…

Kommentit (682)

Vierailija
441/682 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

käteinen paras maksutapa.

Vierailija
442/682 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kai poikkeus kun ei ole puhelin aina mukana... Kuntosali jolla käyn mainostaa että unohtuiko salikortti kotiin, ei hätää pääset sisään sovelluksella. Kyllä se itselläni on puhelin joka tuppaa unohtumaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/682 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt elellään minä, minun ja minulle aikakautta. Siihen ei sovi huomaavaisuus muita kohtaan.

Vierailija
444/682 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kännykkä nopea ja tunnuslukua ei tarvita. Olen 60-vuotias ja en edes muista mun kortin pin koodia. Tosin käyttötilillä mulla vain vähän rahaa.

No sen uskon.

Vierailija
445/682 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on jatkuvasti ongelmia mobiilimaksamisessa. Google Walletissa yritän maksaa S-Pankin Visalla. Ainoa missä maksu tuntuu edes jotenkin toimivan on Lidl, ja sielläkin joka toinen kerta saa syöttää pin-koodin. S- ja K-ryhmän kaupoissa ja random-maksupäätteissä pääte ärjäisee että Tuntematon kortti.

Suosin siis perinteistä kortilla maksamista.

Vierailija
446/682 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kännykkä nopea ja tunnuslukua ei tarvita. Olen 60-vuotias ja en edes muista mun kortin pin koodia. Tosin käyttötilillä mulla vain vähän rahaa.

Eikö koskaan kysy tunnuslukua?

Siis tarkoitatko sä nyt sitä, että joa maksat kännykällä ja sulla on pankkikortti siihen ladattu? Eihän se kysy mitään tunnuslukua. Mulla on face-ID, jolla sen saa auki.

Vierailija
447/682 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aa hei lääkkeet haen 3kk välein yleensä ja niitä varten vielä vanhentunut tekniikka, eli kelakortti käytössä. Pidän sen kännykän ja sen kuoren välissä.

Miksi? Eihän apteekkiin ole tarvinnut kela-korttia enää aikoihin. Kun hakee lääkkeet, kela-korvaus tulee automaattisesti. Resepti on apteekissa ja kanta-tiedoista tulee korvausoikeus. Toki henkkarit kannattaa olla mukana. Jos hakee lääkkeet jollekin toiselle, slloin pitäisi olla kela-kortti.

Vierailija
448/682 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen liian riskitietoinen, että ikinä laittaisin maksutietojani kännykkääni, josta korttien linkittämisestä nyt puhumattakaan. Jos maksan verkkopankissa tai kortilla jotain, putsaan kaikki tiedot + historian, en käytä automaattista täyttöä tms. 

Eikö näitä ihmisiä pelota ajatus että sille kännykälle käy jotain, ja sitten ovat kusessa?

Ei pelota, koska minulla on ne kortit kuitenkin olemassa.

Mitä se auttaa, kun puhelimeen murtaudutaan?

No ihan samalla tavalla kortille voi käydä jotain. Ja usein käykin, kun siru kuluu. Sitten jää ostokset kassalle.

Vierailija
449/682 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole mitään mystistä laukkua jonka pohjalta pitäisi kaivella jotain ja siihen pitäisi mennä ikuisuus.  Otan lompakon taskusta ja kortti on mulla jo valmiina kun pääsen maksupäätteelle. En taatusti ole hitaampi kuin ketään muukaan. Normaalit kognitiiviset taidot maksaa yhtä nopeasti niin kortilla kuin puhelimellakin. 

Ja niin, hyvin on kaikki toiminut eikä mitään turvallisuusongelmia ole ollut.

Vierailija
450/682 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen liian riskitietoinen, että ikinä laittaisin maksutietojani kännykkääni, josta korttien linkittämisestä nyt puhumattakaan. Jos maksan verkkopankissa tai kortilla jotain, putsaan kaikki tiedot + historian, en käytä automaattista täyttöä tms. 

Eikö näitä ihmisiä pelota ajatus että sille kännykälle käy jotain, ja sitten ovat kusessa?

No ihan samalla tavalla kortille voi käydä jotain. Ja usein käykin, kun siru kuluu. Sitten jää ostokset kassalle.

Niin tai kuten minulla. Pankkikortilta veloitettiin boltin nimissä yli 10 lähemmäs 50 euron maksua. Summat oli siis tyyliin 48,90 tai 49,50. Kaikki eri summia. Lähemmäs 10 kertaa onnistui kunnes pankki oli sulkenut kortin epäilyttävien tapahtumien vuoksi, näitä oli siis tunnin sisällä lähes 500 eurolla, keskellä yötä. Toki tein rikosilmoituksen, mitta tutkinta lopetettiin muutaman kuukauden kuluttua, kun epäiltyä varasta ei tiedossa. Todennäköisesti luettu esimerkiksi silloin kun olen nostanut rahaa automaatilta. Niitä laitteita on Suomessakin säännöllisesti tavattu, lukee pankkikortin tiedot ja myöhemmin rikolliset väärentää pankkitapahtumat. Kun poliisista soitettiin, sain kuulla, että tyypillisesti tililtä ei lähde rahaa heti, vaan kortti luetaan jossain ja veloitukset tehdään myöhemmin, mikä vaikeuttaa tutkimista, missä kortin tiedot on varastettu. Siihen ei siis tarvita mitään tunnuslukuja. Pankkikortin tai luottokortin numero ja turvanumero riittää, siis ne tiedot, jotka on siellä kortin takapuolella. Liigat on ulkomailla, ja rahat voi ohjautua ihan minne tahansa päin maailmaa., eikä niitä löydetä koskaan. 

Vierailija
451/682 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aa hei lääkkeet haen 3kk välein yleensä ja niitä varten vielä vanhentunut tekniikka, eli kelakortti käytössä. Pidän sen kännykän ja sen kuoren välissä.

Miksi? Eihän apteekkiin ole tarvinnut kela-korttia enää aikoihin. Kun hakee lääkkeet, kela-korvaus tulee automaattisesti. Resepti on apteekissa ja kanta-tiedoista tulee korvausoikeus. Toki henkkarit kannattaa olla mukana. Jos hakee lääkkeet jollekin toiselle, slloin pitäisi olla kela-kortti.

Totta. Piti ihan tarkistaa tekoälyltå, milloin apteekissa on pitänyt olla kela-kortti, tässä vastaus: Suomessa Kela-kortti ei ole enää pitkään aikaan ollut pakollinen apteekissa asioimiseen tai lääkekorvausten saamiseen. Apteekkien ja Kelan väliset sähköiset tietojärjestelmät otettiin laajasti käyttöön keväällä 2013. Siitä lähtien Kela-tiedot on voitu tarkistaa suoraan sähköisestä kyselypalvelusta ilman fyysistä korttia.

Vierailija
452/682 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mulla on puhelin usein käsillä, siellä on ostoslistaa ja näkee sovellustarjoukset yms. Lompakko on laukussa jos toisessakin hyvässä tallessa (valitettavasti kadotin kerran täydestä laukusta ja sen jälkeen pakannut  tiukasti). Joten itselleni on ollut kätevämpi tuo. 

Kortista ei lopu akiu eikä näyttö mene pimeäksi, jos olet liian hidas. 

Vierailija
453/682 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sen uskon.

Niin minkä noista? Muistisairauden vai vähävaraisuuden?

Vierailija
454/682 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko nykyään ihmisillä niin kiire ettei ole puolta minuuttia aikaa kaivaa korttia esiin.

Vierailija
455/682 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on jatkuvasti ongelmia mobiilimaksamisessa. Google Walletissa yritän maksaa S-Pankin Visalla. Ainoa missä maksu tuntuu edes jotenkin toimivan on Lidl, ja sielläkin joka toinen kerta saa syöttää pin-koodin. S- ja K-ryhmän kaupoissa ja random-maksupäätteissä pääte ärjäisee että Tuntematon kortti.

Suosin siis perinteistä kortilla maksamista.

Mitä tunnuslukua? Siis Google walletiin jokin tunnusluku? Mitä? Siis sunhan pitää vain avata lukitus ja viedä puhelin lähelle maksupäätettä. 
Tässä sulle ohje:

Kaupoissa: Varmista, että puhelimessasi on NFC-ominaisuus päällä. Avaa puhelimen näyttö ja lukitus. Vie puhelin maksupäätteen lähimaksuluvun kohdalle. Sovellusta ei tarvitse erikseen avata.

Vierailija
456/682 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain idiooteilla ei ole lainkaan käteistä.

Vierailija
457/682 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No puhelimella voit helpommin siirtää kaikki rahasi ryöstäjälle kaikilta tileiltäsi. Parempihan se on kuin että puukosta tulisi. Suosin itse pitää kaikki rahani käteisenä perstaskuissa ja loput povarissa. Käy luovutus vikkelään.

Ne käteiset minä saan helpommin siitä sinun lompakostasi ja pankkikortilla maksan niin kauan ennen kuin huomaat ja maksuraja täyttyy tai PIN koodia kysytään. Mitä teet pelkällä lukitulla puhelimellani?

Vierailija
458/682 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli maksutapa mikä hyvänsä, niin mitä sitten? Pääasia, että maksaminen onnistuu. Se että syntyilee jonoja kassoille jonkun takia on lopultakin turhaa nillitystä. Kaikki ihmiset eivät toimi samalla kaavalla tai nopeudella. Monesti kassoilla hoidellaan myös veikkauksen toimintoja, jotka synnyttä jonoja.

Totta. Tulin juuri Ranskasta viikon matkalta. Ei siellä ihmisillä ole kiire kaupassa. Kaivelevat rahaa tai kännykkää tai mitä vaan. Toki monissa isoissa liikkeissä voi maksaa itse, mutta paljon on henkilökohtaista palvelua ja esimerkiksi elintarvikekaupoussa etenkin vanhemmat ihmiset vaihtaa kuulumisia tutun myyjän kanssa. Ei vaikuta olevan kiirettä. Jos joku mummeli kysyy jotain tuotetta vielä myyjältä, se myyjä lähtee hakemaan tai huutelee toiselle myyjälle, että tuotko appelsiinimehua tai mitä se mummeli nyt onkaan vailla.  Suomessa kaikkia kauppoja vaivaa kasvottomuus ja kiireistä on. Jossain Joensuussa tai muualla Pohjois-Karjalassa käydessäni olen vielä törmännyt siihen, että kaupan kassamyyjä puhelee säästä tai vaikka juhannuksen vietosta, mutta ei sielläkään ollut Prismassa tarjolla muuta kuin täysin neutraalit fraasit. Todella sääli. Aiemmin Suomessa oli aikaa, oli sosiaaliset käytöstavat ja ystävälliset hymyt. Nyt ei enää mitään.

Vierailija
459/682 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kortilla maksaminen on edelleen se "natiivinen" tapa maksaa koska pankit tekevät ne kortit. Puhelimessa riittää jos appissa on bugi tai puhelin jäätyy niin maksu ei mene läpi.

Vierailija
460/682 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina kun joku tunaroi maksua yrittäessään kassalla, on se nainen joka yrittää maksaa puhelimellaan, ja siinä kuluu sina paljon aikaa.

Jos maksamisessa menee kauan kyse on enemmänkin hitaasta ihmisestä kuin hitaasta maksutavasta.