Mikä etu on lähimaksamisessa puhelimella vrt sirukortilla?
"Suurin osa tutkimukseen vastanneista, lähimaksua ostoksia maksaessa käyttävistä suosi fyysistä maksukorttia. Kuitenkin 15–24-vuotiaista lähes 70 prosenttia kertoi hoitavansa lähimaksut älypuhelimella. Älypuhelimella maksaminen on sitä yleisempää, mitä nuoremmista vastaajista on kyse."
https://www.suomenmaa.fi/uutiset/mita-nuorempi-kuluttaja-sen-todennakoi…
Kommentit (682)
Mitä hiton väliä sillä on maksaako kortilla vai kännykällä? Sama aika menee molempiin. En mä ainakaan ole mikään kännykkä käteen juurtunut tyyppi. Jos alkaisin sen kanssa tuhertaa, niin heti olisi täällä joku haukkumassa hitaasta mummosta. Mulla on pieni lompakko, jossa vain muutama korttitasku ulkosyrjällä ja yksi pieni vetoketjullinen tasku pienelle määrälle kolikoita, ei mitään ongelmaa kantaa tuota mukana ja nopeasti ottaa pienestä laukusta tätä korttilompakkoa ja sen etutaskusta maksukorttia. Itseasissa mun lompakko on melkein pienempi kuin mun mini-mallinen iphone. Ja laukkuun menee tasan kännykkä, silmälasit, pieni lompakko, avaimet ja pieni nenäliinapakkaus eli ei mikään säkki, jonka pohjalta alkaisin etsiä näitä joka päivä nopeaan tarvittavia esineitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kortilla maksaminen on edelleen se "natiivinen" tapa maksaa koska pankit tekevät ne kortit. Puhelimessa riittää jos appissa on bugi tai puhelin jäätyy niin maksu ei mene läpi.
Ei se mene läpi jos pankilla on ongelmia kuten nykyään tuppaa usein olemaan. Käteistä en silti ole tarvinnut maksamiseen ainakaan 30 vuoteen.
Ei vielä 90-luvulla voinut kortilla maksaa kaikissa paikoissa, esim. toreilla tai pikkuputiikeissa.
Tein remonttia ja sormet oli menneet märästä ihan ryppyyn.
Kyllä ketutti kun olisin woltannut ruokaa mutta sormenjälki ei kelvannut puhelimelle ollenkaan, ennenkuin vasta seuraavana päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kortilla maksaminen on edelleen se "natiivinen" tapa maksaa koska pankit tekevät ne kortit. Puhelimessa riittää jos appissa on bugi tai puhelin jäätyy niin maksu ei mene läpi.
Ei se mene läpi jos pankilla on ongelmia kuten nykyään tuppaa usein olemaan. Käteistä en silti ole tarvinnut maksamiseen ainakaan 30 vuoteen.
Ei vielä 90-luvulla voinut kortilla maksaa kaikissa paikoissa, esim. toreilla tai pikkuputiikeissa.
Mä en oo yli 30 vuoteen käynyt toreilla tai pikkuputiikeissa. Ysärillä jos joku paikka ei hyväksynyt korttia, en siellä asioinut.
M54
Vierailija kirjoitti:
Puhelin on kaupassa esillä muutenkin kun siellä on ostoslista. Se on myös nopeampaa ottaa laukusta esiin kuin lompakko ja sieltä kortti.
Puhelin yksinkertaisesti on kätevä maksuväline.
Miten deme pitää olla, ettei muista kaupasta tarvittavia tuotteita, vaan pitää koko ajan räpltää puhelinta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kännykkä nopea ja tunnuslukua ei tarvita. Olen 60-vuotias ja en edes muista mun kortin pin koodia. Tosin käyttötilillä mulla vain vähän rahaa.
Eikö koskaan kysy tunnuslukua?
Siis tarkoitatko sä nyt sitä, että joa maksat kännykällä ja sulla on pankkikortti siihen ladattu? Eihän se kysy mitään tunnuslukua. Mulla on face-ID, jolla sen saa auki.
Näppärää, noille nnamantunnistuksillehan kelpaa sun naamakuvakin tai kaksosolento, ei aina tartte olla aitoa henkilöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhelin on kaupassa esillä muutenkin kun siellä on ostoslista. Se on myös nopeampaa ottaa laukusta esiin kuin lompakko ja sieltä kortti.
Miten deme pitää olla, ettei muista kaupasta tarvittavia tuotteita, vaan pitää koko ajan räpltää puhelinta?
En minä muuhun puhelinta kaupassa käytä kuin katsomaan että mitkä ne "henkilökohtaiset plussatarjoukset" nyt sitten tällä viikolla olikaan. Ei noita aina muista.
Ei niin mitään hyötyä maksaa kännykällä.
Sekä NFC yhteys oltava auki= todennäköisesti tuota yhteyttä tullaan käyttämään hyödyksi rikollisten osalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en oo yli 30 vuoteen käynyt toreilla tai pikkuputiikeissa. Ysärillä jos joku paikka ei hyväksynyt korttia, en siellä asioinut.
M54
Miksi sitten sanoit, ettet ole tarvinnut käteistä maksamiseen 30 vuoteen, kun olisit tarvinnut, mutta et halunnut?
Sama kuin sanoisit, että et ole tarvinnut sateenvarjoa koskaan, koska olet mieluummin kastunut sateessa.
Vierailija kirjoitti:
Tein remonttia ja sormet oli menneet märästä ihan ryppyyn.
Kyllä ketutti kun olisin woltannut ruokaa mutta sormenjälki ei kelvannut puhelimelle ollenkaan, ennenkuin vasta seuraavana päivänä.
En olekaan vielä koskaan woltannut puhelimella. Jos kädet naarmuuntuvat, sillä ei ole merkitystä tietokonekäytössä, paitsi jos tilanne äityy niin pahaksi, ettei kirjoittamisesta meinaa tulla mitään.
Puhelimella maksaessa saa s-kaupoissa vältettyä bonuksen kertymisen, joka nykyään katsotaan toimeentulotuessa tulona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on jatkuvasti ongelmia mobiilimaksamisessa. Google Walletissa yritän maksaa S-Pankin Visalla. Ainoa missä maksu tuntuu edes jotenkin toimivan on Lidl, ja sielläkin joka toinen kerta saa syöttää pin-koodin. S- ja K-ryhmän kaupoissa ja random-maksupäätteissä pääte ärjäisee että Tuntematon kortti.
Suosin siis perinteistä kortilla maksamista.
Mitä tunnuslukua? Siis Google walletiin jokin tunnusluku? Mitä? Siis sunhan pitää vain avata lukitus ja viedä puhelin lähelle maksupäätettä.
Tässä sulle ohje:Kaupoissa: Varmista, että puhelimessasi on NFC-ominaisuus päällä. Avaa puhelimen näyttö ja lukitus. Vie puhelin maksupäätteen lähimaksuluvun kohdalle. Sovellusta ei tarvitse erikseen avata.
Ei Google Walletissa mitään tumnuslukua ole. Kortin pin-koodia pääte kysyy. Tiedä sitten, onko S-Pankin ominaisuus, kun täälläkin niin kovasti mainostetaan että mobiilimaksuissa pin-koodeja ei kysellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aa hei lääkkeet haen 3kk välein yleensä ja niitä varten vielä vanhentunut tekniikka, eli kelakortti käytössä. Pidän sen kännykän ja sen kuoren välissä.
Miksi? Eihän apteekkiin ole tarvinnut kela-korttia enää aikoihin. Kun hakee lääkkeet, kela-korvaus tulee automaattisesti. Resepti on apteekissa ja kanta-tiedoista tulee korvausoikeus. Toki henkkarit kannattaa olla mukana. Jos hakee lääkkeet jollekin toiselle, slloin pitäisi olla kela-kortti.
Kyllä täällä meilläpäin suuren kaupungin apteekeissa kysellään edelleen Kela-korttia.
Mitä useampaan paikkaan sitä korttisi numeroa tarjoat, sitä todennäköisemmin se jossain kohtaa katoaa rikollisten mukaan ja sitten tulee ongelmia. Ihan vaan muistutuksena näille googlen tai applen (tai vastaavien) ylimääräisten ulkopuolisten maksusysteemien kätevyyttä kehuville.
Vierailija kirjoitti:
Kännykkä nopea ja tunnuslukua ei tarvita. Olen 60-vuotias ja en edes muista mun kortin pin koodia. Tosin käyttötilillä mulla vain vähän rahaa.
Nopeako? Joka kerta, kun kassajonossa joku alkaa sählätä sen puhelimen kanssa, niin kestää, kestää, eikun, eikun vielä uudelleen😨😨😨
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostin eilen kuudelle henkilölle viikon ruuat ja pesuaineita yms. En todellakaan räplää puhelinta vaan ihan paperilistan kanssa tein ostoksia. Deme olen sitten, kun a4 kokoinen lista oli täynnä jaoteltuna sen mukaan, missä järjestyksessä tavarat on kaupassa.
2 isoa kylmälaukkua täynnä ja kolme isoa kestokassia.
Kauppaan 30 km, joten ei huvita lähteä heti uudelleen.
T. Deme
Vierailija kirjoitti:
Puhelin käyttää virtuaaliluottokortin numeroa ja ei tarvita PIN-koodia. Eli vakoilijat eivät saa mitään hyödyllistä tietoa maksutapahtumasta, kuitista tms. Käytän kaikkeen. Paras on LIDL pay, sitten K-mobiili ja viimeisenä S-sovellus, joka on tosi typerä kun sillä ei voi maksaa.
Antamalla luottokorttisi numeron jonnekin puhelimesi lompakkosovellukseen otat hirveän riskin kortin tietojen päätymisestä vääriin käsiin. Ennemmin tai myöhemmin rysähtää kunnolla. Pitäisi olla vähintään erillinen tili ja kortti ja tilillä rahaa max muutama satanen.
En halua käyttää puhelinta kauppareissulla (etukortti-sovellukset, maksaminen) hygieniasyistä. Kaupassa täytyy koskea ostoskoriin ym., joten mikrobit ja muu lika siirtyisivät puhelimeen. Pankkikorttia ei käytetä kotona, joten pöpöt eivät siirry joka paikkaan. Kädet on huomattavasti helpompi pestä kauppareissun jälkeen kuin puhelin.
Minä kannan kassissa mukana parin litran kolikkopurkkia ja kassalla annan kassaneitosen laskeskella sieltä tarvittavan määrän kolikoita. Kätevää kun ei tarvitse itse rämplätä niitä rahoja.