Mikä etu on lähimaksamisessa puhelimella vrt sirukortilla?
"Suurin osa tutkimukseen vastanneista, lähimaksua ostoksia maksaessa käyttävistä suosi fyysistä maksukorttia. Kuitenkin 15–24-vuotiaista lähes 70 prosenttia kertoi hoitavansa lähimaksut älypuhelimella. Älypuhelimella maksaminen on sitä yleisempää, mitä nuoremmista vastaajista on kyse."
https://www.suomenmaa.fi/uutiset/mita-nuorempi-kuluttaja-sen-todennakoi…
Kommentit (682)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kellolla ne ostokset maksetaan.. tarvi kaivella puhelinta eikä kortteja…
maksan ostokseni kortilla, koska käytän useampaa eri korttia - paljon nopeampaa. pienet ostokset maksan kelloa heilauttamalla lukijalle.
Minä maksan puhelimella koska käytän useampia eri kortteja. Paljon kätevämpää kun ne kaikki kortit on suoraan valittavissa eikä tarvitse turhaan kanniskella lompakkoa mukana.
en mä kanna lompakkoa mukana. mulla on vain korttikotelo… siellä on ajokortti yms, joten se on aina mukana, maksan millä tahansa ostokseni.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä sekuntien säästöä? Lataan ostokset hihnalle, menen pakkaamaan. Kun kassa vetää viimeisiä tavaroita, otan kortin taskusta, odotan kunnes kassa saa summan koneeseen ja maksan. Ei siihen mene mitään ylimääräisiä sekunteja. Puhelimelle tarvitsee isomman taskun. Siinä ero.
valitettavasti tätä näkee hyvin paljon, kun aletaan siinä vaiheessa, kun odotetaan maksua, vasta kaivamaan lompakkoa tai puhelinta laukunpohjalta.
samaan kategoriaan kuuluu ihmiset itsepalvelukassalla. nostetaan korista tuotteet skannauksen jälkeen tasolle ja maksun jälkeen pakataan. kuinka tyhmä pitää olla, ettei osaa latoa niitä suoraan kassiin skannauksen jälkeen?
Kauppakeskus Eastonissa sähkökatkos – asiakkaat siirrettiin rakennuksesta kaatosateeseen
https://yle.fi/a/74-20234629?origin=rss
Vierailija kirjoitti:
Kauppakeskus Eastonissa sähkökatkos – asiakkaat siirrettiin rakennuksesta kaatosateeseen
https://yle.fi/a/74-20234629?origin=rss
Tuolla loppu kiire vähäksi aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan maksanut minkäänlaisella kortilla, aina käteisellä. Sen kätevämpää tapaa ei olekkaan. Kovasti vuosien ajan on pankkini yrittänyt minua saamaan korttimaksajaksi, vielä ei ole onnistunut, eikä tule onnistumaan. Käteisellä ei tule tuhlattua yhtään, kortilla ostelee mitä haluaa, ei ajattele että se on omasta tilistä pois. Luotollahan tietysti kaikki kortin käyttäjät maksaakin, velkaa ja velkaa, eikä oikeaa raha näe koskaan. Ei ihme että heillä on maksuvaikeuksia ja tilit tyhjät, kun luotolla maksavat.
Mulla ei ole edes älypuhelinta eikä tule, nehän on jo ostettaessa risoja, ja joutuu joka vuosi ostaa uuden puhelimen. Mulla 16 v nokin näppäin känny, eikä koskaan ole ollut rikki, vaikka on monesti pudonnutkin.
Pelkkää huuhaata korttimaksut ja älypuhelimet. Niillä haluu vaan vaan huijareille töitä.
Ikävä että et osaa käyttää rahaa kuin siten että näet sen ihan kädessäsi. Puhelimen kortti on ihan sama kuin pankkikortti, ei minullakaan ole luottokortteja. Ihan samalta tililtä maksetaan kaikki käteisellä kortilla tai puhelimella. Mutta tuo viesti oli taas todiste siitä että ei oikein ymmärretä miten nämä maksutapahtuman toimivat.
Niinkö tuossa luki että ei osaa rahaa käyttää. Noh, se on sun tulkinta, jos riitaa haastaa haluat. Kyllä minulla on ymmärrystä asioihin, olen sentään 60 v ja elämää nähnyt, jo todennut mikä on mulle paras vaihtoehto, ei ainakaan se että vinguttelisin holtittomasti luottokorttia. Minä pärjään läppärillä, en tarvi älypuhelimia mihinkään, enkä luottokorttia. Tämä on minun tapani, sinulla on oma tapasi maksaa luotolla elämäsi ja olla veloissa. Se on sun asia. Joten en kannusta sinua arvioimaan mitä osaan ja mitä en. Velkaongelmat suomen kansalaisilla, ei ole mun päässäni tulleita ajatuksia, vaan lehdestä ja tv luettu ja kuunneltu.
No niinhän itse kirjoitit että raha-asiat ei pysy hallussa jos käytät muuta kuin käteistä🤷
Luottokortistakin puhut vain itse, lainaamassasi viestissä ei siitä puhuttu mitään. Hyvä että olet löytänyt itsellesi hyvän tavan olla tuhlaamatta holtittomasti. Meiltä muilta se onnistuu ilman käteisen käyttöäkin.
Höpö höpö, en ole sellaista kirjoittanut mitä ei ole tapahtunut. Kuvittelet ja haastat riitaa..
Hienoa että otat opiksesi mitä kerroin, itse sinä et osaisiaan ellei joku sulle kertoisi. Mistä tulee kortin käyttäjän? Siitä ettei pysty maksamaan käteisellä kun ei ole tilillä rahaa, kun ne menevät viimekuun luottovelkoihin. Kallista rahaa tuo luottokortti ostaminen. Käteinen on para557s, siitä olemme kaikki samaa mieltä.
"Kallista rahaa tuo luottokortti ostaminen". Ilmaista rahaa se on, kun maksaa saldon pois kuun lopussa. On oikeasti hämmästyttävää, miten porukka ei pysyy hahmottamaan asiaa. Käytän luottoa varsin usein, syistä joita tässä ketjussakin on käyty läpi. Vaikka voisin maksaa debitiltäkin.
Ilmaista se on, ja vielä saa bonuspisteitä tai rahaa kortin avaamisesta ja sen käytöstä esim. bensiini, ravintola ym., maksamisessa saa etuja jopa 5 %, ja nämä edut saa rahana tilille.
Vierailija kirjoitti:
Mihin te käytätte nuo kaikki elämänne ylimääräiset, säästetyt sekunnit?
Sitä aina ihmettelen katsellessani ihmisiä, jotka juoksevat metroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä sekuntien säästöä? Lataan ostokset hihnalle, menen pakkaamaan. Kun kassa vetää viimeisiä tavaroita, otan kortin taskusta, odotan kunnes kassa saa summan koneeseen ja maksan. Ei siihen mene mitään ylimääräisiä sekunteja. Puhelimelle tarvitsee isomman taskun. Siinä ero.
valitettavasti tätä näkee hyvin paljon, kun aletaan siinä vaiheessa, kun odotetaan maksua, vasta kaivamaan lompakkoa tai puhelinta laukunpohjalta.
samaan kategoriaan kuuluu ihmiset itsepalvelukassalla. nostetaan korista tuotteet skannauksen jälkeen tasolle ja maksun jälkeen pakataan. kuinka tyhmä pitää olla, ettei osaa latoa niitä suoraan kassiin skannauksen jälkeen?
Meille aikuisemmille ihmisille on opetettu, että kun kaikki ostokset on maksettu, sitten ne vasta ovat sinun pakattaviksi. Siksihän siinä kaupan kassassakin on rakennettuna se alue, minne ostokset menevät, ja tila kassan päädyssä pakkaamista varten.
Toisaalta, eipä siinä mene kauaa aikaa, en ymmärrä mikä tulipalokiire siinä kassalla on oltava. Annetaan jokaisen hoitaa asiansa rauhassa ja oman tapansa mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen liian riskitietoinen, että ikinä laittaisin maksutietojani kännykkääni, josta korttien linkittämisestä nyt puhumattakaan. Jos maksan verkkopankissa tai kortilla jotain, putsaan kaikki tiedot + historian, en käytä automaattista täyttöä tms.
Eikö näitä ihmisiä pelota ajatus että sille kännykälle käy jotain, ja sitten ovat kusessa?
Ei pelota, koska minulla on ne kortit kuitenkin olemassa.
Mitä se auttaa, kun puhelimeen murtaudutaan?
"Mihin te käytätte nuo kaikki elämänne ylimääräiset, säästetyt sekunnit?"
Ehtivät nopeammin seuraavaan kiireeseen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin te käytätte nuo kaikki elämänne ylimääräiset, säästetyt sekunnit?
Sitä aina ihmettelen katsellessani ihmisiä, jotka juoksevat metroon.
Luulen, että enemmänkin ongelma on oman elämän aikatauluttamisessa. Ei osata lähteä kotoa ajoissa, sitten pitää ehtiä töihin tai muualle tiettyyn kellonaikaan ja sitten rynnitään liikennevälineissä, kaduilla ja kaupoissa, koska ollaan aina myöhässä.
Sirukortti on parempi. Puhelin on painava mäliskä ja harvoin mukana. Silloin kätevä, jos tarvii siirtää tililtä - toiselle euroja maksuun.
Vierailija kirjoitti:
Ei mua ainakaan kiinnosta mikään sekuntien säästö. Puhelimella maksaminen vain on kätevämpää kun se on kuitenkin aina mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhelin on kaupassa esillä muutenkin kun siellä on ostoslista. Se on myös nopeampaa ottaa laukusta esiin kuin lompakko ja sieltä kortti.
Puhelin yksinkertaisesti on kätevä maksuväline.
Puhelin on nopeampi ottaa laukusta kuin lompakko? Logiikka tälle? :D
Puhelimen ottamiseksi laukusta tarvitsee:
1. Ottaa puhelin laukusta
Kortin ottamiseksi laukussa olevasta lompakosta tarvitsee:
1. Ottaa lompakko laukusta
2. Ottaa kortti lompakosta
Onko muka niin vaikea käsittää kumpi on nopeampaa?
Ottaa seteli taskusta on kaikkein nopein tapa.
Voidaan järjestää vaikka kilpailu jossa toisella on vyökotelossa kännykkä ja toisella seteli, kumpi vetäsee sen nopeammin kassalle.
Ja kumpi odottaa kassaan lyömistä ja vaihtorahoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhelin on kaupassa esillä muutenkin kun siellä on ostoslista. Se on myös nopeampaa ottaa laukusta esiin kuin lompakko ja sieltä kortti.
Puhelin yksinkertaisesti on kätevä maksuväline.
Puhelin on nopeampi ottaa laukusta kuin lompakko? Logiikka tälle? :D
Puhelimen ottamiseksi laukusta tarvitsee:
1. Ottaa puhelin laukusta
Kortin ottamiseksi laukussa olevasta lompakosta tarvitsee:
1. Ottaa lompakko laukusta
2. Ottaa kortti lompakosta
Onko muka niin vaikea käsittää kumpi on nopeampaa?
Ottaa seteli taskusta on kaikkein nopein tapa.
Voidaan järjestää vaikka kilpailu jossa toisella on vyökotelossa kännykkä ja toisella seteli, kumpi vetäsee sen nopeammin kassalle.
Ja kumpi odottaa kassaan lyömistä ja vaihtorahoja.
Maksaa tasarahalla, niin se on siinä, kaikki käteistä käyttävät osaavat laskea ilman älypuhelinta.
Olen vanhan kolukunnan kasvatti ja selkeintä minulle on pitää maksaminen ja puhelin erillään että pysyy homma hanskassa.
Helpompi kortti on pitää maksuvälineenä kuin painava iso puhelin. Puhelin likaantuu ja kuluu jos sen aina kaivaa esille.
Vierailija kirjoitti:
Olen vanhan kolukunnan kasvatti ja selkeintä minulle on pitää maksaminen ja puhelin erillään että pysyy homma hanskassa.
Olet oikeassa!
Multitaskaaminen; vaara aivoillemme
Multitaskaaminen eli se, että teet montaa asiaa samaan aikaan, ei ole hyväksi aivoillesi. Vaikka me usein ajattelemme että tämän kaltainen tehokkuus on positiivinen asia, ei välttämättä ole...
https://mielenihmeet.fi/multitaskaaminen-vaara-aivoillemme/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksamisessa on hyvin vähän eroa. Ero tulee siitä kumpaa niistä sä kannat niin että sun on helpompi ja nopeampi ottaa se esille.
Toisessa naputtelet pinniä, toisessa et
Eihän sitä korttimaksamisessakaan näpytellä, jos lähimaksulla ostaa alle 50 eur
Puhelin vaatii aina lukitusnäytön avaamisen os lähimaksu on käytössä. Fyysinen kortti kysyy tunnusluvun satunnaisesti alle 50e ostoksissa. Eli puh. On turvallisempi.
Itse maksan vielä puhelintakin helpommin. Eli tilaan ruoat verkkokaupasta, siinä kun tilaa ruoat, se maksu menee automaattisesti yhden näppäimen tekniikalla.