Miten eläimistä pitävät lihaa syövät ihmiset tulevat toimeen kaksinaismoralisminsa kanssa?
Mun mielestä on vähän outoa sanoa pitävänsä eläimistä, mutta kumminkin syödä niitä ja usein tuotantoeläinten kohtelu on aika julmaa.
Kommentit (95)
Ei siinä mitään kaksinaismoralismia ole. Minä pidän eläimistä sekä elävinä että lautasella. Jälkimmäisessä vain rajatusta määrästä eläimiä.
Pidän koirista, mutta en voi sietää kissoja. Ei se mene niin, että aina automaattisesti pitää kaikista eläimistä.
Mitä ongelmaa on syödä sitä, mistä pitää? Ihmissyönnistä en kuitenkaan osaa sanoa, se voisi olla ns. rajatapaus.
Miten kukaan voi sanoa pitävänsä banaanista, vaikka syö sitä???
Kerran yksi feissari tuli piipittämään luonnonsuojelusta. Ja tupakka kädessä. Kysyin että tietääkö miten paljon metsiä/viidakkoa tuhotaan tupakkaviljelmien takia? Loppui se keskustelu siihen.
Vierailija kirjoitti:
Laitetaan sinut keskelle umpimetsää talvella. Riittääkö sun ruoaksi mustikanvarvut ja lumi? Sinä olet kaksinaismoralisti. Minä syön lihaa, koska olen pohjoisen asukas ja tarvitsen riittävän tukevaa ravintoa. Pelkät soijapavut ja kikkiherneet ei minulle riitä. Ehkä sota tekisi suomalaisille gutaa, jotta alkaisivat hahmottaa todellisuutta paremmin. Ehkäpä iivanat järjestävät meille yllärin, ihmiset lähdetetään kämpistään ja ruoka alkaa olla kortilla ja soijapavut loppu. Siinä todellakin loppuu tämä ilmastovouhottajien kaksinaismoralismi. Ja muuten, miten näitä ympäristönystäviä ei yhtään häiritse vihreän siirtymän tieltä kaadettavat metsät ja tuhotut mannut?
T. Oikea luonnonsuojelija ja yksinäismoralisti
Tukevaa ravintoa tosiaan näyttävät suomalaiset syövän.
Vierailija kirjoitti:
Pidän koirista, mutta en voi sietää kissoja. Ei se mene niin, että aina automaattisesti pitää kaikista eläimistä.
Niin ja se oikeuttaa kiduttamiseenko?
Mikä siinä on ongelma? Pidän minä elokuvistakin, mutta silti katson niitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja se oikeuttaa kiduttamiseenko?
Niinkö tuossa sinun mielestäsi lukee? Jos kyllä, menepä elokuussa esikouluun opettelemaan lukemisen alkeita.
Rakastan hevosiani ja koiriani enkä voisi ikinä syödä niitä. Silti minulle ei ole mikään ongelma syödä esim. porsaan tai kanan lihaa. EI minulla niihin mitään tunnesidettä ole.
Vierailija kirjoitti:
Laitetaan sinut keskelle umpimetsää talvella. Riittääkö sun ruoaksi mustikanvarvut ja lumi? Sinä olet kaksinaismoralisti. Minä syön lihaa, koska olen pohjoisen asukas ja tarvitsen riittävän tukevaa ravintoa. Pelkät soijapavut ja kikkiherneet ei minulle riitä. Ehkä sota tekisi suomalaisille gutaa, jotta alkaisivat hahmottaa todellisuutta paremmin. Ehkäpä iivanat järjestävät meille yllärin, ihmiset lähdetetään kämpistään ja ruoka alkaa olla kortilla ja soijapavut loppu. Siinä todellakin loppuu tämä ilmastovouhottajien kaksinaismoralismi. Ja muuten, miten näitä ympäristönystäviä ei yhtään häiritse vihreän siirtymän tieltä kaadettavat metsät ja tuhotut mannut?
Yksinäinen incelli sinä ainakin olet 🤭
Vierailija kirjoitti:
Hoidan eläimeni hyvin, en halua syödä stressilihaa.
Ihmisten syömisestä joutuu linnaan.
Kaupan lihaakaan en syö.
Moraalini kestää oikein hyvin.
Suurempana ongelmana näen itseään eläinrakkaaksi kutsuvat ihmiset. Heillä kun tuntuu mopo olevan aina hukassa.
Ihmisen syöminen eli kannibalismi ei itsessään ole Suomen laissa suoraan kiellettyä, mutta käytännössä tekoon liittyvät toimet ovat lähes aina laittomia ja rangaistavia.
- Minilex
Ap on selkeästi joku luonnosta vieraantunut kaupunkilaiskakara. Kun on koko ikänsä asunut maatilalla, tietää, että on täysin luonnollista pitää ja huolehtia eläimistä, jotka jossain vaiheessa muuttuvat ruuaksi.
Onko AP koskaan tappanut esim. hyttystä tai torakkaa? Jos olet niin älä tule moralisoimaan muita.
Me ihmiset katsos annetaan erilaisille eliöille erilaisia moraalisia arvoja. Sinun maailmassasi esim. tuholaisten, hyönteisten ja kotieläinten arvo olisi aina kaikille ihmisille sama mikä ei ole totta.
Vierailija kirjoitti:
Paras esimerkki oli kun Brasiliassa kaadettiin sademetsää valtavasti ilmastokokouksen tieltä.
Trump näytti muille maille mallia sanoutumalla irti valtavista globaalin eliitin ilmastomaksuista, köyhän Suomen pitäisi tehdä sama välittömästi.
Vierailija kirjoitti:
Rehellisesti ajateltuna tässä on pieni ristiriita. Olen vähentänyt tuotantoeläinten syöntiä hiukan ja ottanut riistaa tilalle. Olen myös vähentänyt lihansyöntiä ihan terveyssyistä. Äsken vetäisin pikarjoaksi järvikalapuikkoja.
Riistaa? Metsästätkö itse murhan haluinen inseli?
Koirille on uimahalleja ja terapiaa. Sikoja pidetään niin pienessä tilassa, että ne eivät voi kääntyä. Naudat viettävät elämänsä pääasiassa sisätiloissa ja osa päästään kiinni. Suomen yleisin lintu eli broileri ei näe taivaanvaloa. Suomessa broilerin kasvattamot ovat Euroopan mittapuulla hyvin suuria. Sika on muuten vähintään yhtä älykäs kuin koira.
Kyllä siinä ristiriitaa riittää.
Vierailija kirjoitti:
Koirille on uimahalleja ja terapiaa. Sikoja pidetään niin pienessä tilassa, että ne eivät voi kääntyä. Naudat viettävät elämänsä pääasiassa sisätiloissa ja osa päästään kiinni. Suomen yleisin lintu eli broileri ei näe taivaanvaloa. Suomessa broilerin kasvattamot ovat Euroopan mittapuulla hyvin suuria. Sika on muuten vähintään yhtä älykäs kuin koira.
Kyllä siinä ristiriitaa riittää.
Ei tuossa mitään ristiriitaa ole. Eläimet eivät ole yhdenvertaisia, kuten eivät ole ihmisiäkään. Yksi lapsi pääsee joka kesä Linnanmäelle ja saa hellyyttä ja rakkautta osakseen joka päivä. Toinen lapsi kuolee höyrymopiitettuna.
Vierailija kirjoitti:
Et sinä mikään luonnon suojelija ole, vaan säälittävä inseli.
Hoidan eläimeni hyvin, en halua syödä stressilihaa.
Ihmisten syömisestä joutuu linnaan.
Kaupan lihaakaan en syö.
Moraalini kestää oikein hyvin.
Suurempana ongelmana näen itseään eläinrakkaaksi kutsuvat ihmiset. Heillä kun tuntuu mopo olevan aina hukassa.