Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ollaan viisikymppinen pariskunta, yhdessä

Vierailija
29.06.2026 |

Oltu nelisen vuotta. Nyt kun on keskusteltu asioista enempi, on käynyt mm. ilmi, että mies ei halua enää naimisiin, ei halua enää ottaa velkaa, eli ostaa asuntoa ja viimeisin oli se, että muutto toiselle paikkakunnalle ei ole hänelle vaihtoehto. Mulla asuu lapset kauempana, missä olisi parempi asua esim. mun töiden vuoksi ja olen miettinyt jo ennen tapaamistamme, että muutto olisi fiksua. Mietim tässä nyt, onko nää nyt niin tärkeitä asioita mulle, että jossain kohtaa muutan, lähti mies mukaan tai ei. Myös asunnon ostoa olen miettinyt, asumme nyt vuokralla. Millaisia ajatuksia herättää? Vai olenko vaan liian vaativa?

Kommentit (82)

Vierailija
61/82 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi viisikymppisten pitäisi mennä naimisiin? Tai ottaa velkaa asuntoa varten? 

Pimeetä hommaa. Noihan on lapsiperhettä perustavien nuorten juttuja! Koskaan, ikinä, missään muulloin noissa ei ole mitään ideaa.

Vierailija
62/82 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehellä on hyviä perusteluja, enkä ymmärrä miksi hänen pitäisi niistä tinkiä.

Et ymmärrä miten parisuhde toimii ja miten se pidetään onnellisena? Kai sentään ymmärrät, että miehen perustelut eivät ole sen parempia tai varsinkaan tärkeämpiä kuin ap:n tarpeet? 

Jos pariskunnalla on kovin erilaiset tulevaisuuden toiveet, joko molemmat joustavat, tai sitten erotaan. Jos pelkästään toinen luopuu toiveistaan, eihän siitä koskaan tule tasaveroista suhdetta. Varsin älyllisesti rajoittunut näkemys, että vain toisen toiveita pitää noudattaa: ei missään nimessä! Parisuhde on kahden kauppa ja kompromisseja. Jos toinen ei halua tehdä kompromisseja se on valinta:  hänelle omat periaatteet ovat parisuhdetta tärkeämmät. Jää yksin sitten. 

Moni on myös valmis jyräämään toisen toiveet, esim. läheisyyden tarpeen tai sitoutumishalun suhteen. Miksi kukaan haluaisi elää suhteessa, jossa oma kumppani kokee jäävänsä jatkuvasti jostain paitsi? On varmaan kivaa olla ihminen, jolla on murheellinen kumppani ja miettiä milloin se löytää jonkun jonka kanssa voi olla onnellinen. 

Mitä tarvetta taloudellinen sopimus nimeltä avioliitto palvelee, ja mitkä ovat sen negatiiviset vaikutukset?

Mitä tarvetta omistusasuminen ja asuntovelka 50v+ iässä palvelevat, ja mitkä ovat näiden negatiiviset vaikutukset?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/82 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitään ehtoja et miehelle pysty asettamaan, eikä hänkään sinulle. Olette jo sen verran iäkkäitä, että on parempi kun kumpikin elää omaa elämäänsä. Olkaa sen verran yhdessä, kuin oikeasti pystytte. Älkää pakottako itseänne ja toista yhtään mihinkään.

Ai 50v on nykyään iäkäs? 🤣

Miten niin nykyään, 50 v on aina ollut iäkäs eikä se siitä eläkeiän nostolla tai botoxilla muuksi muutu

Juuri näin. Ehkä 10-15 siedettävää vuotta jäljellä enää, sitten 0-20 vuotta silkkaa kärsimystä ja sinnittelyä. Kyllä tuo aika iäkäs ikä on.

Vierailija
64/82 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

etkö aiemmin 'päässyt' naimisiin? siis onko se ja omistusasunto todella tärkeää? vuokralla olo on sinullekin joustavampaa. mistä tiedät, mihin lapsesi seuraavaksi muuttavat. ovat vielä nuoria ja muuttavat töiden perässä, tai eroavat. ostakaa jotkut sormukset, jos se sinulle on tärkeää ja pidä nimettömässä niin saat olla ulospäin varattu.

Vierailija
65/82 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos puolisoni alkaisi horista uudesta asuntolainasta niin alkaisin epäillä että hänellä on orastava dementia tms.

Miten voisi olla hoksottimet noin oudoilla taajuuksilla?

M52

Vierailija
66/82 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannataa pitää omat kämpät. Paljon helpompi tehdä omat päätökset sit kun on niiden aika.

Vierailija
67/82 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehellä on hyviä perusteluja, enkä ymmärrä miksi hänen pitäisi niistä tinkiä.

Eihän tuossa mitään perusteluja ollut mieheltä. Ilmoitti vain mikä ei käy. Ap voi tyytyä siihen mitä mies haluaa tai jatkaa omillaan. Siihen ei tarvita uutta ukkoa.

Vierailija
68/82 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hölmöt suunitelmat ap:lla, miehellä järkevät. Et ole parikymppinen enää ap, järki käteen.

Vierailija
69/82 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan muuttaisi toiselle paikkakunnalle saatikka alkaisi ottaa asuntolainaa. 

Mutta eikö olisi vanhempana helpompi olla lähellä omia lapsia. Nyt kun muuttaa, niin ehtii hyvin kotiutua uudelle paikkakunnalle jo ennen eläkeikää.

Riippuu siitä haluaako olla riesa omille lapsilleen. Itse en ajatellut olla - sitten kun hihna alkaa luistaa niin hoivakotiin suoraan. Lasten hyppyyttäminen hoitamassa pari vuotta välissä ei kenenkään elämänlaatua paranna.

Hankalampaa on, jos vanhempi on kaukana. Hoivakotipaikan voi järjestää oli lähellä tai kaukana, mutta muusta asioista huolehtiminen on helpompaa, jos on samalla paikkakunnalla tai ei ainakaan tuntien matkan päässä. Toki lapset voivat ja saavat muuttaa, miten itse haluavat. Jos arvelee kaikkien lasten muuttavan muualle, niin tuskin ap olisi edes maininnut asiaa aloituksessaan.

Vierailija
70/82 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä että nyt omistusasunto ei olekaan hyvä juttu, kun täällä on kuitenkin vuosia haukuttu vuokralla asujia luusereiksi

Vierailija
71/82 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti otti yksin asuntolainan 55-vuotiaana. Ihmeellisiä kuvitelmia, että ihminen on viisissäkymmenissä jo toinen jalka haudassa

Vierailija
72/82 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitään ehtoja et miehelle pysty asettamaan, eikä hänkään sinulle. Olette jo sen verran iäkkäitä, että on parempi kun kumpikin elää omaa elämäänsä. Olkaa sen verran yhdessä, kuin oikeasti pystytte. Älkää pakottako itseänne ja toista yhtään mihinkään.

Tuon ikäinen aikuinen ei tarvitse välttämättä häitä ja yhteistä omistusasuntoa. Sen verran on elämää takana, että 2 asuntoa ja vuokrattu sellainenkin riittää. 

Välillä voi asua yhdessä jos kiinnostaa. 

Jos välttämättä tahtoo avioitua, ei silloinkaan kukaan pakota saman katon alle.

Vierailija
73/82 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun äiti otti yksin asuntolainan 55-vuotiaana. Ihmeellisiä kuvitelmia, että ihminen on viisissäkymmenissä jo toinen jalka haudassa

Minäkin 50v, ihan vaan itselleni. En enää yhteistä kenenkään kanssa. Ja luovun tästä, kun ikä alkaa kutosella.

Vierailija
74/82 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuon ikäinen aikuinen ei tarvitse välttämättä häitä ja yhteistä omistusasuntoa. Sen verran on elämää takana, että 2 asuntoa ja vuokrattu sellainenkin riittää. 

Ai ei tarvitse? Sinä et päätä kuka tarvitsee ja mitä. Kuulostat melkoiselta harpulta

Vierailija
75/82 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen etäsuhteessa ollut jo monta vuotta. Ei tässä reilu viidenkympin iässä enää jakseta perustaa yhteistä kotia tai taloutta. Vietetään aikaa toistemme luona vuorotellen. 

Että ymmärrän tätä miestä hyvin. 

Vierailija
76/82 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen etäsuhteessa ollut jo monta vuotta. Ei tässä reilu viidenkympin iässä enää jakseta perustaa yhteistä kotia tai taloutta. Vietetään aikaa toistemme luona vuorotellen. 

Me asumme kyllä yhdessä

t.Ap

Vierailija
77/82 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin no, se mitä sinä haluat, ei tarkoita sitä, että kaikki muutkin ajattelevat samoin

Vierailija
78/82 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos puolisoni alkaisi horista uudesta asuntolainasta niin alkaisin epäillä että hänellä on orastava dementia tms.

Miten voisi olla hoksottimet noin oudoilla taajuuksilla?

M52

Sinä varmaan asut yhdessä hänen kanssaan, ja suhteenne on vanha ja vakiintunut?

Vierailija
79/82 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai ei tarvitse? Sinä et päätä kuka tarvitsee ja mitä. Kuulostat melkoiselta harpulta

VÄLTTÄMÄTTÄ tarvitse.

Opettele lukemaan. 

Kuka on päättänyt ja mitä, paitsi sinä että olen harppu?

Nuohan ovat vaihtoehtoja. Erilaisia ratkaisuja voi tehdä tilanteen mukaan!

Vierailija
80/82 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me asumme kyllä yhdessä

t.Ap

Toimiiko suhteenne myös väliaikaisesti erikseen? Tai kahden asunnon taktiikalla?