Ollaan viisikymppinen pariskunta, yhdessä
Oltu nelisen vuotta. Nyt kun on keskusteltu asioista enempi, on käynyt mm. ilmi, että mies ei halua enää naimisiin, ei halua enää ottaa velkaa, eli ostaa asuntoa ja viimeisin oli se, että muutto toiselle paikkakunnalle ei ole hänelle vaihtoehto. Mulla asuu lapset kauempana, missä olisi parempi asua esim. mun töiden vuoksi ja olen miettinyt jo ennen tapaamistamme, että muutto olisi fiksua. Mietim tässä nyt, onko nää nyt niin tärkeitä asioita mulle, että jossain kohtaa muutan, lähti mies mukaan tai ei. Myös asunnon ostoa olen miettinyt, asumme nyt vuokralla. Millaisia ajatuksia herättää? Vai olenko vaan liian vaativa?
Kommentit (49)
Olet.
Miehesi on tehnyt sulle selväksi rajansa näitten asioitten suhteen.
Joko hyväksyt tai sitten alat etsimään uutta miestä. Et voi olla varma että se uusikaan olis kiinnostunut tekemään niiku sinä haluat.
Vierailija kirjoitti:
Molemmat on oikeassa. Seuraava tapaus, kiitos.
En mä usko, että tässä kumpikaan on ns. oikeassa, lähinnä olisi kiva pallotella eri näkökulmia ja kuulla mahd kokemuksia vastaavista tilanteista
T.ap
Vierailija kirjoitti:
Olet.
Joko hyväksyt tai sitten alat etsimään uutta miestä. Et voi olla varma että se uusikaan olis kiinnostunut tekemään niiku sinä haluat.
No uuden miehen etsintä ei nyt ole ekana mielessä, kävi tässä miten kävi
T.ap
Jos olisin se mies, juoksisin. Ap on täysin kypsymätön.
Vierailija kirjoitti:
Olet.
Eli miehen pillin mukaan pitäis ap:nkin elää?
Miehellä on hyviä perusteluja, enkä ymmärrä miksi hänen pitäisi niistä tinkiä.
Vierailija kirjoitti:
Miten se kypsymättömyys ilmenee?
Vierailija kirjoitti:
Ai, mä ajattelin, että kun pohdin näitä asioita, on se merkki kypsyydestä
T.ap
Ihanhan se riippuu siitä, haluatko mieluummin olla ko. miehen kanssa vai saada ne edut, jotka muutto elämääsi toisi. Vapaa valinta.
Sairasta että pitää keskustelupalstalle kirjoitella. Käsittele parisuhdeasiat parisuhteen sisällä.
Sinulla on ehkä 15 vuotta vielä työuraa jäljellä. Samoin miehelläsi, jos hän ei ole kovin paljon sinua vanhempi.
Jos nyt ostatte asunnon, ehdittekö maksaa sen pois, ennen eläkkeelle jäämistä? Vai onko uudella paikkakunnalla asunnot sen verran halpoja, että pystyisitte maksamaan sen käteisellä? Eläkkeellä tulot ovat huomattavasti pienemmät, ja voi olla vaikeaa maksaa asuntolainaa ja yhtiövastiketta. Eläkkeellä haluaisi nimenomaan nauttia elämästä, eikä kituuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Sairasta että pitää keskustelupalstalle kirjoitella. Käsittele parisuhdeasiat parisuhteen sisällä.
Eikö keskustelupalstalla nimenomaan keskustella eri asioista?
Miehesi on piilohomostelija, odottaa poikarakkautta.
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on ehkä 15 vuotta vielä työuraa jäljellä. Samoin miehelläsi, jos hän ei ole kovin paljon sinua vanhempi.
Jos nyt ostatte asunnon, ehdittekö maksaa sen pois, ennen eläkkeelle jäämistä? Vai onko uudella paikkakunnalla asunnot sen verran halpoja, että pystyisitte maksamaan sen käteisellä? Eläkkeellä tulot ovat huomattavasti pienemmät, ja voi olla vaikeaa maksaa asuntolainaa ja yhtiövastiketta. Eläkkeellä haluaisi nimenomaan nauttia elämästä, eikä kituuttaa.
Tää on totta, mutta ei me mitään isoa lukaalia tarvitakaan ja kumpikin tienaa ihan hyvin
T.ap
Mitään ehtoja et miehelle pysty asettamaan, eikä hänkään sinulle. Olette jo sen verran iäkkäitä, että on parempi kun kumpikin elää omaa elämäänsä. Olkaa sen verran yhdessä, kuin oikeasti pystytte. Älkää pakottako itseänne ja toista yhtään mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Mitään ehtoja et miehelle pysty asettamaan, eikä hänkään sinulle. Olette jo sen verran iäkkäitä, että on parempi kun kumpikin elää omaa elämäänsä. Olkaa sen verran yhdessä, kuin oikeasti pystytte. Älkää pakottako itseänne ja toista yhtään mihinkään.
Ai 50v on nykyään iäkäs? 🤣
Elä omaa elämääsi, älä jätä sulle tärkeitä asioita tekemättä miehen vuoksi. Vietätte yhteistä aikaa sen minkä pystytte, vaikka ette asuisi samalla paikkakunnalla. Tai jos haluatte välttämättä jakaa päivittäisen arjen toisen kanssa, niin ehkä parempi erota. Ette halua samoja asioita. Tuossa vaiheessa elämää ei ehkä tarvi enää niin paljon kompromisseja tehdä, kun lapsetkin on jo tehty ja aikuiseksi saatu? He lienevät sun elämän tärkeimmät ihmiset kuitenkin, ei mies, jonka olet tuntenut 4 v.
Vierailija kirjoitti:
Elä omaa elämääsi, älä jätä sulle tärkeitä asioita tekemättä miehen vuoksi. Vietätte yhteistä aikaa sen minkä pystytte, vaikka ette asuisi samalla paikkakunnalla. Tai jos haluatte välttämättä jakaa päivittäisen arjen toisen kanssa, niin ehkä parempi erota. Ette halua samoja asioita. Tuossa vaiheessa elämää ei ehkä tarvi enää niin paljon kompromisseja tehdä, kun lapsetkin on jo tehty ja aikuiseksi saatu? He lienevät sun elämän tärkeimmät ihmiset kuitenkin, ei mies, jonka olet tuntenut 4 v.
Mä komppaan tätä
Miksi muutit miehen kanssa yhteen, jos kerran naimisiin vielä haluaisit? Teit asiat väärässä järjestyksessä. Nuo ovat muutenkin niin isoja juttuja, että niistä olisi hyvä puhua jo alkuvaiheessa.
Moni suhde kariutuu joka tapauksessa. Tee sellaisia päätöksiä, jotka parantavat elämänlaatuasi pitkällä aikavälillä ja joiden kanssa voit elää. Kyllä monelle aikuisten lasten läheisyys ja hyvä suhde (tuleviin) lastenlapsiin on ymmärrettävästi tärkeämpi kuin joku mieskämppis, joka ei halua edes sitoutua naiseensa.
Molemmat on oikeassa. Seuraava tapaus, kiitos.