Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluan erota vauvavuonna

Vierailija
28.06.2026 |

Esikoinen, eikä ole mitenkään erityisen vaikea vauva. Ainoa vaikea on isänsä, jonka kanssa ei mitään voida keskustella enää, joka luulee tekevänsä ison osan vauvaan liittyvistä asioista eikä näe totuutta edes silloin, kun on ollut vauvan kanssa kaksin, jolloin olen jo helpottanut tilannetta järjestelemällä asiat puolivalmiiksi, ja mies on näiden hetkien jälkeen ihan poikki ja sekaisin uupumuksesta. Kuvittelee että minulle vauva on jotenkin helpompi. Sitten esiintyy jonkinlaisena vauvaguruna, vaikkei ota edes selvää mistään vauvoihin liittyvästä. En tiedä mistä kuvittelee tietävänsä asioita, mutta jo pikainen googletus yleensä paljastaa että eipä tiennyt. Olen niin kyllästynyt ja väsynyt ja haluaisin vaan erota ja olla rauhassa hänen päsmäröinniltään. Poika on ihana, ikää nyt 8kk. Aina sanotaan ettei vauvavuonna saa erota. Mutta entä jos tuntuu että silmät aukesivat vasta lapsen myötä toisen luonteelle? Ollaan oltu yhdessä kuitenkin yli viisi vuotta mistä asuttu yhdessä valtaosa. En tiedä mitä haen aloituksella. Vertaistukea ja kokemuksia varmaan.

Kommentit (226)

Vierailija
161/226 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

sinä olet poika käsittänyt asiat väärin. Hyvähän se on jos mies osallistuu, mutta minun mieheni osallistui niin, että kävi keuhkokuumeessakin töissä. Ei koskaan valittanut. Sairaslomailija sai potkut ja viha niskaansa. Ei syytellyt minua koskaan mistään vastuunsa kantoi. Mitä sinä tiedät 50-luvusta? Minä synnyin vuonna 1954 se oli aika kovaa aikaa se. Sodan jälkeisiä vuosia. Minun sukupolveni ja sitä edeltävät ovat tämän maan ja nykyisen pehmeän yhteiskunnan teille kovalla työllä rakentaneet. Kritiikkiä kannattaa kuunnella niiltä jotka ovat jo elämässään ehtoopuolella. 

 

T. Mummeli 

Sen rakensi kylläkin teitä edeltävä sukupolvi. Kritiikkiä kuunnellaan niiltä jotka ovat osoittaneet elämällään että heillä on jotain esimerkillistä annettavaa. Esimerkiksi heiltä jotka kykenevät empatiaan ja tasapainoiseen keskusteluun eivätkä vihaa ja lyttää naisia.

 Olet hyvinvointivaltion synnystä aivan kuutamolla. Minun lapsuudessani joka toinen mies oli juoppo ja väkivaltainen. Sodan traumat oli kaikkialla ja meillä oli kaikinpuolinen todella niukkaa. Et voi mitenkään ymmärtää lapsiparka. Töitä tehtiin aivan eri tavalla.  

 

T. Mummeli

Miksi niiden juoppojen ja väkivaltaisten miesten kanssa piti mennä naimisiin ja tehdä lapsia? Miehethän oli sellaisia jo ihan seurustelun alussa. Vai tarkoitatko haulikkohäitä, myöhäistähän siinä sitten oli.

Ihmisissä on kuule muitakin puolia kuin vain niiden heikkoudet lapsirukka, sehän teidän sukupolven naisissa on pilalla kun ette omia heikkouksianne ymmärrä ettekä niitä myöskään miehissänne halua nähdä tai hyväksy. Siksi eroatte heti kun tulee vastoinkäymisiä ja luovutatte. 

 

T. mummeli

Lapsille on haitallista elää perheessä, jossa on alkoholismia ja väkivaltaa. Silloin ero on paras vaihtoehto, jos vanhempi ei halua hakea apua noihin "heikkouksiin". Lasten etu pitää tulla ensin.

Vierailija
162/226 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisitko vielä kertoa mummeli että minkätakia nykynaisen pitäisi jäädä paskan miehen kanssa yhteen? Pelkäätkö että uljaat poikasi jäävät muuten yksin? Ehkä eivät olekaan ihan niin hienoja tapauksia, jos nainen jää vain syyllistämällä :)

Tuo mummeli ei ole oikea mummeli. Se on inceli mummelin vaatteissa.

Valitettavasti se voi olla myös ihan oikea mummeli. Tuollaisia on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/226 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

sinä olet poika käsittänyt asiat väärin. Hyvähän se on jos mies osallistuu, mutta minun mieheni osallistui niin, että kävi keuhkokuumeessakin töissä. Ei koskaan valittanut. Sairaslomailija sai potkut ja viha niskaansa. Ei syytellyt minua koskaan mistään vastuunsa kantoi. Mitä sinä tiedät 50-luvusta? Minä synnyin vuonna 1954 se oli aika kovaa aikaa se. Sodan jälkeisiä vuosia. Minun sukupolveni ja sitä edeltävät ovat tämän maan ja nykyisen pehmeän yhteiskunnan teille kovalla työllä rakentaneet. Kritiikkiä kannattaa kuunnella niiltä jotka ovat jo elämässään ehtoopuolella. 

 

T. Mummeli 

Sen rakensi kylläkin teitä edeltävä sukupolvi. Kritiikkiä kuunnellaan niiltä jotka ovat osoittaneet elämällään että heillä on jotain esimerkillistä annettavaa. Esimerkiksi heiltä jotka kykenevät empatiaan ja tasapainoiseen keskusteluun eivätkä vihaa ja lyttää naisia.

 Olet hyvinvointivaltion synnystä aivan kuutamolla. Minun lapsuudessani joka toinen mies oli juoppo ja väkivaltainen. Sodan traumat oli kaikkialla ja meillä oli kaikinpuolinen todella niukkaa. Et voi mitenkään ymmärtää lapsiparka. Töitä tehtiin aivan eri tavalla.  

 

T. Mummeli

Miksi niiden juoppojen ja väkivaltaisten miesten kanssa piti mennä naimisiin ja tehdä lapsia? Miehethän oli sellaisia jo ihan seurustelun alussa. Vai tarkoitatko haulikkohäitä, myöhäistähän siinä sitten oli.

Ihmisissä on kuule muitakin puolia kuin vain niiden heikkoudet lapsirukka, sehän teidän sukupolven naisissa on pilalla kun ette omia heikkouksianne ymmärrä ettekä niitä myöskään miehissänne halua nähdä tai hyväksy. Siksi eroatte heti kun tulee vastoinkäymisiä ja luovutatte. 

 

T. mummeli

Minä TODELLA toivon, että jos tyttäreni mies paljastuisi juopoksi tai väkivaltaiseksi, ero olisi nopea. Onko sinun poikasi perineet juoppogeenit? Onko tyttöystävillä mustaa silmää?

Minun poikani on maailmalla. Toinen Ranskassa ja liike-elämässä, toinen on koodari ja asuu Indonesiassa, intona surffauksesta. Molemmat ovat ulkomaisissa naimisissa ja onnellisia. 

 

T. Mummeli

Vierailija
164/226 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei mummeli siellä. Jos sinun poikasi lyö kerrankin tytärtäni, et halua tietää seurauksia.

Jätevoimalan kattila kun Evgeni on yövuorossa.

Näin ainakin itse olen väkivaltaiset exät hoidellut. Se niiden ilme jesarin takaa on tosi hauska kun tajuaa, minne matka :)

Vierailija
165/226 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehillä ei ole hoivahormoneja samassa mitassa kuin naisella. Naisten hormonieritys buustaa heitä kestämään vauvanhoidon toistuvuutta. Imetys on lepohetkiä ja luonnollista yhteisyyttä vauvan kanssa, nämä puuttuvat mieheltä. 

Tätä on äidin ja vauvan symbioosi: molemmat saavat. Tuntuu siltä, että nykynaisilta tämä symbioosi jää jostain syystä usein saavuttamatta.

Mies pääsee paremmin sisään lapsen kanssa olemiseen, kun lapsi oppii puhumaan ja liikkumaan. Itse huomasin tämän neljän lapseni kanssa: parivuotiaana poikalapsella alkoi olla hirveä hinku isän perään ja heidän välisensä kommunikaatio alkoi toimia paremmin.

Vauvavuotena isä voi toki hoitaa vauvaa, sylitellä, kylvettää jne. mutta tärkeämpää olisi hoitaa kotia ja äitiä. Hieroa esim. hartioita ja jalkoja. Imettäessä helposti hartiat jumittuu, jos ei tyynyillä tue itseään mukavasti.

Jos isä on poikki oltuaan vauvan kanssa, hän luultavasti jännittää sitä hoitoa. Ei ole hoivahormoneja!

Kovin tyly asenne sinulla, ap, elämäsi rakkauteen. Eikö sitä kannattaisi vaalia. Tuntuu että tällä palstalla on paljon naisia, jotka ei oikeasti rakasta miehiään. t. nainen 68, miehensä syövälle menettänyt

Juu, täällähän postaavat pääasiassa velat, katkerat yh:t, incelit, militanttilesbot ja muut dysfunktionaalisissa suhteissa kärvistelevät. Muutama miestään rakastava palstanainen on tullut vastaan, mutta tämä saa usein alapeukkujen vyöryn. Kertoo paljon palstanaisten asenteista miehiään ja ylipäätään elämää kohtaan. Olen tuo osallistuva isä, joka on ollut 20 vuotta naimisissa, mutta tällaista skeidaa joka tuntuu palstalla olevan ihan normi, en katselisi viikkoakaan.

Siis joku kertoo, että rakastaa puolisoaan, ja saa 50 alapeukkua... Kuka haluaa asua tuollaisen ihmiskuvan omaavan ihmisen kanssa saman katon alla? Miesviha on tärkeämpää kuin oma parisuhde ja perhe? 

Miehet ne tuollaisia kommentteja alapeukuttajat. Jos mies kertoo mitään positiivista vaimostaan ja perheestään, tulee lauma teinipoikia irvistelemään ja alapeukuttamaan.

Hyvä kun tiedät alapeukuttajien sukupuolen. Mutta joo, pääasia, että miehet ovat sikoja. Eikö?

Teinipojat ei ole vielä miehiä. Ne on niitä, jotka huutelee yökyök p*llu repeää ja p*ska lentää, jos joku mies kertoo osallistuneensa synnytykseen. Niitä ylilautalapsosia.

Niin, ne ovat porsaita. Mutta palstan agenda on se, että miehet ovat sikoja. Ei kai tätä muuten voi selittää kun niillä katkerien naisten määrällä. Ylilaudan veetit eivät jaksaisi tai osaisi esittää katkeria naisia noin pitkään ja hyvin.

Se "miehet on sikoja, vihaan miehiä" -huutelija on mies. Se jaksaa huudella tuota maailman loppuun asti.

Vierailija
166/226 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mieheni oli tuurijuoppo. Upseereista suuri osa oli sellaisia ainakin ennen vanhaan. Mitä sitä nyt jeesustelemaan. Ei se minua lyönyt tai lapsia. Ankara oli ja joskus kiukkuinen. Kamalaa miten ette ymmärrä ja rakasta miehiänne. Surullista miten itsekkäitä olentoja teistä on tullut. En osaa arvostaa valittavia laiskiaisia sukupuoleen katsomatta.

 

T. Mummeli

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
167/226 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mieheni oli tuurijuoppo. Upseereista suuri osa oli sellaisia ainakin ennen vanhaan. Mitä sitä nyt jeesustelemaan. Ei se minua lyönyt tai lapsia. Ankara oli ja joskus kiukkuinen. Kamalaa miten ette ymmärrä ja rakasta miehiänne. Surullista miten itsekkäitä olentoja teistä on tullut. En osaa arvostaa valittavia laiskiaisia sukupuoleen katsomatta.

 

T. Mummeli

Sääliksi käy lapsiparkojanne. Juoppo isä ja äiti joka mahdollistaa. Klassinen kuvio. Ei ihme että muuttivat mahdollisimman kauas.

Vierailija
168/226 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

sinä olet poika käsittänyt asiat väärin. Hyvähän se on jos mies osallistuu, mutta minun mieheni osallistui niin, että kävi keuhkokuumeessakin töissä. Ei koskaan valittanut. Sairaslomailija sai potkut ja viha niskaansa. Ei syytellyt minua koskaan mistään vastuunsa kantoi. Mitä sinä tiedät 50-luvusta? Minä synnyin vuonna 1954 se oli aika kovaa aikaa se. Sodan jälkeisiä vuosia. Minun sukupolveni ja sitä edeltävät ovat tämän maan ja nykyisen pehmeän yhteiskunnan teille kovalla työllä rakentaneet. Kritiikkiä kannattaa kuunnella niiltä jotka ovat jo elämässään ehtoopuolella. 

 

T. Mummeli 

Sen rakensi kylläkin teitä edeltävä sukupolvi. Kritiikkiä kuunnellaan niiltä jotka ovat osoittaneet elämällään että heillä on jotain esimerkillistä annettavaa. Esimerkiksi heiltä jotka kykenevät empatiaan ja tasapainoiseen keskusteluun eivätkä vihaa ja lyttää naisia.

 Olet hyvinvointivaltion synnystä aivan kuutamolla. Minun lapsuudessani joka toinen mies oli juoppo ja väkivaltainen. Sodan traumat oli kaikkialla ja meillä oli kaikinpuolinen todella niukkaa. Et voi mitenkään ymmärtää lapsiparka. Töitä tehtiin aivan eri tavalla.  

 

T. Mummeli

Miksi niiden juoppojen ja väkivaltaisten miesten kanssa piti mennä naimisiin ja tehdä lapsia? Miehethän oli sellaisia jo ihan seurustelun alussa. Vai tarkoitatko haulikkohäitä, myöhäistähän siinä sitten oli.

Ihmisissä on kuule muitakin puolia kuin vain niiden heikkoudet lapsirukka, sehän teidän sukupolven naisissa on pilalla kun ette omia heikkouksianne ymmärrä ettekä niitä myöskään miehissänne halua nähdä tai hyväksy. Siksi eroatte heti kun tulee vastoinkäymisiä ja luovutatte. 

 

T. mummeli

Minä TODELLA toivon, että jos tyttäreni mies paljastuisi juopoksi tai väkivaltaiseksi, ero olisi nopea. Onko sinun poikasi perineet juoppogeenit? Onko tyttöystävillä mustaa silmää?

Minun poikani on maailmalla. Toinen Ranskassa ja liike-elämässä, toinen on koodari ja asuu Indonesiassa, intona surffauksesta. Molemmat ovat ulkomaisissa naimisissa ja onnellisia. 

 

T. Mummeli

Mahdollisimman kaukana sinusta, näköjään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
169/226 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukupolvien välille on tullut kuilu. Ei noita nykynaisia voi parantaa. Kiitos viesteistä ja kaikkea hyvää sinne eläkepäiviin!

 

T. Toinen "mummeli" , nautitaan mistä voidaan!

Vierailija
170/226 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehillä ei ole hoivahormoneja samassa mitassa kuin naisella. Naisten hormonieritys buustaa heitä kestämään vauvanhoidon toistuvuutta. Imetys on lepohetkiä ja luonnollista yhteisyyttä vauvan kanssa, nämä puuttuvat mieheltä. 

Tätä on äidin ja vauvan symbioosi: molemmat saavat. Tuntuu siltä, että nykynaisilta tämä symbioosi jää jostain syystä usein saavuttamatta.

Mies pääsee paremmin sisään lapsen kanssa olemiseen, kun lapsi oppii puhumaan ja liikkumaan. Itse huomasin tämän neljän lapseni kanssa: parivuotiaana poikalapsella alkoi olla hirveä hinku isän perään ja heidän välisensä kommunikaatio alkoi toimia paremmin.

Vauvavuotena isä voi toki hoitaa vauvaa, sylitellä, kylvettää jne. mutta tärkeämpää olisi hoitaa kotia ja äitiä. Hieroa esim. hartioita ja jalkoja. Imettäessä helposti hartiat jumittuu, jos ei tyynyillä tue itseään mukavasti.

Jos isä on poikki oltuaan vauvan kanssa, hän luultavasti jännittää sitä hoitoa. Ei ole hoivahormoneja!

Kovin tyly asenne sinulla, ap, elämäsi rakkauteen. Eikö sitä kannattaisi vaalia. Tuntuu että tällä palstalla on paljon naisia, jotka ei oikeasti rakasta miehiään. t. nainen 68, miehensä syövälle menettänyt

Juu, täällähän postaavat pääasiassa velat, katkerat yh:t, incelit, militanttilesbot ja muut dysfunktionaalisissa suhteissa kärvistelevät. Muutama miestään rakastava palstanainen on tullut vastaan, mutta tämä saa usein alapeukkujen vyöryn. Kertoo paljon palstanaisten asenteista miehiään ja ylipäätään elämää kohtaan. Olen tuo osallistuva isä, joka on ollut 20 vuotta naimisissa, mutta tällaista skeidaa joka tuntuu palstalla olevan ihan normi, en katselisi viikkoakaan.

Siis joku kertoo, että rakastaa puolisoaan, ja saa 50 alapeukkua... Kuka haluaa asua tuollaisen ihmiskuvan omaavan ihmisen kanssa saman katon alla? Miesviha on tärkeämpää kuin oma parisuhde ja perhe? 

Miehet ne tuollaisia kommentteja alapeukuttajat. Jos mies kertoo mitään positiivista vaimostaan ja perheestään, tulee lauma teinipoikia irvistelemään ja alapeukuttamaan.

Hyvä kun tiedät alapeukuttajien sukupuolen. Mutta joo, pääasia, että miehet ovat sikoja. Eikö?

Teinipojat ei ole vielä miehiä. Ne on niitä, jotka huutelee yökyök p*llu repeää ja p*ska lentää, jos joku mies kertoo osallistuneensa synnytykseen. Niitä ylilautalapsosia.

Niin, ne ovat porsaita. Mutta palstan agenda on se, että miehet ovat sikoja. Ei kai tätä muuten voi selittää kun niillä katkerien naisten määrällä. Ylilaudan veetit eivät jaksaisi tai osaisi esittää katkeria naisia noin pitkään ja hyvin.

Se "miehet on sikoja, vihaan miehiä" -huutelija on mies. Se jaksaa huudella tuota maailman loppuun asti.

En ole tuohon törmännyt. Tarkoitin väitteellä sitä, että mitä tahansa miehenä teet, palstalla ei voi voittaa. Miehenä olet yksinkertaisesti paha ja huono, eikä sinulla tule olla samanlaisia oikeuksia kuin naisilla, mitä tulee vaikkapa avioeroon tai lasten kasvattamiseen.

Eivät lautaveetit noin taitavasti trollaa, täällä on oikeasti paljon katkeroituneita yksinhuoltajia ja militanttifeministejä. Miksi ei olisi, onhan tämä naisenemmistöinen palsta. Ne rakastavat naiset varmaan ovat jollain toisella alustalla, kun täällä niidenkin kimppuun käydään. Tai viettävät aikaa vaikkapa perheensä kanssa. 

Onnellisista parisuhteista saa täällä lukea todella harvoin. Ja 99% tapauksissa jos jokin on pielessä, se on miehen vika ja mies on sika.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
171/226 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sukupolvien välille on tullut kuilu. Ei noita nykynaisia voi parantaa. Kiitos viesteistä ja kaikkea hyvää sinne eläkepäiviin!

 

T. Toinen "mummeli" , nautitaan mistä voidaan!

Vai että "toinen" mummeli, ei tietenkään sama. Veikkaan että kuilu syntyy esimerkiksi siitä että laittaa lapsensa elämään lapsuuden juopon varjossa ja paapoo sitä juoppoa. 

Vierailija
172/226 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos! Samoin sinnekin. Nautitaan mistä voidaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
173/226 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ap:n ole mikään pakko antaa mahdollisuutta pariterapiaa ja muutokseen.  Jos vauvavuonna osoittautuu huonoksi kumppaniksi niin se on ihan validi syy erota ilman uusia mahdollisuuksia vaikka täällä jotkut yrittävät määrätä terapiaan

Näinhän se on. Väsyneen pikkuvauvan äidin ei tarvi vielä jaksaa alkaa korjaamaan toista. Paska mies on paska mies ja se on ok jättää rannalle itkemään. Toinen mahdollisuus on mahdollista, muttei pakollista antaa.

Mutta jos vauvavuonna jättää naisen, niin mies on itsekäs sika ja paska mies? Nainenhan ei voi vauvavuonna osoittautua huonoksi puolisoksi.

Jos nainen on p*ska äiti eikä suostu hoitamaan vauvaa ollenkaan, niin mies voi lähteä ja hakea lapsen yksinhuoltajuutta. Se ei pelkästään riitä, että nainen on p*ska vaimo.

Yksinhuoltajuutta ei myönnetä kummallekaan vanhemmalle kuin muutamassa prosentissa tapauksista, ja näissä on lähes aina vakavaa väkivaltaa tai päihteitä taustalla. 

Ja missä nyt niin lukee, että huonoa puolisoa ei saa jättää? Tai siis nainen saa, mutta mies ei...

Vauvavuonna päähenkilö on se vauva. Jos lapsen isä on sellainen kuin moni mies tässä ketjussa eli mies ei suostu hoitamaan vauvaa ollenkaan eikä tee kotonakaan mitään, niin mies on turhake. Sellainen pitää ulkoistaa kokonaan muusta perheestä. Miehet taas pitävät itsestäänselvänä, että nainen hoitaa lapsen ja sen lisäksi naisen pitäisi tehdä yksin kotityöt ja palvella miestä ja jos nainen ei tee niin, mies suuttuu. Sitten vielä on ne miehet, joiden mielestä vastasynnyttänyt nainen vain makaa eikä maksa puolia kuluista. Perheen jättävä mies on vain itsekäs.

Joo, siis varmaan terveellä tavalla itsekäs, kuten miehen jättävä nainenkin. Jos puolisolta saa ainoastaan kiukuttelua, eihän sitä kukaan jää pitkäksi aikaa katsomaan. 

Sinustako pitäisi jäädä myrkylliseen suhteeseen? Ja kuinka pitkäksi aikaa? Mitä jos se nainen on esim. väkivaltainen, saako silloin lähteä?

Miehen tulee pysyä suhteessa, vaikka mikä olisi, kunnes lapset muuttavat pois kotoa. Nainen saa lähteä muulloinkin, jos mies on turhake. 

Vierailija
174/226 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ap:n ole mikään pakko antaa mahdollisuutta pariterapiaa ja muutokseen.  Jos vauvavuonna osoittautuu huonoksi kumppaniksi niin se on ihan validi syy erota ilman uusia mahdollisuuksia vaikka täällä jotkut yrittävät määrätä terapiaan

Näinhän se on. Väsyneen pikkuvauvan äidin ei tarvi vielä jaksaa alkaa korjaamaan toista. Paska mies on paska mies ja se on ok jättää rannalle itkemään. Toinen mahdollisuus on mahdollista, muttei pakollista antaa.

Mutta jos vauvavuonna jättää naisen, niin mies on itsekäs sika ja paska mies? Nainenhan ei voi vauvavuonna osoittautua huonoksi puolisoksi.

Jos nainen on p*ska äiti eikä suostu hoitamaan vauvaa ollenkaan, niin mies voi lähteä ja hakea lapsen yksinhuoltajuutta. Se ei pelkästään riitä, että nainen on p*ska vaimo.

Yksinhuoltajuutta ei myönnetä kummallekaan vanhemmalle kuin muutamassa prosentissa tapauksista, ja näissä on lähes aina vakavaa väkivaltaa tai päihteitä taustalla. 

Ja missä nyt niin lukee, että huonoa puolisoa ei saa jättää? Tai siis nainen saa, mutta mies ei...

Vauvavuonna päähenkilö on se vauva. Jos lapsen isä on sellainen kuin moni mies tässä ketjussa eli mies ei suostu hoitamaan vauvaa ollenkaan eikä tee kotonakaan mitään, niin mies on turhake. Sellainen pitää ulkoistaa kokonaan muusta perheestä. Miehet taas pitävät itsestäänselvänä, että nainen hoitaa lapsen ja sen lisäksi naisen pitäisi tehdä yksin kotityöt ja palvella miestä ja jos nainen ei tee niin, mies suuttuu. Sitten vielä on ne miehet, joiden mielestä vastasynnyttänyt nainen vain makaa eikä maksa puolia kuluista. Perheen jättävä mies on vain itsekäs.

Joo, siis varmaan terveellä tavalla itsekäs, kuten miehen jättävä nainenkin. Jos puolisolta saa ainoastaan kiukuttelua, eihän sitä kukaan jää pitkäksi aikaa katsomaan. 

Sinustako pitäisi jäädä myrkylliseen suhteeseen? Ja kuinka pitkäksi aikaa? Mitä jos se nainen on esim. väkivaltainen, saako silloin lähteä?

Miehen tulee pysyä suhteessa, vaikka mikä olisi, kunnes lapset muuttavat pois kotoa. Nainen saa lähteä muulloinkin, jos mies on turhake. 

Harvinaisen kieroutunut ajatusmaailma sinulla. Oletko kenties feministi?

Ei edelleenkään vaikuta mihinkään, sekä mies että nainen saavat erota millä hetkellä tahansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
175/226 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies oli pomo. Omat lapset ovat myös tämän omaksuneet, että ottavat vastuun elämästään. Ovat oman elämänsä herroja. Mitä me naiset mistään miesten hommista tiedetä ajatellaan ihan omia ratojamme. Jos omaan naiseuteen on itsellä niin vastenmielinen suhde niin siitä kärsii varmuudella miehet. 

 

Minun miestäni pieksi isänsä joka oli pastori ja todella ankara sellainen. Jos en olisi sen juomistakin ymmärtänyt niin olisin pilannut perheeni ja minkä ihmeet takia - ei käynyt koskaan mielessäkään erota ja hylätä hyvää miestä. Ei teitä voi mitenkään ymmärtää äärimmäisen vaativaa itsekkyyttä ja rakkaudettomuutta. 

 

Tämä on nyt viimeinen viesti.

 

T. Mummeli 

Vierailija
176/226 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehillä ei ole hoivahormoneja samassa mitassa kuin naisella. Naisten hormonieritys buustaa heitä kestämään vauvanhoidon toistuvuutta. Imetys on lepohetkiä ja luonnollista yhteisyyttä vauvan kanssa, nämä puuttuvat mieheltä. 

Tätä on äidin ja vauvan symbioosi: molemmat saavat. Tuntuu siltä, että nykynaisilta tämä symbioosi jää jostain syystä usein saavuttamatta.

Mies pääsee paremmin sisään lapsen kanssa olemiseen, kun lapsi oppii puhumaan ja liikkumaan. Itse huomasin tämän neljän lapseni kanssa: parivuotiaana poikalapsella alkoi olla hirveä hinku isän perään ja heidän välisensä kommunikaatio alkoi toimia paremmin.

Vauvavuotena isä voi toki hoitaa vauvaa, sylitellä, kylvettää jne. mutta tärkeämpää olisi hoitaa kotia ja äitiä. Hieroa esim. hartioita ja jalkoja. Imettäessä helposti hartiat jumittuu, jos ei tyynyillä tue itseään mukavasti.

Jos isä on poikki oltuaan vauvan kanssa, hän luultavasti jännittää sitä hoitoa. Ei ole hoivahormoneja!

Kovin tyly asenne sinulla, ap, elämäsi rakkauteen. Eikö sitä kannattaisi vaalia. Tuntuu että tällä palstalla on paljon naisia, jotka ei oikeasti rakasta miehiään. t. nainen 68, miehensä syövälle menettänyt

Mielenkiintoista kyökkilääketiedettä joka ei pidä paikkaansa. Miehellä on hoivahormoneja, paitsi jos hän ei ole tekemisissä omien lastensa kanssa. Käytännössä vauvan syöttäminen ja vaipan vaihtaminen onnistuu myös ilman yhden yhtä hoivahormonia.

 

Sitähän on tutkittu, että vauvojaan hoitavien isien hormonitasot ja aivot muokkautuvat samalla tavalla kuin äitienkin. Jos isä ei hoida lastaan niin muutoksia ei tietenkään tapahdu. Äitien hoivavietti on joku ihme myytti. Ei se ensimmäistä kertaa äidiksi tullut nainen osaa hoitaa vauvaa sen paremmin kuin isä. Sehän pitää opetella.

Vierailija
177/226 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

sinä olet poika käsittänyt asiat väärin. Hyvähän se on jos mies osallistuu, mutta minun mieheni osallistui niin, että kävi keuhkokuumeessakin töissä. Ei koskaan valittanut. Sairaslomailija sai potkut ja viha niskaansa. Ei syytellyt minua koskaan mistään vastuunsa kantoi. Mitä sinä tiedät 50-luvusta? Minä synnyin vuonna 1954 se oli aika kovaa aikaa se. Sodan jälkeisiä vuosia. Minun sukupolveni ja sitä edeltävät ovat tämän maan ja nykyisen pehmeän yhteiskunnan teille kovalla työllä rakentaneet. Kritiikkiä kannattaa kuunnella niiltä jotka ovat jo elämässään ehtoopuolella. 

 

T. Mummeli 

Sen rakensi kylläkin teitä edeltävä sukupolvi. Kritiikkiä kuunnellaan niiltä jotka ovat osoittaneet elämällään että heillä on jotain esimerkillistä annettavaa. Esimerkiksi heiltä jotka kykenevät empatiaan ja tasapainoiseen keskusteluun eivätkä vihaa ja lyttää naisia.

 Olet hyvinvointivaltion synnystä aivan kuutamolla. Minun lapsuudessani joka toinen mies oli juoppo ja väkivaltainen. Sodan traumat oli kaikkialla ja meillä oli kaikinpuolinen todella niukkaa. Et voi mitenkään ymmärtää lapsiparka. Töitä tehtiin aivan eri tavalla.  

 

T. Mummeli

Miksi niiden juoppojen ja väkivaltaisten miesten kanssa piti mennä naimisiin ja tehdä lapsia? Miehethän oli sellaisia jo ihan seurustelun alussa. Vai tarkoitatko haulikkohäitä, myöhäistähän siinä sitten oli.

Ihmisissä on kuule muitakin puolia kuin vain niiden heikkoudet lapsirukka, sehän teidän sukupolven naisissa on pilalla kun ette omia heikkouksianne ymmärrä ettekä niitä myöskään miehissänne halua nähdä tai hyväksy. Siksi eroatte heti kun tulee vastoinkäymisiä ja luovutatte. 

 

T. mummeli

Minä TODELLA toivon, että jos tyttäreni mies paljastuisi juopoksi tai väkivaltaiseksi, ero olisi nopea. Onko sinun poikasi perineet juoppogeenit? Onko tyttöystävillä mustaa silmää?

Minun poikani on maailmalla. Toinen Ranskassa ja liike-elämässä, toinen on koodari ja asuu Indonesiassa, intona surffauksesta. Molemmat ovat ulkomaisissa naimisissa ja onnellisia. 

 

T. Mummeli

Poika ei saanut lapsena skeitata, mutta nyt aikuisena saa surffata. Erikoista.

Vierailija
178/226 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehillä ei ole hoivahormoneja samassa mitassa kuin naisella. Naisten hormonieritys buustaa heitä kestämään vauvanhoidon toistuvuutta. Imetys on lepohetkiä ja luonnollista yhteisyyttä vauvan kanssa, nämä puuttuvat mieheltä. 

Tätä on äidin ja vauvan symbioosi: molemmat saavat. Tuntuu siltä, että nykynaisilta tämä symbioosi jää jostain syystä usein saavuttamatta.

Mies pääsee paremmin sisään lapsen kanssa olemiseen, kun lapsi oppii puhumaan ja liikkumaan. Itse huomasin tämän neljän lapseni kanssa: parivuotiaana poikalapsella alkoi olla hirveä hinku isän perään ja heidän välisensä kommunikaatio alkoi toimia paremmin.

Vauvavuotena isä voi toki hoitaa vauvaa, sylitellä, kylvettää jne. mutta tärkeämpää olisi hoitaa kotia ja äitiä. Hieroa esim. hartioita ja jalkoja. Imettäessä helposti hartiat jumittuu, jos ei tyynyillä tue itseään mukavasti.

Jos isä on poikki oltuaan vauvan kanssa, hän luultavasti jännittää sitä hoitoa. Ei ole hoivahormoneja!

Kovin tyly asenne sinulla, ap, elämäsi rakkauteen. Eikö sitä kannattaisi vaalia. Tuntuu että tällä palstalla on paljon naisia, jotka ei oikeasti rakasta miehiään. t. nainen 68, miehensä syövälle menettänyt

Mielenkiintoista kyökkilääketiedettä joka ei pidä paikkaansa. Miehellä on hoivahormoneja, paitsi jos hän ei ole tekemisissä omien lastensa kanssa. Käytännössä vauvan syöttäminen ja vaipan vaihtaminen onnistuu myös ilman yhden yhtä hoivahormonia.

 

Sitähän on tutkittu, että vauvojaan hoitavien isien hormonitasot ja aivot muokkautuvat samalla tavalla kuin äitienkin. Jos isä ei hoida lastaan niin muutoksia ei tietenkään tapahdu. Äitien hoivavietti on joku ihme myytti. Ei se ensimmäistä kertaa äidiksi tullut nainen osaa hoitaa vauvaa sen paremmin kuin isä. Sehän pitää opetella.

Ei muokkaannu läheskään samalla tavalla. Esim. vauvan päälaelta erittyvä heksadekanaali vähentää miehen ja lisää naisen aggressiota. 

Vierailija
179/226 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää "mummeli" on typerä trolli. Ärsyttävää kun ihan järkevät kommentit hautautuvat tuollaisen peen jauhamisen alle. 

Vierailija
180/226 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ap:n ole mikään pakko antaa mahdollisuutta pariterapiaa ja muutokseen.  Jos vauvavuonna osoittautuu huonoksi kumppaniksi niin se on ihan validi syy erota ilman uusia mahdollisuuksia vaikka täällä jotkut yrittävät määrätä terapiaan

Näinhän se on. Väsyneen pikkuvauvan äidin ei tarvi vielä jaksaa alkaa korjaamaan toista. Paska mies on paska mies ja se on ok jättää rannalle itkemään. Toinen mahdollisuus on mahdollista, muttei pakollista antaa.

Mutta jos vauvavuonna jättää naisen, niin mies on itsekäs sika ja paska mies? Nainenhan ei voi vauvavuonna osoittautua huonoksi puolisoksi.

Jos nainen on p*ska äiti eikä suostu hoitamaan vauvaa ollenkaan, niin mies voi lähteä ja hakea lapsen yksinhuoltajuutta. Se ei pelkästään riitä, että nainen on p*ska vaimo.

Yksinhuoltajuutta ei myönnetä kummallekaan vanhemmalle kuin muutamassa prosentissa tapauksista, ja näissä on lähes aina vakavaa väkivaltaa tai päihteitä taustalla. 

Ja missä nyt niin lukee, että huonoa puolisoa ei saa jättää? Tai siis nainen saa, mutta mies ei...

Vauvavuonna päähenkilö on se vauva. Jos lapsen isä on sellainen kuin moni mies tässä ketjussa eli mies ei suostu hoitamaan vauvaa ollenkaan eikä tee kotonakaan mitään, niin mies on turhake. Sellainen pitää ulkoistaa kokonaan muusta perheestä. Miehet taas pitävät itsestäänselvänä, että nainen hoitaa lapsen ja sen lisäksi naisen pitäisi tehdä yksin kotityöt ja palvella miestä ja jos nainen ei tee niin, mies suuttuu. Sitten vielä on ne miehet, joiden mielestä vastasynnyttänyt nainen vain makaa eikä maksa puolia kuluista. Perheen jättävä mies on vain itsekäs.

Joo, siis varmaan terveellä tavalla itsekäs, kuten miehen jättävä nainenkin. Jos puolisolta saa ainoastaan kiukuttelua, eihän sitä kukaan jää pitkäksi aikaa katsomaan. 

Sinustako pitäisi jäädä myrkylliseen suhteeseen? Ja kuinka pitkäksi aikaa? Mitä jos se nainen on esim. väkivaltainen, saako silloin lähteä?

Miehen tulee pysyä suhteessa, vaikka mikä olisi, kunnes lapset muuttavat pois kotoa. Nainen saa lähteä muulloinkin, jos mies on turhake. 

Harvinaisen kieroutunut ajatusmaailma sinulla. Oletko kenties feministi?

Ei edelleenkään vaikuta mihinkään, sekä mies että nainen saavat erota millä hetkellä tahansa.

Aivan pimeää settiä taas. Jonkun palstamamman mukaan pitää näköjään pysyä suhteessa, vaikka nainen pettäisi/olisi väkivaltainen tai muuten vaan inhottava puolisoaan kohtaan, kunnes lapset muuttavat omilleen. 

Millaisen parisuhdemallin tämä lapsille antaa? Eikä juuri kukaan ole tosielämässä noin masokisti.

Harvinaista, että myönsi tuon kaksoisstandardin noinkin selkeästi. Usein niitä saa kaivamalla kaivaa, ja vastaukseksi tulee pelkkiä solvauksia. Pikkuisen luulen, että tuonkin kirjoittaja on joku sinitukkaiken sonnirenkainen tapaus, jolla ei edes ole omia lapsia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kolme