Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluan erota vauvavuonna

Vierailija
28.06.2026 |

Esikoinen, eikä ole mitenkään erityisen vaikea vauva. Ainoa vaikea on isänsä, jonka kanssa ei mitään voida keskustella enää, joka luulee tekevänsä ison osan vauvaan liittyvistä asioista eikä näe totuutta edes silloin, kun on ollut vauvan kanssa kaksin, jolloin olen jo helpottanut tilannetta järjestelemällä asiat puolivalmiiksi, ja mies on näiden hetkien jälkeen ihan poikki ja sekaisin uupumuksesta. Kuvittelee että minulle vauva on jotenkin helpompi. Sitten esiintyy jonkinlaisena vauvaguruna, vaikkei ota edes selvää mistään vauvoihin liittyvästä. En tiedä mistä kuvittelee tietävänsä asioita, mutta jo pikainen googletus yleensä paljastaa että eipä tiennyt. Olen niin kyllästynyt ja väsynyt ja haluaisin vaan erota ja olla rauhassa hänen päsmäröinniltään. Poika on ihana, ikää nyt 8kk. Aina sanotaan ettei vauvavuonna saa erota. Mutta entä jos tuntuu että silmät aukesivat vasta lapsen myötä toisen luonteelle? Ollaan oltu yhdessä kuitenkin yli viisi vuotta mistä asuttu yhdessä valtaosa. En tiedä mitä haen aloituksella. Vertaistukea ja kokemuksia varmaan.

Kommentit (203)

Vierailija
101/203 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ap:n ole mikään pakko antaa mahdollisuutta pariterapiaa ja muutokseen.  Jos vauvavuonna osoittautuu huonoksi kumppaniksi niin se on ihan validi syy erota ilman uusia mahdollisuuksia vaikka täällä jotkut yrittävät määrätä terapiaan

Näinhän se on. Väsyneen pikkuvauvan äidin ei tarvi vielä jaksaa alkaa korjaamaan toista. Paska mies on paska mies ja se on ok jättää rannalle itkemään. Toinen mahdollisuus on mahdollista, muttei pakollista antaa.

Vierailija
102/203 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

tälle mummolle riitti elämässä yksi mies. Hyvä mies olikin kunnes kuoli. Uutta en ole ottanut eikä tule. Teillä on ollut aivan liikaa vapautta ja huonoja valintoja elämä täynnä. Sitten ei olekaan valmiuksia äitiyteen, omassa sielussa on niin pahoja rumia jälkiä menneisyydestä. Sitähän tuo kipuilu on ja samaa kuvastaa rumat tatuoinnit kaikkialla kehossa. Vankilamiehet ja merirosvot tatuoi ja se on aika rumaa, mutta sopii heille paremmin kuin nuorille naisille. Irtosuhteista puhumattakaan.

 

t. Mummeli 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/203 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sen miehen pitää "hoitaa" pikkuvauvaa. Sehän on naisen tehtävä. En ole vaihtanut yhtään vaippaa tai tehnyt juurikaan mitään saati vaimoa kritisoinut tai neuvonut. Keskityn leivän tuomiseen pöytään ja olen tarvittaessa tukena. Niin se homma toimii omat roolit kaikilla.  

Joo mutta kato nykyään se ei riitä. Tänä päivänä sinun pitää käydä töissä, tuoda elanto perheelle, aloittaa lasten- ja kodinhoito välittömästi töiden jälkeen jotta mamma saa vapaata omaa aikaa, ja muutenkin sinun tulee olla 24/7 apupoika. Mutta jos joku sinussa tai tekemisissäsi ärsyttää tai ei muuten täytä mamman vaatimuksia, niin palkkionasi on ero ja elatusmaksujen makselu.

Juuri tämä "apupoika"-asenne on ongelmien taustalla. Jos naisella ja miehellä on yhteinen koti ja lapsi eli perhe, mies ei ole mikään apupoika vaan perheen vastuullinen aikuinen, aviopuoliso ja isä. Ota se rooli ja omista se. Älä jää odottamaan, että nainen kertoo miten asiat tehdään ja jakaa tehtävät.

Juuri näin. Monesti vaan käy niin, että mikä tahansa asia, jonka vauvan kanssa miehenä teet on väärin ja huonosti ja anna se lapsi tänne kun et mitään osaa...

Vierailija
104/203 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olette vammaisia kun eroatte niin helposti voi herranen isä sentään. Jos mies on joku hoivaaja ja toinen äiti ja tämän roolin eläminen on jonkinlainen normi ja kun se isä tajuaa että sitä on kusetettu ei muualla miehet vaihda vaippoja sitä vituttaa ja teille tulee kaikkea kahnausta ja eripuraa. Sitten heti eroatte ja valitatte.

 

Tämä kaikki ongelmointi johtuu hukkuneista sukupuolirooleista. Minä olen tällainen vaippoja vaihtamaton möllöttäjä mutta tienaan sentään hyvãn elannon kaikille ja eroaminen syystä ettã vaimo lihoo tai kiukuttelee tai väsyttää tai jollakulla tulee joku ihastus ei tule mulla kysymykseen. Eroaminen on lähestulkoon aina lasten tarpeet hylkäävä teko. Isän rooli on elättää luoda stabiliteettia tukea ja turvaa ei vaihtaa vaippoja tai hoivata jotain kuukkauden ikäistä vauvaa, se on äidin rooli. Kun isä suorittaa äidin roolia ja toisinpäin kaikki menee sekaisin ja pieleen. Kasvattakaa pallit ja menkää töihin. 

Minä en nyt ole ihan noin jyrkkää mieltä, mutta voi tuokin toimia. Yksi ongelma on tälläkin palstalla nähtävä miesten valitus siitä, että lasten äiti "makaa loisena kotona miehen lompakolla". Puolet pitäisi tuoda tuloista, muuten ei ole mitään. Sivussa pitäisi sitten hoitaa lapset ja koti ja olla valittamatta, kun mies vähän pakolla tekee jotain.

Vierailija
105/203 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ap:n ole mikään pakko antaa mahdollisuutta pariterapiaa ja muutokseen.  Jos vauvavuonna osoittautuu huonoksi kumppaniksi niin se on ihan validi syy erota ilman uusia mahdollisuuksia vaikka täällä jotkut yrittävät määrätä terapiaan

Näinhän se on. Väsyneen pikkuvauvan äidin ei tarvi vielä jaksaa alkaa korjaamaan toista. Paska mies on paska mies ja se on ok jättää rannalle itkemään. Toinen mahdollisuus on mahdollista, muttei pakollista antaa.

Mutta jos vauvavuonna jättää naisen, niin mies on itsekäs sika ja paska mies? Nainenhan ei voi vauvavuonna osoittautua huonoksi puolisoksi.

Vierailija
106/203 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on tyhmä eikä huomaa mitään eikä tiedä mitään lapsista, vain minä tiedän vaikka on ensimmäinen. Sitten mies on tyhmä kun ei tajua että teen kaiken puolivalmiiksi ettei se tyhmä mies tee virhettä kun ei osaa mitään, kun on ensimmäinen lapsi meille kummallekin. Mutta minäminäminä tiedän kaikesta kaiken ja on pakko erota, kun mies ei tiedä eikä osaa hoitaa niin kuin minä sanon, en tietenkään edes anna tehdä omalla tavalla koska VAIN MINÄ teen kaiken oikein. 

Minä olin sairaalassa kun vauva esikoinen vieläpä oli neljän kuukauden, jäi lapsi henkiin eikä edes sairastunut vaikka oli sen ajan miehen hoivissa, ilman että neuvoin vieressä 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
107/203 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ap:n ole mikään pakko antaa mahdollisuutta pariterapiaa ja muutokseen.  Jos vauvavuonna osoittautuu huonoksi kumppaniksi niin se on ihan validi syy erota ilman uusia mahdollisuuksia vaikka täällä jotkut yrittävät määrätä terapiaan

Näinhän se on. Väsyneen pikkuvauvan äidin ei tarvi vielä jaksaa alkaa korjaamaan toista. Paska mies on paska mies ja se on ok jättää rannalle itkemään. Toinen mahdollisuus on mahdollista, muttei pakollista antaa.

Mutta jos vauvavuonna jättää naisen, niin mies on itsekäs sika ja paska mies? Nainenhan ei voi vauvavuonna osoittautua huonoksi puolisoksi.

Se nyt vaan on eri asia!

Vierailija
108/203 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä vaiheessa jos se mies on synnyttänyt naiselle lapsen, voimme keskustella aiheesta 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
109/203 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ap:n ole mikään pakko antaa mahdollisuutta pariterapiaa ja muutokseen.  Jos vauvavuonna osoittautuu huonoksi kumppaniksi niin se on ihan validi syy erota ilman uusia mahdollisuuksia vaikka täällä jotkut yrittävät määrätä terapiaan

Näinhän se on. Väsyneen pikkuvauvan äidin ei tarvi vielä jaksaa alkaa korjaamaan toista. Paska mies on paska mies ja se on ok jättää rannalle itkemään. Toinen mahdollisuus on mahdollista, muttei pakollista antaa.

Mutta jos vauvavuonna jättää naisen, niin mies on itsekäs sika ja paska mies? Nainenhan ei voi vauvavuonna osoittautua huonoksi puolisoksi.

Jos nainen on p*ska äiti eikä suostu hoitamaan vauvaa ollenkaan, niin mies voi lähteä ja hakea lapsen yksinhuoltajuutta. Se ei pelkästään riitä, että nainen on p*ska vaimo.

Vierailija
110/203 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies on tyhmä eikä huomaa mitään eikä tiedä mitään lapsista, vain minä tiedän vaikka on ensimmäinen. Sitten mies on tyhmä kun ei tajua että teen kaiken puolivalmiiksi ettei se tyhmä mies tee virhettä kun ei osaa mitään, kun on ensimmäinen lapsi meille kummallekin. Mutta minäminäminä tiedän kaikesta kaiken ja on pakko erota, kun mies ei tiedä eikä osaa hoitaa niin kuin minä sanon, en tietenkään edes anna tehdä omalla tavalla koska VAIN MINÄ teen kaiken oikein. 

Minä olin sairaalassa kun vauva esikoinen vieläpä oli neljän kuukauden, jäi lapsi henkiin eikä edes sairastunut vaikka oli sen ajan miehen hoivissa, ilman että neuvoin vieressä 

Eikös se Keltikangas-Järvinenkin sanonut, että tällainen yltiöindividualistinen itsekkyys on uusi normaali?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
111/203 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unenpuute ja fyysinen ja henkinen rasitus (ja naisella hormonaalinen) on kova setti vauvavuonna. Molemmat ovat uuden ja oudon edessä, osa solahtaa siihen paremmin, varmaan suuri osa jotenkin kipuilee ja ihmettelee. Yrittäisin lapsen ekat kolme vuotta unohtaa eroajatukset, jos ei jotain aidosti pahaa tapahdu parisuhteessa. Siinä ajassa lapsen kanssa helpottaa ja ihmiset myös kasvaa vanhemmuuteen. 

 

Miehen kanssa kannattaa kyllä yrittää keskustella, mahdollisesti ulkopuolisen avun turvin esim. siitä, että hän vaikuttaa päsmäriltä, vaikka ehkä aidosti uskoo olevansa avuksi. Ja että sinäkin olet poikki, eikä tämä ole sinulle helppoa.

Vierailija
112/203 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ap:n ole mikään pakko antaa mahdollisuutta pariterapiaa ja muutokseen.  Jos vauvavuonna osoittautuu huonoksi kumppaniksi niin se on ihan validi syy erota ilman uusia mahdollisuuksia vaikka täällä jotkut yrittävät määrätä terapiaan

Näinhän se on. Väsyneen pikkuvauvan äidin ei tarvi vielä jaksaa alkaa korjaamaan toista. Paska mies on paska mies ja se on ok jättää rannalle itkemään. Toinen mahdollisuus on mahdollista, muttei pakollista antaa.

Mutta jos vauvavuonna jättää naisen, niin mies on itsekäs sika ja paska mies? Nainenhan ei voi vauvavuonna osoittautua huonoksi puolisoksi.

Jos nainen on p*ska äiti eikä suostu hoitamaan vauvaa ollenkaan, niin mies voi lähteä ja hakea lapsen yksinhuoltajuutta. Se ei pelkästään riitä, että nainen on p*ska vaimo.

Yksinhuoltajuutta ei myönnetä kummallekaan vanhemmalle kuin muutamassa prosentissa tapauksista, ja näissä on lähes aina vakavaa väkivaltaa tai päihteitä taustalla. 

Ja missä nyt niin lukee, että huonoa puolisoa ei saa jättää? Tai siis nainen saa, mutta mies ei...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
113/203 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen nyky mies on kasvanut tähän tasa-arvo rummutukseen ja on rahoistaan nuuka. Pilaantunut omena. Samanlainen kun nainenkin. Kaikki ajattelee vain ja ainoastaan itseään jeesustelee kaipaa huomiota ja hyväksyntää. Ennen syötiin sitä mitä oli ja niin  päin, että yhteiset rahat oli itsestäänselvyys. Mieheni oli upseeri ja juoppo, mutta elätti meidät kaikki. Hyvä mies oli ja parhaansa teki vaikka joskus tulistuikin.

 

T. mummeli

Vierailija
114/203 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä vaiheessa jos se mies on synnyttänyt naiselle lapsen, voimme keskustella aiheesta 

Konsensus palstalla tuntuu olevan se, että mies ei saisi jättää naista oikein missään tilanteessa, mutta päin vastoin joku sukka väärässä paikassa niin heti ollaan kuorossa "jätä se sika".

Voihan näinkin vääristyneitä kuvitelmia olla, mutta tosielämässä myös miehet jättävät vaimojaan vauvavuonna ja sen jälkeenkin.

Ei lapsi ole mikään syy jäädä huonoon suhteeseen kitumaan puolin eikä toisin. Ja sanon tämän 20 vuoden avioliittokokemuksella. Jos vaimoni olisi kohdellut minua kuin halpaa makkaraa, kuten jotkut tässäkin ketjussa kirjoittivat, hän olisi ex. Ja jos olisin luistanut kaikesta hoivavastuusta, kuten monet miehet, hän olisi myöskin ex, mutta eri syystä.

Jos se oma mies lähinnä ärsyttää ja vìtùttaa, kannattaako sen kanssa olla? Ja jos pelkästään räyhäät sille ja edellisen kerran rakastelitte 2 vuotta sitten, on aivan turha itkeä, jos se löytää jonkun uuden. Ei-narsistille ihan itsestään selviä juttuja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
115/203 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka vitsaa säästää lastaan vihaa sanoi isäntä. Oikeassahan se on. Meidän kolme lasta ovat kaikki päässeet yhteiskunnassamme melko hyvään asemaan. Hyvä jämpti koti (vaikka isäntä joskus sekoilikin) toimi meille. Eroperheet ja uusioperheet, naismaiset lässyttävät vaippahousu miehet joilla ei ole kunnon toimeentuloa ja naiset joista ei ole äideiksi eivät mitenkään voi kasvattaa menestyviä pentuja. Lasten menestyksen pitäisi olla prioriteetti eikä minkään "perhe onnen" tai some päivitysten.

 

T. Mummeli 

Vierailija
116/203 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ap:n ole mikään pakko antaa mahdollisuutta pariterapiaa ja muutokseen.  Jos vauvavuonna osoittautuu huonoksi kumppaniksi niin se on ihan validi syy erota ilman uusia mahdollisuuksia vaikka täällä jotkut yrittävät määrätä terapiaan

Näinhän se on. Väsyneen pikkuvauvan äidin ei tarvi vielä jaksaa alkaa korjaamaan toista. Paska mies on paska mies ja se on ok jättää rannalle itkemään. Toinen mahdollisuus on mahdollista, muttei pakollista antaa.

Mutta jos vauvavuonna jättää naisen, niin mies on itsekäs sika ja paska mies? Nainenhan ei voi vauvavuonna osoittautua huonoksi puolisoksi.

Jos nainen on p*ska äiti eikä suostu hoitamaan vauvaa ollenkaan, niin mies voi lähteä ja hakea lapsen yksinhuoltajuutta. Se ei pelkästään riitä, että nainen on p*ska vaimo.

Yksinhuoltajuutta ei myönnetä kummallekaan vanhemmalle kuin muutamassa prosentissa tapauksista, ja näissä on lähes aina vakavaa väkivaltaa tai päihteitä taustalla. 

Ja missä nyt niin lukee, että huonoa puolisoa ei saa jättää? Tai siis nainen saa, mutta mies ei...

Etkö tiedä, että palstalla avioero-oikeus koskee yksinomaan naisia?

Sika!

Naisille oikeudet, miehille velvollisuudet!

Vierailija
117/203 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joka vitsaa säästää lastaan vihaa sanoi isäntä. Oikeassahan se on. Meidän kolme lasta ovat kaikki päässeet yhteiskunnassamme melko hyvään asemaan. Hyvä jämpti koti (vaikka isäntä joskus sekoilikin) toimi meille. Eroperheet ja uusioperheet, naismaiset lässyttävät vaippahousu miehet joilla ei ole kunnon toimeentuloa ja naiset joista ei ole äideiksi eivät mitenkään voi kasvattaa menestyviä pentuja. Lasten menestyksen pitäisi olla prioriteetti eikä minkään "perhe onnen" tai some päivitysten.

 

T. Mummeli 

Aika väsynyttä baittia

Vierailija
118/203 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Henkisesti tosi heikkoja ja itsekkäitä naisia. Ei mikään ihme että syntyvyys on niin matala ja miehet pariutuu ulkomailla.

 

t. mummeli" 

 

Kandee mummelin tulla sieltä 1950-luvulta nykypäivään. Kyl isyys on paljon muutakin kuin se, et sälli dippaa elimen vaginaan ja daami hoitaa sit loput. 

M27

Vierailija
119/203 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koin samoja fiiliksiä kun lapsi oli tuon ikäinen. Oltiin eron partaalla monta kertaa. Lapsi on nyt 3 ja olen onnellinen ettei erottu. Muistelisin että asiat alkoi asettumaan kun lapsi oli noin 1v. 

Vierailija
120/203 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinä olet poika käsittänyt asiat väärin. Hyvähän se on jos mies osallistuu, mutta minun mieheni osallistui niin, että kävi keuhkokuumeessakin töissä. Ei koskaan valittanut. Sairaslomailija sai potkut ja viha niskaansa. Ei syytellyt minua koskaan mistään vastuunsa kantoi. Mitä sinä tiedät 50-luvusta? Minä synnyin vuonna 1954 se oli aika kovaa aikaa se. Sodan jälkeisiä vuosia. Minun sukupolveni ja sitä edeltävät ovat tämän maan ja nykyisen pehmeän yhteiskunnan teille kovalla työllä rakentaneet. Kritiikkiä kannattaa kuunnella niiltä jotka ovat jo elämässään ehtoopuolella. 

 

T. Mummeli 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yhdeksän