Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Menetkö kirkkoon kuulumattomana kirkkomultiin?

Vierailija
28.06.2026 |


Tuntuu oudolle, varsinkin kun ei kuuluta kirkkoon mutta silti mennään lopulta kirkkomultiin. Ja lopuksi läheiset juovat papin kanssa sun muisto kirkkokahvit.

Kommentit (109)

Vierailija
101/109 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uuden testamentin selitykset enkeleistä ; palvelevia henkiä .   Nyt kun me  leijumme täällä taivaan avaruudessa ja hengitämme taivasta ja ihailemme tähtiä niin kuten huomaatte taivas on täällä . Valotkin tulee sieltä.   

Vierailija
102/109 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuvitteletko ap meneväsi tuolla asenteella ja käytöksellä taivaaseen? Ei sinne jäsenkortilla mennä.

Ei ole taivasta olemassakaan. Ainutkertainen elämäsi päättyy pysyvästi kun kuolet. Niin se vain on.

Onpas köykäinen argumentti: "Niin se vaan on". 

Ikuista elämää ei ole olemassakaan, ellei sitten mikrobien loppumatonta jakautumiskykyä katsota sellaiseksi. Elämä perustuu evoluution synnyttämään kykyyn hyödyntää energiaa niin, että solu pysyy jonkun aikaa termodynaamisessa epätasapainossa. Lopulta tasapaino kumminkin asettuu, ja solun aine vapautuu muun elämän käyttöön.

Kuule tieteilijä.  Parasta lukemista on pikku prinssi kirja .  Mutta Raamatun uusi testamentti on ihan syntymän kuoleman ja ylösnousemuksen kirjasto.  Vaikka sinulta puuttuu sielu niin useimmilla se on. Ja se on hengellinen.  Ja se hengellinen sielu taas on saatu elämän hengeltä taivaasta ja sinne se myös menee . Mutta kun olet hengetön sieluton niin sinua ei tietysti voikaan pelastaa.  Maallinen ruumis kyllä hajoaa kun se on vettä .  

Miten yksi ihminen voi olla sieluton, kun taas toiseen on jostain singahtanut jumalallinen sielu? Noinko sinulle on teologit opettaneet?

On pahat pimeyden enkelit myös .  On auttavat enkelit sekä ihmisenä että henkinä.   Kyllä te näette niitä henkimaailman hahmoja.  

Tuo ei ole kristinuskoa kyllä. 

Olen lukenut, että muinainen esikristillinen taikausko on usein säilynyt yhteyksissä, jotka liittyvät ihmiselämän kriiseihin kuten kuolemaan. 

 

Olisi mielenkiintoista tietää, miten yleistä vaikkapa kuolemanpelko on (kristinuskon ydinhän on vastaus kuolemanpelon helpottamiseen!). Olen ollut huomaavinani, että edes sanaa "kuolema" ei aina sovi lausua ääneen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/109 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhä useimmat valitsevat nykyään tuhkauksen ja tuhkat sirotellaan tai haudataan siihen varatulle paikalle. Hautausmaalla on muistaakseen paikka niille jotka ei kuulu kirkkoon. Ei niitä tuhkia saa minne vain sirotella tai haudata ihmistä omalle takapihalle. Muistotilaisuuden voi pitää ihan ilman pappia ja seurakuntia vaikka kotona tai jossain vuokratilassa.

 

Jotkuthan muuten luulevat edelleen että kun maksavat kirkollisveroa niin pääsevät ilmaiseksi hautaan ja vain kirkkoon kuulumattomat maksavat siitä lystistä :D

Vierailija
104/109 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuvitteletko ap meneväsi tuolla asenteella ja käytöksellä taivaaseen? Ei sinne jäsenkortilla mennä.

Ei ole taivasta olemassakaan. Ainutkertainen elämäsi päättyy pysyvästi kun kuolet. Niin se vain on.

Onpas köykäinen argumentti: "Niin se vaan on". 

taisi olla ennemminkin uskontunnustus kuin argumentti. Ateisillakin on teologiansa.

Vierailija
105/109 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

25 vuotta ehdin maksaa kirkollisveroja, eikö niillä saa mitään? 

Hautajaisiin saat oman seurakunnan papin ja kirkon/siunauskappelin maksutta. Hautapaikasta ja arkusta tai tuhkauksesta ja uurnasta maksat, tai siis omaiset maksavat.

Ei omaiset maksa. Kulut menee kuolinpesän varoista.

 

Kulut voi kukin maksaa etukäteen valittuaan hautaustoimiston, ja tekemällä hautaussopimuksen. Minä otan tuhkauksen ja sirottelun sovittuun paikkaan. 

Omaistn ei tarvi korvaansa lotkauttaa. Panen omakantaan/hoitotahtoon lähimmäksi omaiseksi sen hautaustoimiston tyypin nimen.

Vierailija
106/109 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mielelläni eikä pappia tarvita mun hautajaisiin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
107/109 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kun nostit tämän epäkohdan esiin. Ateisteille on hyvin vähän mahdollisia hautapaikkoja. 

Vierailija
108/109 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaste on edellytys taivaaseen pääsylle, mutta pelkästään kaste ei riitä. Tarvitaan sydämen usko syntien sovitukseen, lunastukseen ja Herran tahdon mukaiseen elämään.

Eikö Jeesus sovittanutkaan syntejäni? Onko minua huijattu?

Jeesus sovitti koko maailman synnit, mutta pitää syntyä uudesti ylhäältä jotta voi päästä Jumalan valtakuntaan, Uudesisyntyminen tapahtuu uskomalla Jeesukseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
109/109 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mene. Itämereen menen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kolme