Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saako mummi olla mummi omalla tavallaan?

Vierailija
28.06.2026 |

Aamulehden maksumuurin takana olevan jutun mainoksessa tuo kysymys.

Montaa mummia varmaan stressaa kun on tarkat säännöt jopa miten pitää puhua ja sanoittaa, saati nukkuma-ajoista, päiväunista, mitä saa laittaa ruuaksi ( vaikkei allergioita), kuinka monta tuntia ulkoilla.

Itseä joskus harmitti kun alakouluikäisten kanssa lautapeli kesken ha äidiltä alkaa puhelinrinkutus 19.30.  Nyt hampaanpesulle ja sitten mummi voi lujea 2 lukua peppi pitkätossua.

Mistä oikeesti loukkaannuin kun olin viikon ollut lasten kanssa ja äitinsä sanoi että nyt taas saa noilta murretta kitkeä viikon pois.

Kommentit (2014)

Vierailija
1841/2014 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä vastasin idiootille joka tarjoaa ruoantähteitä vieraalleen. Sille jonka tekstit näkyvät vastauksessani.

Onko ruuantähde jos laittaa ruokaa aineista mitä kotoa ja pakastimesta löytyy?

Jos jollain esim keliakia nimenomaan hyvää käytöstä juuri se tattarileipä mikä on oikean leipomon. Jos  paljon muita rajotteita, omat kauramaitonsa ( niitäkin monia merkkejä) ja ruoka-aineet ja valmistaa ateriansa jos tulee yökylään.

Joulun aikaan joku valitti kun anoppi ostaa väärän merkkustä kauramaitoa. Kuka niistä tietää? Ja vaikja itse käyttäisi kotimaista merkkiä, toinen tahtoo alpron, kolmas riisimaitoa, yks mantelimaitoa.

Vierailija
1842/2014 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulun aikoihin oli siitäkin valitus mummolan liinavaatteista. Ei edes pariskunnalle samanvärisiä pussilakanoita, aluslakanat ei sointuneet pussilakanan väriin ja tyynyliinat ihan mitä sattui, täysin sopimattomat.

Patja oli huono ja lapset samassa huoneessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1843/2014 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huh, huh, eksyin tänne vahingossa.... en voi muuta todeta... minulla on ihana, normaali, tervepäinen ja hyvä miniä. Näitä kommentteja kun luki, niin ei voi kun todeta, että ongelmalliset ihmiset luovat ongelmia! Toivottavasti osaatte olla hyviä isovanhempia omien lastenne lapsille kun tulee teidän vuoronne!!! Eikä narsistinen piirre periydy eteenpäin.

Sama täällä, ihmettelen suuresti näiden ihmisten perhesuhteita! Minullakin on kaksi tervejärkistä ihanaa miniää ja yksi samanlainen vävy lisäksi.

Vierailija
1844/2014 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö lapsille opeteta enää, että kun ollaan vieraiden luona kylässä niin siellä on omat säännöt joita kunnioitetaan. Mielestäni oleellinen taito lapselle myös oppia näkemään että kodit ja tavat ja ihmiset on erilaisia ja se on ok, voidaan silti kunnioittaa toisiamme ja ylläpitää ihmissuhteita. Pienet konfliktitkin on ihan normaali asia. 

Väkivaltainen, viinanhuuruinen tai muuten vaarallinen käytös on asia erikseen. 

Vierailija
1845/2014 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat on vastuussa lapsen kasvatuksesta ja tekevät päätökset. Jos isovanhemmat ei vanhempien asettamia sääntöjä noudata niin ei varmaan tule lapset sitten kylään. 

Varmaan jokainen täysjärkinen ymmärtää että uskonto, allergiat, rasismi, ruokavalio, ohjelmien ikärajat esim on asioita joissa isovanmpi ei voi kävellä vanhemman yli. 

Monesti mummot yrittää ostaa lasten rakkautta tai itselleen suosikkiasemaa antamalla liikaa myönnytyksiä ja toimivat jopa salaa vanhempien selän takana ”älä kerro että mummu antoi karkkia”. Eivät ymmärrä mihin asemaan asettavat lapsen. 

Isovanhemman tehtävä on tukea vanhempia kasvatuksessa ja se onnistuu parhaiten kun vetää yhtä köyttä vanhempien kanssa.

Meille mummola ei ole ilmainen hoitopaikka vaan kyläilypaikka jossa saa tutustua omiin lähisukulaisiin murteineen ja omine tapoineen, toinen toisiamme kunnioittaen.

Vierailija
1846/2014 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäpä kun tyttäreni on pappi ja naimisissa teologin kanssa, pojan perhe helluntalaisia ja minä mummo ihan neutraali uskontoon, en ateisti, en juo, tupakoi, harrasta suhteita. Lapsimla ruoka/iltarukoukset.

Vierailija
1847/2014 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisillä on oma maailmankuva ja arvot. Niissä voi tulla ristiriitoja.

Antavatko ateistivanhemmat lestadiolaismummin olla lapselleen mummi omalla tavallaan?

Antavatko kokoomuslaiset vanhemmat kommunistimummin olla lapselleen mummi omalla tavallaan? 

Jne.

Vierailija
1848/2014 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huh, huh, eksyin tänne vahingossa.... en voi muuta todeta... minulla on ihana, normaali, tervepäinen ja hyvä miniä. Näitä kommentteja kun luki, niin ei voi kun todeta, että ongelmalliset ihmiset luovat ongelmia! Toivottavasti osaatte olla hyviä isovanhempia omien lastenne lapsille kun tulee teidän vuoronne!!! Eikä narsistinen piirre periydy eteenpäin.

Sama täällä, ihmettelen suuresti näiden ihmisten perhesuhteita! Minullakin on kaksi tervejärkistä ihanaa miniää ja yksi samanlainen vävy lisäksi.

Nuo on sukulaisia. Ei perhettä. 

Vierailija
1849/2014 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo on sukulaisia. Ei perhettä. 

Me olemme yhtä suurta perhettä vaikka miten kinaat vastaan. Aivan sama vaikka sinulle he olisivat naapurin kummin kaimoja 

Vierailija
1850/2014 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Mun anoppi vihasi mua jo ennen kuin oli edes tavattu ja ensitöikseen ehdotti eroa. Mä en saanut edes mahdollisuutta muodostaa normaalia suhdetta. Anoppi on toiminut samoin mieheni veljen tyttöystäväkandidaattien kanssa, joten on hänelle toimintatapa, ei mitään henkilökohtaista.

Kunpa oma anoppi olisi kaltaisesi! Olisi kiva että olisi puolison äitiin normaalit välit ja lapsilla toinenkin mummo. 

Vierailija
1851/2014 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse ei ollut lemiruoista vaan siitä että toistuvasti twrjotaan ruokaa jota ei voi syödä.

Kyse ei myöskään ollut mistään lomista vaan siitä että kinutaan lapsiperhe hornan tuuttiin viikonlopuksi ja sitten kohdellaan mahdollisimman paskasti.

Ja kyllä minä jo ihan lapsena opin että vieraanvaraisuutta on nimenomaan olla perillä vieraiden mieltymyksistäkin. Ihan peruskohteliaisuutta.

Mitä tämä syömäkelvoton ruoka on ja mitä sen tilalla olisi pitänyt olla? Harvoin mikään ruoka on oikeasti syömäkelvotonta, on vain erilaisia mieltymyksiä. On tietysti huonoja kokkeja, mutta eivät hekään tahallaan tee huonoa ruokaa, eivät vaan osaa. Itse pidän tällaista ruuasta vinkumista tyypillisenä teinipissiskäytöksenä, ei anna kirjoittajasta aikuismaista kuvaa vaikka kiivaasti haukkuu muita siitä.

Tarjoapa esimerkiksi normimaitoon keitettyä kalakeittoa ruisleivän kera perheelle, jossa yhdellä on keliakia ja laktoosi-intoleranssi, yhdellä laktoosi-intoleranssi ja yhdellä kala-allergia. Kaksi nakertaa sitä leipää ja yksi ei voi syödä tuosta mitään.

Silloin viedään erikoisleivät mukana ja ruoka-aineita ja laitetaan ruokaa. Erikoismaidot.  Ei voi vaatia mummoilta jotain carnivorea tai vhh tai kasvis tai ihan mitä tahansa.  Sattuisko kohdilleen kuitenkaan?

Vierailija
1852/2014 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Mun anoppi vihasi mua jo ennen kuin oli edes tavattu ja ensitöikseen ehdotti eroa. Mä en saanut edes mahdollisuutta muodostaa normaalia suhdetta. Anoppi on toiminut samoin mieheni veljen tyttöystäväkandidaattien kanssa, joten on hänelle toimintatapa, ei mitään henkilökohtaista.

Kunpa oma anoppi olisi kaltaisesi! Olisi kiva että olisi puolison äitiin normaalit välit ja lapsilla toinenkin mummo. 

Just joo. Uskottava on.  Voisin kuvitella 50-luvun maalaistalossa.  Tai ehkä jos mukana tulee pari lasta tai kylän baarikukkanen voin pienellä paikkakunnalla uskoa anopin ennakkoluulot.

Niin monet poja ja tytöt vakiintuvat kolmenkympin tietämillä eivätkä vuosiin ole olleet äidin vaikutusvallan alla.  

Vierailija
1853/2014 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieraanvaraisuus ruokapöydässä luodaan kiireettömällä ilmapiirillä, huomaavaisilla tarjoiluilla ja hyvällä tunnelmalla. Se on toisen huomioimista, jossa hyvät pöytätavat ja viihtyisä ympäristö saavat vieraat tuntemaan olonsa tervetulleeksi.

Erityisruokavaliot: Allergioiden, ruokarajoitusten tai eettisten valintojen huomioiminen ennakkoon on modernin vieraanvaraisuuden perusta.

Minusta on aika järkyttävää, että jos tietää että pitkän matkan takaa tulee kylään vieras, jolla on kala-allergia, ei kertakaikkiaan ikinä osata ajatella tarjoiluksi mitään muuta kuin kalaa, vieläpä niin, että se kala on sotkettu kaikkeen muuhun tarjoiluun, jolloin sieltä sopan seasta ei yksinkertaisesti voi edes poimia mitään.

Tai että kaupasta ei sen vierailun kunniaksi pysty poimimaan laktoositonta maitoa tämän kerran.

Tai että jos omalla aikuisella lapsella on keliakia, siihen ei viitsitä paneutua lainkaan.

Niin moukkamaista käytöstä, että yököttää!

Vierailija
1854/2014 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uhmakkuushäiriö (engl. Oppositional Defiant Disorder eli ODD) on yleinen lastenpsykiatrinen häiriö, jolle on ominaista pitkäaikainen ja ikätasoon nähden poikkeava uhmakas, vihamielinen sekä vastustava käyttäytyminen. Oireet vaikeuttavat lapsen arkea, sosiaalisia suhteita ja koulunkäyntiä. [1, 2, 3]

Auktoriteettiongelmalla tarkoitetaan tilannetta, jossa yksilö tai ryhmä kyseenalaistaa, vastustaa tai ei noudata perinteisiä valta- ja ohjaussuhteita. Ilmiö liittyy usein kasvatukseen, nuoruuden itsenäistymiseen, perheen arjen vuorovaikutukseen tai työyhteisöjen johtajuushaasteisiin. [1, 2]

Tässäpä määritelmiä kammomummojen käytökselle - tai sen puutteelle.

Vierailija
1855/2014 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just joo. Uskottava on.  Voisin kuvitella 50-luvun maalaistalossa.  Tai ehkä jos mukana tulee pari lasta tai kylän baarikukkanen voin pienellä paikkakunnalla uskoa anopin ennakkoluulot.

Niin monet poja ja tytöt vakiintuvat kolmenkympin tietämillä eivätkä vuosiin ole olleet äidin vaikutusvallan alla.  

Tuossa yläpuolellasi on kuvattuna juurikin niitä ennakkoluuloja.

Vierailija
1856/2014 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa yläpuolellasi on kuvattuna juurikin niitä ennakkoluuloja.

50-luvullako olit maatalon pojan nuorikko?.

Miten ihmeessä onnistutte hakemaan niistä hornan tuuteista miehiä jotka ovat ihan vielä äidin tossun alla ja peräkamarissa asuvia?

Ette itsenäisiä omaan sinkkuelämäänsä jo vakiintuneita?

Vierailija
1857/2014 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen mummo. Saan viikonlopuksi yksivuotiaan hoitooni. Hyvissä ajoin kysyttiin. Vanhemmat viettävät ns omaa aikaansa, mikä on minusta tärkeää.   Tiedän hänen nukkumisrutiinit, joista tietenkin pidän kiinni.  Muuta ohjeistusta en ole saanut ja kysyisin jos joku olisi epäselvää. Lapsi luottaa minuun ja haluan olla luottamuksen arvoinen. 

Mekin haettiin tänään 2-vuotias kolmeksi päiväksi hoitoon, kun äiti lähti lyhyelle matkalle ja isä tekee vielä töitä tämän viikon. Ei tarvitse pienen mennä vieraaseen päiväkotiin, kun oma on kiinni.

Emme saaneet mitään ohjeita, kuten ei muulloinkaan, vesipullo annettiin mukaan matkalle ja miniä toivotti mukavaa yhdessäoloa! Kyllä ke osataan ja luottamus pelaa puolin ja toisin.

Juuri syötiin kanaa ja perunaa ja kurkkua. Kunhan saan kahvini juotua, lähdetään päiväunille, tuolla hän nyt leikkii pappan kanssa.

Varmaan tyttären lapsi?  Yhtään hyvää anoppia ei ainakaan vauvapalstoilla ole.

Niistä hyvistä ei ole mitään kerrottavaa. Minullakin oli hirviö anoppina. Veetuili niin kauan kuin muisti minut.

Olen itsekin anoppi ja olen yrittänyt välttää kaikki ne virheet, joiden kohdalle olen joutunut itse.

Täm onjohtanut siihen, että olemme jatkuvasti tisurissa, kun lapsia pitää hoitaa, kuskata, ottaa mökille. Tämän teen mielelläni, koska lapset ovat rakkaita. 

Lapset ovat jo teinejä, mutta just sanoivat minulle, että mummin luona on heidän toinen kotinsa😘

Mutta ikä alkaa painaa, kohta 80 ja miniä ei sano, mutta näyttää selvästi, jos meillä sattuu olemaan vaikka hammaslääkär tms, kun pitää viedä joku harrastukseen tms.

Varmaan hän käy täällä haukkumassa meitä, kun omista vanhemmista ei ole tietoakaan.

Vierailija
1858/2014 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sanottava jos poikien puolisoille olisi viinas maistunut ja olisivat olleet baareissa pyöriviä olisin ehkä ollut vaikka kumpikin yli 10 vuotta asunut kaukana kotoa mutta miniät fiksuja, korkeasti koulutettuja, hyvin käyttäytyviä aikuisia naisia.  Äiteinä vastuuntuntoisia.

Vierailija
1859/2014 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vieraanvaraisuus ruokapöydässä luodaan kiireettömällä ilmapiirillä, huomaavaisilla tarjoiluilla ja hyvällä tunnelmalla. Se on toisen huomioimista, jossa hyvät pöytätavat ja viihtyisä ympäristö saavat vieraat tuntemaan olonsa tervetulleeksi.

Erityisruokavaliot: Allergioiden, ruokarajoitusten tai eettisten valintojen huomioiminen ennakkoon on modernin vieraanvaraisuuden perusta.

Minusta on aika järkyttävää, että jos tietää että pitkän matkan takaa tulee kylään vieras, jolla on kala-allergia, ei kertakaikkiaan ikinä osata ajatella tarjoiluksi mitään muuta kuin kalaa, vieläpä niin, että se kala on sotkettu kaikkeen muuhun tarjoiluun, jolloin sieltä sopan seasta ei yksinkertaisesti voi edes poimia mitään.

Tai että kaupasta ei sen vierailun kunniaksi pysty poimimaan laktoositonta maitoa tämän kerran.

Tai että jos omalla aikuisella lapsella on keliakia, siihen ei viitsitä paneutua lainkaan.

Kuinkahan usein se miniä siellä hornan tuutissa käy ja jos ei vieläkäään kun omat lapset jo aikuisia tiedä ettei appilan ruuat maistu ja vie mennessään ruokaa tuliaiseksi.

Hyviin tapoihin kuuluu jos mennään moneen henkeen moneksi päiväksi viedä ruokakassi mukana.

Vierailija
1860/2014 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinkahan usein se miniä siellä hornan tuutissa käy ja jos ei vieläkäään kun omat lapset jo aikuisia tiedä ettei appilan ruuat maistu ja vie mennessään ruokaa tuliaiseksi.

Hyviin tapoihin kuuluu jos mennään moneen henkeen moneksi päiväksi viedä ruokakassi mukana.

Luepa yltä mitä on vieraanvaraisuus. Se ei ole sitä, että pitää mennä omien eväiden kanssa kutsuttuna kyläpaikkaan.