Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saako mummi olla mummi omalla tavallaan?

Vierailija
28.06.2026 |

Aamulehden maksumuurin takana olevan jutun mainoksessa tuo kysymys.

Montaa mummia varmaan stressaa kun on tarkat säännöt jopa miten pitää puhua ja sanoittaa, saati nukkuma-ajoista, päiväunista, mitä saa laittaa ruuaksi ( vaikkei allergioita), kuinka monta tuntia ulkoilla.

Itseä joskus harmitti kun alakouluikäisten kanssa lautapeli kesken ha äidiltä alkaa puhelinrinkutus 19.30.  Nyt hampaanpesulle ja sitten mummi voi lujea 2 lukua peppi pitkätossua.

Mistä oikeesti loukkaannuin kun olin viikon ollut lasten kanssa ja äitinsä sanoi että nyt taas saa noilta murretta kitkeä viikon pois.

Kommentit (3458)

Vierailija
3281/3458 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitään pelkoa, että kukaan näiden  kammomummojen luona ikinä kyläilisi. Ainakaan toista kertaa.

Näin on. Jos ei ole kuninkaallista kohtelua, gourmet-ruokaa, vierastaloa mukavin sängyin.

Unohdit, että vierastalossa pitää olla oma kylpyhuone, sauna ja keittiö. Tällaista vierastaloa toivottiin kerran vuodessa tapahtuvaa yhden yön vierailua varten. 🙃😁🙄😂😅🤣😎🥳

Vierailija
3282/3458 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mun aikuiset lapset tulee käymään, teen heidän lempiruokiaan ja olen mahdollisimman paljon heidän kanssaan. Tein jo silloin aina mieluisia tarjottavia, kun heillä joku kaveri oli meillä! Jokainen vähänkään normaali äiti toimii näin. Tämä ihmeellinen näpäyttelyn tarve on todella omituinen piirre, mitä en ole elävässä elämässä missään tavannut! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3283/3458 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitään pelkoa, että kukaan näiden  kammomummojen luona ikinä kyläilisi. Ainakaan toista kertaa.

Näin on. Jos ei ole kuninkaallista kohtelua, gourmet-ruokaa, vierastaloa mukavin sängyin.

Tuossapa taas oikein väärinymmärtämisen ja uhriutumisen kuvottava oksennus.

Et osaa ottaa mitään vastuuta omista kirjoituksistasi? Niin tyypillistä uhriutumista puoleltasi. 

Vierailija
3284/3458 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun mun aikuiset lapset tulee käymään, teen heidän lempiruokiaan ja olen mahdollisimman paljon heidän kanssaan. Tein jo silloin aina mieluisia tarjottavia, kun heillä joku kaveri oli meillä! Jokainen vähänkään normaali äiti toimii näin. Tämä ihmeellinen näpäyttelyn tarve on todella omituinen piirre, mitä en ole elävässä elämässä missään tavannut! 

Yleensähän isovanhemmat, lapset, miniät, vävyt ja lapsenlapset tulevatkin ihan hyvin keskenään toimeen. 

Vierailija
3285/3458 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kait 8 me kaikki ollaan vähän introvertteja kun mökillä tai meillä otetaan jokainen omaa aikaakin jos useampi päivä yhdessä. Joku räplää läppäriään, joku lukee, yks menee kävelemään, talvella laskettelemaan, hiihtämään, uimahalliin jne.

Vierailija
3286/3458 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kait 8 me kaikki ollaan vähän introvertteja kun mökillä tai meillä otetaan jokainen omaa aikaakin jos useampi päivä yhdessä. Joku räplää läppäriään, joku lukee, yks menee kävelemään, talvella laskettelemaan, hiihtämään, uimahalliin jne.

Samoin. Jos joku on vierailulla kerralla viikon, tunnelma alkaa todella jo kiristyä paljon ennen vierailun loppua. Meillä on Suomessa aiheesta napakka sanonta: Kalat ja vieraat  alkavat haista kolmantena päivänä.  Kolmen päivän vierailun jälkeen isäntäväen pinna alkaa kiristyä. Sitä pidemmän vieraanvaraisuuden odottaminen on moukkamaista. 

Siinä kolmessakin päivässä jokaisen pitää saada olla myös yksin, niin vieraiden kuin isäntien.

Vierailija
3287/3458 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko lapsi ja lapsen perhe vieraita jos ovat vaikka viikon?  Pitää varoa kui ois victoria ja daniel. Vähän eri asia kuin jos kutsutaan tuttu synttärikahville. Erotatko asiat toisistaan?

Ensinnäkin on aika kauheaa jos menet lapsinesi vanhemmillesi tai appivanhemmillesi täysihoitoon viikoksi. Siinä on mummut tosi tiukalla. Jos tuossa on vielä ketjun kammominiä kieltämässä ja päsmäröimässä, ei todellakaan käy kateeksi. 

Talo elää tavallaan ja vieraat kulkee ajallaan. Etenkin jos vierailu on muuta kuin käväisy vierailulla, talon väki elää elämäänsä mahdollisimman paljon kuten normaalisti. Vieraita ei tarvitse viihdyttää päiväkausia, ruoka ei voi olla vieraiden toiveruokaa, telkkari saa olla päällä juuri niin paljon kuin talon väki haluaa. Vierailun on syytä myös päättyä viimeistään ajallaan.

"Talo elää tavallaan ja vieraat kulkee ajallaan. Etenkin jos vierailu on muuta kuin käväisy vierailulla, talon väki elää elämäänsä mahdollisimman paljon kuten normaalisti. Vieraita ei tarvitse viihdyttää päiväkausia, ruoka ei voi olla vieraiden toiveruokaa, telkkari saa olla päällä juuri niin paljon kuin talon väki haluaa. Vierailun on syytä myös päättyä viimeistään ajallaan."

Meillä on yksi sukulainen, miehen sisko, joka on harrastanut vuosikausia itsensä meille kylään kutsumista. Välillä viikkokaan ei ole riittänyt. Kertoo esimerkiksi tulevansa kolmeksi päiväksi ja vierailu venyy ja venyy kun meillä on niin kivaa ja hyvä ruoka. Luitte oikein, emme kutsu häntä, vaan itse päättää tulla ilmaiseen täysihoitoon. Jos kiellämme, tulee silti. Mies, veljensä,  kuulemma vain vitsailee kun kieltää.

Paras esitys oli kun muutama vuosi sitten putosin portaissa. Vietin päivän murtuneen jalan kanssa tk:ssa ja aluesairaalassa. Selässä hehtaarin mustelma. Käly ilmoitti tulevansa meille, mies kielsi ja selitti miksi nyt ei ihan oikeasti voi tulla. Käly tuli silti. Kinkkasin vastaan ovikellon soidessa kipeänä keppien kanssa. Mitäpä lausuu armas käly? Että hänellä on nälkä ja haluaa minun tekevän nyt ruokaa. Mitä sitten hölmistyneenä aloin väkertää vieraalle jota oli kielletty meille tulemasta.

Tämä johti lopulta oikein kunnon riitaan, missä kerroimme kälylle, ettei meille jatkossa saa tulla kuin kutsuttuna. Kälyn mukaan minä olin tarinan roisto kun en ollut hänelle riittävän vieraanvarainen. Mieheni sisarella hänen mukaansa piti olla oikeus tulla meille kun haluaa ja olla niin kauan kuin haluaa.

Vierailija
3288/3458 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tässä rätinkiä tehtäisiin, saattaisit yllättyä miten paljon meillä mummoilla vieraita käy. Toisin kuin sinun sääntötuvallasi. 

Samoin. Paljon käyvät lapset perheineen ja tulevat edelleen kuin kotiin lapsena ollessaan. Ja me eletään ukin kans kuin ennenkin. Hoidetaan porukalla lapsia ja touhutaan mitä touhutaan, tv: n laittaa suki kuka sitä haluaa kulloinkin katsoa. Pelataan yhdessä, ukki käy lasten kanssa kalalla, niinkuin kävisi muutenkin, leikitään ja ehkä vähän pihahommiakin yhdessä tehdään. Perunoita laitetaan kattilaan vähän enemmän, vettä ja kahvinporoja keittimeen. Onneksi on niin tavalliset lapset ja heidän puolisonsa ettei tarvii gourmeeaterioita, ei ihme ohjelmaa ja jokainen voi vetäytyä halutessaan rantamökkiin tai marjametsään yksikseen ollakseen. Kaikilla on hyvä olla keskenään ja jos joku jostain napakammin sanoo, kukaan ei ole mieltään pahoittanut. Voisiko paremmin enää olla. Ja jos lapsenlapset tulee mummun ja ukin luo itsekseen, perään soitetaan hyvän yön toivotukset ja muuten vanhemmat luottavat, että osataan lapsia hoitaa. 

Vierailija
3289/3458 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asumme Helsingissä. Koko anopin valtava suku jatkuvasti pyrkimässä meille. 

Vierailija
3290/3458 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mummola on tärkeä paikka lapselle ja vanhemmilleen, jolloin saavat omaa aikaa sekä isovanhemmat saavat samalla tutustua lapsenlapsiinsa. Tietyt säännöt on tietenkin hyvä olla, mutta vanhempien on hyvä myös luottaa, että lapset tulee hoidettua. Nauttia saamastaan vapaa ajasta. Olin kerran koulutuspäivillä nuoremman naisen kanssa ja hän soitteli vähä väliä isovanhemmille miten menee, jossa lapsensa oli hoidossa tuon ajan. Mietin, että itse kokisin noin usean soittelun häiritseväksi ja lapsikin varmaan ikävöi enemmän.  Kyllä siellä mummolassa muusia ja porkkanaa syödään ja illalla luetaan iltasatuja. Menee ilo jos sekin määrätään, mitä luetaan. 

Kiitos luottamuksesta mummuja ja ukkeja kohtaan. Myös minun lapseni luottavat siihen, että hänen lapset tulevat mummun ja ukin luona hoidetuksi. On turvallista sekä mukavaa olla yhdessä. 

T. Yksi mummu vaan. 

Vierailija
3291/3458 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on vanhojen ihmisten päiväjärjestys.  Miksi iäkkään jaksaminen ja rytmi eivät ole tärkeitä?

Nyt puhutaan LAPSISTA ja LASTEN TARPEISTA. Ihan sen iäkkäänkin pitää pystyä käsittämään olevansa aikuinen ja toimia vastuullisesti.

Miksi ne lapset on vain miniäsi mutta miniän koti vain poikasi???

Eikö täällä juuri äidit puhu lapsistaan. Ei kukaan ees mainitse lasten isää. Äidit keksivät säännöt ja sänkyjen leveyden.

Tämän ketjun idea taisi olla se, kun aloittaja ihmettrli, kun lapsenlapsi oli yökylässä, miten lapsen äiti, miniä, kontrolloi puhelimitse koko ajan soitellen miten ja missä aikataulussa mummun kanssa asiat tulee tehdä, rlasminen lopettaa, hampaat pestä, montako lukua luetaan tietystä kirjasta iltasatua. 

Itse ajattelen mummuna, että joku rytmi ja säännöt toki hyvät lapselle olla kaikkialla, mutta pientä "hienosäädön" varaa ja ymmärrystä soisin myös mummoja kohtaan ja rentoutta mummolassa oloon. Luotettaisiin isovanhempaan enemmän. 

Vierailija
3292/3458 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko lapsi ja lapsen perhe vieraita jos ovat vaikka viikon?  Pitää varoa kui ois victoria ja daniel. Vähän eri asia kuin jos kutsutaan tuttu synttärikahville. Erotatko asiat toisistaan?

Ensinnäkin on aika kauheaa jos menet lapsinesi vanhemmillesi tai appivanhemmillesi täysihoitoon viikoksi. Siinä on mummut tosi tiukalla. Jos tuossa on vielä ketjun kammominiä kieltämässä ja päsmäröimässä, ei todellakaan käy kateeksi. 

Talo elää tavallaan ja vieraat kulkee ajallaan. Etenkin jos vierailu on muuta kuin käväisy vierailulla, talon väki elää elämäänsä mahdollisimman paljon kuten normaalisti. Vieraita ei tarvitse viihdyttää päiväkausia, ruoka ei voi olla vieraiden toiveruokaa, telkkari saa olla päällä juuri niin paljon kuin talon väki haluaa. Vierailun on syytä myös päättyä viimeistään ajallaan.

"Talo elää tavallaan ja vieraat kulkee ajallaan. Etenkin jos vierailu on muuta kuin käväisy vierailulla, talon väki elää elämäänsä mahdollisimman paljon kuten normaalisti. Vieraita ei tarvitse viihdyttää päiväkausia, ruoka ei voi olla vieraiden toiveruokaa, telkkari saa olla päällä juuri niin paljon kuin talon väki haluaa. Vierailun on syytä myös päättyä viimeistään ajallaan."

Meillä on yksi sukulainen, miehen sisko, joka on harrastanut vuosikausia itsensä meille kylään kutsumista. Välillä viikkokaan ei ole riittänyt. Kertoo esimerkiksi tulevansa kolmeksi päiväksi ja vierailu venyy ja venyy kun meillä on niin kivaa ja hyvä ruoka. Luitte oikein, emme kutsu häntä, vaan itse päättää tulla ilmaiseen täysihoitoon. Jos kiellämme, tulee silti. Mies, veljensä,  kuulemma vain vitsailee kun kieltää.

Paras esitys oli kun muutama vuosi sitten putosin portaissa. Vietin päivän murtuneen jalan kanssa tk:ssa ja aluesairaalassa. Selässä hehtaarin mustelma. Käly ilmoitti tulevansa meille, mies kielsi ja selitti miksi nyt ei ihan oikeasti voi tulla. Käly tuli silti. Kinkkasin vastaan ovikellon soidessa kipeänä keppien kanssa. Mitäpä lausuu armas käly? Että hänellä on nälkä ja haluaa minun tekevän nyt ruokaa. Mitä sitten hölmistyneenä aloin väkertää vieraalle jota oli kielletty meille tulemasta.

Tämä johti lopulta oikein kunnon riitaan, missä kerroimme kälylle, ettei meille jatkossa saa tulla kuin kutsuttuna. Kälyn mukaan minä olin tarinan roisto kun en ollut hänelle riittävän vieraanvarainen. Mieheni sisarella hänen mukaansa piti olla oikeus tulla meille kun haluaa ja olla niin kauan kuin haluaa.

Niin. Miehesi suku oli se työtön ja joutilas. Joutaa teillä majailemaan. Onneksi sait miehesi  napattua ja pelastettua suuresta suvusta joka majailisi Helsingissä. Tuo aluesairaala kyllä viittaa enemmän maaseutuun.

Vierailija
3293/3458 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin hupaisaa että joku tulee "vaatimaan ruokaa."  Olet oikee tarinan

iskijä.

Oliko nää vielä niitä vuosikymmenten takaisia juttuja kun ei ollut kännyköitä jokaisella?

Vierailija
3294/3458 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä mummit ja ukit suljettiin täysin pois lasten elämästä etteivät vain pilaa lapsiamme. 

Surullista. Ymmärrän sen, jos heillä esimerkiksi alkoholiongelma, mutta en oikeastaan muuten. Itsekästä toimintaa. Toki sitähän tämä nykyaika on, minä, minä ja minä. 

Vierailija
3295/3458 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelen erityispedagogiikkaa ja luen juuri tenttikirjaa lastenpsykiatriasta. Tässä suositellaan nimenomaan valvomaan television katselua, koska se on se helpoin väline säädellä. 

Sikäli vähän vanhan ajan ohje koska televisio lienee lapsiperheissä olevan melko vähällä käytöllä, enemmän kuitenkin se vanhojen isovanhempien juttu.

Lapsilla on pienestä omat tabletit tms katsottavat haetaan netistä, televisioonkin suoratoistoista.

Toisaalta rentoutuminen on ihmisiltä, aikuisilta ja lapsilta, nykyisin kielletty.  Istua ja katsoa vain jotain viihdyttävää.

Muistan hyvällä ne illat kun lapset ulkoilujen ja leikkien jälkeen käpertyivät kanssani sohvalle ( isä iltoja ja vkl töissä) ja katsottiin vhs- kasetilta jotain  lastenfilmiä.

Niin, ketjussahan keskustellaan siitä, että mummolassa ei saisi se toosa olla valvomatta auki koko ajan ja täysin mitä sattuu sitten lapsien silmiin osuen. Isovanhempien olisi hyvä myös mieltää itsensä esimerkiksi ja näyttää millaista on fiksu median käyttö. Eli vain järkevä määrä ja järkevästi.

Isovanhemmat on aikuisia ihmisiä, tekivätpä kotonaan mitä tahansa vaiko mitä?  Ehkei heillä ole edes tätä ihanaa nettiä.

Tietysti kun on vieraita tai ne leikki-ikäiset vahdittavana voi jättää sen mieliohjelmankin katsomatta.  Itse pystyn katsomaan areenasta tai suoratoistosta jakson joka jäi jatsomatta tai koko sarjan  mutta kyllä on kohtuutonta vaatia että mummo, jolla ei nettiä ole, jättää katsomatta jonkun promisen katsomatta kun miniä kylässä 

No mut on kyllä kasvatettu sillä tavalla, että kylässä tai vieraiden läsnäollessa ei kuulu katsoa telkkaria, jos se ei ole yhteinen toive esim. kun kaikki osapuolet seuraavat samaa sarjaa. Ihan lähimpien kuten isovanhempien kohdalla tästä joustettiin. Mutta sellaista tilannetta ei oikein saanut ylipäätään tulla, että kokee pakolliseksi nähdä jostain sarjasta kaikki jaksot, koska silloin ruutu on liian tärkeä, ja elävien ihmisten ja heidän kanssaan ajan viettämisen pitää olla aina tärkeämpää ja rakkaampaa kuin ruudun. Toisissa suvuissa on toisenlaiset tavat, mutta telkkari auki kyläpaikassa tuntuu aina jotenkin epäkohteliaalta. Ja epäloogiselta - miksi kutsut jonkun kylään jos et aio seurustella hänen kanssaan vaan katsoa telkkaria?

No mietin ikäistäni yksinäistä tuttua, ainoa lapsi kuollut. Diakonissa, pari naapuria ja ex-miniä joskus käy.

Hänestä tuli tämä promise-sarja mieleen. Ei oo nettiä, hän seuraa sitä. Ei vastaa puhelimeenkaan sen aikana. Suodaan se addiktio vanhoille, nuorilla on pahempiakin.

Ja jos lapsen perhe tulee  joiksikin päiviksi tälläisen vanhuksen luo kyllä minusta voisi sen vajaan tunnin antaa mummin rauhoittua ettei jää jakso väliin. Ainakin kun mun lapset meillä useamman päivän  sovitaan että tehään nyt omiamme joku aika kukin. Ei kukaan jaksa koko ajan seurustella.

Kaikilla ei tosiaan ole nettiä.

Oma isoäitini oli samanlainen 90-luvulla, jolloin ohjelmia ei voinut edes netistä katsoa. Seurasi Kauniita ja rohkeita, jutteli hahmoista kuin tutuistaan eikä vastannut puhelimeen jaksojen aikana. Vähän tätä hymähdeltiin, mutta tehtiin asiat niin, että kyläiltiin tai soiteltiin muuna aikana.

Vierailija
3296/3458 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liian myöhään laitoitte rajan, mutta hyvä että saitte sen lopulta tehtyä. 

Hassua, miten sitä saa syyllisen viitan harteilleen, kun tekee tunkeilevalle vieraalle selväksi, että näin ei voi enää jatkua. Toisaalta, haittaako mua, jos tunkeilijan hovi pitää mua pahana? Ei. He tietävät vain tunkeilijan version tapahtuneesta.

Vierailija
3297/3458 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Annas kun arvaan, ei teille ole mitään vaivaa kestitä non stop koko sukua? Hotellikin olis niin kallis?

Vierailija
3298/3458 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Annas kun arvaan, ei teille ole mitään vaivaa kestitä non stop koko sukua? Hotellikin olis niin kallis?

En kestitse koko sukua, koska silloin täällä pyörisi ihan jatkuva majatalo.

Vierailija
3299/3458 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyn 4-vuotiaani kanssa joskus omaa mummiani katsomassa hoitokodissa. Kyllä nappaan seurusteluhuoneessa heti television kiinni, 4-vuotiaan ei tarvitse katsoa humalaisten lavatappeluja tai aittaan pyrkimisiä. Iltapäivällä tulee noita sopimattomia suomifilmejä.

Mummulle  kanssa saa myös aina sanoa napakasti,  tuputtaa lapselle "suuta makeaksi" Pihlajanmarja-karkeilla.

Kuulostaa älyttömältä, että menet hoitokotiin vieraaksi ja ensitöikseni puutut talon tapaan katsoa televisioa. Sanoisinko, että törkeää jopa. Sanonta "talo elää tavallaan, vieraat kulkee ajallaan" ei ole tavoittanut sinua, tai et ymmärrä mitä se tarkoittaa. Se hoitokoti on niiden ihmisen koti, he asuvat siellä ja ainakin minun iäkkäät läheiseni on aina tykänneet katsoa   kotimaisia elokuvia. Se taas, että menet vieraaksi 4 - vuotiaan kanssa ei oikeuta sinua puuttumaan talon tapaan katsoa televisiota. Tyttärelle voi sanoa, että tulee sellaista ohjelmaa mitä sinun ei ole soveliasta katsoa. Näytät tyttärellesi huonoa esimerkkiä, miten kyläillessä käyttäydytään. 

Vierailija
3300/3458 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä ketjussa ne aikuiset lapset kutsutaankin käymään, jotta voidaan sitten kyykyttää ja näpäytellä. Uhota ja kiukutella.

Merkillinen näkökanta ja se sama asenne päällä yritetään sitten sinne ”pojan asunnolle”.

Ja sitten itketään, kun on hylätty jne.

Mun miehelle anopillani on asiaa vain silloin, kun tarvitsee palveluksen. Milloin on joku vikavalo autossa (korjaamolle 5 km, sinne ei voi ajaa), tiskikoneesta kuulu kummallinen ääni tai vastaavaa. Kaikella on aina hengenhätä. Heti pitää tulla. Oltiin kesällä 700 km kotoa lomailemassa, sieltäkin olisi pitänyt lähteä välittömästi. Kun mies sanoi että katsoo asian sitten kun on 1 - 2 viikon päästä kotona, niin mummeli löi luurin korvaan. 

Kyllä, kaikki sukulaiset ja tuttavat soitettu läpi, kun ei enää mitään voi tehdä poloisen vanhan äitinsä vuoksi! Kiittämätön lapsi, ei edes keskeyttää lomaansa, että äiti saa ilmaisen rengin.