Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saako mummi olla mummi omalla tavallaan?

Vierailija
28.06.2026 |

Aamulehden maksumuurin takana olevan jutun mainoksessa tuo kysymys.

Montaa mummia varmaan stressaa kun on tarkat säännöt jopa miten pitää puhua ja sanoittaa, saati nukkuma-ajoista, päiväunista, mitä saa laittaa ruuaksi ( vaikkei allergioita), kuinka monta tuntia ulkoilla.

Itseä joskus harmitti kun alakouluikäisten kanssa lautapeli kesken ha äidiltä alkaa puhelinrinkutus 19.30.  Nyt hampaanpesulle ja sitten mummi voi lujea 2 lukua peppi pitkätossua.

Mistä oikeesti loukkaannuin kun olin viikon ollut lasten kanssa ja äitinsä sanoi että nyt taas saa noilta murretta kitkeä viikon pois.

Kommentit (3009)

Vierailija
2601/3009 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheni äiti ei pidä minkäänlaista yhteyttä ainoaan lapsenlapseensa. Omat vanhempani ovat jo kauan sitten kuolleet ja eläessään asuivat kaukana. Tehköön anoppi mummeli mitä lystää miehenä kanssa. Sääli lapseni kannalta, mutta ei voi mittään...

Parempi ei mummoa ollenkaan kuin kammomummo.

Vierailija
2602/3009 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieheni äiti ei pidä minkäänlaista yhteyttä ainoaan lapsenlapseensa. Omat vanhempani ovat jo kauan sitten kuolleet ja eläessään asuivat kaukana. Tehköön anoppi mummeli mitä lystää miehenä kanssa. Sääli lapseni kannalta, mutta ei voi mittään...

Parempi ei mummoa ollenkaan kuin kammomummo.

Mitähän jos miniä katsoisi peiliin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2603/3009 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ukki on lapset jo kasvattanut, nyt on seuraavan sukupolven vuoro. Ukki on juuri päässyt eroon pikkulapsista, koululaisista, ja vittuilevista teineistä. Nyt ukki on niinkuin huvittaa. Ukki voi vedellä nyt päiväkännejä, kalastella, ja harrastaa mummin kanssa SITÄ ihan milloin huvittaa. Lähes 30 vuotta siinä meni muiden asioita hoitaessa, ja esimerkkiä näyttäessä. Onneksi tehtiin lapset nuorina, ja voidaan olla nuoria jälleen. Jos perillisiä harmittaa ukin, ja mummin tavat, niin suksikoon....., ja hoitakoot mukulansa ihan itse. On ihan mukava lällätellä, ja leikkiä välillä lastenlasten kanssa, mutta ei ruveta miksikään sijaisvanhemmiksi, joiden säännöt sanelevat ne, jotka vielä vähän aikaa sitten näyttelivät keskisormea naaman edessä. 

M48

Meillä oli tosi vaikea opettaa aikuisille lapsille, että meille tultaessa soitetaan ensin ovikelloa ja jos ei vastata tullaan vasta omilla avaimilla sisään. Oikeasti mietittiin, pitääkö avaimet ottaa pois.

Siis mitä ihmettä? Ei meidän avaimia ole kellään poismuuttaneella lapsella. Miksi ihmeessä olisi? ja jos teidän lapsilla on avaimet niin miksi ne on , jos ei niitä sitten saa käyttää?  Nythän voi luulla, että teille on sattunut jotakin, kun ette tule avaamaan ja tulevat katsomaan omilla avaimillaan, että mikä on hätänä. Sen takia kai ne avaimet niillä onkin. 

Ottakaa ne avaimet pois jos ette halua, että niitä käytetään. 

Vierailija
2604/3009 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiesittehän mummut, että voitte testamentata puolet omaisuudestanne halutessanne ohi rintaperillisten vaikka kulkukoirille. Ja todella lasten puolisoiden perintöoikeus kannattaa jokaisen mummun  testamentissa poistaa.

Tämähän sopii monien nykyajan isovanhempien tyyliin täydellisesti. Omasta (ajasta, rahasta…) ei anneta omille lapsille tai lapsenlapsille. Ja perintökin mieluummin vaikka kulkukoirille.  :,D

Itse isovanhempien sukupolvi toki sai omilta vanhemmiltaan avut ja perinnöt.

Isovanhempien sukupolvi ei perinyt juuri mitään.  Vasta nykyiset sukupolvet perii. Suomi ja suomalaiset ovat olleet todella köyhiä ja sota vielä köyhdytti lisää, ja vasta 80-90-luvulla ihmiset alkoi kerätä varallisuutta niin, että nykypolvista moni perii jotakin. 

Kyllä suurella osalla heistä, jotka ovat tällä hetkellä isovanhempia (esim. 50- ja 60 -luvun alkupuolella syntyneet), on jo perinnöt saatu. Heidän vanhempansa olivat sitävastoin niitä, jotka aloittivat tyhjästä, eivät boomerit.

Vierailija
2605/3009 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kammominiöiden ahneudella ei näy olevan mitään rajaa.

Vierailija
2606/3009 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kun joku heistä majoittui meillä, minä annoin aina työhuoneeni yövieraille. 

Siellä oli hyvä parivuode vieraille?

Hyvä vuodesohva, uudet petivaatteet vaatehuoneessa, oma vessa. 

Uudet petivaatteet on myös vieraanvaraisuuden mitta?  Pitääkö olla uudet tyynyt ja peitot vai riittääkö lakanat?

Kyllä on, kunnolliset petivaatteet. Uudet peitot ja tyynyt ja raikkaat lakanat.

Aika hurjaa, että täällä ilmeisesti ihan iäkkäät ihmiset tavaa alkeellisen vieraanvaraisuuden periaatteita täysin ymmällään...

En nyt tiedä olenko niin "iäkäs", vasta jäin pois työelämästä, mutta kyllä meillä esim  pojan perhe kun yökylässä niin saatan laittaa pojan hämähäkkimies pussilakanat heille. Hyvin kuulemma kelpaavat.  Ja miksi eivät kelpaisi, aikoinaan olleet laadukkaat ja vieläkin täysin käyttökelpoiset. 

Näyttää kelpaavan miniällekin. On meillä ihan uusiakin marimekon pussilakanoita ja niilläkin heille välillä vuoteet petaan, mutta hyvin kelpaa nuo vanhemmatkin pussilakanat. 

Onneksi meidän miniä ei ole mikään niuho. Meillä on aina siistiä ja puhdasta ja voi kyllä luottaa siihen, että vanhatkin petivaatteet on puhtaita ja siistejä.  Miniä ei itse asiassa  latele meille minkäänlaisia sääntöjä.  Nyt vasta tuonkin asian huomasin. Onkohan meidän miniä joku poikkeus vaativien miniöiden joukossa? 

Ei. Etkä itse ole kammoanoppi. Hyvä niin. Jatka samaan malliin!

Vierailija
2607/3009 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kun joku heistä majoittui meillä, minä annoin aina työhuoneeni yövieraille. 

Siellä oli hyvä parivuode vieraille?

Hyvä vuodesohva, uudet petivaatteet vaatehuoneessa, oma vessa. 

Uudet petivaatteet on myös vieraanvaraisuuden mitta?  Pitääkö olla uudet tyynyt ja peitot vai riittääkö lakanat?

Kyllä on, kunnolliset petivaatteet. Uudet peitot ja tyynyt ja raikkaat lakanat.

Aika hurjaa, että täällä ilmeisesti ihan iäkkäät ihmiset tavaa alkeellisen vieraanvaraisuuden periaatteita täysin ymmällään...

En nyt tiedä olenko niin "iäkäs", vasta jäin pois työelämästä, mutta kyllä meillä esim  pojan perhe kun yökylässä niin saatan laittaa pojan hämähäkkimies pussilakanat heille. Hyvin kuulemma kelpaavat.  Ja miksi eivät kelpaisi, aikoinaan olleet laadukkaat ja vieläkin täysin käyttökelpoiset. 

Näyttää kelpaavan miniällekin. On meillä ihan uusiakin marimekon pussilakanoita ja niilläkin heille välillä vuoteet petaan, mutta hyvin kelpaa nuo vanhemmatkin pussilakanat. 

Onneksi meidän miniä ei ole mikään niuho. Meillä on aina siistiä ja puhdasta ja voi kyllä luottaa siihen, että vanhatkin petivaatteet on puhtaita ja siistejä.  Miniä ei itse asiassa  latele meille minkäänlaisia sääntöjä.  Nyt vasta tuonkin asian huomasin. Onkohan meidän miniä joku poikkeus vaativien miniöiden joukossa? 

Jatk*an vielä, että tytär ja v*ävy nukkuvat usein hel* kit*ty lakanoissa ja ei ole vävy valit*tanut (ovat siis tyttären pussilakanoita lapsu*udesta). Kyllä riittää, että on puh*dasta ja raika*sta, ei tarvitse olla uutta. 

Siis käsittämätöntä, että tämäkin viesti jäi moderointiin... siksi tähdet.

Vierailija
2608/3009 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kammominiöiden ahneudella ei näy olevan mitään rajaa.

Millä ahneudella?

Vierailija
2609/3009 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiesittehän mummut, että voitte testamentata puolet omaisuudestanne halutessanne ohi rintaperillisten vaikka kulkukoirille. Ja todella lasten puolisoiden perintöoikeus kannattaa jokaisen mummun  testamentissa poistaa.

Tämähän sopii monien nykyajan isovanhempien tyyliin täydellisesti. Omasta (ajasta, rahasta…) ei anneta omille lapsille tai lapsenlapsille. Ja perintökin mieluummin vaikka kulkukoirille.  :,D

Isovanhempien sukupolvi ei perinyt juuri mitään.  Vasta nykyiset sukupolvet perii. Suomi ja suomalaiset ovat olleet todella köyhiä ja sota vielä köyhdytti lisää, ja vasta 80-90-luvulla ihmiset alkoi kerätä varallisuutta niin, että nykypolvista moni perii jotakin. 

Kyllä suurella osalla heistä, jotka ovat tällä hetkellä isovanhempia (esim. 50- ja 60 -luvun alkupuolella syntyneet), on jo perinnöt saatu. Heidän vanhempansa olivat sitävastoin niitä, jotka aloittivat tyhjästä, eivät boomerit.

50-luvulla ja 60-luvun alussa syntyneet ovat syntyneet ennen luotettavia ehkäisykeinoja. Se tarkoittaa, että perintöä on ollut jakamassa useampi sisarus. Valtaosa perinnöistä on alle 20 000 euroa. 

Vierailija
2610/3009 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jumankekka, tätä ketjua kun lukee, miniöiden ja lasten jatkuvaa natkutusta ja kitinää vanhemmistaan ja appivanhemmistaan, miniät tai lapset kehtaavat vielä  kirjoittaa noin. Oikein pitäisi päästä vielä elossa olevien vanhempien rahapusseillekin. Ilmeisesti eläke pitäisi jakaa suoraan miniöiden tilille. Ja aika, 24/7 mummojen pitäisi olla passissa heittämään oma elämänsä sivuun ja juoksemaan teräsmiehen tavoin silottamaan nuoremman polven elämää. Muuten mummojen pitää tietenkin olla täysin näkymättöminä varjoissa.

Isovanhemmat eivät ole elatusvelvollisia aikuisista lapsistaan ja lapsenlapsistaan. Miten tämä voi olla aikuisille ihmisille yllätys.

Voi kysyä miten paljon vastaavasti nämä miniät ja lapset ovat itse valmiita antamaan aikaa ja rahaa noille vanhemmille. Tiedämme toki, että vastaus on pyöreä nolla. Avun pitää olla yksisuuntaista. 

Tämä ketju on ollut ainakin minulle ihan silmiä avaava. En olisi uskonut noin ilkeitä lapsia ja miniöitä voivan edes olla, mitä tässä ketjussa näyttää olevan nuoremman polven enemmistö. Jos minulla olisi tuollaisia lapsia tai miniöitä, tekisin kyllä ihan kaikki tarvittavat toimenpiteet varmistaakseni, ettei perittävää todellakaan jäisi. Voisihan sen omaisuuden lahjoittaa vaikka jo eläessä niille kulkukoirille.

Vierailija
2611/3009 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kas, miten tuore näkökulma: Uhkaillaan perinnön menetyksellä. Eipä olekaan ennen täällä lukenutkaan. Muuta kuin tuhansia kertoja.

Vierailija
2612/3009 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillisestihän tämä menee niin, että ne lastenlapset auttaa kyllä niitä isovanhempia, jotka ovat auttaneet heidän vanhempiaan. Meilläkin lapset käyvät auttamassa mm. pihanhoidossa ja kauppareissuilla ja tietokoneen kanssa.

Vierailija
2613/3009 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyypillisestihän tämä menee niin, että ne lastenlapset auttaa kyllä niitä isovanhempia, jotka ovat auttaneet heidän vanhempiaan. Meilläkin lapset käyvät auttamassa mm. pihanhoidossa ja kauppareissuilla ja tietokoneen kanssa.

Tyypillisesti välit eri sukupolvien välillä ovatkin ihan hyvät. Miniöitä ja vävyjä myöten. Ketään ei tarvitse lokeroida, määräillä, kytätä. Asioista puhutaan ja kaikki tahtovat toisilleen hyvää. Apua annetaan puolin ja toisin, kukaan ei ilkeile kenellekään.

Mutta kammominiöillähän ei ole ollenkaan ymmärrystä normaaleihin ihmissuhteisiin.

Vierailija
2614/3009 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jumankekka, tätä ketjua kun lukee, miniöiden ja lasten jatkuvaa natkutusta ja kitinää vanhemmistaan ja appivanhemmistaan, miniät tai lapset kehtaavat vielä  kirjoittaa noin. Oikein pitäisi päästä vielä elossa olevien vanhempien rahapusseillekin. Ilmeisesti eläke pitäisi jakaa suoraan miniöiden tilille. Ja aika, 24/7 mummojen pitäisi olla passissa heittämään oma elämänsä sivuun ja juoksemaan teräsmiehen tavoin silottamaan nuoremman polven elämää. Muuten mummojen pitää tietenkin olla täysin näkymättöminä varjoissa.

Isovanhemmat eivät ole elatusvelvollisia aikuisista lapsistaan ja lapsenlapsistaan. Miten tämä voi olla aikuisille ihmisille yllätys.

Voi kysyä miten paljon vastaavasti nämä miniät ja lapset ovat itse valmiita antamaan aikaa ja rahaa noille vanhemmille. Tiedämme toki, että vastaus on pyöreä nolla. Avun pitää olla yksisuuntaista. 

Tämä ketju on ollut ainakin minulle ihan silmiä avaava. En olisi uskonut noin ilkeitä lapsia ja miniöitä voivan edes olla, mitä tässä ketjussa näyttää olevan nuoremman polven enemmistö. Jos minulla olisi tuollaisia lapsia tai miniöitä, tekisin kyllä ihan kaikki tarvittavat toimenpiteet varmistaakseni, ettei perittävää todellakaan jäisi. Voisihan sen omaisuuden lahjoittaa vaikka jo eläessä niille kulkukoirille.

Kun tätä ketjua lukee, niin muutama trolli täällä väittää miniöiden olevan appisten kukkarolla, mutta tapahtuuko näin oikeasti? 

Meillä ainakin on omat rahat, ei tarvita sponsorointia kummankaan vanhemmilta. En tiedä ketään joka on opiskeluaikoijen jälkeen on saanut rahaa säännöllisesti vanhemmiltaan tai appiksilta. 

Vierailija
2615/3009 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että haluaa pitää perheellään rajat ja olla oman lapsensa huoltaja ei ole lokeroimista, määräilyä tai kyttäämistä.

Ja ainakin meillä se on kyllä se vanhempi sukupolvi, joka on ihan koko ajan koura ojossa. 

Vierailija
2616/3009 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se että haluaa pitää perheellään rajat ja olla oman lapsensa huoltaja ei ole lokeroimista, määräilyä tai kyttäämistä.

Ja ainakin meillä se on kyllä se vanhempi sukupolvi, joka on ihan koko ajan koura ojossa. 

Ne sun kymmeniä vuosia sitten kuolleet vanhemmat ja appivanhemmat ovat nyt siis koura ojossa ottamassa rahojasi. Aikamoista!

Vierailija
2617/3009 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun tätä ketjua lukee, niin muutama trolli täällä väittää miniöiden olevan appisten kukkarolla, mutta tapahtuuko näin oikeasti? 

Meillä ainakin on omat rahat, ei tarvita sponsorointia kummankaan vanhemmilta. En tiedä ketään joka on opiskeluaikoijen jälkeen on saanut rahaa säännöllisesti vanhemmiltaan tai appiksilta. 

Mitä itse olen lukenut, en muista ainuttakaan viestiä, missä aiemmin miniät olisivat olleet appisten kukkaroilla, siis ihan rahaa vailla. Tai niin tietysti, että oletus on, että isovanhemmilla on rahaa syöttää ja viihdyttää isojakin lapsilaumoja viikkokausia. Mihin esimerkiksi pienituloisella eläkeläismummulla ei ole välttämättä rahaa. Tuon ovat siis miniät kokeneet henkilökohtaisena loukkauksena.

Ei meilläkään ole aikuisena mitään rahoja saatu vanhemmilta tai sponssata aikuisia lapsia nyt kun lapset ovat aikuisia. Jokainen elää elämäänsä omien tulojensa mukaan. Varmaan jos joku lapsista jotenkin putoaisi sairauden tms. takia sosiaaliturvan ulkopuolelle, silloin antaisin rahaa, mutta tuo vaihtoehto on teoreettinen kun kaikilla lapsilla on ihan hyvä koulutus, työpaikat ja terveys.

Vierailija
2618/3009 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kyllä rahoitan opiskelijoideni elämää monin tavoin. Varmasti auttaisin myös lapsiperheenä, jos tarve olisi.

Vierailija
2619/3009 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyinpä mielenkiinnosta rahallisesta tuesta tekoälyltä. Yllättäen tekoälyn mukaan aikuisista lapsista jopa 40 - 50 % saa rahallista tukea vanhemmiltaan. Jopa yli kolmekymppisistä ja ilman selkeää tarvetta. Toisin päin, tukea vanhuksille aikuisilta lapsilta annetaan vain muutamalle prosentille.

"Helsingin yliopistossa tarkastettavan väitöskirjan mukaan omia aikuisia lapsia tuetaan enemmän kuin iäkkäitä vanhempia. Taloudellinen tuki kohdistuu tutkimuksen mukaan lähes yksinomaan aikuisille lapsille ja vain harva auttaa vanhempiaan taloudellisesti."

https://www.helsinki.fi/fi/uutiset/talous/aikuisten-lasten-tukemiseen-s…

Vierailija
2620/3009 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä itse olen lukenut, en muista ainuttakaan viestiä, missä aiemmin miniät olisivat olleet appisten kukkaroilla, siis ihan rahaa vailla. Tai niin tietysti, että oletus on, että isovanhemmilla on rahaa syöttää ja viihdyttää isojakin lapsilaumoja viikkokausia. Mihin esimerkiksi pienituloisella eläkeläismummulla ei ole välttämättä rahaa. Tuon ovat siis miniät kokeneet henkilökohtaisena loukkauksena.

Ei meilläkään ole aikuisena mitään rahoja saatu vanhemmilta tai sponssata aikuisia lapsia nyt kun lapset ovat aikuisia. Jokainen elää elämäänsä omien tulojensa mukaan. Varmaan jos joku lapsista jotenkin putoaisi sairauden tms. takia sosiaaliturvan ulkopuolelle, silloin antaisin rahaa, mutta tuo vaihtoehto on teoreettinen kun kaikilla lapsilla on ihan hyvä koulutus, työpaikat ja terveys.

Opiskeluaikaan tuettiin kyllä lapsia mutta sen jälkeen enää ei, tämä tarkennuksena viestiin.