Saako mummi olla mummi omalla tavallaan?
Aamulehden maksumuurin takana olevan jutun mainoksessa tuo kysymys.
Montaa mummia varmaan stressaa kun on tarkat säännöt jopa miten pitää puhua ja sanoittaa, saati nukkuma-ajoista, päiväunista, mitä saa laittaa ruuaksi ( vaikkei allergioita), kuinka monta tuntia ulkoilla.
Itseä joskus harmitti kun alakouluikäisten kanssa lautapeli kesken ha äidiltä alkaa puhelinrinkutus 19.30. Nyt hampaanpesulle ja sitten mummi voi lujea 2 lukua peppi pitkätossua.
Mistä oikeesti loukkaannuin kun olin viikon ollut lasten kanssa ja äitinsä sanoi että nyt taas saa noilta murretta kitkeä viikon pois.
Kommentit (2053)
En minä korostanut. Vastasin vaan lällättelyihin, miten muka kotonaan töitä tekevän kokemuspiiri olisi ainoastaan kerhotäti.
Kirjakieltähän ei kukaan puhu, kun se on kirjoittamista. Sanassa jo vihje.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos hoitaa Janin kahta lasta pari viikkoa etteivät joudu olemaan kotona avainkaulalapsina, on pakko ottaa tasapuolisuuden vuoksi myös sannan päikkylapset kun joutuisivat viikoksi sijaispäikkyyn. Kansanmusiikkia harrastava pari petteri ja janna menevät kaustisille soittavan teinin kanssa, taas tarvitaan mummolaa kahdelke alakoululaiselle.
Tasapuolisuuden vuoksi ei voi yhdellekään sanoa ei.
Tuskinpa tuollaisia vuoroja on.
Hyväksytkö jos anoppisi hoitaa muiden lastensa lapsia mutta ei teidän oliveria?
Ei minun anoppini ole koskaan hoitanut minun lapsiani. Kuoli kun esikoinen oli juuri täyttänyt kaksi. Minä tein kotona töitä siihen asti, kun kuopuskin meni kolmannelle, juurikin siksi, että saataisiin katettua kaikkia nuo loma-ajat yms. Kotihoidossa he oli siihen asti, että esikoinen oli 6 ja kuopus 3 v ja 10 kk. Kävivät kyllä aamupäiväkerhossa kumpikin 3-vuotiaasta.
Normaaleihin päivätöihin ns. vieraalle menin, kun kuopus meni lukioon.
Ymmärrän sun suppeet näkemykset kun sulla ei ole ollut työkavereita joilla 1-18 -vuotiaita lapsia joten et ole kuullut hoitotarpeista. Työtä tekevien äitien.
Lukiolaiset jo vähän eri asia.
Eli olit melkein 20 vuotta kotona ilman kokemusta tavallisten äitien työajoista ja loma-ajoista ja hoito-ongelmista.
Lukioon mennään 16 v ja kuopus 3 vuotta vanhempi. 19 vuotta kotona, on suppee kokemuspiiri
Ihan koko ajan tein töitä. Kuten mm mun naapuri joka on arkkitehti ja toinen naapuri joka on lääkäri. Tai mun kollegan äiti jolla oli hammaslääkärivastaanotto kotinsa yhteydessä.
Sinä nyt et vaan tajua, että monissa hommissa voi joustaa.Puhun siitä kokemuspiiristä mikä syntyy työyhteisössä. Tauoilla, työ lomassa jutellen. Kun lähdetään kotoa pois työpaikalle kellonntarkkaan aikaan ja limat ei ole itse määrättävissä.
Miten sinulle on vaikea tajuta tuota, kehut vaan koulutuksellasi
Kollegayhteisö voi olla ihan hyvin olemassa, vaikka töitä tekisikin kotona. Sinä et nyt vaan tajua. Mikä limat? Enkä nyt tajua, mistä kokemuspiiristä sinä edes puhut. Eihän siellä työpaikalla välttämättä ole ketään samanikäistäkään. Minäkin olin nuorena ainoa alle viiskymppinen ja ainoa nainen yhdessä työpaikassani. Ei niin mitään yhteistä tai kokemuspiiriä.
Tyttäreni on jonkun tason pomo, eri ikäisiä maistereita porukka. Kyllä heillä on iltapäiviä ja muuta tiimiä vahvistavaa toimintaa jossa myös ihmisinä vaihtavat ajatuksia.
Onnea, vai on tyttäresi oikein pomo! Kylläpäs olet onnistunut elämässäsi.
Jokuhan eilispäivän korosti itse olevansa maisteri. Eikös täällä kaikki naiset ole kirjakieltä puhuvia sivistyneitä asiantuntijoita joiden mummot ei osaa mitään.
Taitaa olla vain yksi opettaja-maisteri joka tuota maisteriuttaan tuo joka välissä esiin itseään korostaakseen ja korottaakseen. Hän vain kirjoittaa tosi paljon viestejä. Muille tittelit ja koulutustaso eivät ole yhtä tärkeitä, vaikka koulutusta heillä hyvin onkin.
Vierailija kirjoitti:
Niin. Siinäpä se. Huonommilla mummoilla on juurikin ne bileperheiden vanhemmat tuotoksinaan.
Sitten jos sellaiseksi tai äitinsä kaltaiseksi ei halua, saa juurikin tätä pissismummon uhmaa suut silmät täyteen. Ettei varmana kukaan sieltä white trashistä nouse.
No ei nyt kaikkien alkoholisti/leväperä nuorten äidit kai itse ole alkoholisteja . En tiedä, omat lapset eivät ees teininä tehneet alkoholikokeiluja, ehkä heidän kaveripiirinsäkin oli toisenlainen. ( urheilu, tanhu, seurakunta, musiikki.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos hoitaa Janin kahta lasta pari viikkoa etteivät joudu olemaan kotona avainkaulalapsina, on pakko ottaa tasapuolisuuden vuoksi myös sannan päikkylapset kun joutuisivat viikoksi sijaispäikkyyn. Kansanmusiikkia harrastava pari petteri ja janna menevät kaustisille soittavan teinin kanssa, taas tarvitaan mummolaa kahdelke alakoululaiselle.
Tasapuolisuuden vuoksi ei voi yhdellekään sanoa ei.
Tuskinpa tuollaisia vuoroja on.
Hyväksytkö jos anoppisi hoitaa muiden lastensa lapsia mutta ei teidän oliveria?
Ei minun anoppini ole koskaan hoitanut minun lapsiani. Kuoli kun esikoinen oli juuri täyttänyt kaksi. Minä tein kotona töitä siihen asti, kun kuopuskin meni kolmannelle, juurikin siksi, että saataisiin katettua kaikkia nuo loma-ajat yms. Kotihoidossa he oli siihen asti, että esikoinen oli 6 ja kuopus 3 v ja 10 kk. Kävivät kyllä aamupäiväkerhossa kumpikin 3-vuotiaasta.
Normaaleihin päivätöihin ns. vieraalle menin, kun kuopus meni lukioon.
Ymmärrän sun suppeet näkemykset kun sulla ei ole ollut työkavereita joilla 1-18 -vuotiaita lapsia joten et ole kuullut hoitotarpeista. Työtä tekevien äitien.
Lukiolaiset jo vähän eri asia.
Eli olit melkein 20 vuotta kotona ilman kokemusta tavallisten äitien työajoista ja loma-ajoista ja hoito-ongelmista.
Lukioon mennään 16 v ja kuopus 3 vuotta vanhempi. 19 vuotta kotona, on suppee kokemuspiiri
Ihan koko ajan tein töitä. Kuten mm mun naapuri joka on arkkitehti ja toinen naapuri joka on lääkäri. Tai mun kollegan äiti jolla oli hammaslääkärivastaanotto kotinsa yhteydessä.
Sinä nyt et vaan tajua, että monissa hommissa voi joustaa.Puhun siitä kokemuspiiristä mikä syntyy työyhteisössä. Tauoilla, työ lomassa jutellen. Kun lähdetään kotoa pois työpaikalle kellonntarkkaan aikaan ja limat ei ole itse määrättävissä.
Miten sinulle on vaikea tajuta tuota, kehut vaan koulutuksellasi
Kollegayhteisö voi olla ihan hyvin olemassa, vaikka töitä tekisikin kotona. Sinä et nyt vaan tajua. Mikä limat? Enkä nyt tajua, mistä kokemuspiiristä sinä edes puhut. Eihän siellä työpaikalla välttämättä ole ketään samanikäistäkään. Minäkin olin nuorena ainoa alle viiskymppinen ja ainoa nainen yhdessä työpaikassani. Ei niin mitään yhteistä tai kokemuspiiriä.
Tyttäreni on jonkun tason pomo, eri ikäisiä maistereita porukka. Kyllä heillä on iltapäiviä ja muuta tiimiä vahvistavaa toimintaa jossa myös ihmisinä vaihtavat ajatuksia.
Onnea, vai on tyttäresi oikein pomo! Kylläpäs olet onnistunut elämässäsi.
Jokuhan eilispäivän korosti itse olevansa maisteri. Eikös täällä kaikki naiset ole kirjakieltä puhuvia sivistyneitä asiantuntijoita joiden mummot ei osaa mitään.
Taitaa olla vain yksi opettaja-maisteri joka tuota maisteriuttaan tuo joka välissä esiin itseään korostaakseen ja korottaakseen. Hän vain kirjoittaa tosi paljon viestejä. Muille tittelit ja koulutustaso eivät ole yhtä tärkeitä, vaikka koulutusta heillä hyvin onkin.
Hänelle kai tuo tyttäreni on maisteri-viesti oli tarkoitettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Siinäpä se. Huonommilla mummoilla on juurikin ne bileperheiden vanhemmat tuotoksinaan.
Sitten jos sellaiseksi tai äitinsä kaltaiseksi ei halua, saa juurikin tätä pissismummon uhmaa suut silmät täyteen. Ettei varmana kukaan sieltä white trashistä nouse.
No ei nyt kaikkien alkoholisti/leväperä nuorten äidit kai itse ole alkoholisteja . En tiedä, omat lapset eivät ees teininä tehneet alkoholikokeiluja, ehkä heidän kaveripiirinsäkin oli toisenlainen. ( urheilu, tanhu, seurakunta, musiikki.)
Kyllä se lapsuudenkodista tulee, se malli.
Vierailija kirjoitti:
Jos joku kirjoittaa ettei suvussa ole allergioita se tarkoittaa myös niitä lapsenlapsia, ei heilläkään.
Mistä tuo käsitys että kaikki lapset jotain nepsyjä ja allergisia ja ongelmallisia? Onko tosiaan suurin osa alle 10-vuotiaista?
Mun lapsilla oli allergioita, kun olivat pieniä. Ovat kasvaneet niistä pois.
Voin silti kertoa, että eipä tuossa yhtään auttanut, että mummo selän takana antoi lapsille "kiellettyä herkkua", kun ei hänen suvussaan ole allergioita (paitsi 2/3 mummon lapsista). Mä se olin, joka valvoin kipujaan huutavan lapsen kanssa ja vaihdoin miljoona vaippaa. Lapsi oli se, joka kärsi kivut.
Ei ole mummo hoitanut kertaakaan tuon jälkeen, ja siitä on tullut kovasti syyllistämistä kun on "rakastava" mummo vieraannutettu lapsista.
Vierailija kirjoitti:
En minä korostanut. Vastasin vaan lällättelyihin, miten muka kotonaan töitä tekevän kokemuspiiri olisi ainoastaan kerhotäti.
"Kirjakieltähän ei kukaan puhu, kun se on kirjoittamista. Sanassa jo vihje."
Toinen pikku vihje sinulle; kirjakielen ja/tai murteen puhuminen liittyvät ihan ketjun aloitustekstiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toinen pikku vihje sinulle; kirjakielen ja/tai murteen puhuminen liittyvät ihan ketjun aloitustekstiin.
Eipä liity, vaan se mitä puhut, on yleiskieltä.
Se mitä kirjoitat on kirjakieltä.
Tämä on ketjussa kerrottu jo varmaan 40 kertaa.
Onhan monet narkkisten äidit antaneet haastatteluja miten lahjakaskin ja etevä opiskellut tytär/poika kuollut huumeidenkäyttäjänä. Uskon näiden äitien olleen ihan tavisihmisiä. Joitain julkisiakin ihmisiä.
Vauvan vakioteemahan on äitien syyllistäminen. Terapioissa haetaan syytä äidistä miksi avioliittoni epäonnistui, miks työelämä ei suju jne.
Kirjoitan sisä-suomesta, täällä ei niin näkyvää kuin pääkaupunkiseudulla elämänmenot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä liity, vaan se mitä puhut, on yleiskieltä.
Se mitä kirjoitat on kirjakieltä.
Tämä on ketjussa kerrottu jo varmaan 40 kertaa.
"Yleiskieli ja kirjakieli ovat käytännössä sama asia: norminmukaista, virallista ja kaikille tarkoitettua kieltä." sanoo tekoäly. Jopa Kielikello määrittelee yleiskielen kirjakielen normien mukaiseksi kieleksi. Otanko popparit esiin, kyllä sinä tästä ainakin kymmenen sivua saat nillitettyä.
Mitä kirjoitetaan voi olla tietysti kirjakieltä, murretta, vierasta kieltä jopa kieltä minkä itse keksit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.terveyskyla.fi/lastentalo/lasten-kasvu-ja-hyvinvointi/lapsi…
Lapsiperheessä toistuvat usein samat toimet päivästä, viikosta ja kuukaudesta toiseen. Rutiinit voivat tuntua tylsiltä, mutta ne tuovat arkeen ennustettavuutta.
Säännöllinen päivärytmi, johdonmukaiset rajat ja niistä kiinni pitäminen luovat lapselle turvaa ja ennakoitavuutta. Hän saa kokemuksen siitä, että aikuiseen voi luottaa. Kun rutiinit on luotu, satunnaiset poikkeamat tästä eivät elämää juuri hetkauta. Jos elämässä ei ole rutiineja, elämänhallinta alkaa tuottaa haasteita.
Hyvä arkirytmi muodostuu tutusta vuorokausirytmistä, säännöllisistä aterioista, liikunnasta, harrastuksista, rentoutumiseen varatuista hetkistä sekä ajasta ystäville ja perheelle.
Hyvässä päivärytmissä tietyt ajat on varattu tietyille toiminnoille:
päiväkoti- tai kouluaika
aterioiden aika
ulkoilu- tai harrastusaika
kaveriaika
ruutuaika
lepäämisen aika.
Jos ja kun elämä tuntuu olevan yhtä kaaosta, kannattaa pysähtyä pohtimaan, mitkä asiat luovat kaaosta tai kaaoksen tunteen. Järjestäkää esimerkiksi perhepalaveri, jossa mietitte keinoja hallita arjen rytmiä ja rauhoittaa elämää.
Ja nuo ohjeet koskevat nimenomaan lasten vanhempia ja kodin arkea.
Isovanhempien kanssa voi ottaa rennommin ja oppia erilaistakin elämäntapaa.
Ei lapsi siitä mene rikki, päivastoin, liiat rutiinit tekevät ihmisestä helposti yksisilmäisesti maailmaan suhtautuvan ja itsekriittisen tyypin.
Perusturvallisuus on hyväksi.
Vanhemmat opettavat lapselle rentouden ja huvittelun. Isovanhemmat toimivat vanhempien säännöillä jos haluavat olla osa lapsen elämää. Eivät he ole mitään "vanhempanne ovat perseestä ja tiukkiksia me olemme kivoja aikuisia" hahmoja vaan auttavat siinä missä pystyvät tai pysyvät poissa.
Just tämä. Oikein tarkoituksella ymmärrät väärin. "vanhempanne ovat perseestä ja tiukkiksia me olemme kivoja aikuisia" hahmoja vaan auttavat siinä missä pystyvät tai pysyvät poissa."
Onneksi en ole lastesi mummo. En ikimaailmassa hoitaisi tuolla asenteella suhtautuvan jälkeläisiä.
Ihan sama vaikka olisit, ne eivät sinua tapaisi jos et kunnioittaisi rutiineja. Jotkut lapset saattavat olla vaikka urheilijoita tai muuten huippusuorittajia, minkä diapeettes-mummojen rentoilut ja hauskanpidot pilaavat täysin. Mummo syököön itse omat pullamössönsä ja jättäkööt toiset rauhaan.
Diapeettes? Hyvinpä hallitset oikeinkirjoituksen!
substantiivi kirjallisuuden kieli; suositusten mukainen kirjoitettu ieli.
Suomen kirjakieli.
Kirjakielen kehitys.
Kotus.
Kun lukee vauvaa tulee tuntuma että terve, tasapainoinen, ilman mitään oppimis/käytös/terveysongelmaa alle 10-vuotias on suoranainen harvinaisuus.
Samoin normaalit perhesuhteet vanhempien ja aikuisten lasten välillä.
Vierailija kirjoitti:
Kun lukee vauvaa tulee tuntuma että terve, tasapainoinen, ilman mitään oppimis/käytös/terveysongelmaa alle 10-vuotias on suoranainen harvinaisuus.
Vanhempien ja aikuisten lasten suhde on sukulaisuussuhde. He eivät ole perhe. Vaan se lapsi on perustanut perheen puolisonsa ja lastensa kanssa. Ja tässä, että tätä ei haluta hahmottaa, selittää myös sen, miksi se mummi/mummomikälie yrittää aina ylikävellä aikuisten ihmisten yli ja tunkea sinne perheeseen, johon ei itse kuulu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhempien ja aikuisten lasten suhde on sukulaisuussuhde. He eivät ole perhe. Vaan se lapsi on perustanut perheen puolisonsa ja lastensa kanssa. Ja tässä, että tätä ei haluta hahmottaa, selittää myös sen, miksi se mummi/mummomikälie yrittää aina ylikävellä aikuisten ihmisten yli ja tunkea sinne perheeseen, johon ei itse kuulu.
Perhettä ollaan kun tarvitaan lapselle hoito/peräänkatsomispaikkaa vanhempien kiireiden ajaksi. Muulloin eim
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se lapsuudenkodista tulee, se malli.
Hiukanko pistät mutkat suoriksi. Voi olla niinkin päin, että koska lapsuudenkodissa ei ole sallittu esimerkiksi alkoholia tai huumeita, ne alkavatkin kiinnostaa ihan uhmana ja vievät myöhemmin mennessään. Momasti jos lapsi kasvaa toisaalta kodissa missä käytetään runsaasti alkoholia, hän ei käytä alkoholia myöhemmin ollenkaan.
Mitä nämä pissismummot ovat, kirjoitat heistä monta kertaa päivässä? Meikkaavat mummot baareissa vai mitä? Onko se mielestäsi yleinen ilmiö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku kirjoittaa ettei suvussa ole allergioita se tarkoittaa myös niitä lapsenlapsia, ei heilläkään.
Mistä tuo käsitys että kaikki lapset jotain nepsyjä ja allergisia ja ongelmallisia? Onko tosiaan suurin osa alle 10-vuotiaista?
Voin silti kertoa, että eipä tuossa yhtään auttanut, että mummo selän takana antoi lapsille "kiellettyä herkkua", kun ei hänen suvussaan ole allergioita (paitsi 2/3 mummon lapsista). Mä se olin, joka valvoin kipujaan huutavan lapsen kanssa ja vaihdoin miljoona vaippaa. Lapsi oli se, joka kärsi kivut.
Ei ole mummo hoitanut kertaakaan tuon jälkeen, ja siitä on tullut kovasti syyllistämistä kun on "rakastava" mummo vieraannutettu lapsista.
Miksi vaippaa tarvitseva lapsi yleensäkään mummon hoidossa?
Mummoloissa käydään vierailuilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mummoloissa käydään vierailuilla.
Ketju täynnä tuskailua, miten sitä lasta aletaan ruikuttaa nimenomaan yksin kylään jo laitoksella.
Minulla äitini tuskastui kieltoihin niin, että meni sateessa keskelle pihaa pimeässä istumaan, kun ei kuulemma muuten saanut olla mummo. Eli jostain hemmetin syystä nimenomaan se lapsen äiti pitää saada pois hinnalla millä hyvänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vai olisiko niin, että ne, joilla ei mitään tuollaisia ongelmia ole, eivät käy avautumassa asioista? Koska ei ole mitään mistä avautua?