Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö maalla asuessa kaipaa kaupungin palveluja vai oppiiko sitä vaan tyytymään siihen mitä saa?

Vierailija
28.06.2026 |

Kun ajattelen omaa arkea niin ensinnäkin käyn töissä yliopistolla mikä olisi hankalaa maalta käsin tai ainakin matkoihin menisi julmetusti aikaa ja rahaa. Sitten toiseksi, tykkään käydä erilaisissa kulttuuririennoissa kuten teatteri tai jokin näyttely. Maalta olisi isompi kynnys lähteä varta vasten tällaisiin kun itse taas lyhyen matkan vuoksi voin vain piipahtaa jossain. Kolmanneksi, rakastan eksoottisia ruokia niin maalla noita ravintoloita on kovin vähän, täytyisi itse kokata sushit ja tapakset kun täällä riittää että kävelee sisään valmiiseen pöytään. Neljänneksi, reissaaminen on todella helppoa kun lähimmälle lentokentälle ja satamaan on vain muutaman kilometrin matka.

Olen joskus heikkona hetkenä miettinyt millaista se maalla oleminen sitten olisi mutta menisikö siellä sitten aika sen oman tontin puleraamiseen ja lasten kuskaamiseen ympäri kyliä ettei tulisi kaivanneeksikaan mitään jumppaa kummempaa harrastustakaan.

Vai miten siellä menee? 

Kommentit (223)

Vierailija
161/223 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Linnun laulu ja muuttuva luonto, omasta kasvimaasta ja pyydetystä lihasta tehty ruoka. Vs konsertti taidenäyttely ravintola. Itse valitsen maaseudun. 

Samoin. Menen pihalle, kun aamu sarastaa. Kuulen ja näen joutsenet. Näen pajulinnun pomppivan pihalla oksalta oksalle. Pääskyt napsii hyttysiä ja lentelee lähellä. Taivaanvuohi kuuluu ja näkyy kauempana. Muurahainen kantaa kortta pihan rajalla olevaan kekoon. Hämähäkki on asettunut ulkoseinälle. Taitaa olla susikki. Pupu juoksentelee läheisellä niityllä. Porot menee porukalla naapurin pellolle. Lähtisinkö tänään kiipeämään vaaran päälle, josta näkee kauas.

Vierailija
162/223 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maalla on mukavaa. Mutta ei tämä köyhille kaupunkilaisille sovi, joiden kaikki eurot on seinissä kiinni

Kaupunkilaiset ovat varakkaampia kuin maalla asuvat. 

Miksi tuota on alapeukutettu? Aivan yleistietoahan tuo on. 

Niin? Sellaisena melkoisen idiootti kommenti tässä keskustelussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/223 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maalta pääsee kaupunkiin aika nopeasti. Sitten voi mennä takaisin maalle jossa on rauhallista ja kaunista.

No mulla ei tällä hetkellä ole edes autoa niin edessä olisi ensimmäisenä siis sen hankinta ja sitten siitä seuraavat parkkipaikkaongelmat kun lähtee kaupunkiin avauksessa luettelemiini asioihin.

Joo, ei sun luultavasti kannata muuttaa maalle. Ajattelukykysi huomioon ottaen. Kaikki ihmiset eivät aina tykkää samoista asioista ja se on hyvä niin.

Vierailija
164/223 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse muutin maalta kaupunkiin kolmekymppisenä. Maalla asuessa en osannut kaivata mitään palveluja, mutta nyt kun olen päässyt niiden makuun, en voisi kuvitellakaan asuvani pysyvästi siellä korvessa enää. Eli omalla kohdallani vastaus on, etten kaivannut, koska olin lapsesta asti tottunut sellaiseen elämään. 

Vierailija
165/223 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on ikänsä asunut maalla ei osaa kaivata muunlaista elämää. Päinvastoin, kaikki uusi ja erilainen on uhka tai ainakin pelottaa. 

Vierailija
166/223 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maalla on mukavaa. Mutta ei tämä köyhille kaupunkilaisille sovi, joiden kaikki eurot on seinissä kiinni

Kaupunkilaiset ovat varakkaampia kuin maalla asuvat. 

Miksi tuota on alapeukutettu? Aivan yleistietoahan tuo on. 

Niin? Sellaisena melkoisen idiootti kommenti tässä keskustelussa.

Aivan osuva kommentti siihen, kun joku sanoi ettei kaupunkilaisilla olisi varaa. Enemmänhän heillä varaa on. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
167/223 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Helsingin hyvämaineisessa lähiössä. Luonto on lähellä ja oma piha, jossa puuhastella. Palvelut kävelymatkan päässä suurimmalta osin. Saan siis sekä luontoa että palveluita, joten en kaipaa maalle asumaan.

Vierailija
168/223 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun maaseudulla, lähimmät kaupungit n tunnin ajomatkan päässä. 

Kaupungin palveluita en käytä oikeastaan ollenkaan, tilataan kotiin se mitä lähitaajaman marketista ei saa. Viimeksi olen käynyt kaupungissa vajaa 2v sitten kun tarvitsin hautaustoimistoa. 

En matkustele muuta kuin omalla autolla ja harratukset liittyvät luontoon ja treenaamiseen, niihin en tarvi kaupallisia palveluita. Olen kiinnostunut taiteesta ja kulttuurista, mutta ei minun silti tarvi ihmisten ilmoille lähteä niitä harrastamaan. 

Tykkään siitä vapaudesta että jokainen saa elää semmoista elämää mistä tykkää!

Mut mitä sä teet? Miten sä elät? Istut yksiksesi jossain kuusen alla laskemassa käpyjä?

Kuljen töissä autolla, työmatkoihin menee n tunti päivässä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
169/223 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maalta pääsee kaupunkiin aika nopeasti. Sitten voi mennä takaisin maalle jossa on rauhallista ja kaunista.

No mulla ei tällä hetkellä ole edes autoa niin edessä olisi ensimmäisenä siis sen hankinta ja sitten siitä seuraavat parkkipaikkaongelmat kun lähtee kaupunkiin avauksessa luettelemiini asioihin.

Miksi siis edes pohdit mitään tällaista?! Oliko taas vain tarkoitus parjata maalla asuvia ihmisiä junteiksi, jotka eivät harrasta kulttuuria ja käy syömässä eksoottisia ruokia ravintolassa? Ihan tosi väsynyttä nyt taas. 

 

Katsos, kun ei ole vain yhtä oikeaa tapaa elää rikasta elämää. Maalla asumisessa on omat juttunsa ja harrastuksena, mitkä kaupungissa on mahdottomia. Meiltä pääsee 30 minuutissa junalla Suomen toiseksi suurimpaan kaupunkiin, mutta en kaipaa sieltä mitään.

Mikään ei ole sen helpompaa, kuin provosoida lantapuntteja kun kaikki menee tunteisiin ja täysillä.

-eri

Taitaa käydä aika pitkäksi teillä siellä kaupungissa? 

Näköjään sinullakin siellä maalla sitten, jos pidät täällä olemista tylsistymisen merkkinä. 😄 

No nimenomaan pidän palstailua tylsistymisen merkkinä mutta minä olenkin olosuhteiden pakosta nyt liikuntakyvytön ja siksi hengailen palstalla. Mikäli olisi terveet koivet en katsoisi palstaa päinkään.

 

Eri

Minä en, tälläkin hetkellä istuskelen puistossa ja nautiskelen lasten leikkien äänistä ja kahvista, ja katselen maailman menoa. Kukat tuoksuu ja ympärillä on ihania istutuksia. Meri kimaltaa hieman kauempana. 

Ei ole yhtään tylsää, päin vastoin nautiskelen. Kirjakin on mukana. 😊 

Good for you, minä en ilman apua pääse edes puistoon. Ole iloinen siitä että pystyt.

Vierailija
170/223 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne ketkä asuu pienessä kylässä ravaa aika usein viereisessä isommassa kaupunginssa tekemässä isompia ostoksia. Ei se autolla ole ku parin minuutin matka yleensä. Tiedän koska olen myös asunut ja tehnyt tätä. Eli ei kukaan ole jumissa sielä. 

Ja elämä menee todella vaikeaksi jos auto leviää syystä tai toisesta.

Auto saattaa levitä kaupungissakin ja sitten voi joutua odottamaan seuraavaa bussivuoroa jopa 15 minuuttia ja se on jo epäinhimillistä.

Ainakin Helsingissä enemmistö talouksista oli jo 10 vuotta sitten autottomia. Lähdettä en valitettavasti muista. Hesari tai Länsiväylä.

"Helsingissä yli puolet (noin 54–55 %) kaikista asuntokunnista ei omista henkilöautoa . Tämä tarkoittaa, että autottomia kotitalouksia on kaupungissa yli 170 000. Vastaavasti noin 45–46 % helsinkiläistalouksista omistaa vähintään yhden auton ."

https://hri.fi/data/showcase/helsingissa-yli-puolet-kaikista-asuntokunn…

Ei tietenkään omista. Olisihan se nyt törkeää että KELA ostaisi niille vielä autotkin sen lisäksi että maksaa jo niiden asumisen ja elämisen maan kalleimpien neliöiden alueella.

Vaikka Pravda miten yrittää luoda illuusiota siitä että ajokortittomien nuorten määrä kasvaa Helsingissä siksi että nämä olisivat muka niin edistyksellisiä ja täällä on "kaikki" niin todellinen syy on yksinkertaisesti se että Helsinkiin on haalittu tulonsiirroilla kaikki se sakki jolla ei ole varaa edes ajokorttiin. 

Mitäpä ne sillä tekisivätkään kun jo 18-vuotiaana tietää ettei koskaan tule olemaan varaa autoon eikä varsinaisesti aio koskaan olla ajokunnossakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
171/223 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maalla on mukavaa. Mutta ei tämä köyhille kaupunkilaisille sovi, joiden kaikki eurot on seinissä kiinni

Kaupunkilaiset ovat varakkaampia kuin maalla asuvat. 

Miksi tuota on alapeukutettu? Aivan yleistietoahan tuo on. 

Niin? Sellaisena melkoisen idiootti kommenti tässä keskustelussa.

Aivan osuva kommentti siihen, kun joku sanoi ettei kaupunkilaisilla olisi varaa. Enemmänhän heillä varaa on. 

Jos kapunkissa asuu varakkaita henkilöitä ei se tarkoita että kaupungilaisilla on varaa. Tuloerot on melko suuria kaupungeissa siellä asuu paljon myös heitä joilla ei ole varaa asua maalla. Ei varaa tai mahdollisuutta liikkua esim. omalla autolla.

Vierailija
172/223 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maalla on mukavaa. Mutta ei tämä köyhille kaupunkilaisille sovi, joiden kaikki eurot on seinissä kiinni

Kaupunkilaiset ovat varakkaampia kuin maalla asuvat. 

Miksi tuota on alapeukutettu? Aivan yleistietoahan tuo on. 

Niin? Sellaisena melkoisen idiootti kommenti tässä keskustelussa.

Aivan osuva kommentti siihen, kun joku sanoi ettei kaupunkilaisilla olisi varaa. Enemmänhän heillä varaa on. 

Jos kapunkissa asuu varakkaita henkilöitä ei se tarkoita että kaupungilaisilla on varaa. Tuloerot on melko suuria kaupungeissa siellä asuu paljon myös heitä joilla ei ole varaa asua maalla. Ei varaa tai mahdollisuutta liikkua esim. omalla autolla.

Keskimääräisyyksistä tietysti puhutaan. Kaupunkilaiset ovat varakkaampia kuin maalla asuvat, aivan yksinkertaisesti. Kaikki tilastot niin kertovat. 

Ei maallakaan kaikki tietysti köyhiä ole, mutta keskimäärin köyhempiä siellä asuu kuin kaupungeissa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
173/223 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän naapuri käy yliopistolla töissä omalla autolla, matka-aika kuulemma noin 45 minuuttia. Monella menee pk-seudulla julkisilla jopa pidempi aika. Teatteriin pääsee tuonne lähempään pikkukaupunkiin 30 kilometrin päähän ihan yhtä helposti kuin samassa kaupungissa käy töissäkin, tai jos haluaa sen isomman kaupungin kulttuuritarjontaa, niin alle tunnissa pääsee sinnekin. Ihan täysin korvessa en haluaisi asua, mutta okt tässä kirkonkylän laitamilla on paras asumismuoto meille.

Mitä muita kaupungin palveluja voisin kaivata? Kahvilat ja ravintolat ei juuri kiinnosta, mutta nekin on ihan helposti tavoitettavissa jos tarvitsee. Pankissa ollaan käyty viimeksi asuntokauppoja tehdessä, paikallisesta ruokakaupasta saa päivittäistavarat, terveyskeskus täältä vielä toistaiseksi löytyy eikä ole vielä näkynyt pahoinvointialueen lakkautuslistalla, lapsille on peruskoulu pyörämatkan päässä, toisen asteen koulut ovat bussimatkan päässä.

Vierailija
174/223 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maalla on mukavaa. Mutta ei tämä köyhille kaupunkilaisille sovi, joiden kaikki eurot on seinissä kiinni

Kaupunkilaiset ovat varakkaampia kuin maalla asuvat. 

Miksi tuota on alapeukutettu? Aivan yleistietoahan tuo on. 

Aika paljon työttömiä asuu kaupungeissa puhumattakaan muista elätettävistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
175/223 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maalla on mukavaa. Mutta ei tämä köyhille kaupunkilaisille sovi, joiden kaikki eurot on seinissä kiinni

Kaupunkilaiset ovat varakkaampia kuin maalla asuvat. 

Miksi tuota on alapeukutettu? Aivan yleistietoahan tuo on. 

Niin? Sellaisena melkoisen idiootti kommenti tässä keskustelussa.

Aivan osuva kommentti siihen, kun joku sanoi ettei kaupunkilaisilla olisi varaa. Enemmänhän heillä varaa on. 

Jos kapunkissa asuu varakkaita henkilöitä ei se tarkoita että kaupungilaisilla on varaa. Tuloerot on melko suuria kaupungeissa siellä asuu paljon myös heitä joilla ei ole varaa asua maalla. Ei varaa tai mahdollisuutta liikkua esim. omalla autolla.

Vaikka Helsingissä asuva henkilö olisi varakas niin yhtä lailla silläkin olisi enemmän varaa kaikkeen muihin kuin pakolliseen asumiseen ja elämiseen liittyviin menoihin jos asuisi missä tahansa muualla kuin maan kalleimmassa paikassa eli Helsingissä.

Suomen oloissa pitää olla todella varakas että Helsingissä asuessa käteen jää vielä pakollisten menojen jälkeen niin paljon rahaa ja kalenteriin tunteja että pystyy jotenkin nauttimaan näistä Helsingissä löytyvistä palveluista ja tapahtumista.

Vierailija
176/223 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne ketkä asuu pienessä kylässä ravaa aika usein viereisessä isommassa kaupunginssa tekemässä isompia ostoksia. Ei se autolla ole ku parin minuutin matka yleensä. Tiedän koska olen myös asunut ja tehnyt tätä. Eli ei kukaan ole jumissa sielä. 

Ja elämä menee todella vaikeaksi jos auto leviää syystä tai toisesta.

Auto saattaa levitä kaupungissakin ja sitten voi joutua odottamaan seuraavaa bussivuoroa jopa 15 minuuttia ja se on jo epäinhimillistä.

Ainakin Helsingissä enemmistö talouksista oli jo 10 vuotta sitten autottomia. Lähdettä en valitettavasti muista. Hesari tai Länsiväylä.

"Helsingissä yli puolet (noin 54–55 %) kaikista asuntokunnista ei omista henkilöautoa . Tämä tarkoittaa, että autottomia kotitalouksia on kaupungissa yli 170 000. Vastaavasti noin 45–46 % helsinkiläistalouksista omistaa vähintään yhden auton ."

https://hri.fi/data/showcase/helsingissa-yli-puolet-kaikista-asuntokunn…

Ei tietenkään omista. Olisihan se nyt törkeää että KELA ostaisi niille vielä autotkin sen lisäksi että maksaa jo niiden asumisen ja elämisen maan kalleimpien neliöiden alueella.

Vaikka Pravda miten yrittää luoda illuusiota siitä että ajokortittomien nuorten määrä kasvaa Helsingissä siksi että nämä olisivat muka niin edistyksellisiä ja täällä on "kaikki" niin todellinen syy on yksinkertaisesti se että Helsinkiin on haalittu tulonsiirroilla kaikki se sakki jolla ei ole varaa edes ajokorttiin. 

Mitäpä ne sillä tekisivätkään kun jo 18-vuotiaana tietää ettei koskaan tule olemaan varaa autoon eikä varsinaisesti aio koskaan olla ajokunnossakaan.

Helsingissä monilla alueilla yksinkertaisesti ei tarvi autoa. Kantakaupungin alueella, jossa on Suomen korkeimmat neliöhinnat ja enimmäkseen yksityisomisteisia asuntoja, on maan vähiten autoja per asuntokunta. 

Minullakaan ei autoa ole, yksinkertaisesti siksi kun sitä en tarvitse ja siitä olisi vain vaivaa. Julkiset ja taksit kulkee ja myös auto on helppoa vuokrata kotiovelle tuotuna jos sellaiselle joskus tarvetta on. 

Vierailija
177/223 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maalla on mukavaa. Mutta ei tämä köyhille kaupunkilaisille sovi, joiden kaikki eurot on seinissä kiinni

Kaupunkilaiset ovat varakkaampia kuin maalla asuvat. 

Miksi tuota on alapeukutettu? Aivan yleistietoahan tuo on. 

Niin? Sellaisena melkoisen idiootti kommenti tässä keskustelussa.

Aivan osuva kommentti siihen, kun joku sanoi ettei kaupunkilaisilla olisi varaa. Enemmänhän heillä varaa on. 

Jos kapunkissa asuu varakkaita henkilöitä ei se tarkoita että kaupungilaisilla on varaa. Tuloerot on melko suuria kaupungeissa siellä asuu paljon myös heitä joilla ei ole varaa asua maalla. Ei varaa tai mahdollisuutta liikkua esim. omalla autolla.

Keskimääräisyyksistä tietysti puhutaan. Kaupunkilaiset ovat varakkaampia kuin maalla asuvat, aivan yksinkertaisesti. Kaikki tilastot niin kertovat. 

Ei maallakaan kaikki tietysti köyhiä ole, mutta keskimäärin köyhempiä siellä asuu kuin kaupungeissa. 

Mitä ne keskiarvot kuuluu tähän keskusteluun ja miksi sinä edellern jankaat niistä jos et osaa kertoa miksi niin teet. Vaikuttaa nimittäin siltä että idiootit asuu kaupunkissa.

Lähinnä ihmettelen mitä idiootti kaupunkilainen tekee työkseen yliopistossa. Pyörittelee keskiarvoja jotka ei anna mitään arvoa mihinkään?

Vierailija
178/223 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maalla on mukavaa. Mutta ei tämä köyhille kaupunkilaisille sovi, joiden kaikki eurot on seinissä kiinni

Kaupunkilaiset ovat varakkaampia kuin maalla asuvat. 

Miksi tuota on alapeukutettu? Aivan yleistietoahan tuo on. 

Niin? Sellaisena melkoisen idiootti kommenti tässä keskustelussa.

Aivan osuva kommentti siihen, kun joku sanoi ettei kaupunkilaisilla olisi varaa. Enemmänhän heillä varaa on. 

Jos kapunkissa asuu varakkaita henkilöitä ei se tarkoita että kaupungilaisilla on varaa. Tuloerot on melko suuria kaupungeissa siellä asuu paljon myös heitä joilla ei ole varaa asua maalla. Ei varaa tai mahdollisuutta liikkua esim. omalla autolla.

Vaikka Helsingissä asuva henkilö olisi varakas niin yhtä lailla silläkin olisi enemmän varaa kaikkeen muihin kuin pakolliseen asumiseen ja elämiseen liittyviin menoihin jos asuisi missä tahansa muualla kuin maan kalleimmassa paikassa eli Helsingissä.

Suomen oloissa pitää olla todella varakas että Helsingissä asuessa käteen jää vielä pakollisten menojen jälkeen niin paljon rahaa ja kalenteriin tunteja että pystyy jotenkin nauttimaan näistä Helsingissä löytyvistä palveluista ja tapahtumista.

Silti, kun Helsingissä kaduilla kävelee, niin kahvilat, ravintolat ja tapahtumat ovat täynnä ihmisiä. Ja ei kaikki palvelut siellä mitenkään kalliita ole. Museokortilla saa edullista hupia ja iloa mielin määrin, uimarantoja ja talviuintipaikkoja on valtavasti, mahtavista pyöräilyreiteistä ei valinnanvaraa puutu, puistoja, leikkipaikkoja, frisbeeratoja, kuntopuistoja, suojelualueita, lintutorneja jne. 

Meillä on tarkoitus ylihuomenna vuokrata kajakit, sitäkään ei hinnalla ole pilattu. 

Vierailija
179/223 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa, että lähes kaikki asuu Etelä-Suomessa, kun maalta voi hurauttaa hetkessä kaupunkiin ja palvelut on lähellä. Mieheni on joskus yrittänyt puhua, että muutettaisiin hänen lapsuudenkotiinsa mutta en ole suostunut   Kuoleva kylä, missä asuu lähinnä vanhoja ihmisiä. Lähimmät kauppa, koulu ja kirjasto ovat puolen tunnin ajomatkan päässä, bussia ei kulje ja kaupunkiin on yli tunnin matka. Asumme kaupungissa, oravia näkee joka päivä ja usein siilejä ja rusakoita. 

Vierailija
180/223 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne ketkä asuu pienessä kylässä ravaa aika usein viereisessä isommassa kaupunginssa tekemässä isompia ostoksia. Ei se autolla ole ku parin minuutin matka yleensä. Tiedän koska olen myös asunut ja tehnyt tätä. Eli ei kukaan ole jumissa sielä. 

Ja elämä menee todella vaikeaksi jos auto leviää syystä tai toisesta.

Auto saattaa levitä kaupungissakin ja sitten voi joutua odottamaan seuraavaa bussivuoroa jopa 15 minuuttia ja se on jo epäinhimillistä.

Ainakin Helsingissä enemmistö talouksista oli jo 10 vuotta sitten autottomia. Lähdettä en valitettavasti muista. Hesari tai Länsiväylä.

Miten autottomana kantaa kaupasta kotiin vaikka limsakorin saati jotain vielä painavampaa?  Ei sitä oikein pyörän tarakallakaan helppoa ole kuskata.  Tai jos ostat kaupasta vaikka mikroaaltouunin, millä sen kotiisi kannat?  Ei ne liikkeet mitään mikroa lähde kotiin kuljettamaan.  Ei kai kaikkien kaupunkilaistenkaan kotioven edessä mikään raitiovaunukaan kulje.

Kun kuulemma kaupungissa ei tarvitse omaa autoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän neljä