Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö maalla asuessa kaipaa kaupungin palveluja vai oppiiko sitä vaan tyytymään siihen mitä saa?

Vierailija
28.06.2026 |

Kun ajattelen omaa arkea niin ensinnäkin käyn töissä yliopistolla mikä olisi hankalaa maalta käsin tai ainakin matkoihin menisi julmetusti aikaa ja rahaa. Sitten toiseksi, tykkään käydä erilaisissa kulttuuririennoissa kuten teatteri tai jokin näyttely. Maalta olisi isompi kynnys lähteä varta vasten tällaisiin kun itse taas lyhyen matkan vuoksi voin vain piipahtaa jossain. Kolmanneksi, rakastan eksoottisia ruokia niin maalla noita ravintoloita on kovin vähän, täytyisi itse kokata sushit ja tapakset kun täällä riittää että kävelee sisään valmiiseen pöytään. Neljänneksi, reissaaminen on todella helppoa kun lähimmälle lentokentälle ja satamaan on vain muutaman kilometrin matka.

Olen joskus heikkona hetkenä miettinyt millaista se maalla oleminen sitten olisi mutta menisikö siellä sitten aika sen oman tontin puleraamiseen ja lasten kuskaamiseen ympäri kyliä ettei tulisi kaivanneeksikaan mitään jumppaa kummempaa harrastustakaan.

Vai miten siellä menee? 

Kommentit (247)

Vierailija
201/247 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Toistan vielä vilmeisen kerran. Kaupunkilaiset eivät ole erityisen köyhiä, maalaiset ovat köyhempiä."

 

Lupailet vaan. Helsingissä on sekä absoluuttisesti että suhteessa massiivisesti enemmän asumisensa ja elämisensä 100% tulonsiirroilla kattavaa porukkaa kuin missään Suomen maaseudulla.

Puhumattakaan siitä miten järjettömän suuria absoluuttisia summia per nuppi veronmaksajien piikkiin eläminen maksaa Helsingissä vs. missä tahansa pienemmällä paikkakunnalla.

"Prosentuaalisesti enemmän maaseudulla

Kansallisen tilastotiedon mukaan pienituloisuusaste on perinteisesti ollut suhteellisesti korkeampi maaseudulla kuin kaupungeissa. "

https://stat.fi/artikkelit/2009/art_2009-06-08_005.html?s=0

Vierailija
202/247 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne ketkä asuu pienessä kylässä ravaa aika usein viereisessä isommassa kaupunginssa tekemässä isompia ostoksia. Ei se autolla ole ku parin minuutin matka yleensä. Tiedän koska olen myös asunut ja tehnyt tätä. Eli ei kukaan ole jumissa sielä. 

Ja elämä menee todella vaikeaksi jos auto leviää syystä tai toisesta.

Auto saattaa levitä kaupungissakin ja sitten voi joutua odottamaan seuraavaa bussivuoroa jopa 15 minuuttia ja se on jo epäinhimillistä.

Ainakin Helsingissä enemmistö talouksista oli jo 10 vuotta sitten autottomia. Lähdettä en valitettavasti muista. Hesari tai Länsiväylä.

Miten autottomana kantaa kaupasta kotiin vaikka limsakorin saati jotain vielä painavampaa?  Ei sitä oikein pyörän tarakallakaan helppoa ole kuskata.  Tai jos ostat kaupasta vaikka mikroaaltouunin, millä sen kotiisi kannat?  Ei ne liikkeet mitään mikroa lähde kotiin kuljettamaan.  Ei kai kaikkien kaupunkilaistenkaan kotioven edessä mikään raitiovaunukaan kulje.

Kun kuulemma kaupungissa ei tarvitse omaa autoa.

Ne toimitetaan kotiovelle, tietysti jos itse ei halua/pysty kantamaan. 

Kyllä meille tulee ruoat suurimmaksi osaksi kotiovelle vaikka asutaan 20km päässä kaupasta maaseudulla. 9,90€ ja kauppias kantaa sisälle asti lapsiperheen viikon ruoat. Teatterit, ravintolat aivan sama vaikka olisi aivan vieressä, ei niissä kuitenkaan käydä kuin korkeintaan kerran vuodessa, eivät kiinnosta vähääkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/247 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne ketkä asuu pienessä kylässä ravaa aika usein viereisessä isommassa kaupunginssa tekemässä isompia ostoksia. Ei se autolla ole ku parin minuutin matka yleensä. Tiedän koska olen myös asunut ja tehnyt tätä. Eli ei kukaan ole jumissa sielä. 

Ja elämä menee todella vaikeaksi jos auto leviää syystä tai toisesta.

Auto saattaa levitä kaupungissakin ja sitten voi joutua odottamaan seuraavaa bussivuoroa jopa 15 minuuttia ja se on jo epäinhimillistä.

Ainakin Helsingissä enemmistö talouksista oli jo 10 vuotta sitten autottomia. Lähdettä en valitettavasti muista. Hesari tai Länsiväylä.

"Helsingissä yli puolet (noin 54–55 %) kaikista asuntokunnista ei omista henkilöautoa . Tämä tarkoittaa, että autottomia kotitalouksia on kaupungissa yli 170 000. Vastaavasti noin 45–46 % helsinkiläistalouksista omistaa vähintään yhden auton ."

https://hri.fi/data/showcase/helsingissa-yli-puolet-kaikista-asuntokunn…

Ei tietenkään omista. Olisihan se nyt törkeää että KELA ostaisi niille vielä autotkin sen lisäksi että maksaa jo niiden asumisen ja elämisen maan kalleimpien neliöiden alueella.

Vaikka Pravda miten yrittää luoda illuusiota siitä että ajokortittomien nuorten määrä kasvaa Helsingissä siksi että nämä olisivat muka niin edistyksellisiä ja täällä on "kaikki" niin todellinen syy on yksinkertaisesti se että Helsinkiin on haalittu tulonsiirroilla kaikki se sakki jolla ei ole varaa edes ajokorttiin. 

Mitäpä ne sillä tekisivätkään kun jo 18-vuotiaana tietää ettei koskaan tule olemaan varaa autoon eikä varsinaisesti aio koskaan olla ajokunnossakaan.

Helsingissä monilla alueilla yksinkertaisesti ei tarvi autoa. Kantakaupungin alueella, jossa on Suomen korkeimmat neliöhinnat ja enimmäkseen yksityisomisteisia asuntoja, on maan vähiten autoja per asuntokunta. 

Minullakaan ei autoa ole, yksinkertaisesti siksi kun sitä en tarvitse ja siitä olisi vain vaivaa. Julkiset ja taksit kulkee ja myös auto on helppoa vuokrata kotiovelle tuotuna jos sellaiselle joskus tarvetta on. 

Asut vain säälistä Eurooppaan hyväksytyn periferian pikkukaupungissa ja onnistut jotenkin uskottelemaan itsellesi että älykkään ja sivistyneen ihmisen merkki on elinpiirin kutistuminen muutaman korttelin säteelle kotiovesta "kun täällä on kaikki".

Et tunne edes omaa maatasi ja valtaosa pk-seudustakin on sinulle kartan valkoista aluetta kun sinne on niin vaikea päästä julkisilla ilman autoa.

Näiden tapausten jutut erottaa kyllä keskustelufoorumeilla ihan ilman että joutuvat julistamaan olevansa autottomia minkä ne ovat uskotelleet itselleen olevan jotenkin hieno, suorastaan tavoittelemisen arvoinen asia. Autottomuushan pakottaa ihmisen pysymään oman pienen kuplansa sisällä vailla ulkoisia vaikutteita jotka saattaisivat vääristää ajattelumaailmaa agendan vastaiseen suuntaan. 

Sinä et tiedä minun elämästäni yhtään mitään, joten vaikutat ainoastaan hieman hölmöltä kun keksit päästäsi tuollaisia satuja. 😊 

Ei tainnut osua nappiin yksikään kohta tuosta, mutta kiva kun yritit. 

Hymiöt paljastavat sen miten tarkkaan kuvaus osui ja mihin junantuomaan sosiaaliluokkaan todellisuudessa kuulut.

Yksikään syntyperäinen ja oikeasti varakas helsinkiläinen ei missään olosuhteissa suoltaisi tällaista wannabee-tsadilaisen hehkutusta. 

Meillä on toinen puoli sukua syntyperäisiä helsinkiläisiä joiden tyypilliset ammatit ovat mallia lakimies ja pääomasijoitusfirman partneri. Arvaapa löytyykö joukosta yhtään autotonta nurkissa nyhjäävää junttia? Kontrasti näihin vauvan juttuihin on niin selvä ettei sille jaksa enää edes nauraa. 

Vierailija
204/247 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse muutin maalta kaupunkiin kolmekymppisenä. Maalla asuessa en osannut kaivata mitään palveluja, mutta nyt kun olen päässyt niiden makuun, en voisi kuvitellakaan asuvani pysyvästi siellä korvessa enää. Eli omalla kohdallani vastaus on, etten kaivannut, koska olin lapsesta asti tottunut sellaiseen elämään. 

Kaikki maalaiset EIVÄT asu korvessa.

Vierailija
205/247 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomaa, että lähes kaikki asuu Etelä-Suomessa, kun maalta voi hurauttaa hetkessä kaupunkiin ja palvelut on lähellä. Mieheni on joskus yrittänyt puhua, että muutettaisiin hänen lapsuudenkotiinsa mutta en ole suostunut   Kuoleva kylä, missä asuu lähinnä vanhoja ihmisiä. Lähimmät kauppa, koulu ja kirjasto ovat puolen tunnin ajomatkan päässä, bussia ei kulje ja kaupunkiin on yli tunnin matka. Asumme kaupungissa, oravia näkee joka päivä ja usein siilejä ja rusakoita. 

Suurin osa suomalaisista asuu Etelä-Suomessa, kolmaosa suomalaisista Uudellamaalla. Jos pk-seutua ei lasketa, niin isoimpienkin kaupunkien ympärillä on täyttä maaseutua mistä käydään päivittäin töissä kaupungissa. Jossain Kainuun peräkylissä tai Lapin erämaissa asuu äärimmäisen harva, joten kaupunki vs. maaseutu -keskustelua ei välttämättä ole hedelmällistä käydä heidän näkökulmastaan.

Huom vain kolmasosa Uudellamaalla. Olet kuin vihreiden kansanedustaja joka ei ole koskaan maaseutua nähnytkään, mutta omaa erittäin vahvat mielipiteet. Sellaisia asioita jotka eivät ole millään tavalla mahdollisia. Siellä Kainuun peräkylilläkään ei asu vain muutamia, vaan kuitenkin tuhansia ihmisiä. Käykää joskus ajelemassa, on yllättävän paljon asutusta ja elämää.

Uusimaa on aika pieni pläntti, kolmannes populaatiosta siellä on paljon. 

 

"Asutut ruudut sijaitsevat pääosin Kokkola-Joensuu -linjan eteläpuolella. Tällä alueella asuu lähes 90 prosenttia suomalaisista. Lopuista kymmenestä prosentista joka toinen asuu Oulun ja Kemi-Tornion alueilla.

Yli puolet suomalaista asuu 200 kilometrin säteellä Helsingistä, joka kolmas sadan kilometrin säteellä. Viimeisen 25 vuoden aikana suurin määrällinen ja suhteellinen väestönkasvupaine on kohdistunut 20 kilometrin säteelle Helsingistä." 

https://www.hs.fi/suomi/art-2000002924116.html

Vierailija
206/247 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maalla on mukavaa. Mutta ei tämä köyhille kaupunkilaisille sovi, joiden kaikki eurot on seinissä kiinni

Kaupunkilaiset ovat varakkaampia kuin maalla asuvat. 

Miksi tuota on alapeukutettu? Aivan yleistietoahan tuo on. 

Niin? Sellaisena melkoisen idiootti kommenti tässä keskustelussa.

Aivan osuva kommentti siihen, kun joku sanoi ettei kaupunkilaisilla olisi varaa. Enemmänhän heillä varaa on. 

Jos kapunkissa asuu varakkaita henkilöitä ei se tarkoita että kaupungilaisilla on varaa. Tuloerot on melko suuria kaupungeissa siellä asuu paljon myös heitä joilla ei ole varaa asua maalla. Ei varaa tai mahdollisuutta liikkua esim. omalla autolla.

Keskimääräisyyksistä tietysti puhutaan. Kaupunkilaiset ovat varakkaampia kuin maalla asuvat, aivan yksinkertaisesti. Kaikki tilastot niin kertovat. 

Ei maallakaan kaikki tietysti köyhiä ole, mutta keskimäärin köyhempiä siellä asuu kuin kaupungeissa. 

Mitä ne keskiarvot kuuluu tähän keskusteluun ja miksi sinä edellern jankaat niistä jos et osaa kertoa miksi niin teet. Vaikuttaa nimittäin siltä että idiootit asuu kaupunkissa.

Lähinnä ihmettelen mitä idiootti kaupunkilainen tekee työkseen yliopistossa. Pyörittelee keskiarvoja jotka ei anna mitään arvoa mihinkään?

Mitä sönkötät? 

Kaupunkilaiset ovat keskimäärin varakkaampia kuin maalla asuvat. Mitä siihen muuta pitäisi mielestäsi sanoa? Ja miksi sinua tuollainen fakta niin kovasti harmittaa? 

Maalla on myös prosentuaalisesti enemmän köyhiä kuin kaupungeissa. 

Tuo aiempi sanoi, että kaupunkilaiset ovat köyhiä, ja se oli valhe. Maalaiset ovat köyhempiä. Ei sen kummempaa. 

Mitä itse sönkötä? Miksi se harmittaisi minua ja mistä niin päättelet? Sillä keskiarvofaktalla vain ei oleyhtään sen suurempaa merkitystä minulle kuin tähän keskusteluunkaan annettavaksi.

Joten mietippä uudelleen vastaustasi ellet halua korostaa sitä miten yksinkertainen olet.

Toistan vielä vilmeisen kerran. Kaupunkilaiset eivät ole erityisen köyhiä, maalaiset ovat köyhempiä. Näin vain vastauksena tuohon yhteen kommenttiin jossa sanottiin että kaupunkilaiset ovat köyhiä. Eivät ole. En jaksa tästä jankata pidemmälti kun ei tästä sen kummempaa sanomista ole. Korjasin vain tuon yhden kommentin. 

Idiootit toistaa itseään kun eivät osaa vastat kysymykseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
207/247 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne ketkä asuu pienessä kylässä ravaa aika usein viereisessä isommassa kaupunginssa tekemässä isompia ostoksia. Ei se autolla ole ku parin minuutin matka yleensä. Tiedän koska olen myös asunut ja tehnyt tätä. Eli ei kukaan ole jumissa sielä. 

Ja elämä menee todella vaikeaksi jos auto leviää syystä tai toisesta.

Auto saattaa levitä kaupungissakin ja sitten voi joutua odottamaan seuraavaa bussivuoroa jopa 15 minuuttia ja se on jo epäinhimillistä.

Ainakin Helsingissä enemmistö talouksista oli jo 10 vuotta sitten autottomia. Lähdettä en valitettavasti muista. Hesari tai Länsiväylä.

"Helsingissä yli puolet (noin 54–55 %) kaikista asuntokunnista ei omista henkilöautoa . Tämä tarkoittaa, että autottomia kotitalouksia on kaupungissa yli 170 000. Vastaavasti noin 45–46 % helsinkiläistalouksista omistaa vähintään yhden auton ."

https://hri.fi/data/showcase/helsingissa-yli-puolet-kaikista-asuntokunn…

Ei tietenkään omista. Olisihan se nyt törkeää että KELA ostaisi niille vielä autotkin sen lisäksi että maksaa jo niiden asumisen ja elämisen maan kalleimpien neliöiden alueella.

Vaikka Pravda miten yrittää luoda illuusiota siitä että ajokortittomien nuorten määrä kasvaa Helsingissä siksi että nämä olisivat muka niin edistyksellisiä ja täällä on "kaikki" niin todellinen syy on yksinkertaisesti se että Helsinkiin on haalittu tulonsiirroilla kaikki se sakki jolla ei ole varaa edes ajokorttiin. 

Mitäpä ne sillä tekisivätkään kun jo 18-vuotiaana tietää ettei koskaan tule olemaan varaa autoon eikä varsinaisesti aio koskaan olla ajokunnossakaan.

Helsingissä monilla alueilla yksinkertaisesti ei tarvi autoa. Kantakaupungin alueella, jossa on Suomen korkeimmat neliöhinnat ja enimmäkseen yksityisomisteisia asuntoja, on maan vähiten autoja per asuntokunta. 

Minullakaan ei autoa ole, yksinkertaisesti siksi kun sitä en tarvitse ja siitä olisi vain vaivaa. Julkiset ja taksit kulkee ja myös auto on helppoa vuokrata kotiovelle tuotuna jos sellaiselle joskus tarvetta on. 

Asut vain säälistä Eurooppaan hyväksytyn periferian pikkukaupungissa ja onnistut jotenkin uskottelemaan itsellesi että älykkään ja sivistyneen ihmisen merkki on elinpiirin kutistuminen muutaman korttelin säteelle kotiovesta "kun täällä on kaikki".

Et tunne edes omaa maatasi ja valtaosa pk-seudustakin on sinulle kartan valkoista aluetta kun sinne on niin vaikea päästä julkisilla ilman autoa.

Näiden tapausten jutut erottaa kyllä keskustelufoorumeilla ihan ilman että joutuvat julistamaan olevansa autottomia minkä ne ovat uskotelleet itselleen olevan jotenkin hieno, suorastaan tavoittelemisen arvoinen asia. Autottomuushan pakottaa ihmisen pysymään oman pienen kuplansa sisällä vailla ulkoisia vaikutteita jotka saattaisivat vääristää ajattelumaailmaa agendan vastaiseen suuntaan. 

Sinä et tiedä minun elämästäni yhtään mitään, joten vaikutat ainoastaan hieman hölmöltä kun keksit päästäsi tuollaisia satuja. 😊 

Ei tainnut osua nappiin yksikään kohta tuosta, mutta kiva kun yritit. 

Hymiöt paljastavat sen miten tarkkaan kuvaus osui ja mihin junantuomaan sosiaaliluokkaan todellisuudessa kuulut.

Yksikään syntyperäinen ja oikeasti varakas helsinkiläinen ei missään olosuhteissa suoltaisi tällaista wannabee-tsadilaisen hehkutusta. 

Meillä on toinen puoli sukua syntyperäisiä helsinkiläisiä joiden tyypilliset ammatit ovat mallia lakimies ja pääomasijoitusfirman partneri. Arvaapa löytyykö joukosta yhtään autotonta nurkissa nyhjäävää junttia? Kontrasti näihin vauvan juttuihin on niin selvä ettei sille jaksa enää edes nauraa. 

Heh, lisää satuja. Eikä taaskaan osunut, huoh. En edes asu Helsingissä. 😄 

Hymiöstä voit päätellä ainoastaan sen, että minua huvittaa nämä sinun yrityksesi. Noh, kuvittele mitä lystät, ei vaikuta minun elämääni. 😊 

Vierailija
208/247 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne ketkä asuu pienessä kylässä ravaa aika usein viereisessä isommassa kaupunginssa tekemässä isompia ostoksia. Ei se autolla ole ku parin minuutin matka yleensä. Tiedän koska olen myös asunut ja tehnyt tätä. Eli ei kukaan ole jumissa sielä. 

Ja elämä menee todella vaikeaksi jos auto leviää syystä tai toisesta.

Auto saattaa levitä kaupungissakin ja sitten voi joutua odottamaan seuraavaa bussivuoroa jopa 15 minuuttia ja se on jo epäinhimillistä.

Ainakin Helsingissä enemmistö talouksista oli jo 10 vuotta sitten autottomia. Lähdettä en valitettavasti muista. Hesari tai Länsiväylä.

"Helsingissä yli puolet (noin 54–55 %) kaikista asuntokunnista ei omista henkilöautoa . Tämä tarkoittaa, että autottomia kotitalouksia on kaupungissa yli 170 000. Vastaavasti noin 45–46 % helsinkiläistalouksista omistaa vähintään yhden auton ."

https://hri.fi/data/showcase/helsingissa-yli-puolet-kaikista-asuntokunn…

Ei tietenkään omista. Olisihan se nyt törkeää että KELA ostaisi niille vielä autotkin sen lisäksi että maksaa jo niiden asumisen ja elämisen maan kalleimpien neliöiden alueella.

Vaikka Pravda miten yrittää luoda illuusiota siitä että ajokortittomien nuorten määrä kasvaa Helsingissä siksi että nämä olisivat muka niin edistyksellisiä ja täällä on "kaikki" niin todellinen syy on yksinkertaisesti se että Helsinkiin on haalittu tulonsiirroilla kaikki se sakki jolla ei ole varaa edes ajokorttiin. 

Mitäpä ne sillä tekisivätkään kun jo 18-vuotiaana tietää ettei koskaan tule olemaan varaa autoon eikä varsinaisesti aio koskaan olla ajokunnossakaan.

Helsingissä monilla alueilla yksinkertaisesti ei tarvi autoa. Kantakaupungin alueella, jossa on Suomen korkeimmat neliöhinnat ja enimmäkseen yksityisomisteisia asuntoja, on maan vähiten autoja per asuntokunta. 

Minullakaan ei autoa ole, yksinkertaisesti siksi kun sitä en tarvitse ja siitä olisi vain vaivaa. Julkiset ja taksit kulkee ja myös auto on helppoa vuokrata kotiovelle tuotuna jos sellaiselle joskus tarvetta on. 

Asut vain säälistä Eurooppaan hyväksytyn periferian pikkukaupungissa ja onnistut jotenkin uskottelemaan itsellesi että älykkään ja sivistyneen ihmisen merkki on elinpiirin kutistuminen muutaman korttelin säteelle kotiovesta "kun täällä on kaikki".

Et tunne edes omaa maatasi ja valtaosa pk-seudustakin on sinulle kartan valkoista aluetta kun sinne on niin vaikea päästä julkisilla ilman autoa.

Näiden tapausten jutut erottaa kyllä keskustelufoorumeilla ihan ilman että joutuvat julistamaan olevansa autottomia minkä ne ovat uskotelleet itselleen olevan jotenkin hieno, suorastaan tavoittelemisen arvoinen asia. Autottomuushan pakottaa ihmisen pysymään oman pienen kuplansa sisällä vailla ulkoisia vaikutteita jotka saattaisivat vääristää ajattelumaailmaa agendan vastaiseen suuntaan. 

Sinä et tiedä minun elämästäni yhtään mitään, joten vaikutat ainoastaan hieman hölmöltä kun keksit päästäsi tuollaisia satuja. 😊 

Ei tainnut osua nappiin yksikään kohta tuosta, mutta kiva kun yritit. 

Kannattaisikohan sun pestä navetan haju pois varpaiden välistä ennen kuin yrität esiintyä "hyväosaisena helsinkiläisenä" edes tällä foorumilla.

Ei jää kenellekään epäselväksi mikä todellinen tausta taas kerran on.

Jaksaa vieläkin huvittaa kun tämä porukka kuvittelee syntyperäisten stadilaisten meuhkaavan keskustelufoorumeilla tähän tyyliin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
209/247 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin, tosin korona-aikana maalla, puolisen vuotta.

Se, mitä tehtiin eniten, lähetin ärräpaketteja. Myin irtaimistoa mm fb ssä ja aina ehdotin ärräpakettia.

N kerran joka 2 viikossa käytiin isommassa kaupungissa ja matkalla vietiin aina autolastillinen roskaa. Kun oli lajiteltu, sai viedä ilmaiseksi.

Kunnassa, s marketin pihaan tuli myös kierrötysastiat, tai ehkä ne siellä oli ollut, loppui ajelu isompaan kaupunkiin. Hintaerot s marketin ja lidlin välillä oli niin pienet. 
Mutta aina, kun käytiin kirkonkylällä, romua lähti matkaan.

Kesän aikana maalattiin talo ja saatiin telineen lainaksi kunnan teatterilta. Vaihtokauppana sai rekvisiittaa, mm pulsaattorikoneita. 
Eli jotain ohjelmaa on. Kunnan talolla on myös kuntosali ja se oli tietty tuolloin suljettuna


Ärräkin lopetettiin

Vierailija
210/247 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin vajaan vuoden landella kyläkeskuksessa enkä millään sopeutunut. Helsingissä tottunut kulttuuriin ja ravintoelämään niin tuolla kulttuuria ei ollut ja ravintolaelämää oli yksi kämänen pizzakebab. En yhtään ihmettele miksi porukka alkoholisoituu tuollaisissa paikoissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
211/247 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töttöröö. Asun maakunnassa 25km päässä kasvukeskuskaupungista, eli landella. Olen nopeampaa keskustassa työpaikalla kuin kaupungin toiselta laidalta tulevat työkaverit. Asumiskulut minimaaliset verrattuna omakotitalolähiöön.

Vierailija
212/247 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomaa, että lähes kaikki asuu Etelä-Suomessa, kun maalta voi hurauttaa hetkessä kaupunkiin ja palvelut on lähellä. Mieheni on joskus yrittänyt puhua, että muutettaisiin hänen lapsuudenkotiinsa mutta en ole suostunut   Kuoleva kylä, missä asuu lähinnä vanhoja ihmisiä. Lähimmät kauppa, koulu ja kirjasto ovat puolen tunnin ajomatkan päässä, bussia ei kulje ja kaupunkiin on yli tunnin matka. Asumme kaupungissa, oravia näkee joka päivä ja usein siilejä ja rusakoita. 

Suurin osa suomalaisista asuu Etelä-Suomessa, kolmaosa suomalaisista Uudellamaalla. Jos pk-seutua ei lasketa, niin isoimpienkin kaupunkien ympärillä on täyttä maaseutua mistä käydään päivittäin töissä kaupungissa. Jossain Kainuun peräkylissä tai Lapin erämaissa asuu äärimmäisen harva, joten kaupunki vs. maaseutu -keskustelua ei välttämättä ole hedelmällistä käydä heidän näkökulmastaan.

Huom vain kolmasosa Uudellamaalla. Olet kuin vihreiden kansanedustaja joka ei ole koskaan maaseutua nähnytkään, mutta omaa erittäin vahvat mielipiteet. Sellaisia asioita jotka eivät ole millään tavalla mahdollisia. Siellä Kainuun peräkylilläkään ei asu vain muutamia, vaan kuitenkin tuhansia ihmisiä. Käykää joskus ajelemassa, on yllättävän paljon asutusta ja elämää.

Uusimaa on aika pieni pläntti, kolmannes populaatiosta siellä on paljon. 

 

"Asutut ruudut sijaitsevat pääosin Kokkola-Joensuu -linjan eteläpuolella. Tällä alueella asuu lähes 90 prosenttia suomalaisista. Lopuista kymmenestä prosentista joka toinen asuu Oulun ja Kemi-Tornion alueilla.

Yli puolet suomalaista asuu 200 kilometrin säteellä Helsingistä, joka kolmas sadan kilometrin säteellä. Viimeisen 25 vuoden aikana suurin määrällinen ja suhteellinen väestönkasvupaine on kohdistunut 20 kilometrin säteelle Helsingistä." 

https://www.hs.fi/suomi/art-2000002924116.html

Kyllä täällä Kokkolan pohjoispuolellakin on elämää. 20km lähimpään kauppaan. Tästä kun ikkunasta katsoo, näkee pisimmillään yli 6km päähän, siellä menee ihan junakin, näkyy taloja, on kymmeniä taloja kun katsoo ympärilleen, koulukin näkyy. Yöllä kuuntelin 2 aikaan kuinka kaukana musiikki soi ja nauru raiskasi, oli bileet. Täälläkin on elämää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
213/247 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne ketkä asuu pienessä kylässä ravaa aika usein viereisessä isommassa kaupunginssa tekemässä isompia ostoksia. Ei se autolla ole ku parin minuutin matka yleensä. Tiedän koska olen myös asunut ja tehnyt tätä. Eli ei kukaan ole jumissa sielä. 

Ja elämä menee todella vaikeaksi jos auto leviää syystä tai toisesta.

Auto saattaa levitä kaupungissakin ja sitten voi joutua odottamaan seuraavaa bussivuoroa jopa 15 minuuttia ja se on jo epäinhimillistä.

Ainakin Helsingissä enemmistö talouksista oli jo 10 vuotta sitten autottomia. Lähdettä en valitettavasti muista. Hesari tai Länsiväylä.

"Helsingissä yli puolet (noin 54–55 %) kaikista asuntokunnista ei omista henkilöautoa . Tämä tarkoittaa, että autottomia kotitalouksia on kaupungissa yli 170 000. Vastaavasti noin 45–46 % helsinkiläistalouksista omistaa vähintään yhden auton ."

https://hri.fi/data/showcase/helsingissa-yli-puolet-kaikista-asuntokunn…

Ei tietenkään omista. Olisihan se nyt törkeää että KELA ostaisi niille vielä autotkin sen lisäksi että maksaa jo niiden asumisen ja elämisen maan kalleimpien neliöiden alueella.

Vaikka Pravda miten yrittää luoda illuusiota siitä että ajokortittomien nuorten määrä kasvaa Helsingissä siksi että nämä olisivat muka niin edistyksellisiä ja täällä on "kaikki" niin todellinen syy on yksinkertaisesti se että Helsinkiin on haalittu tulonsiirroilla kaikki se sakki jolla ei ole varaa edes ajokorttiin. 

Mitäpä ne sillä tekisivätkään kun jo 18-vuotiaana tietää ettei koskaan tule olemaan varaa autoon eikä varsinaisesti aio koskaan olla ajokunnossakaan.

Helsingissä monilla alueilla yksinkertaisesti ei tarvi autoa. Kantakaupungin alueella, jossa on Suomen korkeimmat neliöhinnat ja enimmäkseen yksityisomisteisia asuntoja, on maan vähiten autoja per asuntokunta. 

Minullakaan ei autoa ole, yksinkertaisesti siksi kun sitä en tarvitse ja siitä olisi vain vaivaa. Julkiset ja taksit kulkee ja myös auto on helppoa vuokrata kotiovelle tuotuna jos sellaiselle joskus tarvetta on. 

Asut vain säälistä Eurooppaan hyväksytyn periferian pikkukaupungissa ja onnistut jotenkin uskottelemaan itsellesi että älykkään ja sivistyneen ihmisen merkki on elinpiirin kutistuminen muutaman korttelin säteelle kotiovesta "kun täällä on kaikki".

Et tunne edes omaa maatasi ja valtaosa pk-seudustakin on sinulle kartan valkoista aluetta kun sinne on niin vaikea päästä julkisilla ilman autoa.

Näiden tapausten jutut erottaa kyllä keskustelufoorumeilla ihan ilman että joutuvat julistamaan olevansa autottomia minkä ne ovat uskotelleet itselleen olevan jotenkin hieno, suorastaan tavoittelemisen arvoinen asia. Autottomuushan pakottaa ihmisen pysymään oman pienen kuplansa sisällä vailla ulkoisia vaikutteita jotka saattaisivat vääristää ajattelumaailmaa agendan vastaiseen suuntaan. 

Sinä et tiedä minun elämästäni yhtään mitään, joten vaikutat ainoastaan hieman hölmöltä kun keksit päästäsi tuollaisia satuja. 😊 

Ei tainnut osua nappiin yksikään kohta tuosta, mutta kiva kun yritit. 

Kannattaisikohan sun pestä navetan haju pois varpaiden välistä ennen kuin yrität esiintyä "hyväosaisena helsinkiläisenä" edes tällä foorumilla.

Ei jää kenellekään epäselväksi mikä todellinen tausta taas kerran on.

Jaksaa vieläkin huvittaa kun tämä porukka kuvittelee syntyperäisten stadilaisten meuhkaavan keskustelufoorumeilla tähän tyyliin.

Mikä sua nyt noin harmittaa? Hengitäs syvään muutama kerta. Kauhee keuhkoaminen. 😄 

Vierailija
214/247 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos niitä kaipaa, niin auto on keksitty ja sillä voi lähteä kaupunkiin. En ymmärrä mikä vaikeus siinä on? Ja kyllä, sen voi tehdä myös suunnittelematta asiaa sen kummemmin. Tietty on olemassa myös maaseutua jossa näin ei voi tehdä, matkaa on liikaa. Mutta riippuu maaseudusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
215/247 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harva tietää sitäkään, että kesäteattereissa käy enemmän katsojia kuin koko muun vuoden aikana mennään laitosteattereihin kulttuurinkaipuussa. Se, että teatteri on vieressä, ei tee sen tarjonnasta houkuttelevaa.

Teatterit ovat kyllä hyvällä täyttöasteella Helsingissä. Monia ei edes pääse kaikki halukkaat näkemään kun paikat yksinkertaisesti ei riitä. 

Miksi näytösten määrä on vähentynyt 30% kymmenessä vuodessa?

Lisäksi osa paikoista on tyhjinä, vaikka näytös on loppuunmyyty. Mystistä, että jopa 10% paikoista on vailla käyttäjää.

Vierailija
216/247 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harva tietää sitäkään, että kesäteattereissa käy enemmän katsojia kuin koko muun vuoden aikana mennään laitosteattereihin kulttuurinkaipuussa. Se, että teatteri on vieressä, ei tee sen tarjonnasta houkuttelevaa.

Teatterit ovat kyllä hyvällä täyttöasteella Helsingissä. Monia ei edes pääse kaikki halukkaat näkemään kun paikat yksinkertaisesti ei riitä. 

Miksi näytösten määrä on vähentynyt 30% kymmenessä vuodessa?

Lisäksi osa paikoista on tyhjinä, vaikka näytös on loppuunmyyty. Mystistä, että jopa 10% paikoista on vailla käyttäjää.

https://www.tinfo.fi/fi/Esittavan-taiteen-katsojamaara-nousi-noin-36-mi…

"Esittävän taiteen katsojamäärä nousi vuonna 2025 arviolta noin 3,6 miljoonaan. Teatterialan yleisömäärät kasvoivat lähes viisi prosenttia edellisvuodesta, ja vahvinta kasvu oli rahoituslain ulkopuolisella teatterikentällä, jonka katsojamäärä nousi yli 12 prosenttia. Pandemiaa edeltäneen ajan noin neljän miljoonan esittävän taiteen katsojan huippulukemiin on kuitenkin edelleen matkaa."

Pandemia selittää sitä paljolti. 

Vierailija
217/247 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tuon nyt ottaa. Lähimpään kaupungin keskustaan puolen tunnin ajo ja paikallistaajamasta saa perustarvikkeet. Nettikaupasta mitä ikinä tarvii ja paikallinen lääkäriasema palvelee ilman jonoja. Keskussairaalatasoista hoitoa harvemmin tarvii niin en näe sen takia järkeä asua ääressä. Talo on järven rannalla kalliolla, en myis vaikka joku maksais tuplat. Naapurit ystävällisiä mutta eivät tuppaa kylään kutsumatta. Kahdessa taloyhtiössä asuneena ei enää ikinä.

Vierailija
218/247 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalla asuvana en olisi valmis luopumaan tästä omasta tilasta ympärillä. Se on vaan sellainen vapaus tehdä mitä ikinä keksii (lain rajoissa). Maaseutu ei välttämättä ole laiskan ja mukavuudenhaluisen paikka asua, toki täälläkin rahalla saa asumisesta niin vaivatonta, ettei itse tarvitse nähdä mitään vaivaa. Itselle taas se merkityksellinen tuottava tekeminen on se elämän juttu, kun heti kevään tullen alkaa valmistautuminen seuraavan talven yli selviämiseen. Olen asunut nuorena myös kaupungissa (maalta lähtöisin) ja aika pian se kaikki elämisen keveys ja helppous ja runsas vapaa-aika menetti merkityksen. 

Vierailija
219/247 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomaa, että lähes kaikki asuu Etelä-Suomessa, kun maalta voi hurauttaa hetkessä kaupunkiin ja palvelut on lähellä. Mieheni on joskus yrittänyt puhua, että muutettaisiin hänen lapsuudenkotiinsa mutta en ole suostunut   Kuoleva kylä, missä asuu lähinnä vanhoja ihmisiä. Lähimmät kauppa, koulu ja kirjasto ovat puolen tunnin ajomatkan päässä, bussia ei kulje ja kaupunkiin on yli tunnin matka. Asumme kaupungissa, oravia näkee joka päivä ja usein siilejä ja rusakoita. 

Suurin osa suomalaisista asuu Etelä-Suomessa, kolmaosa suomalaisista Uudellamaalla. Jos pk-seutua ei lasketa, niin isoimpienkin kaupunkien ympärillä on täyttä maaseutua mistä käydään päivittäin töissä kaupungissa. Jossain Kainuun peräkylissä tai Lapin erämaissa asuu äärimmäisen harva, joten kaupunki vs. maaseutu -keskustelua ei välttämättä ole hedelmällistä käydä heidän näkökulmastaan.

Huom vain kolmasosa Uudellamaalla. Olet kuin vihreiden kansanedustaja joka ei ole koskaan maaseutua nähnytkään, mutta omaa erittäin vahvat mielipiteet. Sellaisia asioita jotka eivät ole millään tavalla mahdollisia. Siellä Kainuun peräkylilläkään ei asu vain muutamia, vaan kuitenkin tuhansia ihmisiä. Käykää joskus ajelemassa, on yllättävän paljon asutusta ja elämää.

Uusimaa on aika pieni pläntti, kolmannes populaatiosta siellä on paljon. 

 

"Asutut ruudut sijaitsevat pääosin Kokkola-Joensuu -linjan eteläpuolella. Tällä alueella asuu lähes 90 prosenttia suomalaisista. Lopuista kymmenestä prosentista joka toinen asuu Oulun ja Kemi-Tornion alueilla.

Yli puolet suomalaista asuu 200 kilometrin säteellä Helsingistä, joka kolmas sadan kilometrin säteellä. Viimeisen 25 vuoden aikana suurin määrällinen ja suhteellinen väestönkasvupaine on kohdistunut 20 kilometrin säteelle Helsingistä." 

https://www.hs.fi/suomi/art-2000002924116.html

Kyllä täällä Kokkolan pohjoispuolellakin on elämää. 20km lähimpään kauppaan. Tästä kun ikkunasta katsoo, näkee pisimmillään yli 6km päähän, siellä menee ihan junakin, näkyy taloja, on kymmeniä taloja kun katsoo ympärilleen, koulukin näkyy. Yöllä kuuntelin 2 aikaan kuinka kaukana musiikki soi ja nauru raiskasi, oli bileet. Täälläkin on elämää.

Aivan varmasti on, kuka ei väittänyt etteikö olisi. 

Vierailija
220/247 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tunnen sellaisia täällä pk-seudulla asuvia jotka puhuvat kulttuuririennoista ynnä muusta mutta kuinka usein sitä sitten tekevätkään????Mä haluan täältä pois. Jos kulttuuririentoja kaipaan ...lähden mieluusti asuinkustannuksista säästetyillä rahoilla ulkomaille vaikkapa. Pitkä viikonloppu. Ajaa mielestäni asiansa.. Pk-seutu ainakin niin nähty ja yliarvostettu. No joku varmaan ajattelee status? Ehkä? 

 

Toistaiseksi joudun täällä asumaan mutta maalle mieli. Ja myös ulkomaille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yhdeksän