Eikö maalla asuessa kaipaa kaupungin palveluja vai oppiiko sitä vaan tyytymään siihen mitä saa?
Kun ajattelen omaa arkea niin ensinnäkin käyn töissä yliopistolla mikä olisi hankalaa maalta käsin tai ainakin matkoihin menisi julmetusti aikaa ja rahaa. Sitten toiseksi, tykkään käydä erilaisissa kulttuuririennoissa kuten teatteri tai jokin näyttely. Maalta olisi isompi kynnys lähteä varta vasten tällaisiin kun itse taas lyhyen matkan vuoksi voin vain piipahtaa jossain. Kolmanneksi, rakastan eksoottisia ruokia niin maalla noita ravintoloita on kovin vähän, täytyisi itse kokata sushit ja tapakset kun täällä riittää että kävelee sisään valmiiseen pöytään. Neljänneksi, reissaaminen on todella helppoa kun lähimmälle lentokentälle ja satamaan on vain muutaman kilometrin matka.
Olen joskus heikkona hetkenä miettinyt millaista se maalla oleminen sitten olisi mutta menisikö siellä sitten aika sen oman tontin puleraamiseen ja lasten kuskaamiseen ympäri kyliä ettei tulisi kaivanneeksikaan mitään jumppaa kummempaa harrastustakaan.
Vai miten siellä menee?
Kommentit (247)
Vierailija kirjoitti:
Maalla on mukavaa. Mutta ei tämä köyhille kaupunkilaisille sovi, joiden kaikki eurot on seinissä kiinni
Kaupunkilaiset ovat varakkaampia kuin maalla asuvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupungin hyvä puoli on työpaikat ja palvelut. Huonona puolena ruuhkat, melu, saasteet, ahtaat asunnot ja se, että jos ei ole omaa pihaa, ei voi piipahtaa leikkimään tai pyöräilemään tuosta vain oven avaamalla. Siis työläys pikku asioissa.
Ei voi piipahtaa pyöräilemään? Mitä ihmettä? Tää on kummallisin väite mitä olen hetkeen kuullut. Pyöräkaistojahan on aivan joka puolella ja pyörä on yleinen kulkuväline, joillekin vuoden ympäri.
Kaupunki- ja/tai hyötypyöräily ei ole sama asia kuin pyöräily liikunta- saati urheilumuotona; ensimmäistä voi harrastaa autojen seassa mutta jälkimmäistä ei niinkään.
pyöräilyä hyötyliikuntana haittaa se, että et voi jättää pyörää edes hetkeksi pihalle käydessäsi kaupassa, kun joku vihervassari pöllii sen.
Hyötyliikuntaa varten on kaupunkipyörät. Käteviä, halpoja, eikä kukaan niitä varasta.
Vierailija kirjoitti:
Näin maallemuuttaneena voin sanoa, että kulttuuria on tarjolla yllättävän paljon näissä paikallisissa kirkonkylissä. On taidegallerioita ja käsityöläisiä, kesäteatteria ja kaikenmaailman taidekursseja.
Sanoisin, että täällä kulttuuri on lähempämä arkielämää, kuin kaupungissa. Tietysti, jos ateneum tai ooppera on ainoa hyväksyttävä kulttuuri niin silloin ei nämä maalaisriennot toimi.
Silloin kun asuin kaupungissa niin tuntui, että ravintolat ja lähinnä ne juomakuppilat oli ainoat paikat, jossa saattoi aikaansa kuluttaa. Maalla ei ole kuin se yksi tai korkeintaan kaksi kuppilaa, mutta lähikaupungista löytyy sitten niitä eksoottisempia ravintoloita.
Kaupat ja marketit tuppaa muutoinkin olemaan kaupunkien ulkopuolella, joten autoa niihin reissuihin tarvii asuit sitten maalla tai kaupungissa. Itselleni on aivan se ja sama meneekö markettimatkaan 10 minuutin sijaan se puoli tuntia. Ei siellä niin usein tule käytyä.
Nuorempana ajattelin, että kaupunki on hyvä paikka asua, kun baareihin oli lyhyt matka. Näin vanhempana elämääni on tullut muitakin harrastuksia ja arvostan omaa rauhaa, siksi valintani on maaseutu.
Kommenttiasi olisi mukavampi lukea jos et hakkaisi enteriä noin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maalla on mukavaa. Mutta ei tämä köyhille kaupunkilaisille sovi, joiden kaikki eurot on seinissä kiinni
Kaupunkilaiset ovat varakkaampia kuin maalla asuvat.
Juu, neukkukuutioissa vuokralla asuvat varsinkin :D
Tyytyy siihen mitä on. Yrittää pysyä niin kaukana "palveluista" mitä niistä nyt on jäljellä.
Yrittää elää mahdollisimman terveellisesti ettei tarvitse terveyspalveluja,.ostaa kaupasta kerralla enemmän, hoitaa asiat etänä mikäli mahdollista.
Jos ei-välttämättömään "palveluun"ei ole mahdollisuuksia niin mitä sitten ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin maallemuuttaneena voin sanoa, että kulttuuria on tarjolla yllättävän paljon näissä paikallisissa kirkonkylissä. On taidegallerioita ja käsityöläisiä, kesäteatteria ja kaikenmaailman taidekursseja.
Sanoisin, että täällä kulttuuri on lähempämä arkielämää, kuin kaupungissa. Tietysti, jos ateneum tai ooppera on ainoa hyväksyttävä kulttuuri niin silloin ei nämä maalaisriennot toimi.
Silloin kun asuin kaupungissa niin tuntui, että ravintolat ja lähinnä ne juomakuppilat oli ainoat paikat, jossa saattoi aikaansa kuluttaa. Maalla ei ole kuin se yksi tai korkeintaan kaksi kuppilaa, mutta lähikaupungista löytyy sitten niitä eksoottisempia ravintoloita.
Kaupat ja marketit tuppaa muutoinkin olemaan kaupunkien ulkopuolella, joten autoa niihin reissuihin tarvii asuit sitten maalla tai kaupungissa. Itselleni on aivan se ja sama meneekö markettimatkaan 10 minuutin sijaan se puoli tuntia. Ei siellä niin usein tule käytyä.
Nuorempana ajattelin, että kaupunki on hyvä paikka asua, kun baareihin oli lyhyt matka. Näin vanhempana elämääni on tullut muitakin harrastuksia ja arvostan omaa rauhaa, siksi valintani on maaseutu.
Kommenttiasi olisi mukavampi lukea jos et hakkaisi enteriä noin paljon.
Haluaisitko siis jos tämä olisi kirjoitettu yhteen kasaan että olisi helpompi lukea ilman enteriä ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin maallemuuttaneena voin sanoa, että kulttuuria on tarjolla yllättävän paljon näissä paikallisissa kirkonkylissä. On taidegallerioita ja käsityöläisiä, kesäteatteria ja kaikenmaailman taidekursseja.
Sanoisin, että täällä kulttuuri on lähempämä arkielämää, kuin kaupungissa. Tietysti, jos ateneum tai ooppera on ainoa hyväksyttävä kulttuuri niin silloin ei nämä maalaisriennot toimi.
Silloin kun asuin kaupungissa niin tuntui, että ravintolat ja lähinnä ne juomakuppilat oli ainoat paikat, jossa saattoi aikaansa kuluttaa. Maalla ei ole kuin se yksi tai korkeintaan kaksi kuppilaa, mutta lähikaupungista löytyy sitten niitä eksoottisempia ravintoloita.
Kaupat ja marketit tuppaa muutoinkin olemaan kaupunkien ulkopuolella, joten autoa niihin reissuihin tarvii asuit sitten maalla tai kaupungissa. Itselleni on aivan se ja sama meneekö markettimatkaan 10 minuutin sijaan se puoli tuntia. Ei siellä niin usein tule käytyä.
Nuorempana ajattelin, että kaupunki on hyvä paikka asua, kun baareihin oli lyhyt matka. Näin vanhempana elämääni on tullut muitakin harrastuksia ja arvostan omaa rauhaa, siksi valintani on maaseutu.
Kommenttiasi olisi mukavampi lukea jos et hakkaisi enteriä noin paljon.
Tästäkin löytyy erimielisyyttä? Kyllä minusta pötkyyn kirjoitettua tekstiä on paljon ikävämpi lukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin maallemuuttaneena voin sanoa, että kulttuuria on tarjolla yllättävän paljon näissä paikallisissa kirkonkylissä. On taidegallerioita ja käsityöläisiä, kesäteatteria ja kaikenmaailman taidekursseja.
Sanoisin, että täällä kulttuuri on lähempämä arkielämää, kuin kaupungissa. Tietysti, jos ateneum tai ooppera on ainoa hyväksyttävä kulttuuri niin silloin ei nämä maalaisriennot toimi.
Silloin kun asuin kaupungissa niin tuntui, että ravintolat ja lähinnä ne juomakuppilat oli ainoat paikat, jossa saattoi aikaansa kuluttaa. Maalla ei ole kuin se yksi tai korkeintaan kaksi kuppilaa, mutta lähikaupungista löytyy sitten niitä eksoottisempia ravintoloita.
Kaupat ja marketit tuppaa muutoinkin olemaan kaupunkien ulkopuolella, joten autoa niihin reissuihin tarvii asuit sitten maalla tai kaupungissa. Itselleni on aivan se ja sama meneekö markettimatkaan 10 minuutin sijaan se puoli tuntia. Ei siellä niin usein tule käytyä.
Nuorempana ajattelin, että kaupunki on hyvä paikka asua, kun baareihin oli lyhyt matka. Näin vanhempana elämääni on tullut muitakin harrastuksia ja arvostan omaa rauhaa, siksi valintani on maaseutu.
Kommenttiasi olisi mukavampi lukea jos et hakkaisi enteriä noin paljon.
Syy on palstassa. Puhelimella kun kirjoittaa niin väleistä tulee isoja. Ihan sama mitä teet, yhdestä enteristä tulee kaksi. Tai kolme. Ärsyttää mutta minkäs teet.
Linnun laulu ja muuttuva luonto, omasta kasvimaasta ja pyydetystä lihasta tehty ruoka. Vs konsertti taidenäyttely ravintola. Itse valitsen maaseudun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maalla on mukavaa. Mutta ei tämä köyhille kaupunkilaisille sovi, joiden kaikki eurot on seinissä kiinni
Kaupunkilaiset ovat varakkaampia kuin maalla asuvat.
Jokainen pöljäkekin tietää että jo kaupunginosien välillä on suuria varallisuuseroja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maalta pääsee kaupunkiin aika nopeasti. Sitten voi mennä takaisin maalle jossa on rauhallista ja kaunista.
No mulla ei tällä hetkellä ole edes autoa niin edessä olisi ensimmäisenä siis sen hankinta ja sitten siitä seuraavat parkkipaikkaongelmat kun lähtee kaupunkiin avauksessa luettelemiini asioihin.
Miksi siis edes pohdit mitään tällaista?! Oliko taas vain tarkoitus parjata maalla asuvia ihmisiä junteiksi, jotka eivät harrasta kulttuuria ja käy syömässä eksoottisia ruokia ravintolassa? Ihan tosi väsynyttä nyt taas.
Katsos, kun ei ole vain yhtä oikeaa tapaa elää rikasta elämää. Maalla asumisessa on omat juttunsa ja harrastuksena, mitkä kaupungissa on mahdottomia. Meiltä pääsee 30 minuutissa junalla Suomen toiseksi suurimpaan kaupunkiin, mutta en kaipaa sieltä mitään.
Mikään ei ole sen helpompaa, kuin provosoida lantapuntteja kun kaikki menee tunteisiin ja täysillä.
-eri
Taitaa käydä aika pitkäksi teillä siellä kaupungissa?
Näköjään sinullakin siellä maalla sitten, jos pidät täällä olemista tylsistymisen merkkinä. 😄
No nimenomaan pidän palstailua tylsistymisen merkkinä mutta minä olenkin olosuhteiden pakosta nyt liikuntakyvytön ja siksi hengailen palstalla. Mikäli olisi terveet koivet en katsoisi palstaa päinkään.
Eri
Minä en, tälläkin hetkellä istuskelen puistossa ja nautiskelen lasten leikkien äänistä ja kahvista, ja katselen maailman menoa. Kukat tuoksuu ja ympärillä on ihania istutuksia. Meri kimaltaa hieman kauempana.
Ei ole yhtään tylsää, päin vastoin nautiskelen. Kirjakin on mukana. 😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maalla on mukavaa. Mutta ei tämä köyhille kaupunkilaisille sovi, joiden kaikki eurot on seinissä kiinni
Kaupunkilaiset ovat varakkaampia kuin maalla asuvat.
Varakkaimmat asuu sekä että. Heillä on usein kaupunkiasunto ja sitten asuntoja maalla. Varsinainen asunto voi sijaita maalla vaikka kaupungissa olisi useampia asuntoja.
Ja vielä tärkein hiljaisuus ja puhdas ilma. Vs kaupungin melu ja pakokaasut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maalla on mukavaa. Mutta ei tämä köyhille kaupunkilaisille sovi, joiden kaikki eurot on seinissä kiinni
Kaupunkilaiset ovat varakkaampia kuin maalla asuvat.
Miksi tuota on alapeukutettu? Aivan yleistietoahan tuo on.
Eipä noita kaupungin palveluita juuri tarvitse. Täällä maalla on niin mukavaa että ei noita kaupunkilaisten kotkotuksia edes tee mieli.
Ennen piti kaupassa ja elokuvissa siellä käydä, mutta verkkokauppa ja suoratoisto on poistanut koko tarpeen. Jos sitten jotain erikoisempaa kauppaa tarvitsee, niin nehän on nykyään ohitusteiden varrella.
Saan samat palvelut kuin kaupungissa asuvat, vaikka asun maalla. Lisäksi saan harrastaa niitä asioita, joita just kaupungin vilskeessä ei voisi harrastaa.
Asun kaupungissa. Palvelut mitä olen käyttänyt viimeisen kymmenen vuoden aikana on kaupat, apteekit ja alkot. Ei mitään ravintoloita, kouluja tms. Ei edes hammaslääkäriä. Ihan työssäkäyvä keskituloinen olen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne ketkä asuu pienessä kylässä ravaa aika usein viereisessä isommassa kaupunginssa tekemässä isompia ostoksia. Ei se autolla ole ku parin minuutin matka yleensä. Tiedän koska olen myös asunut ja tehnyt tätä. Eli ei kukaan ole jumissa sielä.
Ja elämä menee todella vaikeaksi jos auto leviää syystä tai toisesta.
Ei mene. Tuossa on seisontavakuutuksessa jatkuvasti toinen parin tonnin auto, luotettavampi kuin uudet tietokone vikavalo autot. Yksi vaihtoehto on museorekisteröity vara-auto, joita saa hyviä parista tonnista ylöspäin, sillä saa ajaa 30 päivänä vuodessa ja vakuutukset ovat muutaman kympin vuodessa, veroja ei lainkaan. Jos vara-auto ei ole museorekisterissä, pistetään se liikenteeseen kerran parissa kuukaudessa muutamaksi päiväksi, niin pysyy vetreänä.
Vierailija kirjoitti:
Ne ketkä asuu pienessä kylässä ravaa aika usein viereisessä isommassa kaupunginssa tekemässä isompia ostoksia. Ei se autolla ole ku parin minuutin matka yleensä. Tiedän koska olen myös asunut ja tehnyt tätä. Eli ei kukaan ole jumissa sielä.
2 tuntia suuntaansa
Näin maallemuuttaneena voin sanoa, että kulttuuria on tarjolla yllättävän paljon näissä paikallisissa kirkonkylissä. On taidegallerioita ja käsityöläisiä, kesäteatteria ja kaikenmaailman taidekursseja.
Sanoisin, että täällä kulttuuri on lähempämä arkielämää, kuin kaupungissa. Tietysti, jos ateneum tai ooppera on ainoa hyväksyttävä kulttuuri niin silloin ei nämä maalaisriennot toimi.
Silloin kun asuin kaupungissa niin tuntui, että ravintolat ja lähinnä ne juomakuppilat oli ainoat paikat, jossa saattoi aikaansa kuluttaa. Maalla ei ole kuin se yksi tai korkeintaan kaksi kuppilaa, mutta lähikaupungista löytyy sitten niitä eksoottisempia ravintoloita.
Kaupat ja marketit tuppaa muutoinkin olemaan kaupunkien ulkopuolella, joten autoa niihin reissuihin tarvii asuit sitten maalla tai kaupungissa. Itselleni on aivan se ja sama meneekö markettimatkaan 10 minuutin sijaan se puoli tuntia. Ei siellä niin usein tule käytyä.
Nuorempana ajattelin, että kaupunki on hyvä paikka asua, kun baareihin oli lyhyt matka. Näin vanhempana elämääni on tullut muitakin harrastuksia ja arvostan omaa rauhaa, siksi valintani on maaseutu.