Eikö maalla asuessa kaipaa kaupungin palveluja vai oppiiko sitä vaan tyytymään siihen mitä saa?
Kun ajattelen omaa arkea niin ensinnäkin käyn töissä yliopistolla mikä olisi hankalaa maalta käsin tai ainakin matkoihin menisi julmetusti aikaa ja rahaa. Sitten toiseksi, tykkään käydä erilaisissa kulttuuririennoissa kuten teatteri tai jokin näyttely. Maalta olisi isompi kynnys lähteä varta vasten tällaisiin kun itse taas lyhyen matkan vuoksi voin vain piipahtaa jossain. Kolmanneksi, rakastan eksoottisia ruokia niin maalla noita ravintoloita on kovin vähän, täytyisi itse kokata sushit ja tapakset kun täällä riittää että kävelee sisään valmiiseen pöytään. Neljänneksi, reissaaminen on todella helppoa kun lähimmälle lentokentälle ja satamaan on vain muutaman kilometrin matka.
Olen joskus heikkona hetkenä miettinyt millaista se maalla oleminen sitten olisi mutta menisikö siellä sitten aika sen oman tontin puleraamiseen ja lasten kuskaamiseen ympäri kyliä ettei tulisi kaivanneeksikaan mitään jumppaa kummempaa harrastustakaan.
Vai miten siellä menee?
Kommentit (378)
Vierailija kirjoitti:
Kaupungissa asuessani en tuntenut yhtäkään saman talon asukasta. Kolmeen vuoteen en nähnyt seinänaapureitani kertaakaan.
Täällä maalla tunnen kaikki samalla kadulla asuvat sekä osan asuinalueella asuvistakin, hyvänpäiväntuttuja vähintään ja ei täällä erotella kuka mistäkin on muuttanut. Naapurin thaimaalainen vaimokin ja toisen naapurin puolalainen morsian on otettu hyvin vastaan.
Et sitten asu missään sisäänpäin lämpiävässä pikkukunnassa missä ollaan huonoissa väleissä siksi että vuosikymmeniä sitten aikaisemmilla sukupolvilla oli jotain riitaa keskenään, tai opettaja inhoaa oppilasta koska tämän isä oli aikoinaan nenäkäs.
Vierailija kirjoitti:
Millä logiikalla maalla on halpaa asua mutta siellä on kallis asunto joka jää käteen kun sitä ei voi myydä?
Jos ostat maalla 100k:lla saman tasoisen talon kuin kaupungissa 500k:lla. Saat myydessä muutaman kymppitonnin maalla ja kaupungissa vaikka 350k niin kummassa oli halvempaa asua?
Vierailija kirjoitti:
Ne ketkä asuu pienessä kylässä ravaa aika usein viereisessä isommassa kaupunginssa tekemässä isompia ostoksia. Ei se autolla ole ku parin minuutin matka yleensä. Tiedän koska olen myös asunut ja tehnyt tätä. Eli ei kukaan ole jumissa sielä.
Parin minuutin???? Missä asutaan maalla jossa kaupunkiin on parin minuutin matka?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupungissa asuessani en tuntenut yhtäkään saman talon asukasta. Kolmeen vuoteen en nähnyt seinänaapureitani kertaakaan.
Täällä maalla tunnen kaikki samalla kadulla asuvat sekä osan asuinalueella asuvistakin, hyvänpäiväntuttuja vähintään ja ei täällä erotella kuka mistäkin on muuttanut. Naapurin thaimaalainen vaimokin ja toisen naapurin puolalainen morsian on otettu hyvin vastaan.
Et sitten asu missään sisäänpäin lämpiävässä pikkukunnassa missä ollaan huonoissa väleissä siksi että vuosikymmeniä sitten aikaisemmilla sukupolvilla oli jotain riitaa keskenään, tai opettaja inhoaa oppilasta koska tämän isä oli aikoinaan nenäkäs.
Jos muuttaa paikkakunnalle jossa ei ole ennen asunut, mitkään noista ei koske muuttajaa. Vanhat asujat voivat jatkaa kaunojaan keskenään. Ja tietyillä seuduilla saattaa nykyään olla enemmistö myöhemmin tulleita ja ne kaunailijat ovat sukupuutossa kun jälkeläiset muuttaneet muualle. Hämmästyin kun kävin omalla kotiseudullani jossa näin tapahtunut.
Yllättävä fakta, kaikki eivät kaipaa samoja palveluja kuin sinä ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä on ikävänsävyisiä nämä maalla asujien vastaukset kun ap:na mietin ITSEÄNI jos joskus tulevaisuudessa. Että miten raskisi luopua noista omista, tärkeistä asioista ja tekemisistä. Mutta enpä viitsi kun tällaista porukkaa siellä maalla sitten olisi niin enpä enää näe yhtään syytä miksi sinne hakeutuisin.
Lähinnä täällä on sanottu, ettei niistä tarvitse luopua, sitten muutama sellainen jolle nuo asiat eivät ole merkityksellisiä.
Eipä ne taida tuulesta temmattuja olla ne otsikot kuinka maallemuuttajat on otettu kovin huonosti vastaan. Oikea elämä taitaa olla hyvin kaukana jostain Katajanmäki-kirjoista...
Otatko sinä kaupungissa taloon muuttavan jotenkin vastaan? Ei meidän taloyhtiössä. Joku kyttääjä ehkä koittaa selvittää muuttajista jotain, että pääsee juoruamaan.
Asun maaseudulla vajaan kymmenen talon pikkukylässä ja vielä vuosien asumisen jälkeenkin koen että minua pidetään vähän ulkopuolisena, edelleen asetelma on joissakin asioissa oma väki vs. muualta tulleet. Olisi kiva jos otettaisiin heti lämpimästi vastaan kuten maaseutuhömpässä, mutta ei... Kaikki naapurit on kyllä ihan mukavia, ei siinä mitään.
eri
Suomessa on noita sisäpiirejä jotka kuvittelee, että muualta muuttaneet on ulkopuolella vaikka lain mukaan jokaisella on vapaus muuttaa maalle tai kaupunkiin. Sama asetelma on kun muutat maalta kaupunkiin, sua kohdellaan huonosti "maalaisena". Ihmiset on typeriä eikä käytä aivojaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupungissa asuessani en tuntenut yhtäkään saman talon asukasta. Kolmeen vuoteen en nähnyt seinänaapureitani kertaakaan.
Täällä maalla tunnen kaikki samalla kadulla asuvat sekä osan asuinalueella asuvistakin, hyvänpäiväntuttuja vähintään ja ei täällä erotella kuka mistäkin on muuttanut. Naapurin thaimaalainen vaimokin ja toisen naapurin puolalainen morsian on otettu hyvin vastaan.
Et sitten asu missään sisäänpäin lämpiävässä pikkukunnassa missä ollaan huonoissa väleissä siksi että vuosikymmeniä sitten aikaisemmilla sukupolvilla oli jotain riitaa keskenään, tai opettaja inhoaa oppilasta koska tämän isä oli aikoinaan nenäkäs.
Jos muuttaa paikkakunnalle jossa ei ole ennen asunut, mitkään noista ei koske muuttajaa. Vanhat asujat voivat jatkaa kaunojaan keskenään. Ja tietyillä seuduilla saattaa nykyään olla enemmistö myöhemmin tulleita ja ne kaunailijat ovat sukupuutossa kun jälkeläiset muuttaneet muualle. Hämmästyin kun kävin omalla kotiseudullani jossa näin tapahtunut.
Koskevat ne mikäli ystävystyt väärän ihmisen kanssa. Sinä olet "vihollinen" jota pitää seurata tarkasti. T:Pienellä paikkakunnalla asuva
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä logiikalla maalla on halpaa asua mutta siellä on kallis asunto joka jää käteen kun sitä ei voi myydä?
Jos ostat maalla 100k:lla saman tasoisen talon kuin kaupungissa 500k:lla. Saat myydessä muutaman kymppitonnin maalla ja kaupungissa vaikka 350k niin kummassa oli halvempaa asua?
Maaseudulla. Siinä häviää muutaman kymppitonnin mutta kaupungissa 150 000.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupungissa asuessani en tuntenut yhtäkään saman talon asukasta. Kolmeen vuoteen en nähnyt seinänaapureitani kertaakaan.
Täällä maalla tunnen kaikki samalla kadulla asuvat sekä osan asuinalueella asuvistakin, hyvänpäiväntuttuja vähintään ja ei täällä erotella kuka mistäkin on muuttanut. Naapurin thaimaalainen vaimokin ja toisen naapurin puolalainen morsian on otettu hyvin vastaan.
Et sitten asu missään sisäänpäin lämpiävässä pikkukunnassa missä ollaan huonoissa väleissä siksi että vuosikymmeniä sitten aikaisemmilla sukupolvilla oli jotain riitaa keskenään, tai opettaja inhoaa oppilasta koska tämän isä oli aikoinaan nenäkäs.
Ei täällä ainakaan lähikoulussa ole koulun lähellä asuvia opettajia.
Ja miksi niiden ihmisten kanssa pitäisi olla väleissä? En ole nähnyt naapurianikaan kymmeniin vuosiin.
Kaipaan sellaista vanhanaikaista maaseudun palvelua kuin myymäläauto. Niitä oli vielä 80-luvulla, paikoin myöhemminkin. Maalla asumisessa pahinta on autoriippuvuus. Kaupungissa pystyt kävelemään lähikauppaan, maalla voit joutua ajamaan 40 kilometriä suuntaansa tai enemmänkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä logiikalla maalla on halpaa asua mutta siellä on kallis asunto joka jää käteen kun sitä ei voi myydä?
Jos ostat maalla 100k:lla saman tasoisen talon kuin kaupungissa 500k:lla. Saat myydessä muutaman kymppitonnin maalla ja kaupungissa vaikka 350k niin kummassa oli halvempaa asua?
Riippuu täysin siitä, kummasta on asumisen ja myynnin jälkeen ollut enemmän kuluja ja miten tulee myyntivoittoa/tappiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä logiikalla maalla on halpaa asua mutta siellä on kallis asunto joka jää käteen kun sitä ei voi myydä?
Jos ostat maalla 100k:lla saman tasoisen talon kuin kaupungissa 500k:lla. Saat myydessä muutaman kymppitonnin maalla ja kaupungissa vaikka 350k niin kummassa oli halvempaa asua?
Jos ostat 100k asunnon maalta, joka ei mee myyntiin edes 5k, olet hävinnyt täydet 100k.
Jos ostat kaupungista asunnon jonka arvo on 350k ja myyt sen 420k, olet voittanut 70k.
Olen joka ikisen asunnon myynyt kaupungissa voitolla tähän asti.
Maaseudulla asuvalla sukulaisella meni käytännössä leijonanosa omaisuudesta, kun asiat eivät menneet ihan kuten suunnitteli. Ensin meni työt, ei löydy uutta. Uusi työ olisi löytynyt eri paikkakunnalta, mutta eipä tuosta noin vain muuteta pois. Jäi pieni määrä velkaa kun oli palkan hassannut lainan nopeaan lyhennykseen ja nyt taloa ei ole kukaan ostamassa. Talolle ei löytynyt edes vuokralaista ennen kun madalsi vuokran hyvin alhaiseksi. Asuu nyt kerrostalossa kaksiossa vuokralla uudella paikkakunnalla, jossa on työ. Meni tosi putkeen tää unelma maaseudulla. Hän pohtii nyt, kannattaako ennemmin jäädä työttömäksi ja asua omistusasunnossa, mutta toistaiseksi on vielä työelämässä mielummin kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä logiikalla maalla on halpaa asua mutta siellä on kallis asunto joka jää käteen kun sitä ei voi myydä?
Jos ostat maalla 100k:lla saman tasoisen talon kuin kaupungissa 500k:lla. Saat myydessä muutaman kymppitonnin maalla ja kaupungissa vaikka 350k niin kummassa oli halvempaa asua?
100k tasoinen asunto maalla on saman tasoinen kuin 100k asunto kaupungissa. Ihmiset haluavat hyvän sijainnin, ja se nostaa asunnon tasoa.
Aika harvaa lopulta kiinnostaa ne muutamat lisäneliöt jos työpaikalle on matkaa 2h suuntaansa, ja työmatkan pituus, jos mikä nostaa elämänlaatua. Kaikkien siirtymien pituus on poissa muusta, mukavammasta tekemisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä logiikalla maalla on halpaa asua mutta siellä on kallis asunto joka jää käteen kun sitä ei voi myydä?
Jos ostat maalla 100k:lla saman tasoisen talon kuin kaupungissa 500k:lla. Saat myydessä muutaman kymppitonnin maalla ja kaupungissa vaikka 350k niin kummassa oli halvempaa asua?
100k tasoinen asunto maalla on saman tasoinen kuin 100k asunto kaupungissa. Ihmiset haluavat hyvän sijainnin, ja se nostaa asunnon tasoa.
Aika harvaa lopulta kiinnostaa ne muutamat lisäneliöt jos työpaikalle on matkaa 2h suuntaansa, ja työmatkan pituus, jos mikä nostaa elämänlaatua. Kaikkien siirtymien pituus on poissa muusta, mukavammasta tekemisestä.
Tuolla rahalla saa korkeintaan autotallin Helsingistä, ja jostain Kainuusta ison omakotitalon. Sehän tässä just on, että tuuttiin kulkeminen ei ole kovin monelle miellyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupungissa asuessani en tuntenut yhtäkään saman talon asukasta. Kolmeen vuoteen en nähnyt seinänaapureitani kertaakaan.
Täällä maalla tunnen kaikki samalla kadulla asuvat sekä osan asuinalueella asuvistakin, hyvänpäiväntuttuja vähintään ja ei täällä erotella kuka mistäkin on muuttanut. Naapurin thaimaalainen vaimokin ja toisen naapurin puolalainen morsian on otettu hyvin vastaan.
Et sitten asu missään sisäänpäin lämpiävässä pikkukunnassa missä ollaan huonoissa väleissä siksi että vuosikymmeniä sitten aikaisemmilla sukupolvilla oli jotain riitaa keskenään, tai opettaja inhoaa oppilasta koska tämän isä oli aikoinaan nenäkäs.
Ei täällä ainakaan lähikoulussa ole koulun lähellä asuvia opettajia.
Ja miksi niiden ihmisten kanssa pitäisi olla väleissä? En ole nähnyt naapurianikaan kymmeniin vuosiin.
Koska elämä on helpompaa kun olet väleissä.
Et asu kovin pienellä paikkakunnalla jos siellä on useampi koulu. (Kirjoitit lähikoulu).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne ketkä asuu pienessä kylässä ravaa aika usein viereisessä isommassa kaupunginssa tekemässä isompia ostoksia. Ei se autolla ole ku parin minuutin matka yleensä. Tiedän koska olen myös asunut ja tehnyt tätä. Eli ei kukaan ole jumissa sielä.
Parin minuutin???? Missä asutaan maalla jossa kaupunkiin on parin minuutin matka?
Vaikka Hattulassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne ketkä asuu pienessä kylässä ravaa aika usein viereisessä isommassa kaupunginssa tekemässä isompia ostoksia. Ei se autolla ole ku parin minuutin matka yleensä. Tiedän koska olen myös asunut ja tehnyt tätä. Eli ei kukaan ole jumissa sielä.
Parin minuutin???? Missä asutaan maalla jossa kaupunkiin on parin minuutin matka?
Vaikka Hattulassa.
Ei tuo ole maalla vaan kaupungin kupeessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupungissa asuessani en tuntenut yhtäkään saman talon asukasta. Kolmeen vuoteen en nähnyt seinänaapureitani kertaakaan.
Täällä maalla tunnen kaikki samalla kadulla asuvat sekä osan asuinalueella asuvistakin, hyvänpäiväntuttuja vähintään ja ei täällä erotella kuka mistäkin on muuttanut. Naapurin thaimaalainen vaimokin ja toisen naapurin puolalainen morsian on otettu hyvin vastaan.
Et sitten asu missään sisäänpäin lämpiävässä pikkukunnassa missä ollaan huonoissa väleissä siksi että vuosikymmeniä sitten aikaisemmilla sukupolvilla oli jotain riitaa keskenään, tai opettaja inhoaa oppilasta koska tämän isä oli aikoinaan nenäkäs.
Jos muuttaa paikkakunnalle jossa ei ole ennen asunut, mitkään noista ei koske muuttajaa. Vanhat asujat voivat jatkaa kaunojaan keskenään. Ja tietyillä seuduilla saattaa nykyään olla enemmistö myöhemmin tulleita ja ne kaunailijat ovat sukupuutossa kun jälkeläiset muuttaneet muualle. Hämmästyin kun kävin omalla kotiseudullani jossa näin tapahtunut.
Koskevat ne mikäli ystävystyt väärän ihmisen kanssa. Sinä olet "vihollinen" jota pitää seurata tarkasti. T:Pienellä paikkakunnalla asuva
Ei välttämättä seurata, mutta jos olet hyvissä väleissä jonkun kanssa joka on huonoissa väleissä toisen kanssa, niin se toinen ei esimerkiksi suostu asioimaan sinun yrityksessäsi. Pikkupaikkakunnat ovat erikoisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupungissa asuessani en tuntenut yhtäkään saman talon asukasta. Kolmeen vuoteen en nähnyt seinänaapureitani kertaakaan.
Täällä maalla tunnen kaikki samalla kadulla asuvat sekä osan asuinalueella asuvistakin, hyvänpäiväntuttuja vähintään ja ei täällä erotella kuka mistäkin on muuttanut. Naapurin thaimaalainen vaimokin ja toisen naapurin puolalainen morsian on otettu hyvin vastaan.
Et sitten asu missään sisäänpäin lämpiävässä pikkukunnassa missä ollaan huonoissa väleissä siksi että vuosikymmeniä sitten aikaisemmilla sukupolvilla oli jotain riitaa keskenään, tai opettaja inhoaa oppilasta koska tämän isä oli aikoinaan nenäkäs.
Ei täällä ainakaan lähikoulussa ole koulun lähellä asuvia opettajia.
Ja miksi niiden ihmisten kanssa pitäisi olla väleissä? En ole nähnyt naapurianikaan kymmeniin vuosiin.
Koska elämä on helpompaa kun olet väleissä.
Et asu kovin pienellä paikkakunnalla jos siellä on useampi koulu. (Kirjoitit lähikoulu).
Juu en asu pienellä paikkakunnalla vaan kaupungissa mutta maalla. Se pienempi paikka kunta yhdistyi kaupunkiin. Ja kyllä täällä on useampi koulu.
Asun maaseudulla vajaan kymmenen talon pikkukylässä ja vielä vuosien asumisen jälkeenkin koen että minua pidetään vähän ulkopuolisena, edelleen asetelma on joissakin asioissa oma väki vs. muualta tulleet. Olisi kiva jos otettaisiin heti lämpimästi vastaan kuten maaseutuhömpässä, mutta ei... Kaikki naapurit on kyllä ihan mukavia, ei siinä mitään.
eri