Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö maalla asuessa kaipaa kaupungin palveluja vai oppiiko sitä vaan tyytymään siihen mitä saa?

Vierailija
28.06.2026 |

Kun ajattelen omaa arkea niin ensinnäkin käyn töissä yliopistolla mikä olisi hankalaa maalta käsin tai ainakin matkoihin menisi julmetusti aikaa ja rahaa. Sitten toiseksi, tykkään käydä erilaisissa kulttuuririennoissa kuten teatteri tai jokin näyttely. Maalta olisi isompi kynnys lähteä varta vasten tällaisiin kun itse taas lyhyen matkan vuoksi voin vain piipahtaa jossain. Kolmanneksi, rakastan eksoottisia ruokia niin maalla noita ravintoloita on kovin vähän, täytyisi itse kokata sushit ja tapakset kun täällä riittää että kävelee sisään valmiiseen pöytään. Neljänneksi, reissaaminen on todella helppoa kun lähimmälle lentokentälle ja satamaan on vain muutaman kilometrin matka.

Olen joskus heikkona hetkenä miettinyt millaista se maalla oleminen sitten olisi mutta menisikö siellä sitten aika sen oman tontin puleraamiseen ja lasten kuskaamiseen ympäri kyliä ettei tulisi kaivanneeksikaan mitään jumppaa kummempaa harrastustakaan.

Vai miten siellä menee? 

Kommentit (300)

Vierailija
261/300 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun pienessä kylässä, mulla on kauppa vieressä, sekä kuntosali. Lentokenttä löytyy 10km päästä, laskettelukeskus, golfkenttä ja liuta ravintoloita 18km päässä. Teen töitä kotoa käsin. Luontoon pääsen heti kotiovelta. En saisi näitä asioita mistään kaupungista

 

Ei siellä ole kuitenkaan teatteria, oopperaa eikä satamaa aivan lähellä, ja lähimpään sairaalan on yli 100 km, kun oman tk:n vuodeosastolla ei ole tilaa. Mutta eihän se mitään haittaa, jos sellaisia palveluja ei tarvitse. Taidenäyttelyjä siellä sentään löytyy, ja jonkinlaisia museoitakin.

Vierailija
262/300 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä on ikävänsävyisiä nämä maalla asujien vastaukset kun ap:na mietin ITSEÄNI jos joskus tulevaisuudessa. Että miten raskisi luopua noista omista, tärkeistä asioista ja tekemisistä. Mutta enpä viitsi kun tällaista porukkaa siellä maalla sitten olisi niin enpä enää näe yhtään syytä miksi sinne hakeutuisin.

No onhan toi otsikon kysymys puhtaasti vain tyhmä. Ne jotka tykkää omasta rauhasta ja luonnosta enemmän kuin näyttelyistä ja ravintoloista asuu maalla ja toisinpäin. Ei tarvitse tyytyä, kun valitsee asuinpaikan oman elämäntyylin mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/300 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ainoa asia, jota itse nyt muutaman vuoden asumisen jälkeen ikävöin kaupungista, on ravintolaruoka. Täällä todella suuri osa ns. kunnon ravintoloista tarjoaa samaa Lappi-menua (poronkäristys, burger, poroburger, siika, pihvi), ja vaihtoehtoina on sitten grilliruoka eli pizza, kebab tai hampurilainen. Haluaisin vaikka kunnolliseen sushibuffetiin tai jotain ihania pastaruokia! Toisaalta ulkona syömisestä nauttii enemmän sitten, kun sinne Rovaniemelle asti on asiaa ja pääsee siinä yhteydessä herkuttelemaan. Olen myös huomannut, että omat standardini ovat nousseet, enkä enää tykkää esim. ketjuhampparipaikoista tai Subwaysta, joita ennen kaupungissa asuessa tuli kulutettua urakalla. Pari kertaa aina Rollossa käydessä on maistanut, kun sitä on helppo napata mukaan ajomatkalle, mutta joka kerralla on tullut sellainen "tästäkö mä oikeasti olen tykännyt?" -reaktio. Sama Lidlin paistopisteessä, nekin leivonnaiset ja croisut ja kausituotteet oli joskus kovaa herkkua, mutta nykyään kun harvoin sinne pääsee, ei olekaan oikein mistään kotoisin. Nykyään ajan vaan ohi, kun Sodankylän läpi ajelen kotiinpäin. Paljon enemmänhän täällä tulee itse kokattua, ja jonkin verran siinäkin on kehittynyt. Kaupan valmisruokaa tai grilliruokaa sitten, jos ei muuta jaksa. "

En ole varma, että tarkoititko että tuo standardien nousu johtuu sinun kohdallasi pikkupaikassa asumisesta, mutten usko, että tuo välttämättä siitä pienemmästä paikasta on kiinni. Minulle iän myötä käynyt aivan samoin, vaikka olenkin muuttanut suurempaan kaupunkiin. 

Rakastan kauppahalleja, laaturavintoloita ja myös harrastan itse ruoanlaittoa. Jotkut subit tai pancho villat jätän nykyään suosiolla väliin. Nuorempana niissä kyllä kävin. 

Muuten ihan kivoja pointteja. Tosin itse arvostan aikaani niin paljon, että tuntien ajaminen on minulle ehdoton ei. Ja kyllä täällä kaupungissakin on aivan valtavasti nuoria ongella. Enkä myöskään oloani turvattomaksi tunne. 

Vierailija
264/300 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kaipaa kaupunkilaisten hienouksia. Minusta jokainen apurahalla tehty köyhyyttä kritisoiva taideteos on poissa samasta rahasta, joka voitaisiin antaa vaikka asunnottomille kaupunkilaisille. Ja 1970-luvun c-kasettiaan pyörittävä, köyhyyttä paheksuva Tampereen yliopiston dosentti käyttää samoja resursseja, joista voisi antaa köyhille.

Entä sitten? Jokaisen pienten maanteiden korjaamiseen käytetyn rahankin voisi antaa köyhille? Molemmat parantavat asukkaiden viihtyvyyttä, ja ne tiet ovat paljon kalliimpia kuin muutama taideteos. 

Minusta on hienoa, että ihmisten viihtyvyyteen panostetaan. Se ehkäisee ongelmia. Ankeat paikat lähtevät rapistumaan ja töhriintymään, senkin korjaaminen maksaa. 

Ei niitä maanteitä täällä kaupungin rajojen ulkopuolella korjata. Pitää ajaa vähän hiljempaa, niin ei rengas osu jokaiseen reikään.

Me käymme kyllä miehen kanssa taidemuseoissa ja -näyttelyissä, mutta silti asutaan maalla.

Vierailija
265/300 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajalle tiedoksi, että kun asuin Suomen 2. suurimmassa kaupungissa väkiluvultaan, niin lähimmällä lentokentällä kävin usein. Sinne ajaminen kesti vähintään 35 minuuttia suuntaansa.

 

Nyt asun Suomen harvaanasutuimmalla seudulla maalla, ja lähimmälle lentokentälle kestää ajaa 35 minuuttia suuntaansa.

 

Kerran piti matkustaa junalla Tampereelle saakka pk-seudulta, että pääsin lennolle haluamaani kohteeseen. Paluumatkalla taas Tampereelta Pk-seudulle paluulennon jälkeen.

 

Ja mitä tulee jumppaamiseen, niin täällä me jumpataan lumitöissä, vaelluksilla, marjassa sekä koirien kanssa vaikka juoksuksi laitetaan. Vesijumpalle pääsen kävellen vaikka nyt heti omalta pihalta.

Vierailija
266/300 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ainoa asia, jota itse nyt muutaman vuoden asumisen jälkeen ikävöin kaupungista, on ravintolaruoka. Täällä todella suuri osa ns. kunnon ravintoloista tarjoaa samaa Lappi-menua (poronkäristys, burger, poroburger, siika, pihvi), ja vaihtoehtoina on sitten grilliruoka eli pizza, kebab tai hampurilainen. Haluaisin vaikka kunnolliseen sushibuffetiin tai jotain ihania pastaruokia! Toisaalta ulkona syömisestä nauttii enemmän sitten, kun sinne Rovaniemelle asti on asiaa ja pääsee siinä yhteydessä herkuttelemaan. Olen myös huomannut, että omat standardini ovat nousseet, enkä enää tykkää esim. ketjuhampparipaikoista tai Subwaysta, joita ennen kaupungissa asuessa tuli kulutettua urakalla. Pari kertaa aina Rollossa käydessä on maistanut, kun sitä on helppo napata mukaan ajomatkalle, mutta joka kerralla on tullut sellainen "tästäkö mä oikeasti olen tykännyt?" -reaktio. Sama Lidlin paistopisteessä, nekin leivonnaiset ja croisut ja kausituotteet oli joskus kovaa herkkua, mutta nykyään kun harvoin sinne pääsee, ei olekaan oikein mistään kotoisin. Nykyään ajan vaan ohi, kun Sodankylän läpi ajelen kotiinpäin. Paljon enemmänhän täällä tulee itse kokattua, ja jonkin verran siinäkin on kehittynyt. Kaupan valmisruokaa tai grilliruokaa sitten, jos ei muuta jaksa. "

En ole varma, että tarkoititko että tuo standardien nousu johtuu sinun kohdallasi pikkupaikassa asumisesta, mutten usko, että tuo välttämättä siitä pienemmästä paikasta on kiinni. Minulle iän myötä käynyt aivan samoin, vaikka olenkin muuttanut suurempaan kaupunkiin. 

Rakastan kauppahalleja, laaturavintoloita ja myös harrastan itse ruoanlaittoa. Jotkut subit tai pancho villat jätän nykyään suosiolla väliin. Nuorempana niissä kyllä kävin. 

Muuten ihan kivoja pointteja. Tosin itse arvostan aikaani niin paljon, että tuntien ajaminen on minulle ehdoton ei. Ja kyllä täällä kaupungissakin on aivan valtavasti nuoria ongella. Enkä myöskään oloani turvattomaksi tunne. 

-eri

 

Minä en ole nähnyt missään kaupungissa valtavasti nuoria ongella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
267/300 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap varmaan asuu siellä missä pitääkin.

Itsekin tykkään kulttuurista ja ravintoloista, mutta en käy niissä viikoittain tai välttämättä edes joka kuukausi. Joten ei haittaa, ettei ne löydy kävelymatkan päästä. Tärkeää itselle tilava kaunis rauhallinen koti joka päivä, vaikka sitten onkin vähän matkaa rientoihin kun niihin menee.

Vierailija
268/300 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ainoa asia, jota itse nyt muutaman vuoden asumisen jälkeen ikävöin kaupungista, on ravintolaruoka. Täällä todella suuri osa ns. kunnon ravintoloista tarjoaa samaa Lappi-menua (poronkäristys, burger, poroburger, siika, pihvi), ja vaihtoehtoina on sitten grilliruoka eli pizza, kebab tai hampurilainen. Haluaisin vaikka kunnolliseen sushibuffetiin tai jotain ihania pastaruokia! Toisaalta ulkona syömisestä nauttii enemmän sitten, kun sinne Rovaniemelle asti on asiaa ja pääsee siinä yhteydessä herkuttelemaan. Olen myös huomannut, että omat standardini ovat nousseet, enkä enää tykkää esim. ketjuhampparipaikoista tai Subwaysta, joita ennen kaupungissa asuessa tuli kulutettua urakalla. Pari kertaa aina Rollossa käydessä on maistanut, kun sitä on helppo napata mukaan ajomatkalle, mutta joka kerralla on tullut sellainen "tästäkö mä oikeasti olen tykännyt?" -reaktio. Sama Lidlin paistopisteessä, nekin leivonnaiset ja croisut ja kausituotteet oli joskus kovaa herkkua, mutta nykyään kun harvoin sinne pääsee, ei olekaan oikein mistään kotoisin. Nykyään ajan vaan ohi, kun Sodankylän läpi ajelen kotiinpäin. Paljon enemmänhän täällä tulee itse kokattua, ja jonkin verran siinäkin on kehittynyt. Kaupan valmisruokaa tai grilliruokaa sitten, jos ei muuta jaksa. "

En ole varma, että tarkoititko että tuo standardien nousu johtuu sinun kohdallasi pikkupaikassa asumisesta, mutten usko, että tuo välttämättä siitä pienemmästä paikasta on kiinni. Minulle iän myötä käynyt aivan samoin, vaikka olenkin muuttanut suurempaan kaupunkiin. 

Rakastan kauppahalleja, laaturavintoloita ja myös harrastan itse ruoanlaittoa. Jotkut subit tai pancho villat jätän nykyään suosiolla väliin. Nuorempana niissä kyllä kävin. 

Muuten ihan kivoja pointteja. Tosin itse arvostan aikaani niin paljon, että tuntien ajaminen on minulle ehdoton ei. Ja kyllä täällä kaupungissakin on aivan valtavasti nuoria ongella. Enkä myöskään oloani turvattomaksi tunne. 

-eri

 

Minä en ole nähnyt missään kaupungissa valtavasti nuoria ongella.

Vanhankaupungin rannat on täynnä onkijoita, niin myös monet sillat Helsingissä. 

Keskustassa kauppatorilla tietysti ei ongita, mutta heti kun vähän kulkee ulospäin keskustasta niin onkijoita on rantapaikat täynnä. 

Juuri eilen juoksin Lauttasaarensillan yli, ja siinä oli helposti viisikymmentä onkijaa. Kivaa näytti lapsilla olevan, innoissaan saaliistaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
269/300 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ainoa asia, jota itse nyt muutaman vuoden asumisen jälkeen ikävöin kaupungista, on ravintolaruoka. Täällä todella suuri osa ns. kunnon ravintoloista tarjoaa samaa Lappi-menua (poronkäristys, burger, poroburger, siika, pihvi), ja vaihtoehtoina on sitten grilliruoka eli pizza, kebab tai hampurilainen. Haluaisin vaikka kunnolliseen sushibuffetiin tai jotain ihania pastaruokia! Toisaalta ulkona syömisestä nauttii enemmän sitten, kun sinne Rovaniemelle asti on asiaa ja pääsee siinä yhteydessä herkuttelemaan. Olen myös huomannut, että omat standardini ovat nousseet, enkä enää tykkää esim. ketjuhampparipaikoista tai Subwaysta, joita ennen kaupungissa asuessa tuli kulutettua urakalla. Pari kertaa aina Rollossa käydessä on maistanut, kun sitä on helppo napata mukaan ajomatkalle, mutta joka kerralla on tullut sellainen "tästäkö mä oikeasti olen tykännyt?" -reaktio. Sama Lidlin paistopisteessä, nekin leivonnaiset ja croisut ja kausituotteet oli joskus kovaa herkkua, mutta nykyään kun harvoin sinne pääsee, ei olekaan oikein mistään kotoisin. Nykyään ajan vaan ohi, kun Sodankylän läpi ajelen kotiinpäin. Paljon enemmänhän täällä tulee itse kokattua, ja jonkin verran siinäkin on kehittynyt. Kaupan valmisruokaa tai grilliruokaa sitten, jos ei muuta jaksa. "

En ole varma, että tarkoititko että tuo standardien nousu johtuu sinun kohdallasi pikkupaikassa asumisesta, mutten usko, että tuo välttämättä siitä pienemmästä paikasta on kiinni. Minulle iän myötä käynyt aivan samoin, vaikka olenkin muuttanut suurempaan kaupunkiin. 

Rakastan kauppahalleja, laaturavintoloita ja myös harrastan itse ruoanlaittoa. Jotkut subit tai pancho villat jätän nykyään suosiolla väliin. Nuorempana niissä kyllä kävin. 

Muuten ihan kivoja pointteja. Tosin itse arvostan aikaani niin paljon, että tuntien ajaminen on minulle ehdoton ei. Ja kyllä täällä kaupungissakin on aivan valtavasti nuoria ongella. Enkä myöskään oloani turvattomaksi tunne. 

-eri

 

Minä en ole nähnyt missään kaupungissa valtavasti nuoria ongella.

Arvelen että johtuu siitä, että turistit harvemmin liikkuu niille alueille joilla lapsiperheet enimmäkseen asuvat, ja joissa onkiminen on sallittua. Jokaisessa kaupungissa jossa olen asunut on ollut paljon nuoria ongella kesäisin. Ja myös talvisin pilkkimässä niissä kaupungeissa joissa se on ollut mahdollista. Onkijoitahan on rannat rivissä täynnä!

Vierailija
270/300 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ainoa asia, jota itse nyt muutaman vuoden asumisen jälkeen ikävöin kaupungista, on ravintolaruoka. Täällä todella suuri osa ns. kunnon ravintoloista tarjoaa samaa Lappi-menua (poronkäristys, burger, poroburger, siika, pihvi), ja vaihtoehtoina on sitten grilliruoka eli pizza, kebab tai hampurilainen. Haluaisin vaikka kunnolliseen sushibuffetiin tai jotain ihania pastaruokia! Toisaalta ulkona syömisestä nauttii enemmän sitten, kun sinne Rovaniemelle asti on asiaa ja pääsee siinä yhteydessä herkuttelemaan. Olen myös huomannut, että omat standardini ovat nousseet, enkä enää tykkää esim. ketjuhampparipaikoista tai Subwaysta, joita ennen kaupungissa asuessa tuli kulutettua urakalla. Pari kertaa aina Rollossa käydessä on maistanut, kun sitä on helppo napata mukaan ajomatkalle, mutta joka kerralla on tullut sellainen "tästäkö mä oikeasti olen tykännyt?" -reaktio. Sama Lidlin paistopisteessä, nekin leivonnaiset ja croisut ja kausituotteet oli joskus kovaa herkkua, mutta nykyään kun harvoin sinne pääsee, ei olekaan oikein mistään kotoisin. Nykyään ajan vaan ohi, kun Sodankylän läpi ajelen kotiinpäin. Paljon enemmänhän täällä tulee itse kokattua, ja jonkin verran siinäkin on kehittynyt. Kaupan valmisruokaa tai grilliruokaa sitten, jos ei muuta jaksa. "

En ole varma, että tarkoititko että tuo standardien nousu johtuu sinun kohdallasi pikkupaikassa asumisesta, mutten usko, että tuo välttämättä siitä pienemmästä paikasta on kiinni. Minulle iän myötä käynyt aivan samoin, vaikka olenkin muuttanut suurempaan kaupunkiin. 

Rakastan kauppahalleja, laaturavintoloita ja myös harrastan itse ruoanlaittoa. Jotkut subit tai pancho villat jätän nykyään suosiolla väliin. Nuorempana niissä kyllä kävin. 

Muuten ihan kivoja pointteja. Tosin itse arvostan aikaani niin paljon, että tuntien ajaminen on minulle ehdoton ei. Ja kyllä täällä kaupungissakin on aivan valtavasti nuoria ongella. Enkä myöskään oloani turvattomaksi tunne. 

-eri

 

Minä en ole nähnyt missään kaupungissa valtavasti nuoria ongella.

Vanhankaupungin rannat on täynnä onkijoita, niin myös monet sillat Helsingissä. 

Keskustassa kauppatorilla tietysti ei ongita, mutta heti kun vähän kulkee ulospäin keskustasta niin onkijoita on rantapaikat täynnä. 

Juuri eilen juoksin Lauttasaarensillan yli, ja siinä oli helposti viisikymmentä onkijaa. Kivaa näytti lapsilla olevan, innoissaan saaliistaan. 

Sepä mielenkiintoista. Minä olen kyllä kulkenut töissä Helsingissä, ajellut siellä täällä niin pyörällä kuin autolla. Kulkenut lukuisia kertoja eri kohteissa vapaa-ajallakin.

 

Larun sillalla oon nähnyt vain kerran jonkun papparaisen ongella/virvelöimässä. Vanhankaupungin rannoilla oo ikinä ketään nähnyt onki kädessä. Oon kävellyt siellä ja käynyt myös Tervasaaressa ja Korkeasaaressa ynnä muualla rannan läheisyydessä. Todellakaan rantapaikat ei oo ollu täynnä. Ei hietsussa eikä missään..😁

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
271/300 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ainoa asia, jota itse nyt muutaman vuoden asumisen jälkeen ikävöin kaupungista, on ravintolaruoka. Täällä todella suuri osa ns. kunnon ravintoloista tarjoaa samaa Lappi-menua (poronkäristys, burger, poroburger, siika, pihvi), ja vaihtoehtoina on sitten grilliruoka eli pizza, kebab tai hampurilainen. Haluaisin vaikka kunnolliseen sushibuffetiin tai jotain ihania pastaruokia! Toisaalta ulkona syömisestä nauttii enemmän sitten, kun sinne Rovaniemelle asti on asiaa ja pääsee siinä yhteydessä herkuttelemaan. Olen myös huomannut, että omat standardini ovat nousseet, enkä enää tykkää esim. ketjuhampparipaikoista tai Subwaysta, joita ennen kaupungissa asuessa tuli kulutettua urakalla. Pari kertaa aina Rollossa käydessä on maistanut, kun sitä on helppo napata mukaan ajomatkalle, mutta joka kerralla on tullut sellainen "tästäkö mä oikeasti olen tykännyt?" -reaktio. Sama Lidlin paistopisteessä, nekin leivonnaiset ja croisut ja kausituotteet oli joskus kovaa herkkua, mutta nykyään kun harvoin sinne pääsee, ei olekaan oikein mistään kotoisin. Nykyään ajan vaan ohi, kun Sodankylän läpi ajelen kotiinpäin. Paljon enemmänhän täällä tulee itse kokattua, ja jonkin verran siinäkin on kehittynyt. Kaupan valmisruokaa tai grilliruokaa sitten, jos ei muuta jaksa. "

En ole varma, että tarkoititko että tuo standardien nousu johtuu sinun kohdallasi pikkupaikassa asumisesta, mutten usko, että tuo välttämättä siitä pienemmästä paikasta on kiinni. Minulle iän myötä käynyt aivan samoin, vaikka olenkin muuttanut suurempaan kaupunkiin. 

Rakastan kauppahalleja, laaturavintoloita ja myös harrastan itse ruoanlaittoa. Jotkut subit tai pancho villat jätän nykyään suosiolla väliin. Nuorempana niissä kyllä kävin. 

Muuten ihan kivoja pointteja. Tosin itse arvostan aikaani niin paljon, että tuntien ajaminen on minulle ehdoton ei. Ja kyllä täällä kaupungissakin on aivan valtavasti nuoria ongella. Enkä myöskään oloani turvattomaksi tunne. 

-eri

 

Minä en ole nähnyt missään kaupungissa valtavasti nuoria ongella.

Arvelen että johtuu siitä, että turistit harvemmin liikkuu niille alueille joilla lapsiperheet enimmäkseen asuvat, ja joissa onkiminen on sallittua. Jokaisessa kaupungissa jossa olen asunut on ollut paljon nuoria ongella kesäisin. Ja myös talvisin pilkkimässä niissä kaupungeissa joissa se on ollut mahdollista. Onkijoitahan on rannat rivissä täynnä!

En minä turistina ole siellä ollut. Olen asunut kaupungeissa suurimman osan elämästäni.

Vierailija
272/300 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä on ikävänsävyisiä nämä maalla asujien vastaukset kun ap:na mietin ITSEÄNI jos joskus tulevaisuudessa. Että miten raskisi luopua noista omista, tärkeistä asioista ja tekemisistä. Mutta enpä viitsi kun tällaista porukkaa siellä maalla sitten olisi niin enpä enää näe yhtään syytä miksi sinne hakeutuisin.

No onhan toi otsikon kysymys puhtaasti vain tyhmä. Ne jotka tykkää omasta rauhasta ja luonnosta enemmän kuin näyttelyistä ja ravintoloista asuu maalla ja toisinpäin. Ei tarvitse tyytyä, kun valitsee asuinpaikan oman elämäntyylin mukaan.

Voisitko ajatella, että on ihmisiä, jotka tykkäävät ihan aidosti molemmista/kaikista mainitsemasi asioista ja vielä paljon muusta? 

 

Asun isossa kaupungissa, mutta lähiössä, jossa on metsäisiä alueita ihan joka suunnassa ja merenrantaan on alle kilsa kävelymatkaa. En asu siis missään varsinaisessa betoniviidakossa. Alue on myös varsin hiljainen, ei ole lähellä isoja teitä eikä paljon liikennettä. Tälläkin hetkellä kuulen ainoastaan sateen ropinaa ulkoa.

Keskustassa on sitten palveluita ja mielenkiintoisia paikkoja enemmän kuin ehtii tai on varaa käyttää/käydä/nauttia. Matkaa keskustaan on alle 5 km ja bussi menee 10 - 20 minuutin välein. En omista autoa enkä edes ajokorttia, eikä ole kiinnostusta niitä hankkia. 

 

En haluaisi muuttaa maalle. Olen asunut lapsena kyllä, joten vierasta se elämä siellä ei ole. Ehkä siksi en sinne kaipaakaan, kun on kokemusta ja konkreettista vertailukohtaa. Toisaalta en haluaisi asua myöskään kaupungin keskustassa, koska luontoa pitää olla lähellä eikä ympäristö saa olla liian meluinen tai likainen. Nykyinen tilanne on aika lailla ihanteellinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
273/300 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ainoa asia, jota itse nyt muutaman vuoden asumisen jälkeen ikävöin kaupungista, on ravintolaruoka. Täällä todella suuri osa ns. kunnon ravintoloista tarjoaa samaa Lappi-menua (poronkäristys, burger, poroburger, siika, pihvi), ja vaihtoehtoina on sitten grilliruoka eli pizza, kebab tai hampurilainen. Haluaisin vaikka kunnolliseen sushibuffetiin tai jotain ihania pastaruokia! Toisaalta ulkona syömisestä nauttii enemmän sitten, kun sinne Rovaniemelle asti on asiaa ja pääsee siinä yhteydessä herkuttelemaan. Olen myös huomannut, että omat standardini ovat nousseet, enkä enää tykkää esim. ketjuhampparipaikoista tai Subwaysta, joita ennen kaupungissa asuessa tuli kulutettua urakalla. Pari kertaa aina Rollossa käydessä on maistanut, kun sitä on helppo napata mukaan ajomatkalle, mutta joka kerralla on tullut sellainen "tästäkö mä oikeasti olen tykännyt?" -reaktio. Sama Lidlin paistopisteessä, nekin leivonnaiset ja croisut ja kausituotteet oli joskus kovaa herkkua, mutta nykyään kun harvoin sinne pääsee, ei olekaan oikein mistään kotoisin. Nykyään ajan vaan ohi, kun Sodankylän läpi ajelen kotiinpäin. Paljon enemmänhän täällä tulee itse kokattua, ja jonkin verran siinäkin on kehittynyt. Kaupan valmisruokaa tai grilliruokaa sitten, jos ei muuta jaksa. "

En ole varma, että tarkoititko että tuo standardien nousu johtuu sinun kohdallasi pikkupaikassa asumisesta, mutten usko, että tuo välttämättä siitä pienemmästä paikasta on kiinni. Minulle iän myötä käynyt aivan samoin, vaikka olenkin muuttanut suurempaan kaupunkiin. 

Rakastan kauppahalleja, laaturavintoloita ja myös harrastan itse ruoanlaittoa. Jotkut subit tai pancho villat jätän nykyään suosiolla väliin. Nuorempana niissä kyllä kävin. 

Muuten ihan kivoja pointteja. Tosin itse arvostan aikaani niin paljon, että tuntien ajaminen on minulle ehdoton ei. Ja kyllä täällä kaupungissakin on aivan valtavasti nuoria ongella. Enkä myöskään oloani turvattomaksi tunne. 

-eri

 

Minä en ole nähnyt missään kaupungissa valtavasti nuoria ongella.

Vanhankaupungin rannat on täynnä onkijoita, niin myös monet sillat Helsingissä. 

Keskustassa kauppatorilla tietysti ei ongita, mutta heti kun vähän kulkee ulospäin keskustasta niin onkijoita on rantapaikat täynnä. 

Juuri eilen juoksin Lauttasaarensillan yli, ja siinä oli helposti viisikymmentä onkijaa. Kivaa näytti lapsilla olevan, innoissaan saaliistaan. 

Sepä mielenkiintoista. Minä olen kyllä kulkenut töissä Helsingissä, ajellut siellä täällä niin pyörällä kuin autolla. Kulkenut lukuisia kertoja eri kohteissa vapaa-ajallakin.

 

Larun sillalla oon nähnyt vain kerran jonkun papparaisen ongella/virvelöimässä. Vanhankaupungin rannoilla oo ikinä ketään nähnyt onki kädessä. Oon kävellyt siellä ja käynyt myös Tervasaaressa ja Korkeasaaressa ynnä muualla rannan läheisyydessä. Todellakaan rantapaikat ei oo ollu täynnä. Ei hietsussa eikä missään..😁

Hietsussa ei tietenkään ongita. Mutta ihmettelen kyllä todella suuresti jos onkijoita et ole nähnyt Vanhassakaupungissa tai Larunsillalla vaikka Helsingissä liikutkin. Ehkä et ole ollut liikkeellä kauniilla säällä päiväsaikaan? Tervasaaresta en osaa sanoa, Korkeasaaressa en kyllä myöskään ole onkijoita nähnyt, enkä oikeastaan edes tiedä pääseekö sitä eläintarhaa helposti kiertämään. Eikös siinä ole aitaa ympärillä? En ole käynyt kuin joskus 30v sitten. 

Vierailija
274/300 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pk-seudulla asuessani ostin auton sen takia, että kuljetan lapset omiin harrastuksiinsa. Aloittivat pitkäaikaiset harrastukset alakoulun 2. luokalla, ja sen ikäisiä ei voi päästää yksin matkustelemaan kaupungilla iltaisin omin nokkineen. Toisiin harrastuksiin matkaa alle 10 kilsaa ja toisiin yli 30 kilsaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
275/300 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ainoa asia, jota itse nyt muutaman vuoden asumisen jälkeen ikävöin kaupungista, on ravintolaruoka. Täällä todella suuri osa ns. kunnon ravintoloista tarjoaa samaa Lappi-menua (poronkäristys, burger, poroburger, siika, pihvi), ja vaihtoehtoina on sitten grilliruoka eli pizza, kebab tai hampurilainen. Haluaisin vaikka kunnolliseen sushibuffetiin tai jotain ihania pastaruokia! Toisaalta ulkona syömisestä nauttii enemmän sitten, kun sinne Rovaniemelle asti on asiaa ja pääsee siinä yhteydessä herkuttelemaan. Olen myös huomannut, että omat standardini ovat nousseet, enkä enää tykkää esim. ketjuhampparipaikoista tai Subwaysta, joita ennen kaupungissa asuessa tuli kulutettua urakalla. Pari kertaa aina Rollossa käydessä on maistanut, kun sitä on helppo napata mukaan ajomatkalle, mutta joka kerralla on tullut sellainen "tästäkö mä oikeasti olen tykännyt?" -reaktio. Sama Lidlin paistopisteessä, nekin leivonnaiset ja croisut ja kausituotteet oli joskus kovaa herkkua, mutta nykyään kun harvoin sinne pääsee, ei olekaan oikein mistään kotoisin. Nykyään ajan vaan ohi, kun Sodankylän läpi ajelen kotiinpäin. Paljon enemmänhän täällä tulee itse kokattua, ja jonkin verran siinäkin on kehittynyt. Kaupan valmisruokaa tai grilliruokaa sitten, jos ei muuta jaksa. "

En ole varma, että tarkoititko että tuo standardien nousu johtuu sinun kohdallasi pikkupaikassa asumisesta, mutten usko, että tuo välttämättä siitä pienemmästä paikasta on kiinni. Minulle iän myötä käynyt aivan samoin, vaikka olenkin muuttanut suurempaan kaupunkiin. 

Rakastan kauppahalleja, laaturavintoloita ja myös harrastan itse ruoanlaittoa. Jotkut subit tai pancho villat jätän nykyään suosiolla väliin. Nuorempana niissä kyllä kävin. 

Muuten ihan kivoja pointteja. Tosin itse arvostan aikaani niin paljon, että tuntien ajaminen on minulle ehdoton ei. Ja kyllä täällä kaupungissakin on aivan valtavasti nuoria ongella. Enkä myöskään oloani turvattomaksi tunne. 

-eri

 

Minä en ole nähnyt missään kaupungissa valtavasti nuoria ongella.

Vanhankaupungin rannat on täynnä onkijoita, niin myös monet sillat Helsingissä. 

Keskustassa kauppatorilla tietysti ei ongita, mutta heti kun vähän kulkee ulospäin keskustasta niin onkijoita on rantapaikat täynnä. 

Juuri eilen juoksin Lauttasaarensillan yli, ja siinä oli helposti viisikymmentä onkijaa. Kivaa näytti lapsilla olevan, innoissaan saaliistaan. 

Sepä mielenkiintoista. Minä olen kyllä kulkenut töissä Helsingissä, ajellut siellä täällä niin pyörällä kuin autolla. Kulkenut lukuisia kertoja eri kohteissa vapaa-ajallakin.

 

Larun sillalla oon nähnyt vain kerran jonkun papparaisen ongella/virvelöimässä. Vanhankaupungin rannoilla oo ikinä ketään nähnyt onki kädessä. Oon kävellyt siellä ja käynyt myös Tervasaaressa ja Korkeasaaressa ynnä muualla rannan läheisyydessä. Todellakaan rantapaikat ei oo ollu täynnä. Ei hietsussa eikä missään..😁

Hietsussa ei tietenkään ongita. Mutta ihmettelen kyllä todella suuresti jos onkijoita et ole nähnyt Vanhassakaupungissa tai Larunsillalla vaikka Helsingissä liikutkin. Ehkä et ole ollut liikkeellä kauniilla säällä päiväsaikaan? Tervasaaresta en osaa sanoa, Korkeasaaressa en kyllä myöskään ole onkijoita nähnyt, enkä oikeastaan edes tiedä pääseekö sitä eläintarhaa helposti kiertämään. Eikös siinä ole aitaa ympärillä? En ole käynyt kuin joskus 30v sitten. 

Tosiaan liikuin pyörällä pitkin rantaraitteja jopa töihin. Kuljin rantaraitteja koiran kanssa kävellen jopa 10 km etäisyyksissä.

Vierailija
276/300 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ainoa asia, jota itse nyt muutaman vuoden asumisen jälkeen ikävöin kaupungista, on ravintolaruoka. Täällä todella suuri osa ns. kunnon ravintoloista tarjoaa samaa Lappi-menua (poronkäristys, burger, poroburger, siika, pihvi), ja vaihtoehtoina on sitten grilliruoka eli pizza, kebab tai hampurilainen. Haluaisin vaikka kunnolliseen sushibuffetiin tai jotain ihania pastaruokia! Toisaalta ulkona syömisestä nauttii enemmän sitten, kun sinne Rovaniemelle asti on asiaa ja pääsee siinä yhteydessä herkuttelemaan. Olen myös huomannut, että omat standardini ovat nousseet, enkä enää tykkää esim. ketjuhampparipaikoista tai Subwaysta, joita ennen kaupungissa asuessa tuli kulutettua urakalla. Pari kertaa aina Rollossa käydessä on maistanut, kun sitä on helppo napata mukaan ajomatkalle, mutta joka kerralla on tullut sellainen "tästäkö mä oikeasti olen tykännyt?" -reaktio. Sama Lidlin paistopisteessä, nekin leivonnaiset ja croisut ja kausituotteet oli joskus kovaa herkkua, mutta nykyään kun harvoin sinne pääsee, ei olekaan oikein mistään kotoisin. Nykyään ajan vaan ohi, kun Sodankylän läpi ajelen kotiinpäin. Paljon enemmänhän täällä tulee itse kokattua, ja jonkin verran siinäkin on kehittynyt. Kaupan valmisruokaa tai grilliruokaa sitten, jos ei muuta jaksa. "

En ole varma, että tarkoititko että tuo standardien nousu johtuu sinun kohdallasi pikkupaikassa asumisesta, mutten usko, että tuo välttämättä siitä pienemmästä paikasta on kiinni. Minulle iän myötä käynyt aivan samoin, vaikka olenkin muuttanut suurempaan kaupunkiin. 

Rakastan kauppahalleja, laaturavintoloita ja myös harrastan itse ruoanlaittoa. Jotkut subit tai pancho villat jätän nykyään suosiolla väliin. Nuorempana niissä kyllä kävin. 

Muuten ihan kivoja pointteja. Tosin itse arvostan aikaani niin paljon, että tuntien ajaminen on minulle ehdoton ei. Ja kyllä täällä kaupungissakin on aivan valtavasti nuoria ongella. Enkä myöskään oloani turvattomaksi tunne. 

-eri

 

Minä en ole nähnyt missään kaupungissa valtavasti nuoria ongella.

Vanhankaupungin rannat on täynnä onkijoita, niin myös monet sillat Helsingissä. 

Keskustassa kauppatorilla tietysti ei ongita, mutta heti kun vähän kulkee ulospäin keskustasta niin onkijoita on rantapaikat täynnä. 

Juuri eilen juoksin Lauttasaarensillan yli, ja siinä oli helposti viisikymmentä onkijaa. Kivaa näytti lapsilla olevan, innoissaan saaliistaan. 

Sepä mielenkiintoista. Minä olen kyllä kulkenut töissä Helsingissä, ajellut siellä täällä niin pyörällä kuin autolla. Kulkenut lukuisia kertoja eri kohteissa vapaa-ajallakin.

 

Larun sillalla oon nähnyt vain kerran jonkun papparaisen ongella/virvelöimässä. Vanhankaupungin rannoilla oo ikinä ketään nähnyt onki kädessä. Oon kävellyt siellä ja käynyt myös Tervasaaressa ja Korkeasaaressa ynnä muualla rannan läheisyydessä. Todellakaan rantapaikat ei oo ollu täynnä. Ei hietsussa eikä missään..😁

Hietsussa ei tietenkään ongita. Mutta ihmettelen kyllä todella suuresti jos onkijoita et ole nähnyt Vanhassakaupungissa tai Larunsillalla vaikka Helsingissä liikutkin. Ehkä et ole ollut liikkeellä kauniilla säällä päiväsaikaan? Tervasaaresta en osaa sanoa, Korkeasaaressa en kyllä myöskään ole onkijoita nähnyt, enkä oikeastaan edes tiedä pääseekö sitä eläintarhaa helposti kiertämään. Eikös siinä ole aitaa ympärillä? En ole käynyt kuin joskus 30v sitten. 

Tosiaan liikuin pyörällä pitkin rantaraitteja jopa töihin. Kuljin rantaraitteja koiran kanssa kävellen jopa 10 km etäisyyksissä.

Kuulostaa todella erikoiselta sitten. Suosittelen menemään katsomaan sinne Vanhankaupunginkoskelle joku päivä kauniilla säällä. Kyllä niitä onkijoita siellä on. 

Vierailija
277/300 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ainoa asia, jota itse nyt muutaman vuoden asumisen jälkeen ikävöin kaupungista, on ravintolaruoka. Täällä todella suuri osa ns. kunnon ravintoloista tarjoaa samaa Lappi-menua (poronkäristys, burger, poroburger, siika, pihvi), ja vaihtoehtoina on sitten grilliruoka eli pizza, kebab tai hampurilainen. Haluaisin vaikka kunnolliseen sushibuffetiin tai jotain ihania pastaruokia! Toisaalta ulkona syömisestä nauttii enemmän sitten, kun sinne Rovaniemelle asti on asiaa ja pääsee siinä yhteydessä herkuttelemaan. Olen myös huomannut, että omat standardini ovat nousseet, enkä enää tykkää esim. ketjuhampparipaikoista tai Subwaysta, joita ennen kaupungissa asuessa tuli kulutettua urakalla. Pari kertaa aina Rollossa käydessä on maistanut, kun sitä on helppo napata mukaan ajomatkalle, mutta joka kerralla on tullut sellainen "tästäkö mä oikeasti olen tykännyt?" -reaktio. Sama Lidlin paistopisteessä, nekin leivonnaiset ja croisut ja kausituotteet oli joskus kovaa herkkua, mutta nykyään kun harvoin sinne pääsee, ei olekaan oikein mistään kotoisin. Nykyään ajan vaan ohi, kun Sodankylän läpi ajelen kotiinpäin. Paljon enemmänhän täällä tulee itse kokattua, ja jonkin verran siinäkin on kehittynyt. Kaupan valmisruokaa tai grilliruokaa sitten, jos ei muuta jaksa. "

En ole varma, että tarkoititko että tuo standardien nousu johtuu sinun kohdallasi pikkupaikassa asumisesta, mutten usko, että tuo välttämättä siitä pienemmästä paikasta on kiinni. Minulle iän myötä käynyt aivan samoin, vaikka olenkin muuttanut suurempaan kaupunkiin. 

Rakastan kauppahalleja, laaturavintoloita ja myös harrastan itse ruoanlaittoa. Jotkut subit tai pancho villat jätän nykyään suosiolla väliin. Nuorempana niissä kyllä kävin. 

Muuten ihan kivoja pointteja. Tosin itse arvostan aikaani niin paljon, että tuntien ajaminen on minulle ehdoton ei. Ja kyllä täällä kaupungissakin on aivan valtavasti nuoria ongella. Enkä myöskään oloani turvattomaksi tunne. 

-eri

 

Minä en ole nähnyt missään kaupungissa valtavasti nuoria ongella.

Vanhankaupungin rannat on täynnä onkijoita, niin myös monet sillat Helsingissä. 

Keskustassa kauppatorilla tietysti ei ongita, mutta heti kun vähän kulkee ulospäin keskustasta niin onkijoita on rantapaikat täynnä. 

Juuri eilen juoksin Lauttasaarensillan yli, ja siinä oli helposti viisikymmentä onkijaa. Kivaa näytti lapsilla olevan, innoissaan saaliistaan. 

Sepä mielenkiintoista. Minä olen kyllä kulkenut töissä Helsingissä, ajellut siellä täällä niin pyörällä kuin autolla. Kulkenut lukuisia kertoja eri kohteissa vapaa-ajallakin.

 

Larun sillalla oon nähnyt vain kerran jonkun papparaisen ongella/virvelöimässä. Vanhankaupungin rannoilla oo ikinä ketään nähnyt onki kädessä. Oon kävellyt siellä ja käynyt myös Tervasaaressa ja Korkeasaaressa ynnä muualla rannan läheisyydessä. Todellakaan rantapaikat ei oo ollu täynnä. Ei hietsussa eikä missään..😁

Hietsussa ei tietenkään ongita. Mutta ihmettelen kyllä todella suuresti jos onkijoita et ole nähnyt Vanhassakaupungissa tai Larunsillalla vaikka Helsingissä liikutkin. Ehkä et ole ollut liikkeellä kauniilla säällä päiväsaikaan? Tervasaaresta en osaa sanoa, Korkeasaaressa en kyllä myöskään ole onkijoita nähnyt, enkä oikeastaan edes tiedä pääseekö sitä eläintarhaa helposti kiertämään. Eikös siinä ole aitaa ympärillä? En ole käynyt kuin joskus 30v sitten. 

Tosiaan liikuin pyörällä pitkin rantaraitteja jopa töihin. Kuljin rantaraitteja koiran kanssa kävellen jopa 10 km etäisyyksissä.

Kuulostaa todella erikoiselta sitten. Suosittelen menemään katsomaan sinne Vanhankaupunginkoskelle joku päivä kauniilla säällä. Kyllä niitä onkijoita siellä on. 

Joku kirjoitti, että enkö liiku kauniina kesäpäivänä tai jotain siihen tyyliin. Noh turhaan ne onkijat onkii päivällä kun kala syö eli nappaa parhaiten koukkuun ilta-yö-aamuaikoihin

Vierailija
278/300 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ainoa asia, jota itse nyt muutaman vuoden asumisen jälkeen ikävöin kaupungista, on ravintolaruoka. Täällä todella suuri osa ns. kunnon ravintoloista tarjoaa samaa Lappi-menua (poronkäristys, burger, poroburger, siika, pihvi), ja vaihtoehtoina on sitten grilliruoka eli pizza, kebab tai hampurilainen. Haluaisin vaikka kunnolliseen sushibuffetiin tai jotain ihania pastaruokia! Toisaalta ulkona syömisestä nauttii enemmän sitten, kun sinne Rovaniemelle asti on asiaa ja pääsee siinä yhteydessä herkuttelemaan. Olen myös huomannut, että omat standardini ovat nousseet, enkä enää tykkää esim. ketjuhampparipaikoista tai Subwaysta, joita ennen kaupungissa asuessa tuli kulutettua urakalla. Pari kertaa aina Rollossa käydessä on maistanut, kun sitä on helppo napata mukaan ajomatkalle, mutta joka kerralla on tullut sellainen "tästäkö mä oikeasti olen tykännyt?" -reaktio. Sama Lidlin paistopisteessä, nekin leivonnaiset ja croisut ja kausituotteet oli joskus kovaa herkkua, mutta nykyään kun harvoin sinne pääsee, ei olekaan oikein mistään kotoisin. Nykyään ajan vaan ohi, kun Sodankylän läpi ajelen kotiinpäin. Paljon enemmänhän täällä tulee itse kokattua, ja jonkin verran siinäkin on kehittynyt. Kaupan valmisruokaa tai grilliruokaa sitten, jos ei muuta jaksa. "

En ole varma, että tarkoititko että tuo standardien nousu johtuu sinun kohdallasi pikkupaikassa asumisesta, mutten usko, että tuo välttämättä siitä pienemmästä paikasta on kiinni. Minulle iän myötä käynyt aivan samoin, vaikka olenkin muuttanut suurempaan kaupunkiin. 

Rakastan kauppahalleja, laaturavintoloita ja myös harrastan itse ruoanlaittoa. Jotkut subit tai pancho villat jätän nykyään suosiolla väliin. Nuorempana niissä kyllä kävin. 

Muuten ihan kivoja pointteja. Tosin itse arvostan aikaani niin paljon, että tuntien ajaminen on minulle ehdoton ei. Ja kyllä täällä kaupungissakin on aivan valtavasti nuoria ongella. Enkä myöskään oloani turvattomaksi tunne. 

-eri

 

Minä en ole nähnyt missään kaupungissa valtavasti nuoria ongella.

Vanhankaupungin rannat on täynnä onkijoita, niin myös monet sillat Helsingissä. 

Keskustassa kauppatorilla tietysti ei ongita, mutta heti kun vähän kulkee ulospäin keskustasta niin onkijoita on rantapaikat täynnä. 

Juuri eilen juoksin Lauttasaarensillan yli, ja siinä oli helposti viisikymmentä onkijaa. Kivaa näytti lapsilla olevan, innoissaan saaliistaan. 

Sepä mielenkiintoista. Minä olen kyllä kulkenut töissä Helsingissä, ajellut siellä täällä niin pyörällä kuin autolla. Kulkenut lukuisia kertoja eri kohteissa vapaa-ajallakin.

 

Larun sillalla oon nähnyt vain kerran jonkun papparaisen ongella/virvelöimässä. Vanhankaupungin rannoilla oo ikinä ketään nähnyt onki kädessä. Oon kävellyt siellä ja käynyt myös Tervasaaressa ja Korkeasaaressa ynnä muualla rannan läheisyydessä. Todellakaan rantapaikat ei oo ollu täynnä. Ei hietsussa eikä missään..😁

Hietsussa ei tietenkään ongita. Mutta ihmettelen kyllä todella suuresti jos onkijoita et ole nähnyt Vanhassakaupungissa tai Larunsillalla vaikka Helsingissä liikutkin. Ehkä et ole ollut liikkeellä kauniilla säällä päiväsaikaan? Tervasaaresta en osaa sanoa, Korkeasaaressa en kyllä myöskään ole onkijoita nähnyt, enkä oikeastaan edes tiedä pääseekö sitä eläintarhaa helposti kiertämään. Eikös siinä ole aitaa ympärillä? En ole käynyt kuin joskus 30v sitten. 

Tosiaan liikuin pyörällä pitkin rantaraitteja jopa töihin. Kuljin rantaraitteja koiran kanssa kävellen jopa 10 km etäisyyksissä.

Kuulostaa todella erikoiselta sitten. Suosittelen menemään katsomaan sinne Vanhankaupunginkoskelle joku päivä kauniilla säällä. Kyllä niitä onkijoita siellä on. 

Joku kirjoitti, että enkö liiku kauniina kesäpäivänä tai jotain siihen tyyliin. Noh turhaan ne onkijat onkii päivällä kun kala syö eli nappaa parhaiten koukkuun ilta-yö-aamuaikoihin

Kauniilla säällä ihmiset kuitenkin siellä rannassa paremmin viihtyvät. Ja kyllä sieltä näkyisi kalaakin nousevan. 

Vierailija
279/300 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ainoa asia, jota itse nyt muutaman vuoden asumisen jälkeen ikävöin kaupungista, on ravintolaruoka. Täällä todella suuri osa ns. kunnon ravintoloista tarjoaa samaa Lappi-menua (poronkäristys, burger, poroburger, siika, pihvi), ja vaihtoehtoina on sitten grilliruoka eli pizza, kebab tai hampurilainen. Haluaisin vaikka kunnolliseen sushibuffetiin tai jotain ihania pastaruokia! Toisaalta ulkona syömisestä nauttii enemmän sitten, kun sinne Rovaniemelle asti on asiaa ja pääsee siinä yhteydessä herkuttelemaan. Olen myös huomannut, että omat standardini ovat nousseet, enkä enää tykkää esim. ketjuhampparipaikoista tai Subwaysta, joita ennen kaupungissa asuessa tuli kulutettua urakalla. Pari kertaa aina Rollossa käydessä on maistanut, kun sitä on helppo napata mukaan ajomatkalle, mutta joka kerralla on tullut sellainen "tästäkö mä oikeasti olen tykännyt?" -reaktio. Sama Lidlin paistopisteessä, nekin leivonnaiset ja croisut ja kausituotteet oli joskus kovaa herkkua, mutta nykyään kun harvoin sinne pääsee, ei olekaan oikein mistään kotoisin. Nykyään ajan vaan ohi, kun Sodankylän läpi ajelen kotiinpäin. Paljon enemmänhän täällä tulee itse kokattua, ja jonkin verran siinäkin on kehittynyt. Kaupan valmisruokaa tai grilliruokaa sitten, jos ei muuta jaksa. "

En ole varma, että tarkoititko että tuo standardien nousu johtuu sinun kohdallasi pikkupaikassa asumisesta, mutten usko, että tuo välttämättä siitä pienemmästä paikasta on kiinni. Minulle iän myötä käynyt aivan samoin, vaikka olenkin muuttanut suurempaan kaupunkiin. 

Rakastan kauppahalleja, laaturavintoloita ja myös harrastan itse ruoanlaittoa. Jotkut subit tai pancho villat jätän nykyään suosiolla väliin. Nuorempana niissä kyllä kävin. 

Muuten ihan kivoja pointteja. Tosin itse arvostan aikaani niin paljon, että tuntien ajaminen on minulle ehdoton ei. Ja kyllä täällä kaupungissakin on aivan valtavasti nuoria ongella. Enkä myöskään oloani turvattomaksi tunne. 

-eri

 

Minä en ole nähnyt missään kaupungissa valtavasti nuoria ongella.

Vanhankaupungin rannat on täynnä onkijoita, niin myös monet sillat Helsingissä. 

Keskustassa kauppatorilla tietysti ei ongita, mutta heti kun vähän kulkee ulospäin keskustasta niin onkijoita on rantapaikat täynnä. 

Juuri eilen juoksin Lauttasaarensillan yli, ja siinä oli helposti viisikymmentä onkijaa. Kivaa näytti lapsilla olevan, innoissaan saaliistaan. 

Sepä mielenkiintoista. Minä olen kyllä kulkenut töissä Helsingissä, ajellut siellä täällä niin pyörällä kuin autolla. Kulkenut lukuisia kertoja eri kohteissa vapaa-ajallakin.

 

Larun sillalla oon nähnyt vain kerran jonkun papparaisen ongella/virvelöimässä. Vanhankaupungin rannoilla oo ikinä ketään nähnyt onki kädessä. Oon kävellyt siellä ja käynyt myös Tervasaaressa ja Korkeasaaressa ynnä muualla rannan läheisyydessä. Todellakaan rantapaikat ei oo ollu täynnä. Ei hietsussa eikä missään..😁

Hietsussa ei tietenkään ongita. Mutta ihmettelen kyllä todella suuresti jos onkijoita et ole nähnyt Vanhassakaupungissa tai Larunsillalla vaikka Helsingissä liikutkin. Ehkä et ole ollut liikkeellä kauniilla säällä päiväsaikaan? Tervasaaresta en osaa sanoa, Korkeasaaressa en kyllä myöskään ole onkijoita nähnyt, enkä oikeastaan edes tiedä pääseekö sitä eläintarhaa helposti kiertämään. Eikös siinä ole aitaa ympärillä? En ole käynyt kuin joskus 30v sitten. 

Tosiaan liikuin pyörällä pitkin rantaraitteja jopa töihin. Kuljin rantaraitteja koiran kanssa kävellen jopa 10 km etäisyyksissä.

Kuulostaa todella erikoiselta sitten. Suosittelen menemään katsomaan sinne Vanhankaupunginkoskelle joku päivä kauniilla säällä. Kyllä niitä onkijoita siellä on. 

Joku kirjoitti, että enkö liiku kauniina kesäpäivänä tai jotain siihen tyyliin. Noh turhaan ne onkijat onkii päivällä kun kala syö eli nappaa parhaiten koukkuun ilta-yö-aamuaikoihin

Kauniilla säällä ihmiset kuitenkin siellä rannassa paremmin viihtyvät. Ja kyllä sieltä näkyisi kalaakin nousevan. 

Onpas kummaa. En minä täällä maallakaan saa kalaa kauniina kesäpäivänä. Kokeiltu on. Mutta aamuisin varhain ja iltahämärissä nappaa.

 

Siellä etelärannikolla kävin pilkillä keskellä päivää. Yhtään kalaa en saanut.

Vierailija
280/300 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ainoa asia, jota itse nyt muutaman vuoden asumisen jälkeen ikävöin kaupungista, on ravintolaruoka. Täällä todella suuri osa ns. kunnon ravintoloista tarjoaa samaa Lappi-menua (poronkäristys, burger, poroburger, siika, pihvi), ja vaihtoehtoina on sitten grilliruoka eli pizza, kebab tai hampurilainen. Haluaisin vaikka kunnolliseen sushibuffetiin tai jotain ihania pastaruokia! Toisaalta ulkona syömisestä nauttii enemmän sitten, kun sinne Rovaniemelle asti on asiaa ja pääsee siinä yhteydessä herkuttelemaan. Olen myös huomannut, että omat standardini ovat nousseet, enkä enää tykkää esim. ketjuhampparipaikoista tai Subwaysta, joita ennen kaupungissa asuessa tuli kulutettua urakalla. Pari kertaa aina Rollossa käydessä on maistanut, kun sitä on helppo napata mukaan ajomatkalle, mutta joka kerralla on tullut sellainen "tästäkö mä oikeasti olen tykännyt?" -reaktio. Sama Lidlin paistopisteessä, nekin leivonnaiset ja croisut ja kausituotteet oli joskus kovaa herkkua, mutta nykyään kun harvoin sinne pääsee, ei olekaan oikein mistään kotoisin. Nykyään ajan vaan ohi, kun Sodankylän läpi ajelen kotiinpäin. Paljon enemmänhän täällä tulee itse kokattua, ja jonkin verran siinäkin on kehittynyt. Kaupan valmisruokaa tai grilliruokaa sitten, jos ei muuta jaksa. "

En ole varma, että tarkoititko että tuo standardien nousu johtuu sinun kohdallasi pikkupaikassa asumisesta, mutten usko, että tuo välttämättä siitä pienemmästä paikasta on kiinni. Minulle iän myötä käynyt aivan samoin, vaikka olenkin muuttanut suurempaan kaupunkiin. 

Rakastan kauppahalleja, laaturavintoloita ja myös harrastan itse ruoanlaittoa. Jotkut subit tai pancho villat jätän nykyään suosiolla väliin. Nuorempana niissä kyllä kävin. 

Muuten ihan kivoja pointteja. Tosin itse arvostan aikaani niin paljon, että tuntien ajaminen on minulle ehdoton ei. Ja kyllä täällä kaupungissakin on aivan valtavasti nuoria ongella. Enkä myöskään oloani turvattomaksi tunne. 

-eri

 

Minä en ole nähnyt missään kaupungissa valtavasti nuoria ongella.

Vanhankaupungin rannat on täynnä onkijoita, niin myös monet sillat Helsingissä. 

Keskustassa kauppatorilla tietysti ei ongita, mutta heti kun vähän kulkee ulospäin keskustasta niin onkijoita on rantapaikat täynnä. 

Juuri eilen juoksin Lauttasaarensillan yli, ja siinä oli helposti viisikymmentä onkijaa. Kivaa näytti lapsilla olevan, innoissaan saaliistaan. 

Sepä mielenkiintoista. Minä olen kyllä kulkenut töissä Helsingissä, ajellut siellä täällä niin pyörällä kuin autolla. Kulkenut lukuisia kertoja eri kohteissa vapaa-ajallakin.

 

Larun sillalla oon nähnyt vain kerran jonkun papparaisen ongella/virvelöimässä. Vanhankaupungin rannoilla oo ikinä ketään nähnyt onki kädessä. Oon kävellyt siellä ja käynyt myös Tervasaaressa ja Korkeasaaressa ynnä muualla rannan läheisyydessä. Todellakaan rantapaikat ei oo ollu täynnä. Ei hietsussa eikä missään..😁

Hietsussa ei tietenkään ongita. Mutta ihmettelen kyllä todella suuresti jos onkijoita et ole nähnyt Vanhassakaupungissa tai Larunsillalla vaikka Helsingissä liikutkin. Ehkä et ole ollut liikkeellä kauniilla säällä päiväsaikaan? Tervasaaresta en osaa sanoa, Korkeasaaressa en kyllä myöskään ole onkijoita nähnyt, enkä oikeastaan edes tiedä pääseekö sitä eläintarhaa helposti kiertämään. Eikös siinä ole aitaa ympärillä? En ole käynyt kuin joskus 30v sitten. 

Tosiaan liikuin pyörällä pitkin rantaraitteja jopa töihin. Kuljin rantaraitteja koiran kanssa kävellen jopa 10 km etäisyyksissä.

Kuulostaa todella erikoiselta sitten. Suosittelen menemään katsomaan sinne Vanhankaupunginkoskelle joku päivä kauniilla säällä. Kyllä niitä onkijoita siellä on. 

Joku kirjoitti, että enkö liiku kauniina kesäpäivänä tai jotain siihen tyyliin. Noh turhaan ne onkijat onkii päivällä kun kala syö eli nappaa parhaiten koukkuun ilta-yö-aamuaikoihin

Kauniilla säällä ihmiset kuitenkin siellä rannassa paremmin viihtyvät. Ja kyllä sieltä näkyisi kalaakin nousevan. 

Onpas kummaa. En minä täällä maallakaan saa kalaa kauniina kesäpäivänä. Kokeiltu on. Mutta aamuisin varhain ja iltahämärissä nappaa.

 

Siellä etelärannikolla kävin pilkillä keskellä päivää. Yhtään kalaa en saanut.

Noh, sinä et usko että Helsingissä ongitaan. Minä tiedän omalta osaltani, että kyllä ongitaan, enkä sinua tästä varmaankaan mitenkään saa vakuutettua. 

Tällaisen uutisen löysin, eiköhän näitä kaivamalla löytyisi enemmänkin. 

https://yle.fi/a/3-10200170?utm_source=social-media-share&utm_medium=so…;

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän yksi