Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö maalla asuessa kaipaa kaupungin palveluja vai oppiiko sitä vaan tyytymään siihen mitä saa?

Vierailija
28.06.2026 |

Kun ajattelen omaa arkea niin ensinnäkin käyn töissä yliopistolla mikä olisi hankalaa maalta käsin tai ainakin matkoihin menisi julmetusti aikaa ja rahaa. Sitten toiseksi, tykkään käydä erilaisissa kulttuuririennoissa kuten teatteri tai jokin näyttely. Maalta olisi isompi kynnys lähteä varta vasten tällaisiin kun itse taas lyhyen matkan vuoksi voin vain piipahtaa jossain. Kolmanneksi, rakastan eksoottisia ruokia niin maalla noita ravintoloita on kovin vähän, täytyisi itse kokata sushit ja tapakset kun täällä riittää että kävelee sisään valmiiseen pöytään. Neljänneksi, reissaaminen on todella helppoa kun lähimmälle lentokentälle ja satamaan on vain muutaman kilometrin matka.

Olen joskus heikkona hetkenä miettinyt millaista se maalla oleminen sitten olisi mutta menisikö siellä sitten aika sen oman tontin puleraamiseen ja lasten kuskaamiseen ympäri kyliä ettei tulisi kaivanneeksikaan mitään jumppaa kummempaa harrastustakaan.

Vai miten siellä menee? 

Kommentit (275)

Vierailija
241/275 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sori, meni väärään tuo kommentti. Piti olla vastaus tuolle joka sanoi että maalaiset vaikuttavat aika ikäviltä tyypeiltä tämän ketjun perusteella... 

Ketju aloitettiin asettamalla kaupunkilaiset ylempään asemaan maaseudun elämän "ennaltatiedettyyn" tylsyyteen nähden. Millaisia vastauksia odotit saavasi tällaisella ennakkoasenteella? Minä tykkään asua maalla, enkä kaipaa kaupungista mitään ap:n listaamia asioita, paitsi yliopistoa, jossa käyn töissä. Työmatkaan menee 20 minuuttia.

Aloitushan olikin provo. Kaupungissa tylsää ja ap päätti vähän sohaista kepillä. 

Vierailija
242/275 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja joku joka piti kaupungissa asumisesta haukuttiin ihan lyttyyn vaikka kirjoitti aivan asiallisesti. 

Jäi kyllä itseltä tällainen näkemättä, voisitko nostaa tai kertoa sivun? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/275 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä on ikävänsävyisiä nämä maalla asujien vastaukset kun ap:na mietin ITSEÄNI jos joskus tulevaisuudessa. Että miten raskisi luopua noista omista, tärkeistä asioista ja tekemisistä. Mutta enpä viitsi kun tällaista porukkaa siellä maalla sitten olisi niin enpä enää näe yhtään syytä miksi sinne hakeutuisin.

Lähinnä täällä on sanottu, ettei niistä tarvitse luopua, sitten muutama sellainen jolle nuo asiat eivät ole merkityksellisiä.

Eipä ne taida tuulesta temmattuja olla ne otsikot kuinka maallemuuttajat on otettu kovin huonosti vastaan. Oikea elämä taitaa olla hyvin kaukana jostain Katajanmäki-kirjoista...

Kyllähän maalla eläminen on aika kaukana idyllisistä maalaissarjoista ja jos sitä idylliä hakee ihan varmasti pettyy maalla asumiseen. Maalla asuminen on hyvinkin arkista sitä että käydään töissä ja käydään kaupassa, harrastetaan arkisia asioita. Vapaa-ajalla käydään ehkä teatterissa lähdetään ehkä kaupunkilomalle siinä missä kaupunkilainen lähtee vapaalla lomalle maaseudulle ja mökulle joka sekin on varmasti idyllisempää maaseutuelämää kuin se arkinen maalla asuminen. Ihan samoja asioita maalla tehdään kuin kaupungissakin. 

Onhan se arki myös välillä tylsää, mutta tuskin sekään on kiinni siitä onko asunto keskellä kaupunkia vai maaseudulla kauempana palveluista. 

Vierailija
244/275 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asun kirjaimellisesti suhteellisen syrjässä. Itärajalle ei ole kovin montaa kilometriä.

Ainoa mitä kaipaan, on toimiva terveyden/sairaanhoito siinä tilanteessa, jos saisin vaikkapa äkillisen sairaskohtauksen.

Kaikki muu tarvittava täältä löytyykin. 

Vierailija
245/275 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja joku joka piti kaupungissa asumisesta haukuttiin ihan lyttyyn vaikka kirjoitti aivan asiallisesti. 

Jäi kyllä itseltä tällainen näkemättä, voisitko nostaa tai kertoa sivun? 

Katso vaikkapa sivu 11. Aivan asiallisia kirjoituksia siinä ketjussa, ja tyyppi haukuttiin aivan lyttyyn, mahdollisesti jopa kahden kirjoittajan toimesta? Saattoi toki olla samakin sekopää. 

Todella ruman näköistä toimintaa, ja se yksi jaksoi vielä vastata niihin törkyihinkin suhteellisen asiallisesti. 

Vierailija
246/275 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä on ikävänsävyisiä nämä maalla asujien vastaukset kun ap:na mietin ITSEÄNI jos joskus tulevaisuudessa. Että miten raskisi luopua noista omista, tärkeistä asioista ja tekemisistä. Mutta enpä viitsi kun tällaista porukkaa siellä maalla sitten olisi niin enpä enää näe yhtään syytä miksi sinne hakeutuisin.

Lähinnä täällä on sanottu, ettei niistä tarvitse luopua, sitten muutama sellainen jolle nuo asiat eivät ole merkityksellisiä.

Eipä ne taida tuulesta temmattuja olla ne otsikot kuinka maallemuuttajat on otettu kovin huonosti vastaan. Oikea elämä taitaa olla hyvin kaukana jostain Katajanmäki-kirjoista...

Otatko sinä kaupungissa taloon muuttavan jotenkin vastaan? Ei meidän taloyhtiössä. Joku kyttääjä ehkä koittaa selvittää muuttajista jotain, että pääsee juoruamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
247/275 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kaipaan nykyajan haihatuksia ja lukemattomia trendejä joilla osoittaa ympäristölle se oma hienous. 

Vierailija
248/275 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä on ikävänsävyisiä nämä maalla asujien vastaukset kun ap:na mietin ITSEÄNI jos joskus tulevaisuudessa. Että miten raskisi luopua noista omista, tärkeistä asioista ja tekemisistä. Mutta enpä viitsi kun tällaista porukkaa siellä maalla sitten olisi niin enpä enää näe yhtään syytä miksi sinne hakeutuisin.

Lähinnä täällä on sanottu, ettei niistä tarvitse luopua, sitten muutama sellainen jolle nuo asiat eivät ole merkityksellisiä.

Eipä ne taida tuulesta temmattuja olla ne otsikot kuinka maallemuuttajat on otettu kovin huonosti vastaan. Oikea elämä taitaa olla hyvin kaukana jostain Katajanmäki-kirjoista...

Otatko sinä kaupungissa taloon muuttavan jotenkin vastaan? Ei meidän taloyhtiössä. Joku kyttääjä ehkä koittaa selvittää muuttajista jotain, että pääsee juoruamaan.

Kyllä minut on joka muutossa tervehditty ja toivotettu tervetulleeksi. Oikein mukavia naapureita ollut aina, yhtä ongelmatapausta lukuun ottamatta edellisessä asunnossani. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
249/275 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kaipaan nykyajan haihatuksia ja lukemattomia trendejä joilla osoittaa ympäristölle se oma hienous. 

Olet vain täällä itseäsi ylentämässä tuollaisilla typerillä kommenteilla? 

Mitä haihatusta ja oman hienouden näyttämistä on kaupungissa asumisessa ja siellä viihtymisessä? Miten se eroaa maalla asumisesta ja maalla viihtymisestä? 

Vierailija
250/275 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kaipaa kaupunkilaisten hienouksia. Minusta jokainen apurahalla tehty köyhyyttä kritisoiva taideteos on poissa samasta rahasta, joka voitaisiin antaa vaikka asunnottomille kaupunkilaisille. Ja 1970-luvun c-kasettiaan pyörittävä, köyhyyttä paheksuva Tampereen yliopiston dosentti käyttää samoja resursseja, joista voisi antaa köyhille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
251/275 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatuksena olisi ihanaa asua maalla ja kuunnella linnunlaulua ja nuuhkia raikasta metsän tuoksua.

 

Mutta ongelmana on, että rakastan vierailla museoissa ja gallerioissa ja juoruilla kahviloissa. Ruoanlaitto myös todella pakkopullaa. Aika voi piipahtaa ravintoloihin nauttimaan hyvästä ruoasta.

 

Olisihan se vaikeaa maaseudulla, ja eniten harmittaisi olla henkilöauton varassa. Kaupungilla voi poiketa viinille ja tulla julkisilla kotiin. Ei olisi maalla kovin helppoa.

Vierailija
252/275 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupungissa asuessani en tuntenut yhtäkään saman talon asukasta. Kolmeen vuoteen en nähnyt seinänaapureitani kertaakaan.

Täällä maalla tunnen kaikki samalla kadulla asuvat sekä osan asuinalueella asuvistakin, hyvänpäiväntuttuja vähintään ja ei täällä erotella kuka mistäkin on muuttanut. Naapurin thaimaalainen vaimokin ja toisen naapurin puolalainen morsian on otettu hyvin vastaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
253/275 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä on ikävänsävyisiä nämä maalla asujien vastaukset kun ap:na mietin ITSEÄNI jos joskus tulevaisuudessa. Että miten raskisi luopua noista omista, tärkeistä asioista ja tekemisistä. Mutta enpä viitsi kun tällaista porukkaa siellä maalla sitten olisi niin enpä enää näe yhtään syytä miksi sinne hakeutuisin.

Lähinnä täällä on sanottu, ettei niistä tarvitse luopua, sitten muutama sellainen jolle nuo asiat eivät ole merkityksellisiä.

Eipä ne taida tuulesta temmattuja olla ne otsikot kuinka maallemuuttajat on otettu kovin huonosti vastaan. Oikea elämä taitaa olla hyvin kaukana jostain Katajanmäki-kirjoista...

Otatko sinä kaupungissa taloon muuttavan jotenkin vastaan? Ei meidän taloyhtiössä. Joku kyttääjä ehkä koittaa selvittää muuttajista jotain, että pääsee juoruamaan.

Kyllä minut on joka muutossa tervehditty ja toivotettu tervetulleeksi. Oikein mukavia naapureita ollut aina, yhtä ongelmatapausta lukuun ottamatta edellisessä asunnossani. 

Jaa, no mua ei ole sen kummemmin, ellei ole rapuissa tai hississä törmätty juuri muutettaessa. Enkä sen kummemmin ota ketään muutakaan vastaan. En edes tunne naapureitani.

Vierailija
254/275 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajatuksena olisi ihanaa asua maalla ja kuunnella linnunlaulua ja nuuhkia raikasta metsän tuoksua.

 

Mutta ongelmana on, että rakastan vierailla museoissa ja gallerioissa ja juoruilla kahviloissa. Ruoanlaitto myös todella pakkopullaa. Aika voi piipahtaa ravintoloihin nauttimaan hyvästä ruoasta.

 

Olisihan se vaikeaa maaseudulla, ja eniten harmittaisi olla henkilöauton varassa. Kaupungilla voi poiketa viinille ja tulla julkisilla kotiin. Ei olisi maalla kovin helppoa.

Minäkin tykkään gallerioista ja museoista ja käyn niissä varsin usein. Ympäri Suomea löytyy vaikka mitä, kaikki ei ole siinä yhdessä kaupungissa. Kahviloista en välitä enkä juoruilusta mutta tykkään ruoanlaitosta. 
Hyvä että meillä on kummallakin mahdollista tehdä niitä asioita mistä tykkäämme vaikka asummekin oletettavasti ihan eri tyylillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
255/275 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajatuksena olisi ihanaa asua maalla ja kuunnella linnunlaulua ja nuuhkia raikasta metsän tuoksua.

 

Mutta ongelmana on, että rakastan vierailla museoissa ja gallerioissa ja juoruilla kahviloissa. Ruoanlaitto myös todella pakkopullaa. Aika voi piipahtaa ravintoloihin nauttimaan hyvästä ruoasta.

 

Olisihan se vaikeaa maaseudulla, ja eniten harmittaisi olla henkilöauton varassa. Kaupungilla voi poiketa viinille ja tulla julkisilla kotiin. Ei olisi maalla kovin helppoa.

Siksi onkin hyvä asua kaupungissa. Kukaan maalla asuva tai maalle muuttava ei kuvittele, että tuollaiset jutut olisi maaseudulla mahdollisia. 

 

- maalla onnellisesti asuva

Vierailija
256/275 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja joku joka piti kaupungissa asumisesta haukuttiin ihan lyttyyn vaikka kirjoitti aivan asiallisesti. 

Jäi kyllä itseltä tällainen näkemättä, voisitko nostaa tai kertoa sivun? 

Katso vaikkapa sivu 11. Aivan asiallisia kirjoituksia siinä ketjussa, ja tyyppi haukuttiin aivan lyttyyn, mahdollisesti jopa kahden kirjoittajan toimesta? Saattoi toki olla samakin sekopää. 

Todella ruman näköistä toimintaa, ja se yksi jaksoi vielä vastata niihin törkyihinkin suhteellisen asiallisesti. 

= kaikki maalaiset? 

 

Olen maalainen ja laittanut tänne täysin asiallisia kommentteja. Tuon kyseisen keskustelun ingnoorasin täysin, koska ei kiinnosta jäädä lukemaan yksittäisten henkilöiden keskinäistä riitelyä ketjun sisällä. Suurin osa kommenteista on asiallisia ja ihan tasavertaisesti on jossain kommenteissa vähätelty maalaisten elämää. 

Vierailija
257/275 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä oma näkemykseni ihmisenä, joka on asunut ikänsä joko kaupungissa tai sen välittömässä läheisyydessä, ja joka nykyään asuu Lapissa kunnassa, josta on lähes neljän tunnin matka alaspäin ensimmäiseen kaupunkiin (Rovaniemi).

 

Täällä on todella rauhallista. Alkuun kun tänne muutettiin, piti toki käydä jokaiset kissanristiäiset ja kaikki paikalliset puodit läpi ihan sulautumisen halustakin, mutta nykyään en edes kaipaa arkeeni muuta tekemistä kuin käsityöt, liikunta ja ystävien kanssa ajan vietto. Ihmiset ja ihmiskontaktit tuntuvat aidommilta, kun yhteisö ympärillä on pieni. Vaikka itse teen ja harrastan myös sellaisia asioita, joiden pienessä kylässä voisi kuvitella pistävän silmään (esim. ammattini on aika korkean profiilin työ, harvinainen ja herättää ihmisissä uteilaisuutta), en ole kokenut minkäänlaista kyräilyä, kyttäämistä tai utelua. 

 

Ainoa asia, jota itse nyt muutaman vuoden asumisen jälkeen ikävöin kaupungista, on ravintolaruoka. Täällä todella suuri osa ns. kunnon ravintoloista tarjoaa samaa Lappi-menua (poronkäristys, burger, poroburger, siika, pihvi), ja vaihtoehtoina on sitten grilliruoka eli pizza, kebab tai hampurilainen. Haluaisin vaikka kunnolliseen sushibuffetiin tai jotain ihania pastaruokia! Toisaalta ulkona syömisestä nauttii enemmän sitten, kun sinne Rovaniemelle asti on asiaa ja pääsee siinä yhteydessä herkuttelemaan. Olen myös huomannut, että omat standardini ovat nousseet, enkä enää tykkää esim. ketjuhampparipaikoista tai Subwaysta, joita ennen kaupungissa asuessa tuli kulutettua urakalla. Pari kertaa aina Rollossa käydessä on maistanut, kun sitä on helppo napata mukaan ajomatkalle, mutta joka kerralla on tullut sellainen "tästäkö mä oikeasti olen tykännyt?" -reaktio. Sama Lidlin paistopisteessä, nekin leivonnaiset ja croisut ja kausituotteet oli joskus kovaa herkkua, mutta nykyään kun harvoin sinne pääsee, ei olekaan oikein mistään kotoisin. Nykyään ajan vaan ohi, kun Sodankylän läpi ajelen kotiinpäin. Paljon enemmänhän täällä tulee itse kokattua, ja jonkin verran siinäkin on kehittynyt. Kaupan valmisruokaa tai grilliruokaa sitten, jos ei muuta jaksa.

 

Välimatkoihin on myös tottunut. Ollaan oikeasti ajettu joskus yön yli Rovaniemelle ihan siksi, että minun teki mieli herkkukaakaota eräästä tietystä kahvilasta. Toki sitten tehtiin siellä muutakin ostostelua ja syömistä, mutta mitään muuta varsinaista syytä ei ollut lähteä kuin se, että halusin sen kaakaon. Nykyään on ihan tavallista lähteä extempore muutaman tunnin ajomatkan päähän tekemään jotakin triviaalia, ja sitten vaan matkalla keksiä sisältöä reissuun. 

 

Väki ja etenkin nuoriso täällä on mielestäni oikein hyväkäytöksistä, nuoria poikia näkee usein viettämässä aikaa ympäri kylää ongella mitä ei kaupungissa ikinä nähnyt. Mitään häiriköintiä, huumeidenkäyttöä, levottomuutta tms. ei katukuvassa näy, pari harmitonta yksinkertaista "kylähullua" toki mutta nämäkin antavat olla omissa oloissaan ja minä annan heidän olla. En ole naisena koskaan tuntenut täällä oloani turvattomaksi, edes keskellä yötä yksin liikkuessani.

Vierailija
258/275 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehyskunnan perukoilla on melkein kuin maalla. Työmatka kaupunkiin (ei pks) 23 min, samalla matkalla noutaa kerätyt ostokset cittarista. Eipä mulla juuri muuta asiaa ole ksupnkiin, kaiken kun voi hoitaa ja tilata netistä työmatkalta noudettavaksi. Ehkä kesäiltana vois käydä terassilla oluella, mutta 80€ paluutaksista ei kiinnosta. 

Meillä on loma-asunto toisessa isohkossa kaupungissa, ihan keskustassa... eipä sielläkään mitään "palveluita" käytetä: pyöräillään kauppaan, käydään uimassa tai hiihtämässä, mennään 50km maalle paistamaaan makkaraa omaan metsään.

Vierailija
259/275 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kaipaa kaupunkilaisten hienouksia. Minusta jokainen apurahalla tehty köyhyyttä kritisoiva taideteos on poissa samasta rahasta, joka voitaisiin antaa vaikka asunnottomille kaupunkilaisille. Ja 1970-luvun c-kasettiaan pyörittävä, köyhyyttä paheksuva Tampereen yliopiston dosentti käyttää samoja resursseja, joista voisi antaa köyhille.

Entä sitten? Jokaisen pienten maanteiden korjaamiseen käytetyn rahankin voisi antaa köyhille? Molemmat parantavat asukkaiden viihtyvyyttä, ja ne tiet ovat paljon kalliimpia kuin muutama taideteos. 

Minusta on hienoa, että ihmisten viihtyvyyteen panostetaan. Se ehkäisee ongelmia. Ankeat paikat lähtevät rapistumaan ja töhriintymään, senkin korjaaminen maksaa. 

Vierailija
260/275 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja joku joka piti kaupungissa asumisesta haukuttiin ihan lyttyyn vaikka kirjoitti aivan asiallisesti. 

Jäi kyllä itseltä tällainen näkemättä, voisitko nostaa tai kertoa sivun? 

Katso vaikkapa sivu 11. Aivan asiallisia kirjoituksia siinä ketjussa, ja tyyppi haukuttiin aivan lyttyyn, mahdollisesti jopa kahden kirjoittajan toimesta? Saattoi toki olla samakin sekopää. 

Todella ruman näköistä toimintaa, ja se yksi jaksoi vielä vastata niihin törkyihinkin suhteellisen asiallisesti. 

= kaikki maalaiset? 

 

Olen maalainen ja laittanut tänne täysin asiallisia kommentteja. Tuon kyseisen keskustelun ingnoorasin täysin, koska ei kiinnosta jäädä lukemaan yksittäisten henkilöiden keskinäistä riitelyä ketjun sisällä. Suurin osa kommenteista on asiallisia ja ihan tasavertaisesti on jossain kommenteissa vähätelty maalaisten elämää. 

Se oli oikein hyvä ketju siihen asti, että joku vetäisi kauheat kilarit. Jopa oli lähdettä linkitettynä, joka ei palstalla aina ole itsestäänselvyys.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kuusi