Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö maalla asuessa kaipaa kaupungin palveluja vai oppiiko sitä vaan tyytymään siihen mitä saa?

Vierailija
28.06.2026 |

Kun ajattelen omaa arkea niin ensinnäkin käyn töissä yliopistolla mikä olisi hankalaa maalta käsin tai ainakin matkoihin menisi julmetusti aikaa ja rahaa. Sitten toiseksi, tykkään käydä erilaisissa kulttuuririennoissa kuten teatteri tai jokin näyttely. Maalta olisi isompi kynnys lähteä varta vasten tällaisiin kun itse taas lyhyen matkan vuoksi voin vain piipahtaa jossain. Kolmanneksi, rakastan eksoottisia ruokia niin maalla noita ravintoloita on kovin vähän, täytyisi itse kokata sushit ja tapakset kun täällä riittää että kävelee sisään valmiiseen pöytään. Neljänneksi, reissaaminen on todella helppoa kun lähimmälle lentokentälle ja satamaan on vain muutaman kilometrin matka.

Olen joskus heikkona hetkenä miettinyt millaista se maalla oleminen sitten olisi mutta menisikö siellä sitten aika sen oman tontin puleraamiseen ja lasten kuskaamiseen ympäri kyliä ettei tulisi kaivanneeksikaan mitään jumppaa kummempaa harrastustakaan.

Vai miten siellä menee? 

Kommentit (247)

Vierailija
221/247 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun pienessä kylässä, mulla on kauppa vieressä, sekä kuntosali. Lentokenttä löytyy 10km päästä, laskettelukeskus, golfkenttä ja liuta ravintoloita 18km päässä. Teen töitä kotoa käsin. Luontoon pääsen heti kotiovelta. En saisi näitä asioita mistään kaupungista

Vierailija
222/247 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuin vajaan vuoden landella kyläkeskuksessa enkä millään sopeutunut. Helsingissä tottunut kulttuuriin ja ravintoelämään niin tuolla kulttuuria ei ollut ja ravintolaelämää oli yksi kämänen pizzakebab. En yhtään ihmettele miksi porukka alkoholisoituu tuollaisissa paikoissa.

No eihän kyläkeskus ole maaseutua. Ei täällä maaseudulla jouda viinaa juomaan, kun on niin paljon kivaa tekemistä, ettei ehdi sinne kämäseen pitseriaankaan. Sen tiedän, että kaupungissa juodaan paljon enemmän kuin maaseudulla. Mikä on sinänsä omitusta, jos tykkää asua kaupungissa, miksi pitää huumata itseään säännöllisesti?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/247 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne ketkä asuu pienessä kylässä ravaa aika usein viereisessä isommassa kaupunginssa tekemässä isompia ostoksia. Ei se autolla ole ku parin minuutin matka yleensä. Tiedän koska olen myös asunut ja tehnyt tätä. Eli ei kukaan ole jumissa sielä. 

Ja elämä menee todella vaikeaksi jos auto leviää syystä tai toisesta.

Auto saattaa levitä kaupungissakin ja sitten voi joutua odottamaan seuraavaa bussivuoroa jopa 15 minuuttia ja se on jo epäinhimillistä.

Ainakin Helsingissä enemmistö talouksista oli jo 10 vuotta sitten autottomia. Lähdettä en valitettavasti muista. Hesari tai Länsiväylä.

Miten autottomana kantaa kaupasta kotiin vaikka limsakorin saati jotain vielä painavampaa?  Ei sitä oikein pyörän tarakallakaan helppoa ole kuskata.  Tai jos ostat kaupasta vaikka mikroaaltouunin, millä sen kotiisi kannat?  Ei ne liikkeet mitään mikroa lähde kotiin kuljettamaan.  Ei kai kaikkien kaupunkilaistenkaan kotioven edessä mikään raitiovaunukaan kulje.

Kun kuulemma kaupungissa ei tarvitse omaa autoa.

Tietysti ne tuodaan kotiin? Se mikroaaltouunikin tottakai. Minulle perjantaina tuotiin kotiin uusi kännykkälaturin piuha, oli kai unohtunut yöjunaan. Noin neljässäkymmenessä minuutissa tuli. 

Ruokatilauksia kuljetetaan kotiin maallakin aika hyvin, me ollaan joskus tilattu mökille. Lähimpään kauppaan 30min ajo. 

Vierailija
224/247 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tämä on ihan pöljä aloitus. Sen voisi suoraan kääntää näin: käyn töissä omalla tilalla. Työmatka on lyhyt, kävelen pihaan. Jos asuisin kaupungissa joutuisin kulkemaan ensin metrolla/ratikalla bussiasemalle ja lähimmältä pysäkiltä kävelemään joka aamu ja ilta 6km työpaikalle. 

Harrastan ratsastusta omalla hevosella ja sen selkään on nopea piipahtaa tästä kotipihasta. Ettekö te kaupungissa kaipaa tätä??


Tykkään syödä itse kalastettua kalaa nuotiolla paistettuna. Kyllä olisi ankeaa, jos joutuisi ensin lähtemään sieltä kaupungista sillä metrolla kalastuskamppeiden ja halkojen kanssa lainaveneelle tekemään noita kaikkia. Jne. 

Eiköhän ne ihmiset asu ihan siellä missä ne tykkäävät asua? Kannattaa poistua välillä sieltä yliopistokuplastaam vähän ulkopuolellekin. Suurinta osaa suomalaisista ei voisi vähempää kiinnostaa nuo sun toivejutut. Hyvä silti, että itse viihdyt. 

Vierailija
225/247 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuin vajaan vuoden landella kyläkeskuksessa enkä millään sopeutunut. Helsingissä tottunut kulttuuriin ja ravintoelämään niin tuolla kulttuuria ei ollut ja ravintolaelämää oli yksi kämänen pizzakebab. En yhtään ihmettele miksi porukka alkoholisoituu tuollaisissa paikoissa.

No eihän kyläkeskus ole maaseutua. Ei täällä maaseudulla jouda viinaa juomaan, kun on niin paljon kivaa tekemistä, ettei ehdi sinne kämäseen pitseriaankaan. Sen tiedän, että kaupungissa juodaan paljon enemmän kuin maaseudulla. Mikä on sinänsä omitusta, jos tykkää asua kaupungissa, miksi pitää huumata itseään säännöllisesti?

Kaupungeissa juominen on sosiaalisempaa ja vähemmän humalahakuista. Maalla ryypätään rankemmin kerralla, vaikka vuosikulutus onkin hieman alhaisempaa. 

Enemmän ne kunnolla ryyppääjät huumaantuu kuin afterilla kavereiden kanssa käyvät. 

Vierailija
226/247 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun 20 minuutin ajomatkan päässä kaupungista, yliopistosta, teatterista, taidemuseoista, Alvar Aalto- museosta, juhlapaikoista, lukuisista baareista ja eksoottisista ruokapaikoista, ostoskeskuksista ja liikuntapaikoista. Kaikki olisi saavutettavissa, mutta pidän täällä metsän keskellä elämisestä enemmän. Täällä sielu lepää, kun tulen kotiin töistä.

Vihaan tota tyhmää sanontaa " sielu lepää."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
227/247 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne ketkä asuu pienessä kylässä ravaa aika usein viereisessä isommassa kaupunginssa tekemässä isompia ostoksia. Ei se autolla ole ku parin minuutin matka yleensä. Tiedän koska olen myös asunut ja tehnyt tätä. Eli ei kukaan ole jumissa sielä. 

Ja elämä menee todella vaikeaksi jos auto leviää syystä tai toisesta.

Näyttää todenmukaisemmalta että  muut kulkuvälineet tökkivät enemmän. Ei ole auto vielä tielle jättänyt. Pitää  vain huolehtia että on  ainetta tankissa ja huollot tehty. Taksilla hätätilanteessa

Joo auton leviämistä ei kannata jäädä pelkäämään. Nykyään on harvassa ne korjaamot mistä ei saisi sijaisautoa. Ihan huollonkin ajaksi, jos tarvitsee.

Vierailija
228/247 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä on ikävänsävyisiä nämä maalla asujien vastaukset kun ap:na mietin ITSEÄNI jos joskus tulevaisuudessa. Että miten raskisi luopua noista omista, tärkeistä asioista ja tekemisistä. Mutta enpä viitsi kun tällaista porukkaa siellä maalla sitten olisi niin enpä enää näe yhtään syytä miksi sinne hakeutuisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
229/247 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuin vajaan vuoden landella kyläkeskuksessa enkä millään sopeutunut. Helsingissä tottunut kulttuuriin ja ravintoelämään niin tuolla kulttuuria ei ollut ja ravintolaelämää oli yksi kämänen pizzakebab. En yhtään ihmettele miksi porukka alkoholisoituu tuollaisissa paikoissa.

No eihän kyläkeskus ole maaseutua. Ei täällä maaseudulla jouda viinaa juomaan, kun on niin paljon kivaa tekemistä, ettei ehdi sinne kämäseen pitseriaankaan. Sen tiedän, että kaupungissa juodaan paljon enemmän kuin maaseudulla. Mikä on sinänsä omitusta, jos tykkää asua kaupungissa, miksi pitää huumata itseään säännöllisesti?

Kaupungeissa juominen on sosiaalisempaa ja vähemmän humalahakuista. Maalla ryypätään rankemmin kerralla, vaikka vuosikulutus onkin hieman alhaisempaa. 

Enemmän ne kunnolla ryyppääjät huumaantuu kuin afterilla kavereiden kanssa käyvät. 

Puhut nyt sellaisesta elämänmuodosta, jota en täällä omassa elämässäni ole nähnyt ollenkaan. Stereotypioita riittää, mutta aika harvoin ne vastaavat todellisuutta. Itse käytän alkoholia noin pari lasillista vuodessa. 

Vierailija
230/247 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuin vajaan vuoden landella kyläkeskuksessa enkä millään sopeutunut. Helsingissä tottunut kulttuuriin ja ravintoelämään niin tuolla kulttuuria ei ollut ja ravintolaelämää oli yksi kämänen pizzakebab. En yhtään ihmettele miksi porukka alkoholisoituu tuollaisissa paikoissa.

No eihän kyläkeskus ole maaseutua. Ei täällä maaseudulla jouda viinaa juomaan, kun on niin paljon kivaa tekemistä, ettei ehdi sinne kämäseen pitseriaankaan. Sen tiedän, että kaupungissa juodaan paljon enemmän kuin maaseudulla. Mikä on sinänsä omitusta, jos tykkää asua kaupungissa, miksi pitää huumata itseään säännöllisesti?

Kaupungeissa juominen on sosiaalisempaa ja vähemmän humalahakuista. Maalla ryypätään rankemmin kerralla, vaikka vuosikulutus onkin hieman alhaisempaa. 

Enemmän ne kunnolla ryyppääjät huumaantuu kuin afterilla kavereiden kanssa käyvät. 

Puhut nyt sellaisesta elämänmuodosta, jota en täällä omassa elämässäni ole nähnyt ollenkaan. Stereotypioita riittää, mutta aika harvoin ne vastaavat todellisuutta. Itse käytän alkoholia noin pari lasillista vuodessa. 

Sama oli mielessä. Ei oikein anna kaunista kuvaa maalla asuvista tämä ketju... 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
231/247 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme aika erähenkinen perhe, kaksi lasta. Asumme pienen järven rannalla. Metsästysmaat alkaa kotipihasta, parhailla ahvenjigauspaikalla olet 15min kalaanlähtöpäätöksestä. Maastopyöräilyreitit ja polut on ehdotonta suomen huippua, sinne on matkaa 10km eli joko autolla tai itse pyöräillen, riippuu paljonko haluaa aikaa käyttää siirtymään, autolla 5min vai pyörällä 20min. Muitakin liikunta aktiviteettejä on lähellä tarjolla, melontaa, retkeilyä yms. Lisäksi pidän omakotitalossa puuhastelussa. En vaihtaisi kaupunkiasumiseen. Toki tämä vaatii hieman kekseliäisyyttä ja viitseliäisyyttä

Vierailija
232/247 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori, meni väärään tuo kommentti. Piti olla vastaus tuolle joka sanoi että maalaiset vaikuttavat aika ikäviltä tyypeiltä tämän ketjun perusteella... 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
233/247 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä on ikävänsävyisiä nämä maalla asujien vastaukset kun ap:na mietin ITSEÄNI jos joskus tulevaisuudessa. Että miten raskisi luopua noista omista, tärkeistä asioista ja tekemisistä. Mutta enpä viitsi kun tällaista porukkaa siellä maalla sitten olisi niin enpä enää näe yhtään syytä miksi sinne hakeutuisin.

Lähinnä täällä on sanottu, ettei niistä tarvitse luopua, sitten muutama sellainen jolle nuo asiat eivät ole merkityksellisiä.

Vierailija
234/247 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sori, meni väärään tuo kommentti. Piti olla vastaus tuolle joka sanoi että maalaiset vaikuttavat aika ikäviltä tyypeiltä tämän ketjun perusteella... 

Ketju aloitettiin asettamalla kaupunkilaiset ylempään asemaan maaseudun elämän "ennaltatiedettyyn" tylsyyteen nähden. Millaisia vastauksia odotit saavasi tällaisella ennakkoasenteella? Minä tykkään asua maalla, enkä kaipaa kaupungista mitään ap:n listaamia asioita, paitsi yliopistoa, jossa käyn töissä. Työmatkaan menee 20 minuuttia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
235/247 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä on ikävänsävyisiä nämä maalla asujien vastaukset kun ap:na mietin ITSEÄNI jos joskus tulevaisuudessa. Että miten raskisi luopua noista omista, tärkeistä asioista ja tekemisistä. Mutta enpä viitsi kun tällaista porukkaa siellä maalla sitten olisi niin enpä enää näe yhtään syytä miksi sinne hakeutuisin.

Lähinnä täällä on sanottu, ettei niistä tarvitse luopua, sitten muutama sellainen jolle nuo asiat eivät ole merkityksellisiä.

Eipä ne taida tuulesta temmattuja olla ne otsikot kuinka maallemuuttajat on otettu kovin huonosti vastaan. Oikea elämä taitaa olla hyvin kaukana jostain Katajanmäki-kirjoista...

Vierailija
236/247 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä on ikävänsävyisiä nämä maalla asujien vastaukset kun ap:na mietin ITSEÄNI jos joskus tulevaisuudessa. Että miten raskisi luopua noista omista, tärkeistä asioista ja tekemisistä. Mutta enpä viitsi kun tällaista porukkaa siellä maalla sitten olisi niin enpä enää näe yhtään syytä miksi sinne hakeutuisin.

Ei varmaan kannattaisi syöttää sitä tajunnan virtaa Suomen suurimmalle keskustelupalstalle, jos ei kaipaa mitään kommentteja. Ensinnäkin aloituksesi oli provosoiva ja maaseudulla asuvia vähättelevä. Ja nyt sitten uhriudut ja niputat kaikki maaseudulta kommentoivat samaksi massaksi. Täällä on vaikka kuinka monta täysin netraalia kommenttia maaseudulta siitä miten maaseudulla asuvat elää ja elämänsä näkevät. Ja maaseutu ja kaupunkiasumisen eroja pehmentäviä kommentteja (=maalta pääsee aina kaupunkiin käymään). 

Vierailija
237/247 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä on ikävänsävyisiä nämä maalla asujien vastaukset kun ap:na mietin ITSEÄNI jos joskus tulevaisuudessa. Että miten raskisi luopua noista omista, tärkeistä asioista ja tekemisistä. Mutta enpä viitsi kun tällaista porukkaa siellä maalla sitten olisi niin enpä enää näe yhtään syytä miksi sinne hakeutuisin.

Ei varmaan kannattaisi syöttää sitä tajunnan virtaa Suomen suurimmalle keskustelupalstalle, jos ei kaipaa mitään kommentteja. Ensinnäkin aloituksesi oli provosoiva ja maaseudulla asuvia vähättelevä. Ja nyt sitten uhriudut ja niputat kaikki maaseudulta kommentoivat samaksi massaksi. Täällä on vaikka kuinka monta täysin netraalia kommenttia maaseudulta siitä miten maaseudulla asuvat elää ja elämänsä näkevät. Ja maaseutu ja kaupunkiasumisen eroja pehmentäviä kommentteja (=maalta pääsee aina kaupunkiin käymään). 

Kuinka monessa kommentissa lukee vaikkapa "et sinä missään opperassa edes käy" jne. En jaksa jäädä väittelemään, kyllä hyvin tuli selväksi tämä maalla asuvien tapa olla ja elää.

Vierailija
238/247 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä on ikävänsävyisiä nämä maalla asujien vastaukset kun ap:na mietin ITSEÄNI jos joskus tulevaisuudessa. Että miten raskisi luopua noista omista, tärkeistä asioista ja tekemisistä. Mutta enpä viitsi kun tällaista porukkaa siellä maalla sitten olisi niin enpä enää näe yhtään syytä miksi sinne hakeutuisin.

Lähinnä täällä on sanottu, ettei niistä tarvitse luopua, sitten muutama sellainen jolle nuo asiat eivät ole merkityksellisiä.

Eipä ne taida tuulesta temmattuja olla ne otsikot kuinka maallemuuttajat on otettu kovin huonosti vastaan. Oikea elämä taitaa olla hyvin kaukana jostain Katajanmäki-kirjoista...

Taitaa olla maallemuuttajasta kiinni. Me muutettiin maalle ja ihan viihdytään. Ne harvat kyläläiset joiden kanssa ollaan tekemisissä on ihan mukavia eikä muita edes tunneta. Miten ihmeessä ne muuttajat pitäisi ottaa vastaan? En mä halua ketään tunkemaan elämääni.

Vierailija
239/247 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä on ikävänsävyisiä nämä maalla asujien vastaukset kun ap:na mietin ITSEÄNI jos joskus tulevaisuudessa. Että miten raskisi luopua noista omista, tärkeistä asioista ja tekemisistä. Mutta enpä viitsi kun tällaista porukkaa siellä maalla sitten olisi niin enpä enää näe yhtään syytä miksi sinne hakeutuisin.

Ei varmaan kannattaisi syöttää sitä tajunnan virtaa Suomen suurimmalle keskustelupalstalle, jos ei kaipaa mitään kommentteja. Ensinnäkin aloituksesi oli provosoiva ja maaseudulla asuvia vähättelevä. Ja nyt sitten uhriudut ja niputat kaikki maaseudulta kommentoivat samaksi massaksi. Täällä on vaikka kuinka monta täysin netraalia kommenttia maaseudulta siitä miten maaseudulla asuvat elää ja elämänsä näkevät. Ja maaseutu ja kaupunkiasumisen eroja pehmentäviä kommentteja (=maalta pääsee aina kaupunkiin käymään). 

Kuinka monessa kommentissa lukee vaikkapa "et sinä missään opperassa edes käy" jne. En jaksa jäädä väittelemään, kyllä hyvin tuli selväksi tämä maalla asuvien tapa olla ja elää.

No niin, silleen sitten. 

Vierailija
240/247 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja joku joka piti kaupungissa asumisesta haukuttiin ihan lyttyyn vaikka kirjoitti aivan asiallisesti. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yhdeksän