Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Iranin sodan karu seuraus: Yhdysvaltojen turvatakuiden arvo laskenut roimasti

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko ihme, Trump seuraa Putinin esimerkkiä ja kohta mitkään sopimukset eivät ole edes sen paperin arvoisia, joille sopimukset on kirjoitettu.

Eli mitäs sovittais Putlerin kanssa? Einiivvitunmmitäänkoskaanikinä.

venäläiset ei muutenkaan pidä sopimuksia, niin siinä ei ole tullut muutosta.

Maksoivat mm. NL:n velat sentilleen takaisin jokaiselle velkojalle.  Sanoisin että puhut paskaa.

Mitenkäs se, kun Ukraina luovutti ydinaseet sillä sopimuksella, että Venäjä ei hyökkää?

Venäjä ei hyökännyt vaan ukraina aloitti sodan tappamalla venäläisiä krimillä.

-winner-

Älä esitä winneriä, trolli.

Sekopää.

-winner-

Vierailija
42/48 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäistä kertaa lähi-idässä jenkit joutuivat taistelemaan niin, ettei vastassa ollutkaan vuohipaimenia ruosteisine kivääreineen. Iran on monella sektorilla teknologisesti edistynyt valtio, eikä mikään kehitysmaa. Lisäksi tässä sodassa ei ole käytetty maajoukkoja nimeksikään. Nyt on nähty, että amerikkalaisten sotilaallinen herruus ei olekaan niin mahtava kun vastassa on varteenotettava vihollinen. Tässähän kävi nyt niin, että Trump kärsi rökäletappion. 

Jonnet ei muista Aavikkomyrskyä?   1991 Irak oli maailman 4. suurin sotakoneisto, jolla oli tuoretta sotakokemusta Irania vastaan ja todistettu valmius käyttää kemiallisia aseita.  Koalitio menetti kymmenittäin hävittäjiä alasammuttuina.  Kuwaitin aavikolla käytiin suuria panssaritaisteluitakin.

 

Ei Irak mikään beduiinilauma ollut.

Niin, no silloin se oli jenkit ja 42 maan liittouma Irakia vastaan, mukana erityisesti britit, ranskalaiset, saudit, syyrialaiset egyptiläiset ja kuwaitilaiset.  Ei-amerikkalaisia joukkoja oli silloin 260 000 ja amerikkalaisia oli 700 000. Nythän siellä oli vain 50 000 jenkkiä huseeraamassa yksinään, eivätkä hekään Iranin alueella. Silloin liittolaiset saatiin liikkeelle koska ajateltiin, että Hussein aikoo vallata Saudien öljykentät ja ottaa maailman öljyntuotannon haltuunsa. Myös Powellin esitettäväksi annettu klassinen vale joukkotuhoaseista sai heidät mukaan. Tällä kertaa muilla ei ollut mitään syytä lähteä mukaan. Trumpin selitys siitä, että Iranin ydinpommi oli 2 viikon päässä valmistumisesta oli superhuono, varsinkin kun hän itse kertoi vain kuukausia aikaisemmin tuhonneensa Iranin ydinpommin valmistuskyvyn ikuisiksi ajoiksi. Herran henkilökohtaiset maailmanvalloitushalut olivat myös hyvin selvät ja valmiiksi vihastuttaneet liittolaiset. Persianlahden sodan aikaan amerikkalaiset toivat muuten uudet tehokkaat aseet kentälle: laserohjatut täsmäpommit ja risteilyohjukset. Nyt yllätys olikin Iranin puolella sen lähettäessä tuhansia halpoja drooneja. Kalliiden ohjusten tuhlaaminen halpoja drooniparvia vastaan oli karvas opetus jenkeille. Sodankäynti on muuttunut sitten ysärin ja 2000-luvun alun, minkä myös jenkit oppivat karvaasti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi Koreansota on liki unohdettu niin Hollywoodissa kuin Amerikassa yleensäkin. Sehän oli sota jossa amerikkalaiset pärjäsivät. Suhteessa käytettyihin resursseihin ei amerikkalailta ole nähty samanlaisia sodanköynnin taidonnäytteitä kuin Israelilta. Itsetietoisuutta amerikkalaisilla riittää mutta sodankäynnin taito tuntuu olevan kovin ohutta. Ihmettelen muös Ukrainan kohtaamaa halveksuntaa vaikka maa on puolustautunut sotilaallisesti vahvempaa maata vastaan kauemmin kuin Toinenmaailmansota kesti. 

Vierailija
44/48 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trump, maailman suurin luusëri

Vierailija
45/48 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäistä kertaa lähi-idässä jenkit joutuivat taistelemaan niin, ettei vastassa ollutkaan vuohipaimenia ruosteisine kivääreineen. Iran on monella sektorilla teknologisesti edistynyt valtio, eikä mikään kehitysmaa. Lisäksi tässä sodassa ei ole käytetty maajoukkoja nimeksikään. Nyt on nähty, että amerikkalaisten sotilaallinen herruus ei olekaan niin mahtava kun vastassa on varteenotettava vihollinen. Tässähän kävi nyt niin, että Trump kärsi rökäletappion. 

Jonnet ei muista Aavikkomyrskyä?   1991 Irak oli maailman 4. suurin sotakoneisto, jolla oli tuoretta sotakokemusta Irania vastaan ja todistettu valmius käyttää kemiallisia aseita.  Koalitio menetti kymmenittäin hävittäjiä alasammuttuina.  Kuwaitin aavikolla käytiin suuria panssaritaisteluitakin.

 

Ei Irak mikään beduiinilauma ollut.

Niin, no silloin se oli jenkit ja 42 maan liittouma Irakia vastaan, mukana erityisesti britit, ranskalaiset, saudit, syyrialaiset egyptiläiset ja kuwaitilaiset.  Ei-amerikkalaisia joukkoja oli silloin 260 000 ja amerikkalaisia oli 700 000. Nythän siellä oli vain 50 000 jenkkiä huseeraamassa yksinään, eivätkä hekään Iranin alueella. Silloin liittolaiset saatiin liikkeelle koska ajateltiin, että Hussein aikoo vallata Saudien öljykentät ja ottaa maailman öljyntuotannon haltuunsa. Myös Powellin esitettäväksi annettu klassinen vale joukkotuhoaseista sai heidät mukaan. Tällä kertaa muilla ei ollut mitään syytä lähteä mukaan. Trumpin selitys siitä, että Iranin ydinpommi oli 2 viikon päässä valmistumisesta oli superhuono, varsinkin kun hän itse kertoi vain kuukausia aikaisemmin tuhonneensa Iranin ydinpommin valmistuskyvyn ikuisiksi ajoiksi. Herran henkilökohtaiset maailmanvalloitushalut olivat myös hyvin selvät ja valmiiksi vihastuttaneet liittolaiset. Persianlahden sodan aikaan amerikkalaiset toivat muuten uudet tehokkaat aseet kentälle: laserohjatut täsmäpommit ja risteilyohjukset. Nyt yllätys olikin Iranin puolella sen lähettäessä tuhansia halpoja drooneja. Kalliiden ohjusten tuhlaaminen halpoja drooniparvia vastaan oli karvas opetus jenkeille. Sodankäynti on muuttunut sitten ysärin ja 2000-luvun alun, minkä myös jenkit oppivat karvaasti. 

"Myös Powellin esitettäväksi annettu klassinen vale joukkotuhoaseista sai heidät mukaan"

 

Sekoitat sodat 1991 ja 2003.   Vuoden 1991 Aavikkomyrskyssä ei tarvinnut valehdella joukkotuhoaseista, koska Irakilla oli kemiallisia aseita ihan oikeasti ja olivat todistetusti käyttäneet niitä massamaisesti iranilaisia ja kurdeja vastaan vain pari vuotta aiemmin. 

 

2003 tilanne olikin sitten täysin eri.

Vierailija
46/48 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Trumpetti sössii kaiken mihin koskee.

Se on se käänteinen Mudaksen kosketus. Kaikki muuttuu pashaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
47/48 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi Koreansota on liki unohdettu niin Hollywoodissa kuin Amerikassa yleensäkin. Sehän oli sota jossa amerikkalaiset pärjäsivät. Suhteessa käytettyihin resursseihin ei amerikkalailta ole nähty samanlaisia sodanköynnin taidonnäytteitä kuin Israelilta. Itsetietoisuutta amerikkalaisilla riittää mutta sodankäynnin taito tuntuu olevan kovin ohutta. Ihmettelen muös Ukrainan kohtaamaa halveksuntaa vaikka maa on puolustautunut sotilaallisesti vahvempaa maata vastaan kauemmin kuin Toinenmaailmansota kesti. 

Pärjäsi ajoittain ja välillä tuli sitten takkiin urakalla.  Sotahan lainehti päädystä päätyyn ja päättyi lopulta eräänlaiseen tasapeliin.

Vierailija
48/48 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

*Midaksen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä viisi