Tiistaina hyväksyttiin laki, joka syventää monen lapsen helvettiä
Onko tässä järkee vai ei? EI todellakaan ole mitään järkeä, sillä kohtuukäyttävät saavat varmasti itse noudettua viinansa kaupasta. Mutta dokut eivät monestikaan pääse omilla jaloillaan kauppaan, kun ovat juoneet sisäelimet pilalle ja jalatkin toimii huonosti.
Pian on ruuhkaa akuuttiosastolla, kun siellä hyörii ruuhkaan asti juoppohulluuskohtauksia saaneita dokuja. Sääliksi käy sairaanhoitajia, kun joutuvat dokuja hyysäämään.. parempaan kuntoon, että pystyvät taas dokaamaan.
Tiistaina hyväksyttiin laki, joka sallii alkoholin kotiinkuljetuksen 365 päivää vuodessa. Yli puoleen Suomen henkirikoksista liittyy alkoholia, ja kohta sen saamiseksi ei tarvitse edes poistua kotiovelta.
Eduskunnan päätöksellä alkoholia saa kohta kotiin muutamalla näpäytyksellä.
Kun lähetti kiikuttaa kaljakassin ovelle, alkaa monen perheen helvetti syventyä.
Aikuisista henkirikosten uhreista humalassa on valtaosa.
Suurella osalla henkirikosten osapuolista arvioidaan olleen alkoholiriippuvuus.
Uusi laki helpottaa heitä, jotka ostavat alkoholia suurina määrinä ja heitä, joiden kaupassakäynti ei onnistu selvänä. Voisi kuulostaa alkoholiriippuvuuden merkeiltä.
Pian ei tarvitse nostaa jalkojaan, saati kättään, saadakseen vettä vahvempaa koneeseen.
Pian jää enemmän voimia lyömiseen.
kirjoittaa Angelika Provalskaja kommentissaan. (Erittäin hyvä kirjoitus Angelikalta). Kiitos.
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"sillä kohtuukäyttävät saavat varmasti itse noudettua viinansa kaupasta. Mutta dokut eivät monestikaan pääse omilla jaloillaan kauppaan".
Et tunne alkoholismia sairautena. Minä entisenä alkoholistina todellakin tunnen. Ensinnäkään liikakäyttäjä ei maksa yhtään extraa, koska alkoholi on tässä maassa jo muutenkin niin kallista. Se haetaan lähikaupasta aivan itse ja ihan missä kunnossa vain. Alkoholisti on harvoin niin päissään ettei pystyssä pysy. Mielikuva on varmasti tuo, koska se herättää ilman muuta huomion. Mutta toleranssit on todella kovat ja mä olin 3 promillen kännissäkin niin selvä, että lastensuojeluviranomainen luuli mittarinsa olevan rikki kun puhalsin. Siis niin selvästi mä vaikutin.
Ei vaikuta kotiinkuljetus alkoholistille mitään. Ei sieltä tarvitse tilata. Juoppo kyllä varautuu etukäteen ja ajaa vaikka promilleissa kauppaan. Ja jos ei ole autoa, niin vaikka kävelee. Mutta pullo ei jää saamatta. Maailmassa ei ole mitään sellaista asiaa mitä juoppo ei juomansa takia tekisi, joten se että saako sen kotiinkuljetuksella vaiko ei, niin se on aivan täydellisen tois'sijaista.
On myös varakkaita juoppoja. Lääkäreitä. Opettajia. Rakennusmiehiä jne jne...
Ihmettelen, miten näin typeriä itsestäänselvyyksiä joku viitsii kirjoittaa. Niin. Mitä sitten? Ongelma ei kosketa heitä yhtä paljon.
Miten niin ei kosketa? Tottakai koskettaa. Heille kotiin tilailu on paljon helpompaa, kun ei tarvitse miettiä mitä maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Järkevintä olisi kopioida Suomeen Tanskan alkoholipolitiikka. Siellä ihmiset ottavat ihan itse vastuun alkoholinkäytöstään koska valtio antaa heille sen vastuun.
Eipä siltä näyttänyt kun lähiöprinsessa-sarjaa katsoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järkevintä olisi kopioida Suomeen Tanskan alkoholipolitiikka. Siellä ihmiset ottavat ihan itse vastuun alkoholinkäytöstään koska valtio antaa heille sen vastuun.
Käyvätkö tanskalaiset pelkästään yksityisellä hoitamassa terveyttään? Maksavat täyden hinnan kaikista elämäntapasairauksistaan ja kännissä toilaillessa sattuneista pikku haavereista? Se olisi sitä vastuunottoa.
Tämähän se on. Veroista kitisevät ovat kuitenkin valmiita ottamaan vastaan kaiken terveydenhuollon. Entä miten iso lasku jollekin Vornaselle pitäisi antaa, jotta se kattaisi häneen käytetyn summan kun vähän kännissä ja läpällä ammuskeli. Voipi olla että aika pian tulee lompakon pohja vastaan tälläkin yksilöllä, vaikka palkka ei ole pieni.
Vierailija kirjoitti:
Suomein surkein hallitus. Alkoholistien lapset kärsivät.
Toivottavasti eivät kärsi.
Vastustin tätä uudistusta, koska se on tarpeeton ja riskialtis. Toisaalta vastustin myös sitä, että ruokakauppaan tulivat miedot viinit (ja vahvat oluet).
En ole asiantuntija, mutta olen ymmärtänyt, että alkoholin kulutus laskee Suomessa koko ajan, myös huolimatta tuosta ruokakauppojen höllennyksestä. Toivotaan, että trendi jatkuu.
Vai onko niin, että kokonaiskysyntä laskee, mutta ongelmakäyttäjillä nousee? Miten heidän ongelmansa saataisiin aisoihin?
Monet sanovat, että juopon elämään kotiinkuljetus ei vaikuta, he saavat pullonsa joka tapauksessa. Voi kuitenkin olla, että helppo saatavuus luo polun kohtuukäytöstä ongelmakäyttöön.
Alkoholi ei taida enää olla nuorilla polvilla se suurin ongelma. Ongelmana on ihan muut aineet, jotka mieluummin aktivoivat ihmistä niin, että ei meinaa paikallaan pysyä.
Vierailija kirjoitti:
Niinhän meidän piti kaikkien kuolla alkoholiin jo silloin, kun keskari tuli r-kioskeihin.
Niiden harvojen hengissä olevien piti kuolla, kun 8-prosenttiset juomat sallittiin ruokakauppoihin.
Nyt me sitten viimeisetkin kuollaan.
Parkkiintuneet tenukepit ovat niin marinoituneita, että ei niitä tapa enää mikään... ruumiskin säilyy "palsamoituna" ikuisesti.
Jos ei jalat enää toimi ja sisäelimet juotu pilalle niin taatusti tuossa kohtaa on kyllä jo lapsetkin huostattu tai tukevasti aikuisia ja asuvat omillaan.
Vierailija kirjoitti:
Kunnon juopot saavat jo nyt viinat kotiovelle ja viinatrokarit kiittää.
Eikös ne olleet aika mietoja, joita kotiovelle roudataan. Kossupullos jouduthakee omin voimin ellei joku tuu helppimään.
Olen tuurijuopon alkoholistin lapsi, kamalaa oli lapsuusvuodet 50 vuotta sitten.
Älkää, naiset menkö naimisiin tai hankkiko lapsia näiden sairaiden kanssa!!!! Toistan, älkää. Nykyään on sentään ehkäisy käytössä, toista oli 60-luvulla kun äitimme haksahti juoppoon äijään.
Meillä kaikilla sisaruksilla on roppakaupalla traumoja. Minä päätin olla lisääntymättä. Ymmärrätte varmaan syyn.
Ai niin, itse olen kohtuukäyttäjä ja tykkään mm. shampanjasta.
Kyllä mä säälin niitä espoolaisten viininlipittäjien lapsia. Pullo ja rahaa kouraan, jotta menee kavereiden kanssa hengailee jonnekin, ettei vaan mamman viininlipitys häiriinny.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnon juopot saavat jo nyt viinat kotiovelle ja viinatrokarit kiittää.
Eikös ne olleet aika mietoja, joita kotiovelle roudataan. Kossupullos jouduthakee omin voimin ellei joku tuu helppimään.
No eisitten näköjään ollutkaan noin, kun Alkokin pitää huolta nesteytyksestä kuljettamalla viinatkin kotiovelle.
Onkohan paljonkin kokoomuslaisia osakkeenomistajia, kun viinanmyyntiä pitää lisätä, jotta osakkeenomistajille voidaan maksaa entistä enemmän osinkoa.
Kaikki tietämäni pahoin alkoholisoituneet ovat myös armottomia saitureita. Alkoholissa tärkeintä heille on mahdollisimman halpa hinta, eivätkä juo koskaan baareissa. Vaikea kuvitella, että maksaisivat jostain kuljetuksesta. Ennemmin hakevat juomansa itse.
Jotenkin tuntuu hiukan vaikealta uskoa enemmistön alkoholisteista tilaavan juomia kotiin, koska kotiinkuljetukset ovat hintavia ja se raha on pois alkoholista. Lisäksi kotiinkuljetuksia ruokaostoksille ei edelleenkään saa suuressa osassa maata pitkien välimatkojen ja kannattamattomuuden vuoksi.
Alkoholistit ovat kyllä valmiita tekemään vaikka mitä viinanhiimoissaan. Meilläkin perhe eli köyhyysrajan alapuolella, mutta niin se äiti päivittäin vain tissutteli isän rahoilla, kunnes isä kielsi ostamasta koko ajan lisää. Ratkaisuksi tulikin vahvan kotiviinin valmistus. Moni rappioalkoholisti puolestaan valmistaa edelleen omat kiljut.
En vastusta tätä kotiinkuljetusta. En vaan ymmärrä kuka sitä käyttää. Köyhä rapajuoppo on yleensä "kavereiden" kanssa ja aina joku hakee. Varakkaampi kaiketi käy töissäkin ja asioi automarketeissa. Sieltä saa helposti juomat.
Itse en keksi yhtään tilannetta, missä haluaisin vaikka viinipullon yllättäen. Niin yllättäen etten kauppareissulla sitä tajunnut ostaa.
Toivokaamme päättäjillemme maksakirroosia ja vaikeaa alkoholismia lähipiiriinsä ja henkilökohtaisesti. Jospa se elämä sitten opettaisi että kannattiko.
Kahden alkoholistin aikuisena lapsena sanon, että alkoholisti hommaa viinansa vaikka mistä. Äitini ei viimeisinä vuosinaan edes poistunut kotoa, mutta ei myöskään osannut tilata mitään. Tai ei halunnut opetella. Se on sivuseikka. Pointtini on, että hänellä oli useampi tuttu, jotka toivat äidille viinaa. Jos äiti eläisi, niin tuskin mitään kotiinkuljetusta käyttäisi. Nämä omat kontaktit oli paljon kätevämpiä. Osa kävi laivallakin ja toi sitten tupakkaa siinä samalla.