Tiistaina hyväksyttiin laki, joka syventää monen lapsen helvettiä
Onko tässä järkee vai ei? EI todellakaan ole mitään järkeä, sillä kohtuukäyttävät saavat varmasti itse noudettua viinansa kaupasta. Mutta dokut eivät monestikaan pääse omilla jaloillaan kauppaan, kun ovat juoneet sisäelimet pilalle ja jalatkin toimii huonosti.
Pian on ruuhkaa akuuttiosastolla, kun siellä hyörii ruuhkaan asti juoppohulluuskohtauksia saaneita dokuja. Sääliksi käy sairaanhoitajia, kun joutuvat dokuja hyysäämään.. parempaan kuntoon, että pystyvät taas dokaamaan.
Tiistaina hyväksyttiin laki, joka sallii alkoholin kotiinkuljetuksen 365 päivää vuodessa. Yli puoleen Suomen henkirikoksista liittyy alkoholia, ja kohta sen saamiseksi ei tarvitse edes poistua kotiovelta.
Eduskunnan päätöksellä alkoholia saa kohta kotiin muutamalla näpäytyksellä.
Kun lähetti kiikuttaa kaljakassin ovelle, alkaa monen perheen helvetti syventyä.
Aikuisista henkirikosten uhreista humalassa on valtaosa.
Suurella osalla henkirikosten osapuolista arvioidaan olleen alkoholiriippuvuus.
Uusi laki helpottaa heitä, jotka ostavat alkoholia suurina määrinä ja heitä, joiden kaupassakäynti ei onnistu selvänä. Voisi kuulostaa alkoholiriippuvuuden merkeiltä.
Pian ei tarvitse nostaa jalkojaan, saati kättään, saadakseen vettä vahvempaa koneeseen.
Pian jää enemmän voimia lyömiseen.
kirjoittaa Angelika Provalskaja kommentissaan. (Erittäin hyvä kirjoitus Angelikalta). Kiitos.
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"sillä kohtuukäyttävät saavat varmasti itse noudettua viinansa kaupasta. Mutta dokut eivät monestikaan pääse omilla jaloillaan kauppaan".
Et tunne alkoholismia sairautena. Minä entisenä alkoholistina todellakin tunnen. Ensinnäkään liikakäyttäjä ei maksa yhtään extraa, koska alkoholi on tässä maassa jo muutenkin niin kallista. Se haetaan lähikaupasta aivan itse ja ihan missä kunnossa vain. Alkoholisti on harvoin niin päissään ettei pystyssä pysy. Mielikuva on varmasti tuo, koska se herättää ilman muuta huomion. Mutta toleranssit on todella kovat ja mä olin 3 promillen kännissäkin niin selvä, että lastensuojeluviranomainen luuli mittarinsa olevan rikki kun puhalsin. Siis niin selvästi mä vaikutin.
Ei vaikuta kotiinkuljetus alkoholistille mitään. Ei sieltä tarvitse tilata. Juoppo kyllä varautuu etukäteen ja ajaa vaikka promilleissa kauppaan. Ja jos ei ole autoa, niin vaikka kävelee. Mutta pullo ei jää saamatta. Maailmassa ei ole mitään sellaista asiaa mitä juoppo ei juomansa takia tekisi, joten se että saako sen kotiinkuljetuksella vaiko ei, niin se on aivan täydellisen tois'sijaista.
Tämä minun tuntema doku menee nykyisin rollaattorilla Alkoon kirkasta viinaa 39%, ostamaan tai sitten menee kaverin kyydillä jne. Tarkoitan sitä vaan, että tämä vähäinenkin liikkuminen jää pois kun hän voi useamminkin tilata viinaa kotiinsa, eikä tarvitse tehdä mitään muutakuin tehdä tilaus kotoa poistumatta. Mutta se on hänen elämää ja minä pysyn kaukana siitä touhusta. Minulle riitää viikonloppuna olut ja nyt ei sitäkään kun on flunssa.
Niin tekee myös minun tuntemani doku. Viinaa pitää saada, vaikka jalat ei toimi selvänäkään. Syöpäkin on tullut ja diabetes, lääkärin mukaan ryyppäämisestä.
Viinan kotiin kuljetus voi toisaalta olla hyvä juttu, kun ei tarvitse kännissä ajella viinakauppaan. Voi säilyä sivullisen henki ja terveys.
MIelestäni on tosi erikoista että kotiinkuljetuksesta heti keskustelu kääntyy siihen että tilataan koppa tiukkaa viinaa ja piestään perhe kirveen kanssa lumihankeen.
Täällä Keski-Euroopassa on sama kotiinkuljetussysteemi ja on läsnä arkielämässä lähinnä siten että noutoruokaa tilatessa appissa on juomavalintana cola, fanta, olut ja appelsiinimehu ja ruokaostoksia kotiintilatessa voi ostoskoriin klikata vaikka punaviinipullon jos ajattelit tehdä vaikka punaviinikastiketta. Täällä alkoholiuutisointi on lähinnä tasoa että ihmiset juo yhä vähemmän ja 0.0 juomat on yhä suositumpia.
Kulttuurillinen juttu että Suomessa kaikki alkoholi on heti niin jännää ja hienoa ja upeaa että pämpätään räkä poskelle ja muisti pois, vaikka sitten kotipizzan tilausoluilla.
Ukrainassa maksaa vodkapullo kaksi euroa.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo muuta mitään, kulutus jatkaa laskuaan.
Suomalaiset eivät ole niin vihaisia rahalle, että alkaisivat nyt massoittain maksamaan kuljetuksista ekstraa. Suomalaiset ovat kaiken lisäksi köyhtyneet ihan älyttömästi viimeisimpien neljän vuoden aikana. Monella tuntuu olevan aikamoinen harhakäsitys siitä, että edes keskituloisilla olisi varaa ryypätä säännöllisesti. Viina on kallista.
Suomalaisilla on enemmän rahaa kuin koskaan. Nyt latelet vähän mutupohjalta.
No älkää hankkiko niitä lapsia sitten, etteivät joudu elämään helvetissä.
Vierailija kirjoitti:
MIelestäni on tosi erikoista että kotiinkuljetuksesta heti keskustelu kääntyy siihen että tilataan koppa tiukkaa viinaa ja piestään perhe kirveen kanssa lumihankeen.
Täällä Keski-Euroopassa on sama kotiinkuljetussysteemi ja on läsnä arkielämässä lähinnä siten että noutoruokaa tilatessa appissa on juomavalintana cola, fanta, olut ja appelsiinimehu ja ruokaostoksia kotiintilatessa voi ostoskoriin klikata vaikka punaviinipullon jos ajattelit tehdä vaikka punaviinikastiketta. Täällä alkoholiuutisointi on lähinnä tasoa että ihmiset juo yhä vähemmän ja 0.0 juomat on yhä suositumpia.
Kulttuurillinen juttu että Suomessa kaikki alkoholi on heti niin jännää ja hienoa ja upeaa että pämpätään räkä poskelle ja muisti pois, vaikka sitten kotipizzan tilausoluilla.
Niin, kannattaako se Pandoran lipas avata maassa, missä henkirikokset ovat yliedustettuina alkoholin alaisena tehtyinä. Ehkä muualla Euroopassa asia osataan.
Vierailija kirjoitti:
No älkää hankkiko niitä lapsia sitten, etteivät joudu elämään helvetissä.
Tai paremmin sanottuna: älkää ryypätkö, kun teillä on lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Yhyy ajatelkaa lapsia yhyy
Yhyy ajattelispa joku suakin yhyy
Niinhän meidän piti kaikkien kuolla alkoholiin jo silloin, kun keskari tuli r-kioskeihin.
Niiden harvojen hengissä olevien piti kuolla, kun 8-prosenttiset juomat sallittiin ruokakauppoihin.
Nyt me sitten viimeisetkin kuollaan.
Tuskinpa vaikuttaa yhtään mihinkään, alkoholisti juo vaikka viina pitäisi hakea tuhannen kilometrin päästä. Korkeintaan vaikuttaa positiivisesti, kun ei tarvitse viinan loppuessa lähteä ajamaan Alkoon hakemaan lisää.
Vierailija kirjoitti:
Tuskinpa vaikuttaa yhtään mihinkään, alkoholisti juo vaikka viina pitäisi hakea tuhannen kilometrin päästä. Korkeintaan vaikuttaa positiivisesti, kun ei tarvitse viinan loppuessa lähteä ajamaan Alkoon hakemaan lisää.
Miksi lähteä tuhannen kilometrin päähän, kun nyt saa kotiovelle ja velaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskinpa vaikuttaa yhtään mihinkään, alkoholisti juo vaikka viina pitäisi hakea tuhannen kilometrin päästä. Korkeintaan vaikuttaa positiivisesti, kun ei tarvitse viinan loppuessa lähteä ajamaan Alkoon hakemaan lisää.
Miksi lähteä tuhannen kilometrin päähän, kun nyt saa kotiovelle ja velaksi?
Jos ei saisi, niin 1 000 km ei olisi matka eikä mikään. Jotkut kuvittelevat lapsellisesti, että juoppo lopettaa juomisen, jos viinaa on hankala saada. Ei lopeta.
Kannattaisi vetää veitset- ja muut teräaseet pois kauppojen hyllyiltä, tiedä miten niitä käytetään. Varmuuden vuoksi ruuvikeisselitkin olisi hyvä rajata ammattikäyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskinpa vaikuttaa yhtään mihinkään, alkoholisti juo vaikka viina pitäisi hakea tuhannen kilometrin päästä. Korkeintaan vaikuttaa positiivisesti, kun ei tarvitse viinan loppuessa lähteä ajamaan Alkoon hakemaan lisää.
Miksi lähteä tuhannen kilometrin päähän, kun nyt saa kotiovelle ja velaksi?
Jos ei saisi, niin 1 000 km ei olisi matka eikä mikään. Jotkut kuvittelevat lapsellisesti, että juoppo lopettaa juomisen, jos viinaa on hankala saada. Ei lopeta.
Onko väitteesi siis, että ainoa mahdollinen vaikutus olisi se, lopettaako juoppo kokonaan juomisen? Nykyisellä menolla tiedät vastauksen.
Mä olen itse päivystyksessä töissä ( en sano ammattia,niitä on siellä monia), mut toivon tän vähentävän juoppoja päivystyksestä,koska ne tilaa kotiin ja kun jalat ei kanna,ne makaa siellä kotona eikä kukaan tiedä. Nythän ne makaa kauppojen edessä ja huolestuneet kansalaiset soittaa häkeen. Tosin joo,ei kiva jos lapsia talossa,mut ne yksinäiset juopot maatkoon kotona kenenkään tietämättä. Sanon minä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä uudistus. Täällä on holhousta jo liikaa.
Niin, onhan siinä valtion kannalta hyvä uudistus, se että "porukka vaihtuu" nopeammin, eikä tule hoidettavia kovin pitkään kun kuolevat holismi-sairauksiin jo keski-ikäisinä...
Mutta ajatteleekohan kirjoittaja "hyvä uudistus" yhtään lapsiperheitä? Ei taida välittää muista kuin omasta navastaan... minä-minä-minä-tyyppi oletan.
Oletko ajatellut kotona asuvia lapsia ja nuoria? Heillä vielä pitkä elämä edessä ja siitä tulee kallis lasku yhteiskunnalle, kun heillä mielenterveys menee. Niin kuin jo nyt ei ongelmia olisi nuorilla riittävästi ja psykiatrian jonot täysiä.
Yhdenkään lapsen ei lähtökohtaisesti tulisi kärsiä vanhempiensa alkoholinkäytöstä. Se on samantekevää mistä ja miten se alkoholi on hankittu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä uudistus. Täällä on holhousta jo liikaa.
Niin, onhan siinä valtion kannalta hyvä uudistus, se että "porukka vaihtuu" nopeammin, eikä tule hoidettavia kovin pitkään kun kuolevat holismi-sairauksiin jo keski-ikäisinä...
Mutta ajatteleekohan kirjoittaja "hyvä uudistus" yhtään lapsiperheitä? Ei taida välittää muista kuin omasta navastaan... minä-minä-minä-tyyppi oletan.
Oletko ajatellut kotona asuvia lapsia ja nuoria? Heillä vielä pitkä elämä edessä ja siitä tulee kallis lasku yhteiskunnalle, kun heillä mielenterveys menee. Niin kuin jo nyt ei ongelmia olisi nuorilla riittävästi ja psykiatrian jonot täysiä.
Yhdenkään lapsen ei lähtökohtaisesti tulisi kärsiä vanhempiensa alkoholinkäytöstä. Se on samantekevää mistä ja miten se alkoholi on hankittu.
Hyvä, että meni perille.
Suomein surkein hallitus. Alkoholistien lapset kärsivät.