Onko sinulla varaa viilennysjärjestelmään?
Puolet suomalaisista on hankkinut kotiinsa viilennysjärjestelmän, selviää LähiTapiolan Arjen katsaus -kyselyssä.
Yli viidennes on hankkinut ilmalämpöpumpun ja lähes viidennes siirrettävän viilennyslaitteen. Keskimäärin viilennyksen järjestämiseen on käytetty 1 500 euroa.
Taloudellisista syistä kuitenkin 15 prosenttia ei ole ryhtynyt toimenpiteisiin.
– Läheskään kaikilla ei siis ole varaa ja mahdollisuuksia investoida viilentämiseen. Esimerkiksi vanhassa kerrostaloasunnossa vuokralla asuvalla ei välttämättä ole tähän mahdollisuutta, toteaa kotivakuutuksen kehityspäällikkö Timo Ekholm.
Kommentit (61)
Itsellä on siirrettävä ilmastointilaite.En kuitenkaan ole paljon tarvinnut ,kun uuden asunnon ikkunat ovat kerrostalossa vain toiseen suuntaan ,sinne mistä paistaa iltapäiväaurinko.Helpottaa kummasti tilannetta entiseen verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen laitattanut viilentävän/lämmittävän ilmalämpöpumpun omakotitaloomme. Ja on ihanan viileää!
Mutta vanhemmillani ei muka ole koskaan ollut varaa laittaa omaansa ja viime kesänäkin valittivat kokoajan miten hirveää siellä oli.
Anoppi tarvitsee kuulemma lottovoiton, että on varaa asentaa ilmalämpöpumppu.
On varaa 😂
Ei vain vielä ole ollut huutavaa tarvetta että olisi jaksanut hankkia.
Vierailija kirjoitti:
Jos 15% ei ole hankkinut viilennyslaitetta, niin se on aika pieni vähemmistö. Lähes jokaisella (85%) siis on jo joku viilennyslaite
Luepa uudestaan. Puolet on hankkineet. 15 % ei ole varaa. Siispä 35 % ei ole vain hankkinut.
Kyllä on varaa, mutta en halua ilmalämpöpumppua olohuoneeni ulkonäköä pilaamaan. Kestän kyllä ne pari lämmintä viikkoa, joita kesän aikaan on.
Sitten on myös ne kenellä on varaa, mutta asuvat suojellussa talossa mihin museovirasto ei annan asentaa ilppejä. Iso osa kantakaupungin asunnoista.
Ei ole enkä sellaista tarvitsekaan. On ihanaa kun kotona on edes kesällä niin lämmin, että voi olla paljain jaloin ja pelkkä kesämekko päällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos 15% ei ole hankkinut viilennyslaitetta, niin se on aika pieni vähemmistö. Lähes jokaisella (85%) siis on jo joku viilennyslaite
Luepa uudestaan. Puolet on hankkineet. 15 % ei ole varaa. Siispä 35 % ei ole vain hankkinut.
"Taloudellisista syistä kuitenkin 15 prosenttia ei ole ryhtynyt toimenpiteisiin."
Onpa harvinaisen sekavaa tekstiä.
Vierailija kirjoitti:
Ei muutaman hellepäivän takia tarvita mitään viilennyslaitteita minun asunnossa. Haen päälleni vaatteen, joka on kevyt ja ilmava ja laitan verhot kiinni, ettei aurinko porota sisälle.
Monet lomailee kuumissa maissa, mutta eivät katso sieltä mallia, miten paikalliset kuumalla säällä toimivat. Oma häpiä.
Olen asunut tässä omakotitalossa jo 37 vuotta ja muistan että vain muutama päivä koko tänä aikana on ollut sisällä niin lämmintä, että nukuin nakuna. Silloin lapset olivat pieniä ja takaovea oli pidetty helteellä auki.
Muulloin talo on pysynyt 22 asteisena ilman mitään viilennystä.
Ei täällä mitään viilennyksiä tarvita, paitsi autossa, joka on pieni peltikuorinen koppi.
1960-luvun omakotitalossa ei ole vielä kertaakaan sisälaämpötila mennyt yli 30 asteen kesällä, lähellä on ollut. Turhaa valitusta. Ja nämä samat ihmiset joilla alkaa pinna kiristyä kesällä viimeistään 25 asteen lämpötilassa ovat usein samoja jotka alkavat taasen talvella valittaa jos asunnossa lämpötila alkaa mennä alle 20 asteen. Miettikää, kun ihminen on noin "high maintenance" niin se on todella kapea se mukavuusalue, ja asia pitää sitten hoitaa kuntoon vuodenajasta riippuen joko viilennyksellä, tai lämmityksellä, ja energiaa menee, mitenkäs se hiilijalanjälki nyt josta koko ajan ulistaan???
Vierailija kirjoitti:
Sitten on myös ne kenellä on varaa, mutta asuvat suojellussa talossa mihin museovirasto ei annan asentaa ilppejä. Iso osa kantakaupungin asunnoista.
Kävisikö jokin tuollainen:
https://elisa.fi/kauppa/tuote/frezzer-caravan-5000-btu-ilmastointilaite…
Varaa olisi mutta suht turha Suomen ilmastossa. Ne muutamat päivät kun on kuumaa olen yleensä hotellilomalla ja siellä on viilennykset ja muut.
Ostin siirrettävän ilmastointilaitteen toistakymmentä vuotta sitten käytettynä. Maksoi 70€ ja toimii vieläkin, tosin niin kylmää ei enää tule, mitä aluksi.
En tarvi ilppiä, kun vesi-ilmalämpöpumppu hoitaa lämmityksen ja talo ei kuumene liikaa
Vierailija kirjoitti:
Siirrettävä ilmastointilaite maksaa alle 300e. Parikymppiä kuussa säästöön ja voit ensi kesänä ostaa omasi.
Toimeentulotukea saava ei saa säästää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten on myös ne kenellä on varaa, mutta asuvat suojellussa talossa mihin museovirasto ei annan asentaa ilppejä. Iso osa kantakaupungin asunnoista.
Kävisikö jokin tuollainen:
https://elisa.fi/kauppa/tuote/frezzer-caravan-5000-btu-ilmastointilaite…
Kiinnostava, mutta eikö tuossakin tule tuollainen mötikkä ulkopuolelle killumaan? Luulen että tuostakin tulisi hyvin pian sanomista.
VILP viilentää patterit +25 asteen jälkeen, mutta se on melko tehotonta.
Onneksi ILP pitää puolet talosta viileänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten on myös ne kenellä on varaa, mutta asuvat suojellussa talossa mihin museovirasto ei annan asentaa ilppejä. Iso osa kantakaupungin asunnoista.
Kävisikö jokin tuollainen:
https://elisa.fi/kauppa/tuote/frezzer-caravan-5000-btu-ilmastointilaite…
Kiinnostava, mutta eikö tuossakin tule tuollainen mötikkä ulkopuolelle killumaan? Luulen että tuostakin tulisi hyvin pian sanomista.
Ikkunan tilalle.
Ois, mutta mikä järki suomessa on viilentää. Nytkin on ainaki tuhat astetta kylmempää kun muualla euroopassa. Mistä johtuu, että suomi on tällänen persläpi. Sininen piste sääkartalla. Mulla on nivelet, keuhkot ja virtsatiet iha hajalla näiden ilmojen takia.
Jos 15% ei ole hankkinut viilennyslaitetta, niin se on aika pieni vähemmistö. Lähes jokaisella (85%) siis on jo joku viilennyslaite